514/2003 Z.z.
ZÁKON
z 28. októbra 2003
o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone verejnej moci a o zmene niektorých
zákonov
Zmena: 215/2007 Z.z.
Zmena: 477/2008 Z.z., 517/2008 Z.z.
Zmena: 508/2010 Z.z.
Zmena: 412/2012 Z.z.
Zmena: 314/2018 Z.z. (nepriama novela)
Zmena: 239/2023 Z.z.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl.I
PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
§ 1
Predmet úpravy
Tento zákon upravuje
a) zodpovednosť štátu za škodu spôsobenú orgánmi
verejnej moci pri výkone verejnej moci,
b) zodpovednosť obce a vyššieho územného celku (ďalej len "územná samospráva") za
škodu spôsobenú orgánmi územnej samosprávy pri výkone samosprávy,
c) predbežné prerokovanie nároku na náhradu škody a právo na regresnú náhradu.
§ 2
Vymedzenie základných pojmov
Na účely tohto zákona
a) výkon verejnej moci je rozhodovanie a úradný
postup orgánov verejnej moci o právach, právom chránených záujmoch a povinnostiach
fyzických osôb alebo právnických osôb,
b) orgán verejnej moci je
1. štátny orgán,
2. orgán územnej samosprávy, verejnoprávna
inštitúcia, orgán záujmovej samosprávy, fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorým
zákon zveril výkon verejnej moci.
DRUHÁ ČASŤ
ZODPOVEDNOSŤ ŠTÁTU ZA ŠKODU SPÔSOBENÚ PRI VÝKONE VEREJNEJ MOCI
§ 3
Rozsah zodpovednosti
(1) Štát zodpovedá za podmienok ustanovených týmto zákonom za škodu,
ktorá bola spôsobená orgánmi verejnej moci, okrem tretej časti toho zákona, pri výkone
verejnej moci
a) nezákonným rozhodnutím,
b) nezákonným zatknutím, zadržaním alebo iným pozbavením osobnej slobody,
c) rozhodnutím o treste, o ochrannom opatrení alebo rozhodnutím o väzbe, alebo
d) nesprávnym úradným postupom.
(2) Zodpovednosti podľa odseku 1 sa nemožno zbaviť.
§ 4
Orgán konajúci v mene štátu
(1) Vo veci náhrady škody, ktorá bola spôsobená orgánom verejnej moci
podľa § 3 ods. 1, koná v mene štátu
a) Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky,
ak
1. škoda vznikla v dôsledku rozhodnutia vydaného súdom alebo
ak škoda bola spôsobená nesprávnym úradným postupom súdu,
2. škodu spôsobil notár
pri výkone verejnej moci, 1)
3. škodu spôsobil súdny exekútor pri výkone exekučnej
činnosti vykonávanej z poverenia súdu podľa osobitného predpisu, 2)
b) Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, ak v trestnom konaní škodu spôsobil
vyšetrovateľ Policajného zboru alebo poverený príslušník Policajného zboru, 3) a
1. prokurátor nezamietol sťažnosť proti uzneseniu vyšetrovateľa Policajného zboru
alebo povereného príslušníka Policajného zboru a nepodal v trestnej veci obžalobu
príslušnému súdu alebo
2. vyšetrovateľ Policajného zboru alebo poverený príslušník
Policajného zboru nekonal na základe záväzného pokynu prokurátora,
c) Ministerstvo financií Slovenskej republiky, ak v trestnom konaní spôsobil škodu
vyšetrovateľ finančnej správy alebo poverený pracovník finančnej správy, 3) a
1.
prokurátor nezamietol sťažnosť proti uzneseniu vyšetrovateľa finančnej správy alebo
povereného pracovníka finančnej správy a nepodal v trestnej veci obžalobu príslušnému
súdu alebo
2. vyšetrovateľ finančnej správy alebo poverený pracovník finančnej správy
nekonal na základe záväzného pokynu prokurátora,
d) ministerstvo alebo iný ústredný orgán štátnej správy, ak škoda vznikla pri výkone
verejnej moci v oblasti štátnej správy, ktorá patrí do pôsobnosti tohto ministerstva
alebo tohto ústredného orgánu štátnej správy a aj keď ide o škodu, ktorá vznikla
pri výkone štátnej správy, ktorá bola prenesená na územnú samosprávu podľa osobitného
predpisu,
e) ministerstvo alebo iný ústredný orgán štátnej správy, ak v dôsledku nesprávneho
prebratia smernice Európskej únie alebo ak v dôsledku nedodržania lehoty určenej
na jej prebratie vznikla škoda pri výkone verejnej moci v oblasti štátnej správy,
ktorá patrí do pôsobnosti tohto ministerstva alebo tohto ústredného orgánu štátnej
správy,
f) Generálna prokuratúra Slovenskej republiky, ak škodu spôsobil štátny orgán podľa
osobitného predpisu 4) v občianskom súdnom konaní, v trestnom konaní alebo správnom
konaní,
g) Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej republiky, ak škoda vznikla v dôsledku nezákonného
rozhodnutia ním vydaného alebo ak škoda bola spôsobená jeho nesprávnym úradným postupom,
h) Národná banka Slovenska, ak škoda vznikla v dôsledku nezákonného rozhodnutia ňou
vydaného alebo ak škoda bola spôsobená jej nesprávnym úradným postupom,
i) verejnoprávna inštitúcia, záujmová samospráva alebo právnická osoba, ktorej zákon
zveril rozhodovanie o právach, právom chránených záujmoch a povinnostiach fyzických
osôb a právnických osôb v oblasti verejnej správy, ak škoda vznikla v dôsledku nezákonného
rozhodnutia ňou vydaného alebo ak škoda bola spôsobená jej nesprávnym úradným postupom,
j) Národná rada Slovenskej republiky, ak škoda vznikla v dôsledku nezákonného rozhodnutia
ňou vydaného alebo ak škoda bola spôsobená jej nesprávnym úradným postupom,
k) Súdna rada Slovenskej republiky, ak škoda vznikla v dôsledku nezákonného rozhodnutia
ňou vydaného alebo ak škoda bola spôsobená jej nesprávnym úradným postupom,
l) Úrad pre reguláciu sieťových odvetví, ak škoda vznikla v dôsledku nezákonného
rozhodnutia ním vydaného alebo ak škoda bola spôsobená jeho nesprávnym úradným postupom,
m) orgán príslušný podľa podľa písmen a) až l), u ktorého bola podaná žiadosť na
predbežné prerokovanie nároku (§ 15), ak ku škode došlo v oblasti verejnej moci,
ktorá patrí do pôsobnosti viacerých orgánov verejnej moci; ak žiadosť bola podaná
na viacerých príslušných orgánoch, ten orgán, ktorý vo veci začal konať ako prvý.
(2) Ak nemožno príslušný orgán určiť podľa odseku 1, koná v mene štátu
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky.
(3) Ak bol nárok na náhradu škody uplatnený na orgáne, ktorý nie je príslušný
vo veci konať podľa odsekov 1 a 2, je tento orgán povinný bezodkladne postúpiť žiadosť
(§ 15) príslušnému orgánu a upovedomiť o tom žiadateľa. Účinky uplatnenia nároku
zostávajú zachované.
Nezákonné rozhodnutie
§ 5
(1) Právo na náhradu škody spôsobenej nezákonným rozhodnutím má účastník
konania, ktorému vznikla škoda v dôsledku rozhodnutia vydaného v tomto konaní.
(2) Právo na náhradu škody má i ten, s kým nebolo konané ako s účastníkom
konania, aj keď s ním, ako s účastníkom konania, konané malo byť.
(3) Ak bolo nezákonné rozhodnutie vydané v konaní, na ktoré sa nevzťahujú
predpisy o správnom konaní, právo na náhradu škody má ten, komu nezákonným rozhodnutím
škoda vznikla.
§ 6
(1) Ak tento zákon neustanovuje inak, právo na náhradu škody spôsobenej
nezákonným rozhodnutím možno uplatniť iba vtedy, ak právoplatné rozhodnutie, ktorým
bola škoda spôsobená, bolo zrušené alebo zmenené pre nezákonnosť príslušným orgánom.
Súd, ktorý rozhoduje o náhrade škody, je viazaný rozhodnutím tohto orgánu.
(2) Právo podľa odseku 1 možno priznať iba vtedy, ak poškodený podal
proti nezákonnému rozhodnutiu riadny opravný prostriedok podľa osobitných predpisov.
Splnenie tejto podmienky sa nevyžaduje, ak ide o prípady hodné osobitného zreteľa.
(3) Ak bola škoda spôsobená nezákonným rozhodnutím, ktoré je vykonateľné
bez ohľadu na právoplatnosť, možno nárok na náhradu škody uplatniť aj vtedy, ak nezákonné
rozhodnutie bolo zrušené alebo zmenené na základe riadneho opravného prostriedku.
Ak bolo vykonateľné rozhodnutie vydané v konaní, na ktoré sa nevzťahujú predpisy
o správnom konaní, možno nárok uplatniť aj vtedy, ak bolo zrušené pre nezákonnosť
príslušným orgánom.
(4) Ak bola škoda spôsobená rozhodnutím orgánu verejnej moci, ktorým
orgán verejnej moci prekročil svoju právomoc, nie je zrušenie alebo zmena rozhodnutia
pre nezákonnosť podmienkou uplatnenia nároku na náhradu škody. Za nezákonné rozhodnutie
sa nepovažuje výsledok postupu Národnej rady Slovenskej republiky pri výkone jej
pôsobnosti podľa čl. 86 písm. a) a d) Ústavy Slovenskej republiky.
§ 7
Rozhodnutie o zatknutí, zadržanie alebo iné pozbavenie osobnej slobody
Právo na náhradu škody spôsobenej rozhodnutím o zatknutí, zadržaním alebo
iným pozbavením osobnej slobody má ten, na kom bolo vykonané, ak bolo rozhodnutie
zrušené ako nezákonné alebo pri ňom došlo k nesprávnemu úradnému postupu.
§ 8
Rozhodnutie o treste, o ochrannom opatrení alebo rozhodnutie o väzbe
(1) Právo na náhradu škody spôsobenej rozhodnutím o treste má ten, na
kom bol úplne alebo sčasti vykonaný trest, ak
a) v ďalšom konaní bolo rozhodnutie
zrušené ako nezákonné alebo
b) v ďalšom konaní bol spod obžaloby oslobodený alebo bolo trestné stíhanie zastavené
preto, že v konaní vyšli najavo skutočnosti alebo dôkazy, ktoré neboli súdu predtým
známe alebo bola vec postúpená inému orgánu; to neplatí, ak sa preukáže, že k včasnému
odhaleniu neznámej skutočnosti nedošlo úplne alebo čiastočne vinou osoby, na ktorej
bol trest vykonaný.
(2) Právo na náhradu škody má i ten, kto bol v ďalšom konaní odsúdený na
miernejší trest, než ktorý na ňom bol vykonaný na základe zrušeného rozsudku; na
účely tohto zákona sa trest odňatia slobody s podmienečným odkladom jeho výkonu nepovažuje
za miernejší trest než nepodmienečný trest odňatia slobody. Náhrada škody patrí len
v rozsahu rozdielu medzi trestom vykonaným na základe zrušeného rozsudku a trestom
uloženým rozsudkom.
(3) Ak bolo v ďalšom konaní trestné stíhanie zastavené pre trestný čin
miernejšie trestný alebo obvinený bol uznaný vinným za taký trestný čin, ale trest
mu nemohol byť podľa osobitného zákona uložený, berie sa zreteľ na rozdiel medzi
hornou hranicou trestnej sadzby miernejšie trestného činu a skutočne vykonaným trestom.
(4) Právo na náhradu škody spôsobenej rozhodnutím o ochrannom opatrení
má ten, na kom bolo úplne alebo sčasti vykonané ochranné opatrenie, ak bolo rozhodnutie
v ďalšom konaní ako nezákonné zrušené.
(5) Právo na náhradu škody spôsobenej rozhodnutím o väzbe má ten, kto
bol vzatý do väzby, ak
a) bolo proti nemu zastavené trestné stíhanie,
b) bol oslobodený spod obžaloby alebo
c) vec bola postúpená inému orgánu.
(6) Právo na náhradu škody nevznikne
a) ak si osoba uloženie trestu,
ochranného opatrenia alebo väzbu zavinila sama,
b) pri zahladení odsúdenia alebo odpustení alebo zmiernení trestu udelením individuálnej
milosti alebo amnestie prezidentom republiky, 5)
c) ak súhlas daný poškodeným alebo príslušným štátnym orgánom, ktorý bol potrebný
na začatie trestného stíhania alebo pokračovanie v ňom, bol vzatý späť, hoci sa tento
súhlas podľa osobitného predpisu vyžaduje, 6)
d) ak dôjde k zastaveniu trestného stíhania z dôvodu, že je trest, ku ktorému môže
stíhanie viesť, celkom bez významu popri treste, ktorý pre iný čin bol obvinenému
už uložený alebo ktorý ho podľa očakávania postihne, alebo že o skutku obvineného
bolo už rozhodnuté iným orgánom disciplinárne, kárne alebo cudzozemským súdom alebo
cudzozemským úradom a toto rozhodnutie možno považovať za dostačujúce,
e) ak došlo k podmienečnému zastaveniu trestného stíhania podľa osobitného predpisu,
7)
f) ak bol schválený zmier podľa osobitného predpisu, 8)
g) ak bola osoba spod obžaloby oslobodená alebo trestné stíhanie zastavené, pretože
nie je trestne zodpovedná, alebo ak po právoplatnosti rozhodnutia zanikla trestnosť
činu alebo medzinárodná zmluva, ktorá bola vyhlásená spôsobom ustanoveným v zákone,
alebo amnestia prezidenta republiky nedovoľuje trestné stíhanie, čin prestal byť
zmenou zákona trestným činom alebo miernejší trest bol uložený preto, že na trestný
čin zákon ustanovil miernejší trest,
h) ak ide o väzbu nariadenú v konaní o vydaní do cudziny; to neplatí, ak škoda bola
spôsobená nezákonným rozhodnutím alebo nesprávnym úradným postupom orgánov Slovenskej
republiky, alebo
i) ak škoda bola spôsobená rozhodnutím cudzieho orgánu uznaného alebo prevzatého
na výkon na územie Slovenskej republiky.
§ 9
Nesprávny úradný postup
(1) Štát zodpovedá za škodu spôsobenú nesprávnym úradným postupom. Za nesprávny
úradný postup sa považuje výkon právomoci orgánom verejnej moci, pri ktorom dôjde
k porušeniu právnou normou ustanoveného predpísaného postupu alebo k porušeniu účelu,
ku ktorému postup orgánu verejnej moci pri výkone verejnej moci smeruje. Za nesprávny
úradný postup sa považuje aj porušenie povinnosti orgánu verejnej moci urobiť úkon
alebo vydať rozhodnutie v zákonom ustanovenej lehote, nečinnosť orgánu verejnej moci
pri výkone verejnej moci, zbytočné prieťahy v konaní alebo iný nezákonný zásah do
práv, právom chránených záujmov fyzických osôb a právnických osôb.
(2) Za nesprávny úradný postup sa nepovažuje postup alebo výsledok postupu
Národnej rady Slovenskej republiky pri výkone jej pôsobnosti podľa čl. 86 písm. a)
a d) Ústavy Slovenskej republiky a postup alebo výsledok postupu vlády Slovenskej
republiky pri výkone jej pôsobnosti podľa čl. 119 písm. b) Ústavy Slovenskej republiky.
(3) Za nesprávny úradný postup sa nepovažuje ani úradný postup, ktorý spočíva
v úkonoch orgánu verejnej moci v rámci súdneho konania alebo iného konania, ktorými
sa zhromažďovali alebo pripravovali podklady pre vydanie rozhodnutia a ktorého vady
a nedostatky sa prejavili vo vydanom rozhodnutí tohto orgánu verejnej moci, a tieto
vady a nedostatky je možné odstrániť uplatnením riadnych alebo mimoriadnych opravných
prostriedkov. Náhradu škody spôsobenú takýmto úradným postupom je možné uplatniť
len podľa § 5 a 6 a za podmienok tam uvedených.
(4) Pri posudzovaní nesprávneho úradného postupu súdu spočívajúceho v porušení
povinnosti urobiť úkon alebo vydať rozhodnutie v zákonom ustanovenej lehote, v nečinnosti
pri výkone verejnej moci alebo v zbytočných prieťahoch v konaní možno vychádzať len
z výsledkov vybavenia sťažnosti na prieťahy, žiadosti o prešetrenie vybavenia sťažnosti
na prieťahy, z právoplatného rozhodnutia vydaného v disciplinárnom konaní, ktorým
sa rozhodlo o tom, že sudca sa dopustil disciplinárneho previnenia, ktoré má za následok
prieťahy v súdnom konaní, právoplatného rozhodnutia Európskeho súdu pre ľudské práva,
ktorým sa rozhodlo, že bolo porušené právo na prerokovanie veci bez zbytočných prieťahov
alebo z právoplatného rozhodnutia Ústavného súdu Slovenskej republiky o ústavnej
sťažnosti, ktorým Ústavný súd Slovenskej republiky konštatoval, že sa porušilo právo
na prerokovanie veci bez zbytočných prieťahov.
(5) Pri posudzovaní nesprávneho úradného postupu vyšetrovateľa Policajného
zboru, povereného príslušníka Policajného zboru, vyšetrovateľa finančnej správy alebo
povereného pracovníka finančnej správy spočívajúceho v porušení povinnosti urobiť
úkon alebo vydať rozhodnutie v zákonom ustanovenej lehote, v nečinnosti pri výkone
verejnej moci alebo v zbytočných prieťahoch v konaní možno vychádzať len z výsledkov
vybavenia žiadosti o preskúmanie postupu vyšetrovateľa Policajného zboru, povereného
príslušníka Policajného zboru, vyšetrovateľa finančnej správy alebo povereného pracovníka
finančnej správy prokurátorom.
(6) Právo na náhradu škody spôsobenej nesprávnym úradným postupom má ten,
komu bola takým postupom spôsobená škoda. Právo na náhradu škody spočívajúcej v náhrade
nemajetkovej ujmy nevznikne, ak súd v správnom súdnictve v konaní o žalobe proti
nečinnosti orgánu verejnej správy, Ústavný súd Slovenskej republiky v konaní o ústavnej
sťažnosti rozhodoval o primeranom finančnom zadosťučinení, alebo Európsky súd pre
ľudské práva v konaní o porušení práva na prejednanie veci v primeranej lehote rozhodoval
o spravodlivom zadosťučinení, a to v rozsahu nemajetkovej ujmy spôsobenej skutočnosťami,
ktoré pri tomto rozhodovaní mohli byť zohľadnené bez ohľadu na to, že zohľadnené
neboli z dôvodu na strane poškodeného.
TRETIA ČASŤ
ZODPOVEDNOSŤ ÚZEMNEJ SAMOSPRÁVY ZA ŠKODU SPÔSOBENÚ PRI VÝKONE SAMOSPRÁVY
§ 10
Rozsah zodpovednosti
(1) Územná samospráva zodpovedá za podmienok ustanovených týmto zákonom
za škodu spôsobenú orgánmi územnej samosprávy pri výkone samosprávy.
(2) Územná samospráva zodpovedá za škodu podľa odseku 1, ktorá bola spôsobená
a) nezákonným rozhodnutím alebo
b) nesprávnym úradným postupom.
(3) Zodpovednosti podľa odseku 1 sa nemožno zbaviť.
Nezákonné rozhodnutie
§ 11
Vo veciach náhrady škody spôsobenej nezákonným rozhodnutím alebo nesprávnym
úradným postupom orgánov územnej samosprávy pri výkone samosprávy v mene územnej
samosprávy koná
a) starosta obce, ak škodu spôsobil orgán obce,
b) predseda samosprávneho kraja, ak škodu spôsobil orgán vyššieho územného celku.
§ 12
(1) Právo na náhradu škody spôsobenej nezákonným rozhodnutím, ktoré bolo
vydané orgánom územnej samosprávy pri výkone samosprávy v konaní, na ktoré sa vzťahujú
predpisy o správnom konaní, má účastník konania, ktorému vznikla škoda v dôsledku
rozhodnutia vydaného v tomto konaní. Právo na náhradu škody má i ten, s kým nebolo
konané ako s účastníkom konania, aj keď s ním, ako s účastníkom konania, konané malo
byť.
(2) Ak bolo nezákonné rozhodnutie vydané orgánom územnej samosprávy pri
výkone samosprávy v konaní, na ktoré sa nevzťahujú predpisy o správnom konaní, má
právo na náhradu škody ten, komu škoda vznikla v dôsledku rozhodnutia vydaného v
tomto konaní.
§ 14
Nesprávny úradný postup
(1) Územná samospráva zodpovedá za škodu spôsobenú nesprávnym úradným postupom.
Za nesprávny úradný postup sa považuje aj porušenie povinnosti urobiť úkon alebo
vydať rozhodnutie o zákonom ustanovenej lehote, nečinnosť orgánu verejnej moci pri
výkone verejnej moci, zbytočné prieťahy v konaní alebo iný nezákonný zásah do práv,
právom chránených záujmov fyzických osôb a právnických osôb.
(2) Právo na náhradu škody spôsobenej nesprávnym úradným postupom má ten,
komu bola takýmto postupom spôsobená škoda.
ŠTVRTÁ ČASŤ
SPOLOČNÉ USTANOVENIA
Predbežné prerokovanie nároku
§ 15
(1) Nárok na náhradu škody spôsobenej nezákonným rozhodnutím, nezákonným
zatknutím, zadržaním alebo iným pozbavením osobnej slobody, rozhodnutím o treste,
o ochrannom opatrení alebo rozhodnutím o väzbe, ako aj nárok na náhradu škody spôsobenej
nesprávnym úradným postupom je potrebné vopred predbežne prerokovať na základe písomnej
žiadosti poškodeného o predbežné prerokovanie nároku (ďalej len "žiadosť") s príslušným
orgánom podľa § 4 a 11.
(2) Ak bola žiadosť podaná na nepríslušnom orgáne, je tento orgán povinný
bezodkladne ju postúpiť príslušnému orgánu a upovedomiť o tom poškodeného. Účinky
podania žiadosti zostávajú zachované.
§ 16
(1) Zo žiadosti musí byť zrejmé, kto náhradu škody žiada, ktorej veci
sa týka, titul, z ktorého sa nároku na náhradu škody domáha, akým spôsobom škoda
vznikla a čoho sa poškodený domáha. V žiadosti a pri uplatnení nároku na náhradu
škody na súde je poškodený povinný uviesť požadovanú výšku náhrady škody a označiť
orgán verejnej moci, ktorý mu škodu spôsobil.
(2) Príslušný orgán neprihliada na žiadosť, ak žiadosť nemá náležitosti
podľa odseku 1 a poškodený na výzvu príslušného orgánu v určenej lehote neodstránil
nedostatky žiadosti; tým nie je dotknuté právo poškodeného domáhať sa za splnenia
podmienok podľa tohto zákona uspokojenia nároku alebo jeho časti na súde.
(3) Ak žiadosť už bola prerokovaná, príslušný orgán túto skutočnosť oznámi
žiadateľovi s odôvodnením, že žiadosť už bola prerokovaná a na opakovanú žiadosť
príslušný orgán ďalej neprihliada.
(4) Ak príslušný orgán neuspokojí nárok na náhradu škody alebo uspokojí
iba jeho časť do šiestich mesiacov odo dňa prijatia žiadosti alebo ak príslušný orgán
písomne oznámi poškodenému, že neuspokojí jeho nárok na náhradu škody, môže sa poškodený
domáhať uspokojenia nároku alebo jeho neuspokojenej časti na súde. Pri uplatnení
nároku na súde môže poškodený požadovať úhradu len v rozsahu nároku, ktorý bol predbežne
prerokovaný, a z titulu, ktorý bol predbežne prerokovaný. Ak súd rozhodnutím o náhrade
škody prizná poškodenému aj úrok z omeškania, lehota omeškania začína príslušnému
orgánu plynúť najskôr dňom oznámenia, že neuspokojí nárok na náhradu škody, alebo
uplynutím šesťmesačnej lehoty na predbežné prerokovania nároku, ak súd neurčí začiatok
jej plynutia neskôr.
(5) Každý je povinný bezodplatne poskytnúť súčinnosť potrebnú pre predbežné
prerokovanie návrhu príslušnému orgánu v lehote určenej príslušným orgánom.
Spôsob a rozsah náhrady škody
§ 17
(1) Uhrádza sa skutočná škoda a ušlý zisk, ak osobitný predpis neustanovuje
inak. 1a)
(2) V prípade, ak iba samotné konštatovanie porušenia práva nie je dostatočným
zadosťučinením vzhľadom na ujmu spôsobenú nezákonným rozhodnutím alebo nesprávnym
úradným postupom, uhrádza sa aj nemajetková ujma v peniazoch, ak nie je možné uspokojiť
ju inak.
(3) Výška nemajetkovej ujmy v peniazoch podľa odseku 2 sa určuje s
prihliadnutím najmä na
a) osobu poškodeného, jeho doterajší život a prostredie, v
ktorom žije a pracuje,
b) závažnosť vzniknutej ujmy a na okolnosti, za ktorých k nej došlo,
c) závažnosť následkov, ktoré vznikli poškodenému v súkromnom živote,
d) závažnosť následkov, ktoré vznikli poškodenému v spoločenskom uplatnení.
(4) Výška náhrady nemajetkovej ujmy priznaná podľa odseku 2 nemôže byť
vyššia ako výška náhrady poskytovaná osobám poškodeným násilnými trestnými činmi
podľa osobitného predpisu 8a)
(5) zrušený od 1.1.2013.
§ 18
(1) Náhrada škody zahŕňa aj náhradu účelne vynaložených trov konania,
ktoré poškodenému vznikli v konaní, v ktorom bolo vydané nezákonné rozhodnutie alebo
rozhodnutie o treste, o ochrannom opatrení alebo rozhodnutie o väzbe, zatknutí a
inom pozbavení osobnej slobody alebo vykonané zadržanie a v konaní, v ktorom bolo
rozhodnutie zrušené alebo bolo trestné stíhanie zastavené, alebo v ktorom bola vec
postúpená inému orgánu.
(2) Náhrada škody zahŕňa aj náhradu účelne vynaložených trov konania,
ktoré poškodenému vznikli v konaní, v ktorom došlo k nesprávnemu úradnému postupu,
ak tieto trovy konania priamo súviseli s nesprávnym úradným postupom.
(3) Súčasťou trov konania sú aj trovy právneho zastúpenia, ktoré zahŕňajú
účelne vynaložené hotové výdavky a odmenu za zastupovanie, ktorá sa určí ako tarifná
odmena advokáta. 9) Súčasťou trov konania nie sú náklady na predbežné prerokovanie
nároku na náhradu škody pred príslušným orgánom.
Lehoty
§ 19
(1) Právo na náhradu škody sa premlčí za tri roky odo dňa, keď sa poškodený
dozvedel o škode. Ak je podmienkou uplatnenia práva na náhradu škody zrušenie alebo
zmena právoplatného rozhodnutia, plynie premlčacia lehota odo dňa doručenia (oznámenia)
rozhodnutia, ktorým bolo zmenené alebo zrušené právoplatné rozhodnutie.
(2) Najneskôr sa právo na náhradu škody premlčí za desať rokov odo dňa,
keď bolo poškodenému doručené (oznámené) rozhodnutie, ktorým mu bola spôsobená škoda;
to neplatí, ak ide o škodu na zdraví alebo škodu spôsobenú rozhodnutím podľa § 7
a 8.
(3) Lehota neplynie počas predbežného prerokovania nároku podľa § 15
odo dňa podania žiadosti do skončenia prerokovania, najdlhšie však počas šiestich
mesiacov.
§ 20
Právo štátu alebo územnej samosprávy na regresnú náhradu sa premlčí za
rok odo dňa, keď bola uhradená celá náhrada škody; nie však skôr, ako za rok odo
dňa, keď nadobudol právoplatnosť trestný rozsudok alebo disciplinárne opatrenie voči
osobe, ktorá sa dopustila trestného činu alebo disciplinárneho previnenia nesprávnym
úradným postupom alebo v príčinnej súvislosti s ním alebo sa dopustila trestného
činu alebo disciplinárneho previnenia, v dôsledku ktorého alebo v príčinnej súvislosti
s ním vydala nezákonné rozhodnutie.
Regresná náhrada
§ 21
(1) Právo štátu a územnej samosprávy na regresnú náhradu vznikne iba
vtedy, ak bola škoda uhradená.
(2) Vo veciach regresnej náhrady koná a rozhoduje za štát príslušný orgán
podľa § 4 a za územnú samosprávu príslušný orgán podľa § 11.
(3) Ak bola škoda spôsobená viacerými orgánmi alebo osobami, zodpovedajú
tieto spoločne a nerozdielne.
§ 22
(1) Ak štát uhradí náhradu škody spôsobenú nezákonným rozhodnutím alebo
nesprávnym úradným postupom, požaduje regresnú náhradu v celej výške
a) od verejnoprávnej inštitúcie, záujmovej samosprávy alebo štátneho orgánu, ktorý
vydal nezákonné rozhodnutie alebo sa podieľal na nesprávnom úradnom postupe,
b) od právnickej osoby, ktorá vydala nezákonné rozhodnutie alebo sa podieľala na
nesprávnom úradnom postupe ako osoby na to oprávnenej pri výkone verejnej moci, ktorá
jej bola zverená zákonom,
c) od fyzickej osoby, ktorá vydala nezákonné rozhodnutie alebo sa podieľala na nesprávnom
úradnom postupe ako osoby na to oprávnenej pri výkone verejnej moci, ktorá jej bola
zverená 10) zákonom alebo,
d) od územnej samosprávy, ak škodu spôsobili orgány územnej samosprávy pri výkone
verejnej moci v oblasti prenesenej štátnej správy na územné samosprávy.
(2) Štát upustí od vymáhania regresnej náhrady alebo jej časti od osoby
alebo orgánu uvedeného v odseku 1, len ak škoda nebola spôsobená svojvoľným rozhodnutím,
ktoré zjavne nemá oporu v právnom poriadku alebo ak regresnú náhradu nie je možné
vymôcť.
Za regresnú náhradu, ktorú nie je možné vymôcť podľa tohto zákona, sa považuje
štátom uhradená náhrada škody vyplatená podľa tohto zákona,
a) ktorá je premlčaná a osoba alebo orgán uvedený v odseku 1 vzniesol námietku premlčania,
b) pri ktorej je pravdepodobné, že výťažok, ktorý by sa pri jej vymáhaní dosiahol,
nepostačí ani na krytie nákladov spojených s jej vymáhaním,
c) pri ktorej je zrejmé, že majetok osoby alebo orgánu uvedeného v odseku 1 nepostačí
ani na jej čiastočné uspokojenie,
d) pri ktorej vymáhanie je spojené s nadmernými ťažkosťami, pričom je zrejmé, že
ďalšie vymáhanie nebude viesť k uspokojeniu,
e) pri ktorej nemôže dôjsť k uspokojeniu pohľadávky ani vymáhaním od dediča alebo
právneho nástupcu osoby uvedenej v odseku 1.
(3) Ak štát uhradí náhradu škody, ktorá bola spôsobená sudcom, a previnenie
sudcu bolo zistené v disciplinárnom konaní ako závažné disciplinárne previnenie 10a)
alebo v trestnom konaní, požaduje od sudcu regresnú náhradu
a) v celej výške, ak
ide o úmyselné konanie sudcu,
b) vo výške podľa osobitného predpisu, 10b) ak ide o nedbanlivostné konanie sudcu.
(4) Fyzické osoby, právnické osoby, verejnoprávne inštitúcie, záujmová
samospráva, štátne orgány, obce a vyššie územné celky, voči ktorým si štát uplatnil
regresnú náhradu podľa tohto zákona po jej uhradení sú
a) povinné uplatniť voči zodpovedným
zamestnancom nárok na náhradu škody podľa osobitných predpisov, 11) ak škoda bola
spôsobená úmyselným konaním,
b) oprávnené uplatniť voči zodpovedným zamestnancom nárok na náhradu škody podľa
osobitných predpisov, 11) ak škoda bola spôsobená z nedbanlivosti.
(5) Ak má fyzická osoba podľa odseku 1 písm. c) uzavretú zmluvu o poistení
zodpovednosti za škodu, ktorá by mohla vzniknúť v súvislosti s vykonávaním jej činnosti,
11a) môže štát požadovať regresnú náhradu priamo od poisťovne, v rozsahu podľa platnej
poistnej zmluvy. Na tento účel fyzická osoba podľa odseku 1 písm. c), alebo príslušný
orgán stavovskej samosprávy, poskytne štátu bezodkladne príslušnú poistnú zmluvu
a všetky potrebné informácie.
§ 23
Ak bolo nezákonné rozhodnutie územnej samosprávy pri výkone verejnej
moci v oblasti prenesenej štátnej správy na územné samosprávy vydané preto, že ten,
kto ho vydal, sa riadil nesprávnym právnym názorom príslušného orgánu, ktorý v konaní
zrušil rozhodnutie územnej samosprávy, nemá štát právo na regresnú náhradu voči orgánu
územnej samosprávy.
§ 24
(1) Ak územná samospráva uhradí náhradu škody spôsobenú nezákonným rozhodnutím
alebo nesprávnym úradným postupom pri výkone samosprávy, môže požadovať regresnú
náhradu od osôb, ktoré sa podieľali na vydaní nezákonného rozhodnutia alebo na nesprávnom
úradnom postupe podľa osobitných predpisov.
(2) Ak bolo nezákonné rozhodnutie územnej samosprávy pri výkone samosprávy
vydané preto, že ten, kto ho vydal, sa riadil nesprávnym právnym názorom príslušného
orgánu, ktorý v konaní zrušil rozhodnutie územnej samosprávy pri výkone samosprávy,
má územná samospráva právo na regresnú náhradu od štátu.
(3) Ustanovenie § 20 sa použije primerane.
§ 25
(1) Ak § 26 neustanovuje inak, právne vzťahy vrátane predbežného prerokovania
nároku podľa tohto zákona sa spravujú Občianskym zákonníkom.
(2) Strata na zárobku sa uhrádza, aj keď nebola spôsobená škoda na zdraví.
Ustanovenie § 447 ods. 2 osobitného predpisu 12) sa vzťahuje na tieto prípady primerane.
(3) Nárok na regresnú náhradu vylučuje nárok na náhradu škody podľa osobitných
predpisov.
(4) Spory vzniknuté z právnych vzťahov upravených týmto zákonom rozhodujú
súdy, ak osobitný zákon neustanovuje inak.
§ 26
Ústredná evidencia
(1) Ministerstvo financií Slovenskej republiky vedie ústrednú evidenciu
žiadostí podľa § 15 a uhradených náhrad škôd podľa tohto zákona (ďalej len "evidencia").
(2) Do evidencie sa zapisuje
a) príslušný orgán podľa § 4, ktorý koná
v mene štátu,
b) spôsob, akým škoda vznikla,
c) spôsob a rozsah uplatneného nároku na náhradu škody,
d) spôsob a rozsah uspokojenia nároku na náhradu škody.
(3) Príslušný orgán konajúci v mene štátu podľa § 4 je povinný oznámiť
údaje podľa odseku 2 písm. a) až c) Ministerstvu financií Slovenskej republiky do
30 dní od kedy sa dozvedel, že poškodený uplatnil svoje právo na náhradu škody na
súde podľa § 16. Ďalej je povinný oznámiť Ministerstvu financií Slovenskej republiky
údaje podľa odseku 2 písm. d) do 30 dní od uspokojenia nároku na náhradu škody.
(4) Ak príslušný orgán konajúci v mene štátu podľa § 4 neoznámi v lehotách
podľa odseku 3 údaje podľa odseku 2, Ministerstvo financií Slovenskej republiky môže
uložiť orgánu za porušenie tejto povinnosti pokutu v sume do 3310 eur.
(5) Na konanie o uložení pokuty sa vzťahuje všeobecný predpis o správnom
konaní. 12a) Pri určovaní výšky pokuty sa prihliada na závažnosť, trvanie, mieru
zavinenia a na následky protiprávneho konania.
(6) Pokuta je splatná do 30 dní odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia
o uložení pokuty. Výnos z pokuty je príjmom štátneho rozpočtu.
PIATA ČASŤ
PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 27
Prechodné ustanovenie
(1) Zodpovednosť za škodu podľa tohto zákona sa vzťahuje na škodu spôsobenú
rozhodnutiami, ktoré boli vydané odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto zákona a na
škodu spôsobenú nesprávnym úradným postupom odo dňa nadobudnutia účinnosti tohto
zákona.
(2) Zodpovednosť za škodu spôsobenú rozhodnutiami, ktoré boli vydané pred
nadobudnutím účinnosti tohto zákona a za škodu spôsobenú nesprávnym úradným postupom
pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona, sa spravuje doterajšími predpismi.
§ 27a
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2009
Náhrada škody priznaná podľa tohto zákona pred 1. januárom 2009 vyjadrená
v slovenských korunách, ktorá sa stane splatnou alebo má byť zaplatená po 1. januári
2009, sa od 1. januára 2009 považuje za náhradu škody vyjadrenú v eurách, a to v
prepočte podľa konverzného kurzu 13) so zaokrúhlením na celé eurocenty smerom nahor.
§ 27b
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2009
(1) Zodpovednosť za škodu spôsobenú rozhodnutiami, ktoré boli vydané pred
nadobudnutím účinnosti tohto zákona, a za škodu spôsobenú nesprávnym úradným postupom
pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona, sa spravuje predpismi účinnými do 31. decembra
2008.
(2) Ak štát uhradí náhradu škody spôsobenú nezákonným rozhodnutím alebo
nesprávnym úradným postupom pred 1. januárom 2009, požaduje regresnú náhradu od povinných
osôb podľa tohto zákona; to neplatí vo vzťahu k osobám, od ktorých by pred 1. januárom
2009 nemohol požadovať regresnú náhradu.
Čl.II
Zákon Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej činnosti
(Notársky poriadok) v znení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 232/1995
Z.z., zákona č. 397/2000 Z.z., zákona č. 561/2001 Z.z., zákona č. 526/2002 Z.z.,
zákona č. 527/2002 Z.z. a zákona č. 357/2003 Z.z. sa mení takto:
V § 40 odsek 1 znie:
"(1) Ak osobitný zákon 3a) neustanovuje inak, notár zodpovedá za škodu tomu,
komu ju spôsobil on alebo jeho zamestnanec v súvislosti s činnosťou podľa tohto zákona.".
Poznámka pod čiarou k odkazu 3a znie:
"3a) Zákon č. 514/2003 Z.z. o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone
verejnej moci a o zmene niektorých zákonov.".
Čl.III
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z.z. o súdnych exekútoroch
a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení
zákona č. 211/1997 Z.z., zákona č. 353/1997 Z.z., zákona č. 235/1998 Z.z., zákona
č. 240/1998 Z.z., zákona č. 280/1999 Z.z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky
č. 415/2000 Z.z., zákona č. 291/2001 Z.z., zákona č. 32/2002 Z.z. a zákona č. 356/2003
Z.z. sa mení takto:
V § 33 odsek 1 znie:
"(1) Ak osobitný zákon 3a) neustanovuje inak, exekútor zodpovedá za škodu
tomu, komu ju spôsobil on alebo jeho zamestnanec v súvislosti s činnosťou podľa tohto
zákona.".
Poznámka pod čiarou k odkazu 3a znie:
"3a) Zákon č. 514/2003 Z.z. o zodpovednosti za škodu spôsobenú pri výkone
verejnej moci a o zmene niektorých zákonov.".
Čl.IV
Zrušený od 1.3.2019
Čl.V
Zákon č. 385/2000 Z.z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení zákona č. 185/2002 Z.z., zákona č. 670/2002 Z.z., zákona č. 426/2003
Z.z., zákona č. 458/2003 Z.z. a zákona č. 505/2003 Z.z. sa mení takto:
V čl. I § 104 sa na konci textu bodka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa
tieto slová: "ustanovenie § 105 ods. 2 sa nepoužije.".
Čl.VI
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. júla 2004.
Zákon č. 215/2007 Z.z. nadobudol účinnosť 1. septembrom 2007.
Zákony č. 477/2008 Z.z. a č. 517/2008 Z.z. nadobudli účinnosť 1. januárom 2009.
Zákon č. 508/2010 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2011.
Zákon č. 412/2012 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2013.
Zákon č. 314/2018 Z.z. nadobudol účinnosť 1. marcom 2019.
Zákon č. 239/2023 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júlom 2023.
Rudolf Schuster v.r.
Pavol Hrušovský v.r.
Mikuláš Dzurinda v.r.
1) § 3 ods. 1 zákona Slovenskej národnej rady č. 323/1992 Zb. o notároch a notárskej
činnosti (Notársky poriadok) v znení neskorších predpisov.
§ 38 a § 175a až 175zd
Občianskeho súdneho poriadku.
1a) § 35b ods. 10 zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní
a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení zákona č. 215/2007
Z.z.
2) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z.z. o súdnych exekútoroch
a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení
neskorších predpisov.
3) § 10 ods. 8 Trestného poriadku v znení neskorších predpisov.
4) § 38 zákona č. 153/2001 Z.z. o prokuratúre.
5) čl. 102 ods. 1 písm. j) Ústavy Slovenskej republiky.
6) § 163a Trestného poriadku.
7) § 307 Trestného poriadku.
8) § 309 Trestného poriadku.
8a) Zákon č. 215/2006 Z.z. o odškodňovaní osôb poškodených násilnými trestnými
činmi v znení zákona č. 79/2008 Z.z.
9) § 9 až 14 vyhlášky Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 655/2004
Z.z. o odmenách a náhradách advokátov za poskytovanie právnych služieb v znení neskorších
predpisov.
10) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z.z.
Zákon Slovenskej
národnej rady č. 323/1992 Zb.
10a) § 116 ods. 2 a 3 zákona č. 385/2000 Z.z. o sudcoch a prísediacich a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 517/2008 Z.z.
10b) § 105 ods. 2 zákona č. 385/2000 Z.z.
11) Napríklad § 179 Zákonníka práce, § 115 zákona č. 400/2009 Z.z. o štátnej
službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, § 13a
zákona č. 552/2003 Z.z. o výkone vo verejnom záujme v znení zákona č. 490/2008 Z.z.
11a) Napríklad § 12 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z.z.
v znení zákona č. 341/2005 Z.z., § 12 zákona Slovenskej národnej rady č. 323/1992
Zb. v znení zákona č. 526/2002 Z.z.
12) Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov.
12a) Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších
predpisov.
13) § 1 ods. 2 písm. c) zákona č. 659/2007 Z.z. o zavedení meny euro v Slovenskej
republike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 70/2008 Z.z.