Slovenským podnikateľom (a ich účtovníkom) chodia dnes už bežne faktúry a iné doklady za služby (a rovnako aj tovar) z EÚ či iného zahraničia – a to najmä za cenu bez DPH. Vo väčšine prípadov služieb ide o ten správny režim a správny postup – väčšina služieb totiž podlieha režimu prenosu daňovej povinnosti na odberateľa. Dodávateľ z jednej krajiny službu vyfakturuje za cenu bez DPH a odberateľ v inej krajine službu samozdaní (bez ohľadu na to, či ide o platiteľa DPH alebo nie – rozdiel je len v práve na odpočítanie príslušnej DPH). Niekedy však príde faktúra s cenou vrátane miestnej DPH.
Napríklad, faktúra z českého hotela za ubytovanie slovenského podnikateľa na jeho pracovnej ceste, ktorá obsahuje českú DPH.
- Čo s ňou?
- Ako ju analyzovať?
- Opraviť ju alebo je to takto správne?
Situácia č. 1: Služba má byť fakturovaná bez DPH a doklad treba opraviť
Ešte raz: väčšina typov/druhov služieb podlieha prenosu daňovej povinnosti. Dodávateľ ich teda fakturuje za cenu bez DPH a DPH vyčísli (a prípadne aj odvedie) odberateľ v tej jeho krajine prostredníctvom mechanizmu samozdanenia. “Väčšinu” tu teraz nevymenujeme, ale z (mojej) praxe môže ísť napr. o služby marketingové, účtovné, právne, obchodnícke, dokonca aj prepravu tovaru či povedzme online kurz, online softvér či iný digitálny produkt. V tomto prípade by obe strany mali “tej komplikovanej DPH” aspoň v princípe rozumieť a doklady správne vystaviť/spracovať. Samozrejme vzhľadom na spomenutú komplikovanosť sa toto v praxi občas nedeje a dodávateľ vystaví faktúru za cenu vrátane miestnej DPH – teda nesprávne. Prípadne sa môže niekedy stať, že priamo v objednávkovom formulári na e-shope (za tovar či napr. za softvér či kurz) odberateľ neuvedie správne údaje, resp. nevyberie správny režim.
V tom prípade je tým správnym postupom kontaktovať dodávateľa a faktúru opraviť. Buď ešte pred zaplatením (jednoduchší spôsob) alebo až po a príslušnú nesprávne zaplatenú DPH si od svojho dodávateľa žiadať späť.
A čo ak to slovenský odberateľ neurobí a faktúru si ponechá s nesprávnou DPH? Túto DPH síce svojmu zahraničnému dodávateľovi zaplatil, no v slovenskom daňovom priznaní k DPH si ju nemôže odpočítať a rovnako ani nie je daňovým nákladom. Fakturovanú sumu za službu – tj sumu bez DPH / základ DPH – musí aj v tomto prípade samozdaniť v slovenskom daňovom priznaní k DPH. Pri väčších sumách je teda namieste oprava, pri tých menších (napr. pár EUR za Google Apps) to niekedy za opravu podnikateľovi ani jeho účtovníkov nestojí a správny režim v príslušnom online konte nastaví až do budúcna.
Článok je prevzatý z portálu Ľudskou rečou.