Príspevok sa venuje oblasti súdneho prieskumu daňových rozhodnutí, a z uvedeného dôvodu sa nebude zaoberať inými typmi konaní, hoci jeho mnohé závery je možné s určitou opatrnosťou aplikovať aj v týchto konaniach.
Príspevok sa venuje oblasti súdneho prieskumu daňových rozhodnutí, a z uvedeného dôvodu sa nebude zaoberať inými typmi konaní, hoci jeho mnohé závery je možné s určitou opatrnosťou aplikovať aj v týchto konaniach.
Štruktúra slovenských orgánov v oblasti správy daní a poplatkov
Obrázok č. 1 – Štruktúra slovenských daňových orgánov
Z hľadiska ochrany práv daňových subjektov je nutné zisťovať, ktorý z orgánov načrtnutej štruktúry daňovej správy (pozri obr. č. 1) koná v daňových veciach v prvom stupni, a naopak ktorý z nich je potom v tejto veci odvolacím orgánom. Tento prístup je veľmi dôležitý najmä z hľadiska súdneho prieskumu rozhodnutí vydávaných v daňovom konaní, lebo daňové rozhodnutia bez výnimky spadajú do Druhej hlavy Piatej časti zákona č. 99/1963 Zb. – Občianskeho súdneho poriadku (ďalej len „O. s. p.“), ktorý je založený na súdnom prieskume vyvolanom podaním žaloby. Podľa § 247 ods. 2 O. s. p. platí, že pri rozhodnutiach daňových orgánov vydaných v daňovom konaní predpokladom postupu podľa tejto hlavy je, aby išlo o rozhodnutia, ktoré po vyčerpaní riadnych opravných prostriedkov, ktoré sa pre ne pripúšťajú, nadobudli právoplatnosť. Právoplatnosť môžu takéto rozhodnutia nadobudnúť iba dvomi odlišnými spôsobmi. Alebo príslušný zákon pre ne odvolanie nepripúšťa, ale účastník toto svoje právo z rôznych dôvodov nevyužije. Následky spojené s takýmto postupom sú bližšie objasnené v ďalšej časti.
V zmysle § 3 ods. 6 zákona č. 150/2001 Z. z. o daňových orgánoch a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 440/2000 Z. z. o správach finančnej kontroly v z. n. p. je Daňové riaditeľstvo SR odvolacím, resp. vyšším orgánom vo vzťahu k daňovým úradom a obciam, ktoré preto v daňových veciach vystupujú ako prvostupňové daňové orgány. Iba v prípade, ak by Daňové riaditeľstvo SR alebo Colné riaditeľstvo SR vydalo rozhodnutie, proti ktorému je prípustné odvolanie, potom v zmysle ust. § 48 ods. 1 zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. (ďalej len „zákon o správe daní“) odvolacím orgánom je Ministerstvo financií SR. Ak by samotné Ministerstvo financií SR malo právomoc vydať rozhodnutie ako daňový orgán v prvom stupni, potom o odvolaní proti tomuto rozhodnutiu rozhoduje zásadne minister financií v zmysle svojej rozkladovej kompetencie. Uvedené ministerstvo je tiež zodpovedné za rozhodovanie pozitívnych, prípadne negatívnych konfliktov medzi daňovým úradom a colným orgánom podľa § 3 ods. 11 zákona o správe daní, za predĺženie zákonnej 60-dňovej lehoty na rozhodnutie (pozri § 30a ods. 3 cit. zákona), za preskúmanie rozhodnutia Daňového riaditeľstva alebo Colného riaditeľstva SR (pozri § 53 ods. 1 cit. zákona), za vydanie milosrdného rozhodnutia podľa § 103 ods. 1 cit. zákona (odpustenie alebo úľava z vyrubenej sankcie), prípadne § 103 ods. 2 tohto zákona (rozhodnutie o spôsobe zdanenia zahraničného subjektu) – obidve rozhodnutia nie sú preskúmateľné v správnom súdnictve. (Pozn.: Ide o veľmi rozporuplné ustanovenie § 100 písm. d) zákona o správe daní vychádzajúce z voľnej úvahy Ministerstva financií SR, ktoré samo o sebe môže založiť nežiadúcu pozitívnu diskrimináciu – namiesto voľnej úvahy bude aplikovaná svojvôľa, čo je však potom v rozpore s Čl. 46 ods. 2 Ústavy SR.)
Daňové právne predpisy
Slovenské daňové právo je trochu komplikovanou právnou disciplínou na prvý pohľad. Základný právny rámec vymedzuje ust. Čl. 55 a 59 ods. 1 a 2 Ústavy SR (Pozn.: Podľa Čl. 55 ods. 1 Ústavy SR Hospodárstvo Slovenskej republiky sa zakladá na princípoch sociálne a ekologicky orientovanej trhovej ekonomiky. Podľa Čl. 59 cit. Ústavy dane a poplatky sú štátne a miestne, pričom dane a poplatky možno ukladať zákonom alebo na základe zákona.) a minimálne v tomto rámci by Národná rada SR v spolupráci s Ministerstvom financií SR mala vytvárať odvetvie daňového práva (pozri obrázok č. 2).
Z pohľadu súdnej ochrany práv jednotlivca veľmi významné miesto zaujíma daňové procesné právo, najmä zákon o správe daní, ktorý je v ústraní záujmu daňových subjektov vrátane daňových poradcov, hoci