Otázky a odpovede

Počet vyhľadaných dokumentov: 3751

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 3751

Zoradiť podľa:

Spoločnosť (s.r.o., platiteľ DPH) vyrába a predáva zmrzlinu v kamennej prevádzke s možnosťou sedenia a konzumovania zmrzliny na mieste. Je možné výrobu a predaj zmrzliny na okamžitú konzumáciu považovať za reštauračné a stravovacie služby, na ktoré sa vzťahuje znížená sadzba DPH?
Vydané: 22. 10. 2024
Spoločnosť predáva sáčky (nemá e-shop). Niektoré rozváža vlastným autom, iné zasiela kuriérom. Pri zasielaní kuriérom, dostane od neho doklad o prevzatí tovaru. Na faktúre spoločnosť uvádza ako dátum dodania, deň keď kuriér prevezme tovar. Je tento postup správny? (Dátum prevzatia tovaru zákazníkom nemá odkiaľ zistiť.)
Vydané: 22. 10. 2024
Má kontrolór obce nárok na príspevok na doplnkové dôchodkové sporenie v rámci III. piliera?
Vydané: 22. 10. 2024
Spoločnosť A sa ide zlúčiť do spoločnosti B. Spoločnosť A vlastní spoločnosť B, teda v účtovníctve má účet 061. Spoločnosť A musí zostaviť účtovnú závierku v reálnych hodnotách, ku dňu predchádzajúcemu rozhodnému dňu. Ako správne oceniť tento podiel? Je potrebné ho oceniť znalcom? Je potrebné vypočítať v tejto závierke goodwill?
Vydané: 16. 10. 2024
Ako správne účtovať u predávajúceho a u kupujúceho predaj tovaru pri akcii 1+1 zadarmo? Ako je to z účtovného (JÚ, PÚ - spôsob A a spôsob B) a daňového hľadiska (DzP a DPH)?
Vydané: 16. 10. 2024
Akou formou môžeme nahlásiť nevydávanie pokladničných dokladov z pokladnice e-kasa klient? 
Vydané: 14. 10. 2024
Má byť hlavnému kontrolórovi obce poskytnutá letná a vianočná odmena, ak platia tieto podmienky: - vyplatenie letnej aj mesačnej odmeny je zakotvené v kolektívnej zmluve, - odmena nie je viazaná na plnenie pracovných povinností, - nejde o "mesačnú odmenu ", ako je uvedené v § 18c odseku 5) zákona č. 369/1990 Zb.
Vydané: 07. 10. 2024
Naše mesto vybudovalo v niektorých lokalitách uzamykateľné podzemné kontajnery s objemom 5 000 litrov na komunálny odpad, v tom aj na zmesový komunálny odpad. Fyzické osoby bývajúce v danej lokalite, ako aj právnické osoby a fyzické osoby-podnikatelia podnikajúce v danej lokalite dostali čipy na otváranie podzemných kontajnerov. Podľa všeobecne záväzného nariadenia mesta o nakladaní s komunálnym odpadom sú právnické osoby a fyzické osoby-podnikatelia, ktoré majú predajne/prevádzky v danej lokalite, povinné ukladať zmesový komunálny odpad do podzemných kontajnerov. Pre právnické osoby a fyzické osoby-podnikateľov máme zavedený nevážený množstevný zber zmesového komunálneho odpadu. Podzemné kontajnery nie sú vybavené zariadením na váženie odpadu. Obraciame sa na Vás so žiadosťou o usmernenie, ako vyrubiť miestny poplatok za komunálny odpad právnickým osobám a fyzickým-osobám podnikateľom, ktoré sú povinné ukladať komunálny odpad do podzemných kontajnerov, keďže platná právna úprava (zákon č. 582/2004 Z.z.) s takýmto systémom zberu komunálneho odpadu pri vyrubení/vypočítaní poplatku za komunálny odpad nepočíta. Pri neváženom zbere komunálneho odpadu sa podľa zákona č. 582/2004 Z.z. totiž vypočíta poplatok ako súčin sadzby poplatku, frekvencie odvozov a objemu zbernej nádoby, ktorú poplatník užíva. Nakoľko budovanie podzemných kontajnerov mestami predstavuje obrovský potenciál pre zlepšenie kvality verejných priestranstiev a udržiavanie čistoty v okolí podzemných kontajnerov, čím ďalej tým viac miest a obcí sa bude uberať touto cestou. Podľa nášho názoru by bolo nevyhnutné legislatívne upraviť aj tento spôsob ukladania komunálneho odpadu resp. legislatívne upraviť spôsob výpočtu poplatku pri neváženom ukladaní komunálneho odpadu do takýchto podzemných kontajnerov. 
Vydané: 04. 10. 2024
Obec zriadila transparentný účet na tlač knihy. Chcela by som sa spýtať na účtovanie takého účtu. Či je to správne: príjem od prispievateľov 221/372, položka rozpočtu 311 tlač knihy 518/221 + položka rozpočtu 637x, zúčt. transf. 372/697, ale hlavne by som sa chcela spýtať - sú tam poplatky za zverejnenie účtu, či tieto poplatky môžeme hradiť s príjmov od prispievateľov alebo obec tam musí vložiť z vlastného účtu finančné prostriedky a tie následne použiť na poplatky banke. 
Vydané: 01. 10. 2024
Naša mestská časť uzatvorila s bankou obchodnú transakciu o krátkodobom termínovanom vklade na obdobie od 9.10.2024 do 20.12.2024(konfirmácia). Máme výpis z bežného účtu, kde vidíme odvod finančných prostriedkov, ale nemáme výpis k termínovanému vkladu, len tzv. konfirmáciu s potvrdením o výške vkladu, hrubom výnose a zrážkovej dani, čistý výnos. Ako zaúčtovať krátkodobý termínový vklad?
Vydané: 30. 09. 2024
Naša materská spoločnosť v Číne vyšle svojich zamestnancov na rozbehnutie výroby na Slovensku. Môžeme si uznať daňové výdavky na ich ubytovanie, stravovanie a dopravu? Je potrebné mať zmluvu na tieto výdavky medzi nami ako spoločnosť s. r. o. so sídlom na Slovensku a materskou spoločnosťou ?
Vydané: 30. 09. 2024
Kúpili sme auto na súčiastky, sme autoservis. Aké je správne učtovanie. Zásoby účtujeme spôsobom A.
Vydané: 29. 09. 2024
V minulosti spoločnosť vytvorila ostatné kapitálové fondy z vkladov spoločníkov (pôžičiek) pre spoločnosť. Teraz si chce spoločnosť tieto vklady spoločníkom vrátiť. Ako správe postupovať z daňového a účtovného hľadiska pri vrátení uvedených vkladov účtovaných na účet 413 - Ostatné kapitálové fondy. Spoločnosť vytvorila tieto vklady z dôvodu zlej finančnej situácii spoločnosti. Teraz sa spoločnosť nachádza v lepšej finančnej situácii.
Vydané: 29. 09. 2024
Predávame tovar prostredníctvom e-shopu. Tovar zasielame aj do iných členských štátov EÚ (Česko, Rakúsko). Vo faktúrach máme uvedené položky za tovar a položku za dopravu. Ako správne vykázať druh dodania v daňovom priznaní OSS položky za tovar a položku za poštovné? Je to spoločne ako tovar - GB?
Vydané: 26. 09. 2024
Ak v súvislosti s poskytnutím služby vznikajú iné náklady, napr. amortizácia a podobne, zahŕňajú sa tieto náklady do jedného základu dane spolu s dodaním služby a podliehajú rovnakému daňovému režimu ako dodanie služby? Je toto tvrdenie správne?
Vydané: 25. 09. 2024
obec poskytuje svojim zamestnancom príspevok na stravovanie, ktorý vypláca zamestnancovi na účet posledný deň pre začiatkom nového mesiaca v sume 4,80 na deň ( 4. + 0,80 SF). tento príspevok vypláca jednou sumou napr 21 dno v hodnote 100,80€. Potrebujem si overiť účtovanie či správne to účtujem : 100,80 € 335 / 2211 0111 642014. Na konci mesiaca urobím predpis skutočného príspevku 527/335. Účtovanie na SF 16,80 472/333-predpis a prevod na bežný účet 333/221FS. Stále nie je mi jasné ako mám správne zaúčtovať príjem zo SF na BU obce. Ja som za to , že to budem účtovať takto : - 16,80 335/2211 0111 642014 číže ponižujem výdavky na položke o sumu ktorá bola prevedená na bežný účet . Neviem či je to správne , ale mám za to , že skutočné náklady -príspevok na stravovanie sú iba vo výške 4 € na deň nie 4,80€ . 
Vydané: 25. 09. 2024
Meníme pripojovací kábel na trafostanici, technické parametre sa oproti starému káblu nemenia, konzultované s technickým pracovníkom, ide len o výmenu časti privádzacieho kábla do trafostanice z olejového na plastový a jeho mierny posun. Podľa nás by sa malo o výmene kábla účtovať ako o oprave 511, lebo nový plastový kábel neprinesie žiadne nové vlastnosti (bude privádzať rovnaké množstvo energie a pod.). K tejto výmene kábla bolo potrebné vypracovať projektovú dokumentáciu, je potrebné vyjadrenie plynárov, telekomunikácii, či je prekládka možná, či novou trasou nebudú narušené ich siete a je potrebné stavebné povolenie a po ukončení výmeny kábla aj kolaudačné rozhodnutie, avšak aj napriek tomu, že je potrebné toto všetko ide len o výmenu kábla za kábel. Avšak prostriedky na projektovú dokumentáciu od nášho zriaďovateľa sme dostali ako kapitálové prostriedky. Môžeme teda účtovať o technickom z hodnotení len vo výške nákladov na projektovú dokumentáciu (účet 042), keďže zriaďovateľ označil tieto prostriedky ako kapitálové a všetky ostatné náklady, na vyjadrenia, povolenia a celkovú realizáciu výmeny kábla, ktoré pôjdu z našich zdrojov, účtovať ako bežné náklady (účet 511)? A ešte otázka, keď sa jedná o pripojovací kábel do trafostanice, išlo by o technické zhodnotenie Trafostanice, ktorú máme v minulosti zaradenú do 4 odpis skupiny, alebo by sa to bralo ako osobitný objekt prípojka a vytvorila by sa nová karta a zaradilo by sa to do 4 odpis. skupiny? Pretože, nenašli sme v majetku osobitnú kartu vybudovanie prípojky do trafostanice, takže nevieme ako bolo o starom pripojovacom kábli v minulosti účtované. Vopred ďakujem za Vašu pomoc a odborné stanovisko v danej problematike. 
Vydané: 25. 09. 2024
Zaměstnavatel (1 zaměstnanec) tvoří sociální fond ve výši povinného přídělu 0,6% z hrubé mzdy každý měsíc. Zaměstnavatel poskytuje aktuálně zaměstnanci stravenky ve výši 8,3 € za den, 55 % 4,57 € si uplatňuje zaměstnavatel jako denní daňovou položku, 3,73 €/den odečítá z čisté mzdy zaměstnanci a účtuje interním dokladem 331/213. Dotaz je, zda by se uvedená denní částka stravenky, kterou odečítá firma zaměstnanci ve výši 45 % z hodnoty stravenky dala zúčtovat jako příspěvek ze sociálního fondu zaměstnanci? Konkrétně by to znamenalo, že by se hodnota 45 % ze stravenky již neodečítala zaměstnanci z čisté mzdy. Pouze by se interním dokladem zaúčtovala měsíční částka na účty 472/213. Zaměstnanec by si na stravné nic nepřispíval, vše by za něj platil až do vyčerpání fondu zaměstnavatel. Je takováto varianta možná? A ještě dotaz, pokud je to takto možné a v pořádku, jedná se o nezdanitelnou částku jak na straně zaměstnance, tak zaměstnavatele, je to tak správně? K žádnému navýšení o daň a sociální a zdravotní odvody pojistného zde nedojde?
Vydané: 24. 09. 2024
Chceli by sme Vás požiadať o metodické usmernenie. V roku 2008 uzatvorilo mesto Handlová so spoločnosťou FIN.M.O.S zmluvu o zabezpečení verejného osvetlenia, predmetom ktorej bol záväzok spoločnosti na vlastné náklady uskutočniť investíciu do zariadení verejného osvetlenia a súčasne pre mesto prevádzkovať verejné osvetlenie. Súčasťou zmluvy o zabezpečení verejného osvetlenia bolo aj uzatvorenie zmluvy o prevode akcií, v zmysle ktorej mesto Handlová nakúpilo akcie spoločnosti. V súčasnosti sa mesto Handlová a spoločnosť dohodli na skončení zmluvy, pričom spoločnosť FIN.M.O.S odovzdá mestu všetky zariadenia verejného osvetlenia na základe zmluvy. Kúpna cena za odkúpenie verejného osvetlenia od spoločnosti FIN.M.O.S má byť vo výške viac ako 1 milión eur. V podstate mesto odkúpi zariadenia verejného osvetlenia, ktoré sa nachádzajú na území mesta, a to na základe toho, že spoločnosť FIN.M.O.S tieto zariadenia technicky zhodnotila a neprenechá ich mestu po skončení zmluvného vzťahu bezodplatne. Nakoľko predmetom zmluvy bude odovzdanie zariadení verejného osvetlenia do vlastníctva mesta za odplatu, avšak ide o jedinú spoločnosť, od ktorej je možné tieto zariadenia odkúpiť, je možné uzatvoriť tento zmluvný vzťah bez verejného obstarávania, poprípade je možné použiť v tomto prípade priame rokovacie konanie?
Vydané: 24. 09. 2024
Zamestnávateľ má zavedený pružný pracovný čas, pričom na účely pracovnej cesty stanovil pracovný čas od 08.00h do 16.00 h. Ako má zamestnávateľ vyhodnotiť čas, ktorý zamestnanec strávi na pracovnej ceste vo sviatok, ktorý pripadol na pracovný deň, ak zamestnanec vo sviatok cestoval (pozn. nejde o vodiča) v čase od 12.00 h do 17.00 h a od 17.00 h do 20.00 h vykonával prácu? Pre úplnosť dodávame, že nejde o zamestnanca odmeňovaného hodinovou mzdou. Ide nám predovšetkým o vyhodnotenie, ktorý časový úsek sa v danom prípade považuje za prácu nadčas, ktorý časový úsek je tzv. stratou času a ktorý časový úsek možno v danom prípade považovať za prácu vo sviatok.
Vydané: 20. 09. 2024