V článku uverejňujeme najčastejšie otázky a odpovede z oblasti daní, účtovníctva a pracovného práva. Tieto oblasti sa týkajú zákonných požiadaviek a postupov v oblasti správy financií a zamestnancov v rámci podnikov a organizácií. Mnohé z týchto otázok a odpovedí sa týkajú zmien v legislatíve, ktoré sa môžu stať zložitými a nezrozumiteľnými pre mnohých. Preto sme pre vás vybrali niektoré, aby sme poskytli užitočné a jasné odpovede na vaše otázky.
Otázka č. 1:
Akým spôsobom účtuje prevádzkovateľ čerpacej stanice o zálohe za obal pri nákupe a predaji tovaru, ide o nápoje v plastových fľašiach a plechovkách, na ktoré sa vzťahuje zákon č. 302/2019 Z. z. o zálohovaní jednorazových obalov na nápoje v z. n. p. Prevádzkovateľ čerpacej stanice predáva nápoje konečnému spotrebiteľovi ale výkup obalov nerealizuje. Môže pri účtovaní postupovať podľa metodického usmernenia č. MF/005563/2022-36, kde uvádzajú, že nákup a predaj záloh sa účtuje spolu s tovarom na 504 / 604, a teda konečný stav k 31. decembru xx sa vykazuje rovnako na účte 132 - ako tovar na sklade?
Metodické usmernenie č. MF/005563/2022-36 vydalo MF SR odbor legislatívy účtovníctva verejnej správy osobitne pre subjekty verejnej správy a nie pre podnikateľské subjekty.
Podnikateľské subjekty, ktoré pri účtovaní postupujú podľa opatrenia MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v z. n. p. (ďalej len „Postupy účtovania v PÚ“) postupujú podľa usmernenia 4/DZPaU/2022/I, ktoré z dôvodu zabezpečenia jednotného postupu pri účtovaní zálohovaných jednorazových obalov podľa zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. vydalo FR SR v spolupráci s MF SR odborom pre legislatívu a metodiku účtovníctva.
Podnikateľský subjekt, aj napriek tomu, že nerealizuje výkup obalov, účtuje zálohované jednorazové obaly prostredníctvom účtu 395:
- nákup 395/321
- predaj 211/395
- na konci účtovného obdobia k 31. decembru zúčtovanie účtu 395 zápisom 132AÚ/395
- na začiatku účtovného obdobia 1. januára 395/132AÚ
Otázka č. 2:
Je registrovaným sociálnym podnikom povinný mať účtovnú závierku k 31.12.2022 overenú audítorom?
Ustanovenia týkajúce sa registrovaného sociálneho podniku (ďalej len RSP) obsahuje zákon č. 112/2018 Z. z., ktorý v § 14 ods. 3 v znení platnom do 31. decembra 2022 upravoval povinnosť RSP mať účtovnú závierku a výročnú správu overenú štatutárnym audítorom, ak:
- príjem verejných prostriedkov a podielov zaplatenej dane v účtovnom období, za ktoré je účtovná závierka zostavená, presiahne 200 000 eur alebo
- všetky príjmy registrovaného sociálneho podniku v účtovnom období, za ktoré je účtovná závierka zostavená, presiahnu 500 000 eur.
Zákonom č. 494/2022 Z. z. účinným od 1. 1. 2023 sa predmetné ustanovenie § 14 ods. 3 vypustilo zo zákona č. 112/2018 Z. z. z dôvodu uvedeného k bodu 40 v dôvodovej správe: „aktuálna právna úprava zdvojnásobila hranice auditu pre všetky spoločnosti a pre sociálny podnik, ktorého hlavným cieľom nie je dosahovanie zisku, je povinnosť auditu nad 500.000 eur obratu veľmi prísna a finančne nákladná. Ostatné pravidlá týkajúce sa účtovníctva sú stanovené osobitnými predpismi (najmä zákonom č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve).“
Podľa § 19 ods. 1 písm. c) zákona o účtovníctve musí mať riadnu a mimoriadnu individuálnu účtovnú závierku overenú audítorom účtovná jednotka, ktorej túto povinnosť ustanovuje osobitný predpis. Nakoľko osobitný predpis, t. j. zákon č. 112/2018 Z. z., takúto povinnosť ustanovoval do 31. 12. 2022 a novela zákona (č. 494/2022) neobsahuje žiadne prechodné ustanovenia týkajúce sa § 14, máme za to, že RSP je povinný mať účtovnú závierku za rok 2022 overenú audítorom, ak sú splnené podmienky uvedené v § 14 ods. 3 zákona č. 112/2018 Z. z. Na účtovnú závierku za rok 2023 sa už takáto povinnosť nevzťahuje.
V prípade, ak je RSP obchodnou spoločnosťou, ktorá splní podmienky uvedené v § 19 ods. 1 písm. a) zákona o účtovníctve, vzťahuje sa naň povinnosť overenia účtovnej závierky aj po 1.1.2023 podľa predmetného ustanovenia zákona o účtovníctve.
Otázka č. 3:
Bývalý zamestnanec požiadal zamestnávateľa o vykonanie ročného zúčtovania za rok 2022. Pri výpočte zamestnávateľ zistil, že zamestnancovi vznikol nedoplatok vo výške vyše 15 eur. Keďže ide o bývalého zamestnanca, zamestnávateľ nemá možnosť mu nedoplatok vysporiadať prostredníctvom mzdy. Ako má zamestnávateľ možnosť pri riešení tejto situácie?
Ak nemôže zamestnávateľ, zraziť zo zdaniteľnej mzdy zamestnanca nedoplatok dane, ktorý vyplýva z ročného zúčtovania z dôvodu, že mu už nevypláca mzdu, vyberie nedoplatok dane správca dane príslušný podľa trvalého pobytu zamestnanca (miestne príslušný daňový úrad). Na tento účel zamestnávateľ zašle všetky potrebné doklady (žiadosť o vykonanie ročného zúčtovania, doklad o vykonanom ročnom zúčtovaní, príslušné dokladmi priložené k žiadosti) do 30 dní odo dňa, keď táto skutočnosť nastala alebo keď ju tento zamestnávateľ zistil. Uvedené doklady môže zamestnávateľ podať elektronicky cez formulár "Všeobecné podanie - správa daní", podanie môžete označiť ako "iný typ dokumentu". Zamestnávateľ a správca dane nevyberú nedoplatok, ak sa daňový nedoplatok rovná 5 eur alebo je nižší ako 5 eur, ale len ak daňovník nevyužije možnosť podať vyhlásenie podľa § 50 (nechce poukázať podiel zaplatenej dane). Uvedené vyplýva z § 40 ods. 5 zákona o dani z príjmov.
Zamestnávateľ sa tiež môže dohodnúť, že zamestnanec vzniknutý nedoplatok uhradí v hotovosti do pokladne, alebo na účet. Zamestnávateľ mu po vysporiadaní nedoplatku z ročného zúčtovania vystaví Potvrdenie o zaplatení dane (ak túto možnosť uviedol zamestnanec v žiadosti o ročné zúčtovanie).
Otázka č. 4:
Zamestnankyňa nastúpila do pracovného pomeru dňa 12.9.2022 (dovtedy bola vedená v evidencii na ÚPSVaR). Má jedno dieťa do 15 rokov, na ktoré si chce prostredníctvom ročného zúčtovania uplatniť daňový bonus. Hrubé príjmy za mesiace 09-12/2022 dosiahla vo výške 3 607 eur, čiastkový základ dane 3123,66 eur. Aká suma daňového bonusu má byť tejto zamestnankyni uplatnená pri ročnom zúčtovaní za rok 2022.
Vzhľadom na to, že zamestnankyňa začala vykonávať závislú činnosť až v druhom polroku (pred 1.7.2022 nebola zamestnaná, ani nebola registrovaná na dani z príjmov a nepoberala príjmy podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP), pri výpočte daňového bonusu vychádzame z celkového čiastkového základu dane (§ 52zzn ods. 9 ZDP). Výpočet v danom prípade bude nasledovný:
- 01-06/2022: nevzniká nárok, vzhľadom k nedostatočnej výške dosiahnutých zdaniteľných príjmov - menej ako 3 876 eur,
- 07-12/2022: 3 123,66 x 20 % = 624,73; najviac však 420 eur (6 x 70 = 420).
V uvedenom prípade vzniká nárok na uplatnenie daňového bonusu na vyživované dieťa za rok 2022 vo výške 420 eur.
Otázka č. 5:
Potrebuje zahraničný podnikateľ so sídlom v Maďarskej republike na prijatie tržby z predaja tovaru na území SR používať online registračnú pokladnicu alebo virtuálnu registračnú pokladnicu?
Ak zahraničný podnikateľ z predaja tovaru prijme platbu v hotovosti alebo iným platobným prostriedkom nahrádzajúcim hotovosť na území SR, je povinný tržbu zaevidovať v online registračnej pokladnici (ORP) alebo virtuálnej registračnej pokladnici (VRP) a následne odovzdať zákazníkovi pokladničný doklad /v súlade zo zákonom o ERP/ ihneď po jeho vytlačení v ORP/VRP.
Podrobné informácie o povinnostiach zahraničného podnikateľa nájdete v informačnom materiáli.
Otázka č. 6:
Fyzická osoba – nepodnikateľ, kúpila ojazdené vozidlo z iného členského štátu EÚ. Je povinná zaplatiť daň z motorových vozidiel, resp. vyplýva tejto fyzickej osobe iná povinnosť zo zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel?
Ak predmetné vozidlo FO nebude používať na podnikanie, tak z hľadiska zákona č. 361/2014 Z. z. o dani z motorových vozidiel jej nevzniká žiadna povinnosť.
Otázka č. 7:
On-line registračná pokladnica (ORP) hlási ukončenie platnosti autentifikačných údajov. Ako mám postupovať a predĺžiť si ich platnosť?
Platnosť autentifikačných údajov je dva roky od ich vystavenia (vytvorenia v e-kasa zóne). ORP 30 dní pred uplynutím tento lehoty zobrazuje informáciu pre podnikateľa o uplynutí platnosti autentifikačných údajov. V tejto lehote ste povinný si vygenerovať nové autentifikačné údaje a nahrať ich do ORP. Postup vygenerovania nových autentifikačných údajov je popísaný v informačnom materiáli zverejnenom na portáli finančnej správy.
Otázka č. 8:
Ak sa klient nevie prihlásiť do VRP, nakoľko zabudne heslo, akým spôsobom ho vie zistiť?
Pri strate (zabudnutí), zneužití, odcudzení alebo znehodnotení prihlasovacích údajov do VRP (loginu alebo hesla) nie je možnosť ich obnovenia alebo získania. V takomto prípade ste povinný správcovi dane oznámiť stratu prihlasovacích údajov prostredníctvom formulára „Oznámenie o strate, zneužití alebo odcudzení prihlasovacích údajov k VRP“, ktorý je dostupný v osobnej internetovej zóne - v časti Katalógy formulárov - Pokladnice e-kasa klient. Po zaslaní oznámenia Vám bude aplikácia VRP prístupná len v režime čítania a budú Vám zaslané prístupové údaje k tejto VRP označené „READ ONLY“ (len na čítanie). Z uvedeného v tejto VRP už nebudete môcť vytvoriť nový pokladničný doklad, VRP bude slúžiť len na čítanie, a ak potrebujete naďalej evidovať tržbu a vystavovať pokladničné doklady, je potrebné si podať novú žiadosť o pridelenie kódu pokladnice e-kasa klient.
Otázka č. 9:
V roku 2022 som dosiahol príjmy podľa autorského zákona, ktoré mi boli zdanené zrážkou už pri výplate. Som povinný tieto príjmy priznať v daňovom priznaní k dani z príjmov za rok 2022?
Nie, príjmy podľa autorského zákona zdanené zrážkou sa už do daňového priznania neuvádzajú.
Otázka č. 10:
Môžem si predĺžiť lehotu na podanie daňového priznania k dani z príjmov za rok 2022, ak som dosiahol iba príjmy zo zamestnania a príjem z predaja bytu?
Áno. Lehotu na podanie daňového priznania si môžete predĺžiť podaním oznámenia o predĺžení lehoty, ktoré ste povinný podať na predpísanom štruktúrovanom tlačive. Toto oznámenie o predĺžení lehoty na podanie daňového priznania ste povinný podať na daňový úrad najneskôr dňa 31.3.2023.