71/1967 Zb.
ZÁKON
z 29. júna 1967
o správnom konaní (správny poriadok)
Zmena: 215/2002 Z.z.
Zmena: 527/2003 Z.z.
Zmena: 122/2006 Z.z.
Zmena: 445/2008 Z.z.
Zmena: 204/2011 Z.z.
Zmena: 176/2015 Z.z.
Zmena: 125/2016 Z.z.
Zmena: 149/2017 Z.z.
Zmena: 238/2017 Z.z.
Zmena: 177/2018 Z.z.
Národné zhromaždenie Československej socialistickej republiky sa uznieslo na
tomto zákone:
Prvá časť
ÚVODNÉ USTANOVENIA
Oddiel 1
Rozsah pôsobnosti
§ 1
(1) Tento zákon sa vzťahuje na konanie, v ktorom v oblasti verejnej správy
správne orgány rozhodujú o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach
fyzických osôb a právnických osôb, ak osobitný zákon neustanovuje inak.
(2) Správnym orgánom je štátny orgán, orgán územnej samosprávy, orgán záujmovej
samosprávy, fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorej zákon zveril rozhodovanie
o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických
osôb v oblasti verejnej správy.
Oddiel 2
Základné pravidlá konania
§ 3
(1) Správne orgány postupujú v konaní v súlade so zákonmi a inými právnymi
predpismi. Sú povinné chrániť záujmy štátu a spoločnosti, práva a záujmy fyzických
osôb a právnických osôb a dôsledne vyžadovať plnenie ich povinností.
(2) Správne orgány sú povinné postupovať v konaní v úzkej súčinnosti s
účastníkmi konania, zúčastnenými osobami a inými osobami, ktorých sa konanie týka
a dať im vždy príležitosť, aby mohli svoje práva a záujmy účinne obhajovať, najmä
sa vyjadriť k podkladu rozhodnutia, a uplatniť svoje návrhy. Účastníkom konania,
zúčastneným osobám a iným osobám, ktorých sa konanie týka musia správne orgány poskytovať
pomoc a poučenia, aby pre neznalosť právnych predpisov neutrpeli v konaní ujmu.
(3) Občan Slovenskej republiky, ktorý je osobou patriacou k národnostnej
menšine, a ktorý má právo používať jazyk národnostnej menšiny podľa osobitného predpisu,
má právo v obciach vymedzených osobitným predpisom konať pred správnym orgánom v
jazyku národnostnej menšiny. Správne orgány podľa prvej vety sú povinné mu zabezpečiť
rovnaké možnosti na uplatnenie jeho práv.
(4) Správne orgány sú povinné svedomite a zodpovedne sa zaoberať každou
vecou, ktorá je predmetom konania, vybaviť ju včas a bez zbytočných prieťahov a použiť
najvhodnejšie prostriedky, ktoré vedú k správnemu vybaveniu veci. Ak to povaha veci
pripúšťa, má sa správny orgán vždy pokúsiť o jej zmierne vybavenie. Správne orgány
dbajú na to, aby konanie prebiehalo hospodárne a bez zbytočného zaťažovania účastníkov
konania a iných osôb.
(5) Rozhodnutie správnych orgánov musí vychádzať zo spoľahlivo zisteného
stavu veci. Správne orgány dbajú o to, aby v rozhodovaní o skutkovo zhodných alebo
podobných prípadoch nevznikali neodôvodnené rozdiely.
(6) Správne orgány sú povinné na úradnej tabuli správneho orgánu, na svojom
webovom sídle, ak ho majú zriadené alebo aj iným vhodným spôsobom zrozumiteľne a
včas informovať verejnosť o začatí, uskutočňovaní a o skončení konania vo veciach,
ktoré sú predmetom záujmu verejnosti alebo o ktorých to ustanovuje osobitný zákon.
Pritom sú povinné ochraňovať práva a právom chránené záujmy účastníkov konania a
iných osôb. Úradná tabuľa správneho orgánu musí byť nepretržite prístupná verejnosti.
(7) Ustanovenia o základných pravidlách konania uvedených v odsekoch 1
až 6 sa primerane použijú aj pri vydávaní osvedčení, posudkov, vyjadrení, odporúčaní
a iných podobných opatrení.
§ 4
(1) Účastníci konania (§ 14) spolupracujú so správnymi orgánmi v priebehu
celého konania.
(2) Všetci účastníci majú v konaní rovnaké procesné práva a povinnosti.
Ten, komu osobitný zákon priznáva postavenie účastníka konania len na časť konania,
má v konaní procesné práva a povinnosti len v tej časti konania, pre ktorú má priznané
postavenie účastníka konania.
Druhá časť
SPRÁVNE ORGÁNY, ÚČASTNÍCI KONANIA A ZÚČASTNENÉ OSOBY
Oddiel 1
Príslušnosť
§ 5
Na konanie sú vecne príslušné správne orgány, ktoré určuje osobitný zákon;
ak osobitný zákon neustanovuje, ktorý orgán je vecne príslušný, rozhoduje obec.
§ 6
(1) Ak je na konanie vecne príslušný orgán, ktorý sa vnútorne člení na
útvary oprávnené podľa zákona samostatne konať, správnym orgánom príslušným konať
v prvom stupni je útvar, ktorý ustanovuje zákon.
(2) Ak je na konanie vecne príslušný správny orgán, ktorý sa vnútorne člení,
orgánom príslušným konať v mene tohto správneho orgánu v prvom stupni je útvar určený
zákonom, inak útvar určený štatútom alebo iným predpisom upravujúcim jeho vnútorné
pomery (ďalej len "štatút"). Ak štatút takýto útvar neurčuje, príslušným na konanie
je štatutárny orgán správneho orgánu.
(3) Osobitné zákony ustanovia, v ktorých veciach sú na konanie príslušné
komisie, rady alebo inak označené kolektívne orgány (ďalej len "komisia").
§ 7
(1) V konaní, v ktorom ide o činnosť účastníka, spravuje sa miestna príslušnosť
miestom tejto činnosti; ak sa konanie týka nehnuteľnosti, miestom, kde je nehnuteľnosť.
(2) Ak nemožno miestnu príslušnosť určiť podľa odseku 1 ani podľa osobitného
zákona, spravuje sa miestna príslušnosť trvalým pobytom účastníka konania a ak účastníkom
konania je právnická osoba jej sídlom alebo miestom umiestnenia jej organizačnej
zložky, ktorej sa konanie týka. Ak účastník konania nemá v Slovenskej republike trvalý
pobyt, spravuje sa miestna príslušnosť jeho iným pobytom podľa osobitného zákona
a ak nemá taký pobyt, jeho posledným trvalým pobytom v Slovenskej republike; ak nemá
ani taký pobyt, spravuje sa miestna príslušnosť miestom, kde sa obvykle zdržiava.
Ak účastníkom konania je právnická osoba, ktorá nemá v Slovenskej republike sídlo,
spravuje sa miestna príslušnosť jej posledným sídlom v Slovenskej republike alebo
posledným miestom umiestnenia jej organizačnej zložky, ktorej sa konanie týka, v
Slovenskej republike.
(3) Ak je miestne príslušných niekoľko správnych orgánov, uskutočňuje konanie
správny orgán, ktorý konanie začal prvý, pokiaľ sa príslušné orgány nedohodli inak.
(4) Ak je miestne príslušných niekoľko správnych orgánov a pokiaľ každý
z nich odmieta uskutočniť konanie, správny orgán vyššieho stupňa im najbližšie nadriadený
určí, ktorý z nich konanie uskutoční.
(5) Ak nemožno miestnu príslušnosť určiť podľa predchádzajúcich ustanovení,
určí ústredný orgán štátnej správy, do pôsobnosti ktorého vec patrí, ktorý vecne
príslušný správny orgán konanie uskutoční.
§ 8
Na žiadosť účastníka konania alebo s jeho súhlasom môže správny orgán príslušný
podľa § 7 ods. 2 postúpiť vec na vybavenie inému vecne príslušnému správnemu orgánu
toho istého stupňa, v obvode ktorého má účastník konania pracovisko alebo prechodný
pobyt, ak s tým súhlasia ostatní účastníci konania i orgán, ktorému sa má vec postúpiť.
Oddiel 2
Vylúčenie zamestnancov alebo členov správneho orgánu
§ 9
(1) Zamestnanec správneho orgánu je vylúčený z prejednávania a rozhodovania
veci, ak so zreteľom na jeho pomer k veci, k účastníkom konania alebo k ich zástupcom
možno mať pochybnosť o jeho nepredpojatosti.
(2) Z prejednávania a rozhodovania pred správnymi orgánmi je vylúčený aj
ten, kto sa v tej istej veci zúčastnil na konaní ako zamestnanec správneho orgánu
iného stupňa.
§ 10
Účastník konania oznámi správnemu orgánu skutočnosti nasvedčujúce vylúčenie
zamestnanca správneho orgánu (§ 9), len čo sa o nich dozvie.
§ 11
(1) Len čo sa zamestnanec správneho orgánu dozvie o skutočnostiach nasvedčujúcich
jeho vylúčenie (§ 9), oznámi to bez meškania svojmu najbližšie nadriadenému vedúcemu;
vedúci správneho orgánu to oznámi vedúcemu nadriadeného správneho orgánu.
(2) Predpojatý zamestnanec správneho orgánu urobí iba také úkony, ktoré
nepripúšťajú odklad.
§ 12
(1) O tom, či je zamestnanec správneho orgánu z konania vylúčený, rozhoduje
orgán, ktorému boli dôvody vylúčenia oznámené (§ 11 ods. 1); ak sa rozhodlo, že zamestnanec
správneho orgánu je vylúčený, urobí tento orgán opatrenie na zabezpečenie riadneho
uskutočnenia ďalšieho konania.
(2) Proti rozhodnutiu o vylúčení zamestnanca správneho orgánu z konania
nemožno podať samostatné odvolanie.
§ 13
(1) Z tých istých dôvodov ako zamestnanec správneho orgánu (§ 9) je z prejednávania
a rozhodovania veci vylúčený i člen komisie, ktorá uskutočňuje konanie.
(2) Len čo sa člen komisie dozvie o skutočnosti nasvedčujúcej jeho vylúčenie,
oznámi to bezodkladne predsedovi komisie, ktorý rozhodne, či je člen komisie z konania
vylúčený. Predseda komisie oznámi bezodkladne skutočnosť nasvedčujúcu jeho vylúčenie
komisii, ktorá rozhodne, či je z konania vylúčený.
(3) Ustanovenia § 10, § 11 ods. 2 a § 12 ods. 2 platia obdobne.
Oddiel 3
Účastník konania a zúčastnená osoba
§ 14
(1) Účastníkom konania je ten, o koho právach, právom chránených záujmoch
alebo povinnostiach sa má konať alebo koho práva, právom chránené záujmy alebo povinnosti
môžu byť rozhodnutím priamo dotknuté; účastníkom konania je aj ten, kto tvrdí, že
môže byť rozhodnutím vo svojich právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach
priamo dotknutý, a to až do času, kým sa preukáže opak.
(2) Účastníkom konania je aj ten, komu osobitný zákon také postavenie priznáva.
§ 15
Účastník môže samostatne konať v takom rozsahu, v akom má spôsobilosť vlastnými
úkonmi nadobúdať práva a brať na seba povinnosti.
§ 15a
(1) Osobitný zákon môže ustanoviť, za akých podmienok sa na konaní alebo
na jeho časti má právo zúčastniť aj iná osoba než účastník konania (ďalej len "zúčastnená
osoba").
(2) Zúčastnená osoba má právo byť upovedomená o začatí konania a o iných
podaniach účastníkov konania, zúčastniť sa na ústnom pojednávaní a na miestnej obhliadke,
navrhovať dôkazy a doplnenie podkladu rozhodnutia. Osobitný zákon môže ustanoviť
zúčastnenej osobe viac práv.
Oddiel 4
Zastupovanie
§ 16
(1) Účastníka konania, ktorý nemôže konať samostatne, zastupuje zákonný
zástupca; ak nemá zákonného zástupcu a ak je to potrebné na obhajovanie jeho práv,
správny orgán mu ustanoví opatrovníka.
(2) Správny orgán ustanoví opatrovníka aj účastníkovi konania, ktorého
pobyt nie je známy alebo ktorému sa nepodarilo doručiť písomnosť na známu adresu
v cudzine a ktorý si neustanovil zástupcu, ako aj účastníkovi konania, ktorý je postihnutý
duševnou alebo inou poruchou, pre ktorú nemôže konať, a nemá zákonného zástupcu.
§ 17
(1) Účastníci konania, ich zákonní zástupcovia a opatrovníci sa môžu dať
zastupovať advokátom alebo iným zástupcom, ktorého si zvolia.
(2) Právnická osoba koná prostredníctvom svojich orgánov alebo prostredníctvom
svojho zástupcu.
(3) Splnomocnenie na zastupovanie treba preukázať písomným plnomocenstvom
alebo plnomocenstvom vyhláseným do zápisnice. Správny orgán môže v nepochybných prípadoch
od preukazu plnomocenstvom upustiť.
(4) Ak niekoľko účastníkov konania urobilo spoločné podanie, zvolia si
spoločného splnomocnenca pre doručovanie; inak ho určí správny orgán. Proti rozhodnutiu
o určení spoločného splnomocnenca na doručovanie sa nemožno odvolať.
Tretia časť
PRIEBEH KONANIA
Oddiel 1
Všeobecné ustanovenia
§ 18
Začatie konania
(1) Konanie sa začína na návrh účastníka konania alebo na podnet správneho
orgánu.
(2) Konanie je začaté dňom, keď podanie účastníka konania došlo správnemu
orgánu príslušnému vo veci rozhodnúť. Pokiaľ sa konanie začína na podnet správneho
orgánu, je konanie začaté dňom, keď tento orgán urobil voči účastníkovi konania prvý
úkon.
(3) O začatí konania správny orgán upovedomí všetkých známych účastníkov
konania; ak mu účastníci konania alebo ich pobyt nie sú známi, alebo pokiaľ to ustanovuje
osobitný zákon, upovedomí ich o začatí konania verejnou vyhláškou.
§ 19
Podanie
(1) Podanie možno urobiť písomne v listinnej podobe alebo v elektronickej
podobe, alebo ústne do zápisnice. Podanie vo veci samej urobené v elektronickej podobe
bez autorizácie podľa osobitného predpisu o elektronickej podobe výkonu verejnej
moci treba do troch pracovných dní doplniť v listinnej podobe, v elektronickej podobe
autorizované podľa osobitného predpisu o elektronickej podobe výkonu verejnej moci,
alebo ústne do zápisnice. Správny orgán na dodatočné doplnenie podania nevyzýva.
Ak osobitný predpis ustanovuje povinnosť použiť na podanie určený formulár, podanie
možno urobiť len použitím takého formulára.
(2) Podanie sa posudzuje podľa jeho obsahu. Z podania musí byť zrejmé,
kto ho podáva, akej veci sa týka a čo sa navrhuje. Podanie v elektronickej podobe
podľa osobitného predpisu o elektronickej podobe výkonu verejnej moci musí obsahovať
identifikátor osoby účastníka konania podľa osobitného predpisu o elektronickej podobe
výkonu verejnej moci. Osobitné právne predpisy môžu ustanoviť jeho ďalšie náležitosti.
(3) Pokiaľ podanie nemá predpísané náležitosti, správny orgán pomôže účastníkovi
konania nedostatky odstrániť, prípadne ho vyzve, aby ich v určenej lehote odstránil;
súčasne ho poučí, že inak konanie zastaví.
(4) Podanie sa podáva na vecne a miestne príslušnom orgáne (§ 5 až 7).
(5) Na žiadosť účastníka konania musí sa prijatie podania potvrdiť.
§ 20
Postúpenie
Ak správny orgán nie je príslušný na rozhodnutie, je povinný podanie bez
meškania postúpiť príslušnému správnemu orgánu a upovedomiť o tom účastníka konania.
Ak je nebezpečenstvo z omeškania, správny orgán urobí nevyhnutné úkony, najmä na
odvrátenie hroziacej škody.
§ 21
Ústne pojednávanie
(1) Správny orgán nariadi ústne pojednávanie, ak to vyžaduje povaha veci,
najmä ak sa tým prispeje k jej objasneniu, alebo ak to ustanovuje osobitný zákon.
Ak sa má pri ústnom pojednávaní uskutočniť ohliadka, uskutočňuje sa ústne pojednávanie
spravidla na mieste ohliadky.
(2) Na ústne pojednávanie správny orgán prizve všetkých účastníkov konania
a požiada ich, aby pri ústnom pojednávaní uplatnili svoje pripomienky a námety. Osobitné
zákony ustanovia, v ktorých prípadoch sa na neskôr uplatnené pripomienky a námietky
neprihliada; na túto skutočnosť musia byť účastníci konania výslovne upozornení.
(3) Ústne pojednávanie je neverejné, pokiaľ osobitný zákon alebo správny
orgán neustanovia inak.
§ 22
Zápisnica
(1) O ústnych podaniach a o dôležitých úkonoch v konaní, najmä o vykonaných
dôkazoch, o vyjadreniach účastníkov konania, o ústnom pojednávaní a o hlasovaní správny
orgán spíše zápisnicu.
(2) Zo zápisnice musí byť najmä zrejmé, kto, kde a kedy konanie uskutočňoval,
predmet konania, ktoré osoby sa na ňom zúčastnili, ako konanie prebiehalo, aké návrhy
boli podané a aké opatrenia sa prijali; v zápisnici o hlasovaní sa uvedie aj výrok
rozhodnutia a výsledok hlasovania.
(3) Zápisnicu podpisujú po prečítaní všetky osoby, ktoré sa na konaní zúčastnili,
a zamestnanec (člen) správneho orgánu uskutočňujúceho konanie, zápisnicu o hlasovaní
všetci prítomní členovia správneho orgánu. Odopretie podpisu, dôvody tohto odopretia
a námietky proti obsahu zápisnice sa v nej zaznamenajú.
§ 23
Nazeranie do spisov
(1) Účastníci konania a ich zástupcovia a zúčastnené osoby majú právo nazerať
do spisov, robiť si z nich výpisy, odpisy a dostať kópie spisov s výnimkou zápisníc
o hlasovaní alebo dostať informáciu zo spisov s výnimkou zápisníc o hlasovaní iným
spôsobom.
(2) Správny orgán môže povoliť nazrieť do spisov a urobiť si výpis, odpis,
môže poskytnúť kópiu spisov alebo môže poskytnúť informáciu zo spisov iným spôsobom
aj iným osobám, pokiaľ preukážu odôvodnenosť svojej požiadavky. Správny orgán je
povinný umožniť nazerať do spisov verejnému ochrancovi práv, komisárovi pre deti
a komisárovi pre osoby so zdravotným postihnutím v súvislosti s výkonom ich pôsobnosti.
(3) Správny orgán je povinný urobiť opatrenie, aby sa postupom podľa odsekov
1 a 2 nesprístupnila utajovaná skutočnosť, bankové tajomstvo, daňové tajomstvo, obchodné
tajomstvo alebo neporušila zákonom uložená alebo uznaná povinnosť mlčanlivosti.
(4) Správny orgán poskytuje kópie spisov za úhradu materiálnych nákladov
spojených so zhotovením kópií, zadovážením technických nosičov a s ich odoslaním.
Doručenie do vlastných rúk
§ 24
(1) Dôležité písomnosti, najmä rozhodnutia, výzvy a predvolania, sa doručujú
do vlastných rúk adresátovi alebo osobe, ktorá sa preukáže jeho splnomocnením na
preberanie zásielok.
(2) Ak nebol adresát písomnosti, ktorá sa má doručiť do vlastných rúk,
zastihnutý, hoci sa v mieste doručenia zdržiava, doručovateľ ho vhodným spôsobom
upovedomí, že písomnosť príde znovu doručiť v určený deň a hodinu. Ak nový pokus
o doručenie zostane bezvýsledný, doručovateľ uloží písomnosť na pošte a adresáta
o tom vhodným spôsobom upovedomí. Ak si adresát nevyzdvihne písomnosť počas uloženia
na pošte, písomnosť sa považuje za doručenú dňom vrátenia nedoručenej zásielky správnemu
orgánu, aj keď sa adresát o tom nedozvedel.
(3) Ak adresát bezdôvodne odoprel písomnosť prijať, je doručená dňom,
keď sa jej prijatie odoprelo; na to musí doručovateľ adresáta upozorniť.
(4) Ak má účastník konania, ktorý sa zdržiava v cudzine alebo tam má
sídlo, opatrovníka alebo zástupcu v tuzemsku, doručí sa písomnosť tomuto opatrovníkovi
alebo zástupcovi.
§ 25
(1) Písomnosti určené do vlastných rúk adresované orgánom a právnickým
osobám sa doručujú ich zamestnancom povereným prijímať písomnosti. Ak nie je určený
zamestnanec na prijímanie písomností, doručí sa písomnosť určená do vlastných rúk
tomu, kto je oprávnený za orgán alebo právnickú osobu konať.
(2) Ak nemožno doručiť písomnosť právnickej osobe na adresu, ktorú uviedla
alebo je známa, ani na adresu jej sídla uvedenú v obchodnom registri alebo v inom
registri, v ktorom je zapísaná, a jej iná adresa nie je správnemu orgánu známa, písomnosť
sa považuje za doručenú dňom vrátenia nedoručenej zásielky správnemu orgánu, a to
aj vtedy, ak ten, kto je oprávnený konať za právnickú osobu, sa o tom nedozvie.
(3) Ak nemožno doručiť písomnosť podnikateľovi - fyzickej osobe na adresu,
ktorú uviedla alebo je známa, ani na adresu jej miesta podnikania uvedenú v živnostenskom
registri alebo v inom registri, v ktorom je zapísaná, a jej iná adresa nie je správnemu
orgánu známa, písomnosť sa považuje za doručenú dňom vrátenia nedoručenej zásielky
správnemu orgánu, a to aj vtedy, ak sa podnikateľ - fyzická osoba o tom nedozvie.
(4) Ak si adresát vyhradí doručovanie zásielok do poštového priečinku,
pošta adresátovi oznámi príchod zásielky, možnosť prevzatia a odbernú lehotu na predpísanom
tlačive, ktoré vloží do poštového priečinku. Ak si adresát na základe dohody preberá
zásielky na pošte a nemá pridelený priečinok, pošta tieto zásielky neoznamuje. V
obidvoch prípadoch sa dátum príchodu zásielky považuje za dátum uloženia. Ak si adresát
nevyzdvihne písomnosť do troch dní od uloženia, posledný deň tejto lehoty sa považuje
za deň doručenia, aj keď sa adresát o uložení nedozvedel.
(5) Ak má účastník konania zástupcu s plnomocenstvom na celé konanie,
písomnosť určená do vlastných rúk sa doručuje iba tomu zástupcovi. Ustanovenia odsekov
1 až 3 sa vzťahujú na toto doručovanie. Ak však účastník konania má osobne v konaní
niečo vykonať, doručuje sa písomnosť nielen zástupcovi, ale aj jemu.
§ 26
Doručenie verejnou vyhláškou
(1) Doručenie verejnou vyhláškou použije správny orgán v prípade, keď účastníci
konania alebo ich pobyt nie sú mu známi, alebo pokiaľ to ustanovuje osobitný zákon.
(2) Doručenie verejnou vyhláškou sa vykoná tak, že sa písomnosť vyvesí
po dobu 15 dní na úradnej tabuli správneho orgánu. Posledný deň tejto lehoty je dňom
doručenia. Správny orgán zverejňuje písomnosť súčasne na svojom webovom sídle, ak
ho má zriadené a ak je to vhodné aj iným spôsobom v mieste obvyklým, najmä v miestnej
tlači, rozhlase alebo na dočasnej úradnej tabuli správneho orgánu na mieste, ktorého
sa konanie týka.
Lehoty
§ 27
(1) Ak je to potrebné, správny orgán určí na vykonanie úkonu v konaní
primeranú lehotu, pokiaľ ju neustanovuje tento zákon alebo osobitný zákon.
(2) Do lehoty sa nezapočítava deň, keď došlo ku skutočnosti určujúcej
začiatok lehoty. Lehoty určené podľa týždňov, mesiacov alebo rokov sa končia uplynutím
toho dňa, ktorý sa svojím označením zhoduje s dňom, keď došlo ku skutočnosti určujúcej
začiatok lehoty, a ak taký deň v mesiaci nie je, končí sa lehota posledným dňom mesiaca.
Ak koniec lehoty pripadne na sobotu alebo na deň pracovného pokoja, je posledným
dňom lehoty najbližší budúci pracovný deň.
(3) Lehota je zachovaná, ak sa posledný deň lehoty podanie podá na správnom
orgáne uvedenom v § 19 ods. 4 alebo ak sa podanie odovzdá na poštovú prepravu.
(4) V pochybnostiach sa považuje lehota za zachovanú, pokiaľ sa nepreukáže
opak.
§ 28
(1) Správny orgán zo závažných dôvodov odpustí zmeškanie lehoty, ak o
to účastník konania požiada do 15 dní odo dňa, keď pominula príčina zmeškania, a
ak v tej istej lehote urobí zmeškaný úkon. Správny orgán môže tejto žiadosti priznať
odkladný účinok.
(2) Zmeškanie lehoty nemožno odpustiť, ak odo dňa, keď sa mal úkon urobiť,
uplynul jeden rok.
(3) Proti rozhodnutiu o návrhu na odpustenie zmeškanej lehoty sa nemožno
odvolať.
§ 29
Prerušenie konania
(1) Správny orgán konanie preruší, ak sa začalo konanie o predbežnej otázke
alebo ak bol účastník konania vyzvaný, aby v určenej lehote odstránil nedostatky
podania, alebo ak účastník konania nemá zákonného zástupcu alebo ustanoveného opatrovníka,
hoci ho má mať, alebo ak tak ustanovuje osobitný zákon.
(2) Správny orgán môže tiež konanie prerušiť najdlhšie na dobu 30 dní,
ak to z dôležitých dôvodov zhodne navrhnú účastníci konania.
(3) Proti rozhodnutiu o prerušení konania sa nemožno odvolať.
(4) Správny orgán v konaní pokračuje z vlastného podnetu alebo na podnet
účastníka konania, len čo pominuli prekážky, pre ktoré sa konanie prerušilo, prípadne
len čo uplynula lehota uvedená v odseku 2.
(5) Pokiaľ je konanie prerušené, lehoty podľa tohto zákona neplynú.
§ 30
Zastavenie konania
(1) Správny orgán konanie zastaví, ak
a) zistí, že ten, kto podal návrh
na začatie konania, nie je účastníkom konania a nejde o konanie, ktoré môže začať
správny orgán,
b) účastník konania vzal svoj návrh na začatie konania späť a konanie sa netýka iného
účastníka konania alebo ostatní účastníci konania súhlasia so späťvzatím návrhu a
nejde o konanie, ktoré môže začať správny orgán,
c) účastník konania zomrel, bol vyhlásený za mŕtveho alebo zanikol bez právneho nástupcu
a konanie sa týkalo len tohto účastníka konania,
d) účastník konania na výzvu správneho orgánu v určenej lehote neodstránil nedostatky
svojho podania a bol o možnosti zastavenia konania poučený,
e) zistí, že nie je príslušným na konanie a vec nemožno postúpiť príslušnému orgánu,
f) zistí, že vo veci už začal konať iný príslušný správny orgán, ak sa správne orgány
nedohodli inak,
g) zistí, že pred podaním návrhu vo veci začal konať súd, ak osobitný zákon neustanovuje
inak,
h) odpadol dôvod konania začatého na podnet správneho orgánu,
i) v tej istej veci sa právoplatne rozhodlo a skutkový stav sa podstatne nezmenil,
j) tak ustanoví osobitný zákon.
(2) Proti rozhodnutiu o zastavení konania podľa odseku 1 písm. b), c),
f), g) a h) sa nemožno odvolať.
(3) Rozhodnutie o zastavení konania podľa odseku 1 písm. b) a c) sa iba
vyznačí v spise.
§ 31
Trovy konania
(1) Trovy konania, ktoré vznikli správnemu orgánu, znáša tento orgán. Trovy,
ktoré v konaní vznikli účastníkovi konania, znáša účastník. Trovy, ktoré v konaní
vznikli zúčastnenej osobe, znáša zúčastnená osoba.
(2) Správny orgán môže účastníkom konania, zúčastneným osobám, svedkom
a znalcom uložiť, aby nahradili trovy, ktoré vznikli správnemu orgánu ich zavinením;
môže im tiež uložiť, aby nahradili trovy, ktoré vznikli ich zavinením, ostatným účastníkom
konania.
(3) Správny orgán nahradí svedkovi hotové výdavky a mzdu, ktorá mu preukázateľne
ušla. Nárok treba uplatniť do 3 dní po výsluchu, inak zaniká.
(4) Náklady spojené s predložením listiny alebo s ohliadkou, ktoré vznikli
tomu, kto nie je účastníkom konania, uhrádza správny orgán.
(5) Náhrada hotových výdavkov a poskytovanie odmien znalcom a tlmočníkom
sa spravuje osobitnými právnymi predpismi.
Oddiel 2
Zisťovanie podkladov pre rozhodnutie
Podklad rozhodnutia
§ 32
(1) Správny orgán je povinný zistiť presne a úplne skutočný stav veci
a za tým účelom si obstarať potrebné podklady pre rozhodnutie. Pritom nie je viazaný
len návrhmi účastníkov konania.
(2) Podkladom pre rozhodnutie sú najmä podania, návrhy a vyjadrenia účastníkov
konania, dôkazy, čestné vyhlásenia, ako aj skutočnosti všeobecne známe alebo známe
správnemu orgánu z jeho úradnej činnosti. Rozsah a spôsob zisťovania podkladov pre
rozhodnutie určuje správny orgán. Údaje z informačných systémov verejnej správy a
výpisy z nich, okrem údajov a výpisov z registra trestov, sa považujú za všeobecne
známe skutočnosti a sú použiteľné na právne účely. Tieto údaje nemusí účastník konania
a zúčastnená osoba správnemu orgánu preukazovať dokladmi. Doklady vydané správnym
orgánom a obsah vlastných evidencií správneho orgánu sa považujú za skutočnosti známe
správnemu orgánu z úradnej činnosti, ktoré nemusia účastník konania a zúčastnená
osoba správnemu orgánu dokladovať.
(3) Na žiadosť správneho orgánu sú štátne orgány, orgány územnej samosprávy,
fyzické osoby a právnické osoby povinné oznámiť skutočnosti, ktoré majú význam pre
konanie a rozhodnutie.
§ 33
(1) Účastník konania a zúčastnená osoba má právo navrhovať dôkazy a ich
doplnenie a klásť svedkom a znalcom otázky pri ústnom pojednávaní a miestnej ohliadke.
(2) Správny orgán je povinný dať účastníkom konania a zúčastneným osobám
možnosť, aby sa pred vydaním rozhodnutia mohli vyjadriť k jeho podkladu i k spôsobu
jeho zistenia, prípadne navrhnúť jeho doplnenie.
§ 34
Dokazovanie
(1) Na dokazovanie možno použiť všetky prostriedky, ktorými možno zistiť
a objasniť skutočný stav veci a ktoré sú v súlade s právnymi predpismi.
(2) Dôkazmi sú najmä výsluch svedkov, znalecké posudky, listiny a ohliadka.
(3) Účastník konania je povinný navrhnúť na podporu svojich tvrdení dôkazy,
ktoré sú mu známe.
(4) Vykonávanie dôkazov patrí správnemu orgánu.
(5) Správny orgán hodnotí dôkazy podľa svojej úvahy, a to každý dôkaz jednotlivo
a všetky dôkazy v ich vzájomnej súvislosti.
(6) Skutočnosti všeobecne známe alebo známe správnemu orgánu z úradnej
činnosti netreba dokazovať.
§ 35
Svedkovia
(1) Každý je povinný vypovedať ako svedok; musí vypovedať pravdivo a nesmie
nič zamlčať.
(2) Ako svedok nesmie byť vyslúchnutý ten, kto by sprístupnil utajovanú
skutočnosť, bankové tajomstvo, daňové tajomstvo, obchodné tajomstvo alebo porušil
zákonom výslovne uloženú alebo uznanú povinnosť mlčanlivosti, okrem ak by ho tejto
povinnosti zbavil príslušný orgán alebo ten, v záujme koho túto povinnosť má.
(3) Výpoveď môže odoprieť ten, kto by ňou spôsobil nebezpečenstvo trestného
stíhania sebe alebo blízkym osobám; ich výpočet sa spravuje Občianskym zákonníkom.
(4) Správny orgán poučí svedka pred výsluchom o možnosti odoprieť výpoveď,
o jeho povinnosti vypovedať pravdivo a nič nezamlčať a o právnych následkoch nepravdivej
alebo neúplnej výpovede.
§ 36
Znalci
Ak je pre odborné posúdenie skutočností dôležitých pre rozhodnutie potrebný
znalecký posudok, správny orgán ustanoví znalca. Proti rozhodnutiu o ustanovení znalca
sa možno odvolať.
§ 37
Listiny
(1) Správny orgán môže uložiť účastníkovi konania alebo inej osobe, ktorá
má listinu potrebnú na vykonanie dôkazov, aby ju predložil.
(2) Predloženie listiny nemožno žiadať alebo môže sa odoprieť z dôvodov,
pre ktoré nesmie byť vyslúchnutý alebo je oprávnený odoprieť výpoveď svedok.
§ 38
Ohliadka
(1) Vlastník alebo užívateľ veci je povinný predložiť správnemu orgánu
predmet ohliadky alebo strpieť ohliadku na mieste.
(2) Ohliadku nemožno vykonať alebo môže sa odoprieť z dôvodov, pre ktoré
nesmie byť vyslúchnutý alebo je oprávnený odoprieť výpoveď svedok.
(3) Na miestnu ohliadku správny orgán prizve účastníka konania a toho,
kto je oprávnený predmetom ohliadky nakladať.
§ 39
Čestné vyhlásenie
(1) Správny orgán môže namiesto dôkazu pripustiť čestné vyhlásenie účastníka
konania, pokiaľ osobitný zákon neustanovuje inak.
(2) Čestné vyhlásenie správny orgán nepripustí, ak tomu bráni všeobecný
záujem alebo ak by tým bola porušená rovnosť medzi účastníkmi konania. Čestným vyhlásením
nemožno nahradiť znalecký posudok.
(3) V čestnom vyhlásení je účastník povinný uviesť pravdivé údaje. Správny
orgán musí upozorniť účastníka konania na právne následky nepravdivého čestného vyhlásenia.
§ 40
Predbežné otázky
(1) Ak sa v konaní vyskytne otázka, o ktorej už právoplatne rozhodol príslušný
orgán, je správny orgán takým rozhodnutím viazaný; inak si správny orgán môže o takejto
otázke urobiť úsudok alebo dá príslušnému orgánu podnet na začatie konania.
(2) Správny orgán si nemôže ako o predbežnej otázke urobiť úsudok o tom,
či a kto spáchal trestný čin, priestupok alebo iný správny delikt, alebo o osobnom
stave fyzickej osoby, alebo o existencii právnickej osoby, ak patrí o tom rozhodovať
súdu.
Oddiel 3
Zabezpečenie priebehu a účelu konania
§ 41
Predvolanie
(1) Správny orgán predvolá osoby, osobná účasť ktorých pri prejednávaní
veci je nevyhnutná.
(2) V predvolaní správny orgán upozorní na právne následky nedostavenia
sa.
§ 42
Predvedenie
(1) Účastník konania alebo svedok, ktorý sa bez náležitého ospravedlnenia
alebo bez závažných dôvodov na opätovné predvolanie nedostaví na správny orgán a
bez osobnej účasti ktorého nemožno konanie uskutočniť, môže byť predvedený.
(2) Predvedenie vykoná Policajný zbor na základe písomnej žiadosti správneho
orgánu.
§ 43
Predbežné opatrenia
(1) Správny orgán môže pred skončením konania v rozsahu nevyhnutne potrebnom
pre zabezpečenie jeho účelu
a) uložiť účastníkom, aby niečo vykonali, niečoho sa
zdržali alebo niečo strpeli;
b) nariadiť zabezpečenie vecí, ktoré sa majú zničiť alebo urobiť nepotrebnými, alebo
ktoré sú potrebné na vykonanie dôkazov.
(2) Správny orgán predbežné opatrenie zruší, len čo pominie dôvod, pre
ktorý bolo nariadené; inak stráca účinnosť dňom, keď rozhodnutie vo veci nadobudlo
právoplatnosť.
(3) Odvolanie proti rozhodnutiu o predbežnom opatrení nemá odkladný účinok.
§ 44
Dožiadanie
(1) Správne orgány vykonávajú procesné úkony v obvode svojej pôsobnosti.
(2) Ak správny orgán nemôže vykonať niektorý procesný úkon v obvode svojej
pôsobnosti alebo ak je to účelné z iných dôvodov, je oprávnený dožiadať o jeho vykonanie
iný správny orgán toho istého alebo nižšieho stupňa.
(3) Dožiadaný správny orgán je povinný v medziach svojej pôsobnosti dožiadaniu
vyhovieť najneskôr v lehote 15 dní, ak v dožiadaní nie je určená dlhšia lehota.
§ 45
Poriadkové opatrenia
(1) Tomu, kto sťažuje postup konania, najmä tým, že sa bez závažných dôvodov
nedostaví na výzvu na správny orgán, ruší napriek predchádzajúcemu napomenutiu poriadok,
bezdôvodne odmieta svedeckú výpoveď, predloženie listiny alebo vykonanie ohliadky,
môže správny orgán uložiť poriadkovú pokutu do 165 eur, a to aj opakovane.
(2) Toho, kto hrubo ruší poriadok, môže správny orgán tiež vykázať z miesta
pojednávania; ak je vykázaný účastník konania, môže sa konať v jeho neprítomnosti.
(3) Správny orgán, ktorý poriadkovú pokutu uložil, môže ju odpustiť.
Oddiel 4
Rozhodnutie
§ 46
Rozhodnutie musí byť v súlade so zákonmi a ostatnými právnymi predpismi,
musí ho vydať orgán na to príslušný, musí vychádzať zo spoľahlivo zisteného stavu
veci a musí obsahovať predpísané náležitosti.
§ 47
Náležitosti rozhodnutia
(1) Rozhodnutie musí obsahovať výrok, odôvodnenie a poučenie o odvolaní
(rozklade). Odôvodnenie nie je potrebné, ak sa všetkým účastníkom konania vyhovuje
v plnom rozsahu.
(2) Výrok obsahuje rozhodnutie vo veci s uvedením ustanovenia právneho
predpisu, podľa ktorého sa rozhodlo, prípadne aj rozhodnutie o povinnosti nahradiť
trovy konania. Pokiaľ sa v rozhodnutí ukladá účastníkovi konania povinnosť na plnenie,
správny orgán určí pre ňu lehotu; lehota nesmie byť kratšia, než ustanovuje osobitný
zákon.
(3) V odôvodnení rozhodnutia správny orgán uvedie, ktoré skutočnosti boli
podkladom na rozhodnutie, akými úvahami bol vedený pri hodnotení dôkazov, ako použil
správnu úvahu pri použití právnych predpisov, na základe ktorých rozhodoval, a ako
sa vyrovnal s návrhmi a námietkami účastníkov konania a s ich vyjadreniami k podkladom
rozhodnutia.
(4) Poučenie o odvolaní (rozklade) obsahuje údaj, či je rozhodnutie konečné
alebo či sa možno proti nemu odvolať (podať rozklad), v akej lehote, na ktorý orgán
a kde možno odvolanie podať. Poučenie obsahuje aj údaj, či rozhodnutie možno preskúmať
súdom.
(5) V písomnom vyhotovení rozhodnutia sa uvedie aj orgán, ktorý rozhodnutie
vydal, dátum vydania rozhodnutia, meno a priezvisko fyzickej osoby a názov právnickej
osoby. Rozhodnutie musí mať úradnú pečiatku a podpis s uvedením mena, priezviska
a funkcie oprávnenej osoby. Ak sa rozhodnutie vyhotovuje v elektronickej podobe podľa
osobitného predpisu o elektronickej podobe výkonu verejnej moci, neobsahuje úradnú
pečiatku a podpis, ale je správnym orgánom autorizované podľa osobitného predpisu
o elektronickej podobe výkonu verejnej moci. Osobitné právne predpisy môžu ustanoviť
ďalšie náležitosti rozhodnutia.
(6) Chyby v písaní, v počtoch a iné zrejmé nesprávnosti v písomnom vyhotovení
rozhodnutia správny orgán kedykoľvek aj bez návrhu opraví a upovedomí o tom účastníkov
konania.
(7) Osobitné zákony ustanovujú, v ktorých prípadoch sa rozhodnutie, ktorým
sa účastníkovi konania v plnom rozsahu vyhovuje, len vyznačí v spise a účastníkovi
konania sa namiesto písomného vyhotovenia rozhodnutia vydá osobitný doklad alebo
poskytne plnenie.
§ 48
Zmier
(1) Ak to pripúšťa povaha veci, môžu účastníci konania medzi sebou so schválením
správneho orgánu uzavrieť zmier. Správny orgán zmier neschváli, ak odporuje právnym
predpisom alebo všeobecnému záujmu.
(2) Proti schválenému zmieru sa nemožno odvolať. Schválený zmier je vykonateľný.
§ 49
Lehota pre rozhodnutie
(1) V jednoduchých veciach, najmä ak možno rozhodnúť na podklade dokladov
predložených účastníkom konania, správny orgán rozhodne bezodkladne.
(2) V ostatných prípadoch, ak osobitný zákon neustanovuje inak, je správny
orgán povinný rozhodnúť vo veci do 30 dní od začatia konania; vo zvlášť zložitých
prípadoch rozhodne najneskôr do 60 dní; ak nemožno vzhľadom na povahu veci rozhodnúť
ani v tejto lehote, môže ju primerane predĺžiť odvolací orgán (orgán príslušný rozhodnúť
o rozklade). Ak správny orgán nemôže rozhodnúť do 30, prípadne do 60 dní, je povinný
o tom účastníka konania s uvedením dôvodov upovedomiť.
§ 50
Opatrenia proti nečinnosti
Ak to dovoľuje povaha veci a ak nápravu nemožno dosiahnuť inak, správny
orgán, ktorý by bol inak oprávnený rozhodnúť o odvolaní, sám vo veci rozhodne, pokiaľ
správny orgán príslušný na rozhodnutie nezačal konanie, hoci je na to povinný alebo
pokiaľ nerozhodol v lehote ustanovenej v § 49 ods. 2.
§ 51
Oznámenie rozhodnutia
(1) Rozhodnutie sa účastníkovi konania oznamuje doručením písomného vyhotovenia
tohto rozhodnutia, ak zákon neustanovuje inak. Deň doručenia rozhodnutia je dňom
jeho oznámenia.
(2) Účastníkovi konania, ktorý je prítomný, môže sa rozhodnutie oznámiť
ústnym vyhlásením; deň ústneho vyhlásenia rozhodnutia je dňom oznámenia rozhodnutia
len vtedy, pokiaľ sa prítomný účastník konania vzdal nároku na doručenie písomného
vyhotovenia rozhodnutia.
(3) Ak sa namiesto doručenia písomného vyhotovenia rozhodnutia vydáva osobitný
doklad, je dňom oznámenia rozhodnutia deň prevzatia dokladu. Ak sa namiesto doručenia
písomného vyhotovenia rozhodnutia poskytuje plnenie, je dňom oznámenia rozhodnutia
deň prijatia prvého poskytnutého plnenia.
Štvrtá časť
PRESKÚMANIE ROZHODNUTÍ
Oddiel 1
Odvolacie konanie
§ 53
Proti rozhodnutiu správneho orgánu má účastník konania právo podať odvolanie,
pokiaľ zákon neustanovuje inak alebo pokiaľ sa účastník konania odvolania písomne
alebo ústne do zápisnice nevzdal.
§ 54
(1) Odvolanie sa podáva na správnom orgáne, ktorý napadnuté rozhodnutie
vydal.
(2) Odvolanie treba podať v lehote 15 dní odo dňa oznámenia rozhodnutia,
ak inú lehotu neustanovuje osobitný zákon.
(3) Pokiaľ účastník konania v dôsledku nesprávneho poučenia alebo pre to,
že nebol poučený vôbec, podal opravný prostriedok po lehote, predpokladá sa, že ho
podal včas, ak tak urobil najneskôr do 3 mesiacov odo dňa oznámenia rozhodnutia.
(4) Účastník konania môže odvolanie vziať späť, kým sa o ňom nerozhodlo.
Ak účastník konania vzal odvolanie späť, nemôže sa znova odvolať.
§ 55
(1) Pokiaľ osobitný zákon neustanovuje inak, včas podané odvolanie má odkladný
účinok.
(2) Ak to vyžaduje naliehavý všeobecný záujem alebo ak je nebezpečenstvo,
že odkladom výkonu rozhodnutia utrpí účastník konania alebo niekto iný nenahraditeľnú
ujmu, môže správny orgán odkladný účinok vylúčiť; naliehavosť treba riadne odôvodniť.
Odkladný účinok nemožno vylúčiť, ak tak ustanovuje osobitný zákon.
(3) Proti rozhodnutiu o vylúčení odkladného účinku sa nemožno odvolať.
§ 56
Správny orgán, ktorý napadnuté rozhodnutie vydal, upovedomí ostatných účastníkov
konania o obsahu podaného odvolania, vyzve ich, aby sa k nemu vyjadrili, a podľa
potreby doplní konanie vykonaním novonavrhnutých dôkazov.
§ 57
(1) Správny orgán, ktorý napadnuté rozhodnutie vydal, môže o odvolaní sám
rozhodnúť, ak odvolaniu v plnom rozsahu vyhovie a ak sa rozhodnutie netýka iného
účastníka konania ako odvolateľa alebo ak s tým ostatní účastníci konania súhlasia.
(2) Ak nerozhodne správny orgán, ktorý napadnuté rozhodnutie vydal, o odvolaní,
predloží ho spolu s výsledkami doplneného konania a so spisovým materiálom odvolaciemu
orgánu najneskôr do 30 dní odo dňa, keď mu odvolanie došlo, a upovedomí o tom účastníka
konania.
§ 58
(1) Ak osobitný zákon neustanovuje inak, odvolacím orgánom je správny orgán
najbližšieho vyššieho stupňa nadriadený správnemu orgánu, ktorý napadnuté rozhodnutie
vydal.
(2) O odvolaní proti rozhodnutiu orgánu právnickej osoby rozhoduje útvar
ustanovený zákonom, a ak ho zákon neustanovuje, útvar určený jej štatútom; ak taký
útvar nie je, rozhoduje orgán, ktorý ju zriadil alebo založil.
(3) Ak nemožno odvolací orgán určiť podľa odsekov 1 a 2, rozhoduje vedúci
správneho orgánu na základe návrhu ním ustanovenej osobitnej komisie.
§ 59
(1) Odvolací orgán preskúma napadnuté rozhodnutie v celom rozsahu; ak je
to nevyhnutné, doterajšie konanie doplní, prípadne zistené vady odstráni.
(2) Ak sú pre to dôvody, odvolací orgán rozhodnutie zmení alebo zruší,
inak odvolanie zamietne a rozhodnutie potvrdí.
(3) Odvolací orgán rozhodnutie zruší a vec vráti správnemu orgánu, ktorý
ho vydal, na nové prejednanie a rozhodnutie, pokiaľ je to vhodnejšie najmä z dôvodov
rýchlosti alebo hospodárnosti; správny orgán je právnym názorom odvolacieho orgánu
viazaný.
(4) Proti rozhodnutiu odvolacieho orgánu o odvolaní sa nemožno ďalej odvolať.
§ 60
Odvolací orgán je povinný preskúmať i oneskorené odvolanie z toho hľadiska,
či neodôvodňuje obnovu konania alebo zmenu alebo zrušenie rozhodnutia mimo odvolacieho
konania.
§ 61
(1) Proti rozhodnutiu ústredného orgánu štátnej správy, vydanému v prvom
stupni, možno podať na tomto orgáne v lehote 15 dní odo dňa oznámenia rozhodnutia
rozklad; včas podaný rozklad má odkladný účinok.
(2) O rozklade rozhoduje vedúci ústredného orgánu štátnej správy na základe
návrhu ním ustanovenej osobitnej komisie. Proti tomuto rozhodnutiu sa nemožno odvolať.
(3) Ustanovenia o odvolacom konaní sa primerane vzťahujú aj na konanie
o rozklade.
Oddiel 2
Obnova konania
§ 62
(1) Konanie pred správnym orgánom ukončené rozhodnutím, ktoré je právoplatné,
sa na návrh účastníka konania obnoví, ak
a) vyšli najavo nové skutočnosti alebo dôkazy,
ktoré mohli mať podstatný vplyv na rozhodnutie a nemohli sa v konaní uplatniť bez
zavinenia účastníka konania;
b) rozhodnutie záviselo od posúdenia predbežnej otázky, o ktorej príslušný orgán
rozhodol inak;
c) nesprávnym postupom správneho orgánu sa účastníkovi konania odňala možnosť zúčastniť
sa na konaní, ak to mohlo mať podstatný vplyv na rozhodnutie a ak sa náprava nemohla
urobiť v odvolacom konaní;
d) rozhodnutie vydal vylúčený orgán (§ 9 a 13), ak to mohlo mať podstatný vplyv na
rozhodnutie a ak sa náprava nemohla urobiť v odvolacom konaní;
e) rozhodnutie sa opiera o dôkazy, ktoré sa ukázali ako nepravdivé, alebo rozhodnutie
sa dosiahlo trestným činom.
(2) Správny orgán nariadi obnovu konania z dôvodov uvedených v odseku 1,
ak je na preskúmaní rozhodnutia všeobecný záujem.
(3) Obnova konania nie je prípustná, ak bol rozhodnutím účastníkovi konania
udelený súhlas na občianskoprávny úkon alebo pracovnoprávny úkon, alebo ak sa rozhodlo
vo veci osobného stavu a účastník konania nadobudol práva dobromyseľne.
§ 63
(1) Obnovu konania povolí na návrh účastníka konania alebo nariadi správny
orgán, ktorý vo veci rozhodol v poslednom stupni.
(2) V návrhu na obnovu konania treba uviesť dôvody obnovy konania a skutočnosti
svedčiace o tom, že návrh je podaný včas.
(3) Návrh sa podáva na správnom orgáne uvedenom v odseku 1 v lehote 3 mesiacov
odo dňa, keď sa účastník dozvedel o dôvodoch obnovy, najneskôr však do 3 rokov od
právoplatnosti rozhodnutia; v rovnakej lehote môže správny orgán obnovu konania nariadiť.
Zmeškanie lehoty (§ 28) nemožno odpustiť.
(4) Po uplynutí troch rokov od právoplatnosti rozhodnutia možno podať návrh
na obnovu konania alebo obnovu konania nariadiť len vtedy, ak sa rozhodnutie dosiahlo
trestným činom.
(5) Proti rozhodnutiu o obnove konania možno podať odvolanie (rozklad).
Rozhodnutie o povolení alebo nariadení obnovy má odkladný účinok, pokiaľ sa napadnuté
rozhodnutie ešte nevykonalo.
§ 64
(1) Nové konanie vo veci uskutoční správny orgán, ktorého rozhodnutia sa
dôvod obnovy konania týka; ak sa dôvod obnovy konania týka rozhodnutia správnych
orgánov prvého i druhého stupňa, nové konanie uskutoční správny orgán prvého stupňa.
(2) Pokiaľ sa dôvod obnovy konania týka iba konania pred odvolacím orgánom,
spojí sa rozhodnutie o obnove konania s novým rozhodnutím vo veci.
(3) Novým rozhodnutím vo veci sa pôvodné rozhodnutie zrušuje.
(4) Proti novému rozhodnutiu vo veci sa možno odvolať (podať rozklad).
Oddiel 3
Preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania
§ 65
(1) Rozhodnutie, ktoré je právoplatné, môže z vlastného alebo iného podnetu
preskúmať správny orgán najbližšie vyššieho stupňa nadriadený správnemu orgánu, ktorý
toto rozhodnutie vydal (§ 58), ak ide o rozhodnutie ústredného orgánu štátnej správy,
jeho vedúci na základe návrhu ním ustavenej osobitnej komisie (§ 61 ods. 2).
(2) Správny orgán príslušný na preskúmanie rozhodnutia ho zruší alebo zmení,
ak bolo vydané v rozpore so zákonom, všeobecne záväzným právnym predpisom alebo všeobecne
záväzným nariadením. Pri zrušení alebo zmene rozhodnutia dbá na to, aby práva nadobudnuté
dobromyseľne boli čo najmenej dotknuté.
(3) Pri preskúmavaní rozhodnutia vychádza správny orgán z právneho stavu
a skutkových okolností v čase vydania rozhodnutia. Nemôže preto zrušiť alebo zmeniť
rozhodnutie, ak sa po jeho vydaní dodatočne zmenili rozhodujúce skutkové okolnosti,
z ktorých pôvodné rozhodnutie vychádzalo.
§ 66
Podnetu účastníka konania na preskúmanie rozhodnutia môže v plnom rozsahu
vyhovieť aj správny orgán, ktorý rozhodnutie vydal, ak sa rozhodnutie netýka iného
účastníka konania alebo ak s tým súhlasia ostatní účastníci konania.
§ 67
Rozhodnutie, ktorým sa účastníkovi konania dal súhlas na občianskoprávny
alebo pracovnoprávny úkon alebo ktorým sa rozhodlo vo veci osobného stavu, nemožno
mimo odvolacieho konania zrušiť alebo zmeniť, ak účastník konania nadobudol práva
dobromyseľne.
§ 68
(1) Správny orgán nemôže mimo odvolacieho konania rozhodnutie zrušiť alebo
zmeniť po uplynutí troch rokov od právoplatnosti napadnutého rozhodnutia.
(2) Proti rozhodnutiu, ktorým sa zrušuje alebo mení rozhodnutie mimo odvolacieho
konania, sa možno odvolať (podať rozklad). Ak správny orgán oznámil, že začal preskúmavať
rozhodnutie mimo odvolacieho konania, na preskúmanie a na rozhodnutie o odvolaní
sa nevzťahuje lehota podľa odseku 1.
Piata časť
VÝKON ROZHODNUTÍ
Oddiel 1
Spoločné ustanovenia
§ 71
(1) Ak účastník konania nesplní v určenej lehote dobrovoľne povinnosť uloženú
mu rozhodnutím, ktoré je vykonateľné (§ 52 ods. 2), alebo zmierom schváleným správnym
orgánom alebo ním zostaveným výkazom nedoplatkov (ďalej len "rozhodnutie"), ich výkon
sa uskutoční. Ak v rozhodnutí nebola určená lehota na plnenie, určí ju orgán, ktorý
uskutočňuje výkon rozhodnutia; lehota nesmie byť kratšia, než ustanovuje osobitný
zákon.
(2) Výkaz nedoplatkov možno vykonať, ak bol zostavený na základe vykonateľného
rozhodnutia alebo na základe povinnosti dlžníka ustanovenej zákonom zaplatiť bez
vydania osobitného rozhodnutia.
(3) Výkon rozhodnutia možno nariadiť najneskôr do 3 rokov po uplynutí lehoty
určenej pre splnenie uloženej povinnosti (ods. 1).
§ 72
(1) Výkon rozhodnutia sa uskutočňuje na návrh účastníka konania alebo na
podnet správneho orgánu, ktorý v prvom stupni vydal rozhodnutie, schválil zmier alebo
vyhotovil výkaz nedoplatkov (vymáhajúci správny orgán). Pokiaľ tento orgán nie je
sám na výkon rozhodnutia oprávnený, postúpi vec orgánu príslušnému podľa § 73.
(2) Účastník konania alebo vymáhajúci správny orgán alebo ten, o kom to
ustanovuje zákon, môžu podať návrh na vykonanie exekúcie súdnym exekútorom.
§ 73
Výkon rozhodnutia uskutočňuje správny orgán, ktorý vo veci rozhodol v prvom
stupni, ak osobitný zákon neustanovuje inak.
§ 74
Orgán uskutočňujúci výkon rozhodnutia je povinný oznámiť účastníkovi konania,
ktorého sa výkon týka, začatie výkonu rozhodnutia; ak treba určiť lehotu na plnenie
(§ 71 ods. 1), uvedie sa v tomto oznámení.
§ 75
(1) Orgán uskutočňujúci výkon rozhodnutia môže zo závažných dôvodov na
návrh účastníka konania alebo z vlastného, prípadne iného podnetu výkon rozhodnutia
odložiť.
(2) Na návrh účastníka konania alebo z vlastného podnetu orgán uskutočňujúci
výkon rozhodnutia od výkonu upustí, ak
a) vymáhaný nárok zanikol alebo sa jeho vymáhanie
stalo bezpredmetným,
b) podklad pre výkon rozhodnutia (§ 71 ods. 1) bol zrušený,
c) splnenie tej istej povinnosti vymáha súd,
d) výkon rozhodnutia je neprípustný,
e) na predmet, ktorého sa výkon rozhodnutia týka, úspešne sa uplatnilo právo, ktoré
výkon rozhodnutia nepripúšťa.
(3) O zastavení výkonu rozhodnutia, proti ktorému prokurátor podal protest,
platia ustanovenia zákona o prokuratúre.
§ 76
(1) Proti jednotlivým úkonom a opatreniam spojeným s výkonom rozhodnutia
možno podať námietky.
(2) Námietky majú odkladný účinok len vtedy,
a) ak smerujú proti povoleniu
odkladu alebo upusteniu od výkonu rozhodnutia,
b) ak smerujú proti začatiu výkonu rozhodnutia pri výkone rozhodnutia vyprataním,
c) ak sa v nich uplatňuje, že vymáhané plnenie sa už vykonalo alebo že ešte neuplynula
lehota na plnenie,
d) ak sa v nich uplatňuje na predmet, ktorého sa výkon rozhodnutia týka, právo, ktoré
výkon rozhodnutia nepripúšťa.
(3) O námietkach rozhoduje orgán uskutočňujúci výkon rozhodnutia. Proti
rozhodnutiu o námietkach sa nemožno odvolať.
Oddiel 2
Vymáhanie peňažných plnení
§ 78
(1) Výkon rozhodnutia ukladajúceho peňažné plnenie sa uskutočňuje zrážkami
zo mzdy, prikázaním pohľadávky alebo predajom hnuteľných vecí alebo nehnuteľnosti.
(2) Príkaz na vykonanie zrážok zo mzdy vydá správny orgán tomu, kto vypláca
dlžníkovi mzdu, inú odmenu za prácu alebo náhradu za pracovný príjem.
(3) Prikázanie pohľadávky správny orgán vykoná tak, že tomu, voči komu
má dlžník pohľadávku, prikáže, aby pohľadávku do výšky dlžnej sumy zaplatil správnemu
orgánu.
(4) Výkon rozhodnutia prikázaním pohľadávky z účtu v banke alebo v pobočke
zahraničnej banky sa uskutoční jej odpísaním z účtu dlžníka.
(5) Pri výkone rozhodnutia podľa odsekov 1 až 4 sa primerane použijú ustanovenia
Exekučného poriadku.
Oddiel 3
Vymáhanie nepeňažných plnení
§ 79
(1) Rozhodnutie ukladajúce nepeňažné plnenie sa vykoná náhradným výkonom,
ukladaním peňažných pokút alebo priamym vynútením uloženej povinnosti.
(2) Náhradný výkon spočíva v tom, že uložené práce a výkony sa uskutočnia
na náklad a nebezpečenstvo povinného, ak uloženú prácu alebo výkon môže uskutočniť
aj niekto iný ako povinný.
(3) Ak náhradný výkon nie je podľa povahy veci možný alebo účelný, vymáha
sa splnenie povinnosti uloženej rozhodnutím postupným ukladaním pokút; jednorazovo
uložená pokuta nesmie prevýšiť sumu 1659 eur.
(4) Priame vynútenie povinnosti sa vykoná najmä vyprataním bytu, nebytového
priestoru, nehnuteľnosti alebo jej časti, odňatím veci alebo listiny a predvedením
osoby.
(5) Pri vynútení povinnosti vyprataním sa primerane použijú ustanovenia
Exekučného poriadku. Výkon rozhodnutia odňatím veci alebo listiny sa uskutoční za
prítomnosti plnoletej osoby.
§ 80
(1) Zamestnanec poverený uskutočnením výkonu rozhodnutia robí jednotlivé
úkony podľa písomného príkazu, ktorý vydá orgán uvedený v § 73. Týmto príkazom je
povinný sa preukázať.
(2) Ak účastník konania preukáže, že vymáhaná povinnosť bola už splnená
alebo že sa na vymáhaní netrvá, alebo že uskutočnenie výkonu rozhodnutia bolo odložené
alebo zastavené, alebo že boli podané námietky, ktoré majú odkladný účinok, zamestnanec
poverený uskutočnením výkonu rozhodnutia úkon neurobí.
Šiesta časť
PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 81
Správny orgán je povinný v konaní dbať na imunity a výsady priznávané medzinárodnými
zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, alebo zákonmi.
§ 82
(1) Ustanovenia tohto zákona platia aj pre konanie neskončené pred začatím
jeho účinnosti.
(2) Pokiaľ rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť pred začiatkom účinnosti tohto
zákona, možno povoliť obnovu konania, ak sa rozhodnutie nedosiahlo trestným činom,
alebo preskúmať rozhodnutie mimo odvolacieho konania len vtedy, ak odo dňa, keď sa
rozhodnutie stalo právoplatným, neuplynuli tri roky.
(3) Ak sa pred začiatkom účinnosti tohto zákona začala správna exekúcia,
dokončí sa podľa doterajších predpisov.
§ 83
Zrušujú sa:
1. vládne nariadenie č. 91/1960 Zb. o správnom konaní;
2. § 28 ods. 1 zákona č. 60/1961 Zb. o úlohách národných výborov pri zabezpečovaní
socialistického poriadku;
3. § 15 ods. 4 druhá veta zákona č. 60/1965 Zb. o prokuratúre.
§ 84
Nedotknuté zostávajú ustanovenia osobitných právnych predpisov platných k
začiatku účinnosti tohto zákona, ktoré upravujú správne konanie, avšak s výnimkou
ustanovenia, že o odvolaní proti rozhodnutiam orgánov národného výboru rozhodujú
orgány toho istého národného výboru. Nedotknutá zostáva aj vecná príslušnosť miestnych
národných výborov založená k začiatku účinnosti tohto zákona osobitnými právnymi
predpismi.
§ 85
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januárom 1968.
Zákon č. 215/2002 Z.z. nadobudol účinnosť 1. májom 2002.
Zákon č. 527/2003 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2004.
Zákon č. 122/2006 Z.z. nadobudol účinnosť 1. aprílom 2006.
Zákon č. 445/2008 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2009.
Zákon č. 204/2011 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júlom 2011.
Zákon č. 176/2015 Z.z. nadobudol účinnosť 1. septembrom 2015.
Zákon č. 125/2016 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júlom 2016.
Zákon č. 149/2017 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júlom 2017.
Zákon č. 238/2017 Z.z. nadobudol účinnosť 1. novembrom 2017.
Zákon č. 177/2018 Z.z. nadobudol účinnosť 1. septembrom 2018.
Novotný v.r.
Laštovička v.r.
Lenárt v.r.