Náklady na reprezentáciu verzus výdavky na reklamu

Vydáno: 16 minút čítania

Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov od 1. 1. 2004 umožnil daňovníkom znížením rozsahu nedaňových výdavkov uplatniť si širší rozsah výdavkov ako výdavky daňovo uznateľné. Táto možnosť sa však aj naďalej netýka výdavkov na reprezentáciu, aj keď práve v oblasti reklamy, kam by sa problematika reprezentácie dala zaradiť, nastalo najviac pozitívnych zmien v prospech daňovníkov. Citovaný zákon totiž v rámci § 21 ods. 1 písm. h) vyčleňuje výdavky na reprezentáciu ako daňovo neuplatniteľné napriek tomu, že často ich vecná súvislosť so zabezpečením, dosahovaním a udržaním zdaniteľných príjmov daňovníka je nepopierateľná.


Z pohľadu zákona o dani z príjmov

Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZDP“) od 1. 1. 2004 umožnil daňovníkom znížením rozsahu nedaňových výdavkov uplatniť si širší rozsah výdavkov ako výdavky daňovo uznateľné. Táto možnosť sa však aj naďalej netýka výdavkov na reprezentáciu, aj keď práve v oblasti reklamy, kam by sa problematika reprezentácie dala zaradiť, nastalo najviac pozitívnych zmien v prospech daňovníkov. ZDP totiž v rámci § 21 ods. 1 písm. h) vyčleňuje výdavky na reprezentáciu ako daňovo neuplatniteľné napriek tomu, že často ich vecná súvislosť so zabezpečením, dosahovaním a udržaním zdaniteľných príjmov daňovníka je nepopierateľná.

Pojem výdavok na reprezentáciu ZDP, resp. iný právny predpis presnejšie obsahovo nevymedzuje. Ak spájame pojem reprezentačných nákladov s nákladmi na reklamu, treba konštatovať, že v zmysle § 19 ods. 2 písm. k) ZDP je možné ako daňovo uplatniteľný výdavok na reklamu (v rozsahu a za podmienok ustanovených v ZDP) uplatniť výdavky na reklamu vynaložené za účelom prezentácie podnikateľskej činnosti daňovníka, tovaru, služieb, nehnuteľností, obchodného mena, ochrannej známky, obchodného označenia výrobkov a iných práv a záväzkov súvisiacich s činnosťou daňovníka so zámerom dosiahnutia, zabezpečenia, udržania alebo zvýšenia príjmov daňovníka, ktoré sa zahŕňajú do základu dane. Pri samotnom definovaní pojmu reklama je možné vychádzať zo zákona č. 147/2001 Z. z. o reklame a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 23/2002 Z. z. (ďalej len „zákon o reklame“), ktorý v rámci § 2 ods. 1 písm. a) definuje reklamu ako prezentáciu produktov v každej podobe s cieľom uplatniť ich na trhu. Pritom za produkt je považovaný tovar, služby, nehnuteľnosti, obchodné meno, ochranná známka, označenie pôvodu výrobkov a iné práva a záväzky súvisiace s podnikaním. Pod reklamou možno teda rozumieť spôsob, ktorým sa podnikateľské subjekty snažia informovať o svojom produkte čo najviac ľudí.

Výdavky na reklamu, ktoré daňovník preukázateľne vynaloží v súvislosti so svojou podnikateľskou činnosťou so zámerom dosiahnutia, zabezpečenia a udržania alebo zvýšenia svojich príjmov a má ich zaúčtované v účtovníctve daňovníka, alebo zaevidované v evidencii daňovníka podľa § 6 ods. 11 ZDP, budú daňovo uplatniteľné v plnej výške, pričom od 1. 1. 2004 môže ísť predovšetkým o tieto formy reklamy:

  • inzercia v periodických a neperiodických publikáciách a iných tlačovinách, na audiovizuálnych nosičoch, v elektronických médiách, najmä v televízii, rozhlase, na internete, v satelitnom a káblovom vysielaní,
  • zverejňovanie plagátov, reklamných nápisov a transparentov,
  • propagácia a vystavovanie exponátov,
  • reklamné a propagačné predmety, pokiaľ ich obstarávacia cena nepresiahne sumu 500 Sk za jeden kus, pričom tieto predmety musia byť označené obchodným menom, resp. ochrannou známkou,
  • nosiče reklamných nápisov s obstarávacou cenou 30 000 Sk a menej,
  • nosiče re

Související dokumenty

Súvisiace články

Zamestnanecké výhody z účtovného a daňového hľadiska
Darovanie odpísaného vozidla spriaznenej osobe
Oslobodenie od dane z pridanej hodnoty s právom na odpočítanie vstupnej dane
15 % sadzba dane z príjmov, mikrodaňovník, mikro účtovná jednotka či obrat pre registráciu pre DPH: vybrané omyly z praxe
Niektoré otázky internetového obchodu
Daň z príjmov v otázkach a odpovediach
Tržby z predaja dlhodobého finančného majetku a daň z pridanej hodnoty
Oslobodenie od dane z pridanej hodnoty
Kladné a záporné položky na faktúre
Neoprávnené prevedenie dlhodobého majetku
Prevod majetku z hľadiska dane z pridanej hodnoty
Darček k predplatnému periodických publikácií z hľadiska DPH
Ukončenie dohody o dodávke energií a daň z pridanej hodnoty
Bezpodielové spoluvlastníctvo manželov z pohľadu dane z príjmov fyzických osôb a DPH
Vklady fyzických osôb do podnikania
Reklama, propagácia a prezentácia podnikateľa a daňové náklady
Odpočítanie dane z tovarov a služieb pri registrácii platiteľa dane v roku 2021
Optimalizácia dane z príjmov v roku 2021 odpočtom straty
Uplatňovanie výdavkov na pohonné látky v roku 2022

Súvisiace otázky a odpovede

DPH a spätná oprava zakladu dane - 2.cast
Darovanie odpísaného vozidla spriaznenej osobe
FO a prenájom bytu - bytového priestoru vlastnej s.r.o.
Predĺžená splatnosť a uplatnenie § 53b zákona o DPH, uplatnenie § 17 osd. (27) zákona o dani z príjmov a predĺžená splatnosť.
Prevod nehnuteľnosti do osobného vlastníctva
Výhra automobilu a postup v účtovníctve a dopad na dane
Dodanie pohárov ako dar od dodávateľa tovaru
OZ - honorár alebo služba z ČS EU??
Školenie pre zdaniteľnú osobu z EU.
Kladné a záporné položky na faktúre
Náklady spojené s predajom obchodného podielu
Pôžička konateľovi
Príjmy neziskovej organizácie za odídencov
Vklad fyzickej osoby do s. r. o.
Právne služby spojené s likvidáciou dcérskej spoločnosti
Odmena pre konateľa z Českej republiky
Dlhodobý prenájom bytu od FO pre s.r.o.
Automobil a DPH
DPH s poľskou firmou
Znášanie nákladov v súvislosti so zákonom č. 280/2006 Z. z.