Ak dodaný výrobok, tovar alebo poskytnutá služba nie sú v požadovanej kvalite, môže ich odberateľ v určitej lehote reklamovať a požadovať od dodávateľa odstránenie vady.
Účtovanie reklamácii a postupy účtovania
Opatrenie č. 23054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v z. n. p. (ďalej len „Postupy účtovania v PÚ“) účtovanie reklamácií osobitne neupravuje, iba ustanovuje účty, na ktorých sa účtujú. Z hľadiska odberateľa v § 49 ods. 5 Postupov účtovania v PÚ je ustanovené, že na účte 315 – Ostatné pohľadávky sa účtujú reklamácie voči dodávateľom a na tomto účte sa účtuje aj nárok na záručný paušál pri prevzatí záväzkov za záručné opravy. Z hľadiska dodávateľa podľa § 50 ods. 5 Postupov účtovania v PÚ, reklamácie uplatnené odberateľmi dodávateľ účtuje na účte 325 – Ostatné záväzky. Na tomto účte dodávateľ účtuje aj záväzok voči obchodnému partnerovi, ktorý preberá záručné záväzky za predané výkony.
Keďže Postupy účtovania v PÚ účtovanie reklamácií osobitne neupravujú, pri ich účtovaní je potrebné vychádzať z iných právnych predpisov ako je Obchodný zákonník, Občiansky zákonník, zákon č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v z. n. p. a pod. Podľa týchto právnych noriem a podľa rôznych skutočností zistených z praxe, reklamácie môžu vznikať napr. z dôvodu:
- zlej akosti veci,
- poškodenia dodávky,
- nesprávne uvedenej ceny,
- dodania iného tovaru alebo
- dodania iného množstva než požadovaného a pod.
Spôsob účtovania reklamácií závisí aj od toho:
- čo je predmetom reklamácie,
- či reklamovaný predmet sa dá opraviť, alebo nie,
- či sa dá reklamovaný predmet vymeniť za nový,
- či dodávka bola už zaplatená alebo nie,
- či je reklamovaná cena v dôsledku nedostatočnej kvality a pod.
Pri účtovaní o reklamáciách je dôležitá aj skutočnosť, kedy možno o reklamáciách účtovať, v ktorom účtovnom období a kedy bude reklamácia vybavená. Odlišný postup pri účtovaní o reklamáciách bude u dodávateľa a iný u odberateľa.
Účtovanie reklamácií u odberateľa
Odberateľ, ak v dodávke zistí nekvalitný výrobok, tovar, alebo zistí, že mu bola nekvalitne vykonaná služba, bol mu dodaný iný tovar alebo iný výrobok alebo mu bolo dodané iné množstvo tovaru alebo výrobkov, než požadoval, môže uplatniť reklamáciu voči dodávateľovi takto:
- Vystaví doklad, na základe ktorého si bude uplatňovať reklamáciu u dodávateľa. V praxi sa ako doklad najčastejšie používa tzv. „reklamačný list“, v ktorom odberateľ popíše o aký výrobok ide, aké má vady, v akom počte, alebo popíše v čom bola nekvalitne vykonaná služba a pod. Ak ide o výrobok alebo tovar, ten zvyčajne odošle dodávateľovi spolu s reklamačným listom, pričom môže požadovať jeho opravu, alebo dodanie nového bezchybného výrobku, alebo ak ide o službu, bude požadovať odstránenie nekvalitne vykonanej služby, alebo
- na základe vystaveného reklamačného listu môže požadovať od dodávateľa zľavu z ceny dodávky, alebo
- po dohode s dodávateľom, od ktorého dostane tzv. paušál na záručné opravy, nekvalitné výrobky alebo tovar opraví odberateľ,
- prípadne môže od zmluvy odstúpiť.
V praxi býva zvykom, že dodávateľ s odberateľom písomne uzatvárajú kúpno-predajnú zmluvu na dodávku výrobkov, tovarov, prác alebo služieb a v zmluve si zároveň dohodnú aj podmienky reklamácie, ak výrobky, tovar, práce alebo služba budú mať závady. Ak podmienky reklamácií nie sú zmluvne dohodnuté, je potrebné postupovať podľa právnych predpisov, ktoré reklamácie upravujú (Obchodný zákonník, Občiansky zákonník).
Základné súvzťažnosti účtovania reklamácií u odberateľa
Účtovanie reklamácie pri nedodaní požadovaného množstva zásob napr. tovaru pred zaúčtovaním na sklad (spôsob A účtovania zásob):
Text |
MD |
D |
---|---|---|
a) Dodávateľská faktúra za dodaný tovar: |
||
1. dodané množstvo |
131, 343 |
– |
2. nedodaný tovar – uplatnenie reklamácie na nedodané množstvo |
315, 321 |
– |
3. dodávateľská faktúra celkom |
– |
321 |
b) Uznaná reklamácia – dodanie chýbajúceho množstva |
131 |
315, 321 |
Poznámka: V uvedenom prípade ide o situáciu, ak nebol dodaný tovar v požadovanom množstve, reklamácia bola obratom vybavená a chýbajúci tovar bol dodaný. Keďže faktúra ešte nebola uhradená, odberateľ môže reklamovaný tovar zaúčtovať na ťarchu účtu 315, alebo môže ponížiť záväzok na účte 321.
Účtovanie reklamácie u odberateľa vrátením chybného tovaru, ktorý bol zaúčtovaný priamo na účte 132 – Tovar na sklade a v predajniach (spôsob A účtovania zásob)
Text |
MD |
D |
---|---|---|
a) Dodávateľská faktúra za dodaný tovar účtovaný priamo na účte 132: |
||
● cena bez DPH |
132 |
– |