Zastupovanie je výlučne občiansko-právny inštitút, ktorého právna úprava je všeobecne upravená v Občianskom zákonník u. Občiansky zákonník vo svojich ustanoveniach upravuje otázky zastupovania fyzických osôb na základe zákona a otázky zastupovania na základe plnomocenstva v prípade, ako aj právnických osôb.
Daňový poriadok – zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“) obsahuje právnu úpravu zastupovania pri správe daní v § 9 a 10.
Zmeny, ktoré priniesol nový daňový poriadok od 1. januára 2012 sú najmä vo vzťahu k:
- účinkom plnomocenstva,
- osobitným požiadavkám daňových subjektov a ich zástupcov so sídlom/bydliskom na území tretích štátov.
Nový prístup je v spolupráci so Slovenskou komorou daňových poradcov, a to konkrétne v otázkach ustanovenia zástupcu správcom dane, ktorý bude mať nárok na uplatnenie náhrady hotových výdavkov a ušlého zárobku. Významnou skutočnosťou oproti doterajšej úprave je, že nová právna úprava nepožaduje úradné overenie podpisu splnomocniteľa na udelenom plnomocenstve.
Zastupovanie
Zastupovanie je výlučne občiansko-právny inštitút, ktorého právna úprava je všeobecne upravená v zákone č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v z. n. p. Občiansky zákonník vo svojich ustanoveniach upravuje otázky zastupovania fyzických osôb (FO) na základe zákona a otázky zastupovania na základe plnomocenstva v prípade FO, ako aj právnických osôb (PO).
Daňový poriadok je procesným právnym predpisom úpravy správy daní a práv a povinností daňových subjektov a iných osôb, ktoré im vzniknú v súvislosti so správou daní. V otázkach zastupovania je vo vzťahu k Občianskemu zákonníku [k predpisu všeobecnému (lex generalis)] špeciálnym právnym predpisom (lex specialis). Všeobecné otázky zastúpenia FO a PO modifikujú špecifické atribúty zastúpenia podľa daňového poriadku. V otázkach neupravených v daňovom poriadku sa použije všeobecná úprava zastúpenia podľa Občianskeho zákonníka, resp. podľa zákona č. 513/1991 Zb. Obchodného zákonníka v z. n. p. pri konaní vedúceho organizačnej zložky alebo prokuristu.
Kto má právo vybrať si zástupcu
Právo vybrať si zástupcu má:
- daňový subjekt,
- zákonný zástupca daňového subjektu,
- opatrovník daňového subjektu ustanovený súdom alebo správcom dane.
Zákonný zástupca
Podľa hmotnoprávnej úpravy za zástupcu sa všeobecne považuje ten, kto je oprávnený konať za iného, pričom úkony zástupcu zakladajú vznik práva a povinnosti priamo zastúpenému. Z procesného hľadiska poznáme zastupovanie osôb procesne nespôsobilých, teda ide o osoby, ktoré nemôžu pred súdom samostatne konať a následne musia byť zastúpené zákonným zástupcom, ako sú maloleté deti, ktoré zväčša zastupujú ich rodičia. Zákonným zástupcom občana, ktorý bol rozhodnutím súdu pozbavený spôsobilosti na právne úkony alebo jeho spôsobilosť bola rozhodnutím súdu obmedzená práve v smere spôsobilosti na takéto právne úkony, ktoré sú predmetom konania, je súdom ustanovený opatrovník.
V