Na Úrad pre verejné obstarávanie (ďalej len „úrad“) sa klient obrátil so žiadosťou k aplikácii zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní“).
Skutkový stav žiadosti, cit.: „Ako postupovať v nasledujúcich prípadoch:
- Aktuálne je VO v procese prípravy (nadlimit-verejná súťaž, stavebné práce), vyhlásené bude začiatkom novembra 2024. Čo v prípade, ak uvažujme, že VO bude ukončené do konca roka 2024. Ak uvažujeme, že prezident podpíše zákon a od roku 2025 dôjde k zmene výšky DPH, môžeme už v rámci súťažných podkladov a ostatných dokumentov usmerniť záujemcov/uchádzačov, nech svoje ponuky predkladajú so zvýšenou sadzbou DPH 23 %? Je viac než isté, že k začiatku realizácie prác dôjde až v roku 2025.
- Čo v prípade, ak uvažujme, že VO bude prebiehať aj v roku 2025, bude potrebné zmeniť súťažné podklady (zvýšenie DPH z 20 % na 23 % - z dôvodu zmeny sadzby DPH) a predĺžiť lehotu predkladania ponúk v súlade so ZVO- uvažujeme správne? Potrebujeme to nastaviť v zákazke najmä z dôvodu, že zákazka má byť financovaná z EÚ fondová v prípade podávania ŽoNFP je to už suma, ktorú budeme Verejný obstarávateľ ako žiadateľ žiadať, avšak v prípade dodatku k zmluve o dielo (navýšenie DPH z 20 % na 23 %) dôjde k tomu, že navýšené 3 % sadzby DPH už žiadateľ (verejný obstarávateľ) nebude môcť nárokovať na preplatenie z EÚ fondov.“
V predmetnej veci poskytujeme nasledovné metodické usmernenie
Zákonom č. 278/2024 Z. z. z 3. októbra 2024, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií bol novelizovaný § 27 ods. 1 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o DPH“), kde sa s účinnosťou od. 1. 1. 2025 základná sadzba dane na tovary a služby mení z doterajších 20 % na 23 % zo základu dane. Podľa § 27 ods. 5 zákona o DPH platí, že pri zmene sadzby dane sa použije pri každom vzniku daňovej povinnosti sadzba dane platná v deň vzniku daňovej povinnosti. Vo všeobecnosti možno konštatovať, že legislatívna zmena predstavujúca percentuálne zvýšenie dane z pridanej hodnoty (ďalej len „DPH“) predstavuje vo vzťahu k už uzavretým zmluvám, ktoré sú výsledkom verejného obstarávania s presahom plnenia do roku 2025 [ak zmluvné strany nemajú dojednané jasné, presné pravidlá zmeny zmluvy podľa ust. § 18 ods. 1 písm. a) zákona o verejnom obstarávaní] nepodstatnú zmenu zmluvy podľa § 18 ods. 1 písm. e) zákona o verejnom obstarávaní. V danom prípade ide o legislatívnu zmenu rovnako zaťažujúcu všetky hospodárske subjekty, ktoré sú platcami dane z pridanej hodnoty, a teda nedochádza k naplneniu žiadneho z predpokladov uvedených v ustanovení § 18 ods. 2 písm. a) až d) zákona o verejnom obstarávaní, pri naplnení ktorých sa zmena zmluvy považuje za podstatnú.
V nadväznosti na uvedené máme za to, že v opísanom prípade č. 1 je možné postupovať Vami uvedeným spôsobom, a teda požadovať predkladanie ponúk so zvýšenou 23 % DPH, nakoľko plnenie bude realizované už v čase účinnosti zvýšenia predmetnej sadzby dane.
V opísanom prípade č. 2 možno uviesť, že Vaša úvaha je správna. Ak lehota na predkladanie ponúk k procesu verejného obstarávania začatého v roku 2024 (uvažujúci ešte s 20 % DPH) bude plynúť aj v roku 2025, je žiadúce doplniť zmenu DPH do súťažných podkladov a primerane predĺžiť lehotu na predkladanie ponúk (ktorá ešte neuplynula). V danom prípade nepôjde o podstatnú zmenu súťažných podkladov, keď je verejný obstarávateľ povinný predĺžiť lehotu na predkladanie ponúk o celú jej pôvodnú dĺžku, takže bude postačovať len jej primerané predĺženie s ohľadom na vykonanú zmenu súťažných podkladov súvisiacu s úpravou zvýšenej sadzby DPH.