Zákon č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. ako základný procesný predpis, ktorým sú upravené postupy pri výkone správy daní s cieľom správne určiť a zaplatiť daň, prešiel od roku 1993, kedy nadobudol účinnosť, viacerými zmenami. Naposledy bol zmenený a doplnený zákonom č. 215/2007 Z. z. Je to už v poradí 38. novela tohto zákona, ktorá reaguje predovšetkým na zmeny v hmotnoprávnych daňových predpisoch. Vychádza tiež z konkrétnych poznatkov z aplikácie zákona v praxi a legislatívne spresňuje, resp. doplňuje viaceré ustanovenia. Novela nadobúda účinnosť 1. 9. 2007, okrem novozavedeného § 14c a nepriamej novely zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p., ktoré nadobúdajú účinnosť od 1. októbra 2007.
Zákon č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. (ďalej len „ZSD“) ako základný procesný predpis, ktorým sú upravené postupy pri výkone správy daní s cieľom správne určiť a zaplatiť daň, prešiel od roku 1993, kedy nadobudol účinnosť, viacerými zmenami. Naposledy bol zmenený a doplnený zákonom č. 215/2007 Z. z. (ďalej len „novela ZSD“). Je to už v poradí 38. novela ZSD, ktorá reaguje predovšetkým na zmeny v hmotnoprávnych daňových predpisoch. Vychádza tiež z konkrétnych poznatkov z aplikácie zákona v praxi a legislatívne spresňuje, resp. doplňuje viaceré ustanovenia. Novela ZSD nadobúda účinnosť 1. 9. 2007, okrem novozavedeného § 14c a nepriamej novely zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p., ktoré nadobúdajú účinnosť od 1. októbra 2007.
Miestna príslušnosť
Z dôvodu zamedzenia možným špekuláciám s presunom miestnej príslušnosti správcu dane pri zmene trvalého pobytu fyzickej osoby alebo sídla právnickej osoby v priebehu výkonu daňovej kontroly v § 3 ods. 12 ZSD je zakotvené, že daňovú kontrolu dokončí ten správca dane, ktorý ju začal. V znení účinnom do 31. 8. 2007 je odkaz v zátvorke na § 15 ods. 2 ZSD, ktorý upravuje začatie daňovej kontroly na základe oznámenia o jej výkone, z čoho potom vznikali v praxi nezrovnalosti, či sa uvedený postup vzťahuje aj na daňovú kontrolu, na ktorú povinnosť zaslať oznámenie o jej výkone sa nevzťahuje (napríklad kontrola začatá podľa § 15 ods. 15 ZSD). Vypustením odkazu na § 15 ods. 2 ZSD tento problém sa odstránil a je jednoznačné, že zmena trvalého pobytu alebo sídla daňového subjektu v priebehu daňovej kontroly nespôsobuje aj zmenu príslušnosti správcu dane aj pri daňovej kontrole začatej bez zaslania oznámenia o jej výkone.
Správca dane, ktorým je daňový úrad, vykonáva aj správu dane z motorových vozidiel (zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v z. n. p.). Daňovník v závislosti od jej výšky ju môže zaplatiť v lehote do 31. januára príslušného zdaňovacieho obdobia buď celú, alebo ju môže zaplatiť v splátkach, ktoré mu na základe jeho žiadosti správca dane povolí. Ak daňovník zaplatil daň v zákonom stanovenej lehote a v priebehu zdaňovacieho obdobia zmení trvalý pobyt alebo sídlo a na základe toho dôjde k zmene miestnej príslušnosti správcu dane, zaplatená daň, zaplatené preddavky alebo zaplatené splátky dane novému správcovi dane, ktorý sa stal miestne príslušným z dôvodu zmeny miestnej príslušnosti u daňovníka, sa nebudú prevádzať.
Podľa znenia účinného do 31. 8. 2007 správca dane mimo obvodu svojej územnej pôsobnosti, ktorá je vymedzená v zákone č. 150/2001 Z. z. o daňových orgánoch v z. n. p. nemôže vykonať miestne zisťovanie aj v prípade, že ide o daňový subjekt, ktorému je inak miestne príslušný. Novela ZSD upravila v podstate tri okruhy oprávnení správcu dane na vykonanie miestneho zisťovania:
-
V obvode svojej územnej pôsobnosti každý správca dane je oprávnený vykonať miestne zisťovanie aj u toho daňového subjektu, ktorému nie je miestne príslušný (napr. Daňový úrad Zvolen na trhovisku vo Zvolene vykoná miestne zisťovanie u daňového subjektu, ktorého miestne príslušným je Daňový úrad Brezno),
-
Mimo obvodu svojej územnej pôsobnosti aj bez toho, aby bola delegovaná miestna príslušnosť, na základe písomného poverenia, ktoré vydá daňové riaditeľstvo:
a) za účelom dodržiavania vyhlášky Ministerstva financií SR č. 55/1994 Z. z. o spôsobe vedenia evidencie tržieb elektronickou registračnou pokladnicou v z. n. p. (napr. Daňový úrad Zvolen vykoná kontrolný nákup v Žiline zameraný na používanie elektronickej registračnej povinnosti),
b) mimo svojho územného obvodu v prevádzke svojho daňového subjektu, ktorý podniká v obvode iného správcu dane (napríklad daňový subjekt s trvalým pobytom v Banskej Bystrici má prevádzku v Martine).
-
Oprávnenie pre ktoréhokoľvek správcu dane vykonať miestne zisťovanie v obvode svojej územnej pôsobnosti u zahraničnej osoby, ktorá na území Slovenska predáva tovar na trhovom mieste. V tomto prípade je upravené priamo v zákone delegovanie miestnej príslušnosti z Daňového úradu Bratislava I, ktorý je inak miestne príslušným správcom dane pre zahraničné osoby [napr. Daňový úrad Zvolen preverí na trhovisku vo Zvolene zahraničnú osobu z Poľska, či predáva tovar v súlade s § 14c ods. 1 písm. a), b) ZSD, t. j. či má osvedčenie o registrácii podľa zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty (ďalej len „zákon o DPH“) a či zaplatila preddavok na DPH].
Vylúčenie zo zastupovania
Podľa doterajšej právnej úpravy nie je možné, aby jeden daňový subjekt mal v tej istej veci viac splnomocnených zástupcov (napr. dvoch) a aby jeden zástupca zastupoval viac daňových subjektov u jedného správcu dane, s výnimkou, že ide o zástupcu, ktorý je advokát, daňový poradca alebo spoločný zástupca (pozri § 10 ods. 2 ZSD). Vzhľadom na úpravu elektronického doručovania písomností v záujme zefektívnenia a rozšírenia tejto formy doručovania prax si vyžiadala doplnenie uvedeného ustanovenia o