Tvorbu sociálneho fondu, výšku a použitie sociálneho fondu, podmienky poskytovania príspevkov zo sociálneho fondu zamestnancom a spôsob preukazovania výdavkov zamestnancov si zamestnávateľ dohodne v kolektívnej zmluve, ak u zamestnávateľa nepôsobí odborová organizácia, upraví tieto podmienky vo vlastnom vnútornom predpise.
Tvorbu a použitie sociálneho fondu upravuje zákon č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v z. n. p. (ďalej len „zákon o sociálnom fonde“). Sociálny fond je fond zamestnávateľa na realizáciu jeho sociálnej politiky v oblasti starostlivosti o svojich zamestnancov. Tvorbu sociálneho fondu, výšku a použitie sociálneho fondu, podmienky poskytovania príspevkov zo sociálneho fondu zamestnancom a spôsob preukazovania výdavkov zamestnancov si zamestnávateľ dohodne v kolektívnej zmluve, ak u zamestnávateľa nepôsobí odborová organizácia, upraví tieto podmienky vo vlastnom vnútornom predpise.
Tvorba sociálneho fondu
Povinnosť tvoriť sociálny fond má každý zamestnávateľ. Zamestnávateľom je podľa zákona o sociálnom fonde právnická osoba (PO) so sídlom na území SR alebo fyzická osoba (FO) s miestom trvalého pobytu alebo miestom podnikania na území SR, ktorá zamestnáva zamestnanca v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu. Každá FO alebo PO, ktorá má zamestnancov v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu, bez ohľadu na ich počet, formu či dĺžku uzavretého pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu, je považovaná za zamestnávateľa a je povinná vytvárať sociálny fond a pri jeho tvorbe a čerpaní dodržiavať zákon o sociálnom fonde.
Príklad č. 1:
Zamestnávateľ zamestnáva len osoby vykonávajúce činnosť na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru.
V tomto prípade zamestnávateľ sociálny fond podľa zákona o sociálnom fonde nevytvára, pretože odmeny vyplácané osobám na základe dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru sa nezapočítavajú do základu na určenie povinného prídelu prostriedkov do sociálneho fondu, ktorým je súhrn hrubých miezd alebo platov zúčtovaných zamestnancov na výplatu za kalendárny rok. Pri určení, čo je potrebné považovať za mzdu, resp. plat zamestnávateľ vychádza z príslušných ustanovení pracovnoprávnych predpisov, najmä zo Zákonníka práce (podľa § 118 ods. 2 Zákonníka práce mzda je peňažné plnenie alebo plnenie peňažnej hodnoty poskytované zamestnávateľom zamestnancovi za prácu). Ak teda zamestnávateľ zamestnáva len osoby na základe uvedených dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, sociálny fond podľa zákona o sociálnom fonde nevytvára.
***
Príklad č. 2:
PO so sídlom na území SR nezamestnáva žiadnych zamestnancov ale má s niekoľkými osobami (autormi) uzatvorené zmluvy podľa zákona č. 618/2003 Z. z. o autorskom práve a právach súvisiacich s autorským právom (Autorský zákon) (ďalej len „Autorský zákon“).
Táto PO nevytvára sociálny fond podľa zákona o sociálnom fonde, pretože odmeny osôb, s ktorými má PO uzatvorené zmluvy o vytvorení diela podľa Autorského zákona sa nezapočítavajú do základu na určenie povinného prídelu prostriedkov do sociálneho fondu. Ak teda PO nemá zamestnancov (pretože osoby, ktoré s PO spolupracujú na základe Autorského zákona, nie sú považované za zamestnancov) sociálny fond podľa zákona o sociálnom fonde nevytvára.
***
Sociálny fond sa tvorí ako úhrn:
- povinného prídelu vo výške 0,6 % až 1 % zo zákonom stanoveného základu;
- ďalšieho prídelu vo výške:
- dohodnutej v kolektívnej zmluve alebo vo vnútornom predpise, najviac vo výške 0,5 % zo zákonom stanoveného základu alebo
- sumy potrebnej na poskytnutie príspevkov na úhradu výdavkov na dopravu do zamestnania a späť zamestnancom, ktorí spĺňajú zákonom stanovené podmienky, najviac však vo výške 0,5 % zo zákonom stanoveného základu;
- ďalších zdrojov sociálneho fondu, ktorými sú napríklad zdroje podľa iných všeobecne záväzných právnych predpisov, dary, dotácie a príspevky poskytnuté zamestnávateľovi do sociálneho fondu; ak zamestnávateľ vytvára zisk, môže prispievať do sociálneho fondu prídelmi z použiteľného zisku.
Základom na určenie ročného prídelu do sociálneho fondu je súhrn hrubých miezd alebo platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu za kalendárny rok.
Základom na určenie mesačného prídelu do fondu je súhrn hrubých miezd alebo platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu za príslušný kalendárny mesiac.
Do základu na určenie prídelu do sociálneho fondu sa nezahŕňajú plnenia, ktoré sa v zmysle všeobecne záväzných právnych predpisov za mzdu, re