Ing. Dušan Dobšovič

Počet vyhľadaných dokumentov: 694

Zoradiť podľa:

Počet vyhľadaných dokumentov: 694

Zoradiť podľa:

  • Článek
Spoločnosť zakúpila tankovaciu kartu od CCS na nákup PHL. Tankuje aj v ČR. K 31. máju prijala slovenskú faktúru s rozpisom DPH, na ktorej je taktiež uvedené: „Prehľad nákupov na karty v ČR – neslúži ako faktúra“ bez DPH. Celková suma je inkasovaná z účtu. Prílohou faktúry je rozpis tankovania v SR a ČR. Spoločnosti bol doručený aj český daňový doklad za nákup nafty v Kč, kde je uvedená aj DPH. (Suma bez DPH je prepočítaná kurzom a je uvedená v eurách v riadnej faktúre.) Ako má spoločnosť postupovať pri účtovaní v podvojnom účtovníctve? Treba zaevidovať aj českú faktúru a potom si nárokovať vrátenie DPH od ČR?
Vydané: 20. 07. 2018
  • Článek
Pozemkové spoločenstvo, ktoré sa zaoberá hospodárením v lesoch a na poľnohospodárskej pôde, na žiadosť člena pozemkového spoločenstva vystavilo kópiu účtovnej závierky, ktorú mu odoslalo dobierkou v obálke. Do ceny dobierky vyčíslilo kopírovanie (ako službu) a cenu za kancelársku obálku. Za uvedené služby nevystavilo doklad, dokumenty iba odoslalo dobierkou. Môže pozemkové spoločenstvo, ktoré nie je registrované na živnostenskom úrade na činnosť kopírovacie služby, maloobchod a pod. prevádzkovať túto činnosť a prijímať za ňu úhrady, len na základe svojej existencie podľa príslušného zákona? Nemá povinnosť vykonávať inú činnosť (okrem hospodárenia v lesoch), na základe živnostenského oprávnenia?
Vydané: 07. 06. 2018
Zakúpili sme do firmy kartu od CCS na nákup PHL. Tankujeme aj v ČR. K 31.5.mi došla slovenská faktúra s rozpisom DPH + je na nej taktiež uvedené: "Prehľad nákupov na karty v ČR- neslúži ako faktúra" bez DPH. Celková suma je inkasovaná z účtu. Prílohou faktúry je rozpis tankovania v SR a ČR. Taktiež mi poslali český daňový doklad na nákup nafty v Kč, kde je uvedené aj DPH. (Táto suma bez DPH je prepočítaná kurzom a je uvedená v eurách v riadnej faktúre). Prosím o info ako postupovať pri účtovaní v PÚ.., je potrebné zaevidovať aj českú faktúru a potom si nárokovať vrátenie DPH od ČR?
Vydané: 06. 06. 2018
Uvádzajú sa v tomto oddiele príjmy daňovníka - SZČO s neobmedzenou daňovou povinnosťou dosiahnuté zo zdrojov v zahraničí? SZČO dosahuje príjmy ako opatrovateľka v Nemecku na slovenské živnostenské oprávnenie. Príjmy v Nemecku nie sú zdaňované, preto ich "nevyníma" v daňovom priznaní, zdaňuje ich na Slovensku. Odvody do SP aj ZP platí tiež na Slovensku. Nie je mi jasné, či tieto príjmy treba uvádzať aj v XIII. oddiele daňového priznania. Som toho názoru, že nie, lebo nejde ani o závislú činnosť vykonávanú v zahraničí, ani o príjem z činnosti vykonávanej v zahraničí prostredníctvom stálej prevádzkarne (má slovenskú živnosť). Stretla som sa však s rôznymi názormi.
Vydané: 04. 05. 2018
Spoločnosť obstarala plničku klimatizácie vrátane dopravy, inštalácie a zaškolenia, ktorá bude slúžiť ako servisné vybavenie v autoservise v celkovej obstarávacej cene 5 685,00 €. Podľa klasifikácie majetok zaradím do odpisovej skupiny 2, pre správne posúdenie vychádzam zo základnej charakteristiky HM, avšak prosím o informáciu, na čo si dať pozor pri zaradení HM, a ktorý KP položky použiť, keďže KP na konkrétne servisné vybavenie sa neuvádza, môžem použiť KP 28.29 Ostatné stroje a zariadenia na všeobecné účely inde neuvdené. 
Vydané: 04. 05. 2018
Pozemkové spoločenstvo, ktoré sa zaoberá hospodárením v lesoch a na poľnohospodárskej pôde, na žiadosť člena pozemkového spoločenstva vystavilo kópiu účtovnej závierky, ktorú mu odoslalo dobierkou v obálke. Do ceny dobierky vyčíslilo kopírovanie (ako službu) a cenu za kancelársku obálku. Za uvedené služby nevystavilo doklad, dokumenty iba odoslalo dobierkou. Môže pozemkové spoločenstvo, ktoré nie je registrované na živnostenskom úrade na činnosť kopírovacie služby, maloobchod a pod. prevádzkovať túto činnosť a prijímať za ňu úhrady, len na základe svojej existencie podľa príslušného zákona? Nemá povinnosť vykonávať inú činnosť (okrem hospodárenia v lesoch), na základe živnostenského oprávnenia?
Vydané: 04. 05. 2018
  • Článek
Samostatne zárobkovo činná oso­ba tvorí sociálny fond za svojich zamestnancov mesačnými preddavkami vedenými na osobitnom účte v banke. Po prepočítaní miezd za dvanásty mesiac zistí, že je potrebné previesť na účet sociálneho fondu 15,00 € (rozdiel medzi preddavkami a skutočne vypočítanou výškou za rok). V januári nasledujúceho roka uskutoční prevod. Ako zaúčtuje uvedenú operáciu v jednoduchom účtovníctve? Je potrebné účtovať o uvedenom rozdiele v rámci uzávierkových účtovných operácií, zaúčtovať do nákladov a do knihy sociálneho fondu.
Vydané: 04. 04. 2018
  • Článek
Výrobná spoločnosť začala poskytovať od r. 2017 niektorým svojim zamestnancom a taktiež niektorým pracovníkom prenajatým prostredníctvom agentúry, ktorí majú bydlisko mimo sídla spoločnosti, ubytovanie a dopravu (môžeme definovať ako benefit). Predmetné nájomné a dopravné nie je zatiaľ nepeňažný príjem a nie je zdaňovaný a zaťažený odvodmi na sociálne a zdravotné poistenie. Niektorí zamestnanci však zatiaľ čiastočne finančne participujú na ubytovacích nákladoch. Ubytovanie je poskytované personálnou agentúrou a aj ubytovacím zariadením, doprava je zabezpečená dopravnou spoločnosťou. Agentúra si okrem iného účtuje náklady spojené s organizáciou ubytovania. Výrobná spoločnosť v priebehu roka 2018 plánuje začať svojim zamestnancom a taktiež pracovníkom prenajatým prostredníctvom agentúry zdaňovať tieto príjmy nepeňažne a zaťažovať ich odvodmi na sociálne a zdravotné poistenie. Ako má spoločnosť postupovať z hľadiska účtovníctva, dane z príjmov a dane z pridanej hodnoty s ohľadom na to, že benefity nie sú nepeňažné príjmy pre zamestnancov a agentúrnych zamestnancov? Je pre spoločnosť ubytovanie a doprava daňovo uznateľným výdavkom z hľadiska dane z príjmov? Môže si spoločnosť uplatniť z plateného nájomného/dopravy DPH na vstupe? Ako postupovať pri účtovaní došlých faktúr za ubytovanie, organizovanie ubytovania, dopravu a participáciu zamestnancov na ubytovacích nákladoch?
Vydané: 21. 03. 2018
  • Článek
Podnikateľ (SZČO), mesačný platiteľ DPH, predal garáž. So zákazníkom sa dohodli, že mu bude platiť za garáž formou splátkového kalendára bezúročne. Platba bola dohodnutá vo výške 150 eur vrátane DPH na 4 roky. Akým spôsobom má podnikateľ vystaviť faktúru? Treba vystaviť každý mesiac ostrú faktúru na každú splátku v hodnote 150 eur vrátane DPH? Vystaviť každý mesiac zálohovú faktúru na splátku s vyčíslenou DPH (ktorá sa ten mesiac aj odvedie) a ostrú faktúru až o 4 roky? Vystaviť každý mesiac aj zálohovú faktúru na 150 eur, aj ostrú faktúru na 150 eur?
Vydané: 21. 03. 2018
  • Článek
Spoločnosť vlastnila budovu. Vzhľadom na to, že potrebovala finančné prostriedky, uzatvorila s lízingovou spoločnosťou zmluvu o spätnom lízingu na túto budovu. Hodnota budovy bola cca 1,3 mil. eur. Lízingová spoločnosť bola ochotná urobiť relízing len na sumu 950 000 eur. Po dvoch rokoch riadneho splácania lízingu a po dohode s lízingovou spoločnosťou lízingová spoločnosť je ochotná navýšiť hodnotu leasingovej sumy o 200 000 eur. Lízingová spoločnosť pošle na účet spoločnosti 200 000 eur. Urobí sa v tomto prípade prepočet lízingových splátok alebo sa navýšia lízingové splátky, alebo sa predĺži doba trvania lízingu? Aký to má dopad na výsledok hospodárenia spoločnosti a na samotné účtovníctvo spoločnosti? Čo treba zaúčtovať, čo treba prepočítať? Ako správne zaúčtovať sumu 200 000 eur? Bude sa tu účtovať aj o DPH? Bude treba uplatniť k sume 200 000 eur aj zákonnú DPH, resp. dôjde k prenosu daňovej povinnosti na lízingovú spoločnosť? Budova je do 5 rokov od prvej kolaudácie. Odpisy budovy za mesiace 1-10/2017 ostávajú aj účtovne, aj daňovo v pôvodnej výške a už za mesiace 11-12/2017 budú aj účtovne, aj daňovo v novej výške?
Vydané: 21. 03. 2018
SZČO tvorí sociálny fond za svojich zamestnancov mesačnými preddavkami vedenými na osobitnom účte v banke. Po prepočítaní miezd za 12. mesiac zistí, že je potrebné previesť na účet SF 15,00 € (rozdiel medzi preddavkami a skutočne vypočítanou výškou za rok). V januári nasledujúceho roka uskutoční prevod. Ako zaúčtuje uvedenú operáciu v JÚ? Je potrebné účtovať o uvedenom rozdiele v rámci uzávierkových účtovných operácií, zaúčtovať do nákladov a do knihy SF?
Vydané: 08. 03. 2018
Podnik poskytol motorové vozidlo na používanie aj na súkromné účely. Toto poskytnutie sa zamestnancovi zdaňuje v zmysle § 5 ods. 3) ZDP. Náklady na pohonné látky na toto vozidlo sa účtujú podľa § 19 písm. 2. ods. l) 3. vo forme paušálnych výdavkov. V sú v súvislosti s prevádzkou motorového vozidla vznikajú aj rôzne iné náklady ako napr. výmena pneumatík, STK, EK, čistenie interiérov, umytie vozidla, diaľničná známka, snehové reťaze, opravy a údržba motorového vozidla. Všetky tieto náklady sa účtujú priamo do nákladov podniku aj časť DPH z pomeru použitia na súkromné použitie , nakoľko z tejto časti nie nárok na odpočet. [§ 19 ods. 3 písm . t)]. Pohonné látky použité na súkromné požitie sa zamestnancovi vyfakturujú a on ich uhradí. V priebehu roka sa zamestnancovi toto vozidlo odobralo a pridelilo sa mu iné vozidlo. Pôvodné vozidlo sa používa už iba na služobné účely. PHL sa naďalej účtuje paušálom na časť daňovú a nedaňovú. Ako sa majú účtovať ostatné náklady? Je tiež nutnosť deliť náklady pomerom ako keď bolo pridelené aj na súkromné použitie alebo nie? (Poznámka: Vozidlo už nie je pridelené na súkromné použitie.)
Vydané: 08. 03. 2018
Starobný dôchodca s trvalým pobytom v SR investoval finančné prostriedky prostredníctvom AXA - sprostredkovateľskej spoločnosti do zahraničných podielových fondov. Podielové fondy vyplatili výnosy/dividendy na účet AXY v sume viac ako 50 % nezdaniteľnej časti na daňovníka, ktoré však dôchodca znova reinvestoval na nákup ďalších podielových listov. Neprijal tieto výnosy na svoj bankový účet. Iné príjmy počas roka 2017 nemal. Je dôchodca povinný podať daňové priznanie k dani z príjmu FO a priznať tieto dividendy?
Vydané: 08. 03. 2018
Výrobná spoločnosť začala poskytovať od r. 2017 niektorým svojím zamestnancom a taktiež niektorým pracovníkom prenajatým prostredníctvom agentúry, ktorí majú bydlisko mimo sídla spoločnosti, ubytovanie a dopravu (môžeme definovať ako benefit). Predmetné nájomné a dopravné nie je zatiaľ nepeňažný príjem a nie je zdaňovaný a zaťažený odvodmi na sociálne a zdravotné poistenie. Avšak, niektorí zamestnanci zatiaľ čiastočne finančne participujú na ubytovacích nákladoch. Ubytovanie je poskytované personálnou agentúrou a aj ubytovacím zariadením, doprava je zabezpečená dopravnou spoločnosťou. Agentúra si, okrem iného, účtuje náklady spojené s organizáciou ubytovania. Výrobná spoločnosť v priebehu roka 2018 plánuje začať svojim zamestnancom a taktiež pracovníkom prenajatým prostredníctvom agentúry zdaňovať tieto príjmy nepeňažne a zaťažovať ich odvodmi na soc. a zdrav. poistenie. Poprosíme o rozdelenie o odpovede na r. 2017 a r. 2018 z hľadiska účtovníctva a dane z príjmov + DPH s ohľadom na to, že benefity nie sú nepeňažné príjmy pre zamestnancov a agentúrnych zamestnancov. Je pre spoločnosť ubytovanie, doprava daňovo uznateľným výdavkom z hľadiska dane z príjmov v r. 2017, v r. 2018? Môže si spoločnosť uplatniť z plateného nájomného / dopravy DPH na vstupe v r. 2017, v r. 2018? Účtovanie došlých faktúr za ubytovanie, organizovanie ubytovania, dopravu a participácie zamestnancov na ubytovacích nákladoch. Poprosíme o odpovede na r. 2018 z hľadiska účtovníctva a dane z príjmov + DPH s ohľadom na to, že benefity budú nepeňažné príjmy pre zamestnancov a pre agentúrnych pracovníkov. Je pre spoločnosť ubytovanie, doprava daňovo uznateľným výdavkom z hľadiska dane z príjmov? Môže si spoločnosť uplatniť z plateného nájomného / dopravy DPH na vstupe? Účtovanie došlých faktúr za ubytovanie, organizovanie ubytovania, dopravu a participácie zamestnancov na ubytovacích nákladoch.
Vydané: 08. 03. 2018
Spoločnosť vlastnila budovu. Vzhľadom na to, že potrebovala finančné prostriedky, uzatvorila s leasingovou spoločnosťou zmluvu o spätnom leasingu na túto budovu. Hodnota budovy bola cca 1,3 mil. €. Leasingová spoločnosť bola ochotná urobiť releasing len na sumu 950 tis. €. Po dvoch rokoch riadneho splácania leasingu a po dohode s leasingovou spoločnosťou, leasingová spoločnosť je ochotná navýšiť hodnotu leasingovej sumy o 200 tis. €. Leasingová spoločnosť pošle na účet spoločnosti 200 tis. €. Bude urobený prepočet leasingových splátok - alebo sa navýšia leasingové splátky alebo sa predĺži leasingová doba? Aký má toto dopad na výsledok hospodárenia spoločnosti a na samotné účtovníctvo spoločnosti? Čo treba zaúčtovať, čo treba prepočítať? V prvom rade sa mi ide o zaúčtovanie sumy 200 tisíc. Správne je 042(následne021)/474? Suma 200 tis. € má byť ako správne zaúčtovaná? Napr. 315/648? A potom z účtu 648 sa bude postupne, alikvotne "rozpúšťať" výnos do daňových výnosov počas zostávajúcej doby leasingu? Bude sa tu účtovať aj o DPH? Bude treba uplatniť k sume 200 tis. aj zákonnú DPH? Budova je do 5 rokov od prvej kolaudácie. Resp. dôjde k prenosu daňovej povinnosti na leasingovú spoločnosť? Odpisy budovy za mesiace 01-10/2017 ostávajú aj účtovne aj daňovo v pôvodnej výške a už za mesiace 11-12/2017 budú aj účtovne aj daňovo v novej výške?
Vydané: 23. 01. 2018
V roku 2014 bola účtovaná zákazková výroba. Skutočné náklady boli vo výške cca 90 tis., vyfakturované a uhradené bolo 26 tis., úprava výnosov bola vo výške 74 tis. zaúčtovaná na 316/606. Bolo mi povedané, že keďže nastali nejaké problémy pri výstavbe a financovaní, tak sa už nevystavovali žiadne faktúry a ani už viac nič neúčtovali. Zostatok na účte 316 stále vysí vo výške 74 tis. Ako to teraz zúčtovať, aby mi to vypadlo z PÚ a aký vplyv to bude mať na daň z príjmu?
Vydané: 23. 01. 2018
Sme firma SZĆO mesačný platiteľ DPH. Zákazník kúpil od nás garáž. Dohodli sme sa, že nám bude platiť garáž formou splátkového kalendára bezúročne. Platba 150 € vrátane DPH na 4 roky. Akým spôsobom teraz vystaviť faktúru? 1. Treba vystaviť každý mesiac ostrú faktúru na každú splátku v hodnote 150 € vrátane DPH? 2. Vystaviť každý mesiac zálohovú faktúru na splátku s vyčíslenou DPH (ktorá sa ten mesiac aj odvedie) a ostrú faktúru až o 4 roky? 3. Vystaviť každý mesiac aj zálohovú faktúru na 150 € aj ostrú faktúru na 150 €? A ak je nasledovný prípad: Vystavili sme zálohovú faktúru na predaj tovaru. Na tejto faktúre bola vyčíslená aj ten mesiac odvedená DPH. Platí v tomto prípade, že ostrá faktúra musí byť vystavená do určitého obdobia alebo v tomto prípade môžeme ostrú faktúru vystaviť hocikedy?
Vydané: 23. 01. 2018
Do ktorej odpisovej skupiny zaradiť nákup meracej a regulačnej techniky na kotolňu, ktorú máme v prenájme na základe zmluvy. Kotolňa je už odpísaná.
Vydané: 23. 01. 2018
Zamestnávateľ poskytol zamestnancovi dlhodobú hotovostnú pôžičku s ročným úrokom 1 %. Zamestnanec použil peniaze na kúpu bytu. V zmysle § 3 ods. 2 písm. b) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p.  pôžičky nie sú predmetom dane. Iná situácia nastáva pri posudzovaní výšky úrokovej sadzby. Ak je nižšia ako úroková sadzba, za ktorú by si zamestnanec mohol zobrať rovnakú pôžičku v banke v mieste a čase poskytnutia pôžičky, musí zamestnávateľ oceniť toto zvýhodnenie, ktoré predstavuje pre zamestnanca nepeňažný príjem. Keďže zamestnanec použil peniaze na kúpu bytu, môže zamestnávateľ porovnať uvedenú úrokovú sadzbu s úrokovými sadzbami pri hypotekárnych úveroch alebo musí použiť pri výpočte nepeňažného príjmu zamestnanca úrokové sadzby, za ktorých banky poskytujú bežné bezúčelové spotrebné úvery? Je nepeňažný príjem zamestnanca vymeriavacím základom pre platenie zdravotných a sociálnych odvodov? Platí odvody aj zamestnávateľ alebo iba zamestnanec?
Vydané: 23. 01. 2018
Spoločnosť účtuje v sústave PÚ. V roku 2015 - Obstaranie majetku vo výške 6 990,00 €. Karta majetku bola vystavená – OC 6 090,00 € (tu vznikla chyba). Odpisy r. 2015 1 016,00 €, mali byť 1 165,00 €, rozdiel 149,00 €, rozdiel v náš neprospech, r. 2016 1 523,00 €, mali byť 1 748,00 €, rozdiel 225,00 €, rozdiel v náš neprospech. Ako sa to dá, prosim, opravit? O sumu rozdielu 374,00 -zaúčtovat to 551/082 - nedaňový náklad? Na karte majetku to opraviť - každý jeden rok? Alebo do r. 2017 zapisať sumu rozdielu? Rok 2017 budeme pokračovať podľa nového odpisového plánu?
Vydané: 20. 12. 2017