Pre samostatne zárobkovo činnú osobu (ďalej len „SZČO“) bol mimoriadne významný deň 1. júl (prípadne 1. október), pretože sa menila výška vymeriavacieho základu na účely platenia poistného na sociálne poistenie (t. j. na nemocenské poistenie, na starobné, na invalidné poistenie a do rezervného fondu solidarity).
V nasledujúcich riadkoch sa budeme venovať problematike určenia vymeriavacieho základu, z ktorého sa platí poistné do fondov a v prípade SZČO od 1. júla 2018 (resp. od 1. októbra 2018) môže dôjsť k jeho zmene (t. j. k zníženiu, resp. k zvýšeniu) na základe daňového priznania za kalendárny rok 2017, t. j. v závislosti od dosiahnutých (hrubých a tzv. čistých) príjmov za kalendárny rok 2017.
Vymedzenie pojmu SZČO
Za SZČO sa považuje fyzická osoba, ktorá dovŕšila 18 rokov veku a v kalendárnom roku (t. j. v roku 2017) rozhodujúcom na vznik alebo na trvanie povinného nemocenského poistenia a povinného dôchodkového poistenia SZČO dosahovala:
- príjmy z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ods. 1 a 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“) [t. j. uvedené v § 3 ods. 1 písm. b)zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v z. n. p. (ďalej len „zákon o sociálnom poistení“)],
- príjmy, ktoré nepodliehajú dani z príjmov preto, že tak ustanovujú predpisy a medzinárodné zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia (t. j. uvedené v § 3 ods. 2 zákona o sociálnom poistení),
- príjmy, ktoré nepodliehajú dani z príjmov, ak na fyzickú osobu, ktorá túto zárobkovú činnosť vykonáva, sa v právnych vzťahoch sociálneho poistenia uplatňujú predpisy Slovenskej republiky podľa Nariadenia č. 883/2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia alebo sa uplatňujemedzinárodná zmluva, ktorá má prednosť pred zákonmi Slovenskej republiky (t. j. uvedené v § 3 ods. 3 zákona o sociálnom poistení),
okrem (t. j. s výnimkou) fyzickej osoby, ktorá má podľa zmluvy o výkone osobnej asistencie vykonávať osobnú asistenciu fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím.
Vznik a zánik povinného nemocenského poistenia a povinného dôchodkového poistenia SZČO
Povinné nemocenské poistenie a povinné dôchodkové poistenie SZČO vzniká od 1. júla kalendárneho roka (od 1. júla 2018) nasledujúceho po kalendárom roku (2017), za ktorý SZČO (hrubý, t. j. bez odpočítania výdavkov) príjem uvedený v § 3 ods. 1 písm. b) a ods. 2 a 3 zákona o sociálnom poistení bol vyšší ako 12-násobok vymeriavacieho základu uvedeného v § 138 ods. 5 zákona o sociálnom poistení, t. j. 12-násobok minimálneho vymeriavacieho základu (ak SZČO za kalendárny rok 2017 mala hrubý príjem vyšší ako 5 472 €) a zaniká 30. júna kalendárneho roka (2018) nasledujúceho po kalendárnom roku (2017), za ktorý jej príjem uvedený v § 3 ods. 1 písm. b) a ods. 2 a 3 zákona o sociálnom poistení nebol vyšší ako 12-násobok vymeriavacieho základu uvedeného v § 138 ods. 5 zákona o sociálnom poistení, ak tento zákon neustanovuje inak.
Príklad výpočtu minimálneho vymeriavacieho základu od 1. januára 2018 do 31. decembra 2018 podľa § 138 ods. 5 zákona o sociálnom poistení:
Určíme 50 % jednej dvanástiny všeobecného vymeriavacieho základu za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, za ktorý sa platí poistné – t. j. 50 % priemernej mesačnej mzdy za kalendárny rok 2016:
- Všeobecný vymeriavací základ za kalendárny rok 2016 je 10 944 €.
- 1/12 zo sumy 10 944 je 912 €, čo je výška priemernej mesačnej mzdy za kalendárny rok 2016.
- 50 % zo sumy 912 € je 456 €.
- 12-násobok minimálneho vymeriavacieho základu je v sume 5 472 €.
- 456 € x 12 = 5 472 €.
Z uvedeného vyplýva, že pre vznik povinného nemocenského poistenia a povinného dôchodkového poistenia SZČO od 1. júla 2018 ide o príjem vyšší ako 5 472 € (t. j. 5 472,01 € a viac) a pre zánik povinného nemocenského poistenia a povinného dôchodkového poistenia SZČO od 30. júna 2018 ide o príjem nižší ako 5 472 € (t. j. 5 472 € a menej). Rozhodujúcou skutočnosťou nie je registrácia na daňovom úrade, ale výška (hrubého) príjmu z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP alebo výnosu súvisiaceho s podnikaním a s inou samostatnou zárobkovou činnosťou.
♦ Príklad č. 1:
SZČO začala vykonávať samostatnú zárobkovú činnosť vo februári 2017 a do 30. júna 2018 nebola povinne nemocensky a povinne dôchodkovo poistená, ani dobrovoľne nemocensky a dobrovoľne dôchodkovo poistená.
Na základe daňového priznania, ktoré podala do 31. marca 2018, mala príjem z podnikania za kalendárny rok 2017 vo výške 16 978 €, t. j. vyšší ako 5 472 €. Vzhľadom na túto skutočnosť jej vzniká povinné nemocenské poistenie a povinné dôchodkové poistenie od 1. júla 2018 a bude jej trvať do 30. júna 2019.
Predĺžená lehota na podanie daňového priznania
Povinné nemocenské poistenie a povinné dôchodkové poistenie SZČO, ktorej je predĺžená lehota na podanie daňového priznania podľa zákona o dani z príjmov, vzniká až od 1. októbra kalendárneho roka (2018) nasledujúceho po kalendárnom roku (2017), za ktorý jej príjem uvedený v § 3 ods. 1 písm. b) a ods. 2 a 3 zákona o sociálnom poistení bol vyšší ako 12-násobok minimálneho vymeriavacieho základu, t. j. ako 5 472 € (t. j. za kalendárny rok 2017) a zaniká 30. septembra kalendárneho roka (2018) nasledujúceho po kalendárnom roku (2017), za ktorý jej príjem uvedený v § 3 ods. 1 písm. b) a ods. 2 a 3 zákona o sociálnom poistení nebol vyšší ako 12-násobok minimálneho vymeriavacieho základu, t. j. ako 5 472 €.
♦ Príklad č. 2:
SZČO bola predĺžená lehota na podanie daňového priznania. Príjem z podnikania za kalendárny rok 2017 mala vo výške (iba) 5 284 €, t. j. nižší ako 5 472 €.
Vzhľadom na túto skutočnosť jej povinné nemocenské poistenie a povinné dôchodkové poistenie zaniká 30. septembra 2018.
* * *
♦ Príklad č. 3:
SZČO, ktorá začala vykonávať samostatnú zárobkovú činnosť v marci 2017, bola predĺžená lehota na podanie daňového priznania. Príjem z podnikania za kalendárny rok 2017 mala vo výške 15 628 €, t. j. vyšší ako 5 472 €.
Vzhľadom na túto skutočnosť jej povinné nemocenské poistenie a povinné dôchodkové poistenie vznikne až od 1. októbra 2018 a bude jej trvať až do 30. septembra 2019.
* * *
Hranica príjmu uvedeného v § 3 ods. 1 písm. b) a ods. 2 a 3 zákona o sociálnom poistení zistená na základe dodatočného daňového priznania alebo dodatočného platobného výmeru vydaného správcom dane je rozhodujúca na vznik a zánik povinného nemocenského poistenia a povinného dôchodkového poistenia len vtedy, ak má vplyv na aktuálne nemocenské poistenie a dôchodkové poistenie. Zmena poistenia sa vykoná od prvého dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po mesiaci, v ktorom bolo predložené dodatočné daňové priznanie správcovi dane alebo v ktorom správca dane vydal dodatočný platobný výmer.
♦ Príklad č. 4:
Správca dane vydá SZČO dodatočný platobný výmer v septembri 2018.
Vzhľadom na to, že vydanie platobného výmeru bude mať vplyv na nemocenské poistenie a na dôchodkové poistenie, zmena nemocenského poistenia a dôchodkového poistenia sa v tomto prípade vykoná od 1. októbra 2018.
* * *
Povinné nemocenské poistenie a povinné dôchodkové poistenie SZČO, ktorá je oprávnená na výkon alebo na prevádzkovanie činnosti uvedenej v § 3 ods. 1 písm. b) a ods. 2 a 3 zákona o sociálnom poistení zaniká aj odo dňa, od ktorého nie je oprávnená na výkon alebo na prevádzkovanie tejto činnosti. Napr. ide o fyzickú osobu, ktorá vykonáva poľnohospodársku výrobu vrátane hospodárenia v lesoch a na vodných plochách podľa § 12a až 12e zákona č. 105/1990 Zb. o súkromnom podnikaní občanov v z. n. p. a je zapísaná do evidencie podľa zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p., ako aj o fyzickú osobu, ktorá má oprávnenie prevádzkovať živnosť podľa zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v z. n. p., ak túto činnosť prestane vykonávať (napr. poľnohospodársku alebo podnikateľskú činnosť) a zruší evidenciu alebo živnosť.