138/1991 Zb.
ZÁKON
Slovenskej národnej rady
z 20. marca 1991
o majetku obcí
Zmena: 306/1992 Zb.
Zmena: 43/1993 Z.z.
Zmena: 278/1993 Z.z.
Zmena: 245/1994 Z.z.
Zmena: 147/1995 Z.z.
Zmena: 130/1996 Z.z.
Zmena: 447/2001 Z.z.
Zmena: 522/2003 Z.z.
Zmena: 12/2004 Z.z.
Zmena: 445/2004 Z.z.
Zmena: 535/2008 Z.z.
Zmena: 258/2009 Z.z.
Zmena: 507/2010 Z.z.
Zmena: 125/2016 Z.z.
Zmena: 315/2016 Z.z.
Zmena: 112/2018 Z.z.
Zmena: 4/2019 Z.z.
Zmena: 241/2019 Z.z.
Zmena: 137/2023 Z.z.
Zmena: 32/2024 Z.z.
Slovenská národná rada sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ ČASŤ
ÚVODNÉ USTANOVENIA
§ 1
Účel zákona
(1) Účelom tohto zákona je ustanoviť, ktoré veci z majetku Slovenskej republiky
prechádzajú do vlastníctva obcí, 1) a upraviť majetkové postavenie a hospodárenie
obcí s ich majetkom.
(2) Majetok obce tvoria nehnuteľné veci a hnuteľné veci vrátane finančných
prostriedkov, ako aj pohľadávky a iné majetkové práva, ktoré sú vo vlastníctve obce
podľa tohto zákona alebo ktoré nadobudne obec do vlastníctva prechodom z majetku
Slovenskej republiky na základe tohto zákona alebo osobitného predpisu, alebo vlastnou
činnosťou.
(3) Tento zákon sa nevzťahuje na
a) nakladanie s cennými papiermi, ktoré upravujú osobitné predpisy, 2)
s výnimkou podľa § 9ab ods. 2,
b) nakladanie s finančnými prostriedkami, ktoré upravujú osobitné predpisy,
2a)
c) nakladanie s majetkom obce, ktoré upravujú osobitné predpisy. 2b)
(4) Ak neobsahuje druhá až štvrtá časť tohto zákona osobitnú úpravu pre hlavné
mesto Slovenskej republiky Bratislavu a pre mesto Košice, rozumie sa pod pojmom obec
3) podľa tohto zákona aj hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava 4) a mesto
Košice. 5)
DRUHÁ ČASŤ
PRECHOD VLASTNÍCTVA NA OBCE A MAJETKOVÉ POSTAVENIE OBCÍ
§ 2
Prechod vlastníctva na obce
(1) Do vlastníctva obcí prechádzajú z majetku Slovenskej republiky veci,
okrem hnuteľností patriacich orgánom miestnej štátnej správy, ku ktorým patrilo ku
dňu účinnosti osobitného predpisu 3) právo hospodárenia národným výborom, na území
ktorých sa nachádzajú.
(2) Veci, ku ktorým patrilo právo hospodárenia štátnym podnikom, rozpočtovým,
príspevkovým organizáciám a drobným prevádzkárňam národných výborov, 6) ku ktorým
prešla zakladateľská alebo zriaďovateľská funkcia na obec podľa osobitného predpisu,
7) prechádzajú z majetku Slovenskej republiky do vlastníctva obce, na území ktorej
sa nachádzajú. Obce si vzájomné práva a povinnosti upravia zmluvne.
(3) Veci, ku ktorým patrilo právo hospodárenia štátnym podnikom, rozpočtovým
a príspevkovým organizáciám a ku ktorým prešla zakladateľská a zriaďovateľská funkcia
na ústredný orgán štátnej správy alebo na príslušný orgán miestnej štátnej správy,
prechádzajú z majetku Slovenskej republiky do vlastníctva obce, na území ktorej sa
nachádzajú, ak ústredný orgán štátnej správy alebo príslušný orgán miestnej štátnej
správy prenesie svoju zakladateľskú alebo zriaďovateľskú funkciu na obec na základe
dohody 8) alebo ak tak ustanoví osobitný predpis.
(4) Do vlastníctva obcí prechádzajú aj historické radnice, ktoré ku dňu účinnosti
tohto zákona sú v majetku Slovenskej republiky.
(5) Nehnuteľnosti vo vlastníctve štátu, ku ktorým patrilo ku dňu účinnosti
osobitného predpisu 3) právo hospodárenia Stavoinveste, bývalej Výstavbe hlavného
mesta Slovenskej republiky Bratislavy a bývalým okresným národným výborom za účelom
zabezpečenia systému komplexnej bytovej výstavby, účelovej investičnej výstavby a
individuálnej bytovej výstavby, prechádzajú do vlastníctva obce, na území ktorej
sa nachádzajú, okrem časti majetku, ktorý sa podľa § 3 písm. e) a f) tohto zákona
nestáva majetkom obce.
(6) Veci uvedené v odseku 2 podliehajúce prevodom vlastníctva na iné právnické
a fyzické osoby podľa osobitných predpisov, 9) sa stanú majetkom obce potom, čo sa
podľa týchto predpisov rozhodne, že sa nezaradia do zoznamu 10) prevádzkových jednotiek
určených na účely prevodu vlastníctva alebo ak sa z tohto zoznamu vylúčia, ako aj
tie veci, ktoré sa nevydražia ani v opakovanej dražbe. Tieto veci nadobudne obec
odovzdaním a ich prevzatím. Ustanovenia iných osobitných predpisov 11) sa v týchto
prípadoch nepoužijú. Obec môže rozhodnúť, že uplatní postup podľa osobitných predpisov.
11a)
(7) Veci a majetkové práva podľa odsekov 1, 2 a 5 nadobúda obec dňom účinnosti
tohto zákona.
§ 2a
(1) Nehnuteľné veci štátu, ku ktorým zaniká právo trvalého užívania telovýchovných
jednôt podľa osobitného predpisu, 11b) prechádzajú dňom nadobudnutia jeho účinnosti
do vlastníctva obce, na území ktorej sa nachádzajú. Obec je povinná zachovať účelové
určenie takejto nehnuteľnosti.
(2) Ustanovenie § 14 zákona sa použije primerane. Písomné protokoly sú povinné
spísať obce s obvodnými úradmi. Návrh na zápis do katastra nehnuteľností sú obce
povinné podať do 12 mesiacov od prevzatia nehnuteľných vecí.
§ 2b
(1) Do vlastníctva obcí prechádzajú z majetku Slovenskej republiky veci
v správe
a) právnických osôb, ku ktorým prechádza zriaďovateľská funkcia na obec
podľa osobitných zákonov, 11c)
b) zriaďovateľov škôl a školských zariadení bez právnej subjektivity v užívaní týchto
škôl alebo zariadení, ku ktorým prechádza zriaďovateľská funkcia na obec podľa osobitného
zákona, 11d)
c) zriaďovateľov zariadení sociálnych služieb bez právnej subjektivity v užívaní
týchto zariadení, ku ktorým prechádza zriaďovateľská funkcia na obec podľa osobitného
zákona. 11e)
(2) Do vlastníctva obcí prechádzajú z majetku Slovenskej republiky aj veci
v správe právnických osôb, ak ústredný orgán štátnej správy alebo príslušný orgán
miestnej štátnej správy prevedie zriaďovateľskú funkciu k týmto právnickým osobám
na obec dohodou alebo ak tak ustanoví osobitný zákon, pričom sa na tento prechod
a tento majetok použijú ustanovenia § 4a a 14b primerane.
(3) Veci uvedené v odseku 1 prechádzajú do vlastníctva obcí, na území ktorých
sa nachádzajú. Veci uvedené v odseku 2 prechádzajú do vlastníctva obcí, na území
ktorých sa nachádzajú, ak osobitný zákon neustanoví inak.
§ 2c
(1) Do vlastníctva obcí prechádzajú z majetku Slovenskej republiky veci
v správe
a) právnických osôb v oblasti zdravotníctva, ku ktorým prechádza zriaďovateľská
funkcia na obec podľa osobitných zákonov, 11f)
b) zriaďovateľa zdravotníckych zariadení bez právnej subjektivity v užívaní týchto
zdravotníckych zariadení, ku ktorým prechádza zriaďovateľská funkcia na obec podľa
osobitného zákona. 11f)
(2) Veci uvedené v odseku 1 vrátane rozostavaných stavieb prechádzajú do
vlastníctva obcí, na území ktorých sa nachádzajú.
§ 2d
(1) Do vlastníctva obcí prechádzajú z majetku Slovenskej republiky pozemky
pod stavbami 11g) vo vlastníctve obce, ktoré prešli do vlastníctva obce podľa § 2
až 2c, vrátane priľahlej plochy, ktorá svojím umiestnením a využitím tvorí neoddeliteľný
celok so stavbou.
(2) Do vlastníctva obcí prechádzajú z majetku Slovenskej republiky aj pozemky
pod stavbami a rozostavanými stavbami vo vlastníctve obce, ktoré prešli do jej vlastníctva
dohodou podľa osobitného zákona, 11h) vrátane priľahlej plochy, ktorá svojím umiestnením
a využitím tvorí neoddeliteľný celok so stavbou alebo rozostavanou stavbou.
(3) Pozemky pod stavbami a rozostavanými stavbami podľa odsekov 1 a 2 prechádzajú
do vlastníctva tej obce, ktorá je vlastníkom stavby alebo rozostavanej stavby.
(4) Do vlastníctva obcí prejdú dohodou uzavretou medzi obvodným úradom v
sídle kraja a obcou z majetku Slovenskej republiky pozemky v dočasnej správe podľa
osobitného predpisu 11i) pod stavbami vo vlastníctve obce, ktoré prešli do vlastníctva
obce podľa § 2 až 2c, vrátane priľahlej plochy, ktorá svojím umiestnením a využitím
tvorí neoddeliteľný celok so stavbou.
§ 3
Vlastníctvom obcí sa nestáva
a) majetok, ktorý môže byť výlučne vo vlastníctve štátu, 12)
b) pozemky v osobnom užívaní občanov, 13)
c) nehnuteľný majetok v štátnom vlastníctve, ktorý bol ku dňu účinnosti
osobitného predpisu 3) v trvalom užívaní inej než štátnej organizácie, 14) s výnimkou
toho nehnuteľného majetku, ktorý prechádza do vlastníctva obcí podľa § 15a,
d) majetok škôl, školských a iných zariadení v štátnom vlastníctve, ku
ktorým patrilo ku dňu účinnosti osobitného predpisu 3) právo hospodárenia národným
výborom a ku ktorým neprešla zriaďovateľská funkcia podľa osobitného predpisu 15)
na obec, s výnimkou nehnuteľností patriacich predškolským zariadeniam, základným
školám a školským budovám, ktoré sa nevyužívajú na vyučovanie (vyučovací proces)
alebo činnosť s týmto procesom súvisiacu,
e) nehnuteľný majetok, ktorý sa používa na výkon diplomatických a konzulárnych
činností zahraničných zastupiteľských misií ako i zahraničných kultúrnych a informačných
stredísk na území Slovenskej republiky,
f) majetková účasť štátneho podniku na podnikaní iných právnických osôb,
ak ide o štátny podnik, voči ktorému vykonával zakladateľskú funkciu národný výbor
alebo obec, 15a) ak na ňu podľa osobitného predpisu 7) prešla zakladateľská funkcia;
s touto majetkovou účasťou naloží štátny podnik podľa osobitného predpisu, 11a)
g) majetková účasť štátu na podnikaní iných právnických osôb, ktoré boli
založené zo zrušených štátnych podnikov, 15b) voči ktorým vykonával zakladateľskú
funkciu národný výbor alebo obec; práva štátu týkajúce sa tejto majetkovej účasti
vykonáva obvodný úrad príslušný podľa sídla zrušeného štátneho podniku a naloží s
nimi podľa osobitného predpisu, 11a)
h) účelové objekty pre potreby civilnej ochrany obyvateľstva, ku ktorým
patrilo ku dňu účinnosti osobitného predpisu 3) právo hospodárenia národným výborom.
§ 4
Prechod ďalšieho majetku a záväzkov na obce
(1) Do majetku obcí prechádzajú i súvisiace majetkové práva, ku ktorým mali
právo hospodárenia národné výbory, štátne podniky, rozpočtové a príspevkové organizácie
a drobné prevádzkárne národných výborov uvedené v § 2 ods. 1 až 6 tohto zákona. To
platí i pri prechode investorskej funkcie Stavoinvesty. 16) Tieto majetkové práva
prechádzajú na obecné podniky, rozpočtové, príspevkové a iné organizácie (ďalej len
"organizácie"), ku ktorým zakladateľská a zriaďovateľská funkcia prešla na obec podľa
osobitného predpisu. Organizáciám vznikne k týmto majetkovým právam právo správy.
(2) Do výšky nadobúdaného majetku prechádzajú na obec všetky súvisiace záväzky.
Obdobne prechádzajú všetky súvisiace záväzky priamo na organizácie.
(3) Majetkovými právami podľa tohto zákona sú pohľadávky a iné majetkové
práva.
§ 4a
(1) Do vlastníctva obcí prechádzajú s majetkom Slovenskej republiky podľa
§ 2b ods. 1 aj súvisiace majetkové práva a do výšky nadobúdaného majetku aj súvisiace
záväzky.
(2) Na obec neprechádzajú
a) záväzky na úhradu za dodávky tovarov, prác
a iných výkonov prevzaté správcom majetku štátu, súvisiace s majetkom, ktorý prechádza
do vlastníctva obce podľa § 2b ods. 1, ktoré sú po lehote splatnosti alebo neboli
uhradené ku dňu prechodu majetku Slovenskej republiky na obec podľa tohto zákona,
b) záväzky na úhradu peňažných plnení podľa osobitných zákonov, 16a) ktoré bol povinný
uhradiť správca majetku štátu podľa osobitných zákonov 16a) do dňa prechodu majetku
Slovenskej republiky na obec podľa tohto zákona.
§ 4b
(1) Do vlastníctva obcí prechádzajú s majetkom Slovenskej republiky podľa
§ 2c aj súvisiace majetkové práva a do hodnoty nadobúdaného majetku a majetkových
práv aj súvisiace záväzky.
(2) Na obec neprechádzajú
a) záväzky na úhradu za dodávky tovarov, prác
a iných výkonov prevzaté správcom majetku Slovenskej republiky, súvisiace s majetkom,
ktorý prechádza do vlastníctva obce podľa § 2c ods. 1, ktoré sú po lehote splatnosti
alebo neboli uhradené ku dňu prechodu majetku Slovenskej republiky na obec podľa
tohto zákona,
b) záväzky na úhradu peňažných plnení podľa osobitných zákonov, 16a) ktoré bol povinný
uhradiť správca majetku Slovenskej republiky podľa osobitných zákonov 16a) do dňa
prechodu majetku Slovenskej republiky na obec podľa tohto zákona.
§ 4c
Do vlastníctva obcí prechádzajú s majetkom Slovenskej republiky podľa § 2d
aj súvisiace majetkové práva a do hodnoty nadobúdaného majetku a majetkových práv
aj súvisiace záväzky.
§ 6
Majetkové postavenie obcí a ich organizácií
(1) Obec hospodári so svojím majetkom samostatne alebo prostredníctvom správcu
majetku obce (ďalej len "správca"), ktorým je jej rozpočtová organizácia alebo príspevková
organizácia zriadená podľa osobitného predpisu. 18)
(2) Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava a mesto Košice zverujú časti
svojho majetku do správy mestským častiam. 19) Mestská časť môže majetok, ktorý jej
bol zverený do správy, zveriť do správy správcovi, ktorého zriadila podľa osobitného
predpisu. 18)
(3) Správa majetku obce je súhrn oprávnení a povinností správcu alebo mestskej
časti k tej časti majetku, ktorú im obec zverila do správy alebo ktorú správca nadobudol
vlastnou činnosťou. Správca alebo mestská časť sú oprávnení a povinní majetok obce
držať, užívať na plnenie úloh v rámci predmetu činnosti alebo v súvislosti s ním,
brať z neho úžitky, udržiavať ho v užívaniaschopnom stave, zhodnocovať ho a nakladať
s ním v súlade s týmto zákonom a so zásadami hospodárenia s majetkom obce; mestská
časť 19) tiež v súlade so štatútom mesta.
(4) Správca nemôže nadobudnúť majetok do svojho vlastníctva. Majetok, ktorý
správca nadobúda, je vlastníctvom obce. Správca alebo mestská časť vykonáva právne
úkony pri správe majetku obce v mene obce. Správca alebo mestská časť koná v mene
obce pred súdmi a inými orgánmi vo veciach, ktoré sa týkajú majetku obce, ktorý spravuje.
(5) Obec môže svoj majetok vložiť ako vklad do základného imania obchodnej
spoločnosti,19a) do kapitálového fondu obchodnej spoločnosti19a) alebo môže zo svojho
majetku založiť právnickú osobu.19b)
(6) Všetky právne úkony spojené s nakladaním s majetkom obce musia mať písomnú
formu, inak sú neplatné.
(7) Na hospodárenie s majetkom vo vlastníctve mestskej časti 19) sa primerane
vzťahujú odseky 1, 3 až 6, § 6a, § 7 a 7a, § 9 ods. 1 a 2, § 9a až 12.
§ 6a
(1) Správa majetku obce vzniká
a) zverením majetku obce do správy správcu
alebo mestskej časti, 19)
b) prevodom správy majetku obce,
c) nadobudnutím majetku do vlastníctva obce vlastnou činnosťou správcu.
(2) Majetok obce zverený do správy určí obec pri zriadení správcu v zriaďovacej
listine. 19c) Obec môže za podmienok určených v zásadách hospodárenia s majetkom
obce správcovi zveriť do správy ďalší majetok obce alebo odňať správu majetku obce.
Mestská časť má právo na primeranú náhradu za zhodnotenie spravovaného majetku obce,
iba ak hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava alebo mesto Košice dali mestskej
časti predchádzajúci písomný súhlas so zhodnotením svojho majetku, určili, čo sa
považuje za zhodnotenie majetku a odňali mestskej časti správu majetku obce, ktorý
v čase odňatia mestská časť využívala na účel, na ktorý jej bol zverený. Nehnuteľný
majetok obce môže hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava darovať svojej mestskej
časti; rovnako môže mestská časť darovať svoj nehnuteľný majetok hlavnému mestu Slovenskej
republiky Bratislava. Nehnuteľný majetok obce môže mesto Košice darovať svojej mestskej
časti; rovnako môže mestská časť darovať svoj nehnuteľný majetok mestu Košice. Darovať
nehnuteľný majetok podľa štvrtej vety a piatej vety možno len z dôvodov uvedených
v zásadách hospodárenia, o čom rozhoduje obecné zastupiteľstvo trojpätinovou väčšinou
všetkých poslancov; postup podľa § 9a zákona sa nepoužije.
(3) Prevod správy majetku obce medzi správcami sa uskutočňuje zmluvou o prevode
správy. Zmluva o prevode správy musí mať písomnú formu a musí obsahovať okrem náležitostí
ustanovených v osobitnom predpise 19d) aj určenie predmetu prevodu, účel jeho využitia,
deň prevodu a dohodnutú cenu, ak je prevod odplatný. Na platnosť zmluvy o prevode
správy sa vyžaduje súhlas obce, ak to určia zásady hospodárenia s majetkom obce.
(4) Správcovia si môžu zmluvou o zámene správy vzájomne vymeniť majetok obce
vo svojej správe. Ustanovenie odseku 3 sa použije aj na zmluvu o zámene správy.
TRETIA ČASŤ
HOSPODÁRENIE S MAJETKOM OBCE
§ 7
(1) Orgány obce a organizácie sú povinné hospodáriť s majetkom obce v prospech
rozvoja obce a jej občanov a ochrany a tvorby životného prostredia.
(2) Orgány obce a organizácie sú povinné majetok obce zveľaďovať, chrániť
a zhodnocovať. Sú povinné najmä
a) udržiavať a užívať majetok,
b) chrániť majetok pred poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím,
c) používať všetky právne prostriedky na ochranu majetku, vrátane včasného uplatňovania
svojich práv alebo oprávnených záujmov pred príslušnými orgánmi,
d) viesť majetok v účtovníctve podľa osobitného predpisu, 21)
e) zrušené od 20.7.1995.
§ 7a
(1) Obec je povinná zachovať účelové určenie majetku, ktorý nadobudla podľa
§ 2b ods. 1 a § 2c a ktorý ku dňu prechodu majetku Slovenskej republiky na obec slúži
na výchovno-vzdelávací proces v oblasti vzdelávania a výchovy a činnosti s nimi bezprostredne
súvisiace a na zabezpečenie sociálnej pomoci a zdravotnej starostlivosti.
(2) Povinnosť podľa odseku 1 sa skončí na základe rozhodnutia obecného
zastupiteľstva
a) o zmene účelového určenia majetku uvedeného v odseku 1,
b) o vklade majetku uvedeného v odseku 1 do obchodnej spoločnosti alebo
o jeho použití na založenie inej právnickej osoby,
c) o prebytočnosti nehnuteľnej veci uvedenej v odseku 1,
d) o prebytočnosti alebo neupotrebiteľnosti hnuteľnej veci uvedenej v odseku
1, ak jej zostatková cena je vyššia ako 3 500 eur; pri nižšej zostatkovej cene o
prebytočnosti alebo o neupotrebiteľnosti takejto hnuteľnej veci rozhoduje zamestnanec
určený zásadami prijatými podľa § 9 ods. 1.
(3) Ak prejde do vlastníctva obcí majetok Slovenskej republiky podľa § 2b
ods. 2, môže účelové určenie majetku ustanoviť osobitný zákon.
(4) Na majetok vo vlastníctve obce uvedený v odseku 1 nemožno zriadiť záložné
právo21c) ani zabezpečovací prevod práva,21d) uskutočniť výkon rozhodnutia, konkurzné
konanie a vyrovnacie konanie podľa osobitných zákonov.21e) Obmedzenie podľa prvej
vety sa neuplatní na zriadenie záložného práva podľa osobitného predpisu21f) a jeho
výkon.
§ 8
(1) Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava a mesto Košice určia v štatúte
mesta rozsah majetku nadobudnutého podľa § 2 až 2d zvereného mestským častiam do
správy. 22) Mestským častiam sa spravidla nezverí majetok, ktorý prevažne alebo celkom
slúži celomestským potrebám alebo zabezpečuje plnenie funkcií hlavného mesta Slovenskej
republiky Bratislavy a mesta Košice.
(2) Nakladanie so zbierkovými predmetmi muzeí a galérií a s knižničnými fondami
knižníc upravia osobitné predpisy.
§ 9
(1) Zásady hospodárenia s majetkom obce, ktoré určí obecné zastupiteľstvo,
upravia najmä
a) práva a povinnosti organizácií, ktoré obec zriadila, pri správe majetku obce,
b) podmienky odňatia majetku organizáciám, ktoré obec zriadila,
c) postup prenechávania majetku do užívania,
d) nakladanie s cennými papiermi,
e) ktoré úkony organizácií podliehajú schváleniu orgánmi obce,
f) spôsoby výkonu práv vyplývajúcich z vlastníctva cenných papierov a majetkových
podielov na právnických osobách založených obcou alebo v ktorých má obec postavenie
ovládajúcej osoby alebo rozhodujúci vplyv 22aa) s dôrazom na transparentnosť a efektívnosť
nakladania s majetkom,
g) kritériá na určenie majetku obce za prebytočný alebo neupotrebiteľný,
h) podmienky, za ktorých bude možné znížiť kúpnu cenu oproti všeobecnej hodnote majetku
pri prevodoch majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa a podmienky pre zníženie
nájomného pri nájmoch majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa,
i) dôvody hodné osobitného zreteľa, najmä prevody a nájmy nehnuteľností s malou výmerou
a nízkou hodnotou alebo podporujúce všeobecne akceptovateľný verejnoprospešný účel,
j) právomoci a úlohy orgánov obce pri nakladaní s majetkom obce; tým nie je dotknutá
právomoc obecného zastupiteľstva podľa odseku 2.
(2) Obecné zastupiteľstvo schvaľuje
a) spôsob prevodu vlastníctva nehnuteľného majetku obce; to neplatí, ak
je obec povinná previesť nehnuteľný majetok podľa osobitného predpisu, 22a)
b) podmienky obchodnej verejnej súťaže, ak sa má prevod vlastníctva nehnuteľného
majetku obce realizovať na základe obchodnej verejnej súťaže; podmienky obchodnej
verejnej súťaže musia zabezpečiť požiadavky na transparentnú a nediskriminačnú súťaž
a nesmú brániť vytvoreniu čestného súťažného prostredia,
c) prevody vlastníctva nehnuteľného majetku obce, ak sa realizujú priamym
predajom alebo obchodnou verejnou súťažou, ak v podmienkach tejto súťaže nebola určená
požadovaná cena nehnuteľného majetku obce,
d) prevody vlastníctva hnuteľného majetku obce nad hodnotu určenú obecným
zastupiteľstvom,
e) nakladanie s majetkovými právami nad hodnotu určenú v zásadách hospodárenia,
f) vklady majetku obce do majetku zakladaných alebo existujúcich obchodných
spoločností,
g) koncesné zmluvy na uskutočnenie stavebných prác alebo koncesné zmluvy
na poskytnutie služby uzatvorené podľa osobitného predpisu 22ab) (ďalej len "koncesná
zmluva"), a to trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov,
h) zámer realizovať zlepšenie energetickej efektívnosti budovy alebo zariadenia
vo vlastníctve obce prostredníctvom energetickej služby s garantovanou úsporou energie
poskytovanej na základe zmluvy o energetickej efektívnosti pre verejný sektor. 22ac)
(3) Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava a mesto Košice podrobnejšie
upravia v štatúte mesta,
a) v akom rozsahu a v ktorých prípadoch podliehajú zmluvné
prevody vlastníctva nehnuteľného majetku zvereného do správy mestským častiam len
schváleniu miestnymi zastupiteľstvami mestských častí; predtým je potrebný súhlas
primátora,
b) podmienky odňatia majetku mestským častiam, ktorý im bol zverený do správy.
(4) zrušený od 1.7.2009.
(5) zrušený od 1.7.2009.
(6) zrušený od 1.7.2009.
§ 9a
(1) Ak tento zákon neustanovuje inak, prevody vlastníctva majetku obce
sa musia vykonať
a) na základe obchodnej verejnej súťaže, 22b)
b) dobrovoľnou dražbou 22c) (ďalej len "dražba") alebo
c) priamym predajom najmenej za cenu vo výške všeobecnej hodnoty majetku stanovenej
podľa osobitného predpisu. 22d)
(2) Obec zverejní zámer predať svoj majetok a jeho spôsob na svojej úradnej
tabuli, na webovom sídle obce, ak ho má obec zriadené, a iným vhodným spôsobom. Ak
ide o prevod podľa odseku 1 písm. a) a b), musí zverejnenie podľa prvej vety obsahovať
aspoň miesto, kde sú zverejnené podmienky obchodnej verejnej súťaže alebo dražby.
(3) Podmienky obchodnej verejnej súťaže obec uverejní minimálne na 15 dní
pred uzávierkou na podávanie návrhov do obchodnej verejnej súťaže.
(4) Návrhy do obchodnej verejnej súťaže sa podávajú cez elektronickú schránku22da)
alebo v listinnej podobe, ak záujemca nemá aktivovanú elektronickú schránku. Všetky
návrhy podané do obchodnej verejnej súťaže obec zverejňuje do 10 pracovných dní od
uplynutia lehoty na predkladanie návrhov, po dobu minimálne 30 dní, na úradnej tabuli
obce a na webovom sídle obce, ak ho má obec zriadené.
(5) Obec prevedie svoj majetok záujemcovi, ktorý splní podmienky obchodnej
verejnej súťaže a ktorého návrh je najvýhodnejší.
(6) Obec neprihliada k návrhom predloženým do obchodnej verejnej súťaže,
ktoré nesplnia podmienky obchodnej verejnej súťaže. Obec oznámi záujemcovi vylúčenie
jeho návrhu z obchodnej verejnej súťaže spolu s odôvodnením v lehote 30 dní od vyhodnotenia
návrhov.
(7) Obec môže zrušiť obchodnú verejnú súťaž, ak si to v podmienkach obchodnej
verejnej súťaže vyhradila. Obec môže zrušiť obchodnú verejnú súťaž aj vtedy, ak sa
podstatne zmenili okolnosti, za ktorých sa vyhlásila obchodná verejná súťaž alebo
ak sa v priebehu obchodnej verejnej súťaže vyskytli výnimočné dôvody, pre ktoré nemožno
od obce požadovať, aby v obchodnej verejnej súťaži pokračovala, pričom o zrušení
obchodnej verejnej súťaže rozhoduje obecné zastupiteľstvo nadpolovičnou väčšinou
všetkých poslancov. Obec zruší obchodnú verejnú súťaž, ak obecné zastupiteľstvo neschválilo
prevod vlastníctva majetku, na ktorý sa podľa § 9 ods. 2 písm. c) vyžaduje jeho súhlas.
(8) Obec je povinná bezodkladne upovedomiť všetkých záujemcov o zrušení obchodnej
verejnej súťaže s uvedením odôvodnenia jej zrušenia. Informáciu o zrušení obchodnej
verejnej súťaže spolu s odôvodnením obec uverejňuje spôsobom, ktorým vyhlásila podmienky
obchodnej verejnej súťaže.
(9) Na prevod majetku obce dražbou sa vzťahuje osobitný zákon.22c)
(10) Obec zverejní zámer predať svoj majetok priamym predajom najmenej na
15 dní. Zároveň zverejní lehotu na doručenie cenových ponúk záujemcov; táto lehota
nesmie byť kratšia ako 30 dní a začína plynúť od zverejnenia zámeru na úradnej tabuli
obce, ak obec v zámere neurčí neskorší začiatok plynutia lehoty. Obec nemôže previesť
vlastníctvo svojho majetku priamym predajom, ak všeobecná hodnota majetku stanovená
podľa osobitného predpisu22d) presiahne 40 000 eur. Nehnuteľnosť musí byť jednoznačne
identifikovaná tak, aby nebola zameniteľná s inou nehnuteľnosťou. Stanovenie všeobecnej
hodnoty majetku obce22d) pri priamom predaji nesmie byť v deň schválenia prevodu
obecným zastupiteľstvom staršie ako šesť mesiacov.
(11) Cenové ponuky na odkúpenie majetku obce sa doručujú cez elektronickú
schránku22da) alebo v listinnej podobe, ak záujemca nemá aktivovanú elektronickú
schránku. Cenové ponuky všetkých záujemcov na odkúpenie majetku obce priamym predajom
je obec povinná zverejniť do 10 pracovných dní od uplynutia lehoty na doručovanie
cenových ponúk, po dobu minimálne 30 dní, na úradnej tabuli a na webovom sídle obce,
ak ho má obec zriadené.
(12) Obec prevedie majetok obce priamym predajom záujemcovi, ktorý ponúkne
najvyššiu cenu.
(13) Obec nemôže previesť vlastníctvo svojho majetku priamym predajom na
fyzickú osobu, ktorá je v tejto obci
a) starostom obce,
b) poslancom obecného zastupiteľstva,
c) štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu právnickej osoby zriadenej
alebo založenej obcou,
d) prednostom obecného úradu,
e) zamestnancom obce,
f) hlavným kontrolórom obce,
g) blízkou osobou22e) osôb uvedených v písmenách a) až f).
(14) Obec nemôže previesť vlastníctvo svojho majetku priamym predajom na
právnickú osobu, v ktorej zakladateľom, vlastníkom obchodného podielu, štatutárnym
orgánom alebo členom štatutárneho orgánu, členom riadiaceho, výkonného alebo dozorného
orgánu je osoba uvedená v odseku 13; to neplatí, ak ide o právnickú osobu, v ktorej
má obec väčšinový obchodný podiel.
(15) Obec nie je povinná vykonať obchodnú verejnú súťaž, dražbu a ani priamy
predaj pri prevode
a) nehnuteľného majetku, ktorý je obec povinná previesť podľa
osobitného predpisu22a) alebo ktorým sa realizuje právo na prednostný prevod podľa
osobitného predpisu,22a)
b) pozemku zastavaného stavbou vo vlastníctve nadobúdateľa vrátane priľahlej plochy,
ktorá svojím umiestnením a využitím tvorí neoddeliteľný celok so stavbou,
c) podielu majetku obce, ktorým sa realizuje zákonné predkupné právo,22f)
d) hnuteľnej veci, ktorej zostatková cena je nižšia ako 5 000 eur,
e) nehnuteľného majetku obce do vlastníctva registrovaného sociálneho podniku ako
formy investičnej pomoci,22fa)
f) majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa, o ktorom obecné zastupiteľstvo
rozhodne trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov, ak sú splnené tieto podmienky:
1. zámer previesť majetok obce týmto spôsobom a všeobecnú hodnotu prevádzaného majetku
obec zverejní na úradnej tabuli, na svojom webovom sídle, ak ho má obec zriadené,
a iným vhodným spôsobom najmenej 15 dní pred schvaľovaním prevodu a tieto údaje sú
zverejnené najmenej do schválenia prevodu,
2. osobitný zreteľ je zdôvodnený v súlade
so zásadami hospodárenia s majetkom obce a
3. všeobecná hodnota prevádzaného majetku
je stanovená znaleckým posudkom,22d) ktorý v deň schválenia prevodu nie je starší
ako deväť mesiacov; stanovenie všeobecnej hodnoty prevádzaného majetku znaleckým
posudkom sa nevyžaduje, ak hodnota majetku obce neprevyšuje 3 000 eur alebo pri obciach
nad 30 000 obyvateľov hodnota majetku obce neprevyšuje 7 500 eur na základe preukázateľného
porovnania s obdobným majetkom obce alebo inou verejne dostupnou ponukou na predaj
obdobnej veci, ak osobitné predpisy o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave4)
a meste Košice5) neustanovujú inak.
(16) Pri prevode majetku obce podľa odseku 15 je obec povinná dohodnúť kúpnu
cenu najmenej vo výške všeobecnej hodnoty majetku,22d) okrem prevodu majetku obce
podľa odseku 15 písm. e) a f), kedy je obec oprávnená dohodnúť nižšiu kúpnu cenu
než je všeobecná hodnota majetku alebo hodnota majetku obce zistená na základe porovnateľného
porovnania podľa odseku 15 písm. f) tretieho bodu. Pri prevode majetku obce podľa
odseku 15 sa ustanovenia odsekov 13 a 14 nepoužijú.
§ 9aa
(1) Ak tento alebo osobitný predpis22g) neustanovuje inak, ustanovenia §
9a ods. 1 až 8 a 10 až 14 je obec povinná primerane použiť aj pri prenechávaní majetku
obce do nájmu.
(2) Ustanovenie odseku 1 sa nepoužije pri nájme
a) hnuteľnej veci vo vlastníctve
obce, ktorej zostatková cena je nižšia ako 3 500 eur,
b) majetku obce, ktorého trvanie s tým istým nájomcom neprekročí desať dní v kalendárnom
mesiaci,
c) majetku obce, ak úhrn súm nájomného počas celej doby nájmu nepresiahne 20 000
eur,
d) nehnuteľného majetku obce registrovanému sociálnemu podniku ako formy investičnej
pomoci,22fa)
e) majetku obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa, o ktorom obecné zastupiteľstvo
rozhodne trojpätinovou väčšinou všetkých poslancov, ak sú splnené tieto podmienky:
1. zámer prenajať majetok obce týmto spôsobom a všeobecnú hodnotu nájomného obec
zverejní na úradnej tabuli, na svojom webovom sídle, ak ho má obec zriadené, a iným
vhodným spôsobom najmenej 15 dní pred schvaľovaním nájmu, pričom tieto údaje sú zverejnené
najmenej do schválenia nájmu,
2. osobitný zreteľ je zdôvodnený v súlade so zásadami
hospodárenia s majetkom obce a
3. všeobecná hodnota nájomného je stanovená znaleckým
posudkom,22d) ktorý v deň schvaľovania nájmu nie je starší ako deväť mesiacov; stanovenie
všeobecnej hodnoty nájomného znaleckým posudkom sa nevyžaduje, ak hodnota nájomného
v úhrne za celé obdobie nájmu neprevyšuje 7 500 eur alebo pri obciach nad 30 000
obyvateľov hodnota nájomného v úhrne za celé obdobie nájmu neprevyšuje 15 000 eur
na základe preukázateľného porovnania s obdobným nájmom alebo inou verejne dostupnou
ponukou na nájom obdobnej veci, ak osobitné predpisy o hlavnom meste Slovenskej republiky
Bratislave4) a meste Košice5) neustanovujú inak.
(3) Obec je povinná prenechať majetok obce do nájmu najmenej za také nájomné,
za aké sa v tom čase a na tom mieste obvykle prenechávajú do nájmu na dohodnutý účel
veci toho istého druhu alebo porovnateľné veci; to neplatí pri nájme majetku obce
podľa odseku 2 písm. d) a e), kedy obec môže prenechať svoj majetok do nájmu aj za
nižšie nájomné než je hodnota nájomného zistená na základe porovnania alebo všeobecná
hodnota nájomného.
(4) Hodnota nájomného na účely odseku 2 písm. c) a e) sa určí ako úhrn
plnení poskytovaných obci počas celej doby nájmu, pričom
a) hodnota nájomného sa
zaratúva bez dane z pridanej hodnoty, ak sa táto uplatňuje,
b) hodnota nájomného prijímaná spoluvlastníkmi predmetu sa rozpočítava podľa veľkosti
ich podielov; ak veľkosti podielov nie sú určené alebo ich nemožno určiť, považujú
sa za rovnaké,
c) prijímané hodnoty nájomného na základe viacerých zmlúv sa nesčítavajú,
d) do hodnoty nájomného sa zaratúva aj predĺženie trvania zmluvy na dobu určitú,
ak nájomná zmluva umožňuje jednostranné predĺženie jej trvania,
e) pri nájme na dobu neurčitú sa predpokladá, že nájom je uzatvorený na dobu 10 rokov,
f) zmluvné sankcie a náklady spojené s užívaním majetku obce sa nezohľadňujú,
g) sa predpokladá, že bude poskytnutá najvyššia možná hodnota plnenia z nájomnej
zmluvy.
(5) Ustanovenia odseku 4 sa na jednorazovo poskytnuté plnenie podľa odseku
2 písm. c) a e) použijú rovnako.
§ 9ab
(1) Osobitné predpisy v oblasti štátnej pomoci nie sú týmto zákonom dotknuté.
(2) Pri nakladaní s cennými papiermi a majetkovými podielmi na právnických
osobách, dôsledkom ktorého je zmena vlastníctva, musí obec postupovať podľa § 9a
ods. 1 až 14, ak tento postup nevylučuje osobitný predpis.2)
(3) Fyzická osoba a právnická osoba, na ktorú sa vzťahuje povinnosť zapisovať
sa do registra partnerov verejného sektora,22gb) môže byť nadobúdateľom majetku obce
alebo užívateľom jej majetku podľa tohto zákona len vtedy, ak je zapísaná v registri
partnerov verejného sektora.22gc) Splnenie podmienky podľa prvej vety preukazuje
v katastrálnom konaní obec.
§ 9b
(1) Fyzická osoba, ktorá má v obci trvalý pobyt alebo vlastní v obci nehnuteľnosť
alebo osoba, ktorá má na veci právny záujem, sa môže domáhať neplatnosti právneho
úkonu alebo určenia vlastníctva obce k majetku, ktorý bol obcou prevedený na tretiu
osobu, ak prevod majetku obce nebol realizovaný v súlade s § 9a a 9ab.
(2) Žalobu podľa odseku 1 je možné podať na súde do jedného roka odo dňa
prevodu vlastníckeho práva z majetku obce na nadobúdateľa.
§ 9c
(1) Koncesný majetok je majetok obce, ktorý užíva koncesionár v rozsahu,
za podmienok a v lehote dohodnutej v koncesnej zmluve, 22ab) ak riziko vyplývajúce
z práva na využívanie stavby alebo služby na dohodnutý čas alebo z tohto práva spojeného
s peňažným plnením znáša v prevažnej miere koncesionár.
(2) Obec nesmie koncesný majetok previesť do vlastníctva iných osôb.
(3) Obsahom užívania koncesného majetku podľa odseku 1 môže byť
a) vstup
na nehnuteľný majetok obce,
b) zriadenie stavby na pozemku vo vlastníctve obce, ak podľa koncesnej zmluvy sa
vlastníkom stavby stane obec najneskôr v lehote podľa koncesnej zmluvy,
c) prekládka a odstránenie stavby vo vlastníctve obce,
d) rekonštrukcia, prevádzka, údržba a oprava majetku obce,
e) poskytovanie služieb alebo iné komerčné využitie,
f) prenechanie majetku obce do nájmu, výpožičky alebo zriadenie zmluvného vecného
bremena na majetok obce v prospech tretej osoby,
g) nakladanie s majetkom obce, ktorý pre svoje úplné opotrebenie alebo poškodenie,
zrejmú zastaranosť alebo nehospodárnosť v prevádzke, alebo z iných závažných dôvodov
už nemôže slúžiť svojmu účelu alebo určeniu,
h) nakladanie s materiálom vyťaženým na pozemkoch vo vlastníctve obce za podmienok
ustanovených v osobitnom predpise. 22h)
(4) Koncesionár pri užívaní koncesného majetku koná vo vlastnom mene a nemá
postavenie správcu majetku obce podľa tohto zákona. Koncesionár je povinný koncesný
majetok udržiavať v riadnom stave, dodržiavať účel, na ktorý je určený, zabezpečovať
jeho údržbu a prevádzku a uhrádzať náklady s tým spojené, zabezpečovať jeho ochranu,
informovať obec o koncesnom majetku v rozsahu povinností dohodnutých v koncesnej
zmluve a plniť ďalšie povinnosti dohodnuté v koncesnej zmluve.
(5) Koncesionár nesmie koncesný majetok použiť na zabezpečenie svojich záväzkov
alebo záväzkov tretej osoby, ani previesť do vlastníctva iných osôb, ak tento zákon
neustanovuje inak.
§ 9d
(1) Ak je to dohodnuté v koncesnej zmluve, koncesionár môže prenechať koncesný
majetok do nájmu, výpožičky alebo zriadiť zmluvné vecné bremeno v prospech tretej
osoby. Nájomnú zmluvu, zmluvu o výpožičke alebo zmluvu o zriadení vecného bremena
môže koncesionár uzatvoriť s treťou osobou najviac na obdobie koncesnej lehoty určenej
v koncesnej zmluve. Pri prenechaní koncesného majetku do nájmu sa ustanovenie § 9aa
nepoužije. Nájomné a odplata za zriadenie vecného bremena sa určí dohodou medzi koncesionárom
a treťou osobou. Osobitné predpisy v oblasti štátnej pomoci 22i) nie sú týmto dotknuté.
(2) Ak je to dohodnuté v koncesnej zmluve, koncesionár je po predchádzajúcom
písomnom súhlase obce oprávnený koncesný majetok, ktorý pre úplné opotrebenie alebo
poškodenie, zrejmú zastaranosť alebo nehospodárnosť v prevádzke alebo z iných závažných
dôvodov nemôže slúžiť svojmu účelu alebo určeniu, predať osobe, ktorá sa zaoberá
výkupom druhotných surovín alebo zabezpečiť likvidáciu podľa osobitného predpisu.
22j)
(3) Ak je to dohodnuté v koncesnej zmluve, obec môže s koncesionárom uzatvoriť
dohodu o splátkach alebo dohodu o odklade platenia pohľadávky obce, ktorá vznikla
z koncesnej zmluvy. Dohodu o odklade platenia možno uzatvoriť najviac na obdobie
jedného roka od splatnosti pohľadávky obce. Úroky z omeškania sa za obdobie trvania
dohody o splátkach alebo dohody o odklade platenia neuplatňujú a nevymáhajú. Osobitné
predpisy v oblasti štátnej pomoci 22i) nie sú týmto dotknuté. Ak koncesionár nezaplatí
niektorú splátku riadne a včas alebo ak nezaplatí celý dlh v dohodnutej lehote, obec
uplatní voči koncesionárovi pohľadávku obce vrátane úrokov z omeškania za celé obdobie
trvania dohody o splátkach alebo dohody o odklade platenia.
§ 9e
(1) Spoločný podnik je právnická osoba, ktorú na účel realizácie koncesie
22aa) založila obec spoločne s koncesionárom. Spoločný podnik je aj právnická osoba,
ktorú založil koncesionár, do ktorej základného imania bol na základe koncesnej zmluvy
vložený majetok obce.
(2) Obec môže vložiť majetok obce ako vklad pri založení spoločného podniku
alebo ako vklad do základného imania spoločného podniku, ak je to dohodnuté v koncesnej
zmluve.
(3) Prioritný majetok je nehnuteľný majetok obce, ktorý obec vložila do spoločného
podniku. Prioritný majetok nemožno použiť na zabezpečenie záväzkov spoločného podniku,
koncesionára alebo tretej osoby ani previesť do vlastníctva iných osôb. Prioritný
majetok nepodlieha výkonu rozhodnutia, exekúcii, nie je súčasťou konkurznej podstaty
a ani predmetom likvidácie. Označenie prioritného majetku v katastri nehnuteľností
22k) sa vykoná poznámkou na návrh obce. Ak je to dohodnuté v koncesnej zmluve, prioritný
majetok možno dať do nájmu, výpožičky alebo na prioritný majetok zriadiť zmluvné
vecné bremeno, najviac na obdobie koncesnej lehoty určenej v koncesnej zmluve alebo
do dňa zrušenia spoločného podniku bez právneho nástupcu. Prioritný majetok nestráca
svoj charakter ani prechodom na právneho nástupcu. Po zániku vecného bremena zapísaného
v katastri nehnuteľností je obec povinná dať návrh na výmaz vecného bremena.
(4) Spoločný podnik je povinný zachovať účelové určenie prioritného majetku,
ktorý nadobudol do vlastníctva; táto povinnosť sa vzťahuje aj na právneho nástupcu.
(5) Obec vedie o prioritnom majetku osobitnú evidenciu, ktorá obsahuje zoznam
vecí s uvedením identifikačných údajov a odkaz na účtovný zápis v účtovníctve spoločného
podniku; spoločný podnik je povinný poskytnúť tieto údaje obci.
(6) Oprávnenie konať za spoločný podnik vo veciach prevádzky a údržby prioritného
majetku prechádza na obec vyhlásením konkurzu na spoločný podnik; obec pri tom koná
v mene spoločného podniku a na vlastný účet. Ak bol na spoločný podnik vyhlásený
konkurz, prioritný majetok prechádza do vlastníctva obce právoplatnosťou uznesenia
súdu o vyhlásení konkurzu alebo právoplatnosťou rozhodnutia, ktorým odvolací súd
potvrdil rozhodnutie súdu prvého stupňa o vyhlásení konkurzu za náhradu určenú v
koncesnej zmluve, najviac za cenu stanovenú znaleckým posudkom. Zápisnica o odovzdaní
a prevzatí prioritného majetku je prílohou návrhu na záznam vlastníckeho práva obce
do katastra nehnuteľností. Odmenu znalca za vypracovanie znaleckého posudku, ktorým
sa oceňuje prioritný majetok, uhrádza obec.
(7) Dňom zrušenia spoločného podniku likvidáciou prioritný majetok prechádza
do vlastníctva obce za náhradu určenú v koncesnej zmluve, najviac za cenu stanovenú
znaleckým posudkom. Likvidátor je povinný odovzdať a obec prevziať tento majetok;
o odovzdaní a prevzatí sa spíše zápisnica. Zápisnica o odovzdaní a prevzatí prioritného
majetku je prílohou návrhu na záznam vlastníckeho práva obce do katastra nehnuteľností.
Odmenu znalca za vypracovanie znaleckého posudku, ktorým sa oceňuje prioritný majetok,
uhrádza obec.
§ 9f
(1) Obec je oprávnená na základe zmluvy o energetickej efektívnosti pre
verejný sektor 22ac) prenechať v nevyhnutne potrebnom rozsahu svoj majetok poskytovateľovi
energetickej služby s garantovanou úsporou energie na
a) obnovu budovy 22l) alebo
stavebné úpravy budovy, ktorými sa vykonáva zásah najmä do jej obalovej konštrukcie
zateplením obvodového plášťa a strešného plášťa a výmenou pôvodných otvorových výplní,
b) obnovu technického zariadenia budovy, 22l)
c) údržbu a opravy obnovenej časti budovy podľa písmena a),
d) zriadenie, rekonštrukciu, modernizáciu alebo výmenu technických systémov vykurovania,
prípravy teplej vody, vetrania, chladenia, osvetlenia budov a ich kombinácie, energetického
zariadenia, 22m) osvetľovacieho alebo iného zariadenia, ktoré spotrebúva energiu,
e) prevádzku, údržbu a opravy zariadenia podľa písmen b) a d),
f) inštaláciu merania a riadenia,
g) zabezpečenie likvidácie zariadenia podľa písmen b) a d) podľa osobitných predpisov
22j) z dôvodov jeho úplného opotrebenia alebo poškodenia, zrejmej zastaranosti alebo
nehospodárnosti v prevádzke, pre ktoré nemôže slúžiť na svoj účel alebo určenie.
(2) Zmluva o energetickej efektívnosti pre verejný sektor, ktorá umožní prenechanie
majetku obce na iné účely, ako sú uvedené v odseku 1, je v tejto časti neplatná.
(3) Obec je oprávnená s majetkom, ktorý je predmetom zmluvy o energetickej
efektívnosti pre verejný sektor, nakladať. S prevodom vlastníctva prechádzajú práva
a povinnosti zo zmluvy o energetickej efektívnosti pre verejný sektor na nadobúdateľa
tohto majetku, ak sa zmluva o energetickej efektívnosti pre verejný sektor 22ac)
v súlade s jej podmienkami neukončí.
§ 10
Obec môže upustiť od vymáhania majetkových práv obce len vtedy, ak dôvody
pre trvalé alebo dočasné upustenie určí v zásadách hospodárenia s majetkom obce.
§ 11
(1) Obce musia pri územných zmenách 23) usporiadať svoje majetkovoprávne
vzťahy.
(2) Dohoda o majetkovoprávnom vyrovnaní obcí musí obsahovať rozdelenie organizácií,
vecí, finančných prostriedkov, práv a záväzkov obcí.
(3) Majetkovoprávne vyrovnanie obcí sa vykoná ku dňu účinnosti týchto zmien,
najneskôr k prvému dňu nasledujúceho kalendárneho roka.
ŠTVRTÁ ČASŤ
SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
Spoločné ustanovenia
Prechodné a záverečné ustanovenia
§ 14
(1) O prechode vlastníctva vecí, postúpení majetkových práv a záväzkov
sú povinné spísať odovzdávajúce a nadobúdajúce právnické osoby písomné protokoly.
O prechode práva hospodárenia k veciam a postúpení majetkových práv a záväzkov do
správy organizácií spíšu protokoly orgány miestnej štátnej správy, obecné zastupiteľstvá
a organizácie.
(2) Zápis prechodu vlastníckeho práva štátu na obec vykonajú príslušné
strediská geodézie na základe zoznamov potvrdených orgánom miestnej štátnej správy
a obecným zastupiteľstvom. 25)
(3) Organizácie založené alebo zriadené obcou, ktoré vykonávajú správu
nehnuteľného majetku obce podľa tohto zákona, navrhujú na strediská geodézie zapísať
správu majetku obce.
(4) Obce, mestá, mestské časti a organizácie založené alebo zriadené obcou
sú povinné podať do 12 mesiacov od účinnosti tohto zákona návrh na zápis do evidencie
nehnuteľností. Ak sa nadobudnutie majetku viaže na ďalšie podmienky, 26) sú povinné
podať návrh do 12 mesiacov od prevzatia majetku.
§ 14a
Ak do majetku obce prešla nehnuteľnosť, ktorej časť slúžila ku dňu účinnosti
osobitného predpisu 3) potrebám civilnej ochrany obyvateľstva, obec je povinná zachovať
účelové určenie tejto časti nehnuteľnosti. Užívanie tejto časti nehnuteľnosti je
obec povinná upraviť dohodou podľa osobitného predpisu. 26a)
§ 14b
(1) Odovzdávajúci subjekt, ktorý do dňa prechodu majetku Slovenskej republiky
mal tento majetok v správe, ktorý podľa § 2b ods. 1 tohto zákona prechádza na obce,
spíše písomný protokol s príslušnou obcou o odovzdaní tohto majetku najneskôr do
dvoch mesiacov odo dňa prechodu majetku Slovenskej republiky podľa tohto zákona a
podľa osobitného zákona. Protokol obsahuje presné vymedzenie a hodnotu odovzdávaného
majetku vedenú v účtovníctve podľa osobitného zákona, 21) súvisiace majetkové práva
a záväzky ku dňu prechodu majetku Slovenskej republiky na obec; ak ide o nehnuteľnosť,
protokol obsahuje aj údaje katastra nehnuteľností podľa osobitného zákona 26b) a
prípadné vyčíslenie nákladov na nevyhnutné opravy tejto nehnuteľnosti. Protokol podpisuje
štatutárny orgán subjektu, ktorý mal v správe majetok, ktorého vlastníctvo prechádza
podľa tohto zákona na obec a štatutárny orgán obce.
(2) Obce sú povinné do 12 mesiacov odo dňa nadobudnutia majetku štátu podľa
§ 2b podať na príslušnom katastri nehnuteľností návrh na zápis vlastníckeho práva
k tomuto majetku podľa osobitných zákonov. 26c)
(3) Veci uvedené v § 2b ods. 1 prechádzajú do vlastníctva obcí dňom nadobudnutia
účinnosti osobitného zákona, ktorým prechádza zriaďovateľská funkcia na obec; tento
deň je dňom prechodu majetku Slovenskej republiky na obec. Veci uvedené v § 2b ods.
2 prechádzajú do vlastníctva obcí dňom uvedeným v dohode alebo dňom ustanoveným v
osobitnom zákone.
§ 14c
(1) Odovzdávajúci subjekt, ktorý do dňa prechodu majetku Slovenskej republiky
mal v správe majetok, ktorý podľa tohto zákona prechádza na obec, spíše s obcou písomný
protokol o odovzdaní tohto majetku najneskôr do dvoch mesiacov odo dňa prechodu majetku
Slovenskej republiky podľa tohto zákona. Protokol obsahuje presné vymedzenie a hodnotu
odovzdávaného majetku vedenú v účtovníctve a oceneného podľa osobitného zákona 21)
a výšku oprávok tohto majetku, súvisiace majetkové práva a záväzky ku dňu prechodu
majetku Slovenskej republiky na obec; ak ide o nehnuteľnosť, protokol obsahuje aj
údaje katastra nehnuteľností podľa osobitného zákona. 26b) Protokol podpisuje štatutárny
orgán subjektu, ktorý mal v správe majetok, ktorého vlastníctvo prechádza podľa tohto
zákona na obec, a štatutárny orgán obce.
(2) Obce sú povinné do šiestich mesiacov odo dňa nadobudnutia majetku podľa
tohto zákona podať na príslušnom katastri nehnuteľností návrh na zápis vlastníckeho
práva k tomuto majetku podľa osobitných zákonov. 26c)
(3) Veci uvedené v § 2c prechádzajú do vlastníctva obcí dňom nadobudnutia
účinnosti osobitného zákona, ktorým prechádza zriaďovateľská funkcia na obec; tento
deň je dňom prechodu majetku Slovenskej republiky na obec.
§ 14d
(1) Správca majetku Slovenskej republiky, ktorý mal do dňa prechodu majetku
podľa § 2d ods. 1 a 2 tento majetok v správe, spíše písomný protokol s príslušnou
obcou o odovzdaní tohto majetku najneskôr do dvoch mesiacov odo dňa prechodu majetku
Slovenskej republiky podľa tohto zákona. Protokol obsahuje presné vymedzenie a hodnotu
odovzdávaného majetku vedenú v účtovníctve podľa osobitného zákona, 21) súvisiace
majetkové práva a záväzky ku dňu prechodu majetku Slovenskej republiky na obec a
údaje katastra nehnuteľností podľa osobitného predpisu. 26b) Protokol podpisuje štatutárny
orgán obce a štatutárny orgán správcu majetku Slovenskej republiky, ktorý mal v správe
majetok Slovenskej republiky, ktorého vlastníctvo prechádza podľa tohto zákona na
obec.
(2) Prílohou dohody podľa § 2d ods. 4 je písomný protokol o odovzdaní majetku.
Protokol podpisuje štatutárny orgán obce a štatutárny orgán obvodného úradu v sídle
kraja, ktorý mal v dočasnej správe majetok štátu, ktorého vlastníctvo prechádza dohodou
na obec.
(3) Obce sú povinné do šiestich mesiacov odo dňa nadobudnutia majetku Slovenskej
republiky podľa § 2d podať na príslušnom katastri nehnuteľností návrh na zápis vlastníckeho
práva k tomuto majetku podľa osobitného predpisu. 26c)
(4) Majetok Slovenskej republiky uvedený v § 2d ods. 1 a 2 prechádza do
vlastníctva obcí 1. júla 2009. Majetok Slovenskej republiky uvedený v § 2d ods. 4
prejde do vlastníctva obce dňom uvedeným v dohode.
§ 15
Nehnuteľnosti, ktoré k 31. decembru 1949 27) vlastnili obce a ktoré slúžili
pre administratívne účely obecných orgánov (radnice, obecné domy) a pokiaľ sú v majetku
Slovenskej republiky, sú organizácie, ktoré majú k týmto nehnuteľnostiam právo hospodárenia,
povinné na žiadosť obce previesť do jej vlastníctva v lehote 6 mesiacov odo dňa účinnosti
tohto zákona. V takom prípade je obec povinná dohodnúť sa s organizáciou o ďalšom
užívaní objektu.
§ 15a
(1) Poľnohospodárska a nepoľnohospodárska pôda, ktorá bola vo vlastníctve
obcí k 31. decembru 1949 a pokiaľ sa nachádza ku dňu účinnosti tohto zákona v majetku
Slovenskej republiky, prechádza do vlastníctva obce, z majetku ktorej sa previedla
do národného majetku podľa osobitného predpisu 27) a ak už do jej vlastníctva neprešla
podľa § 2.
(2) Ak obec uvedená v odseku 1 zanikla, prechádza vlastníctvo podľa odseku
1 na obec, ktorá sa stala jej právnym nástupcom. Ak je právnym nástupcom viac obcí,
prechádza pôda podľa odseku 1 do ich vlastníctva rovnakým dielom. To isté platí,
ak sa obec uvedená v odseku 1 rozdelila na dve alebo viac obcí.
(3) S lesnou pôdou podľa odseku 1 prechádzajú do vlastníctva obcí aj lesné
porasty nachádzajúce sa na tejto pôde ku dňu účinnosti tohto zákona a investičné
lesné cesty alebo ich časti vybudované po 31. decembri 1949.
(4) Investičné lesné cesty alebo ich časti odovzdá do vlastníctva štátna
organizácia lesného hospodárstva, ktorá ich spravuje, na základe žiadosti vlastníka
pozemku dohodou o vydaní majetku.
(5) Investičná lesná cesta alebo jej časť prechádzajúca lesnými pozemkami
viacerých vlastníkov prechádza do podielového spoluvlastníctva 27a) podľa veľkosti
podielu investičnej lesnej cesty na lesnom pozemku vlastníka.
§ 15b
(1) Spolu s pôdou a porastami podľa § 15a prechádzajú na obec aj hospodárske
budovy a stavby slúžiace poľnohospodárskej a lesnej výrobe alebo s ňou súvisiacemu
vodnému hospodárstvu, vrátane zastavaných pozemkov, ak tieto boli vo vlastníctve
obcí k 31. decembru 1949 a pokiaľ ku dňu účinnosti tohto zákona sú majetkom Slovenskej
republiky.
(2) Ak do vlastníctva obce prechádzajú veci podľa odseku 1, je obec povinná
umožniť doterajšiemu užívateľovi, ktorý s nimi hospodáril do účinnosti tohto zákona,
užívať ich bez náhrady do 1. októbra 1992, ak nedôjde medzi obcou a doterajším užívateľom
k inej dohode. Úžitky z užívania patria doterajšiemu užívateľovi.
(3) Finančné náhrady a rozdiely v stave vydávaných nehnuteľností sa neposkytujú.
§ 15c
(1) Popri majetku, ktorý sa nestáva vlastníctvom obcí podľa § 3, neprechádzajú
z majetku Slovenskej republiky do ich vlastníctva podľa § 15a a 15b ani pozemky
a)
zastavané, na ktorých sú umiestnené budovy a iné stavby a zariadenia, ktoré neprechádzajú
do vlastníctva obcí podľa § 2 alebo § 15b,
b) alebo ich časti, ktoré sa oprávneným osobám poskytli podľa osobitných predpisov
na výmenu alebo ako náhradné za tie, ktoré sa im nemohli vydať, 28)
c) na ktorých bola zriadená záhradkárska alebo chatová osada,
d) na ktorých sú telovýchovné a športové zariadenia,
e) ktoré ku dňu účinnosti tohto zákona sa stali súčasťou majetku určeného na privatizáciu
na základe už schváleného privatizačného projektu alebo základného imania schváleného
transformačného projektu podľa osobitných predpisov, 29)
f) na ktorých sa nachádzajú ložiská nerastov, 30)
g) ktoré do vlastníctva štátu prešli z obcí, ktoré zanikli podľa osobitného predpisu.
31)
(2) Obec sa môže vzdať svojho práva na prechod vecí do svojho vlastníctva
podľa § 15a a 15b v prípade, ak sa na ne vzťahujú obmedzenia vlastníckeho práva,
alebo osobitný režim ich užívania podľa osobitných predpisov. 32)
§ 15d
(1) Veci podľa § 15a a 15b tohto zákona nadobúda obec dňom účinnosti tohto
zákona. Do majetku obcí prechádzajú i súvisiace majetkové práva a do výšky nadobúdaného
majetku prechádzajú na obec všetky súvisiace záväzky.
(2) Ustanovenia § 14 zákona sa použijú primerane. Písomné protokoly sú
povinné spísať obce s doterajšími užívateľmi. Návrh na zápis do evidencie nehnuteľností
sú obce povinné podať do 12 mesiacov od prevzatia majetku.
§ 15e
Veci uvedené v § 3 písm. e) a f) prechádzajú do majetku obce, ktorá ich
dobudovala z vlastných finančných prostriedkov. Tieto veci prechádzajú do vlastníctva
obce dňom dokončenia stavby. 33) Ustanovenia § 4 a 14 zákona sa použijú primerane.
§ 15f
(1) Rozostavané stavby a dokončené stavby, ku ktorým prešla investorská
funkcia na obec podľa osobitného zákona, 33a) prechádzajú dňom 1. januára 2004 do
vlastníctva obce, ktorá je k 31. decembru 2003 ich investorom.
(2) Do 1. júla 2004 obce uvedú do súladu s § 6 ods. 3 svoje právne vzťahy
k právnickým osobám, ktoré založili do 31. decembra 2001.
(3) Povinnosť podľa § 7a ods. 1 a obmedzenia podľa § 7a ods. 4 sa vzťahujú
na majetok, ktorý slúži na zabezpečenie zdravotnej starostlivosti, do 31. decembra
2004.
§ 16
Nadpis zrušený od 1.11.1994
(1) Vlastníctvom obcí, počnúc 1. novembrom 1994, je aj majetok podľa odseku
2, ktorého vlastníkom sa Slovenská republika stala 1. januára 1993 podľa osobitného
predpisu. 34)
(2) Majetkom, na ktorý sa vzťahuje odsek 1, sú pozemky vo vojenských obvodoch,
ktoré boli vo vlastníctve obcí k 31. decembru 1949 27) a boli vo vlastníctve Slovenskej
republiky k 31. októbru 1994.
(3) zrušený od 1.5.1996
(4) Na účel posúdenia hospodárenia sa zástupcom obcí umožní vstup do vymedzených
priestorov za podmienok zaručujúcich ochranu zdravia a života.
(5) Obce sú povinné zachovávať účelové určenie majetku podľa odseku 2 na
obranu štátu.
(6) Vlastnícke právo obcí a vlastnícke právo Slovenskej republiky sa zapíše
do katastra nehnuteľností. 37)
§ 18
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť prvým dňom mesiaca nasledujúceho po dni jeho
vyhlásenia.
Zákon č. 306/1992 Zb. nadobudol účinnosť 25. júnom 1992.
Zákon č. 43/1993 Z.z. nadobudol účinnosť 15. februárom 1993.
Zákon č. 278/1993 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 1994.
Zákon č. 147/1995 Z.z. nadobudol účinnosť 20. júlom 1995.
Nález č. 130/1996 Z.z. nadobudol účinnosť 1. májom 1996.
Zákon č. 447/2001 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2002.
Zákon č. 522/2003 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2004.
Zákon č. 12/2004 Z.z. nadobudol účinnosť 1. februárom 2004.
Zákon č. 445/2004 Z.z. nadobudol účinnosť 1. septembrom 2004.
Zákon č. 535/2008 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2009.
Zákon č. 258/2009 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júlom 2009.
Zákon č. 507/2010 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2011.
Zákon č. 125/2016 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júlom 2016.
Zákon č. 315/2016 Z.z. nadobudol účinnosť 1. februárom 2017.
Zákon č. 112/2018 Z.z. nadobudol účinnosť 1. májom 2018.
Zákon č. 4/2019 Z.z. nadobudol účinnosť 1. februárom 2019.
Zákon č. 241/2019 Z.z. nadobudol účinnosť 1. septembrom 2019.
Zákon č. 137/2023 Z.z. nadobudol účinnosť 1. novembrom 2023.
Zákon č. 32/2024 Z.z. nadobudol účinnosť 6. marcom 2024.
F. Mikloško v.r.
V. Mečiar v.r.
1) Čl. 4 ods. 7 ústavného zákona č. 143/1968 Zb. o československej federácii
v znení neskorších predpisov.
2) Napríklad zákon č. 530/1990 Zb. o dlhopisoch v znení neskorších predpisov,
Obchodný zákonník, zákon č. 566/2001 Z.z. o cenných papieroch a investičných službách
a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o cenných papieroch) v znení neskorších
predpisov, zákon č. 594/2003 Z.z. o kolektívnom investovaní a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
2a) Zákon č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 583/2004 Z.z.
o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov.
2b) Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení
v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993
Z.z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov.
3) Zákon SNR č. 369/1990 Zb.
4) Zákon SNR č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave
v znení zákona SNR č. 523/1990 Zb.
5) Zákon SNR č. 401/1990 Zb. o meste Košice.
6) § 1 nariadenia vlády SSR č. 233/1988 Zb. o drobných prevádzkárňach národných
výborov ako právnických osobách.
7) § 2 ods. 1 a § 3 ods. 1 a § 4 a 5 ods. 1 zákona SNR č. 518/1990 Zb. o prechode
zakladateľskej alebo zriaďovateľskej funkcie národných výborov na obec, ústredné
orgány štátnej správy a orgány miestnej štátnej správy.
8) § 5 ods. 1 zákona SNR č. 518/1990 Zb.
9) Zákon č. 427/1990 Zb. o prevodoch vlastníctva štátu k niektorým veciam na
iné právnické alebo fyzické osoby.
Zákon SNR č. 474/1990 Zb. o pôsobnosti orgánov
Slovenskej republiky vo veciach prevodov niektorých vecí vo vlastníctve štátu do
vlastníctva fyzických alebo právnických osôb.
10) § 4 ods. 3 zákona č. 427/1990 Zb.
§ 6 ods. 3 zákona SNR č. 474/1990 Zb.
11) § 4 zákona č. 92/1991 Zb. o podmienkach prevodu majetku štátu na iné osoby.
11a) Zákon č. 92/1991 Zb. v znení zákona č. 92/1992 Zb.
11b) § 18 ods. 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z.z. o
správe majetku štátu.
11c) Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 542/1990 Zb. o štátnej správe
v školstve a školskej samospráve v znení neskorších predpisov, zákon č. 195/1998
Z.z. o sociálnej pomoci v znení neskorších predpisov.
11d) Zákon Slovenskej národnej rady č. 542/1990 Zb. v znení neskorších predpisov.
11e) Zákon č. 195/1998 Z.z. v znení neskorších predpisov.
11f) Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 277/1994 Z.z. o zdravotnej
starostlivosti v znení neskorších predpisov.
11g) § 43 zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný
zákon) v znení neskorších predpisov.
11h) § 18d ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z.z.
v znení zákona č. 161/2003 Z.z.
11i) § 5 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z.z. v znení neskorších
predpisov.
12) Napr. čl. 10 Ústavy ČSFR č. 100/1960 Zb. v znení neskorších ústavných zákonov,
§ 11a zákona č. 29/1984 Zb. o sústave základných a stredných škôl (školský zákon)
v znení zákona č. 171/1990 Zb. a zákona č. 522/1990 Zb., § 46a zákona SNR č. 126/1985
Zb. o požiarnej ochrane v znení zákona SNR č. 525/1990 Zb.
13) § 198 a nasl. Občianskeho zákonníka.
14) § 70 Hospodárskeho zákonníka.
§ 10 vyhlášky Federálneho ministerstva financií
č. 119/1988 Zb. o hospodárení s národným majetkom.
15) § 3 ods. 3 písm. h) a i) zákona SNR č. 518/1990 Zb.
15a) Zákonné opatrenie Predsedníctva Federálneho zhromaždenia č. 364/1990 Zb.
o nakladaní s majetkom zvereným štátnemu podniku.
§ 45 zákona č. 92/1991 Zb. o podmienkach
prevodu majetku štátu na iné osoby v znení neskorších predpisov.
15b) § 32 ods. 3 zákona č. 111/1990 Zb. o štátnom podniku.
16) § 3 ods. 2 písm. d) zákona SNR č. 518/1990 Zb.
16a) Napríklad zákon č. 366/1999 Z.z. o daniach z príjmov v znení neskorších
predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 273/1994 Z.z. o zdravotnom
poistení, financovaní zdravotného poistenia, o zriadení Všeobecnej zdravotnej poisťovne
a o zriaďovaní rezortných, odvetvových, podnikových a občianskych zdravotných poisťovní
v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1994
Z.z. o Sociálnej poisťovni v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej
republiky č. 387/1996 Z.z. o zamestnanosti v znení neskorších predpisov.
17) Napr. § 12 a nasl. Hospodárskeho zákonníka a § 136 a nasl. Občianskeho zákonníka.
18) § 2 ods. 2 zákona SNR č. 377/1990 Zb. v znení zákona SNR č. 523/1990 Zb.
18) § 21 zákona č. 523/2004 Z.z. v znení zákona č. 584/2005 Z.z.
19) § 2 ods. 2 zákona Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. v znení neskorších
predpisov.
§ 2 ods. 2 zákona Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. v znení neskorších
predpisov.
19a) § 56 Obchodného zákonníka.
19b) Napríklad § 56 Obchodného zákonníka, zákon č. 213/1997 Z.z. o neziskových
organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení neskorších predpisov.
19c) § 21 ods. 9 písm. g) zákona č. 523/2004 Z.z. v znení zákona č. 584/2005
Z.z.
19d) § 43 až 51 Občianskeho zákonníka.
21) Zákon č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve.
21) Zákon č. 563/1991 Zb. o účtovníctve v znení neskorších predpisov.
21a) Zákon Slovenskej národnej rady č. 542/1990 Zb. v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 29/1984 Zb. v znení neskorších predpisov.
21b) § 66 písm. j) zákona č. 195/1998 Z.z. v znení zákona č. 450/2000 Z.z.
21c) § 151a až 151m Občianskeho zákonníka v znení neskorších predpisov.
21d) § 553 Občianskeho zákonníka v znení zákona č. 509/1991 Zb.
21e) Napríklad zákon č. 65/2001 Z.z. o správe a vymáhaní súdnych pohľadávok
v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995
Z.z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení
ďalších zákonov v znení neskorších predpisov a zákon č. 328/1991 Zb. o konkurze a
vyrovnaní v znení neskorších predpisov.
21f) Zákon č. 150/2013 Z.z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších
predpisov.
22) § 2 ods. 2 a § 3 zákona SNR č. 377/1990 Zb. v znení zákona SNR č. 523/1990
Zb.
§ 2 ods. 2 zákona SNR č. 401/1990 Zb.
22a) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z.z. o vlastníctve
bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov.
22aa) Napríklad § 66a Obchodného zákonníka, § 8 ods. 1 písm. b) zákona č. 25/2006
Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
22ab) Zákon č. 25/2006 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov.
22ac) § 18 zákona č. 321/2014 Z.z. o energetickej efektívnosti a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení zákona č. 4/2019 Z.z.
22b) § 281 až 288 Obchodného zákonníka.
22c) Zákon č. 527/2002 Z.z. o dobrovoľných dražbách a o doplnení zákona Slovenskej
národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti (Notársky poriadok)
v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
22d) Vyhláška Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 492/2004
Z.z. o stanovení všeobecnej hodnoty majetku v znení neskorších predpisov.
22da) Napríklad zákon č. 305/2013 Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti
orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente)
v znení neskorších predpisov.
22e) § 116 Občianskeho zákonníka.
22f) Napríklad § 140 Občianskeho zákonníka.
22fa) § 17 ods. 1 písm. f) zákona č. 112/2018 Z.z. o sociálnej ekonomike a sociálnych
podnikoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
22g) Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 189/1992 Zb. o úprave niektorých
pomerov súvisiacich s nájmom bytov a s bytovými náhradami v znení neskorších predpisov.
22gb) Zákon č. 315/2016 Z.z. o registri partnerov verejného sektora a o zmene
a doplnení niektorých zákonov.
22gc) § 18 zákona č. 315/2016 Z.z.
22h) Napríklad zákon č. 44/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného bohatstva
(banský zákon) v znení neskorších predpisov, zákon Slovenskej národnej rady č. 51/1988
Zb. o banskej činnosti, výbušninách a o štátnej banskej správe v znení neskorších
predpisov.
22i) Napríklad zákon č. 231/1999 Z.z. o štátnej pomoci v znení neskorších predpisov,
čl. 107 až 109 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú.v. EÚ C 83, 30.3.2010).
22j) Zákon č. 223/2001 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov.
22k) § 38 a 39 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z.z. o katastri
nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny
zákon) v znení neskorších predpisov.
22l) Napríklad § 2 ods. 7 zákona č. 555/2005 Z.z. o energetickej hospodárnosti
budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 300/2012 Z.z., §
9 ods. 2 zákona č. 321/2014 Z.z.
22m) § 12 ods. 1 zákona č. 251/2012 Z.z. o energetike v znení neskorších predpisov.
23) § 2 zákona SNR č. 369/1990 Zb.
§ 4 zákona SNR č. 517/1990 Zb. o územnom členení
Slovenskej republiky.
24) Napr. zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov
(úplné znenie č. 47/1992 Zb.), zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, § 25 devízového
zákona č. 528/1990 Zb. v znení zákona č. 228/1992 Zb. (úplné znenie č. 457/1992 Zb.).
25) § 1 zákona SNR č. 472/1990 Zb. o organizácii miestnej štátnej správy.
§ 11
zákona SNR č. 369/1990 Zb.
§ 11 zákona SNR č. 377/1990 Zb. v znení zákona SNR č. 523/1990 Zb.
§ 10 zákona SNR č. 401/1990 Zb.
26) § 4 a nasl. zákona č. 427/1990 Zb.
26a) § 659 a nasl. Občianskeho zákonníka.
26b) § 42 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z.z. o katastri
nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny
zákon).
26c) § 34 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z.z.
27) Zákon č. 279/1949 Zb. o finančnom hospodárení národných výborov.
27a) § 137 až 142 Občianskeho zákonníka.
28) § 12a zákona č. 123/1975 Zb. o užívaní pôdy a iného poľnohospodárskeho majetku
na zabezpečenie výroby v znení zákona č. 95/1988 Zb. a zákona č. 114/1990 Zb.
§ 11
ods. 2 a 3 zákona č. 229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu
majetku v znení zákona č. 93/1992 Zb.
29) Zákon č. 92/1991 Zb. v znení zákona č. 92/1992 Zb.
Zákon č. 42/1992 Zb. o
úprave majetkových vzťahov a vyporiadaní majetkových nárokov v družstvách.
30) § 4 a 5 zákona č. 44/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného bohatstva (banský
zákon) v znení zákona SNR č. 498/1991 Zb.
31) Zákon č. 169/1949 Zb. o vojenských obvodoch.
32) Napr.:
Zákon SNR č. 11/1949 Zb. SNR o Tatranskom národnom parku.
Zákon SNR č. 1/1955 Zb. SNR o štátnej ochrane prírody v znení zákona SNR č. 100/1977
Zb. a zákona SNR č. 72/1986 Zb.
Zákon SNR č. 7/1958 Zb. SNR o kultúrnych pamiatkach.
Zákon SNR č. 27/1987 Zb. o štátnej pamiatkovej starostlivosti.
Zákon č. 61/1977 Zb. o lesoch v znení zákona č. 229/1991 Zb.
Zákon č. 100/1977 Zb. o hospodárení v lesoch a štátnej správe lesného hospodárstva
v znení zákona SNR č. 131/1991 Zb. a zákona SNR č. 510/1991 Zb.
Zákon č. 44/1988 Zb. v znení zákona SNR č. 498/1991 Zb.
33) § 76 a nasl. zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku
(stavebný zákon) v znení neskorších predpisov.
33a) § 3 ods. 2 písm. d) bod 2 zákona Slovenskej národnej rady č. 518/1990 Zb.
35) § 611 Občianskeho zákonníka.
37) Zákon č. 265/1992 Zb. o zápisoch vlastníckych a iných vecných práv k nehnuteľnostiam.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 266/1992 Zb. o katastri nehnuteľností v Slovenskej
republike.