Novela zákona o správe daní a poplatkov (1.)

Vydáno: 45 minút čítania

Zákon č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. ako základný procesný predpis, ktorým sú upravené postupy pri výkone správy daní s cieľom správne určiť a zaplatiť daň, prešiel od roku 1993, kedy nadobudol účinnosť, viacerými zmenami. Naposledy bol zmenený a doplnený zákonom č. 215/2007 Z. z. Je to už v poradí 38. novela tohto zákona, ktorá reaguje predovšetkým na zmeny v hmotnoprávnych daňových predpisoch. Vychádza tiež z konkrétnych poznatkov z aplikácie zákona v praxi a legislatívne spresňuje, resp. doplňuje viaceré ustanovenia. Novela nadobúda účinnosť 1. 9. 2007, okrem novozavedeného § 14c a nepriamej novely zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p., ktoré nadobúdajú účinnosť od 1. októbra 2007.


Zákon č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. (ďalej len „ZSD“) ako základný procesný predpis, ktorým sú upravené postupy pri výkone správy daní s cieľom správne určiť a zaplatiť daň, prešiel od roku 1993, kedy nadobudol účinnosť, viacerými zmenami. Naposledy bol zmenený a doplnený zákonom č. 215/2007 Z. z. (ďalej len „novela ZSD“). Je to už v poradí 38. novela ZSD, ktorá reaguje predovšetkým na zmeny v hmotnoprávnych daňových predpisoch. Vychádza tiež z konkrétnych poznatkov z aplikácie zákona v praxi a legislatívne spresňuje, resp. doplňuje viaceré ustanovenia. Novela ZSD nadobúda účinnosť 1. 9. 2007, okrem novozavedeného § 14c a nepriamej novely zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p., ktoré nadobúdajú účinnosť od 1. októbra 2007.

 

Miestna príslušnosť

Z dôvodu zamedzenia možným špekuláciám s presunom miestnej príslušnosti správcu dane pri zmene trvalého pobytu fyzickej osoby alebo sídla právnickej osoby v priebehu výkonu daňovej kontroly v § 3 ods. 12 ZSD je zakotvené, že daňovú kontrolu dokončí ten správca dane, ktorý ju začal. V znení účinnom do 31. 8. 2007 je odkaz v zátvorke na § 15 ods. 2 ZSD, ktorý upravuje začatie daňovej kontroly na základe oznámenia o jej výkone, z čoho potom vznikali v praxi nezrovnalosti, či sa uvedený postup vzťahuje aj na daňovú kontrolu, na ktorú povinnosť zaslať oznámenie o jej výkone sa nevzťahuje (napríklad kontrola začatá podľa § 15 ods. 15 ZSD). Vypustením odkazu na § 15 ods. 2 ZSD tento problém sa odstránil a je jednoznačné, že zmena trvalého pobytu alebo sídla daňového subjektu v priebehu daňovej kontroly nespôsobuje aj zmenu príslušnosti správcu dane aj pri daňovej kontrole začatej bez zaslania oznámenia o jej výkone.

Správca dane, ktorým je daňový úrad, vykonáva aj správu dane z motorových vozidiel (zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p.). Daňovník v závislosti od jej výšky ju môže zaplatiť v lehote do 31. januára príslušného zdaňovacieho obdobia buď celú, alebo ju môže zaplatiť v splátkach, ktoré mu na základe jeho žiadosti správca dane povolí. Ak daňovník zaplatil daň v zákonom stanovenej lehote a v priebehu zdaňovacieho obdobia zmení trvalý pobyt alebo sídlo a na základe toho dôjde k zmene miestnej príslušnosti správcu dane, zaplatená daň, zaplatené preddavky alebo zaplatené splátky dane novému správcovi dane, ktorý sa stal miestne príslušným z dôvodu zmeny miestnej príslušnosti u daňovníka, sa nebudú prevádzať.

Podľa znenia účinného do 31. 8. 2007 správca dane mimo obvodu svojej územnej pôsobnosti, ktorá je vymedzená v zákone č. 150/2001 Z. z. o daňových orgánoch v z. n. p. nemôže vykonať miestne zisťovanie aj v prípade, že ide o daňový subjekt, ktorému je inak miestne príslušný. Novela ZSD upravila v podstate tri okruhy oprávnení správcu dane na vykonanie miestneho zisťovania:

  • V obvode svojej územnej pôsobnosti každý správca dane je oprávnený vykonať miestne zisťovanie aj u toho daňového subjektu, ktorému nie je miestne príslušný (napr. Daňový úrad Zvolen na trhovisku vo Zvolene vykoná miestne zisťovanie u daňového subjektu, ktorého miestne príslušným je Daňový úrad Brezno),

  • Mimo obvodu svojej územnej pôsobnosti aj bez toho, aby bola delegovaná miestna príslušnosť, na základe písomného poverenia, ktoré vydá daňové riaditeľstvo:

a) za účelom dodržiavania vyhlášky Ministerstva financií SR č. 55/1994 Z. z. o spôsobe vedenia evidencie tržieb elektronickou registračnou pokladnicou v z. n. p. (napr. Daňový úrad Zvolen vykoná kontrolný nákup v Žiline zameraný na používanie elektronickej registračnej povinnosti),

b) mimo svojho územného obvodu v prevádzke svojho daňového subjektu, ktorý podniká v obvode iného správcu dane (napríklad daňový subjekt s trvalým pobytom v Banskej Bystrici má prevádzku v Martine).

  • Oprávnenie pre ktoréhokoľvek správcu dane vykonať miestne zisťovanie v obvode svojej územnej pôsobnosti u zahraničnej osoby, ktorá na území Slovenska predáva tovar na trhovom mieste. V tomto prípade je upravené priamo v zákone delegovanie miestnej príslušnosti z Daňového úradu Bratislava I, ktorý je inak miestne príslušným správcom dane pre zahraničné osoby [napr. Daňový úrad Zvolen preverí na trhovisku vo Zvolene zahraničnú osobu z Poľska, či predáva tovar v súlade s § 14c ods. 1 písm. a), b) ZSD, t. j. či má osvedčenie o registrácii podľa zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty (ďalej len „zákon o DPH“) a či zaplatila preddavok na DPH].


Vylúčenie zo zastupovania

Podľa doterajšej právnej úpravy nie je možné, aby jeden daňový subjekt mal v tej istej veci viac splnomocnených zástupcov (napr. dvoch) a aby jeden zástupca zastupoval viac daňových subjektov u jedného správcu dane, s výnimkou, že ide o zástupcu, ktorý je advokát, daňový poradca alebo spoločný zástupca (pozri § 10 ods. 2 ZSD). Vzhľadom na úpravu elektronického doručovania písomností v záujme zefektívnenia a rozšírenia tejto formy doručovania prax si vyžiadala doplnenie uvedeného ustanovenia o

Související dokumenty

Súvisiace články

Problematika daňového preplatku s účinnosťou od 1. januára 2008
Zabezpečovacie inštitúty – vzory dokumentov (I.)
Slovenský súdny systém a daňová problematika
Zabezpečovacie inštitúty – vzory dokumentov (II.)
Prechod na menu euro v oblasti správy daní a dane z príjmov
Medzinárodná pomoc a spolupráca pri správe daní
Odklad platenia dane a platenie dane v splátkach
Novela zákona o správe daní a poplatkov (2.)
Procesné pochybenia daňových subjektov
Vzory dokumentov č. 1 – výzvy správcu dane
Vzory dokumentov č. 2 – daňová kontrola (I. časť)
Vzory dokumentov č. 2 – daňová kontrola (II. časť)
Určenie dane správcom dane
Čo by mal podnikateľ vedieť o daňovej kontrole
Novely daňového poriadku schválené v roku 2020 a pripravovaná novela s účinnosťou od roku 2022
Predpoklady podania odvolania daňovým subjektom
Miestne zisťovanie a postavenie daňového subjektu
Pojem dôkaz a dokazovanie v daňovom procese
Novela daňového poriadku s účinnosťou od 1. januára 2022 a prehľad noviel z roku 2021

Súvisiace otázky a odpovede

Postup správcu dane pri daňovej kontrole
Lehota na vydanie rozhodnutia
Postup pri daňovej kontrole
Postup pri daňovej kontrole
Plnomocenstvo a jeho platnosť
Procesný postup správcu dane
Platenie dane z nehnuteľností
Daňovníkom nájomca
Predĺženie lehoty na vykonanie daňovej kontroly
Doručovanie úradných písomností
Deň doručenia rozhodnutia
Postup správcu dane po zrušení platobného výmeru v odvolacom konaní
Doručovanie rozhodnutia
Zavedenie oslobodenia alebo zníženia dane za nevýherné hracie prístroje
Prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia
Vyrubenie sankčného úroku
Sankčný úrok za neoprávnene zadržiavané peňažné prostriedky
Obnova konania
Preskúmanie rozhodnutia mimo odvolacieho konania
Vymáhanie dane