2/1991 Zb.
ZÁKON
zo 4. decembra 1990
o kolektívnom vyjednávaní
Zmena: 519/1991 Zb.
Zmena: 54/1996 Z.z.
Zmena: 209/2001 Z.z.
Zmena: 551/2003 Z.z., 553/2003 Z.z.
Zmena: 585/2004 Z.z.
Zmena: 103/2007 Z.z.
Zmena: 328/2007 Z.z.
Zmena: 555/2007 Z.z.
Zmena: 400/2009 Z.z.
Zmena: 564/2009 Z.z.
Zmena: 557/2010 Z.z.
Zmena: 416/2013 Z.z.
Zmena: 125/2016 Z.z.
Zmena: 186/2016 Z.z.
Zmena: 183/2017 Z.z.
Zmena: 268/2018 Z.z.
Zmena: 177/2018 Z.z.
Zmena: 76/2021 Z.z.
Federálne zhromaždenie Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky sa uznieslo
na tomto zákone:
§ 1
Úvodné ustanovenie
(1) Zákon upravuje kolektívne vyjednávanie medzi príslušnými orgánmi odborových
organizácií a zamestnávateľmi, ktorého cieľom je uzavretie kolektívnej zmluvy.
(2) Kolektívne vyjednávanie je nástroj podpory účinného sociálneho dialógu
a dosahovania sociálneho mieru založený na bipartitnom princípe.
(3) Rozsah prípadnej súčinnosti štátu pri kolektívnom vyjednávaní ustanovuje
tento zákon.
Kolektívne zmluvy
§ 2
(1) Kolektívne zmluvy 1) upravujú individuálne a kolektívne vzťahy medzi
zamestnávateľmi a zamestnancami a práva a povinnosti zmluvných strán.
(2) Kolektívne zmluvy môžu uzatvárať príslušné odborové orgány a zamestnávatelia,
prípadne ich organizácie. 2a)
(3) Kolektívna zmluva je
a) podniková uzavretá medzi príslušným odborovým orgánom alebo príslušnými
odborovými orgánmi a zamestnávateľom, ktorým je aj služobný úrad,
b) kolektívna zmluva vyššieho stupňa uzavretá pre väčší počet zamestnávateľov
medzi príslušným vyšším odborovým orgánom alebo príslušnými vyššími odborovými orgánmi
a organizáciou alebo organizáciami zamestnávateľov,
c) kolektívna zmluva vyššieho stupňa uzavretá medzi príslušným vyšším odborovým
orgánom alebo príslušnými vyššími odborovými orgánmi a zamestnávateľom, ktorým je
štát,
d) kolektívna zmluva vyššieho stupňa uzavretá pre zamestnávateľov, ktorí
pri odmeňovaní postupujú podľa osobitného predpisu, 2b) medzi príslušným vyšším odborovým
orgánom alebo príslušnými vyššími odborovými orgánmi, vládou poverenými zástupcami
a reprezentatívnymi zástupcami zamestnávateľov.
(4) zrušený od 1.11.2009.
§ 3
V mene zmluvnej strany (§ 2 ods. 2) rokovať a uzavierať kolektívnu zmluvu
môže
a) zástupca príslušného odborového orgánu, ktorého oprávnenie vyplýva zo
stanov odborovej organizácie, prípadne z vnútorného predpisu príslušného odborového
orgánu,
b) štatutárny orgán 3) alebo iný oprávnený zástupca zamestnávateľskej organizácie,
c) fyzická osoba, ktorá pri podnikaní 4) zamestnáva zamestnancov,
d) zástupca príslušnej organizácie zamestnávateľov, ktorého oprávnenie
na uzavieranie kolektívnej zmluvy vyplýva z vnútorného predpisu tejto organizácie,
e) zástupca poverený vládou, ak ide o kolektívnu zmluvu vyššieho stupňa
podľa § 2 ods. 3 písm. c),
f) zástupca poverený vládou a reprezentatívni zástupcovia zamestnávateľov,
ak ide o kolektívnu zmluvu vyššieho stupňa podľa § 2 ods. 3 písm. d).
§ 3a
(1) Ak u zamestnávateľa pôsobia popri sebe viaceré odborové organizácie,
pri uzatváraní kolektívnej zmluvy v mene kolektívu zamestnancov môžu príslušné odborové
orgány pôsobiace u zamestnávateľa vystupovať a konať s právnymi dôsledkami pre všetkých
zamestnancov len spoločne a vo vzájomnej zhode, ak sa medzi sebou nedohodnú inak.
Ak sa odborové organizácie nedohodnú na postupe podľa prvej vety, je zamestnávateľ
oprávnený uzatvoriť kolektívnu zmluvu s odborovou organizáciou s najväčším počtom
členov u zamestnávateľa alebo s ostatnými odborovými organizáciami, ktorých súčet
členov u zamestnávateľa je väčší ako počet členov najväčšej odborovej organizácie.
(2) Ak u zamestnávateľov pôsobia popri sebe viaceré odborové organizácie,
môžu príslušné vyššie odborové orgány vystupovať a konať s právnymi dôsledkami pri
uzatváraní kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa pre všetkých zamestnancov len spoločne
a vo vzájomnej zhode, ak sa medzi sebou nedohodnú inak. Ak sa vyššie odborové orgány
nedohodnú na postupe podľa prvej vety, je organizácia zamestnávateľov oprávnená uzatvoriť
kolektívnu zmluvu vyššieho stupňa s príslušným vyšším odborovým orgánom odborových
organizácií s najväčším počtom členov u týchto zamestnávateľov alebo s príslušnými
vyššími odborovými orgánmi ostatných odborových organizácií, ktorých súčet členov
u týchto zamestnávateľov je väčší ako počet členov odborových organizácií s najväčším
počtom členov u týchto zamestnávateľov.
(3) Ak sa zúčastnené strany nedohodnú podľa odseku 1 alebo 2, ide o spor
o určenie odborovej organizácie oprávnenej na uzatvorenie kolektívnej zmluvy.
(4) Spor o určenie odborovej organizácie oprávnenej na uzatvorenie kolektívnej
zmluvy rieši rozhodca zapísaný v zozname rozhodcov vedenom na Ministerstve práce,
sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky (ďalej len "ministerstvo") podľa tohto
zákona. Ak sa zmluvné strany na osobe rozhodcu nedohodnú, na žiadosť ktorejkoľvek
zo zmluvných strán ho určí ministerstvo.
(5) Rozhodca vydá doklad, ktorý oprávňuje príslušnú odborovú organizáciu
alebo príslušné odborové organizácie na rokovanie a uzatváranie kolektívnej zmluvy.
Platnosť a účinnosť kolektívnych zmlúv
§ 4
(1) Kolektívne zmluvy sú platné, ak sú
a) uzavreté písomne a podpísané na tej istej listine oprávneným zástupcom
alebo oprávnenými zástupcami príslušných odborových orgánov a zamestnávateľmi, prípadne
zástupcami ich organizácií,
b) doložené zoznamom zamestnávateľov podľa § 5 ods. 2 písm. a), ak ide
o kolektívnu zmluvu vyššieho stupňa, okrem kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa podľa
§ 2 ods. 3 písm. d); zoznam zamestnávateľov obsahuje obchodné meno, sídlo, identifikačné
číslo a kód štatistickej klasifikácie ekonomických činností zamestnávateľa podľa
osobitného prepisu. 4aa)
(2) Neplatná je kolektívna zmluva v tej časti, ktorá
a) je v rozpore so
všeobecne záväznými právnymi predpismi,
b) upravuje nároky zamestnancov v menšom rozsahu než kolektívna zmluva vyššieho stupňa.
(3) Kolektívna zmluva vyššieho stupňa sa uzatvára pre odvetvie; kolektívna
zmluva vyššieho stupňa sa uzatvára pre časť odvetvia, ak sa na uzatvorení kolektívnej
zmluvy vyššieho stupňa pre časť odvetvia dohodli zmluvné strany. Kolektívna zmluva
vyššieho stupňa obsahuje označenie odvetvia alebo časti odvetvia, pre ktoré je uzatvorená,
pričom sa vychádza zo zoznamu zamestnávateľov, za ktorých je uzatvorená. Označením
odvetvia podľa druhej vety je kód štatistickej klasifikácie ekonomických činností
podľa osobitného predpisu 4aa) na úrovni divízie. Označením časti odvetvia podľa
druhej vety je kód štatistickej klasifikácie ekonomických činností podľa osobitného
predpisu 4aa) na úrovni skupiny.
§ 5
(1) Kolektívna zmluva je záväzná pre zmluvné strany.
(2) Kolektívna zmluva je záväzná tiež pre
a) zamestnávateľa združeného v organizácii zamestnávateľov,
1. za ktorého
bola kolektívna zmluva vyššieho stupňa uzatvorená a u ktorého pôsobí odborová organizácia
združená v odborovej organizácii, ktorej vyšší odborový orgán kolektívnu zmluvu vyššieho
stupňa uzatvoril,
2. ktorá kolektívnu zmluvu vyššieho stupňa uzatvorila, ak kód štatistickej
klasifikácie ekonomických činností tohto zamestnávateľa na úrovni divízie alebo na
úrovni skupiny je rovnaký ako označenie odvetvia alebo časti odvetvia, pre ktoré
je uzatvorená kolektívna zmluva vyššieho stupňa, a ak pre tohto zamestnávateľa nie
je záväzná iná kolektívna zmluva vyššieho stupňa,
b) zamestnancov, za ktorých uzavrel kolektívnu zmluvu príslušný odborový
orgán alebo príslušný vyšší odborový orgán,
c) odborový orgán, za ktorý uzavrel kolektívnu zmluvu príslušný vyšší odborový
orgán.
(3) Kolektívna zmluva vyššieho stupňa je záväzná aj pre zamestnávateľa, ktorý
nie je združený v organizácii zamestnávateľov, ktorá kolektívnu zmluvu vyššieho stupňa
uzavrela, ak zamestnávateľ požiada zmluvné strany o pristúpenie ku kolektívnej zmluve
vyššieho stupňa a zmluvné strany s pristúpením súhlasia. Zmluvné strany kolektívnej
zmluvy vyššieho stupňa oznámia ministerstvu pristúpenie zamestnávateľa ku kolektívnej
zmluve vyššieho stupňa podľa prvej vety v lehote najneskôr do 15 dní od pristúpenia
tohto zamestnávateľa ku kolektívnej zmluve vyššieho stupňa. Pristúpenie zamestnávateľa
ku kolektívnej zmluve vyššieho stupňa sa na žiadosť ministerstva oznamuje v Zbierke
zákonov Slovenskej republiky.
(4) Príslušný odborový orgán uzaviera kolektívnu zmluvu aj za zamestnancov,
ktorí nie sú odborovo organizovaní.
(5) Príslušný odborový orgán je povinný oboznámiť zamestnancov s obsahom
kolektívnej zmluvy najneskôr do 15 dní od jej uzavretia.
(6) Zmluvné strany (§ 2 ods. 2) sú povinné uchovávať kolektívnu zmluvu a
rozhodnutie rozhodcu, ktoré sa jej týka, najmenej päť rokov od skončenia obdobia,
na ktoré bola kolektívna zmluva uzavretá.
§ 6
(1) Kolektívna zmluva sa uzaviera na dobu, ktorá je v nej výslovne určená.
Ak k určeniu tejto doby nedôjde, predpokladá sa, že sa dojednala na jeden rok.
(2) Účinnosť kolektívnej zmluvy sa začína prvým dňom obdobia, na ktoré sa
zmluva uzavrela, a končí sa uplynutím tohto obdobia, pokiaľ doba účinnosti niektorých
záväzkov nie je v kolektívnej zmluve dojednaná odchylne.
(3) Kolektívna zmluva vyššieho stupňa podľa § 2 ods. 3 písm. c) nadobúda
účinnosť súčasne s nadobudnutím účinnosti zákona o štátnom rozpočte.
(4) Ak sa neuzatvorila kolektívna zmluva vyššieho stupňa podľa § 2 ods. 3
písm. c) a ak uplynulo obdobie, na ktoré sa uzatvorila podniková kolektívna zmluva
v služobnom úrade, účinnosť tejto podnikovej kolektívnej zmluvy sa predlžuje do nadobudnutia
účinnosti kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa podľa § 2 ods. 3 písm. c).
§ 8
Postup pri uzavieraní kolektívnych zmlúv
(1) Kolektívne vyjednávanie sa začne predložením písomného návrhu na uzavretie
kolektívnej zmluvy jednou zo zmluvných strán druhej zmluvnej strane.
(2) Zmluvná strana je povinná na návrh písomne odpovedať najneskôr do 30 dní,
ak sa zmluvné strany nedohodnú inak, a v odpovedi sa vyjadriť k tým častiam, ktoré
neboli prijaté.
(3) Zmluvné strany sú povinné spolu rokovať a poskytovať si ďalšiu požadovanú
súčinnosť, ak nebude v rozpore s ich oprávnenými záujmami.
(4) Zmluvné strany sú povinné začať rokovanie o uzavretí novej kolektívnej
zmluvy najmenej 60 dní pred skončením platnosti uzavretej kolektívnej zmluvy.
(5) Zmluvné strany môžu v kolektívnej zmluve dohodnúť možnosť zmeny kolektívnej
zmluvy a jej rozsah; pri tejto zmene sa postupuje ako pri uzavieraní kolektívnej
zmluvy.
§ 9
Ukladanie kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa a rozhodnutí rozhodcov, ktoré
sa ich týkajú
(1) Kolektívnu zmluvu vyššieho stupňa vrátane zoznamu zamestnávateľov podľa
§ 4 ods. 1 písm. b) a rozhodnutie rozhodcu, ktoré sa jej týka, je zmluvná strana
na strane zamestnávateľov povinná odovzdať na uloženie ministerstvu do 15 dní odo
dňa podpísania kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa alebo do 15 dní odo dňa doručenia
rozhodnutia rozhodcu zmluvným stranám. Rovnako sa postupuje pri zmene kolektívnej
zmluvy. Zmluvná strana je povinná zaslať ministerstvu kolektívnu zmluvu vyššieho
stupňa a jej zmeny aj v elektronickej podobe v lehote podľa prvej vety.
(2) Uloženie kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa, ktorá je uzavretá podľa §
4 ods. 1, sa oznamuje v Zbierke zákonov Slovenskej republiky. O oznámenie v Zbierke
zákonov Slovenskej republiky požiada ministerstvo.
(3) Ministerstvo je povinné na žiadosť a za ustanovený poplatok 4a) poskytnúť
žiadateľovi rovnopis kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa.
§ 10
Kolektívne spory
Kolektívne spory podľa tohto zákona sú spory o uzavretie kolektívnej zmluvy
a spory o plnenie záväzkov kolektívnej zmluvy, z ktorých nevznikajú nároky jednotlivým
zamestnancom.
§ 10a
Výber sprostredkovateľov a rozhodcov a overovanie ich odbornej spôsobilosti
(1) Ministerstvo vyberá sprostredkovateľov a rozhodcov na základe žiadosti
občana Slovenskej republiky (ďalej len "občan") alebo na návrh štátnych orgánov,
vedeckých inštitúcií, vysokých škôl, zástupcov zamestnávateľov a zástupcov odborových
orgánov.
(2) Sprostredkovateľom alebo rozhodcom môže byť občan, ktorý
a) má spôsobilosť
na právne úkony v celom rozsahu,
b) má trvalý pobyt na území Slovenskej republiky,
c) je bezúhonný,
d) má skončené vysokoškolské vzdelanie,
e) je odborne spôsobilý.
(3) Bezúhonný občan na účely tohto zákona je občan, ktorý nebol právoplatne
odsúdený za úmyselný trestný čin. Bezúhonnosť sa preukazuje výpisom z registra trestov.4b)
Na účel preukázania bezúhonnosti občan poskytne ministerstvu údaje potrebné na vyžiadanie
výpisu z registra trestov.4c) Údaje podľa tretej vety ministerstvo bezodkladne zašle
v elektronickej podobe prostredníctvom elektronickej komunikácie Generálnej prokuratúre
Slovenskej republiky na vydanie výpisu z registra trestov.
(4) Odborne spôsobilý občan na účely tohto zákona je občan, ktorý má odborné
vedomosti najmä z pracovnoprávnej oblasti a sociálnej oblasti a má schopnosti, ktoré
sú nevyhnutné na vykonávanie sprostredkovateľskej činnosti a rozhodcovskej činnosti.
(5) Termín výberu sprostredkovateľov a rozhodcov a overenia ich odbornej spôsobilosti
oznamuje ministerstvo v dennej tlači najmenej štyri týždne pred ich začatím.
(6) Ministerstvo overuje odbornú spôsobilosť sprostredkovateľov a rozhodcov
vždy po uplynutí troch rokov a o výsledku overenia odbornej spôsobilosti vyhotoví
záznam.
(7) Overovanie odbornej spôsobilosti sprostredkovateľov a rozhodcov uskutočňuje
výberová komisia, ktorú vymenúva a odvoláva minister práce, sociálnych vecí a rodiny
Slovenskej republiky. Členmi výberovej komisie sú zástupcovia štátu, zástupca zamestnancov
a zástupca zamestnávateľov.
(8) Ministerstvo zapíše sprostredkovateľa do zoznamu sprostredkovateľov a rozhodcu
do zoznamu rozhodcov na obdobie troch rokov; o vykonaní zápisu vydá sprostredkovateľovi
a rozhodcovi písomné potvrdenie, ktoré ich oprávňuje riešiť kolektívne spory.
(9) Zoznam sprostredkovateľov a zoznam rozhodcov obsahujú meno a priezvisko
sprostredkovateľa alebo rozhodcu, miesto trvalého pobytu, pracovné zaradenie a odborné
zameranie.
(10) Zoznam sprostredkovateľov a zoznam rozhodcov zverejní ministerstvo v dennej
tlači a zašle ho na vedomie reprezentatívnym združeniam zamestnávateľov a reprezentatívnym
združeniam odborových zväzov.
(11) Ministerstvo vyčiarkne sprostredkovateľa alebo rozhodcu zo zoznamu sprostredkovateľov
alebo zo zoznamu rozhodcov, ak sprostredkovateľ alebo rozhodca
a) prestal spĺňať
podmienky ustanovené v odseku 2,
b) o to sám požiada,
c) zomrie alebo je vyhlásený za mŕtveho alebo
d) bez vážneho dôvodu odmietne vykonať sprostredkovateľskú činnosť alebo rozhodcovskú
činnosť.
(12) Ministerstvo písomne oznámi sprostredkovateľovi alebo rozhodcovi jeho
vyčiarknutie zo zoznamu sprostredkovateľov alebo zo zoznamu rozhodcov, ako aj reprezentatívnym
združeniam zamestnávateľov a reprezentatívnym združeniam odborových zväzov.
(13) Sprostredkovateľ alebo rozhodca určený ministerstvom v konkrétnom spore
môže do siedmich dní odo dňa určenia oznámiť, že je predpojatý; ministerstvo určí
bez zbytočného odkladu iného sprostredkovateľa alebo rozhodcu.
(14) Činnosť sprostredkovateľa alebo rozhodcu je nezastupiteľná.
Konanie pred sprostredkovateľom
§ 11
(1) Na riešenie kolektívneho sporu podľa § 10 sa môžu zmluvné strany dohodnúť
na osobe sprostredkovateľa. Konanie pred sprostredkovateľom sa začína dňom prijatia
žiadosti o riešenie sporu sprostredkovateľom.
(2) Ak sa zmluvné strany na osobe sprostredkovateľa nedohodnú, určí ho na
žiadosť ktorejkoľvek zo zmluvných strán ministerstvo zo zoznamu sprostredkovateľov
vedeného na ministerstve. Doručením rozhodnutia o určení sprostredkovateľa sa konanie
pred sprostredkovateľom začalo. V spore o uzavretie kolektívnej zmluvy sa môže žiadosť
podať najskôr po uplynutí 60 dní od predloženia písomného návrhu na uzavretie tejto
zmluvy.
(3) Žiadosť o riešenie sporu podľa odseku 2 obsahuje presné vymedzenie predmetu
sporu doložené písomnými materiálmi, ktoré sa odovzdajú ministerstvu v dvoch vyhotoveniach;
jedno vyhotovenie písomných materiálov ministerstvo odovzdá sprostredkovateľovi.
Zmluvná strana je povinná žiadosť o riešenie sporu podľa odseku 2 doručiť aj druhej
zmluvnej strane.
(4) Zmluvné strany a sprostredkovateľ sú povinní navzájom si poskytovať súčinnosť.
§ 12
(1) O návrhu riešenia sporu pred sprostredkovateľom vyhotoví sprostredkovateľ
do 15 dní odo dňa prijatia žiadosti o riešenie sporu sprostredkovateľom alebo odo
dňa doručenia rozhodnutia o určenie sprostredkovateľa písomný záznam, ktorý sú po
overení správnosti oprávnené podpísať zmluvné strany bez zbytočného odkladu, ak sa
so zmluvnými stranami nedohodne inak. Sprostredkovateľ odovzdá záznam zmluvným stranám
a ministerstvu.
(2) Písomný záznam podľa odseku 1 obsahuje
a) označenie zmluvných strán,
b) skutočnosti, na ktorých sa zmluvné strany nedohodli,
c) návrh riešenia sporu a jeho odôvodnenie,
d) dátum vyhotovenia záznamu,
e) meno a priezvisko sprostredkovateľa a jeho podpis.
(3) Konanie pred sprostredkovateľom sa považuje za neúspešné, ak sa spor
nevyrieši do 30 dní odo dňa prijatia žiadosti o riešenie sporu sprostredkovateľom
alebo odo dňa doručenia rozhodnutia o určenie sprostredkovateľa, ak sa zmluvné strany
nedohodnú na inej dobe.
(4) Náklady konania pred sprostredkovateľom uhrádza každá zo zmluvných strán
jednou polovicou. Súčasťou nákladov sprostredkovateľa je najmä jeho odmena a cestovné
náhrady podľa osobitného predpisu. 4d) Ak sa zmluvné strany nedohodnú so sprostredkovateľom
o odmene, patrí mu odmena podľa vykonávacieho predpisu.
Konanie pred rozhodcom
§ 13
(1) Ak bolo konanie pred sprostredkovateľom neúspešné, zmluvné strany môžu
po dohode požiadať rozhodcu o rozhodnutie v spore. Konanie pred rozhodcom je začaté
dňom prijatia žiadosti o riešenie sporu rozhodcom. O prijatí žiadosti o riešenie
sporu rozhodcom spíše rozhodca so zmluvnými stranami zápisnicu. Rozhodca odovzdá
zápisnicu zmluvným stranám a ministerstvu.
(2) Ak sa zmluvné strany nedohodnú podľa odseku 1 a ak ide o spor o uzavretie
kolektívnej zmluvy, ktorý vznikol na pracovisku, kde je zakázané štrajkovať, alebo
o spor o plnenie záväzkov z kolektívnej zmluvy, určí rozhodcu na žiadosť ktorejkoľvek
zo zmluvných strán ministerstvo; doručením rozhodnutia rozhodcovi je konanie pred
rozhodcom začaté. Ministerstvo nemôže určiť rozhodcu, ktorý patrí k niektorej zo
zmluvných strán, ktoré sú v spore.
(3) Žiadosť o riešenie sporu podľa odseku 2 obsahuje
a) presné vymedzenie
predmetu sporu doložené písomnými materiálmi, ktoré sa odovzdajú rozhodcovi v dvoch
vyhotoveniach,
b) stanovisko druhej zmluvnej strany.
(4) Rozhodcom nesmie byť osoba, ktorá bola v tom istom spore sprostredkovateľom.
(5) Rozhodca písomne oznámi zmluvným stranám rozhodnutie do 15 dní od začatia
konania. Rozhodnutie rozhodcu obsahuje
a) označenie zmluvných strán,
b) skutočnosti, na ktorých sa zmluvné strany nedohodli,
c) výrok rozhodcu a jeho odôvodnenie,
d) dátum vydania rozhodnutia,
e) meno a priezvisko rozhodcu a jeho podpis.
(6) Doručením rozhodnutia rozhodcu zmluvným stranám v spore o uzavretie kolektívnej
zmluvy je táto zmluva uzavretá.
(7) Náklady konania pred rozhodcami včítane ich odmeny a cestovných náhrad
podľa osobitného predpisu 4d) uhrádza ministerstvo.
§ 14
(1) Súd zruší na návrh zmluvnej strany rozhodnutie rozhodcu o plnení záväzkov
z kolektívnej zmluvy, ak je v rozpore s právnymi predpismi alebo kolektívnymi zmluvami.
(2) Návrh na zrušenie rozhodnutia podľa odseku 1 môže zmluvná strana podať
do 15 dní od jeho doručenia. Príslušným je okresný súd, v ktorého obvode má sídlo
zmluvná strana, proti ktorej tento návrh smeruje. Proti rozhodnutiu vo veci nie je
prípustné odvolanie ani obnova konania.
(3) Ak súd zrušil rozhodnutie rozhodcu, rozhodne o spore ten istý rozhodca;
ak s tým nesúhlasí aspoň jedna zo zmluvných strán alebo ak to nie je z iných dôvodov
možné, postupuje sa podľa § 13 ods. 2. Pri novom rozhodovaní je rozhodca viazaný
právnym názorom súdu.
(4) Ak v lehote uvedenej v odseku 2 nebol podaný návrh na zrušenie rozhodnutia
rozhodcu o plnení záväzkov z kolektívnej zmluvy na súde alebo ak súd takému návrhu
nevyhovel, je rozhodnutie rozhodcu o plnení záväzkov z kolektívnej zmluvy vykonateľné
podľa osobitného predpisu.5)
Štrajk v spore o uzavretie kolektívnej zmluvy
§ 16
(1) Ak nedôjde k uzavretiu kolektívnej zmluvy ani po konaní pred sprostredkovateľom
a zmluvné strany nepožiadajú o riešenie sporu rozhodcu, môže sa ako krajný prostriedok
v spore o uzavretie kolektívnej zmluvy vyhlásiť štrajk.
(2) Štrajkom sa rozumie čiastočné alebo úplné prerušenie práce zamestnancami.
(3) Solidárnym štrajkom sa rozumie štrajk na podporu požiadaviek zamestnancov
štrajkujúcich v spore o uzavretie inej kolektívnej zmluvy.
(4) Za účastníka štrajku sa po celú dobu jeho trvania považuje zamestnanec,
ktorý s ním súhlasil; zamestnanec, ktorý sa k štrajku pripojil, sa za jeho účastníka
považuje odo dňa pripojenia sa k štrajku.
§ 17
(1) Štrajk v spore o uzavretie podnikovej kolektívnej zmluvy vyhlasuje a
o jeho začatí rozhoduje príslušný odborový orgán, ak s ním súhlasí nadpolovičná väčšina
zamestnancov zamestnávateľa zúčastnených na hlasovaní o štrajku, ktorých sa má táto
kolektívna zmluva týkať, za predpokladu, že na hlasovaní sa zúčastní aspoň nadpolovičná
väčšina zamestnancov počítaná zo všetkých zamestnancov.
(2) Štrajk v spore o uzavretie kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa vyhlasuje
príslušný vyšší odborový orgán. O začatí štrajku rozhoduje príslušný odborový orgán,
ak s ním súhlasí nadpolovičná väčšina zamestnancov zamestnávateľa zúčastnených na
hlasovaní o štrajku, ktorých sa má kolektívna zmluva vyššieho stupňa týkať, za predpokladu,
že na hlasovaní sa zúčastní aspoň nadpolovičná väčšina zamestnancov počítaná zo všetkých
zamestnancov.
(3) Príslušný odborový orgán vyhotoví o výsledkoch hlasovania zápisnicu.
(4) Príslušný odborový orgán zhromažďuje a uchováva dokumentáciu o výsledkoch
hlasovania o štrajku po dobu troch rokov.
(5) Podrobnosti o príprave a priebehu hlasovania o štrajku môže upraviť príslušný
odborový orgán v štrajkovom poriadku. 5a) Štrajkový poriadok nesmie byť v rozpore
s týmto zákonom a medzinárodnými zmluvami o hospodárskych právach a o sociálnych
právach, ktorými je Slovenská republika viazaná. 5b)
(6) Zamestnanci uvedení v § 20 ods. 1 písm. h), i) a k) a zamestnanci vykonávajúci
pre zamestnávateľa práce na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného
pomeru sa nezapočítavajú do celkového počtu zamestnancov podľa odsekov 1 a 2 a nezúčastňujú
sa na hlasovaní o štrajku.
(7) Ustanovenia odsekov 1 až 6 sa primerane použijú aj pri vyhlásení a začatí
solidárneho štrajku.
(8) Príslušný odborový orgán písomne oznámi zamestnávateľovi najmenej tri
pracovné dni pred začatím štrajku
a) deň začatia štrajku,
b) dôvody a ciele štrajku,
c) menný zoznam zástupcov príslušného odborového orgánu, ktorí sú oprávnení zastupovať
účastníkov štrajku.
Príslušný odborový orgán oznamuje písomne zamestnávateľovi zmeny v zozname podľa
písmena c).
(9) Príslušný odborový orgán poskytne písomne zamestnávateľovi najmenej dva
pracovné dni pred začatím štrajku informácie vo vzťahu k štrajku, ktoré sú mu známe
a ktoré pomôžu zamestnávateľovi zaviesť rozvrhy práce na zabezpečenie nevyhnutných
činností a nevyhnutných služieb počas štrajku; nevyhnutné činnosti a nevyhnutné služby
sú také činnosti a služby, ktorých prerušením alebo zastavením dochádza k ohrozeniu
života a zdravia zamestnancov alebo iných osôb a ku škode na tých strojoch, zariadeniach
a prístrojoch, ktorých povaha a účel neumožňuje, aby ich prevádzka bola prerušená
alebo zastavená počas štrajku.
§ 18
(1) Zamestnancovi sa nesmie brániť zúčastniť sa na štrajku ani sa nesmie
donucovať k účasti na štrajku.
(2) Zástupcovia príslušného odborového orgánu, ktorí sú oprávnení zastupovať
účastníkov štrajku, musia umožňovať primeraný a bezpečný prístup na pracovisko zamestnávateľa
a nesmú brániť zamestnancom, ktorí chcú pracovať, v prístupe na toto pracovisko a
odchode z neho alebo im vyhrážať akoukoľvek ujmou; o prerušení práce s nimi môžu
iba rokovať.
§ 19
(1) Príslušný odborový orgán, ktorý rozhodol o začatí štrajku, je povinný
poskytnúť zamestnávateľovi nevyhnutnú súčinnosť po celú dobu trvania štrajku pri
zabezpečení ochrany zariadení pred poškodením, stratou, zničením alebo zneužitím
a pri zabezpečení nevyhnutnej činnosti a prevádzke zariadení, pri ktorých to vyžaduje
ich charakter alebo účel s ohľadom na bezpečnosť a ochranu zdravia alebo možnosť
vzniku škody na týchto zariadeniach.
(2) Zamestnanci, ktorí vykonávajú práce pri zabezpečovaní činností uvedených
v odseku 1, sa spravujú pokynmi zamestnávateľa. 3)
§ 20
(1) Nezákonný podľa tohto zákona je štrajk,
a) ktorému nepredchádzalo konanie pred sprostredkovateľom (§ 11 a 12);
to neplatí v prípade solidárneho štrajku (§ 16 ods. 3),
b) ktorý bol vyhlásený alebo pokračuje po začatí konania pred rozhodcom
(§ 13 a 14) alebo po uzavretí kolektívnej zmluvy,
c) ktorý nebol vyhlásený alebo sa nezačal za podmienok ustanovených v §
17,
d) vyhlásený alebo začatý z iných dôvodov, než sú uvedené v § 16,
e) solidárny, pokiaľ zamestnávateľ účastníkov tohto štrajku najmä s ohľadom
na hospodársku nadväznosť nemôže ovplyvniť priebeh alebo výsledok štrajku zamestnancov,
na podporu ktorých požiadaviek je solidárny štrajk vyhlásený,
f) v prípade brannej pohotovosti štátu a v čase mimoriadnych opatrení,
6)
g) zamestnancov zdravotníckych zariadení alebo zariadení sociálnych služieb,
pokiaľ by ich účasťou na štrajku došlo k ohrozeniu života alebo zdravia občanov,
h) zamestnancov pri obsluhe zariadení jadrových elektrární, zariadení so
štiepnym materiálom a zariadení ropovodov alebo plynovodov,
i) sudcov, prokurátorov, príslušníkov ozbrojených síl a ozbrojených zborov,
príslušníkov a zamestnancov hasičských zborov a záchranných zborov a zamestnancov
pri riadení a zabezpečovaní letovej prevádzky,
j) zamestnancov zabezpečujúcich telekomunikačnú prevádzku a zamestnancov
obsluhujúcich a prevádzkujúcich verejné vodovody, ak by ich účasťou na štrajku došlo
k ohrozeniu života alebo zdravia občanov,
k) zamestnancov, ktorí pracujú v oblastiach postihnutých živelnými udalosťami,
v ktorých boli príslušnými štátnymi orgánmi vyhlásené mimoriadne opatrenia.
(2) Nezákonným podľa tohto zákona je aj štrajk štátnych zamestnancov vymenovaných
za predstavených a štátnych zamestnancov, ktorí plnia služobné úlohy bezprostredne
na ochranu života a zdravia, ak by ich účasť na štrajku ohrozila život alebo zdravie
obyvateľstva.
§ 21
Zamestnávateľ, prípadne organizácie zamestnávateľov alebo prokurátor môžu
podať návrh na určenie nezákonnosti štrajku na súd, v ktorého obvode má sídlo príslušný
odborový orgán, proti ktorému tento návrh smeruje; návrh nemá odkladný účinok. Súd
postupuje pri rozhodovaní podľa ustanovení Civilného sporového poriadku upravujúcich
konanie v prvom stupni.
§ 22
Pracovnoprávne nároky
(1) V dobe účasti na štrajku neprislúcha účastníkovi štrajku mzda ani náhrada
mzdy.
(2) Účasť na štrajku v dobe pred právoplatnosťou rozhodnutia súdu o nezákonnosti
štrajku sa posudzuje ako ospravedlnená neprítomnosť v zamestnaní.
(3) Účasť na štrajku po právoplatnosti rozhodnutia súdu o nezákonnosti štrajku
sa považuje za neospravedlnenú neprítomnosť v zamestnaní.
(4) Zamestnancom, ktorí nie sú účastníkmi štrajku, umožní zamestnávateľ výkon
práce. Ak títo zamestnanci v dôsledku štrajku nemôžu vykonávať prácu, prípadne vykonávajú
činnosti podľa § 19, na ich mzdové nároky sa vzťahujú osobitné predpisy. 8)
§ 23
Zodpovednosť za škodu
(1) Za škodu vzniknutú udalosťou, ku ktorej došlo v priebehu štrajku zodpovedá
účastník štrajku zamestnávateľovi alebo zamestnávateľ účastníkovi štrajku podľa Občianskeho
zákonníka. 9) Ak však ide o škodu, ku ktorej došlo pri zabezpečovaní činnosti podľa
§ 19, zodpovedajú podľa Zákonníka práce. 10)
(2) Za škodu spôsobenú výlučne prerušením práce štrajkom účastník štrajku
zamestnávateľovi a zamestnávateľ účastníkovi štrajku nezodpovedajú.
(3) Odborová organizácia, ktorej orgán rozhodol o začatí štrajku, zodpovedá
podľa osobitných predpisov 11) zamestnávateľovi za škodu, ku ktorej došlo z dôvodu
neposkytnutia nevyhnutnej súčinnosti podľa § 19 ods. 1.
(4) Ak súd rozhodol, že štrajk je nezákonný, odborová organizácia, ktorej
orgán štrajk vyhlásil, zodpovedá podľa osobitných predpisov 11) zamestnávateľovi
za škodu, ktorá mu takým štrajkom vznikla.
Výluka
§ 27
(1) Ak nedôjde k uzavretiu kolektívnej zmluvy ani po konaní pred sprostredkovateľom
a zmluvné strany nepožiadajú o riešenie sporu rozhodcu, môže sa ako krajný prostriedok
riešenia sporu o uzavretie kolektívnej zmluvy vyhlásiť výluka.
(2) Výlukou sa rozumie čiastočné alebo úplné zastavenie práce zamestnávateľom.
(3) Začatie výluky, jej rozsah, dôvody, ciele a menný zoznam zamestnancov,
voči ktorým je výluka uplatnená, musí zamestnávateľ písomne oznámiť príslušnému odborovému
orgánu aspoň tri pracovné dni vopred. V rovnakej lehote je zamestnávateľ povinný
oznámiť výluku zamestnancom, voči ktorým je uplatnená.
§ 28
Nezákonná podľa tohto zákona je výluka,
a) ktorej nepredchádzalo konanie
pred sprostredkovateľom (§ 11 a 12), s výnimkou výluky pri solidárnom štrajku,
b) ktorá bola vyhlásená alebo pokračuje po začatí konania pred rozhodcom (§ 13 a
14) alebo po uzavretí kolektívnej zmluvy,
c) ktorú zamestnávateľ nevyhlásil z dôvodov a za podmienok ustanovených v § 27,
d) v prípade brannej pohotovosti štátu a v čase mimoriadnych opatrení,
e) vzťahujúca sa na zamestnancov zdravotníckych zariadení alebo zariadení sociálnych
služieb, pokiaľ by došlo k ohrozeniu života alebo zdravia občanov,
f) vzťahujúca sa na zamestnancov pri obsluhe zariadení jadrových elektrární, zariadení
so štiepnym materiálom a zariadení ropovodov alebo plynovodov,
g) vzťahujúca sa na sudcov, prokurátorov, príslušníkov ozbrojených síl a ozbrojených
zborov, príslušníkov a zamestnancov hasičských zborov a záchranných zborov a zamestnancov
pri riadení a zabezpečovaní letovej prevádzky,
h) vzťahujúca sa na zamestnancov zabezpečujúcich telekomunikačnú prevádzku a zamestnancov
obsluhujúcich a prevádzkujúcich verejné vodovody, ak by výlukou došlo k ohrozeniu
života alebo zdravia občanov,
i) vzťahujúca sa na zamestnancov, ktorí pracujú v oblastiach postihnutých živelnými
udalosťami, v ktorých príslušné štátne orgány vyhlásili mimoriadne opatrenia.
§ 29
Príslušný odborový orgán alebo prokurátor môžu podať návrh na určenie nezákonnosti
výluky na súd, v ktorého obvode má sídlo príslušný zamestnávateľ, proti ktorému tento
návrh smeruje; podanie tohto návrhu nemá odkladný účinok. Súd postupuje pri rozhodovaní
podľa ustanovení Civilného sporového poriadku upravujúcich konanie v prvom stupni.
§ 30
(1) Ak zamestnanec nemohol vykonávať prácu, pretože bola voči nemu uplatnená
výluka, ide o prekážku v práci na strane zamestnávateľa. 16) Ak nejde o nezákonnú
výluku, prislúcha zamestnancovi náhrada mzdy iba vo výške polovice priemerného zárobku.
(2) Za škodu vzniknutú udalosťou, ku ktorej došlo v priebehu výluky zodpovedá
zamestnanec, voči ktorému bola uplatnená výluka zamestnávateľovi a zamestnávateľ
zamestnancovi, voči ktorému bola uplatnená výluka podľa Občianskeho zákonníka. 9)
Za škodu spôsobenú výlučne prerušením práce výlukou zamestnanec, voči ktorému bola
uplatnená výluka zamestnávateľovi a zamestnávateľ zamestnancovi, voči ktorému bola
uplatnená výluka, nezodpovedajú.
(3) zrušený od 1.1.2008.
§ 31
Výluka je skončená, ak o tom rozhodol zamestnávateľ, ktorý výluku vyhlásil;
ukončenie výluky bez zbytočného odkladu písomne oznámi príslušnému odborovému orgánu.
Ukončenie výluky oznámi zamestnávateľ aj zamestnancom, voči ktorým bola výluka uplatnená.
§ 32
Spoločné a prechodné ustanovenia
(1) Príslušným odborovým orgánom (príslušným vyšším odborovým orgánom) sa
na účely tohto zákona rozumie odborový orgán, ktorý je oprávnený vystupovať v právnych
vzťahoch v mene príslušnej odborovej organizácie.
(2) Zamestnancom na účely tohto zákona je aj štátny zamestnanec, ktorý vykonáva
štátnu službu v štátnozamestnaneckom pomere.
(3) Pokiaľ tento zákon neustanovuje inak, spravujú sa pracovnoprávne vzťahy
podľa tohto zákona Zákonníkom práce.
(4) Na kolektívne zmluvy uzavreté pred účinnosťou tohto zákona sa vzťahujú
ustanovenia tohto zákona; platnosť týchto kolektívnych zmlúv sa končí najneskôr 30.
júna 1991, pokiaľ sa zmluvné strany nedohodnú inak.
(5) Sprostredkovateľ zapísaný do zoznamu sprostredkovateľov alebo rozhodca
zapísaný do zoznamu rozhodcov pred 1. januárom 2002 sa považuje za sprostredkovateľa
alebo rozhodcu podľa tohto zákona.
§ 32a
Zrušuje sa § 4 vyhlášky Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 179/1991
Zb., ktorou sa ustanovuje výška odmeny sprostredkovateľovi a rozhodcovi, výška poplatku
za poskytnutie rovnopisu kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa a výška a spôsob úhrady
nákladov konania pred rozhodcom.
§ 32aa
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. marca 2021
Na reprezentatívnu kolektívnu zmluvu vyššieho stupňa, o ktorej bolo zverejnené
oznámenie o uzatvorení reprezentatívnej kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa v Zbierke
zákonov Slovenskej republiky pred 1. marcom 2021, sa vzťahujú predpisy účinné do
28. februára 2021.
§ 32b
Zrušuje sa vyhláška Ministerstva práce a sociálnych vecí Slovenskej republiky
č. 49/1991 Zb. o ukladaní kolektívnych zmlúv vyššieho stupňa, sprostredkovateľoch
a rozhodcoch a o ďalšej úprave konania.
§ 33
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. februárom 1991.
Zákon č. 519/1991 Zb. nadobudol účinnosť 1. januárom 1992.
Zákon č. 54/1996 Z.z. nadobudol účinnosť 28. februárom 1996.
Zákon č. 209/2001 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2002.
Zákony č. 551/2003 Z.z. a č. 553/2003 Z.z. nadobudli účinnosť 1. januárom
2004.
Zákon č. 585/2004 Z.z. nadobudol účinnosť 1. decembrom 2004.
Zákon č. 103/2007 Z.z. nadobudol účinnosť 1. aprílom 2007.
Zákon č. 328/2007 Z.z. nadobudol účinnosť 1. septembrom 2007.
Zákon č. 555/2007 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2008.
Zákon č. 400/2009 Z.z. nadobudol účinnosť 1. novembrom 2009.
Zákon č. 564/2009 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2010.
Zákon č. 557/2010 Z.z. nadobudol účinnosť 31. decembrom 2010.
Zákon č. 416/2013 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2014.
Zákon č. 125/2016 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júlom 2016.
Nález Ústavného súdu, uverejnený pod č. 186/2016 Z.z. nadobudol účinnosť
30. májom 2016.
Zákon č. 183/2017 Z.z. nadobudol účinnosť 1. septembrom 2017.
Zákon č. 268/2018 Z.z. nadobudol účinnosť 15. októbrom 2018.
Zákon č. 177/2018 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2019.
Zákon č. 76/2021 Z.z. nadobudol účinnosť 1. marcom 2021.
Havel v.r.
Dubček v.r.
Čalfa v.r.
1) § 231 Zákonníka práce.
2a) Zákon č. 83/1990 Zb. o združovaní občanov v znení neskorších predpisov.
2b) § 1 ods. 1 zákona č. 553/2003 Z.z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri
výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
3) § 9 Zákonníka práce.
4) § 2 Obchodného zákonníka.
4a) Položka 2 písm. a) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 145/1995
Z.z. o správnych poplatkoch.
4aa) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1893/2006 z 20. decembra 2006,
ktorým sa zavádza štatistická klasifikácia ekonomických činností NACE Revision 2
a ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie Rady (EHS) č. 3037/90 a niektoré nariadenia
ES o osobitných oblastiach štatistiky (Ú.v. EÚ L 393, 30.12.2006) v znení nariadenia
Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 259/2008 z 11. marca 2008 (Ú.v. EÚ L 97, 9.4.2008).
4b) Zákon č. 330/2007 Z.z. o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov.
4c) § 10 ods. 4 písm. a) zákona č. 330/2007 Z.z. v znení zákona č. 91/2016 Z.z.
4d) Zákon č. 283/2002 Z.z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov.
5) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z.z. o súdnych exekútoroch
a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení
neskorších predpisov.
5a) Čl. 3 Dohovoru Medzinárodnej organizácie práce o slobode združovania a ochrane
práva organizovať sa č. 87 z roku 1948 (oznámenie Federálneho ministerstva zahraničných
vecí č. 489/1990 Zb. a bod 28 oznámenia Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej
republiky č. 110/1997 Z.z. o potvrdení sukcesie Slovenskej republiky do záväzkov
z príslušných mnohostranných zmluvných dokumentov Medzinárodnej organizácie práce,
ktorých depozitárom je generálny riaditeľ Medzinárodného úradu práce).
Čl. 2 Dohovoru
Medzinárodnej organizácie práce o použití zásad práva organizovať sa a kolektívne
vyjednávať č. 98 z roku 1949 (oznámenie Federálneho ministerstva zahraničných vecí
č. 470/1990 Zb. a bod 33 oznámenia Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky
č. 110/1997 Z.z.).
5b) Čl. 8 ods. 1 písm. d), čl. 8 ods. 2 a 3 Medzinárodného paktu o hospodárskych,
sociálnych a kultúrnych právach (vyhláška ministra zahraničných vecí č. 120/1976
Zb.).
Čl. 6 ods. 4 Európskej sociálnej charty (oznámenie Ministerstva zahraničných
vecí Slovenskej republiky č. 329/1998 Z.z.).
Čl. 3 Dohovoru Medzinárodnej organizácie práce o slobode združovania a ochrane práva
organizovať sa č. 87 z roku 1948 (oznámenie Federálneho ministerstva zahraničných
vecí č. 489/1990 Zb. a bod 28 oznámenia Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej
republiky č. 110/1997 Z.z.).
Čl. 2 Dohovoru Medzinárodnej organizácie práce o použití zásad práva organizovať
sa a kolektívne vyjednávať č. 98 z roku 1949 (oznámenie Federálneho ministerstva
zahraničných vecí č. 470/1990 Zb. a bod 33 oznámenia Ministerstva zahraničných vecí
Slovenskej republiky č. 110/1997 Z.z.).
6) Čl. 2 až 5 Ústavného zákona č. 227/2002 Z.z. o bezpečnosti štátu v čase vojny,
vojnového stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov.
8) § 54 a § 142 Zákonníka práce.
9) § 420 a nasl. Občianskeho zákonníka.
10) § 177 až 219 Zákonníka práce.
11) § 373 a nasledujúce Obchodného zákonníka.
§ 420 a nasledujúce Občianskeho zákonníka.
16) § 142 Zákonníka práce.