Účtovníctvo – skrytý nástroj pozitívneho ovplyvňovania dotačnej politiky

Vydáno: 30 minút čítania

Príspevok poukazuje na vážny nedostatok dotačnej politiky SR. V článku autor obhajuje stanovisko, že z titulu prijatej dotácie treba vytvoriť na strane pasív bilancie dlhodobý (trvalý) zdroj financovania majetku, a tak zamedziť ich následnému rozdeleniu medzi vlastníkov.

Príspevok poukazuje na vážny nedostatok dotačnej politiky SR. Problém sa skrýva v spôsobe, akým sa dotácie vykazujú u ich príjemcov. Vhodnejším vykazovaním možno totiž zvýšiť účinnosť ich pôsobenia, najmä zabezpečiť dlhodobosť (trvalosť) týchto zdrojov smerujúcich často do podnikateľskej sféry. V článku obhajujem stanovisko, že z titulu prijatej dotácie treba vytvoriť na strane pasív bilancie dlhodobý (trvalý) zdroj financovania majetku, a tak zamedziť ich následnému rozdeleniu medzi vlastníkov. Iba tak nepripravíme podnikateľské subjekty o istotu, mať príležitosť vytvárať efekty z dotácií dlhodobo.

Abstract

The article refers to a serious deficit of the grants policy in the Slovak Republic. The problem lies in the way how grants are recognized by their recipients. If the reporting is more appropriate, there would be a possibility of increasing their operation efficiency, in particular to ensure long duration of these resources which often aim into business. In this article we argue that on account of received grants we should create the source of balance of long-term (permanent) funding assets sources to prevent their subsequent distribution among the owners. Only then we do not deprive entrepreneurs of the certainty to have the opportunity to create long-term effects of grants.

Dotácie (Pozn.: Poznatky prezentované v tejto štúdii by sa dali zovšeobecniť aj na iné formy podpory, ako sú napr. príspevky zo štátnych fondov, fondov EÚ, úľavy na dani z príjmov právnických osôb, príspevky na vytvorenie nových pracovných miest a i.. Nemyslím si však, že by ich bolo vhodné aplikovať v situácii, kedy by poskytovaná podpora mala slúžiť na kompenzáciu – úhradu strát účtovnej jednotky –ÚJ.) smerované do podnikateľskej sféry najmä v období hospodárskej recesie tvoria významný zdroj financovania podnikateľskej činnosti.

Cieľom príspevku je ozrejmiť vplyv dotácií na finančnú situáciu a výkonnosť (ziskovosť) ich prijímateľov.

Kondícia základných stavebných kameňov ekonomiky (podnikateľských subjektov) predurčuje (formuje) parametre, ktorými sa charakterizuje úroveň celku (národného hospodárstva). V naznačenej interakcii musí byť prirodzenou požiadavkou správne posúdiť aj vplyv dotácií na finančné parametre ich príjemcov, a to tak, aby predkladanou účtovnou závierkou nebol jej používateľom sprostredkovaný skreslený obraz o finančnej situácii a výsledku hospodárenia (VH).


Regulácia úpravy účtovania a vykazovania dotácií

Medzinárodné štandardy účtovného vykazovania (IFRS/IAS), konkrétne štandard 20 – Vykazovanie štátnych dotácií a zverejňovanie štátnej podpory rozoznáva dva obecné prístupy účtovného riešenia dotácií:

  • kapitálový a
  • výnosový.

Vzhľadom na to, že dotácie sú formou príjmu z iného zdroja ako sú majitelia (spoločníci, akcionári, členovia) a sú poskytované bezodplatne (ÚJ ich získa splnením vopred stanovených podmienok) a dane z príjmov (zo zisku) sú účtované výsledkovo (ovplyvňujú VH účtovaním na ťarchu nákladov), je podľa IFRS/IAS logické rovnakým spôsobom riešiť postup účtovania a vykazovanie štátnych dotácií, ktoré sú predĺžením fiškálnej politiky, t. j. prostredníctvom výkazu ziskov a strát.

IFRS/IAS, tak ako naša domáca legislatíva, uprednostňujú, tento výnosový prístup. Ten zabezpečí to, aby sa dotácie vykazovali ako výnos na systematickom a racionálnom základe počas období potrebných k ich priradeniu k súvisiacim nákladom.

Pripúšťa sa aj metóda účtovania a vykazovania dotácií, ktorá pre ocenenie majetku obstaraného pomocou dotácie, ich hodnotu odpočítava. Dotácia sa uznáva ako výnos po celú dobu životnosti odpisovaného majetku prostredníctvom zníženej sumy odpisov alebo pri dotácii na hospodársku činnosť (na úhradu nákladov) pomocou účtovania a vykazovania nižších nákladov.

Argumenty pre kapitálový prístup, že štátne dotácie sa účtujú na osobitný účet vlastného imania (podľa dikcie oficiálneho prekladu IFRS/IAS [8], v prospech účasti spoločníkov), pretože sa neočakáva ich splatenie a že ich nie je vhodné vykazovať vo výkaze ziskov a strát, lebo neboli zarobené, ale predstavujú motiváciu poskytnutú vládou bez súvisiacich nákladov v tlaku argumentov výnosového prístupu neobstáli.

Podľa môjho názoru argumenty štandardov pre kapitálový prístup nie sú v štandardoch celkom výstižne naformulované a zdôvodnenie pre tento prístup treba hľadať aj v širších súvislostiach.


Účtovný pohľad na dotácie

Aj v trhových ekonomikách, s cieľom podporiť ekonomický rozvoj niektorých znevýhodnených oblastí, je obvyklé, že podnikateľské subjekty obstarávajú majetok, resp. získavajú zdroje na financovanie svojej podnikateľskej (hospodárskej) činnosti z prijatých dotácií, podpôr a príspevkov. Ide najmä o čerpanie prostriedkov z verejných zdrojov (štátna pomoc) a pomoc z úrovne Európskej únie (čerpanie fondov EÚ).

Všeobecne známymi príkladmi takýchto stimulov sú napr. dotácie:

  • na obstaranie dlhodobého majetku a na zabezpečenie (obstaranie) technického zhodnotenia, či už zo štátneho rozpočtu alebo iného rozpočtu a fondov (investičné dotácie),
  • na hospodársku činnosť, t. j. dotácie na podporu prevádzkovej činnosti súvisiacej s predmetom podnikania a na aktivity podporujúce túto činnosť (neinvestičné dotácie – prevádzkové),
  • na úhradu úrokov.

V článku ma nebude zaujímať, aký je mechanizmus na priznávanie – získavanie podnikateľských stimulov a aký význam má takáto pomoc pre podniky, regióny a pre národné hospodárstvo, ale skôr to, ako by tieto podpory mali ovplyvniť finančnú situáciu a VH prijímateľov a ako dlho by mohli činnosť ich prijímateľov podporovať.

Nižšie aj prezentujeme názor, že dlhodobé stimulovanie podnikateľských procesov možno docieliť vhodným postupom účtovania a vykazovania čerpaných dotácií.

Možno teda zdôrazniť skutočnosť, že sa uvedenými stimulmi budem zaoberať z aspektu informácií, ktoré všetkým záujemcom o ne má poskytovať účtovná závierka. Daný cieľ do istej miery zahmlieva skutočnosť, že na dotácie sa ekonómovia a samozrejme aj legislatíva pozerá z dvoch zorných uhlov – z aspektu daní (daň z príjmov) a z hľadiska účtovníctva (stránka účtovania a vykazovania), pričom v našich podmienkach nejde o dva izolované pohľady. Problematickými sú ale také náhľady na prijaté dotácie, ktoré ignorujú, resp. podceňujú nevyhnutnosť duálneho nazerania na ekonomické prostriedky obstarané z dotácie, či už stránka informujúca o zdrojoch krytia (financovania) majetku z dotácie obstaraného alebo stránka informujúca o forme a účele majetku z dotácie nadobudnutého.

V slovenskom prostredí sa až do konca roku 1999 uvažovalo v prípadoch prijímaných investičných dotácií (na obstaranie dlhodobého majetku) o vlastnom zdroji financovania. Tento vlastný zdroj sa označoval ako „ostatné kapitálové fondy“ [podľa účtovej osnovy pre podnikateľov (Pozn.: Záväzný zoznam systematicky usporiadaných účtov, ktoré môže ÚJ pri účtovaní o majetku, záväzkoch, vlastnom imaní, nákladoch a výnosoch použiť. Oficiálne označenie každého účtu pozostáva z trojmiestneho čísla a názvu na tzv. syntetické účty. Tieto účty možno, či už z legislatívnych alebo interných potrieb, hlbšie členiť – tzv. analytické účty. V SR upravujú túto problematiku vykonávacie predpisy – Opatrenia MF SR – v súčasnosti podvojné účtovníctvo podnikateľov upravuje Opatrenie MF SR č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva, v znení platnom k 1. 1. 2010 [7]. Predtým to bolo opatrenie MF SR č. 3177/1998 KM zo dňa 16. 12. 1998, ktoré nahradilo opatrenie FMF č. V/20 100/1992 zo dňa 15. 7. 1992. Počnúc rokom 2003, slovenská legislatíva vydáva tzv. rámcové účtové osnovy. Takýto zoznam už nemá pre ÚJ tak vysokú záväznosť, lebo jej dáva možnosť ho podľa svojich potrieb aj rozširovať (v období platnosti účtovej osnovy – teda pred rokom 2003 mohla tento zoznam po dodržaní legislatívnych požiadaviek v závislosti od konkrétnych podmienok danej ÚJ iba zužovať]bol reprezentovaný účtom účtovej osnovy pre podnikateľov 413 – Ostatné kapitálové fondy). Dotácie na hospodársku činnosť (prevádzkové dotácie na úhradu nákladov) a dotácie na úhradu úrokov sa účtovali do výnosov v časovej a vecnej súvislosti so zaúčtovanými nákladmi vynaloženými na účel, na ktorý sa dotácia poskytla.

Od r. 2000 (Pozn.: Presnejšie – táto zmena nadobudla účinnosť od 15. 1. 2000.) došlo pri účtovnom zobrazovaní týchto transakcií k určitej modifikácii (Pozn.: Ide najmä o reakciu na obsah medzinárodného účtovného štandardu IAS 20 – Vykazovanie štátnych dotácií a zverejnenie štátnej podpory). Prijatá investičná dotácia (na obstaranie dlhodobého majetku) po splnení podmienok na jej poskytnutie zvyšuje VH (tiež vlastný zdroj krytia majetku, ale na rozdiel od ostatných kapitálových fondov, ide o vlastný zdroj krytia určený na rozdelenie). Vznik takéhoto zdroja krytia majetku sa vykazuje na časovom a vecnom základe so súvisiacimi nákladmi.

Takáto zmena filozofie postupov účtovania a vykazovania podľa nášho názoru zakladá príležitosť rozdeliť dotáciu medzi vlastníkov (spoločníkov, akcionárov, členov). Takže svojim pôvodom verejné prostriedky, ktoré by mali dlhodobo fungovať v kolobehu majetku podnikateľského subjektu sa časom môžu z tohto neustále opakujúceho sa procesu bez akýchkoľvek zábran vylúčiť (v prípade, ak vlastníci ÚJ tak rozhodnú).

Základ racionálneho zdôvodnenia posúdenia prínosu dotácie k finančnej situácii, výkonnosti, peňažným tokom ako aj k zmenám vo vlastnom imaní ÚJ tkvie v správnom identifikovaní zmluvnej strany, ktorá je prijímateľom dotácie. Je potrebné si uvedomiť, že príjemcom dotácie (v prípade právnických osôb) nie sú vlastníci (spoločníci, akcionári, členovia) podnikateľského subjektu, ale sám podnikateľský subjekt. Z toho potom vyplýva, že majitelia by nemali mať z prijatých podpôr priamy osobný prospech, ale iba sprostredkovaný, generovaný prijatou podporou (napr. zvýšením produkčnej sily podniku, či už nainštalovaním novej, prípadne zdokonalením existujúcej technológie, alebo prijatím ďalších produktívnych zamestnancov alebo obstarávaním iných vstupov do výroby z prijatej podpory).

Ako vyplynie z ďalšieho výkladu, možno nájsť analógiu medzi dotáciami a napr. darmi do podnikateľskej sféry, u ktorých možno identifikovať analogický náboj stimulujúci dlhodobo rozvoj podniku, ako je tomu pri prijímaných dotáciách. Nie je totiž zlučiteľné s obozretnosťou pri podnikaní (prin

Související dokumenty

Súvisiace články

Vplyv dotácií na základ dane z príjmov po 1. 1. 2008 u daňovníkov účtujúcich v podvojnom účtovníctve
Dotácie na rekvalifikáciu z prostriedkov EÚ
Účtová skupina 34 – Zúčtovanie daní a dotácií
Účtovanie dotácií
Účtovné a daňové hľadisko dotácií na obstaranie dlhodobého hmotného majetku
Postupy účtovania pre podnikateľov od 1. januára 2007
Odpisovanie majetku obstaraného z dotácií
Novela postupov účtovania pre podnikateľov a novela opatrenia k účtovnej závierke podnikateľov od 1. 1. 2005
Dotácie podnikateľom a ich zobrazenie v účtovníctve
Účtovanie dotácie na úhradu nájomného
Účtovanie dotácie
Finančný príspevok - dotácia
Dlhodobý hmotný majetok – obstaranie dlhodobého majetku z dotácií
Podmienky poskytovania dotácií zo štátneho rozpočtu
Účtovanie dotácie na prelome rokov a neuznanie dotácie v budúcom roku
Povinnosti podnikateľských subjektov prijímajúcich prostriedky z Európskej únie
Účtovanie prijatého grantu
Účtovanie dotácie pre mesto
Účtovanie regionálneho príspevku

Súvisiace otázky a odpovede

Náklady na projekt za účelom získania dotácie z EU na obstaranie dlhodobého majetku
Účtovanie regionálneho príspevku v s. r. o.
Účtovanie dotácie
Účtovanie dotácie
Kladné a záporné položky na faktúre
Rozpúšťanie dotácie na obstaraný dlhodobý hmotný majetok
Trojzápočet účtovanie účastníkov dohody
Zníženie základného imania
Splatenie základného imania v jednoosobovej s.r.o.
Oporný múrik - IM?
Účtovanie vnútropodnikovej faktúry v materskej spoločnosti
Recyklačný poplatok
Učtovanie pokuty za rýchlosť
Kúpa auta a predlžená záruka
Zmena právnej formy z komanditnej spoločnosti na s.r.o.
Účtovanie tovaru a služieb na prelome rokov
Zníženie základného imania
Neprihlásená pohľadávka
Zdravotnícke štúdie - účtovanie a DPH
Tvorba rezervy na nevyčerpanú dovolenku