Cieľom príspevku je poukázať na dopady v oblasti sociálneho zabezpečenia v prípade práce slovenských občanov v tretích krajinách, v EHP (Island, Nórsko, Lichtenštajnsko) a Švajčiarsku. Tiež sa detailnejšie venuje legislatívnym zmenám vyplývajúcich z nariadenia 883/2004.
Tento príspevok úzko súvisí s článkom uverejneným v čísle 9/2010 „Expatrioti a ich sociálne poistenie“, v ktorom sme sa venovali expatriotom a problematike sociálneho zabezpečenia počas výkonu práce v zahraničí. Ťažiskom bola téma určenia uplatniteľnej legislatívy demonštrovaná na modelových príkladoch z praxe a úvod do legislatívy, ktorá usmerňuje uplatňovanie sociálneho zabezpečenia v rámci Európskej únie (EÚ) – nariadenia Rady (EHS) č. 883/2004, č. 987/2009 a č. 988/2009.
Cieľom tohto článku je poukázať na dopady v oblasti sociálneho zabezpečenia v prípade práce slovenských občanov v tretích krajinách, v Európskom hospodárskom priestore (EHP) (Island, Nórsko, Lichtenštajnsko) a Švajčiarsku. Tiež sa detailnejšie venujeme legislatívnym zmenám vyplývajúcich z nariadenia 883/2004 počnúc 1. 5. 2010. a uvádzame ďalšie zaujímavé príklady z praxe.
Tretie krajiny
Problematika vzťahov v oblasti sociálneho zabezpečenia s tretími krajinami sa riadi bilaterálnymi zmluvami o sociálnom zabezpečení uzatvorenými medzi SR a jednotlivými štátmi. V tabuľke nižšie uvádzame kompletný zoznam zmlúv o sociálnom zabezpečení. Krajiny, ktoré sú súčasťou EÚ sa v súčasnosti riadia nariadením 883/2004, toto je nadradené v minulosti uzavretým zmluvám. Krajiny EHP a Švajčiarsko pristúpili k „starému“ nariadeniu 1408/71 a v súčasnosti sa s týmito krajinami uplatňuje toto nariadenie. Pristúpenie k „novému“ nariadeniu je v štádiu ratifikácie.
Chceli by sme upozorniť na novú zmluvu podpísanú medzi SR a Kórejskou republikou (Oznámenie Ministerstva zahraničných vecí SR č. 51/2010 Z. z. v platnosti od 1. 3. 2010). Zaujímavosťou je, že v prípade vyslania zamestnanca na Slovensko tento platí príspevky na sociálne zabezpečenie naďalej v domácej krajine (Kórea), a to až po dobu 60 mesiacov. Výhodou je hlavne zabezpečenie kontinuity poistenia v domovskej krajine pri „krátkodobom“ vyslaní zamestnanca.
Naopak, v prípade USA, kde SR nemá uzatvorenú zmluvu o sociálnom zabezpečení, môže dochádzať k tomu, že zamestnanci podliehajú systému sociálneho zabezpečenia v dvoch štátoch súčasne. Pri splnení lokálnych predpisov oboch krajín môže vzniknúť takémuto pracovníkovi nárok na dávky z oboch systémov (dôležité je napr. splnenie minimálnej doby platenia príspevkov potrebnej na získanie dávok).
Ďalšia nová zmluva v tejto oblasti bola podpísaná 17. 6. 2010 s Izraelom. Táto zatiaľ nebola uverejnená v Zbierke zákonov, a teda ešte nie je v platnosti. Svedčí to však o skutočnosti, že SR neustále rozvíja vzťahy a vzájomne prospešnú medzinárodnú spoluprácu aj v tejto oblasti.
Zoznam medzinárodných zmlúv o sociálnom zabezpečení
Krajina |
Platnosť od |
Uverejnené v Zbierke zákonov |