42/1994 Z.z.
ZÁKON
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
z 27. januára 1994
o civilnej ochrane obyvateľstva
Zmena: 222/1996 Z.z.
Zmena: 117/1998 Z.z.
Zmena: 252/2001 Z.z.
Zmena: 416/2001 Z.z.
Zmena: 261/2002 Z.z.
Zmena: 515/2003 Z.z.
Zmena: 479/2005 Z.z.
Zmena: 568/2005 Z.z.
Zmena: 335/2007 Z.z.
Zmena: 514/2008 Z.z.
Zmena: 445/2008 Z.z.
Zmena: 172/2011 Z.z.
Zmena: 395/2011 Z.z.
Zmena: 345/2012 Z.z.
Zmena: 128/2015 Z.z.
Zmena: 125/2016 Z.z.
Zmena: 177/2018 Z.z.
Zmena: 73/2020 Z.z.
Zmena: 9/2021 Z.z.
Zmena: 176/2021 Z.z.
Zmena: 55/2022 Z.z.
Zmena: 146/2023 Z.z.
Zmena: 205/2023 Z.z.
Zmena: 127/2024 Z.z., 128/2024 Z.z.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ HLAVA
ÚVODNÉ USTANOVENIA
§ 1
Účel zákona
Účelom tohto zákona je upraviť podmienky na účinnú ochranu života, zdravia
a majetku pred následkami mimoriadnych udalostí, ako aj ustanoviť úlohy a pôsobnosť
orgánov štátnej správy, samosprávnych krajov, obcí a práva a povinnosti fyzických
osôb a právnických osôb pri zabezpečovaní civilnej ochrany obyvateľstva (ďalej len
"civilná ochrana").
§ 2
Civilná ochrana
(1) Civilná ochrana je systém úloh a opatrení zameraných na ochranu života,
zdravia a majetku, spočívajúcich najmä v analýze možného ohrozenia a v prijímaní
opatrení na znižovanie rizík ohrozenia, ako aj určenie postupov a činnosti pri odstraňovaní
následkov mimoriadnych udalostí.
(2) Poslaním civilnej ochrany je v rozsahu ustanovenom týmto zákonom chrániť
život, zdravie a majetok a utvárať podmienky na prežitie pri mimoriadnych udalostiach
a počas vyhlásenej mimoriadnej situácie.
§ 3
Základné pojmy
(1) Na účely tohto zákona sa mimoriadnou situáciou rozumie obdobie ohrozenia
alebo obdobie pôsobenia následkov mimoriadnej udalosti na život, zdravie alebo majetok,
ktorá je vyhlásená podľa tohto zákona; počas nej sa vykonávajú opatrenia na záchranu
života, zdravia alebo majetku, na znižovanie rizík ohrozenia alebo činnosti nevyhnutné
na zamedzenie šírenia a pôsobenia následkov mimoriadnej udalosti.
(2) Na účely tohto zákona sa mimoriadnou udalosťou rozumie živelná pohroma,
havária, katastrofa, ohrozenie verejného zdravia II. stupňa,1b) smogová situácia,
1ba) narušenie dodávok tepla, nežiaduci výskyt medveďa hnedého, hromadný prílev cudzincov
na územie Slovenskej republiky alebo teroristický útok, pričom
a) živelná pohroma je mimoriadna udalosť, pri ktorej dôjde k nežiaducemu
uvoľneniu kumulovaných energií alebo hmôt v dôsledku nepriaznivého pôsobenia prírodných
síl, pri ktorej môžu pôsobiť nebezpečné látky alebo pôsobia ničivé faktory, ktoré
majú negatívny vplyv na život, zdravie alebo na majetok,
b) havária je mimoriadna udalosť, ktorá spôsobí odchýlku od ustáleného
prevádzkového stavu, v dôsledku čoho dôjde k úniku nebezpečných látok alebo k pôsobeniu
iných ničivých faktorov, ktoré majú vplyv na život, zdravie alebo na majetok,
c) katastrofa je mimoriadna udalosť, pri ktorej dôjde k narastaniu ničivých
faktorov a ich následnej kumulácii v dôsledku živelnej pohromy a havárie,
d) nežiaduci výskyt medveďa hnedého je mimoriadna udalosť, ktorá je vyhodnotená
ako stav, ktorý predstavuje riziko ohrozenia života, zdravia alebo vzniku škôd na
úrode, hospodárskych zvieratách alebo závažných škôd na majetku v súvislosti s výskytom
medveďa hnedého na území, na ktorom je vyhlásená mimoriadna situácia.
(3) Nebezpečné látky sú prírodné alebo syntetické látky, ktoré svojimi chemickými,
fyzikálnymi, toxikologickými alebo biologickými vlastnosťami samostatne alebo v kombinácii
môžu spôsobiť ohrozenie života, zdravia alebo majetku.
(4) Ohrozenie je obdobie, počas ktorého sa predpokladá nebezpečenstvo vzniku
alebo rozšírenia následkov mimoriadnej udalosti.
(5) Analýza územia je posúdenie nebezpečenstva pre prípad vzniku mimoriadnej
udalosti s ohľadom na zdroje ohrozenia. Analýza územia sa vyhotovuje vo forme súboru
dokumentov.
(6) Záchranné práce sú činnosti na záchranu života, zdravia osôb a záchranu
majetku, ako aj na ich odsun z ohrozených alebo z postihnutých priestorov. Súčasťou
záchranných prác sú činnosti na zamedzenie šírenia a pôsobenia následkov mimoriadnej
udalosti a vytvorenie podmienok na odstránenie následkov mimoriadnej udalosti.
(7) Núdzovým ubytovaním je zabezpečenie dočasného bývania osôb ohrozených
alebo osôb postihnutých následkami mimoriadnej udalosti.
(8) Núdzové zásobovanie je zabezpečenie dočasného minimálneho stravovania,
minimálnych dávok pitnej vody a poskytovanie ďalších základných potrieb osobám postihnutým
mimoriadnou udalosťou v medziach existujúcich podmienok na prežitie, najmä dodávok
elektrickej energie, zabezpečenie tepla a základné zdravotnícke zabezpečenie.
(9) Ukrytím sa rozumie ochrana osôb v ochranných stavbách pred možnými následkami
mimoriadnych udalostí.
(10) Evakuáciou sa rozumie odsun ohrozených osôb, zvierat, prípadne vecí
z určitého územia.
(11) Protiradiačné, protichemické a protibiologické opatrenia sú opatrenia
určené na zníženie alebo na vylúčenie následkov pôsobenia nebezpečných látok.
(12) Informačný systém civilnej ochrany tvorí hlásna služba a informačná
služba civilnej ochrany, pričom
a) hlásna služba zabezpečuje včasné varovanie obyvateľov
a vyrozumenie osôb činných pri riešení následkov mimoriadnej udalosti a obcí o ohrození
alebo o vzniku mimoriadnej udalosti,
b) informačná služba zabezpečuje zber, spracovanie, vyhodnocovanie a poskytovanie
informácií.
(13) Sebaochranou sa rozumie pomoc vlastnými silami a prostriedkami, ktorá
sa zameriava na ochranu vlastnej osoby a jej najbližšieho okolia a smeruje k zmierneniu
alebo k zamedzeniu pôsobenia následkov mimoriadnej udalosti.
(14) Plán ochrany obyvateľstva je dokument, ktorý obsahuje úlohy, opatrenia
a postupy na zabezpečenie ochrany obyvateľstva pre prípad vzniku mimoriadnej udalosti.
(15) Jednotkou civilnej ochrany sa rozumie organizovaná skupina osôb, odborne
pripravená a materiálne vybavená na plnenie úloh civilnej ochrany.
(16) Materiálom civilnej ochrany sa rozumejú hnuteľné veci obstarané spravidla
z prostriedkov štátneho rozpočtu a určené na zabezpečovanie hlásnej služby a informačnej
služby civilnej ochrany, úloh plnených jednotkami civilnej ochrany, ako aj prostriedky
individuálnej ochrany obyvateľstva.
(17) Osoba prevzatá do starostlivosti je osoba, ktorá sa okrem zamestnancov
právnických osôb alebo zamestnancov fyzických osôb - podnikateľov nachádza s ich
vedomím na nehnuteľnostiach, ktoré užívajú tieto právnické osoby alebo fyzické osoby
- podnikatelia.
§ 3a
Varovanie obyvateľstva
(1) Varovanie obyvateľstva sa vykonáva varovnými signálmi
a) "VŠEOBECNÉ
OHROZENIE" - dvojminútovým kolísavým tónom sirén pri ohrození alebo pri vzniku mimoriadnej
udalosti, ako aj pri možnosti rozšírenia následkov mimoriadnej udalosti,
b) "OHROZENIE VODOU" - šesťminútovým stálym tónom sirén pri ohrození ničivými účinkami
vody.
(2) Koniec ohrozenia alebo koniec pôsobenia následkov mimoriadnej udalosti
sa vyhlasuje signálom "KONIEC OHROZENIA" - dvojminútovým stálym tónom sirén bez opakovania.
(3) Varovné signály a signál "KONIEC OHROZENIA" sa následne dopĺňajú hovorenou
informáciou prostredníctvom hromadných informačných prostriedkov.
(4) Preskúšanie prevádzkyschopnosti systémov varovania obyvateľstva sa vykonáva
dvojminútovým stálym tónom sirén po predchádzajúcom informovaní obyvateľstva o čase
skúšky prostredníctvom hromadných informačných prostriedkov. Koordináciu preskúšavania
týchto systémov vykonáva Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky (ďalej len "ministerstvo
vnútra").
§ 3b
Mimoriadna situácia
(1) Mimoriadna situácia sa vyhlasuje a odvoláva prostredníctvom hromadných
informačných prostriedkov.
(2) Po vyhlásení mimoriadnej situácie sa vykonávajú tieto úlohy a opatrenia:
a) záchranné, práce silami a prostriedkami z celého územia, na ktorom bola
vyhlásená mimoriadna situácia,
b) evakuácia,
c) núdzové zásobovanie a núdzové ubytovanie alebo
d) použitie základných zložiek integrovaného záchranného systému a ostatných
zložiek integrovaného záchranného systému,1)
e) nariadenie vykonávania niektorých opatrení hospodárskej mobilizácie
v súlade s osobitným predpisom, 1aa) ak je to vzhľadom na povahu mimoriadnej udalosti
potrebné,
f) na území, v ktorom bola vyhlásená mimoriadna situácia v súvislosti s
nežiaducim výskytom medveďa hnedého, nevytvárať a neudržiavať miesta, na ktoré sa
vykladá návnada s cieľom prilákať medveďa hnedého; ak v čase vyhlásenia tejto mimoriadnej
situácie sú vytvorené takéto miesta, príslušná obec alebo užívateľ poľovného revíru,
v ktorom sa uvedené miesta nachádzajú, je povinný prijať také opatrenia, aby miesta,
na ktorých bola vyložená návnada s cieľom prilákať medveďa hnedého, boli bez zbytočného
odkladu odstránené.
(3) Príslušný orgán, ktorý vyhlásil mimoriadnu situáciu, je povinný bezodkladne
odvolať mimoriadnu situáciu po vykonaní úloh a opatrení podľa odseku 2.
(4) Ak bol vyhlásený núdzový stav alebo výnimočný stav,1a) mimoriadna situácia
sa z tých istých dôvodov a na tom istom území nevyhlasuje.
§ 3c
Plán ochrany obyvateľstva
(1) Plán ochrany obyvateľstva obsahuje najmä
a) závery a odporúčania analýzy
územia z hľadiska vzniku možných mimoriadnych udalostí,
b) plán
1. evakuácie,
2. ukrytia,
3. materiálno-technického zabezpečenia jednotiek
civilnej ochrany,
4. prípravy na civilnú ochranu,
c) dokumentáciu
1. riadenia záchranných prác pre jednotlivé mimoriadne udalosti a
koordinácie síl a prostriedkov využiteľných počas mimoriadnej udalosti s uvedením
mena, priezviska a funkcie oprávnenej osoby na riadenie záchranných prác,
2. opatrení
varovania obyvateľstva a vyrozumenia osôb,
3. protiradiačných opatrení,
4. protichemických
opatrení vrátane opatrení na zvládnutie možných scenárov závažnej priemyselnej havárie
uvedených v bezpečnostnej správe1c) a vzhľadom na možný domino efekt,1d) ako aj opatrenia
havarijnej pripravenosti,1e)
5. protibiologických opatrení,
6. núdzového zásobovania
a núdzového ubytovania.
§ 4
Zariadenia civilnej ochrany
(1) Zariadenia civilnej ochrany sú ochranné stavby a stavby alebo ich časti
a technologické súčasti, ktoré sú predurčené na plnenie úloh civilnej ochrany, pričom
za ochranné stavby sa na účely tohto zákona považujú
a) ochranné a úkrytové priestory
všetkých kategórií a typov,
b) chránené pracoviská, ktoré slúžia civilnej ochrane.
(2) Ak je zariadenie civilnej ochrany podľa všeobecných technických požiadaviek
na výstavbu a kolaudačného rozhodnutia určené na civilnú ochranu, je vlastník alebo
nájomca povinný zachovávať jeho pôvodné účelové určenie. 1b) V sporných prípadoch
rozhoduje príslušný stavebný úrad. 2)
(3) Pri spracúvaní územnoplánovacej dokumentácie jej obstarávatelia v spolupráci
s okresnými úradmi určia rozsah povinnej výstavby zariadení civilnej ochrany.
(4) Zariadenia civilnej ochrany, najmä ochranné stavby, sa budujú ako dvojúčelové.
§ 5
Financovanie civilnej ochrany
(1) Výdavky na civilnú ochranu sa financujú zo štátneho rozpočtu Slovenskej
republiky 3) prostredníctvom rozpočtovej kapitoly ministerstva vnútra, ak tento zákon
neustanovuje inak.
(2) Na financovaní civilnej ochrany sa v rozsahu ustanovenom v tomto zákone
podieľajú aj samosprávne kraje, obce, právnické osoby, fyzické osoby - podnikatelia,
4) a fyzické osoby, ktoré vyrábajú, prepravujú, skladujú alebo manipulujú s nebezpečnými
látkami v množstvách ohrozujúcich život, zdravie alebo majetok (ďalej len "ostatné
fyzické osoby").
(3) Podrobnosti o výdavkoch na civilnú ochranu z prostriedkov štátneho rozpočtu
ustanoví všeobecne záväzný právny predpis, ktorý vydá ministerstvo vnútra. 4a)
DRUHÁ HLAVA
ÚLOHY, RIADENIE A ORGANIZÁCIA CIVILNEJ OCHRANY
Úlohy a zodpovednosť
§ 6
(1) Civilná ochrana ( § 2) zahŕňa najmä tieto úlohy a opatrenia:
a) organizovanie, riadenie a vykonávanie záchranných prác, ktoré spočívajú
hlavne v záchrane osôb, poskytnutí predlekárskej a lekárskej pomoci, vyslobodzovaní
osôb a v odsune ranených,
b) organizovanie a zabezpečovanie hlásnej a informačnej služby,
c) poskytovanie núdzového zásobovania a núdzového ubytovania,
d) zabezpečovanie a vykonávanie ukrytia a evakuácie,
e) vykonávanie protiradiačných, protichemických a protibiologických opatrení,
f) organizovanie, riadenie a vykonávanie prípravy na civilnú ochranu,
g) posudzovanie umiestňovania stavieb a využívania územia a dodržovania
záujmov civilnej ochrany na teritóriu pri územnom a stavebnom konaní a technických
parametrov zariadení civilnej ochrany,
h) zabezpečovanie a vykonávanie edičnej, vedeckovýskumnej a vývojovej
činnosti v civilnej ochrane.
(2) Civilná ochrana zahŕňa aj doplňujúcu činnosť potrebnú na splnenie úloh
uvedených v odseku 1 vrátane plánovania, organizovania, materiálneho zabezpečenia
a kontroly.
(3) Úlohy a opatrenia civilnej ochrany sa plnia aj počas núdzového stavu
alebo výnimočného stavu.1a)
(4) Civilná ochrana zahŕňa aj opatrenia prijímané počas núdzového stavu
alebo výnimočného stavu.1a)
§ 7
Za plnenie úloh civilnej ochrany zodpovedá v rozsahu ustanovenom týmto
zákonom vláda, ministerstvá, ostatné ústredné orgány štátnej správy, iné ústredné
štátne orgány, okresné úrady, 6) samosprávne kraje, 6a) obce, 7) právnické osoby
a fyzické osoby; pri plnení týchto úloh spolupracujú v rozsahu ustanovenom týmto
zákonom s obdobnými inštitúciami iných štátov.
§ 8
Vláda vyhlasuje a odvoláva mimoriadnu situáciu pre ohrozené územie alebo
pre územie, kde vznikla mimoriadna udalosť uvedená v § 3 ods. 2, ak rozsah ohrozeného
alebo postihnutého územia presiahne územný obvod kraja.
§ 9
(1) Ministerstvá, ostatné ústredné orgány štátnej správy a iné ústredné
štátne orgány plnia úlohy civilnej ochrany a vykonávajú ich kontrolu 10) v rozsahu
svojej pôsobnosti. O stave plnenia úloh civilnej ochrany poskytujú informácie ministerstvu
vnútra.
(2) Ministerstvá, do ktorých pôsobnosti patrí riadenie výkonu štátnej správy
na úseku školstva, zabezpečujú, aby obsah výchovy a vzdelávania na všetkých druhoch
a typoch škôl v primeranom rozsahu zahŕňal aj otázky civilnej ochrany.
(3) Ozbrojené sily Slovenskej republiky plnia úlohy na úseku civilnej ochrany
v rozsahu ustanovenom osobitným zákonom. 11)
(4) zrušený od 1.1.2006.
Riadenie a organizácia civilnej ochrany
§ 10
(1) Civilnú ochranu riadi ministerstvo vnútra.
(2) Hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava a mesto Košice si pôsobnosti
na úseku civilnej ochrany a spolupráce s mestskými časťami upravia v štatúte mesta.
§ 11
Pri plnení úloh civilnej ochrany spolupracuje ministerstvo vnútra so štátnymi
orgánmi, samosprávnymi krajmi, s obcami, právnickými osobami a fyzickými osobami
a verejnoprávnymi inštitúciami s humanitným poslaním, 14) ktoré v rámci svojej pôsobnosti
sú činné v prípadoch mimoriadnej udalosti alebo mimoriadnej situácie pri záchranných
prácach; pritom však nesmie byť dotknuté plnenie ich úloh ustanovených osobitnými
predpismi. 15)
TRETIA HLAVA
PÔSOBNOSŤ ORGÁNOV ŠTÁTNEJ SPRÁVY, SAMOSPRÁVNYCH KRAJOV A OBCÍ NA ÚSEKU CIVILNEJ
OCHRANY
§ 12
Pôsobnosť ministerstva vnútra
(1) Ministerstvo vnútra
a) vypracúva koncepciu organizácie a rozvoja civilnej ochrany,
b) riadi výkon štátnej správy na úseku civilnej ochrany,
c) vypracúva analýzu územia republiky z hľadiska možných mimoriadnych udalostí,
d) vypracúva a aktualizuje plán ochrany obyvateľstva,
e) organizuje a riadi informačný systém civilnej ochrany a plní jeho úlohy
vrátane informovania príslušného orgánu iného štátu o cezhraničných účinkoch mimoriadnej
udalosti,
f) ustanovuje základné technické a prevádzkové podmienky informačného systému
civilnej ochrany a schvaľuje predložené projekty na ich výstavbu,
g) určuje stavebnotechnické požiadavky na zariadenia civilnej ochrany z
hľadiska požiadaviek civilnej ochrany,
h) zabezpečuje a vykonáva preventívno-výchovnú a edičnú činnosť, ako aj
vzdelávanie zamestnancov, ktorí plnia úlohy civilnej ochrany; zabezpečuje vedeckovýskumnú
a vývojovú činnosť v civilnej ochrane,
i) koordinuje prípravu na civilnú ochranu a vykonáva odbornú prípravu na
získanie odbornej spôsobilosti na úseku civilnej ochrany (ďalej len "odborná spôsobilosť"),
j) zabezpečuje rozvoj medzinárodnej spolupráce na úseku civilnej ochrany,
najmä s Európskou úniou a jej členskými štátmi, a zastupuje Slovenskú republiku v
medzinárodných organizáciách civilnej ochrany,
k) ustanovuje spôsob hospodárenia s materiálom civilnej ochrany, pričom
hospodárením s materiálom civilnej ochrany sa rozumie okrem oprávnení a povinností
podľa osobitného predpisu 15a) aj jeho obstarávanie, evidencia, skladovanie, použitie,
ošetrovanie, skúšky, opravy a kontroly,
l) schvaľuje skladbu, rozsah a určenie výdavkov okresného úradu na civilnú
ochranu z prostriedkov štátneho rozpočtu na príslušný rok,
m) určuje členenie ohrozeného územia na účel plánovania úloh a opatrení
na ochranu obyvateľstva pred účinkom nebezpečnej látky,
n) kontroluje plnenie úloh civilnej ochrany.
(2) Ministerstvo vnútra sa podieľa na
a) riadení a vykonávaní záchranných prác,
b) evakuácii,
c) radiačnom a chemickom monitorovaní,
d) poskytovaní a prijímaní humanitárnej pomoci.
(3) Ministerstvo vnútra uplatňuje záujmy civilnej ochrany pri plnení úloh
Správy štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky 9) a subjektov hospodárskej
mobilizácie. 16)
Nadpis zrušený od 1.5.1998
§ 13
Pôsobnosť okresného úradu v sídle kraja
(1) Okresný úrad v sídle kraja
a) vypracúva analýzy územia kraja z hľadiska možných mimoriadnych udalostí,
b) uplatňuje stavebnotechnické požiadavky na stavby z hľadiska požiadaviek
civilnej ochrany,
c) rozhoduje o zrušení zariadenia na účely civilnej ochrany podľa všeobecných
predpisov o správnom konaní, 16a)
d) vypracúva a vedie dokumentáciu civilnej ochrany,
e) riadi a kontroluje plnenie úloh civilnej ochrany v pôsobnosti okresných
úradov a kontroluje plnenie úloh civilnej ochrany obcami, inými právnickými osobami
a fyzickými osobami,
f) organizuje preventívno-výchovnú a propagačnú činnosť v civilnej ochrane,
g) riadi záchranné práce, ak ich rozsah presahuje územný obvod okresného
úradu; prednosta okresného úradu v sídle kraja je oprávnený ukladať úlohy a vydávať
príkazy prednostom okresných úradov, vedúcim iných štátnych orgánov a starostom obcí
vo svojom územnom obvode súvisiace s riadením záchranných prác,
h) plánuje, vyhlasuje, riadi a zabezpečuje evakuáciu, ak jej rozsah presahuje
územný obvod okresného úradu,
i) vypracúva a aktualizuje v súčinnosti s okresnými úradmi v jeho územnom
obvode plán ochrany obyvateľstva, ktorý predkladá ministerstvu vnútra; plán ochrany
obyvateľstva precvičuje najmenej raz za tri roky,
j) riadi informačný systém civilnej ochrany a plní jeho úlohy na území
kraja,
k) predkladá návrh skladby, rozsahu a určenia výdavkov na civilnú ochranu
z prostriedkov štátneho rozpočtu na schválenie ministerstvu vnútra.
l) koordinuje a kontroluje hospodárenie okresných úradov s materiálom
civilnej ochrany,
m) analyzuje a vyhodnocuje opatrenia vykonávané na riešenie mimoriadnej
udalosti, škody spôsobené mimoriadnou udalosťou a náklady vynaložené na vykonanie
záchranných prác.
(2) Okresný úrad v sídle kraja vyhlasuje a odvoláva mimoriadnu situáciu
na území kraja, ak rozsah mimoriadnej udalosti presahuje územný obvod okresného úradu,
a neodkladne vyžaduje prostredníctvom ministerstva vnútra vyhlásenie mimoriadnej
situácie, ak rozsah mimoriadnej udalosti presahuje jeho územný obvod.
(3) Okresný úrad v sídle kraja je dotknutým orgánom pri prerokúvaní územnotechnických
podkladov, koncepcie územného rozvoja regiónu a územného plánu mikroregiónu.
§ 14
Pôsobnosť okresného úradu
(1) Okresný úrad
a) vypracúva analýzu možného vzniku mimoriadnej udalosti vo svojom územnom
obvode; v záveroch uvádza, pre ktorý podnik sa nevypracúva dokumentácia protichemických
opatrení s uvedením dôvodu,
b) ak ide o podnik, na ktorý sa vzťahuje osobitný predpis o prevencii
závažných priemyselných havárií16c) a ktorý sa nachádza v blízkosti územia iného
štátu, informuje o svojom zdôvodnenom rozhodnutí podľa písmena a) aj príslušný štát,
c) vypracúva a aktualizuje plán ochrany obyvateľstva v súčinnosti s právnickými
osobami a fyzickými osobami a v rozsahu ustanovenom týmto zákonom im ukladá úlohy;
plán ochrany obyvateľstva precvičuje najmenej raz za tri roky,
d) riadi a organizuje prípravu na civilnú ochranu,
e) vypracúva a vedie dokumentáciu civilnej ochrany,
f) riadi po odbornej stránke a kontroluje plnenie povinností právnických
osôb, fyzických osôb a obcí v civilnej ochrane,
g) v spolupráci s verejnoprávnymi inštitúciami s humanitným poslaním
14) organizuje a vykonáva preventívno-výchovnú a propagačnú činnosť v civilnej ochrane,
h) rozhoduje 16a) o povinnosti vytvárať jednotky civilnej ochrany a zariadenia
civilnej ochrany pre potreby územia,
i) riadi záchranné práce, ak nepatria do pôsobnosti iných orgánov štátnej
správy, právnických osôb, fyzických osôb - podnikateľov alebo obcí; prednosta okresného
úradu je oprávnený ukladať úlohy a vydávať príkazy vedúcim iných štátnych orgánov,
starostom obcí, štatutárnym orgánom právnických osôb a fyzickým osobám vo svojom
územnom obvode súvisiace s riadením záchranných prác,
j) plánuje, vyhlasuje, riadi a zabezpečuje evakuáciu, ak nepatrí do pôsobnosti
právnických osôb, fyzických osôb - podnikateľov alebo obcí, a rozhoduje 16a) o povinnosti
obcí umiestniť evakuovaných,
k) predkladá návrh skladby, rozsahu a určenia výdavkov na civilnú ochranu
z prostriedkov štátneho rozpočtu na schválenie ministerstvu vnútra,
l) riadi a kontroluje hospodárenie s materiálom civilnej ochrany, zabezpečuje
vybavenie jednotiek civilnej ochrany vytvorených pre potreby územia materiálom civilnej
ochrany,
m) uplatňuje stavebnotechnické požiadavky na stavby z hľadiska požiadaviek
civilnej ochrany,
n) rozhoduje 16a) o umiestnení technických prostriedkov informačného
systému civilnej ochrany na nehnuteľnostiach právnických osôb a fyzických osôb a
na žiadosť poskytuje jednorazovú peňažnú náhradu za obmedzenie vlastníckeho práva
podľa tohto zákona, ktorá zodpovedá rozsahu tohto obmedzenia; jednorazovú peňažnú
náhradu možno uplatniť najneskôr do jedného roka po umiestnení technických prostriedkov
informačného systému civilnej ochrany na ich nehnuteľnosti,
o) určuje právnickým osobám a fyzickým osobám - podnikateľom rozsah dokumentácie
plánov ochrany zamestnancov a osôb prevzatých do starostlivosti okrem podnikateľov,
ktorí spracúvajú dokumentáciu podľa osobitného predpisu, 16aa)
p) analyzuje a vyhodnocuje opatrenia vykonávané na riešenie mimoriadnej
udalosti, škody spôsobené mimoriadnou udalosťou a náklady vynaložené na vykonanie
záchranných prác,
r) informuje obyvateľstvo a verejnosť podľa § 15a.
(2) Okresný úrad je dotknutým orgánom16b)
a) pri prerokúvaní územných plánov obcí a zón,
b) v územnom konaní,
c) v stavebnom konaní a v kolaudačnom konaní, ak ide o zariadenie civilnej
ochrany.
(3) V konaniach podľa odseku 2 písm. b) a c), v ktorých je príslušný stavebný
úrad, uplatňuje okresný úrad svoju pôsobnosť na úseku civilnej ochrany záväzným stanoviskom.
16ba)
(4) Okresný úrad riadi informačný systém civilnej ochrany a plní jeho úlohy,
vyhlasuje a odvoláva mimoriadnu situáciu vo svojom územnom obvode; ak rozsah mimoriadnej
udalosti presahuje územný obvod okresného úradu, neodkladne oznamuje a navrhuje vyhlásenie
mimoriadnej situácie okresnému úradu v sídle kraja. O vyhlásení mimoriadnej situácie
okresný úrad neodkladne informuje štátne orgány, samosprávny kraj, obce, Policajný
zbor, Hasičský a záchranný zbor a ozbrojené sily Slovenskej republiky.
§ 14a
Pôsobnosť samosprávneho kraja
(1) Samosprávny kraj v rámci svojej samosprávnej pôsobnosti
a) poskytuje okresnému úradu v sídle kraja podklady potrebné na vypracovanie
analýzy územia kraja a podklady na vypracovanie plánov ochrany obyvateľstva z hľadiska
možných mimoriadnych udalostí,
b) spolupracuje s orgánmi štátnej správy a obcami pri plánovaní a zabezpečovaní
evakuácie na svojom území a utvára podmienky pri evakuácii na súčinnosť medzi samosprávnymi
krajmi,
c) poskytuje okresnému úradu v sídle kraja údaje o zariadeniach civilnej
ochrany a spolupracuje s orgánmi štátnej správy a obcami pri plánovaní a riešení
ukrytia obyvateľstva,
d) metodicky riadi a vykonáva prípravu obyvateľstva na sebaochranu a vzájomnú
pomoc, ako aj prípravu na poskytovanie prvej pomoci v spolupráci s verejnoprávnymi
inštitúciami s humanitným poslaním, 14)
e) podieľa sa na preventívnovýchovnej a propagačnej činnosti v civilnej
ochrane.
(2) Samosprávny kraj uhrádza výdavky spojené s preventívnovýchovnou a propagačnou
činnosťou z vlastných zdrojov.
(3) Samosprávny kraj a obec v jeho územnom obvode môžu spoločne zriadiť
krízový fond územnej samosprávy (ďalej len "fond"), v ktorom sa sústreďujú finančné
prostriedky samosprávneho kraja, obce v jeho územnom obvode, prípadne inej právnickej
osoby, fyzickej osoby - podnikateľa a fyzickej osoby, ktoré možno poskytnúť na
a)
odstránenie následkov mimoriadnej udalosti na nehnuteľnosti samosprávneho kraja a
obce v jeho územnom obvode,
b) vykonávanie preventívnych opatrení na zabránenie vzniku mimoriadnej udalosti v
územnom obvode samosprávneho kraja.
(4) Fond nie je právnická osoba. Správu fondu vykonáva rada fondu.
(5) Spôsob ustanovenia rady fondu, podrobnosti o zdrojoch fondu a o správe
fondu upravuje štatút fondu, ktorý schvaľuje zastupiteľstvo samosprávneho kraja a
obecné zastupiteľstvo.
§ 15
Pôsobnosť obce
(1) Obec
a) vypracúva plán ochrany obyvateľstva, oboznamuje sa s havarijnými plánmi
podnikov a prevádzok na svojom území a informuje obyvateľstvo a verejnosť podľa §
15a,
b) koordinuje plnenie úloh v súčinnosti s právnickými osobami, fyzickými
osobami - podnikateľmi a s ostatnými fyzickými osobami,
c) riadi záchranné práce, ak nepatria do pôsobnosti orgánov štátnej správy,
právnických osôb alebo fyzických osôb - podnikateľov na území obce; pri riadení záchranných
prác môže uložiť povinnosti podľa § 21 a 23,
d) uskladňuje, ošetruje a zabezpečuje výdaj materiálu civilnej ochrany
jednotkám civilnej ochrany zriadeným obcou a prostriedkov individuálnej ochrany obyvateľstvu
obce, pre ktoré tieto prostriedky nezabezpečujú právnické osoby alebo fyzické osoby
- podnikatelia,
e) podľa potreby určuje vhodné ochranné stavby použiteľné na ukrytie obyvateľstva
a zabezpečuje ich potrebné úpravy,
f) zabezpečuje trvale hlásnu službu a informačnú službu civilnej ochrany,
o čom informuje okresný úrad a poskytuje nevyhnutnú a okamžitú pomoc v núdzi, najmä
prístrešie, stravu alebo inú materiálnu pomoc 17) obyvateľstvu obce a osobám nachádzajúcim
sa na území obce,
g) plánuje, vyhlasuje, riadi a zabezpečuje evakuáciu a poskytuje núdzové
ubytovanie a núdzové zásobovanie evakuovaným,
h) vytvára jednotky civilnej ochrany z obyvateľstva obce a zabezpečuje
ich akcieschopnosť,
i) zabezpečuje a vykonáva prípravu jednotiek civilnej ochrany obce a v
spolupráci s verejnoprávnymi inštitúciami s humanitným poslaním 14) zabezpečuje prípravu
obyvateľstva na sebaochranu a vzájomnú pomoc,
j) vyhlasuje a odvoláva mimoriadnu situáciu a ustanovuje režim života obyvateľstva
na území obce v prípade vzniku mimoriadnej udalosti a neodkladne o tom informuje
okresný úrad,
k) vedie evidenciu evakuovaných osôb a zoznamy evakuovaných osôb podliehajúcich
brannej povinnosti s uvedením evakuačného miesta odovzdáva príslušnému okresnému
úradu v sídle kraja,
l) hospodári s pridelenými finančnými prostriedkami na civilnú ochranu,
18)
m) vyžaduje náhradu skutočných výdavkov vynaložených na civilnú ochranu,
ktoré sa financujú zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu miestne príslušného okresného
úradu.
(2) Obec je povinná uhrádzať z vlastných zdrojov výdavky spojené s uskladnením
materiálu civilnej ochrany, s prípravou na civilnú ochranu a výdavky spojené s udržiavaním
ochranných stavieb civilnej ochrany. Výdavky nezahŕňajú odmeny pre skladníka, lektora
a výdavky na rekonštrukcie, prestavby ochranných stavieb, periodické revízie, obmeny
technického zariadenia a odstraňovanie následkov ich poškodenia mimoriadnou udalosťou.
§ 15a
(1) Informácie pre verejnosť vyplývajúce z plnenia povinností podľa § 14
ods. 1 písm. p) a § 15 ods. 1 písm. a) sa trvalo zverejňujú na internetovej stránke
alebo na verejnej tabuli s uvedením 30-dňovej lehoty, dokedy môže dotknutá verejnosť
podávať pripomienky. Opodstatnené pripomienky sa primerane zohľadnia pri spracovaní
plánu ochrany obyvateľstva. Informácie sa prehodnocujú a v prípade potreby aktualizujú;
v aktualizovanej forme sa zverejňujú najmenej raz za tri roky.
(2) Informácie pre verejnosť zahŕňajú najmä
a) informácie o zdroji ohrozenia,
b) informácie o možnom rozsahu mimoriadnej udalosti a následkov na postihnutom území
a životnom prostredí,
b) nebezpečné vlastnosti a označenie látok a prípravkov, ktoré by mohli spôsobiť
mimoriadnu udalosť,
c) informácie o spôsobe varovania obyvateľstva a o záchranných prácach,
d) úlohy a opatrenia po vzniku mimoriadnej udalosti,
e) podrobnosti o tom, kde sa dajú získať ďalšie informácie súvisiace s plánom ochrany
obyvateľstva,
f) odkaz na obmedzenia vyplývajúce z ochrany dôverných informácií a utajovaných skutočností.
18a)
ŠTVRTÁ HLAVA
POVINNOSTI A OPRÁVNENIA INÝCH ÚČASTNÍKOV CIVILNEJ OCHRANY
§ 16
Povinnosti právnických osôb a fyzických osôb
(1) Právnické osoby a fyzické osoby - podnikatelia, ktorí svojou činnosťou
môžu ohroziť život, zdravie alebo majetok, sú povinní
a) pripravovať a zabezpečovať ochranu svojich zamestnancov, osôb prevzatých
do starostlivosti a osôb, ktoré môžu ohroziť,
b) poskytovať okresným úradom a obciam, na ktorých území pôsobia, informácie
o možnom nebezpečenstve, jeho rozsahu, spôsobe ochrany a likvidácii následkov a tieto
pravidelne aktualizovať,
c) spolupracovať s okresnými úradmi a obcami pri riešení ochrany obyvateľstva,
d) oznámiť bezodkladne vznik mimoriadnej udalosti a navrhnúť opatrenia
na ochranu života, zdravia a majetku okresnému úradu a obci, na ktorej území pôsobia,
e) zabezpečiť vypracovanie plánu ochrany svojich zamestnancov a osôb prevzatých
do starostlivosti a jeho aktualizáciu v rozsahu určenom okresným úradom, ak nevypracúvajú
havarijné plány podľa osobitných predpisov; 16aa) precvičiť tento plán aspoň raz
za tri roky,
f) zriaďovať jednotky civilnej ochrany a zariadenia civilnej ochrany podľa
vlastného rozhodnutia alebo podľa rozhodnutia okresného úradu, ako aj zabezpečovať
akcieschopnosť jednotiek civilnej ochrany a prevádzkyschopnosť zariadení civilnej
ochrany,
g) vykonávať hlásnu službu pre svojich zamestnancov, osoby prevzaté do
starostlivosti, iné osoby a obce, ktoré bezprostredne ohrozujú,
h) zriaďovať a udržiavať ochranné stavby pre svojich zamestnancov a osoby
prevzaté do starostlivosti a prostriedky varovania,
i) plánovať a pri mimoriadnej udalosti vyhlásiť a uskutočniť evakuáciu
svojich zamestnancov a osôb prevzatých do starostlivosti a neodkladne o tom informovať
obec, na ktorej území pôsobia,
j) zabezpečiť na vlastné náklady špeciálne prostriedky individuálnej ochrany
pre svojich zamestnancov a osoby prevzaté do starostlivosti podľa druhu nebezpečnej
látky, ktorou môžu ohroziť život alebo zdravie,
k) skladovať, ošetrovať a zabezpečovať výdaj materiálu civilnej ochrany
pre vlastné jednotky civilnej ochrany a jednotky civilnej ochrany vytvorené pre potreby
územia a prostriedkov individuálnej ochrany pre svojich zamestnancov a osoby prevzaté
do starostlivosti,
l) poskytnúť pri príprave na civilnú ochranu a pri mimoriadnych udalostiach
orgánom štátnej správy alebo obciam vecné prostriedky, ktoré vlastnia alebo užívajú.
(2) Iné právnické osoby a fyzické osoby - podnikatelia ako v odseku 1 sú
povinní plniť úlohy podľa odseku 1 písm. e), f), h), i), k) a l).
(3) Právnické osoby a fyzické osoby - podnikatelia, ktorí sú prevádzkovateľmi
dopravných prostriedkov, zdravotníckych zariadení a prostriedkov alebo vývarovní,
zásobovacích a stravovacích zariadení, sú povinní na požiadanie, okresného úradu
alebo obce podieľať sa na vypracúvaní a plnení plánov dopravného, zdravotníckeho
alebo zásobovacieho zabezpečenia evakuácie.
(4) Právnické osoby a fyzické osoby, ktoré prevádzkujú rozhlasové a televízne
vysielanie, sú povinné na požiadanie ministerstva vnútra, okresného úradu alebo obce
bezplatne poskytnúť nevyhnutný čas na odvysielanie informácií civilnej ochrany.
(5) Prevádzkovatelia vodných stavieb sú povinní v rámci výstavby vodnej stavby
zabezpečiť aj výstavbu a prevádzku systému varovania a vyrozumenia na vodnej stavbe
a na ohrozenom území do vzdialenosti, ktorú dosiahne čelo prielomovej vlny do jednej
hodiny od vzniku mimoriadnej udalosti. Prielomovou vlnou sa rozumie druh povodňovej
vlny, ktorá vznikne náhlym porušením hrádze, a čelom prielomovej vlny sa rozumie
časť prielomovej vlny, ktorá je charakteristická náhlym zvýšením hladiny a zväčšením
prietoku.
(6) Právnické osoby a fyzické osoby - podnikatelia, ktorí vyrábajú a skladujú
nebezpečné látky alebo manipulujú s nebezpečnými látkami a tým ohrozujú život, zdravie
alebo majetok, sú povinní na vlastné náklady zabezpečiť systém monitorovania územia,
varovania obyvateľstva a vyrozumenia osôb na ohrozenom území a trvale ho udržiavať
v prevádzke.
(7) Právnické osoby a fyzické osoby - podnikatelia uvedení v odseku 1 sú
povinní pred začatím výstavby alebo rekonštrukcie systému varovania a vyrozumenia
predložiť ministerstvu vnútra na schválenie projekt jeho výstavby alebo rekonštrukcie.
(8) Právnické osoby a fyzické osoby - podnikatelia, ktorí vlastnia alebo
prevádzkujú energetické, tepelné, vodárenské, kanalizačné siete alebo sústavy, sú
povinní na výzvu okresného úradu alebo obce bezodplatne poskytnúť informácie na vypracovanie
plánov ochrany obyvateľstva a na výzvu okresného úradu alebo obce sa podieľať na
vypracúvaní a plnení plánov ochrany obyvateľstva.
(9) Právnické osoby a fyzické osoby, ktoré vlastnia alebo prevádzkujú zariadenia
určené na ubytovanie alebo ktoré umožňujú dočasný pobyt osôb, sú povinné na vyzvanie
obce podieľať sa na vypracúvaní plánu ubytovania evakuovaných osôb v obci a po vyhlásení
evakuácie zabezpečiť umiestnenie plánom určeného počtu evakuovaných osôb.
(10) Právnické osoby a fyzické osoby - podnikatelia sú pre potreby evakuácie
povinné poskytnúť obciam a okresným úradom, na ktorých území pôsobia, údaje o druhoch
a počtoch zvierat, ktoré vlastnia.
(11) Právnické osoby a fyzické osoby - podnikatelia sú povinní uhrádzať
z vlastných zdrojov pre svojich zamestnancov a osoby prevzaté do starostlivosti výdavky
spojené
a) s uskladnením materiálu civilnej ochrany a špeciálnych prostriedkov individuálnej
ochrany,
b) s prípravou na civilnú ochranu, so zriadením a prevádzkovaním prostriedkov varovania
a vyrozumenia,
c) so zriadením a udržiavaním ochranných stavieb,
d) s vyžiadaním a použitím síl a prostriedkov na odstraňovanie následkov mimoriadnych
udalostí spôsobených činnosťou, ktorou ohrozili život, zdravie alebo majetok;
ostatné fyzické osoby uhrádzajú z vlastných zdrojov výdavky uvedené v písmene d).
(12) Fyzické osoby zaobchádzajú so špeciálnymi prostriedkami individuálnej
ochrany podľa pokynov právnických osôb a fyzických osôb - podnikateľov, ktorí špeciálne
prostriedky individuálnej ochrany zabezpečili podľa odseku 1 písm. j).
§ 17
Oprávnenia fyzických osôb
(1) Fyzická osoba má právo na včasné varovanie pred hroziacim nebezpečenstvom,
na evakuáciu a ukrytie a na informácie o spôsobe ochrany, na bezprostrednú pomoc
pri ohrození života, zdravia a majetku.
(2) Fyzické osoby majú právo na vytvorenie podmienok na zabezpečenie prípravy
na civilnú ochranu, ktorej cieľom je umožniť získanie nevyhnutných vedomostí a zručností
v sebaochrane a pomoci iným v núdzi.
§ 18
Príprava na civilnú ochranu
(1) Príprava na civilnú ochranu sa vykonáva bezplatne a zahŕňa
a) prípravu
jednotiek civilnej ochrany,
b) prípravu obyvateľstva na sebaochranu a vzájomnú pomoc, ako aj prípravu na poskytovanie
prvej pomoci,
c) zrušené od 1.5.1998
d) zrušené od 1.5.1998.
(2) Prípravu na civilnú ochranu vykonávajú okrem okresných úradov, právnických
osôb, fyzických osôb - podnikateľov, samosprávnych krajov a obcí aj združenia humanitného
zamerania. 19)
§ 18a
Odborná spôsobilosť
(1) Odborná spôsobilosť je súhrn teoretických vedomostí a praktických zručností,
ktoré sú potrebné na
a) vypracovanie a aktualizáciu plánu ochrany obyvateľstva,
b) vypracovanie a aktualizáciu plánu ochrany zamestnancov a osôb prevzatých do starostlivosti,
c) vzdelávaciu činnosť na úseku civilnej ochrany.
(2) Odborná spôsobilosť sa získava odbornou prípravou a vykonaním skúšky
pred skúšobnou komisiou, ktorej predsedu a členov vymenúva a odvoláva minister vnútra
Slovenskej republiky.
(3) Žiadosť o vykonanie odbornej prípravy a skúšky sa predkladá ministerstvu
vnútra a obsahuje meno, priezvisko, dátum narodenia, adresu trvalého pobytu, činnosť,
na ktorú sa žiada odborná spôsobilosť, a podpis žiadateľa.
(4) Opravnú skúšku možno vykonať len raz. Ak žiadateľ nevyhovie na opravnej
skúške, môže vykonať skúšku až po opakovanom vykonaní odbornej prípravy.
(5) Ministerstvo vnútra vydá osvedčenie o odbornej spôsobilosti (ďalej
len "osvedčenie") žiadateľovi, ktorý vykonal skúšku. Osvedčenie obsahuje
a) meno,
priezvisko a akademický titul,
b) dátum narodenia,
c) dátum vykonania skúšky,
d) činnosť, na ktorú sa vydáva osvedčenie,
e) evidenčné číslo osvedčenia, dátum jeho vydania, odtlačok úradnej pečiatky so štátnym
znakom, meno, priezvisko, akademický titul a podpis predsedu skúšobnej komisie.
(6) Odborne spôsobilá osoba je povinná každých päť rokov od vykonania skúšky
zúčastniť sa školenia a po jeho skončení absolvovať preskúšanie; ak sa školenia nezúčastní
alebo nevyhovie na preskúšaní, stratí odbornú spôsobilosť. Osoba, ktorá stratí odbornú
spôsobilosť, je povinná bezodkladne odovzdať osvedčenie ministerstvu vnútra.
(7) Odborná príprava na získanie odbornej spôsobilosti sa vykonáva za úhradu;
to sa nevzťahuje na zamestnanca ministerstva, ostatného ústredného orgánu štátnej
správy, iného ústredného štátneho orgánu, okresného úradu, samosprávneho kraja a
obce. Úhrada zodpovedá rozsahu nevyhnutných nákladov a je príjmom štátneho rozpočtu.
(8) Ministerstvo vnútra vedie v elektronickej forme evidenciu osvedčení.
(9) Podrobnosti o odbornej spôsobilosti ustanoví všeobecne záväzný právny
predpis, ktorý vydá ministerstvo vnútra.
§ 19
Vstup na nehnuteľnosti
(1) Pre prípady vzniku mimoriadnej udalosti, vlastník alebo nájomca nehnuteľnosti
je povinný umožniť vstup na nehnuteľnosť osobe vykonávajúcej svoju právomoc podľa
tohto zákona alebo umiestniť na nej technologické zariadenia civilnej ochrany alebo
technické prostriedky informačného systému civilnej ochrany.
(2) Vlastník alebo nájomca, na ktorého nehnuteľnosti sú umiestnené zariadenia
civilnej ochrany alebo technické prostriedky informačného systému civilnej ochrany,
je povinný po predchádzajúcej výzve umožniť vstup na nehnuteľnosť osobe vykonávajúcej
svoju právomoc podľa tohto zákona na účel vykonania údržby a kontroly.
(3) Ustanovením odsekov 1 a 2 nie je dotknuté právo na náhradu škody.
§ 20
Všeobecné ustanovenia o povinnostiach v prípadoch mimoriadnej udalosti
Osoba, ktorá nie je zaviazaná účasťou na civilnej ochrane a na jej príprave
podľa tohto zákona alebo iných zákonov, 20) je v prípadoch mimoriadnej udalosti povinná
primerane svojmu veku a zdravotnému stavu spolupracovať v súčinnosti s inými osobami
v civilnej ochrane a možno jej v záujme ochrany života, zdravia a majetku uložiť
obmedzenia a vyžadovať poskytnutie vecných prostriedkov potrebných na civilnú ochranu.
Vecné plnenie
§ 21
(1) Právnickej osobe, fyzickej osobe - podnikateľovi alebo fyzickej osobe
možno po vyhlásení mimoriadnej situácie uložiť písomným príkazom povinnosť poskytnúť
vecné plnenie na zvládnutie úloh pri mimoriadnej udalosti.
(2) Pri ukladaní vecných plnení treba prihliadať na to, aby sa tým neohrozila
výživa toho, kto vec poskytol, a jeho rodiny a chod jeho hospodárskych zariadení.
§ 22
(1) Vecné prostriedky, ktoré sa prevzali ako vecné plnenia podľa tohto
zákona len do užívania, sa po zániku potreby vrátia tomu, od koho sa prevzali.
(2) Ak nemožno vecný prostriedok, ktorý sa prevzal do užívania, po zániku
potreby vrátiť, poskytne sa právnickej osobe alebo fyzickej osobe iný vecný prostriedok
rovnakého druhu a podľa možnosti rovnakej hodnoty alebo sa dá náhrada v peniazoch.
22)
(3) Ten, kto konal na základe písomného príkazu podľa § 21 ods. 1, má právo
na náhradu škody, ktorá mu vznikla vecným plnením, podľa osobitných predpisov. 23)
Osobné úkony
§ 23
(1) Fyzické osoby sú povinné zúčastniť sa na plnení úloh civilnej ochrany
osobnými úkonmi.
(2) Osobnými úkonmi v civilnej ochrane sú povinné všetky fyzické osoby,
ktoré nie sú podľa § 24 od nich oslobodené.
(3) Osobnými úkonmi podľa tohto zákona sa rozumie každá fyzická i duševná
činnosť, ktorá sa vyžaduje v záujme ochrany života, zdravia a majetku v čase mimoriadnej
udalosti.
(4) Vo vykonávaní osobných úkonov sa nemožno dať zastupovať.
(5) Osoby, ktoré boli pribrané na osobné úkony na základe dobrovoľnosti,
majú rovnaké práva a povinnosti ako osoby, ktoré boli na osobné úkony povolané podľa
ustanovení tohto zákona.
(6) Ženy sa budú povolávať podľa možnosti len na také osobné úkony, na
ktoré sú svojím obvyklým zamestnaním spôsobilé, pričom sa bude prihliadať na to,
aby ich povolanie na osobné úkony nebolo na ujmu plnenia iných závažných úloh.
§ 24
(1) Od osobných úkonov sú oslobodené
a) osoby telesne alebo duševne nespôsobilé,
b) osoby mladšie ako 18 rokov a staršie ako 60 rokov,
c) osoby, ktoré vykonávajú štátnu službu profesionálneho vojaka ozbrojených
síl Slovenskej republiky, mimoriadnu službu a alternatívnu službu, ako aj príslušníci
Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby a Zboru väzenskej a justičnej stráže,
ak by vykonaním osobných úkonov bol ohrozený výkon ich služobných povinností,
d) tehotné ženy a osoby, ktoré sa starajú o deti do 15 rokov veku,
e) osoby požívajúce exteritorialitu podľa medzinárodného práva a osoby
patriace k cudzím diplomatickým misiám, k cudzím konzulárnym úradom, k orgánom cudzích
štátov alebo k medzinárodným orgánom s podmienkou, že tieto úrady alebo orgány pôsobia
na území Slovenskej republiky so súhlasom príslušných orgánov a nejde o občanov Slovenskej
republiky,
f) ostatní cudzinci v rozsahu, ktorý vyplýva z medzinárodných zmlúv alebo
z medzinárodného práva.
(2) Dôvod oslobodenia treba preukázať vhodným spôsobom; telesnú alebo duševnú
nespôsobilosť 25) treba preukázať úradným potvrdením lekára.
§ 25
(1) Pre prípad mimoriadnej udalosti sú fyzické osoby povinné
a) dodržiavať pokyny okresných úradov, obcí, ako aj iných právnických
osôb a fyzických osôb uvedených v § 16,
b) riadiť sa ich pokynmi na ukrytie a evakuáciu,
c) vykonávať opatrenia na ochranu potravín, vody, zvierat a krmív, ktoré
vlastnia alebo sú im zverené,
d) plniť úlohy v jednotkách a zariadeniach civilnej ochrany podľa určenia
a zaradenia a na plnenie úloh sa vopred pripraviť,
e) vykonávať časovo obmedzené práce pre civilnú ochranu súvisiace s bezprostrednou
ochranou života, zdravia a majetku,
f) poskytnúť vecné prostriedky, ktoré vlastnia alebo užívajú,
g) poskytnúť potrebné priestory a prostriedky na núdzové ubytovanie osobám
postihnutým mimoriadnou udalosťou, ako aj osobám, ktoré vykonávajú záchranné práce.
(2) Za plnenie povinnosti uvedenej v odseku 1 písm. e) patrí fyzickej osobe
odmena; 26) za plnenie povinností uvedených v odseku 1 písm. f) a g) a v § 19 sa
poskytuje náhrada podľa osobitných predpisov. 27)
(3) Povinnosti uvedené v odseku 1 písm. e), f) a g) a v § 19 nie je fyzická
osoba povinná splniť v prípade, ak by tým vystavila vážnemu ohrozeniu seba alebo
blízke osoby 28) alebo ak jej v tom bránia iné dôležité okolnosti.
PIATA HLAVA
NÁHRADA ŠKODY
§ 27
Odškodňovanie úrazov
(1) Ak došlo u fyzickej osoby k poškodeniu na zdraví alebo k jej smrti
(ďalej len "poškodený")
a) pri plnení úloh civilnej ochrany,
b) v súvislosti s pomocou, ktorú poskytovala pri odstraňovaní následkov mimoriadnej
udalosti,
c) pri príprave na civilnú ochranu,
uhradí tým vzniknutú škodu štát obdobne podľa predpisov o zodpovednosti za škodu
pri pracovných úrazoch a chorobách z povolania, 30) pokiaľ jej nevznikol nárok na
náhradu tejto škody už z pracovnoprávneho vzťahu.
(2) Náhradu škody podľa odseku 1 poskytuje v zastúpení štátu ministerstvo
vnútra.
§ 28
Jednorazové mimoriadne odškodnenie
(1) Vláda ustanoví nariadením, v ktorých prípadoch a v akom rozsahu
a) patrí poškodenému a pozostalým po poškodenom okrem nárokov podľa osobitných predpisov
aj jednorazové mimoriadne odškodnenie,
b) sa zvyšuje jednorazové odškodnenie patriace podľa osobitných predpisov pozostalým
po poškodenom a kedy možno takéto odškodnenie priznať osobám, ktoré boli na poškodeného
odkázané výživou, a rodičom poškodeného.
(2) Jednorazové mimoriadne odškodnenie poskytuje ministerstvo vnútra.
§ 28a
Jednorazová finančná výpomoc
(1) Jednorazovú finančnú výpomoc (ďalej len "výpomoc") možno poskytnúť fyzickej
osobe, ak v dôsledku mimoriadnej udalosti došlo k poškodeniu alebo zničeniu rodinného
domu, 31) bytu 31a) alebo iného obydlia vrátane jeho zariadenia (ďalej len "obydlie"),
ktoré užívala v čase vzniku mimoriadnej udalosti.
(2) Výpomoc možno poskytnúť na základe písomnej žiadosti. Žiadateľom o poskytnutie
výpomoci je osoba uvedená v odseku 1. Prílohou žiadosti sú údaje podľa osobitného
predpisu31aa) potrebné na účel overenia vlastníckeho práva k obydliu; ak žiadateľom
o poskytnutie výpomoci nie je vlastník obydlia, prílohou žiadosti je kópia nájomnej
zmluvy alebo iný doklad, ktorým sa preukazuje užívacie právo k obydliu. Žiadosť spolu
s prílohou sa predkladá obci, na ktorej území sa obydlie nachádza, do 30 dní od odvolania
mimoriadnej situácie.
(3) Obec na základe žiadosti posúdi v súčinnosti s
a) okresným úradom rozsah poškodenia obydlia,
b) úradom práce, sociálnych vecí a rodiny sociálnu situáciu žiadateľa.
(4) Sociálna situácia žiadateľa sa posudzuje podľa toho, či žiadateľ je
a) v hmotnej núdzi 31b) a poberá dávku v hmotnej núdzi a príspevky k dávke v hmotnej
núdzi,
b) osoba s ťažkým zdravotným postihnutím, 31c)
c) osamelý rodič, ktorý sa stará o nezaopatrené dieťa, 31d)
d) osoba, ktorá dovŕšila vek potrebný na nárok na starobný dôchodok. 31e)
(5) Obec predloží zoznam žiadostí okresnému úradu. Zoznam obsahuje najmä
a) meno, priezvisko a adresu trvalého pobytu žiadateľa,
b) popis rozsahu poškodenia obydlia,
c) popis sociálnej situácie žiadateľa.
(6) Okresný úrad vypracuje zoznam žiadostí, ktoré predložili obce v jeho
územnom obvode, ktorý predloží so svojím stanoviskom ministerstvu vnútra. Ministerstvo
vnútra vypracuje návrh na poskytnutie výpomoci, ktorý predloží na schválenie vláde;
ak sa výpomoc má poskytnúť z rozpočtovej rezervy vlády, Ministerstvu financií Slovenskej
republiky na zabezpečenie postupu podľa osobitného zákona. 31f)
(7) Na poskytnutie výpomoci nie je právny nárok.
(8) Výpomoc je nenávratná a poskytuje sa zo štátneho rozpočtu.
(9) Výpomoc vypláca obec.
(10) Obec zverejní na úradnej tabuli a na webovom sídle, ak ho má zriadené,
na účel informovania verejnosti zoznam osôb s údajmi podľa odseku 5 písm. a), ktorým
bola poskytnutá výpomoc.
§ 29
Náhrada vecnej škody
(1) Škoda, ktorú spôsobila fyzická osoba pri plnení úloh civilnej ochrany
alebo v priamej súvislosti s ním, sa posudzuje ako škoda spôsobená pri plnení pracovných
úloh. Fyzická osoba nezodpovedá za škodu, ktorá vyplýva z rizika spojeného so zabezpečením
civilnej ochrany.
(2) Fyzická osoba má nárok na náhradu vecnej škody, ktorá jej vznikla pri
pomoci poskytnutej v súvislosti s plnením úloh civilnej ochrany.
(3) Náhradu škody poskytuje okresný úrad, v ktorého územnom obvode ku škode
došlo; náhrada škody podľa odseku 2 sa neposkytne, ak ku spôsobeniu škody došlo v
dôsledku protiprávneho konania poškodeného.
(4) Ak vznikla fyzickej osobe vecná škoda v súvislosti s pomocou poskytnutou
v záujme právnickej osoby, má orgán štátnej správy právo na náhradu toho, čo fyzickej
osobe poskytol.
ŠIESTA HLAVA
PORUŠENIE POVINNOSTÍ PRÁVNICKEJ OSOBY A FYZICKEJ OSOBY NA ÚSEKU CIVILNEJ OCHRANY
A KONANIE O NICH
§ 31
Správne delikty
(1) Správneho deliktu na úseku civilnej ochrany sa dopustí právnická osoba
alebo fyzická osoba - podnikateľ, ktorá
a) svojou činnosťou môže ohroziť život, zdravie
alebo majetok, ak poruší niektorú z povinností podľa § 16 ods. 1,
b) poruší § 16 ods. 1 písm. e), f), h), i), k) alebo písm. l), ak ide o právnickú
osobu alebo fyzickú osobu - podnikateľa podľa § 16 ods. 2,
c) prevádzkuje dopravný prostriedok, zdravotnícke zariadenie, vývarovňu, zásobovacie
zariadenie alebo stravovacie zariadenie, ak poruší § 16 ods. 3,
d) prevádzkuje rozhlasové a televízne vysielanie, ak poruší § 16 ods. 4,
e) prevádzkuje vodnú stavbu, ak poruší § 16 ods. 5 alebo ods. 7,
f) vyrába, skladuje alebo manipuluje s nebezpečnou látkou, a tým ohrozuje život,
zdravie alebo majetok, ak poruší § 16 ods. 6 alebo ods. 7,
g) vlastní alebo prevádzkuje energetickú, tepelnú, vodárenskú, kanalizačnú sieť alebo
sústavu, ak poruší § 16 ods. 8,
h) vlastní alebo prevádzkuje zariadenie určené na ubytovanie alebo zariadenie, ktoré
umožňuje dočasný pobyt osôb, ak poruší § 16 ods. 9,
i) poruší § 16 ods. 10,
j) poruší § 19 ods. 1 alebo ods. 2,
k) poruší § 21 ods. 1.
(2) Správneho deliktu na úseku civilnej ochrany sa dopustí obec, ak poruší
§ 15 ods. 1 písm. a), f), g) alebo písm. j).
(3) Okresný úrad uloží pokutu do 10 000 eur
a) právnickej osobe alebo fyzickej osobe - podnikateľovi za správny delikt
podľa odseku 1 okrem písmena h),
b) obci za správny delikt podľa odseku 2.
(4) Okresný úrad uloží pokutu od 500 eur do 33 000 eur právnickej osobe alebo
fyzickej osobe - podnikateľovi za správny delikt podľa odseku 1 okrem písmena h),
ktorého sa dopustí počas mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného
stavu.
(5) Obec uloží pokutu do 10 000 eur právnickej osobe alebo fyzickej osobe
- podnikateľovi za správny delikt podľa odseku 1 písm. a), c), d), g) alebo písm.
i), ktorého sa dopustí voči obci alebo za správny delikt podľa odseku 1 písm. h).
(6) Okresný úrad a obec zohľadňujú pri určení výšky pokuty závažnosť, okolnosti,
spôsob, čas trvania, následky a opakovanie porušenia povinnosti.
(7) Pokutu možno uložiť do dvoch rokov odo dňa, keď sa okresný úrad alebo
obec dozvedeli o porušení povinnosti, najneskôr však do troch rokov odo dňa, keď
došlo k porušeniu povinnosti.
§ 32
Priestupky
(1) Priestupku na úseku civilnej ochrany sa dopustí ten, kto
a) neuposlúchne varovné signály, pokyny a výzvy vlády, ministerstiev, ostatných
ústredných orgánov štátnej správy, iných ústredných štátnych orgánov, okresných úradov,
obcí, právnických osôb a fyzických osôb, ktoré vyhlasujú a vydávajú v súvislosti
s plnením úloh civilnej ochrany,
b) nevykoná opatrenia na ochranu potravín, vody, zvierat a krmív, ktoré
vlastní alebo sa mu zverili,
c) neriadi sa pokynmi okresného úradu alebo obce na ukrytie a evakuáciu,
d) nesplní povinnosť ustanovenú týmto zákonom vyplývajúcu zo zaradenia
do jednotky civilnej ochrany a súvisiacu s bezprostrednou ochranou života, zdravia
a majetku,
e) neposkytne bez vážneho dôvodu osobnú pomoc alebo vecné prostriedky,
ktoré vlastní alebo užíva,
f) neumožní okresnému úradu alebo obci umiestniť na nehnuteľnosti, ktorú
vlastní alebo prevádzkuje, zariadenie civilnej ochrany alebo neumožní k nemu prístup,
g) zneužije alebo poškodí zariadenia alebo prostriedky informačného systému
civilnej ochrany,
h) neodovzdá bezodkladne ministerstvu vnútra osvedčenie, ak stratí odbornú
spôsobilosť.
(2) Za priestupok podľa odseku 1 môže uložiť okresný úrad pokutu do 331 eur;
za priestupok spáchaný počas mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného
stavu pokutu do 1659 eur a v blokovom konaní do 1000 eur.
(3) Priestupok podľa odseku 1 písm. a) prejednáva v blokovom konaní aj orgán
Policajného zboru a obecná polícia.
§ 33
(1) Na konanie o ukladaní sankcií podľa § 31 sa vzťahujú všeobecné predpisy
o správnom konaní. 16a)
(2) Ak v tomto zákone nie je ustanovené inak, vzťahujú sa na priestupky všeobecné
predpisy. 32)
(3) Pokuty uložené okresným úradom podľa tohto zákona sú príjmom štátneho
rozpočtu; pokuty uložené obcou sú príjmom obce.
SIEDMA HLAVA
SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
Nadpis zrušený od 1.8.2001
§ 34
Preukazovanie príslušnosti k civilnej ochrane
(1) Osoby vykonávajúce oprávnenia podľa tohto zákona preukazujú svoju príslušnosť
k civilnej ochrane preukazom. Preukaz potvrdzuje ich postavenie podľa medzinárodného
dohovoru. 12)
(2) Preukazy vydávajú:
a) ministerstvo vnútra pre personál civilnej ochrany ministerstiev, ostatných
ústredných orgánov štátnej správy a iných ústredných štátnych orgánov,
b) okresné úrady pre personál civilnej ochrany okresných úradov,
c) okresné úrady pre personál civilnej ochrany okresu,
d) obce pre personál civilnej ochrany obce.
(3) Na označenie personálu a účastníkov civilnej ochrany, zariadení civilnej
ochrany, materiálu civilnej ochrany, dopravných prostriedkov a mechanizačných prostriedkov
sa používajú medzinárodné rozoznávacie znaky.
§ 35
Označovanie stavieb
(1) Na označenie stavieb a zariadení obsahujúcich nebezpečné sily (ako
napr. priehrady, jadrové energetické zariadenia) sa používajú skupiny troch jasných
oranžových kruhov rovnakej veľkosti položených na rovnakej osi, pričom vzdialenosť
medzi každým kruhom je jeden polomer tohto kruhu. 12) Znak sa umiestňuje na rovnom
povrchu tak, aby bol viditeľný zo všetkých smerov a na takú vzdialenosť, ako to bude
možné.
(2) Pri zdravotníckej činnosti civilnej ochrany sa používajú medzinárodné
rozoznávacie svetelné a rádiové signály, prostriedky elektronickej identifikácie,
medzinárodné kódy a iné prostriedky.
§ 36
Prechodné a záverečné ustanovenia
(1) Ak sa v zákonoch 20) alebo iných všeobecne záväzných právnych predpisoch
používajú slová civilná obrana, rozumie sa tým civilná ochrana podľa tohto zákona.
(2) Prevádzkovateľ vodohospodárskeho diela, ktoré je už v prevádzke, je
povinný splniť úlohy uvedené v § 16 ods. 6 do šiestich rokov od nadobudnutia účinnosti
tohto zákona.
(3) Ministerstvo vnútra ustanoví všeobecne záväzným právnym predpisom
podrobnosti na zabezpečenie
a) ochrany obyvateľstva pred účinkami nebezpečných látok,
b) stavebnotechnických požiadaviek na stavby a technických podmienok
zariadení vzhľadom na požiadavky civilnej ochrany,
c) evakuácie,
d) záchranných prác,
e) organizovania jednotiek civilnej ochrany,
f) hospodárenia s materiálom civilnej ochrany,
g) technických a prevádzkových podmienok informačného systému,
h) prípravy na civilnú ochranu.
§ 36b
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2012
(1) Zamestnanec ministerstva, ostatného ústredného orgánu štátnej správy,
iného ústredného štátneho orgánu, obvodného úradu, samosprávneho kraja, obce, inej
právnickej osoby a fyzickej osoby - podnikateľa, ktorý k 1. januáru 2012 vykonával
činnosť, na ktorú sa vyžaduje odborná spôsobilosť, je povinný získať odbornú spôsobilosť
do 31. decembra 2013.
(2) Zamestnanec uvedený v odseku 1, ktorý k 1. januáru 2012 vykonával aspoň
sedem rokov činnosť, na ktorú sa vyžaduje odborná spôsobilosť, sa považuje za zamestnanca,
ktorý získal odbornú spôsobilosť 1. januára 2012. Ministerstvo vnútra vydá tomuto
zamestnancovi osvedčenie, a to na jeho žiadosť, ktorej prílohou je doklad o splnení
podmienok podľa prvej vety.
§ 36c
Prechodné ustanovenie súvisiace s krízovou situáciou spôsobenou ochorením
COVID-19
Odborná spôsobilosť podľa § 18a, ku strate ktorej došlo alebo dôjde od
vyhlásenia mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu v súvislosti
s ochorením COVID-19 (ďalej len "krízová situácia"), sa predlžuje až do uplynutia
šiestich mesiacov od odvolania krízovej situácie.
§ 37
Zrušovacie ustanovenie
Zrušujú sa:
1. § 15 a 16 zákona č. 40/1961 Zb. o obrane Československej socialistickej
republiky v znení zákonného opatrenia Predsedníctva Federálneho zhromaždenia č. 17/1976
Zb.,
2. § 43 ods. 1 písm. c) zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb.
o priestupkoch.
§ 37a
Zrušovacie ustanovenie
Zrušujú sa:
1. zákon č. 27/1950 Zb. o štátnej podpore pri živelných pohromách,
2. nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 166/1994 Z.z. o kategorizácii územia
Slovenskej republiky v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 25/1997 Z.z.
a nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 565/2004 Z.z.,
3. vyhláška ministrov financií a poľnohospodárstva č. 167/1954 Ú.l. o štátnej podpore
pri živelných pohromách.
§ 38
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia.
Zákon č. 222/1996 Z.z. nadobudol účinnosť 24. júlom 1996.
Zákon č. 117/1998 Z.z. nadobudol účinnosť 1. májom 1998.
Zákon č. 252/2001 Z.z. nadobudol účinnosť 1. augustom 2001.
Zákon č. 416/2001 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2002.
Zákon č. 261/2002 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júlom 2002.
Zákon č. 515/2003 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2004.
Zákon č. 479/2005 Z.z. nadobudol účinnosť 1. novembrom 2005.
Zákon č. 568/2005 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2006.
Zákon č. 335/2007 Z.z. nadobudol účinnosť 1. októbrom 2007.
Zákon č. 514/2008 Z.z. nadobudol účinnosť 15. decembrom 2008.
Zákon č. 445/2008 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2009.
Zákon č. 172/2011 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júlom 2011.
Zákon č. 395/2011 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2012.
Zákon č. 345/2012 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2013.
Zákon č. 128/2015 Z.z. nadobudol účinnosť 1. augustom 2015.
Zákon č. 125/2016 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júlom 2016.
Zákon č. 177/2018 Z.z. nadobudol účinnosť 1. septembrom 2018.
Zákon č. 73/2020 Z.z. nadobudol účinnosť 9. aprílom 2020.
Zákon č. 9/2021 Z.z. nadobudol účinnosť 19. januárom 2021.
Zákon č. 176/2021 Z.z. nadobudol účinnosť 15. májom 2021.
Zákon č. 55/2022 Z.z. nadobudol účinnosť 26. februárom 2022.
Zákon č. 146/2023 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2024.
Zákon č. 205/2023 Z.z. v znení zákona č. 46/2024 Z.z. nadobudol účinnosť
1. aprílom 2024 okrem čl. XIV bodov 1, 3 a 6 až 10, ktoré nadobudli účinnosť 1. aprílom
2025.
Zákony č. 127/2024 Z.z. a č. 128/2024 Z.z. nadobudli účinnosť 8. júnom
2024.
Michal Kováč v.r.
Ivan Gašparovič v.r.
Vladimír Mečiar v.r.
PRÍL.
Zoznam preberaných právne záväzných aktov Európskej únie
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/21/ES z 15. marca 2006 o nakladaní
s odpadom z ťažobného priemyslu, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 2004/35/ES (Ú.v.
EÚ L 102, 11.4.2006).".
1) § 8 a 9 zákona č. 129/2002 Z.z. o integrovanom záchrannom systéme v znení
zákona č. 579/2004 Z.z.
1a) Ústavný zákon č. 227/2002 Z.z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového
stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov.
1aa) Zákon č. 179/2011 Z.z. o hospodárskej mobilizácii a o zmene a doplnení zákona
č. 387/2002 Z.z. o riadení štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového
stavu v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
1b) § 48 ods. 2 zákona č. 355/2007 Z.z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného
zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 172/2011 Z.z.
1ba) § 12 ods. 2 zákona č. 146/2023 Z.z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení
niektorých zákonov.
1c) § 8 zákona č. 128/2015 Z.z. o prevencii závažných priemyselných havárií a
o zmene a doplnení niektorých zákonov.
1d) § 13 zákona č. 128/2015 Z.z.
1e) Článok 8 a piaty a šiesty bod prílohy č. 7 Dohovoru o cezhraničných účinkoch
priemyselných havárií (oznámenie Ministerstva zahraničných vecí Slovenskej republiky
č. 506/2003 Z.z.).
2) Zákon Slovenskej národnej rady č. 595/1990 Zb. o štátnej správe pre životné
prostredie.
3) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z.z. o rozpočtových
pravidlách v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 386/1996 Z.z.
4) § 2 ods. 2 Obchodného zákonníka.
4a) Zákon Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev
a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení neskorších
predpisov.
6) § 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 222/1996 Z.z. o organizácii
miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
6a) Zákon č. 302/2001 Z.z. o samospráve vyšších územných celkov (zákon o samosprávnych
krajoch).
7) Zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení
neskorších predpisov.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste
Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších
predpisov.
9) Zákon Slovenskej národnej rady č. 347/1990 Zb. o organizácii ministerstiev
a ostatných ústredných orgánov štátnej správy Slovenskej republiky v znení neskorších
predpisov.
10) § 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 10/1996 Z.z. o kontrole
v štátnej správe.
11) § 4 ods. 4 písm. c) a ods. 5 zákona č. 321/2002 Z.z. o ozbrojených silách
Slovenskej republiky.
12) Oznámenie Federálneho ministerstva zahraničných vecí o viazanosti Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky Dodatkovými protokolmi I a II k Ženevským dohovorom
z 12. augusta 1949 o ochrane obetí medzinárodných ozbrojených konfliktov a konfliktov
nemajúcich medzinárodný charakter prijatých v Ženeve 8. júna 1977, č. 168/1991 Zb.
14) Napr. Slovenský Červený kríž, Zväz civilnej ochrany Slovenskej republiky,
dobrovoľné jednotky požiarnej ochrany, Rýchla zdravotnícka pomoc, Hygienická služba,
Banská záchranná služba, Horská služba, Jaskyniarska záchranná služba, Asociácia
cvičiteľov záchranárskych psov, Vodná záchranná služba.
15) Napr. zákon Slovenskej národnej rady č. 126/1985 Zb. o požiarnej ochrane
v znení neskorších predpisov, zákon Slovenskej národnej rady č. 135/1974 Zb. o štátnej
správe vo vodnom hospodárstve v znení neskorších predpisov, nariadenie vlády Slovenskej
socialistickej republiky č. 32/1975 Zb. o ochrane pred povodňami, zákon Národnej
rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z.z. o Policajnom zbore v znení neskorších
predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 272/1994 Z.z. o ochrane zdravia
ľudí v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 277/1994
Z.z. o zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov, zákon č. 238/1991
Zb. o odpadoch v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 255/1993 Z.z.
15a) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z.z. o správe majetku
štátu v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 374/1996 Z.z.
16) Nariadenie vlády Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky č. 284/1992 Zb.
o opatreniach hospodárskej mobilizácie.
16a) Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
16aa) § 18 ods. 1 zákona č. 261/2002 Z.z. o prevencii závažných priemyselných
havárií a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
16b) § 15 zákona č. 200/2022 Z.z. o územnom plánovaní.
§ 140a ods. 1 písm. a) zákona č. 50/1976 Zb. v znení zákona č. 479/2005 Z.z.
16ba) § 140b zákona č. 50/1976 Zb. v znení zákona č. 479/2005 Z.z.
16c) Zákon č. 128/2015 Z.z.
17) § 3 ods. 4 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. v znení neskorších
predpisov.
18) § 7 ods. 2 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb.
§ 29 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z.z.
18a) Napríklad zákon č. 215/2004 Z.z. o ochrane utajovaných skutočností a o
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 428/2002
Z.z. o ochrane osobných údajov v znení neskorších predpisov.
19) Napr. Slovenský Červený kríž, Zväz civilnej ochrany Slovenskej republiky.
20) Napr. zákon č. 40/1961 Zb.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 472/1990 Zb.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 401/1990 Zb.
22) § 420 a § 420aObčianskeho zákonníka.
23) § 443 Občianskeho zákonníka.
24) § 46 zákona č. 92/1949 Zb.
25) § 231 až 251 Civilného mimosporového poriadku.
26) Zákon č. 1/1992 Zb. o mzde, odmene za pracovnú pohotovosť a o priemernom
zárobku v znení neskorších predpisov.
27) § 128 Občianskeho zákonníka.
28) § 116 Občianskeho zákonníka.
29) § 124 Zákonníka práce.
§ 17 zákona č. 1/1992 Zb.
30) § 190 až 203 Zákonníka práce.
31) § 43b ods. 3 zákona č. 50/1976 Zb. v znení zákona č. 237/2000 Z.z.
31a) § 43b ods. 4 zákona č. 50/1976 Zb. v znení zákona č. 237/2000 Z.z.
31aa) § 60 ods. 3 vyhlášky Úradu geodézie, kartografie a katastra Slovenskej
republiky č. 461/2009 Z.z., ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky
č. 162/1995 Z.z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k
nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov.
31b) § 2 zákona č. 599/2003 Z.z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení
niektorých zákonov.
31c) § 2 ods. 3 zákona č. 447/2008 Z.z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu
ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
31d) § 3 zákona č. 600/2003 Z.z. o prídavku na dieťa a o zmene a doplnení zákona
č. 461/2003 Z.z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 532/2007 Z.z.
31e) § 65 zákona č. 461/2003 Z.z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 555/2007
Z.z.
31f) § 10 ods. 3 zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy
a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 323/2007 Z.z.
32) Zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších
predpisov.