Ukladanie pokuty za správne delikty v oblasti účtovníctva zistené pri daňovej kontrole

Vydáno: 23 minút čítania

Daňová kontrola je jedným z množstva úkonov správcu dane, ktoré upravuje zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“) a umožňuje vykonávať daňovú kontrolu v oblasti daní a aj v oblasti účtovníctva.

Podľa § 44 ods. 1 daňového poriadku daňovou kontrolou správca dane zisťuje alebo preveruje skutočnosti rozhodujúce pre správne určenie dane alebo dodržiavanie ustanovení osobitných zákonov. Týmto osobitným zákonom je aj zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. (ďalej len „zákon o účtovníctve“).

Daňová kontrola sa vykonáva v rozsahu, ktorý je nevyhnutne potrebný na dosiahnutie jej účelu, je zameraná na určitý druh dane a určité zdaňovacie obdobie s cieľom preveriť alebo zistiť všetky skutočnosti a okolnosti rozhodujúce pre správne určenie dane a následne aj výšku daňovej povinnosti.

Vzhľadom na skutočnosť, že kontrolu dodržiavania zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“) nemožno oddeliť od kontroly dodržiavania zákona o účtovníctve, správca dane vykonáva v prevažnej miere súbežne daňovú kontrolu podľa zákona o dani z príjmov súbežne aj daňovú kontrolu podľa zákona o účtovníctve. Je to z dôvodu, že pri zisťovaní základu dane podľa § 17 ZDP daňovník vychádza z účtovníctva, na základe ktorého vykazuje výsledok hospodárenia spôsobom podľa toho, v akej sústave účtovníctva, ktoré upravuje zákon o účtovníctve, účtovná jednotka účtuje. To znamená, že správca dane pri kontrole dane z príjmov najprv vykoná kontrolu správnosti vedenia účtovníctva, za účelom správneho vykázania výsledku hospodárenia vrátane jeho ďalšej úpravy v prípade, že účtovná jednotka vykazuje výsledok hospodárenia podľa IFRS, podľa osobitného predpisu alebo správneho vyčíslenia rozdielu medzi príjmami a výdavkami a až po týchto úpravách vykoná kontrolu dodržiavania ustanovení ZDP s vplyvom na základ dane a vyčíslenie správnej daňovej povinnosti za kontrolované zdaňovacie obdobie.

Správca dane však môže vykonať daňovú kontrolu dodržiavania ustanovení zákona o účtovníctve aj samostatne bez začatia daňovej kontroly dane z príjmov. Na vykonanie samostatnej kontroly dodržiavania zákona o účtovníctve je správca dane oprávnený nadväzne na § 38 ods. 4 zákona o účtovníctve. Z praktického hľadiska a aj z hľadiska efektivity výkonu správcu dane je vhodné, aby tieto dve kontroly správca dane vykonával súbežne na základe jedného oznámenia o začatí daňovej kontroly.

Na začatie daňovej kontroly dodržiavania zákona o účtovníctve sa postupuje podľa § 44 až § 47 daňového poriadku v lehote podľa § 46 ods. 10 a je ukončená dňom doručenia protokolu podľa § 46 ods. 9 daňového poriadku.

Daňový poriadok sa vzťahuje aj na konanie o uložení pokuty, ak jej uloženie vyplynulo z výsledku zistení kontroly dodržiavania zákona o účtovníctve. Správca dane spolu s doručením protokolu doručí účtovnej jednotke aj oznámenie o začatí daňového konania o uložení pokuty, v ktorom uvedie, že sa podľa § 58 daňového poriadku začína daňové konanie o uložení pokuty podľa § 38 zákona o účtovníctve.

Vzhľadom na to, že daňový poriadok sa procesne vzťahuje na celý proces uloženia pokuty za zistené porušenia zákona o účtovníctve, správca dane uloží pokutu rozhodnutím, ktoré vydá podľa § 63 daňového poriadku. Účtovná jednotka môže proti tomuto rozhodnutiu podať opravný prostriedok – odvolanie. Včas po

Související dokumenty

Súvisiace články

Povinnosti v podnikaní a sankcie (VII.)
Povinnosti v podnikaní a sankcie (II.)
Právna úprava sankcií za porušenie účtovných predpisov v Slovenskej republike a Českej republike
Problematika daňového preplatku s účinnosťou od 1. januára 2008
Uloženie sankcie za správne delikty v oblasti DPH podľa daňového poriadku (II.)
Informácia k novelám daňového poriadku
Novely daňového poriadku za rok 2022 s účinnosťou v roku 2022, 2023 a 2024
Novely daňového poriadku v roku 2023
Trendy v oblasti auditu, kontroly a finančného vyšetrovania
Najvýznamnejšie zmeny v Obchodnom zákonníku budú účinné už od februára 2013
Zmluvná pokuta
Účtová trieda 5 – Náklady (III.)
Uzávierkové účtovné operácie v jednoduchom účtovníctve v príkladoch
Zmena účtovného obdobia účtovnej jednotky
Náhrada za zadržanie nadmerného odpočtu počas daňovej kontroly – zjednocujúce stanovisko Najvyššieho súdu Slovenskej republiky
Úrok z omeškania pri zadržiavaní nadmerného odpočtu počas daňovej kontroly vo vzťahu k sankciám za neposkytnutie súčinnosti pri výkone daňovej kontroly
Zákon o správe daní a poplatkov po zavedení eura
Zabezpečovacie inštitúty – vzory dokumentov (I.)
Odklad platenia dane a platenie dane v splátkach

Súvisiace otázky a odpovede

Zrušenie s.r.o.
Rodičovské združenie pri ZŠ ako občianske združenie a registrácia na daňovom úrade
Oznamovacia povinnosť - úroky účtované do daňových nákladov
Dodatočné daňové priznanie
Kontrola a registračný poplatok
Tržba z registračnej pokladnice
Zaradenie nehnuteľnosti do majetku
Kontrola a pokuta kvôli neuvedeniu údajov v poznámkach
Dodatočné DPPO
Učtovanie pokuty za rýchlosť
Zmena právnej formy z komanditnej spoločnosti na s.r.o.
Účtovanie donášky jedla prostredníctvom služby Wolt u gastrofirmy
Likvidácia spoločnosti a účtovná závierka
Likvidácia akciovej spoločnosti
Dohoda o splátkach
Predčasné ukončenie lízingu
Identifikačné číslo na dokladoch
Nevyfakturovaná položka na účte 326 - zostatok z roku 2016
Zrušenie OZ a s tým spojené povinnosti
Audit a závierka