207/2001 Z.z.
OZNÁMENIE
Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky
Zmena: 255/2019 Z.z.
Zmena: 321/2023 Z.z.
Ministerstvo zahraničných vecí Slovenskej republiky oznamuje, že 15. februára
1999 bola v Bratislave podpísaná Zmluva medzi vládou Slovenskej republiky a vládou
Fínskej republiky o zamedzení dvojitého zdanenia a zabránení daňovému úniku v odbore
daní z príjmov.
Národná rada Slovenskej republiky s ňou vyslovila súhlas svojím uznesením
č. 714 z 9. februára 2000 a prezident Slovenskej republiky ju ratifikoval 28. marca
2000.
Zmluva nadobudla platnosť výmenou nót, t.j. 6. mája 2000, na základe článku 27 ods.
2.
Dňom nadobudnutia platnosti tejto zmluvy sa skončí platnosť Zmluvy medzi vládou Československej
socialistickej republiky a vládou Fínskej republiky o zamedzení dvojakého zdanenia
a zabránení daňovému úniku v odbore daní z príjmu a z majetku (vyhláška ministra
zahraničných vecí č. 134/1976 Zb.).
Zmena zmluvy, uverejnená ako oznámenie č. 255/2019 Z.z., nadobudla účinnosť 1.
júnom 2019.
Zmena zmluvy, uverejnená ako oznámenie č. 321/2023 Z.z., nadobudla účinnosť 1.
januárom 2024.
ZMLUVA
medzi vládou Slovenskej republiky a vládou Fínskej republiky o zamedzení
dvojitého zdanenia a zabránení daňovému úniku v odbore daní z príjmov
Vláda Slovenskej republiky a vláda Fínskej republiky,
s cieľom zamedziť dvojitému zdaneniu v súvislosti s daňami, na ktoré sa táto zmluva
vzťahuje, bez toho, aby sa vytvárali príležitosti na nezdaňovanie alebo znížené zdanenie
prostredníctvom daňových únikov alebo vyhýbania sa daňovej povinnosti (vrátane schém
hľadania najvýhodnejších daňových podmienok formou tzv. treaty shopping s cieľom
získať úľavy, ktoré takáto zmluva poskytuje ako nepriamu výhodu pre rezidentov tretích
krajín)
dohodli sa takto:
Čl.1
Osoby, na ktoré sa zmluva vzťahuje
Táto zmluva sa vzťahuje na osoby, ktoré sú rezidentmi jedného zmluvného
štátu alebo oboch zmluvných štátov.
Čl.2
Dane, na ktoré sa zmluva vzťahuje
1. Táto zmluva sa vzťahuje na dane z príjmov ukladané v mene niektorého
zmluvného štátu alebo jeho miestnych orgánov bez ohľadu na spôsob ich vyberania.
2. Za dane z príjmov sa považujú všetky dane vyberané z celkových príjmov
alebo z časti príjmov vrátane daní zo zisku zo scudzenia hnuteľného alebo nehnuteľného
majetku, ako aj daní z prírastku majetku.
3. Súčasné dane, na ktoré sa zmluva vzťahuje, sú:
a) na Slovensku
(i)
daň z príjmov fyzických osôb a
(ii) daň z príjmov právnických osôb
(ďalej len "slovenská daň"),
b) vo Fínsku
(i) štátna daň z príjmov,
(ii) daň z príjmov spoločností,
(iii) komunálna
daň,
(iv) cirkevná daň,
(v) daň z úrokov vyberaná zrážkou pri zdroji a
(vi) daň z príjmov
osôb, ktoré nie sú rezidentmi, vyberaná zrážkou pri zdroji
(ďalej len "fínska daň").
4. Táto zmluva sa vzťahuje aj na všetky dane rovnakého alebo podobného
druhu, ktoré sa budú ukladať po dátume podpísania tejto zmluvy popri súčasných daniach
alebo namiesto nich. Príslušné úrady zmluvných štátov si navzájom oznámia všetky
podstatné zmeny, ktoré sa vykonali v ich príslušných daňových zákonoch.
Čl.3
Všeobecné definície
1. Na účely tejto zmluvy, ak súvislosť nevyžaduje odlišný výklad,
a)
výraz "Slovensko" označuje Slovenskú republiku, a ak je použitý v zemepisnom zmysle,
označuje jej územie, na ktorom platia daňové zákony Slovenskej republiky,
b) výraz "Fínsko" označuje Fínsku republiku, a ak je použitý v zemepisnom zmysle,
označuje jej územie, na ktorom platia daňové zákony Fínskej republiky,
c) výraz "osoba" zahŕňa fyzickú osobu, spoločnosť a všetky iné združenia osôb,
d) výraz "spoločnosť" označuje každú právnickú osobu alebo nositeľa práv na účely
zdanenia považovaného za právnickú osobu,
e) výrazy "podnik jedného zmluvného štátu" a "podnik druhého zmluvného štátu" označujú
podnik prevádzkovaný rezidentom jedného zmluvného štátu a podnik prevádzkovaný rezidentom
druhého zmluvného štátu,
f) výraz "štátny príslušník" označuje
(i) každú fyzickú osobu, ktorá má štátne občianstvo
niektorého zmluvného štátu,
(ii) každú právnickú osobu, osobnú obchodnú spoločnosť
(partnership) alebo združenie zriadené podľa práva platného v niektorom zmluvnom
štáte,
g) výraz "medzinárodná doprava" označuje akúkoľvek dopravu uskutočňovanú loďou alebo
lietadlom, prevádzkovanú podnikom jedného zmluvného štátu okrem prípadov, ak takáto
loď alebo lietadlo je prevádzkované len medzi miestami v druhom zmluvnom štáte,
h) výraz "príslušný úrad" označuje
(i) na Slovensku ministerstvo financií alebo jeho
splnomocneného zástupcu,
(ii) vo Fínsku ministerstvo financií, jeho splnomocneného
zástupcu alebo úrad, ktorý je ministerstvom financií určený ako príslušný úrad.
2. Každý výraz, ktorý nie je v zmluve definovaný, bude mať pri aplikácii
tejto zmluvy zmluvným štátom na účely daní vždy význam, ktorý mu patrí podľa právnych
predpisov tohto štátu, na ktoré sa táto zmluva vzťahuje, ak súvislosť nevyžaduje
odlišný výklad; význam, ktorý má výraz používaný v platných daňových zákonoch tohto
štátu, bude prevažovať nad významom, ktorý by mu prislúchal podľa iných zákonov tohto
štátu.
Čl.4
Rezident
1. Na účely tejto zmluvy výraz "rezident jedného zmluvného štátu" označuje
každú osobu, ktorá podľa právnych predpisov tohto štátu podlieha v tomto štáte zdaneniu
z dôvodu svojho bydliska, trvalého pobytu, miesta vedenia, miesta založenia (registrácie)
alebo podľa akéhokoľvek iného podobného kritéria. Predpokladá sa, že zmluvný štát
sám, jeho miestny orgán a jeho štatutárny orgán sú rezidentmi tohto štátu. Tento
výraz však nezahŕňa osobu, ktorá podlieha zdaneniu v tomto štáte iba z dôvodu príjmov
zo zdrojov v tomto štáte.
2. Ak je fyzická osoba podľa ustanovení odseku 1 rezidentom oboch zmluvných
štátov, určí sa jej postavenie takto:
a) predpokladá sa, že táto osoba je rezidentom
toho štátu, v ktorom má stály byt; ak má stály byt v oboch štátoch, predpokladá sa,
že je rezidentom toho štátu, ku ktorému má užšie osobné a hospodárske vzťahy (stredisko
životných záujmov),
b) ak nemožno určiť, v ktorom štáte má táto osoba stredisko svojich životných záujmov,
alebo ak nemá stály byt v žiadnom štáte, predpokladá sa, že je rezidentom len toho
štátu, v ktorom sa obvykle zdržiava,
c) ak sa táto osoba obvykle zdržiava v oboch štátoch alebo v žiadnom z nich, predpokladá
sa, že je rezidentom len toho štátu, ktorého je štátnym príslušníkom,
d) ak je táto osoba štátnym príslušníkom oboch štátov alebo žiadneho z nich, príslušné
úrady zmluvných štátov upravia túto otázku vzájomnou dohodou.
3. Ak osoba iná ako fyzická osoba je podľa ustanovení odseku 1 rezidentom
oboch zmluvných štátov, príslušné úrady zmluvných štátov upravia túto otázku vzájomnou
dohodou a určia spôsob použitia tejto zmluvy pre takú osobu.
Čl.5
Stála prevádzkareň
1. Na účely tejto zmluvy výraz "stála prevádzkareň" označuje trvalé zariadenie
na podnikanie, ktorého prostredníctvom podnik vykonáva úplne alebo čiastočne svoju
činnosť.
2. Výraz "stála prevádzkareň" zahŕňa najmä
a) miesto vedenia,
b) pobočku,
c) kanceláriu,
d) továreň,
e) dielňu a
f) baňu, nálezisko ropy alebo plynu, lom alebo iné miesto, kde sa ťažia prírodné
zdroje.
3. Výraz "stála prevádzkareň" zahŕňa aj
a) stavenisko alebo stavbu, montáž
alebo inštalačný projekt, alebo dozorné činnosti, ktoré sú s nimi spojené, ale len
vtedy, ak také stavenisko, projekt alebo činnosti trvajú dlhšie ako dvanásť mesiacov,
b) poskytovanie služieb vrátane poradenských alebo riadiacich služieb podnikom jedného
zmluvného štátu prostredníctvom zamestnancov alebo iných pracovníkov zamestnaných
podnikom na takéto účely, ale len ak takéto činnosti trvajú na území druhého zmluvného
štátu počas obdobia alebo období presahujúcich v úhrne dvanásť mesiacov v akomkoľvek
osemnásťmesačnom období.
4. Bez ohľadu na predchádzajúce ustanovenia tohto článku sa predpokladá,
že výraz "stála prevádzkareň" nezahŕňa
a) zariadenie, ktoré sa využíva iba na účely
uskladnenia, vystavenia alebo dodania tovaru patriaceho podniku,
b) zásobu tovaru patriaceho podniku, ktorá sa udržiava iba na účely uskladnenia,
vystavenia alebo dodania,
c) zásobu tovaru patriaceho podniku, ktorá sa udržiava iba na účely spracovania iným
podnikom,
d) trvalé zariadenie na podnikanie, ktoré sa udržiava iba na účely nákupu tovaru
alebo zhromažďovania informácií pre podnik,
e) trvalé zariadenie na podnikanie, ktoré sa udržiava iba na účely poskytovania akýchkoľvek
iných činností, ktoré majú pre podnik prípravný alebo pomocný charakter,
f) trvalé zariadenie na podnikanie, ktoré sa udržiava iba na účely vykonávania akýchkoľvek
kombinovaných činností uvedených v písmenách a) až e), ak celková činnosť trvalého
zariadenia vyplývajúca z tohto spojenia má prípravný alebo pomocný charakter.
5. Bez ohľadu na ustanovenia odsekov 1 a 2, ak osoba - iná ako nezávislý
zástupca, na ktorého sa vzťahujú ustanovenia odseku 6 - koná v zmluvnom štáte v mene
podniku a má a zvyčajne aj využíva právomoc uzavierať zmluvy v mene podniku, predpokladá
sa, že tento podnik má stálu prevádzkareň v tomto štáte vo vzťahu k všetkým činnostiam,
ktoré táto osoba vykonáva pre podnik, ak činnosti tejto osoby nie sú obmedzené na
činnosti uvedené v odseku 4, ktoré ak by sa vykonávali prostredníctvom trvalého zariadenia
na podnikanie, by nezakladali existenciu stálej prevádzkarne podľa ustanovení tohto
odseku.
6. Nepredpokladá sa, že podnik má stálu prevádzkareň v zmluvnom štáte len
preto, že v tomto štáte vykonáva svoju činnosť prostredníctvom makléra, generálneho
komisionára alebo iného nezávislého zástupcu, ak tieto osoby konajú v rámci svojej
riadnej činnosti.
7. Skutočnosť, že spoločnosť, ktorá je rezidentom jedného zmluvného štátu,
ovláda spoločnosť alebo je ovládaná spoločnosťou, ktorá je rezidentom druhého zmluvného
štátu alebo ktorá vykonáva svoju činnosť v tomto druhom štáte (či prostredníctvom
stálej prevádzkarne alebo inak), sama osebe neurobí zo žiadnej tejto spoločnosti
stálu prevádzkareň druhej spoločnosti.
Čl.6
Príjmy z nehnuteľného majetku
1. Príjmy, ktoré poberá rezident jedného zmluvného štátu z nehnuteľného
majetku (vrátane príjmov z poľnohospodárstva a lesníctva) umiestneného v druhom zmluvnom
štáte, môžu sa zdaniť v tomto druhom štáte.
2.
a) Výraz "nehnuteľný majetok" má význam podľa právnych predpisov toho
zmluvného štátu, v ktorom je tento majetok umiestnený, s výnimkou ustanovení písmen
b) a c).
b) Výraz "nehnuteľný majetok" zahŕňa v každom prípade stavby, príslušenstvo nehnuteľného
majetku, živý a mŕtvy inventár používaný v poľnohospodárstve a lesníctve, práva,
pre ktoré platia ustanovenia občianskeho práva vzťahujúce sa na pozemky, právo užívania
nehnuteľného majetku a práva na premenlivé alebo pevné platby za ťažbu alebo za povolenie
na ťažbu nerastných ložísk, prameňov a iných prírodných zdrojov.
c) Lode a lietadlá sa nepovažujú za nehnuteľný majetok.
3. Ustanovenia odseku 1 sa použijú na príjmy z priameho užívania, nájmu
alebo z každého iného spôsobu užívania nehnuteľného majetku.
4. Ak vlastníctvo podielov alebo iných obchodných práv k spoločnosti oprávňuje
vlastníka týchto podielov alebo obchodných práv užívať nehnuteľný majetok vo vlastníctve
spoločnosti, príjmy z priameho užívania, nájmu alebo z každého iného spôsobu užívania
takýchto práv sa môžu zdaniť v tom zmluvnom štáte, v ktorom sa nehnuteľný majetok
nachádza.
5. Ustanovenia odsekov 1 a 3 sa vzťahujú aj na príjmy z nehnuteľného majetku
podniku a na príjmy z nehnuteľného majetku používaného na výkon nezávislých povolaní.
Čl.7
Zisky podnikov
1. Zisky podniku jedného zmluvného štátu podliehajú zdaneniu len v tomto
štáte, ak podnik nevykonáva svoju činnosť v druhom zmluvnom štáte prostredníctvom
stálej prevádzkarne, ktorá je tam umiestnená. Ak podnik vykonáva svoju činnosť takýmto
spôsobom, môžu sa zisky podniku zdaniť v tomto druhom štáte, ale iba v takom rozsahu,
v akom ich možno pripočítať tejto stálej prevádzkarni.
2. Ak podnik jedného zmluvného štátu vykonáva svoju činnosť v druhom zmluvnom
štáte prostredníctvom stálej prevádzkarne, ktorá je tam umiestnená, určia sa s výnimkou
ustanovení odseku 3 v každom zmluvnom štáte tejto stálej prevádzkarni zisky, ktoré
by mohla docieliť, keby ako samostatný podnik vykonávala rovnaké alebo obdobné činnosti
za rovnakých alebo obdobných podmienok a keby bola úplne nezávislá od podniku, ktorého
je stálou prevádzkarňou.
3. Pri určovaní ziskov stálej prevádzkarne sa povoľuje odpočítať náklady
podniku vynaložené na ciele sledované touto stálou prevádzkarňou vrátane nákladov
na vedenie a všeobecných správnych výdavkov takto vynaložených, či vznikli v štáte,
v ktorom je táto stála prevádzkareň umiestnená, alebo inde.
4. Ak je v niektorom zmluvnom štáte obvyklé určiť zisky, ktoré majú byť
pripočítané stálej prevádzkarni na základe rozdelenia celkových ziskov podniku jeho
rôznym častiam, ustanovenie odseku 2 nevylučuje, aby tento zmluvný štát určil zisky,
ktoré sa majú zdaniť takýmto obvyklým rozdelením. Použitý spôsob rozdelenia zisku
musí byť však taký, aby výsledok bol v súlade so zásadami ustanovenými v tomto článku.
5. Stálej prevádzkarni sa nepripočítavajú žiadne zisky na základe skutočnosti,
že iba nakupovala tovar pre podnik.
6. Zisky, ktoré sa majú pripočítať stálej prevádzkarni, sa na účely predchádzajúcich
odsekov určia každý rok rovnakým spôsobom, ak neexistujú dostatočné dôvody na iný
postup.
7. Ak zisky zahŕňajú časti príjmov, ktoré sú uvedené osobitne v iných článkoch
tejto zmluvy, nebudú ustanovenia týchto článkov dotknuté ustanoveniami tohto článku.
Čl.8
Lodná a letecká doprava
1. Zisky podniku jedného zmluvného štátu z prevádzkovania lodí alebo lietadiel
v medzinárodnej doprave podliehajú zdaneniu len v tomto štáte.
2. Ustanovenia odseku 1 platia aj pre zisky z účasti na poole, spoločnej
prevádzke alebo na medzinárodnej prevádzkovej organizácii.
Čl.9
Spoločné podniky
1. Ak
a) sa podnik jedného zmluvného štátu priamo alebo nepriamo podieľa
na riadení, kontrole alebo na majetku podniku druhého zmluvného štátu alebo
b) tie isté osoby sa priamo alebo nepriamo podieľajú na riadení, kontrole alebo na
majetku podniku jedného zmluvného štátu i podniku druhého zmluvného štátu
a ak v takých prípadoch sú oba podniky vo svojich obchodných alebo finančných vzťahoch
viazané podmienkami, ktoré sa dohodli alebo ktoré im boli uložené a ktoré sa líšia
od podmienok, ktoré by si dohodli nezávislé podniky, možno akékoľvek zisky, ktoré
by bez týchto podmienok dosiahol jeden z podnikov, ale vzhľadom na tieto podmienky
ich nedosiahol, zahrnúť do ziskov tohto podniku a následne zdaniť.
2. Ak jeden zmluvný štát zahrnie do ziskov podniku tohto štátu a následne
zdaní zisky, z ktorých bol podnik druhého zmluvného štátu zdanený v tomto druhom
štáte, a tieto zisky takto zahrnuté sú zisky, ktoré by dosiahol podnik skôr uvedeného
štátu, ak by podmienky dohodnuté medzi oboma podnikmi boli také, aké by boli dohodnuté
medzi nezávislými podnikmi, tento druhý štát vhodne upraví sumu dane uloženej z týchto
ziskov, ak tento druhý štát považuje úpravu za oprávnenú. Pri stanovení takejto úpravy
sa bude brať ohľad na iné ustanovenia tejto zmluvy a príslušné úrady zmluvných štátov
budú túto úpravu v prípade potreby navzájom konzultovať.
3. Ustanovenia odseku 2 sa nepoužijú v prípade podvodu, vedomého zanedbania
povinností alebo nedbalosti.
Čl.10
Dividendy
1. Dividendy vyplácané spoločnosťou, ktorá je rezidentom jedného zmluvného
štátu, rezidentovi druhého zmluvného štátu možno zdaniť v tomto druhom štáte. Tieto
dividendy však možno zdaniť aj v zmluvnom štáte, ktorého je spoločnosť vyplácajúca
dividendy rezidentom, a to podľa právnych predpisov tohto štátu, ak však skutočným
vlastníkom dividend je rezident druhého zmluvného štátu, takto stanovená daň nepresiahne
a) 5% hrubej sumy dividend, ak skutočným vlastníkom je spoločnosť (iná ako osobná
obchodná spoločnosť), ktorá priamo vlastní najmenej 25% majetku spoločnosti vyplácajúcej
dividendy,
b) 15% hrubej sumy dividend vo všetkých ostatných prípadoch.
2. Bez ohľadu na ustanovenia odseku 1, ak má fyzická osoba, ktorá je rezidentom
Fínska, podľa fínskych daňových zákonov nárok na zápočet dane z dividend vyplácaných
spoločnosťou, ktorá je rezidentom Fínska, dividendy vyplácané spoločnosťou, ktorá
je rezidentom Fínska, rezidentovi Slovenska sa budú zdaňovať len na Slovensku, ak
skutočným vlastníkom dividend je rezident Slovenska.
3. Ustanovenia odsekov 1 a 2 neovplyvnia zdaňovanie spoločnosti vo vzťahu
k ziskom, z ktorých sa dividendy vyplácajú.
4. Výraz "dividendy" použitý v tomto článku označuje príjmy z akcií alebo
z iných práv podieľať sa na ziskoch s výnimkou pohľadávok, ako aj príjmy z iných
práv k spoločnosti, ktoré sa zdaňujú rovnakým spôsobom ako príjmy z akcií podľa právnych
predpisov toho štátu, ktorého je spoločnosť rozdeľujúca zisk rezidentom.
5. Ustanovenia odsekov 1 a 2 sa nepoužijú, ak skutočný vlastník dividend,
ktorý je rezidentom jedného zmluvného štátu, vykonáva v druhom zmluvnom štáte, ktorého
spoločnosť vyplácajúca dividendy je rezidentom, podnikateľskú činnosť prostredníctvom
stálej prevádzkarne, ktorá je tam umiestnená, alebo ak v tomto druhom štáte vykonáva
nezávislé povolanie prostredníctvom tam umiestnenej stálej základne a ak účasť, pre
ktorú sa dividendy vyplácajú, sa skutočne viaže na túto stálu prevádzkareň alebo
na túto stálu základňu. V takom prípade sa použijú ustanovenia článku 7 alebo článku
14 podľa toho, o aký prípad ide.
6. Ak spoločnosť, ktorá je rezidentom jedného zmluvného štátu, dosahuje
zisky alebo príjmy z druhého zmluvného štátu, tento druhý štát nemôže zdaniť dividendy
vyplácané spoločnosťou s výnimkou prípadov, ak sa tieto dividendy vyplácajú rezidentovi
tohto druhého štátu alebo ak sa účasť, pre ktorú sa dividendy vyplácajú, skutočne
viaže na stálu prevádzkareň alebo na stálu základňu, ktorá je umiestnená v tomto
druhom štáte, a ani podrobiť nerozdelené zisky spoločnosti dani z nerozdelených ziskov,
aj keď vyplácané dividendy alebo nerozdelené zisky pozostávajú úplne alebo sčasti
zo ziskov alebo z príjmov dosiahnutých v tomto druhom štáte.
Čl.11
Úroky
1. Úroky, ktoré majú zdroj v jednom zmluvnom štáte a vyplácajú sa rezidentovi
druhého zmluvného štátu, podliehajú zdaneniu iba v tomto druhom štáte, ak takýto
rezident je skutočným vlastníkom úroku.
2. Výraz "úroky" použitý v tomto článku označuje príjmy z pohľadávok akéhokoľvek
druhu zabezpečených alebo nezabezpečených záložným právom na nehnuteľnosť bez ohľadu
na to, či majú alebo nemajú právo účasti na zisku dlžníka, a najmä príjmy z vládnych
cenných papierov a príjmy z obligácií alebo z dlhopisov vrátane prémií a výhier spojených
s týmito cennými papiermi, obligáciami alebo s dlhopismi. Penále za oneskorenú platbu
sa nepovažuje za úroky na účely tohto článku.
3. Ustanovenie odseku 1 sa nepoužije, ak skutočný vlastník úrokov, ktorý
je rezidentom jedného zmluvného štátu, vykonáva podnikateľskú činnosť v druhom zmluvnom
štáte, v ktorom majú úroky zdroj, prostredníctvom stálej prevádzkarne, ktorá je tam
umiestnená, alebo ak v tomto druhom štáte vykonáva nezávislé povolanie prostredníctvom
tam umiestnenej stálej základne a ak pohľadávka, z ktorej sa úroky vyplácajú, sa
skutočne viaže na túto stálu prevádzkareň alebo na túto stálu základňu. V takom prípade
sa použijú ustanovenia článku 7 alebo článku 14 podľa toho, o aký prípad ide.
4. Predpokladá sa, že úroky majú zdroj v zmluvnom štáte, ak platiteľ je
rezidentom tohto štátu. Ak však osoba platiaca úroky, či je rezidentom zmluvného
štátu alebo nie, má v zmluvnom štáte stálu prevádzkareň alebo stálu základňu, v súvislosti
s ktorou vznikol dlh, z ktorého sa platia úroky, a tieto úroky idú na ťarchu tejto
stálej prevádzkarne alebo stálej základne, potom za zdroj takýchto úrokov sa bude
považovať štát, v ktorom je stála prevádzkareň alebo stála základňa umiestnená.
5. Ak v dôsledku osobitných vzťahov existujúcich medzi platiteľom a skutočným
vlastníkom úrokov alebo medzi nimi a treťou osobou suma úrokov vzťahujúca sa na pohľadávku,
z ktorej sa úroky platia, presahuje sumu, ktorú by dohodol platiteľ so skutočným
vlastníkom, keby takéto vzťahy neexistovali, použijú sa ustanovenia tohto článku
len na túto naposledy uvedenú sumu. Časť platieb, ktorá presahuje túto sumu, sa v
takom prípade zdaní podľa právnych predpisov každého zmluvného štátu s prihliadnutím
na ostatné ustanovenia tejto zmluvy.
Čl.12
Licenčné poplatky
1. Licenčné poplatky, ktoré majú zdroj v jednom zmluvnom štáte a vyplácajú
sa rezidentovi druhého zmluvného štátu, môžu sa zdaniť v tomto druhom štáte.
2. Tieto licenčné poplatky sa však okrem druhov platieb uvedených v odseku
3 písm. a) môžu zdaniť aj v tom zmluvnom štáte, v ktorom je ich zdroj, a to podľa
právnych predpisov tohto štátu, ale ak skutočný vlastník licenčných poplatkov je
rezidentom druhého zmluvného štátu, takto stanovená daň nepresiahne
a) v prípade
platieb uvedených v odseku 3 písm. b) 1% hrubej sumy licenčných poplatkov,
b) v prípade platieb uvedených v odseku 3 písm. c) 5% hrubej sumy licenčných poplatkov,
c) v prípade platieb uvedených v odseku 3 písm. d) a e) 10% hrubej sumy licenčných
poplatkov.
3. Výraz "licenčné poplatky" použitý v tomto článku označuje platby akéhokoľvek
druhu prijaté ako odplata za
a) použitie alebo za právo na použitie akéhokoľvek autorského
práva k literárnemu, umeleckému alebo k vedeckému dielu,
b) finančný prenájom zariadenia,
c) operatívny prenájom zariadenia alebo za použitie, alebo za právo na použitie kinematografických
filmov a filmov alebo pások na televízne alebo rozhlasové vysielanie, alebo akéhokoľvek
počítačového softvéru,
d) použitie alebo za právo na použitie patentu, ochrannej známky, návrhu alebo modelu,
plánu, tajného vzorca alebo výrobného postupu,
e) informácie, ktoré sa vzťahujú na priemyselné, obchodné alebo vedecké skúsenosti.
4. Ustanovenia odsekov 1 a 2 sa nepoužijú, ak skutočný vlastník licenčných
poplatkov, ktorý je rezidentom jedného zmluvného štátu, vykonáva v druhom zmluvnom
štáte, v ktorom majú licenčné poplatky zdroj, podnikateľskú činnosť prostredníctvom
stálej prevádzkarne, ktorá je tam umiestnená, alebo vykonáva v tomto druhom štáte
nezávislé povolanie prostredníctvom tam umiestnenej stálej základne a ak právo alebo
majetok, v súvislosti s ktorým vznikajú licenčné poplatky, sa skutočne viažu na túto
stálu prevádzkareň alebo na stálu základňu. V takom prípade sa použijú ustanovenia
článku 7 alebo článku 14 podľa toho, o aký prípad ide.
5. Predpokladá sa, že licenčné poplatky majú zdroj v zmluvnom štáte, ak
platiteľ je rezidentom tohto štátu. Ak však osoba platiaca licenčné poplatky, či
je alebo nie je rezidentom niektorého zmluvného štátu, má v zmluvnom štáte stálu
prevádzkareň alebo stálu základňu, v súvislosti s ktorou vznikla povinnosť platiť
licenčné poplatky, ktoré idú na ťarchu stálej prevádzkarne alebo stálej základne,
predpokladá sa, že tieto licenčné poplatky majú zdroj v tom štáte, v ktorom je stála
prevádzkareň alebo stála základňa umiestnená.
6. Ak v dôsledku osobitných vzťahov, ktoré existujú medzi platiteľom a
skutočným vlastníkom licenčných poplatkov alebo medzi nimi a treťou osobou suma licenčných
poplatkov, ktoré sa vzťahujú na použitie, právo alebo informáciu, za ktoré sa platia,
presahuje sumu, ktorú by dohodol platiteľ so skutočným vlastníkom, keby takéto vzťahy
neexistovali, použijú sa ustanovenia tohto článku len na túto naposledy uvedenú sumu.
Časť platieb, ktorá presahuje túto sumu, sa v tomto prípade zdaní podľa právnych
predpisov každého zmluvného štátu s prihliadnutím na ostatné ustanovenia tejto zmluvy.
Čl.13
Zisky zo scudzenia majetku
1. Zisky plynúce rezidentovi jedného zmluvného štátu zo scudzenia nehnuteľného
majetku uvedeného v článku 6 ods. 2, ktorý je umiestnený v druhom zmluvnom štáte,
možno zdaniť v tomto druhom štáte.
2. Zisky, ktoré plynú rezidentovi jedného zmluvného štátu zo scudzenia
akcií alebo porovnateľných podielov, ako napríklad podiely v osobnej obchodnej spoločnosti
alebo truste, môžu byť zdanené v druhom zmluvnom štáte, ak kedykoľvek počas obdobia
365 dní predchádzajúcich scudzeniu viac ako 50 percent hodnoty týchto akcií alebo
porovnateľných podielov priamo alebo nepriamo predstavuje nehnuteľný majetok nachádzajúci
sa v druhom zmluvnom štáte.*)
3. Zisky zo scudzenia hnuteľného majetku, ktorý je časťou prevádzkového
majetku stálej prevádzkarne, ktorú má podnik jedného zmluvného štátu v druhom zmluvnom
štáte, alebo hnuteľného majetku patriaceho stálej základni, ktorú má rezident jedného
zmluvného štátu v druhom zmluvnom štáte na výkon nezávislého povolania, vrátane takto
dosiahnutých ziskov zo scudzenia takejto stálej prevádzkarne (samostatnej alebo spolu
s celým podnikom) alebo takejto stálej základne možno zdaniť v tomto druhom štáte.
4. Zisky plynúce podniku jedného zmluvného štátu zo scudzenia lodí alebo
lietadiel prevádzkovaných v medzinárodnej doprave alebo hnuteľného majetku, ktorý
slúži na prevádzku týchto lodí alebo lietadiel, podliehajú zdaneniu len v tomto štáte.
5. Zisky zo scudzenia iného majetku, než je uvedený v predchádzajúcich
odsekoch tohto článku, podliehajú zdaneniu len v tom zmluvnom štáte, v ktorom je
scudziteľ rezidentom.
Čl.14
Nezávislé povolania
1. Príjmy, ktoré rezident jedného zmluvného štátu poberá zo slobodných
povolaní alebo z iných nezávislých činností podobného charakteru, podliehajú zdaneniu
len v tomto štáte s výnimkou nasledujúcich prípadov, keď sa takéto príjmy môžu zdaniť
aj v druhom zmluvnom štáte, ak
a) má v druhom zmluvnom štáte obvykle k dispozícii
stálu základňu na výkon svojich činností; v takom prípade možno príjmy, ktoré možno
pripočítať tejto stálej základni, zdaniť len v tomto druhom štáte alebo
b) sa rezident zdržiava v druhom štáte počas obdobia alebo období, ktoré v úhrne
presahujú 183 dní v akomkoľvek dvanásťmesačnom období začínajúcom alebo končiacom
sa v príslušnom kalendárnom roku; v takom prípade len tú časť príjmov, ktoré pochádzajú
z jeho činností vykonávaných v tomto druhom štáte, možno zdaniť v tomto druhom štáte.
2. Výraz "slobodné povolania" zahŕňa najmä nezávislé vedecké, literárne,
umelecké, vychovávateľské alebo učiteľské činnosti, ako aj nezávislé činnosti lekárov,
právnikov, inžinierov, architektov, dentistov a účtovných znalcov.
Čl.15
Závislá činnosť
1. Platy, mzdy a iné podobné odmeny, ktoré rezident jedného zmluvného štátu
poberá z dôvodu zamestnania, podliehajú zdaneniu s výhradou ustanovení článkov 16,
18 a 19 len v tomto štáte, ak sa zamestnanie nevykonáva v druhom zmluvnom štáte.
Ak sa tam zamestnanie vykonáva, môžu sa takéto prijaté odmeny zdaniť v tomto druhom
štáte.
2. Odmeny, ktoré rezident jedného zmluvného štátu poberá z dôvodu zamestnania
vykonávaného v druhom zmluvnom štáte, môžu sa bez ohľadu na ustanovenie odseku 1
zdaniť len v skôr uvedenom štáte, ak
a) príjemca sa zdržiava v druhom štáte počas
jedného obdobia alebo viacerých období, ktoré nepresiahnu v úhrne 183 dní v akomkoľvek
dvanásťmesačnom období začínajúcom alebo končiacom sa v príslušnom kalendárnom roku,
a
b) odmeny vypláca zamestnávateľ alebo sa vyplácajú v mene zamestnávateľa, ktorý nie
je rezidentom druhého štátu, a
c) odmeny nejdú na ťarchu stálej prevádzkarne alebo stálej základne, ktorú má zamestnávateľ
v druhom štáte.
3. Bez ohľadu na predchádzajúce ustanovenia tohto článku odmeny poberané
z dôvodu zamestnania vykonávaného na palube lode alebo lietadla prevádzkovaného v
medzinárodnej doprave rezidentom zmluvného štátu možno zdaniť v tomto štáte.
Čl.16
Tantiémy
Tantiémy a iné podobné platby, ktoré rezident jedného zmluvného štátu poberá
ako člen štatutárneho orgánu spoločnosti alebo iného obdobného orgánu spoločnosti,
ktorá je rezidentom druhého zmluvného štátu, možno zdaniť v tomto druhom štáte.
Čl.17
Umelci a športovci
1. Príjmy, ktoré rezident jedného zmluvného štátu ako na verejnosti vystupujúci
umelec, ako divadelný, filmový, rozhlasový alebo televízny umelec alebo hudobník,
alebo ako športovec poberá z takýchto osobne vykonávaných činností v druhom zmluvnom
štáte, možno bez ohľadu na ustanovenia článkov 14 a 15 zdaniť v tomto druhom štáte.
2. Ak príjmy z činností osobne vykonávaných umelcom alebo športovcom neplynú
priamo tomuto umelcovi alebo športovcovi, ale inej osobe, možno tieto príjmy bez
ohľadu na ustanovenia článkov 7, 14 a 15 zdaniť v tom zmluvnom štáte, v ktorom umelec
alebo športovec vykonáva svoju činnosť.
3. Ustanovenia odsekov 1 a 2 sa nebudú vzťahovať na príjmy plynúce umelcovi
alebo športovcovi z činností, ktoré vykonáva v jednom zmluvnom štáte, ak sa činnosti
vykonávané počas návštevy tohto štátu úplne alebo z podstatnej časti hradia z verejných
fondov druhého zmluvného štátu alebo jeho miestneho orgánu, alebo jeho štatutárneho
orgánu. V takom prípade sa príjmy zdania podľa ustanovení článkov 7, 14 alebo 15
podľa toho, o aký prípad ide.
Čl.18
Dôchodky a renty
1. Dôchodky a iné podobné odmeny vyplácané z dôvodu predchádzajúceho zamestnania
alebo akékoľvek renty platené rezidentovi niektorého zmluvného štátu podliehajú,
s výnimkou ustanovení článku 19 ods. 2, zdaneniu v tomto štáte.
2. Vyplácané dôchodky a iné plnenia, či je to pravidelná alebo jednorazová
náhrada, poskytované na základe legislatívy sociálneho zabezpečenia zmluvného štátu
alebo verejnej sústavy vytvorenej zmluvným štátom na účely sociálneho zabezpečenia
alebo akúkoľvek rentu vznikajúcu v zmluvnom štáte možno bez ohľadu na ustanovenia
odseku 1 a s výnimkou ustanovení článku 19 ods. 2 zdaniť v tomto štáte.
3. Výraz "renta" použitý v tomto článku označuje stanovenú sumu vyplácanú
opakovane v určených termínoch počas života alebo počas určeného alebo stanoveného
časového obdobia na základe záväzku uskutočniť tieto platby ako náhradu za zodpovedajúce
a úplné plnenie v peniazoch alebo v peňažnej hodnote (iné než poskytovanie služieb).
Čl.19
Štátna služba
1.
a) Platy, mzdy a iné podobné odmeny, iné ako dôchodky, vyplácané jedným
zmluvným štátom alebo jeho miestnym orgánom, alebo štatutárnym orgánom tohto štátu
fyzickej osobe za služby preukázané tomuto štátu, miestnemu orgánu alebo štatutárnemu
orgánu, podliehajú zdaneniu iba v tomto štáte.
b) Takéto platy, mzdy a iné podobné odmeny však podliehajú zdaneniu iba v zmluvnom
štáte, ktorého fyzická osoba je rezidentom, ak sa služby preukazujú v tomto štáte
a fyzická osoba
(i) je štátnym príslušníkom tohto štátu alebo
(ii) sa nestala rezidentom
tohto štátu len z dôvodov poskytovania týchto služieb.
2.
a) Akékoľvek dôchodky vyplácané priamo alebo z fondov, ktoré zriadil
niektorý zmluvný štát alebo miestny orgán, alebo štatutárny orgán tohto štátu fyzickej
osobe za služby preukázané tomuto štátu, miestnemu orgánu alebo štatutárnemu orgánu,
podliehajú zdaneniu iba v tomto štáte.
b) Takéto dôchodky však podliehajú zdaneniu iba v zmluvnom štáte, ktorého je fyzická
osoba rezidentom, ak je štátnym príslušníkom tohto štátu.
3. Ustanovenia článkov 15, 16, 17 a 18 sa použijú na platy, mzdy a iné
podobné odmeny a na dôchodky za služby preukázané v súvislosti s podnikateľskou činnosťou
vykonávanou niektorým zmluvným štátom alebo miestnym orgánom, alebo štatutárnym orgánom
tohto štátu.
Čl.20
Študenti
Platby, ktoré študent alebo žiak učilišťa alebo obchodný, technický, poľnohospodársky
alebo lesnícky praktikant, ktorý je alebo bol bezprostredne pred svojím príchodom
do jedného zmluvného štátu rezidentom druhého zmluvného štátu a ktorý sa zdržiava
v skôr uvedenom štáte iba z dôvodu štúdia alebo výcviku, dostáva na úhradu nákladov
výživy, štúdia alebo výcviku, nebudú podliehať zdaneniu v tomto štáte za predpokladu,
že takéto platby sa mu vyplácajú zo zdrojov mimo tohto štátu.
Čl.21
Iné príjmy
1. Príjmy rezidenta jedného zmluvného štátu, ktoré sa neuvádzajú v predchádzajúcich
článkoch tejto zmluvy, sa bez ohľadu na ich zdroj zdania iba v tomto štáte.
2. Ustanovenie odseku 1 sa nepoužije na príjmy iné ako príjmy z nehnuteľného
majetku, ktorý je definovaný v článku 6 ods. 2, ak príjemca takýchto príjmov, ktorý
je rezidentom niektorého zmluvného štátu, vykonáva podnikateľskú činnosť v druhom
zmluvnom štáte prostredníctvom tam umiestnenej stálej prevádzkarne alebo vykonáva
v tomto druhom štáte nezávislé povolanie prostredníctvom tam umiestnenej stálej základne
a ak právo alebo majetok, za ktorý sa príjmy platia, skutočne súvisí s takouto stálou
prevádzkarňou alebo stálou základňou. V takom prípade sa použijú ustanovenia článku
7 alebo článku 14 podľa toho, o aký prípad ide.
Čl.22
Vylúčenie dvojitého zdanenia
1. Na Slovensku sa dvojité zdanenie vylúči takto: Slovensko môže pri zdaňovaní
svojich rezidentov zahrnúť do základu dane, z ktorého sa takéto dane ukladajú, časti
príjmov, ktoré sa môžu podľa ustanovení tejto zmluvy rovnako zdaniť vo Fínsku, povolí
však znížiť sumu dane vypočítanú z takéhoto základu o sumu rovnajúcu sa dani zaplatenej
vo Fínsku. Suma, o ktorú sa daň zníži, však nepresiahne tú časť slovenskej dane vypočítanej
pred jej znížením, ktorá pomerne pripadá na príjmy, ktoré môžu byť podľa ustanovení
tejto zmluvy zdanené vo Fínsku.
2. Bez ohľadu na ustanovenia fínskeho zákona, berúc do úvahy zamedzenie
medzinárodného dvojitého zdanenia (ktoré neovplyvnia tu uvedené všeobecné zásady),
sa vo Fínsku dvojité zdanenie vylúči takto:
a) Ak rezident Fínska poberá príjem,
ktorý podľa ustanovení tejto zmluvy možno zdaniť na Slovensku, Fínsko tejto osobe
povolí, s výhradou ustanovení písmena b), znížiť sumu dane vo Fínsku o sumu rovnajúcu
sa dani zaplatenej podľa slovenského zákona a podľa tejto zmluvy na Slovensku, ktorá
je vypočítaná z toho istého príjmu, z ktorého je vypočítaná fínska daň.
b) Na účely písmena a) sa predpokladá, že výraz "daň zaplatená na Slovensku" bude
zahŕňať daň z prechodu a prevodu nehnuteľností v takom rozsahu, že takáto daň je
uložená s prihliadnutím na možnú kompenzáciu.
c) Dividendy vyplácané spoločnosťou, ktorá je rezidentom Slovenska, spoločnosti,
ktorá je rezidentom Fínska a ktorá priamo kontroluje najmenej 10% podielov s hlasovacím
právom v spoločnosti vyplácajúcej dividendy, budú oslobodené od fínskej dane.
d) Fyzická osoba, ktorá je rezidentom Slovenska a ktorá sa podľa daňových zákonov
Fínska s ohľadom na fínske dane vzťahujúce sa na článok 2 považuje aj za rezidenta
Fínska, bez ohľadu na akékoľvek ustanovenie tejto zmluvy môže byť zdanená vo Fínsku.
Fínsko však v súlade s ustanovením písmena a) povolí znížiť sumu fínskej dane o sumu
rovnajúcu sa dani z príjmu, ktorá bola zaplatená na Slovensku. Ustanovenie tohto
písmena sa bude uplatňovať len na štátnych príslušníkov Fínska.
3. Ak v súlade s ktorýmkoľvek ustanovením tejto zmluvy sú príjmy, ktoré
plynú rezidentovi zmluvného štátu, oslobodené od zdanenia v tomto štáte, tento štát
napriek tomu môže pri výpočte sumy dane na zvyšné príjmy takejto osoby vziať do úvahy
oslobodené príjmy.
Čl.23
Zásada rovnakého zaobchádzania
1. Štátni príslušníci jedného zmluvného štátu nebudú podliehať v druhom
zmluvnom štáte žiadnemu zdaneniu ani povinnostiam s ním spojeným, ktoré sú iné alebo
ťaživejšie ako zdanenie a s ním spojené povinnosti, ktorým podliehajú alebo môžu
podliehať štátni príslušníci tohto druhého štátu, ktorí sú v rovnakej situácii, najmä
vo vzťahu k trvalému pobytu. Toto ustanovenie sa bez ohľadu na ustanovenia článku
1 uplatní aj na osoby, ktoré nie sú rezidentmi jedného zmluvného štátu alebo oboch
zmluvných štátov.
2. Zdanenie stálej prevádzkarne, ktorú má podnik jedného zmluvného štátu
v druhom zmluvnom štáte, nebude v tomto druhom štáte nepriaznivejšie ako zdanenie
podnikov tohto druhého štátu, ktoré vykonávajú rovnaké činnosti. Toto ustanovenie
sa nebude vykladať ako záväzok jedného zmluvného štátu priznať rezidentom druhého
zmluvného štátu osobné úľavy, zľavy a zníženie dane z dôvodu osobného postavenia
alebo rodinných záväzkov, ktoré priznáva svojim rezidentom.
3. Ak sa ustanovenia článku 9 ods. 1, článku 11 ods. 5 alebo článku 12
ods. 6 nebudú aplikovať, úroky, licenčné poplatky a iné výdavky platené podnikom
jedného zmluvného štátu rezidentovi druhého zmluvného štátu budú odpočítateľné na
účely určenia zdaniteľných ziskov tohto podniku za rovnakých podmienok, ako keby
boli platené rezidentovi skôr uvedeného štátu.
4. Podniky jedného zmluvného štátu, ktorých majetok úplne alebo čiastočne,
priamo alebo nepriamo vlastní alebo kontroluje rezident alebo rezidenti druhého zmluvného
štátu, nebudú podliehať v skôr uvedenom štáte žiadnemu zdaneniu ani povinnostiam
s ním spojeným, ktoré sú iné alebo ťaživejšie ako zdanenie a s ním spojené povinnosti,
ktorým podliehajú alebo môžu podliehať iné podobné podniky skôr uvedeného štátu.
5. Ustanovenia tohto článku sa bez ohľadu na ustanovenia článku 2 vzťahujú
na dane akéhokoľvek druhu a charakteru.
Čl.24
Riešenie prípadov dohodou
1. Ak sa osoba domnieva, že opatrenia jedného zmluvného štátu alebo oboch
zmluvných štátov vedú alebo budú viesť v jej prípade k zdaneniu, ktoré nie je v súlade
s ustanoveniami tejto zmluvy, môže nezávisle od opravných prostriedkov, ktoré poskytujú
vnútroštátne právne predpisy týchto štátov, predložiť svoj prípad príslušnému úradu
zmluvného štátu, ktorého je rezidentom, alebo ak sa na prípad vzťahuje článok 23
ods. 1, príslušnému úradu zmluvného štátu, ktorého je štátnym príslušníkom. Prípad
musí predložiť do troch rokov od prvého oznámenia opatrenia, ktoré vedie k zdaneniu,
ktoré nie je v súlade s ustanoveniami tejto zmluvy.
2. Ak bude príslušný úrad považovať námietku za oprávnenú a ak nebude sám
schopný nájsť uspokojivé riešenie, bude sa usilovať prípad vyriešiť vzájomnou dohodou
s príslušným úradom druhého zmluvného štátu tak, aby sa vylúčilo zdanenie, ktoré
nie je v súlade s touto zmluvou. Dosiahnutá dohoda sa uplatní bez ohľadu na časové
lehoty podľa vnútroštátnych právnych predpisov zmluvných štátov.*)
3. Príslušné úrady zmluvných štátov sa budú usilovať vyriešiť vzájomnou
dohodou akékoľvek ťažkosti alebo pochybnosti, ktoré môžu vzniknúť pri výklade alebo
pri aplikácií tejto zmluvy. Môžu konzultovať o zamedzení dvojitého zdanenia aj v
prípadoch, ktoré nie sú v tejto zmluve upravené.
4. Príslušné úrady zmluvných štátov môžu navzájom konzultovať priamo, ako
aj prostredníctvom ich spoločnej komisie zloženej z príslušných úradov alebo z ich
zástupcov s cieľom dosiahnuť dohodu v zmysle predchádzajúcich odsekov.
Čl.25
Výmena informácií
1. Príslušné úrady zmluvných štátov si budú vymieňať informácie dôležité
na aplikáciu ustanovení tejto zmluvy alebo vnútroštátnych právnych predpisov zmluvných
štátov vzťahujúcich sa na dane, ktoré sú predmetom tejto zmluvy, ak zdanenie, ktoré
upravujú, nie je v rozpore s touto zmluvou. Výmena informácií nie je obmedzená článkom
1. Všetky informácie, ktoré zmluvný štát dostal, bude udržiavať v tajnosti rovnakým
spôsobom ako informácie, ktoré dostal podľa vnútroštátnych právnych predpisov tohto
štátu, a poskytne ich len osobám alebo úradom (vrátane súdov a správnych orgánov),
ktoré sa zaoberajú vymeriavaním alebo vyberaním daní, na ktoré sa vzťahuje táto zmluva,
vymáhaním alebo trestným stíhaním vo veci týchto daní, alebo rozhodovaním o opravných
prostriedkoch. Tieto osoby alebo úrady použijú takéto informácie len na tieto účely.
Tieto informácie môžu oznámiť pri verejných súdnych konaniach alebo súdnych rozhodnutiach.
2. Ustanovenia odseku 1 sa nebudú v nijakom prípade vykladať tak, že
ukladajú niektorému zmluvnému štátu povinnosť
a) vykonať správne opatrenia, ktoré
by porušovali právne predpisy a správnu prax tohto alebo druhého zmluvného štátu,
b) oznámiť informácie, ktoré by nebolo možné získať na základe právnych predpisov
alebo v riadnom správnom konaní tohto alebo druhého zmluvného štátu,
c) oznámiť informácie, ktoré by odhalili obchodné, hospodárske, priemyselné, komerčné
alebo profesijné tajomstvo alebo obchodný postup, alebo informácie, ktorých prezradenie
by bolo v rozpore s verejným poriadkom.
Čl.26
Členovia diplomatických misií a konzulárnych úradov
Žiadne ustanovenia tejto zmluvy sa nedotýkajú daňových výsad patriacich
členom diplomatických misií alebo konzulárnych úradov podľa všeobecných pravidiel
medzinárodného práva alebo na základe ustanovení osobitných dohôd.
Čl.27
Nadobudnutie platnosti
1. Vlády zmluvných štátov si navzájom oznámia, že ústavné právne postupy
na nadobudnutie platnosti tejto zmluvy boli splnené.
2. Táto zmluva nadobudne platnosť tridsať dní po dátume neskoršieho oznámenia
podľa odseku 1 a jej ustanovenia sa budú uplatňovať v oboch zmluvných štátoch,
a)
ak ide o dane vyberané zrážkou pri zdroji, na príjmy poberané 1. januára alebo neskôr
v kalendárnom roku nasledujúcom po roku, v ktorom zmluva nadobudne platnosť,
b) ak ide o ostatné dane z príjmov, na dane ukladané za každý daňový rok začínajúci
sa 1. januára alebo neskôr v kalendárnom roku nasledujúcom po roku, v ktorom zmluva
nadobudne platnosť.
3. Zmluva medzi vládou Československej socialistickej republiky a vládou
Fínskej republiky o zamedzení dvojakého zdanenia a zabránení daňovému úniku v odbore
daní z príjmu a z majetku podpísaná 31. januára 1975 v Helsinkách (ďalej len "Zmluva
z roku 1975") sa prestane uplatňovať v odbore daní, na ktoré sa táto zmluva vzťahuje
podľa ustanovení odseku 2. Zmluva z roku 1975 bude vypovedaná k poslednému dátumu,
ku ktorému sa podľa predchádzajúceho ustanovenia tohto odseku uplatňovala.
Čl.28
Výpoveď
Táto zmluva zostane v platnosti, kým ju niektorý zmluvný štát nevypovie.
Každý zmluvný štát môže zmluvu vypovedať diplomatickou cestou oznámením výpovede
najmenej šesť mesiacov pred koncom každého kalendárneho roka začínajúceho sa po uplynutí
piatich rokov od dátumu nadobudnutia platnosti tejto zmluvy. V takom prípade sa táto
zmluva prestane uplatňovať v oboch zmluvných štátoch,
a) ak ide o dane vyberané zrážkou
pri zdroji, na príjmy poberané 1. januára alebo neskôr v kalendárnom roku nasledujúcom
po roku, v ktorom bola daná výpoveď,
b) ak ide o ostatné dane z príjmov, na dane ukladané za každý daňový rok začínajúci
sa 1. januára alebo neskôr v kalendárnom roku nasledujúcom po roku, v ktorom bola
daná výpoveď.
Ak je možné usúdiť, a to s ohľadom na všetky relevantné skutočnosti a okolnosti,
že získanie výhody zo zmluvy bolo jedným z hlavných účelov akéhokoľvek opatrenia
alebo akejkoľvek transakcie priamo alebo nepriamo vedúceho k tejto výhode, táto výhoda
bez ohľadu na ktorékoľvek iné ustanovenia zmluvy, nebude poskytnutá vo vzťahu k časti
príjmu, pokiaľ sa nepreukáže, že poskytnutie tejto výhody v danej situácii by bolo
v súlade s účelom a cieľom príslušných ustanovení zmluvy.*)
Na dôkaz toho podpísaní, riadne na to splnomocnení, podpísali túto zmluvu.
Dané v Bratislave 15. februára 1999 v dvoch pôvodných vyhotoveniach, v
slovenskom, fínskom a anglickom jazyku, pričom všetky tri znenia sú autentické.
V prípade rozdielnosti výkladu textov bude rozhodujúci anglický text.
Za vládu Slovenskej republiky:
Eduard Kukan v.r.
Za vládu Fínskej republiky:
Ole Norrback v.r.
*) Poznámka redakcie:
V zmysle článku 35 dohovoru zmeny a doplnenia podľa prvého,
tretieho a štvrtého bodu tohto oznámenia nadobudli účinnosť v Slovenskej republike:
a) v súvislosti s daňami vyberanými zrážkou pri zdroji zo súm vyplatených alebo pripísaných
nerezidentom, ak skutočnosť vedúca k vzniku takýchto daní nastala 1. januára 2020
alebo po tomto dátume, a
b) v súvislosti so všetkými ostatnými daňami uloženými zmluvným štátom pre dane uložené
v súvislosti so zdaňovacími obdobiami začínajúcimi sa 1. decembra 2019 alebo po tomto
dátume.
V zmysle článku 29 dohovoru zmeny a doplnenia podľa druhého bodu tohto oznámenia
nadobúdajú účinnosť v Slovenskej republike:
a) v súvislosti s daňami vyberanými zrážkou pri zdroji zo súm vyplatených alebo pripísaných
nerezidentom, ak skutočnosť vedúca k vzniku takýchto daní nastala 1. januára 2024
alebo po tomto dátume, a
b) v súvislosti so všetkými ostatnými daňami uloženými zmluvným štátom pre dane uložené
v súvislosti so zdaňovacími obdobiami začínajúcimi sa 1. januára 2024 alebo po tomto
dátume.