552/2003 Z.z.
ZÁKON
zo 6. novembra 2003
o výkone práce vo verejnom záujme
Zmena: 365/2004 Z.z., 369/2004 Z.z.
Zmena: 330/2007 Z.z.
Zmena: 490/2008 Z.z.
Zmena: 151/2010 Z.z.
Zmena: 257/2011 Z.z.
Zmena: 361/2012 Z.z.
Zmena: 103/2014 Z.z.
Zmena: 307/2014 Z.z.
Zmena: 375/2015 Z.z.
Zmena: 354/2016 Z.z.
Zmena: 55/2017 Z.z.
Zmena: 243/2017 Z.z.
Zmena: 177/2018 Z.z.
Zmena: 470/2019 Z.z.
Zmena: 92/2022 Z.z.
Zmena: 201/2024 Z.z.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
§ 1
Predmet a pôsobnosť zákona
(1) Tento zákon upravuje práva a povinnosti zamestnancov a zamestnávateľov
pri výkone práce vo verejnom záujme.
(2) Tento zákon sa vzťahuje na zamestnancov pri výkone práce vo verejnom
záujme k zamestnávateľom, ktorými sú
a) štátne orgány, obce, vyššie územné celky
a právnické osoby, ktorým zákon zveruje právomoc rozhodovať o právach a povinnostiach
fyzických osôb alebo právnických osôb v oblasti verejnej správy,
b) právnické osoby zriadené zákonom, právnické osoby zriadené štátnym orgánom, obcou
alebo vyšším územným celkom podľa osobitného predpisu1) a verejné výskumné inštitúcie,1a)
c) právnické osoby založené štátnym orgánom, obcou alebo vyšším územným celkom, ak
majetková účasť alebo súčet majetkovej účasti štátu, obce alebo vyššieho územného
celku je viac ako 67%,
d) iné právnické osoby založené štátnym orgánom, obcou alebo vyšším územným celkom,
u ktorých väčšinu členov riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov navrhuje
štátny orgán, obec alebo vyšší územný celok.
(3) Na pracovnoprávne vzťahy zamestnancov právnickej osoby podľa odseku 2 písm.
c) sa nevzťahujú ustanovenia tohto zákona, ak majetková účasť alebo súčet majetkovej
účasti štátu, obce alebo vyššieho územného celku sa zníži pod úroveň 67%, a to odo
dňa prevodu majetkovej účasti.
(4) Na pracovnoprávne vzťahy zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme
sa vzťahuje Zákonník práce, ak tento zákon alebo osobitný predpis 2) neustanovuje
inak.
(5) Tento zákon sa nevzťahuje na zamestnancov, ktorí vykonávajú pracovné činnosti
remeselné, manuálne alebo manipulačné s prevahou fyzickej práce.
(6) Činnosť člena okrskovej volebnej komisie, zapisovateľa okrskovej volebnej
komisie, člena okrskovej komisie pre referendum, zapisovateľa okrskovej komisie pre
referendum, sčítacieho komisára a člena komisie obecného zastupiteľstva sa nevykonáva
v pracovnoprávnom vzťahu.
§ 2
Vymedzenie niektorých pojmov
(1) Zamestnanec podľa tohto zákona je fyzická osoba, ktorá je v pracovnoprávnom
vzťahu k zamestnávateľovi uvedenému v § 1 ods. 2 pri výkone práce vo verejnom záujme,
ako aj štatutárny orgán, ktorý je v pracovnoprávnom vzťahu k zamestnávateľovi.
(2) Verejný záujem podľa tohto zákona je záujem, ktorý prináša majetkový prospech
alebo iný prospech všetkým občanom alebo väčšine občanov. U zamestnancov zamestnávateľa,
ktorými sú právnické osoby podľa § 1 ods. 2 písm. c), výkon práce vo verejnom záujme
je aj plnenie povinností zamestnancov v záujme týchto právnických osôb podľa Obchodného
zákonníka.
(3) Osobný záujem podľa tohto zákona je záujem, ktorý prináša majetkový prospech
alebo iný prospech zamestnancovi alebo jemu blízkym osobám. 3)
(4) Rozpor záujmov podľa tohto zákona je skutočnosť, ak zamestnanec uprednostní
osobný záujem pred verejným záujmom.
§ 3
Predpoklady výkonu práce vo verejnom záujme
(1) Zamestnancom podľa tohto zákona sa môže stať fyzická osoba, ktorá
a)
má spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu,
b) je bezúhonná,
c) spĺňa kvalifikačné predpoklady a osobitné kvalifikačné predpoklady, ak to vyžaduje
osobitný predpis, 4)
d) má zdravotnú spôsobilosť na prácu, ktorú má vykonávať, ak to vyžaduje osobitný
predpis, 5)
e) bola zvolená alebo vymenovaná, ak tento zákon alebo osobitný predpis 6) voľbu
alebo vymenovanie ustanovuje ako predpoklad vykonávania práce vo verejnom záujme,
f) je oprávnená na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami podľa osobitného
predpisu, 7) ak sa takéto oprávnenie na dohodnutú prácu vyžaduje,
g) má poverenie podľa vnútorných predpisov príslušnej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti,
8) ak vyučuje náboženstvo.
(2) Predpoklady uvedené v odseku 1 musí zamestnanec spĺňať po celý čas výkonu
práce vo verejnom záujme.
(3) Za bezúhonného na účely tohto zákona sa nepovažuje ten, kto bol právoplatne
odsúdený za úmyselný trestný čin.
(4) Bezúhonnosť sa preukazuje výpisom z registra trestov10) nie starším ako
tri mesiace. Bezúhonnosť možno preukázať aj výpisom z registra trestov alebo odpisom
registra trestov vydaným na účely preukázania bezúhonnosti podľa osobitného predpisu.7)
(5) Fyzická osoba, ktorá je štátnym občanom Slovenskej republiky, poskytne
na účel preukázania bezúhonnosti podľa odseku 4 pred uzavretím pracovnoprávneho vzťahu
zamestnávateľovi, ktorý je súčasne služobným úradom podľa osobitného predpisu,10a)
údaje potrebné na vyžiadanie výpisu z registra trestov.10aa) Údaje podľa prvej vety
zamestnávateľ, ktorý je súčasne služobným úradom podľa osobitného predpisu,10a) zašle
pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu prostredníctvom centrálneho informačného systému
štátnej služby10b) v elektronickej podobe Generálnej prokuratúre Slovenskej republiky
(ďalej len "generálna prokuratúra") na vydanie výpisu z registra trestov; generálna
prokuratúra a krajská prokuratúra zašlú pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu údaje
podľa prvej vety v elektronickej podobe prostredníctvom informačného systému generálnej
prokuratúry registru trestov na vydanie výpisu z registra trestov.
(6) Fyzická osoba, ktorá je štátnym občanom Slovenskej republiky, poskytne
na účel preukázania bezúhonnosti podľa odseku 4 pred uzavretím pracovnoprávneho vzťahu
zamestnávateľovi, ktorý nie je súčasne služobným úradom podľa osobitného predpisu,10a)
údaje potrebné na vyžiadanie výpisu z registra trestov.10aa) Údaje podľa prvej vety
zašle zamestnávateľ, ktorý nie je súčasne služobným úradom podľa osobitného predpisu,10a)
pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu v elektronickej podobe prostredníctvom elektronickej
komunikácie generálnej prokuratúre na vydanie výpisu z registra trestov.
(7) Fyzická osoba, ktorá nie je štátnym občanom Slovenskej republiky, na účel
preukázania bezúhonnosti podľa odseku 4 predloží pred uzavretím pracovnoprávneho
vzťahu zamestnávateľovi výpis z registra trestov alebo obdobný doklad vydaný štátom,
ktorého je občanom.
(8) Vymenovanie je predpokladom výkonu funkcie štatutárneho orgánu právnickej
osoby zriadenej štátnym orgánom.
§ 4
Právne úkony
Právne úkony za zamestnávateľa voči zamestnancovi, ktorý je štatutárnym orgánom,
robí orgán, ktorý ho vymenoval alebo zvolil. Ak je štatutárny orgán vymenovaný prezidentom
Slovenskej republiky podľa osobitného predpisu, robí právne úkony za zamestnávateľa
vedúci ústredného orgánu štátnej správy, do ktorého pôsobnosti patrí, ak osobitný
predpis neustanovuje inak. Ak je štatutárny orgán vymenovaný alebo zvolený kolektívnym
orgánom podľa osobitného predpisu, 11) robí právne úkony jeho predseda alebo iná
fyzická osoba týmto orgánom poverená. V ostatných prípadoch robí právne úkony štatutárny
orgán nadriadeného orgánu. Ak zamestnávateľ nemá nadriadený orgán, robí právne úkony
štatutárny orgán zriaďovateľa. Ak zamestnávateľ nemá nadriadený orgán ani zriaďovateľa,
robí právne úkony vedúci ústredného orgánu štátnej správy, do ktorého pôsobnosti
patrí.
§ 5
Výberové konanie na miesto vedúceho zamestnanca
(1) Miesto vedúceho zamestnanca, ktorý vykonáva funkciu štatutárneho orgánu
u zamestnávateľa uvedeného v § 1 ods. 2, a miesto ďalšieho vedúceho zamestnanca,
u ktorého to určí pracovný poriadok, sa obsadzuje na základe výsledku výberového
konania; to neplatí ak osobitný predpis 12) ustanovuje aj iný spôsob výberu vedúceho
zamestnanca alebo ustanovuje voľbu alebo vymenovanie vedúceho zamestnanca kolektívnym
orgánom.
(2) Výberovým konaním na obsadenie miesta vedúceho zamestnanca ustanoveného
v odseku 1 (ďalej len "výberové konanie") sa overujú schopnosti a odborné znalosti
uchádzača, ktoré sú potrebné alebo vhodné vzhľadom na povahu povinností, ktoré má
zamestnanec vykonávať na mieste vedúceho zamestnanca. Pri výberovom konaní sa musí
dodržiavať zásada rovnakého zaobchádzania v pracovnoprávnych a obdobných právnych
vzťahoch ustanovená osobitným zákonom. 12a) V súlade so zásadou rovnakého zaobchádzania
sa zakazuje diskriminácia aj z dôvodu manželského stavu a rodinného stavu, farby
pleti, jazyka, politického alebo iného zmýšľania, odborovej činnosti, národného alebo
sociálneho pôvodu, majetku, rodu alebo iného postavenia.
(3) Výberové konanie vyhlasuje zamestnávateľ v tlači alebo v iných všeobecne
prístupných prostriedkoch masovej komunikácie, ktorými sú najmä televízia, rozhlas
a internet. Výberové konanie na miesto štatutárneho orgánu vyhlasuje zriaďovateľ
alebo zakladateľ alebo orgán štátnej správy, do ktorého pôsobnosti zamestnávateľ,
u ktorého bude funkciu štatutárneho orgánu vykonávať, patrí. Výberové konanie sa
vyhlasuje najmenej tri týždne pred jeho začatím. Oznámenie o vyhlásení výberového
konania obsahuje
a) názov zamestnávateľa vrátane obce, kde je sídlo zamestnávateľa,
b) funkciu, ktorá sa obsadzuje výberovým konaním,
c) kvalifikačné predpoklady a osobitné kvalifikačné predpoklady na vykonávanie funkcie
podľa osobitného predpisu, 4)
d) iné kritériá a požiadavky v súvislosti s obsadzovanou funkciou,
e) zoznam požadovaných dokladov,
f) dátum a miesto podania žiadosti o účasť na výberovom konaní.
(4) Zamestnávateľ, ktorý vyhlásil výberové konanie, zriadi výberovú komisiu
a vymenuje jej členov. Členov výberovej komisie pri výberovom konaní na miesto štatutárneho
orgánu vymenúva zriaďovateľ alebo zakladateľ. Ak zamestnávateľ nemá zriaďovateľa
alebo zakladateľa, členov výberovej komisie vymenuje orgán štátnej správy, do ktorého
pôsobnosti zamestnávateľ patrí. Výberová komisia má najmenej troch členov, z ktorých
najmenej jedného člena určí zástupca zamestnancov. Celkový počet členov výberovej
komisie je nepárny.
(5) Uchádzača, ktorý spĺňa predpoklady podľa § 3 ods. 1 písm. a), c) až e)
a g), výberová komisia pozve na výberové konanie najmenej sedem dní pred jeho začatím
s uvedením dátumu, miesta a hodiny výberového konania. Výberové konanie sa uskutočňuje
písomnou formou alebo pohovorom, alebo písomnou formou a pohovorom.
(6) Výberová komisia zhodnotí výsledok výberového konania a na základe výsledkov
určí poradie uchádzačov a zverejní výsledok výberového konania tak, aby bolo prístupné
každému uchádzačovi. Poradie uchádzačov je záväzné pri obsadení funkcie; zamestnávateľ
uzavrie pracovný pomer s uchádzačom podľa poradia. Uchádzač podľa poradia na účel
preukázania bezúhonnosti podľa § 3 ods. 4 pred uzavretím pracovnoprávneho vzťahu
postupuje podľa § 3 ods. 4 až 7.
(7) Výberová komisia písomne oznámi uchádzačovi výsledok výberového konania
do desiatich dní od jeho skončenia.
(8) Ak výberová komisia na základe výberového konania nevyberie uchádzača na
obsadzované miesto vedúceho zamestnanca, pretože žiadny uchádzač nevyhovel ustanoveným
podmienkam, zamestnávateľ vyhlási nové výberové konanie.
(9) Voľné miesto vedúceho zamestnanca možno obsadiť bez výberového konania
len do vymenovania po úspešnom vykonaní výberového konania podľa tohto zákona, a
to najdlhšie na šesť mesiacov.
(10) Uchádzač, ktorý sa cíti poškodený v dôsledku nedodržania podmienok pri
výberovom konaní, môže sa domáhať svojich práv na súde vrátane primeranej náhrady
nemajetkovej ujmy v peniazoch.
§ 6
(1) Zamestnávateľ je povinný informovať o voľných pracovných miestach na výkon
práce vo verejnom záujme na mieste u zamestnávateľa, ktoré je zamestnancom prístupné,
a umožniť zamestnancom a iným fyzickým osobám uchádzať sa o tieto voľné pracovné
miesta.
(2) Zamestnávateľ rozhodne o obsadení voľného pracovného miesta na základe
posúdenia vhodnosti jednotlivých uchádzačov z hľadiska ich znalostí a schopností
na výkon práce vo verejnom záujme.
§ 7
Podriadenosť zamestnancov
Zamestnancov, ktorí sú blízkymi osobami, 3) a zamestnancov a fyzické osoby
vykonávajúce verejnú funkciu, ktorí sú blízkymi osobami, nemožno zaradiť do vzájomnej
priamej podriadenosti alebo nadriadenosti alebo tak, aby jeden podliehal pokladničnej
kontrole alebo účtovnej kontrole druhého, okrem zamestnancov zastupiteľských úradov
Slovenskej republiky v zahraničí a zamestnancov zamestnávateľa, u ktorého pôsobí
len jeden vedúci zamestnanec, ktorý je štatutárnym orgánom.
§ 8
Povinnosti a obmedzenia zamestnanca
(1) Zamestnanec je povinný
a) dodržiavať Ústavu Slovenskej republiky, ústavné
zákony, zákony, ostatné všeobecne záväzné právne predpisy a vnútorné predpisy a uplatňovať
ich podľa svojho najlepšieho vedomia a svedomia, rešpektovať a chrániť ľudskú dôstojnosť
a ľudské práva,
b) konať a rozhodovať nestranne a zdržať sa pri výkone práce vo verejnom záujme všetkého,
čo by mohlo ohroziť dôveru v nestrannosť a objektívnosť konania a rozhodovania,
c) zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedel pri výkone práce
vo verejnom záujme a ktoré v záujme zamestnávateľa nemožno oznamovať iným osobám,
a to aj po skončení pracovného pomeru; to neplatí, ak ho tejto povinnosti zbavil
štatutárny orgán alebo ním poverený vedúci zamestnanec, ak osobitný predpis 7) neustanovuje
inak,
d) zdržať sa konania, ktoré by mohlo viesť k rozporu záujmov,
e) nezneužívať informácie nadobudnuté v súvislosti a pri vykonávaní zamestnania vo
vlastný prospech alebo v prospech blízkych osôb alebo iných fyzických osôb alebo
právnických osôb; táto povinnosť platí aj po skončení pracovného pomeru,
f) zdržať sa konania, z ktorého vyplývajú neoprávnené prísľuby alebo záväzky zaväzujúce
zamestnávateľa,
g) oznámiť nadriadenému vedúcemu zamestnancovi, prípadne orgánu činnému v trestnom
konaní stratu alebo poškodenie majetku vo vlastníctve alebo v správe zamestnávateľa,
h) oznámiť zamestnávateľovi, že bol právoplatne odsúdený za úmyselný trestný čin
alebo že bol pozbavený spôsobilosti na právne úkony, alebo že jeho spôsobilosť na
právne úkony bola obmedzená.
(2) Zamestnanec nesmie
a) vykonávať činnosť, ktorou by sa významnou mierou
znižovala jeho dôstojnosť vo vzťahu k vykonávanej funkcii alebo by sa ohrozovala
jeho nestrannosť,
b) sprostredkúvať pre seba alebo inú fyzickú osobu alebo právnickú osobu obchodný
styk
1. so štátom,
2. s obcou,
3. s vyšším územným celkom,
4. so štátnym podnikom, štátnym účelovým fondom a s inou
právnickou osobou zriadenou štátom,
5. s rozpočtovou organizáciou alebo príspevkovou
organizáciou, inou právnickou osobou zriadenou obcou,
6. s rozpočtovou organizáciou
alebo príspevkovou organizáciou, inou právnickou osobou zriadenou vyšším územným
celkom alebo
7. s inou právnickou osobou s majetkovou účasťou štátu, Fondu národného
majetku Slovenskej republiky, obce alebo vyššieho územného celku; to neplatí, ak
takáto činnosť vyplýva zamestnancovi z výkonu práce vo verejnom záujme,
c) požadovať alebo prijímať dary alebo iné výhody alebo navádzať iného na poskytovanie
darov alebo iných výhod v súvislosti a pri výkone práce vo verejnom záujme; to neplatí,
ak ide o dary alebo iné výhody poskytované obvykle pri výkone práce vo verejnom záujme
alebo na základe zákona alebo zamestnávateľom,
d) nadobúdať majetok od štátu, obce alebo vyššieho územného celku inak ako vo verejnej
súťaži alebo vo verejnej dražbe, ak osobitný predpis neustanovuje inak, 13) s výnimkou,
ak obec alebo vyšší územný celok zverejní podmienky nadobudnutia majetku; to sa vzťahuje
aj na osoby blízke zamestnancovi,
e) používať symboly spojené s výkonom práce vo verejnom záujme na osobný prospech,
f) zneužívať výhody vyplývajúce z výkonu práce vo verejnom záujme, a to ani po skončení
výkonu týchto prác,
g) poskytovať nepravdivé vyhlásenia súvisiace s vykonávaním práce vo verejnom záujme.
(3) Povinnosť mlčanlivosti podľa odseku 1 písm. c) sa nevzťahuje na oznámenie
kriminality alebo inej protispoločenskej činnosti.13aa)
§ 9
Podnikanie, výkon inej zárobkovej činnosti vedúceho zamestnanca, ktorý vykonáva
funkciu štatutárneho orgánu, a členstvo v riadiacich, kontrolných alebo dozorných
orgánoch
(1) Vedúci zamestnanec, ktorý vykonáva funkciu štatutárneho orgánu u zamestnávateľa
uvedeného v § 1 ods. 2, nesmie podnikať alebo vykonávať inú zárobkovú činnosť a byť
členom riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánov právnických osôb, ktoré vykonávajú
podnikateľskú činnosť. Zákaz členstva v riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánoch
právnických osôb sa nevzťahuje na tohto vedúceho zamestnanca, ak je vyslaný do riadiaceho,
kontrolného alebo dozorného orgánu právnickej osoby zamestnávateľom a ak takáto činnosť
vyplýva z výkonu jeho práce; tento vedúci zamestnanec nemôže od príslušnej právnickej
osoby poberať odmenu, iný príjem alebo ďalšiu výhodu.
(2) Obmedzenia ustanovené v odseku 1 sa nevzťahujú na poskytovanie zdravotnej
starostlivosti v štátnych zdravotníckych zariadeniach alebo v neštátnych zdravotníckych
zariadeniach, ktorých zriaďovateľom je obec, vyšší územný celok, na vedeckú činnosť,
pedagogickú činnosť, lektorskú činnosť, prednášateľskú činnosť, publicistickú činnosť,
literárnu činnosť, umeleckú činnosť alebo športovú činnosť, činnosť sprostredkovateľa
a rozhodcu pri kolektívnom vyjednávaní a na správu vlastného majetku alebo na správu
majetku svojich maloletých detí, na činnosť v poradnom orgáne vlády, na činnosť člena
v rozkladovej komisii a na činnosť, ktorá vyplýva z projektov financovaných z programov
Európskej únie. Vedúci zamestnanec, ktorý vykonáva funkciu štatutárneho orgánu, môže
vykonávať činnosť znalca, tlmočníka alebo prekladateľa len vtedy, ak sa táto činnosť
vykonáva pre súd, pre iný štátny orgán, pre obec alebo pre vyšší územný celok.
(3) Obmedzenie podľa odseku 1 sa tiež nevzťahuje na
a) účasť vedúceho zamestnanca,
ktorý vykonáva funkciu štatutárneho orgánu, na projekte rozvojovej pomoci Európskej
únie iným krajinám, realizovanom ministerstvom alebo ostatným ústredným orgánom štátnej
správy v mene Európskej únie a financovanom Európskou úniou,
b) činnosť vedúceho zamestnanca, ktorý vykonáva funkciu štatutárneho orgánu, pri
posudzovaní projektu financovaného zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky alebo
z iných zdrojov,
c) činnosti, ktorých predmetom je uskutočňovanie programu supervízie.
(4) Vedúci zamestnanec, ktorý vykonáva funkciu štatutárneho orgánu, je povinný
do 30 dní odo dňa jeho ustanovenia na miesto vedúceho zamestnanca skončiť inú zárobkovú
činnosť, podnikanie alebo členstvo v riadiacich, kontrolných alebo dozorných orgánoch
právnických osôb, ktoré vykonávajú podnikateľskú činnosť spôsobom vyplývajúcim z
príslušných právnych predpisov.
§ 9a
(1) Zamestnanec môže popri svojom zamestnaní vykonávanom v pracovnom pomere
vykonávať zárobkovú činnosť, ktorá je zhodná s predmetom činnosti zamestnávateľa,
bez jeho súhlasu:
a) na projekte rozvojovej pomoci Európskej únie iným krajinám,
realizovanom ministerstvom alebo ostatným ústredným orgánom štátnej správy v mene
Európskej únie a financovanom Európskou úniou,
b) pri posudzovaní projektu financovaného zo štátneho rozpočtu Slovenskej republiky
alebo z iných zdrojov,
c) ktorej predmetom je uskutočňovanie programu supervízie.
(2) Zamestnancovi a vedúcemu zamestnancovi, ktorý vykonáva funkciu štatutárneho
orgánu, ktorý sa zúčastňuje na projekte rozvojovej pomoci Európskej únie iným krajinám,
realizovanom ministerstvom alebo ostatným ústredným orgánom štátnej správy v mene
Európskej únie a financovanom Európskou úniou, sa poskytne pracovné voľno najviac
v rozsahu 60 pracovných dní v kalendárnom roku.
(3) Za čas pracovného voľna poskytnutého podľa odseku 2 zamestnancovi a vedúcemu
zamestnancovi, ktorý vykonáva funkciu štatutárneho orgánu, patrí funkčný plat alebo
priemerný mesačný zárobok len vtedy, ak je tento funkčný plat alebo priemerný mesačný
zárobok refundovaný z prostriedkov Európskej únie.
(4) Ako výkon práce sa posudzuje čas poskytnutého pracovného voľna, za ktorý
patrí zamestnancovi a vedúcemu zamestnancovi, ktorý vykonáva funkciu štatutárneho
orgánu, funkčný plat alebo priemerný mesačný zárobok.
§ 9b
Zamestnávateľ poskytne pracovné voľno bez náhrady mzdy zamestnancovi, ktorý
nasleduje manžela vykonávajúceho prácu vo verejnom záujme v zahraničí alebo ktorý
nasleduje manžela vykonávajúceho štátnu službu v cudzine; 13a) pracovné voľno sa
poskytne na žiadosť zamestnanca na čas nasledovania manžela do zahraničia.
§ 10
Majetkové priznanie
(1) Vedúci zamestnanec je povinný deklarovať svoje majetkové pomery do
a)
30 dní od ustanovenia na miesto vedúceho zamestnanca,
b) 31. marca každého kalendárneho roka.
(2) Vedúci zamestnanec, ktorý vykonáva funkciu štatutárneho orgánu u zamestnávateľa
uvedeného v § 1 ods. 2, oznamuje údaje o svojich majetkových pomeroch v rozsahu podľa
osobitného predpisu 14) orgánu, ktorý ho vymenoval alebo zvolil. Ak je štatutárny
orgán vymenovaný prezidentom Slovenskej republiky, údaje o svojich majetkových pomeroch
oznamuje vedúcemu ústredného orgánu štátnej správy, do ktorého pôsobnosti patrí.
Ak je štatutárny orgán vymenovaný alebo zvolený kolektívnym orgánom, jeho predsedovi
alebo inej fyzickej osobe týmto orgánom povereným. V ostatných prípadoch vedúci zamestnanec,
ktorý vykonáva funkciu štatutárneho orgánu u zamestnávateľa uvedeného v § 1 ods.
2, oznamuje údaje o svojich majetkových pomeroch štatutárnemu orgánu nadriadeného
orgánu. Ak zamestnávateľ nemá nadriadený orgán, oznamuje údaje o svojich majetkových
pomeroch štatutárnemu orgánu zriaďovateľa. Ak zamestnávateľ nemá nadriadený orgán
ani zriaďovateľa, oznamuje údaje o svojich majetkových pomeroch vedúcemu ústredného
orgánu štátnej správy, do ktorého pôsobnosti patrí.
(3) Vedúci zamestnanec oznamuje údaje o svojich majetkových pomeroch v rozsahu
podľa osobitného predpisu 14) štatutárnemu orgánu.
§ 11
Predbežné stanovisko
Zamestnanec môže požiadať zamestnávateľa alebo ním poverenú fyzickú osobu o
vydanie predbežného stanoviska, či určité konanie alebo nekonanie pri výkone práce
vo verejnom záujme je v rozpore s povinnosťami a obmedzeniami, ktoré sú ustanovené
týmto zákonom.
§ 12
Pracovný poriadok
Zamestnávateľ vydá pracovný poriadok po predchádzajúcom súhlase zástupcov zamestnancov,
inak je neplatný.
§ 13
(1) Ak fyzická osoba alebo právnická osoba upozorní zamestnávateľa na porušenie
povinnosti alebo obmedzenia zamestnancom podľa tohto zákona, zamestnávateľ je povinný
zistiť, či zamestnanec porušil povinnosti alebo obmedzenia, a do 30 dní od prijatia
upozornenia oboznámiť túto právnickú osobu alebo fyzickú osobu s výsledkom, ako aj
s prijatým opatrením.
(2) Zamestnávateľ je povinný konať podľa odseku 1, ak písomné upozornenie je
podpísané, je z neho zrejmé, kto ho podáva, akého porušenia povinnosti alebo obmedzenia
zamestnanca sa týka vrátane uvedenia skutočností, z ktorých možno odvodiť porušenie
povinnosti alebo obmedzenia.
§ 13a
Náhrada škody
(1) Zamestnávateľ je povinný požadovať od zamestnanca náhradu škody, za ktorú
mu zamestnanec zodpovedá. Požadovanú náhradu škody určí zamestnávateľ. Ak škodu spôsobil
zamestnanec, ktorý je štatutárnym orgánom sám alebo spoločne s podriadeným zamestnancom,
náhradu škody určí orgán uvedený v § 4.
(2) Náhradu škody spôsobenej z nedbanlivosti môže zamestnávateľ určiť nižšou
sumou, ako je skutočná škoda alebo ako je štvornásobok funkčného platu alebo priemerného
mesačného zárobku zamestnanca. Ak skutočná škoda spôsobená z nedbanlivosti je nižšia
ako jeden funkčný plat alebo priemerný mesačný zárobok zamestnanca, suma náhrady
škody musí byť najmenej jedna tretina skutočnej škody. Ak skutočná škoda spôsobená
z nedbanlivosti je vyššia ako štvornásobok funkčného platu alebo priemerného mesačného
zárobku zamestnanca, suma náhrady škody musí byť najmenej jeden funkčný plat alebo
priemerný mesačný zárobok zamestnanca.
(3) Ak zamestnanec uhradil aspoň dve tretiny určenej sumy náhrady škody, môže
zamestnávateľ upustiť od vymáhania zvyšnej sumy náhrady škody. To neplatí, ak ide
o zodpovednosť zamestnanca za schodok na zverených hodnotách, ktoré je zamestnanec
povinný vyúčtovať, a o zodpovednosť zamestnanca za stratu zverených predmetov, alebo
ak bola škoda spôsobená úmyselne alebo pod vplyvom alkoholu alebo po požití omamnej
látky alebo psychotropnej látky.
§ 13b
Odstupné a odchodné
(1) V podnikovej kolektívnej zmluve možno dohodnúť zvýšenie
a) odchodného
najviac o dvojnásobok funkčného platu alebo priemerného mesačného zárobku,
b) odstupného najviac o dvojnásobok funkčného platu alebo priemerného mesačného zárobku.
(2) Ak zamestnanec po skončení pracovného pomeru nastúpi opäť k tomu istému
zamestnávateľovi alebo k jeho právnemu nástupcovi do pracovného pomeru pred uplynutím
času určeného podľa poskytnutého odstupného, je povinný vrátiť odstupné alebo jeho
pomernú časť, ak sa so zamestnávateľom nedohodne inak. Zamestnanec je povinný vrátiť
odstupné do 15 dní od opätovného vzniku pracovného pomeru, ak sa so zamestnávateľom
nedohodne inak. Pomerná časť odstupného sa určí podľa počtu dní od opätovného nástupu
do pracovného pomeru do uplynutia času vyplývajúceho z poskytnutého odstupného.
(3) Ustanovenia odseku 2 sa použijú primerane, ak zamestnancovi po skončení
pracovného pomeru k zamestnávateľovi, ktorý je služobným úradom, vznikne
a) pracovný
pomer k inému zamestnávateľovi, ktorý je služobným úradom,
b) štátnozamestnanecký pomer.
§ 13c
Jednorazové mimoriadne odškodnenie
(1) Zamestnancovi, ktorého miesto výkonu práce bolo dohodnuté na zastupiteľskom
úrade Slovenskej republiky v zahraničí a ktorý bol uznaný invalidným v dôsledku teroristických
útokov, vojnových udalostí a živelných udalostí v súvislosti s výkonom práce vo verejnom
záujme v zahraničí, sa poskytne jednorazové mimoriadne odškodnenie v sume 3,6 násobku
až 7,2 násobku jeho posledne priznaného zahraničného funkčného platu. 15)
(2) Ak zamestnanec v dôsledku udalostí uvedených v odseku 1 zomrie, poskytne
sa pozostalému manželovi, ktorý s ním žije v domácnosti, jednorazové mimoriadne odškodnenie
v sume deväťnásobku posledne priznaného zahraničného funkčného platu zamestnanca.
Jednorazové mimoriadne odškodnenie sa poskytne aj každému nezaopatrenému dieťaťu
zamestnanca s nárokom na sirotský dôchodok v sume trojnásobku posledne priznaného
zahraničného funkčného platu zamestnanca.
(3) Jednorazové mimoriadne odškodnenie podľa odsekov 1 a 2 sa poskytne v eurách.
(4) Podrobnosti o poskytnutí jednorazového mimoriadneho odškodnenia určí zamestnávateľ
v pracovnom poriadku.
Prechodné ustanovenia
§ 14
Nadpis zrušený od 1.1.2009
(1) Ustanoveniami tohto zákona sa spravujú aj pracovnoprávne vzťahy, ktoré
sa do 31. decembra 2003 spravovali zákonom o verejnej službe. Nároky, ktoré z nich
vznikli, a právne úkony urobené pred 1. januárom 2004 sa posudzujú podľa predpisov
platných do 31. decembra 2003.
(2) Predpoklady na výkon práce vo verejnom záujme podľa § 3 ods. 1 písm.
a), c) až g), ktoré zamestnanec spĺňal podľa zákona o verejnej službe do 31. decembra
2003, sú splnené aj na účely tohto zákona; predpoklad podľa § 3 ods. 1 písm. c) je
u zdravotníckeho zamestnanca splnený na účely tohto zákona aj pri zmene zamestnávateľa,
ak zdravotnícky zamestnanec vykonáva pracovnú činnosť rovnakého charakteru alebo
obdobného charakteru, ako je pracovná činnosť, na ktorej vykonávanie mu bola udelená
výnimka. Splnenie predpokladu podľa § 3 ods. 1 písm. b) zamestnanec preukáže najneskôr
do 31. decembra 2004.
(3) Ak vedúci zamestnanec vykonáva k 1. januáru 2004 funkciu, podniká, vykonáva
inú zárobkovú činnosť alebo je členom riadiacich, kontrolných a dozorných orgánov
podľa § 9, je povinný do 31. januára 2004 ich skončiť alebo vykonať právne relevantný
úkon na ich skončenie.
§ 14a
Prechodné ustanovenie účinné k 1. januáru 2009
(1) Ustanoveniami tohto zákona sa spravujú aj pracovnoprávne vzťahy, ktoré
vznikli pred 1. januárom 2009. Právne úkony urobené pred 1. januárom 2009 a nároky,
ktoré z nich vznikli, sa posudzujú podľa právnej úpravy platnej do 31. decembra 2008.
(2) Ak fyzická osoba, ktorá vykonáva verejnú funkciu, a zamestnanec, ktorí
sú blízkymi osobami, 3) sú zaradení do vzájomnej priamej podriadenosti alebo nadriadenosti
alebo tak, aby jeden podliehal pokladničnej kontrole alebo účtovnej kontrole druhého
( § 7), je zamestnávateľ povinný do 1. februára 2009 vykonať právne relevantný úkon
na zosúladenie s týmto zákonom.
(3) Vedúci zamestnanec, ktorý vykonáva funkciu štatutárneho orgánu právnickej
osoby zriadenej štátnym orgánom, ktorého pracovný pomer vznikol na základe pracovnej
zmluvy predo dňom nadobudnutia účinnosti tohto zákona, spĺňa predpoklad vymenovania
podľa tohto zákona.
§ 14b
Prechodné ustanovenie počas trvania mimoriadnej situácie vyhlásenej v súvislosti
s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným ozbrojeným
konfliktom na území Ukrajiny
(1) Fyzická osoba, ktorá je štátnym občanom Ukrajiny alebo rodinným príslušníkom
štátneho občana Ukrajiny, ktorá je odídencom16) a ktorá z objektívnych dôvodov nemôže
preukázať bezúhonnosť podľa § 3 ods. 7 môže počas trvania mimoriadnej situácie vyhlásenej
v súvislosti s hromadným prílevom cudzincov na územie Slovenskej republiky spôsobeným
ozbrojeným konfliktom na území Ukrajiny (ďalej len "mimoriadna situácia") preukázať
bezúhonnosť podľa § 3 ods. 7 aj čestným vyhlásením, ktoré fyzická osoba predloží
zamestnávateľovi pred vznikom pracovného pomeru.
(2) Ak fyzická osoba preukázala bezúhonnosť čestným vyhlásením podľa odseku
1 považuje sa za bezúhonnú, ak sa nepreukáže opak.
(3) Preukázanie nepravdivosti čestného vyhlásenia podľa odseku 1 je dôvodom
na okamžité skončenie pracovného pomeru.
(4) Fyzická osoba, ktorá preukázala bezúhonnosť čestným vyhlásením podľa
odseku 1 a jej pracovný pomer trvá, je povinná do uplynutia dvoch mesiacov od odvolania
mimoriadnej situácie preukázať bezúhonnosť podľa § 3 ods. 7.
(5) Ak fyzická osoba nesplní povinnosť podľa odseku 4 pracovný pomer skončí
uplynutím dvoch mesiacov od odvolania mimoriadnej situácie.
§ 15
Zrušovacie ustanovenie
Zrušujú sa § 2 ods. 1 a 2, § 4 až 14 zákona č. 313/2001 Z.z. o verejnej službe
v znení neskorších predpisov.
§ 16
Účinnosť
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2004.
Zákony č. 365/2004 Z.z. a č. 369/2004 Z.z. nadobudli účinnosť 1. júlom 2004.
Zákon č. 330/2007 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2008.
Zákon č. 490/2008 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2009.
Zákon č. 151/2010 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júlom 2010.
Zákon č. 257/2011 Z.z. nadobudol účinnosť 1. septembrom 2011.
Zákon č. 361/2012 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2013.
Zákon č. 103/2014 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júlom 2014.
Zákon č. 307/2014 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2015.
Zákon č. 375/2015 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2016.
Zákon č. 354/2016 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2017.
Zákon č. 55/2017 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júnom 2017.
Zákon č. 243/2017 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2018.
Zákon č. 177/2018 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2019.
Zákon č. 470/2019 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2020.
Zákon č. 92/2022 Z.z. nadobudol účinnosť 30. marcom 2022.
Zákon č. 201/2024 Z.z. nadobudol účinnosť 23. júlom 2024.
Rudolf Schuster v.r.
Pavol Hrušovský v.r.
Mikuláš Dzurinda v.r.
1) Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 303/1995 Z.z. o rozpočtových
pravidlách v znení neskorších predpisov, zákon č. 302/2001 Z.z. o samospráve vyšších
územných celkov (zákon o samosprávnych krajoch) v znení zákona č. 445/2001 Z.z.,
zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších
predpisov.
1a) Zákon č. 243/2017 Z.z. o verejnej výskumnej inštitúcii a o zmene a doplnení
niektorých zákonov.
2) Napríklad zákon č. 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov.
3) § 116 zákona č. 40/1964 Zb. Občianskeho zákonníka.
4) Napríklad zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku
(stavebný zákon) v znení neskorších predpisov, nariadenie vlády Slovenskej republiky
č. 156/2002 Z.z. o odbornej spôsobilosti pracovníkov v zdravotníctve, nariadenie
vlády Slovenskej republiky č. 157/2002 Z.z. o ďalšom vzdelávaní pracovníkov v zdravotníctve,
vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 41/1996 Z.z. o odbornej a
pedagogickej spôsobilosti pedagogických pracovníkov v znení neskorších predpisov.
5) Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 98/1995 Z.z. o Liečebnom
poriadku v znení neskorších predpisov.
6) Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 274/1994 Z.z. o Sociálnej
poisťovni v znení neskorších predpisov, zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990
Zb. v znení neskorších predpisov.
7) Zákon č. 215/2004 Z.z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
8) Vyhláška Ministerstva školstva Slovenskej republiky č. 41/1996 Z.z. v znení
neskorších predpisov.
10) Zákon č. 330/2007 Z.z. o registri trestov a o zmene a doplnení niektorých
zákonov.
10a) Zákon č. 55/2017 Z.z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
10aa) § 10 ods. 4 písm. a) zákona č. 330/2007 Z.z. o registri trestov a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 91/2016 Z.z.
10b) § 25 zákona č. 55/2017 Z.z.
11) Napríklad zákon Slovenskej národnej rady č. 254/1991 Zb. o Slovenskej televízii
v znení neskorších predpisov, zákon Slovenskej národnej rady č. 255/1991 Zb. o Slovenskom
rozhlase v znení neskorších predpisov.
12) Napríklad § 85, 101, 133 a 194 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodného zákonníka
v znení neskorších predpisov, § 11 ods. 4 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990
Zb. v znení neskorších predpisov, § 3 ods. 3 zákona č. 385/1997 Z.z. o Slovenskom
národnom divadle v znení zákona č. 103/2014 Z.z., § 4 ods. 2. zákona č. 114/2000
Z.z. o Slovenskej filharmónii v znení zákona č. 103/2014 Z.z., § 11 ods. 2 písm.
h) zákona č. 302/2001 Z.z. v znení neskorších predpisov, § 17 ods. 1 zákona č. 532/2010
Z.z. o Rozhlase a televízii Slovenska a o zmene a doplnení niektorých zákonov, §
5 ods. 3 zákona č. 103/2014 Z.z. o divadelnej činnosti a hudobnej činnosti a o zmene
a doplnení niektorých zákonov.
12a) Zákon č. 365/2004 Z.z. o rovnakom zaobchádzaní v niektorých oblastiach a
o ochrane pred diskrimináciou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (antidiskriminačný
zákon).
13) Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z.z. o vlastníctve
bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov, zákon Národnej rady Slovenskej
republiky č. 278/1993 Z.z. o správe majetku štátu v znení neskorších predpisov.
13a) Napríklad § 64 zákona č. 55/2017 Z.z.
13aa) § 3 písm. b) a c) zákona č. 583/2008 Z.z. o prevencii kriminality a inej
protispoločenskej činnosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
14) § 114 ods. 2 a 3 zákona č. 55/2017 Z.z.
15) § 22 ods. 1 zákona č. 553/2003 Z.z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov
pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov.
16) § 2 písm. j) zákona č. 480/2002 Z.z. o azyle a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov.