Pracovná pohotovosť

Vydané: 10 minút čítania

V dnešnej dobe môžeme pozorovať pri mieste výkonu práce smerovanie k výkonu práce z domu, či už formou domáckej práce alebo „home office“. Stále však existuje mnoho pracovných pozícií, kde je nevyhnutná práca na pracovisku a kde sú nevyhnutné zásahy zamestnanca aj mimo riadnej pracovnej doby.

Nariadenie a dohodnutie pracovnej pohotovosti

Zamestnávateľ môže zamestnancovi na zabezpečenie nevyhnutných úloh nariadiť  pracovnú pohotovosť, t.j. prácu mimo rozvrhu jeho pracovného času a nad jeho určený týždenný pracovný čas. Pracovnú pohotovosť môže zamestnávateľ nariadiť najviac v rozsahu osem hodín v týždni a najviac v rozsahu 100 hodín v kalendárnom roku. Nad tento rozsah je pracovná pohotovosť prípustná len po dohode so zamestnancom.

Pracovná pohotovosť znamená, že zamestnanec je povinný zdržiavať sa po určený čas na dohodnutom mieste (pracovisko alebo iné miesto) a byť pripravený na výkon práce podľa pracovnej ­zmluvy.

Aktívna a neaktívna pracovná pohotovosť

Pri pracovnej pohotovosti je pre zamestnávateľa, ako aj pre zamestnanca kľúčové posúdenie, či ide o pracovný čas alebo o čas odpočinku. Čas, keď zamestnanec počas pracovnej pohotovosti vykonáva prácu, je aktívna časť pracovnej pohotovosti, ktorá sa považuje za prácu nadčas. Je teda zároveň zrejmé a nespochybniteľné, že ide o pracovný čas.

Problematickým môže byť posúdenie neaktívnej pracovnej pohotovosti. Zákonník práce síce jasne oddeľuje neaktívnu pracovnú pohotovosť na pracovisku a neaktívnu pracovnú pohotovosť mimo pracoviska, v praxi však nemusí byť toto rozdelenie jednoznačné, resp. aj pracovná pohotovosť mimo pracoviska môže byť za určitých okolností posúdená ako pracovný čas.

Zároveň by uvedené mohlo platiť aj opačne, a to, že pracovná pohotovosť na pracovisku (ak je napríklad dohodnutým pracoviskom domácnosť zamestnanca) by mohla byť posúdená ako čas odpočinku. Treba však zdôrazniť, že táto druhá alternatíva by bola v neprospech zamestnancov a týmto smerom sa judikatúra nevyvíja.

Posúdenie neaktívnej pracovnej pohotovosti, keď sa zamestnanec zdržiava na dohodnutom mieste mimo pracoviska, ako pracovného času je problematickým hlavne z dôvodu limitov pracovného času. Zamestnávateľ je zodpovedný za také rozvrhnutie pracovného času, ktoré bude v súlade so Zákonníkom prácea budú dodržané limity pracovného času, nepretržitého denného odpočinku, ako aj nepretržitého odpočinku v týždni.

Podľa ustanovenia § 96 ods. 2 Zákonníka práceje čas, počas ktorého sa zamestnanec zdržiava na pracovisku a je pripravený na výkon práce, ale prácu nevykonáva, neaktívna časť pracovnej pohotovosti, ktorá sa považuje za pracovný čas. Za každú hodinu neaktívnej časti pracovnej pohotovosti na pracovisku patrí zamestnancovi mzda vo výške pomernej časti základnej zložky mzdy, najmenej však vo výške minimálnej mzdy v eurách za hodinu. Zamestnávateľ so zamestnancom sa však môžu dohodnúť na poskytnutí náhradného voľna za neaktívnu časť pracovnej pohotovosti na pracovisku. Vtedy má zamestnanec nárok na jednu hodinu náhradného voľna za jednu hodinu pracovnej pohotovosti. V takomto prípade zamestnancovi nepatrí mzda.

Naopak, podľa § 96 ods. 4 Zákonníka práce čas, počas ktorého sa zamestnanec zdržiava na dohodnutom mieste mimo pracoviska a je pripravený na výkon práce, ale prácu nevykonáva, je neaktívna časť pracovnej pohotovosti, ktorá sa nezapočítava do pracovného času. Za každú hodinu neaktívnej časti pracovnej pohotovosti mimo pracoviska patrí zamestnancovi náhrada najmenej v sume 0,72 eura.

Právo Európskej únie

Ustanovenia slovenského Zákonníka prácetýkajúce sa pracovnej pohotovosti je potrebné vykladať v súlade s právom Európskej únie, okrem iného aj v súlade so smernicou Európskeho parlamentu a Rady

Vo veci C-344/19 bol špecializovaný technik poverený zabezpečovať počas viacero po sebe idúcich dní prevádzku televíznych vysielacích centier, ktoré sa nachádzali v horách v Slovinsku. Okrem 12 hodín obvyklého pracovného času zabezpečoval pracovnú pohotovosť počas šiestich hodín denne vo forme nepretržitej dostupnosti.
Vo veci C-580/19 štátny zamestnanec vykonával činnosť hasiča v meste Offenbach am Main (Nemecko). Z tohto dôvodu musel okrem výkonu pravidelnej riadnej služby pravidelne zabezpečovať čas pracovnej pohotovosti vo forme nepretržitej dostupnosti. Počas tejto doby nebol povinný byť prítomný na mieste určenom jeho zamestnávateľom, ale musel byť zastihnuteľný, aby sa v prípade poplachu mohol dostaviť na hranice mesta v lehote 20 minút so zásahovou uniformou a služobným vozidlom, ktoré mu na tento účel poskytol zamestnávateľ.
V tejto súvislosti Súdny dvor uviedol, že na účely posúdenia, či čas pracovnej pohotovosti predstavuje "pracovný čas", možno zohľadniť iba tie obmedzenia, ktoré sú pracovníkovi uložené jedine vnútroštátnou právnou úpravu, kolektívnou zmluvou alebo jeho zamestná­vateľom.
V novembri 2021 SDEÚ ďalej spresňuje rozsah pojmu "pracovný čas" v súvislosti s dobou pracovnej pohotovosti vo forme nepretržitej dostupnosti  vo veci C-214/20.

Záver - vplyv judikatúry SDEÚ na zamestnávateľov

Hoci Zákonník práce upravuje, že neaktívna pracovná pohotovosť, ak nie je vykonávaná na pracovisku alebo inom dohodnutom mieste, nie je pracovným časom, zamestnávatelia musia posúdiť každý prípad osobitne. Mohlo by sa totiž stať, že paušálnou aplikáciou tohto pravidla by došlo k porušeniu Zákonníka práce a práv zamestnanca. Aj neaktívna pracovná pohotovosť mimo pracoviska alebo iného dohodnutého miesta môže byť totiž v konkrétnom prípade posúdená ako pracovný čas. Bude to tak vtedy, ak dochádza k takému objektívnemu obmedzeniu zamestnanca, že mu nie je umožnené slobodne disponovať so svojím voľným časom počas tejto doby. Na každý osobitný prípad je potrebné aplikovať závery a kritériá vyplývajúce z rozsudkov SDEÚ.
 
Článok sme prevzali z portálu