Od 1. februára 2017 sa menia pravidlá pri správnom poplatku za zápis držiteľa motorového vozidla do evidencie vozidiel v Slovenskej republike. Tento správny poplatok je označovaný aj ako „registračný poplatok“. Registračný poplatok v novej podobe nadobúda výraznejšie kontúry majetkovej dane.
Sadzby registračného poplatku sú určované od majetkovej podstaty, pričom hodnota majetku je determinovaná podľa dvoch objektívne overiteľných kritérií, ktorými sú už nielen výkon, ale po novom aj vek vozidla. Uvedené platí pri kategóriách osobných a úžitkových vozidiel do 3,5 t a motocykloch. Registračný poplatok je povinný zaplatiť držiteľ vozidla pri zápise do evidencie vozidiel v SR na dopravných inšpektorátoch PZ SR pri každej jednej registrácii vozidla. Nepravidelnosť poplatkovej povinnosti je posledným charakteristickým rozdielom od „dokonalej formy“ majetkovej dane z vlastníctva vozidla,ktorou je cirkulačná daňplatená každoročne majiteľom vozidla. (Pozn.: Cirkulačná daň na účely tohto článku predstavuje označenie dane z vlastníctva vozidla, pozor – nezamieňať s podnikateľskou daňou z motorových vozidiel.)
Legislatívny rámec účinný do 31. januára 2017
Registračný poplatok je obsiahnutý v položke 65 sadzobníka správnych poplatkov zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v z. n. p. (ďalej len „zákon o správnych poplatkoch“). Posledná výraznejšia zmena tejto položky je účinná od 1. 10. 2012, keď bolo zavedené odstupňovanie registračného poplatku za prvý zápis držiteľa vozidla do evidencie vozidiel v SR (prvá registrácia nového alebo individuálne dovezeného vozidla v SR) podľa výkonu motora od 33 € pre vozidlá s výkonom do 80 kW až do 2 997 € s výkonom motora nad 254 kW. Každá ďalšia registrácia vozidla je spoplatnená základnou sadzbou registračného poplatku vo výške 33 €. Základná výška registračného poplatku slúži na krytie administratívnych nákladov za zápis držiteľa vozidla do evidencie, vedenie evidencie vozidiel v SR a vydanie dokladov k registrovanému vozidlu (Osvedčenie o evidencii vozidla časť I a časť II – alebo tzv. „veľký a malý technický preukaz“). K poplatku sa štandardne vydávajú aj dva kusy evidenčných čísel, pričom za každú sa platí správny poplatok 16,50 €. Spoplatnený je zápis držiteľa vozidla, nie vlastníka práve z dôvodu určenia poplatkovej povinnosti držiteľovi pri rôznych nájomných vzťahoch (napr. leasing). Existujú aj niektoré výnimky, oslobodenia a osobitné režimy poplatkovej povinnosti, ktoré sa v legislatíve zachovávajú, a preto o nich bude popísané ďalej.
Legislatívny rámec účinný od 1. februára 2017
Nová právna úprava zanechala rovnaké odstupňovanie výkonov motorov vozidiel, aj princíp výberu registračného poplatku, avšak pribudol nový parameter „koeficient zostatkovej hodnoty vozidla“, ktorý klesá s narastajúcim vekom vozidla. Má rozhodujúci vplyv na určenie konečnej výšky poplatku. Rozdelenie na prvú registráciu vozidla v SR a ďalšiu registráciu vozidla v SR, ako tomu je do 31. 1. 2017, už nie je potrebné.
Z dôvodu priamej názornosti príkladov použitých v článku je text položky 65 sadzobníka správnych poplatkov nasledovný (bez poznámok a oslobodení):
„Položka 65
a. Zápis držiteľa motorového vozidla kategórie L, M1 a N1, okrem kategórie N1 s najviac tromi miestami na sedenie, do evidencie vozidiel v Slovenskej republike aj s vykonaním úprav v dokladoch vrátane vydania týchto dokladov suma vypočítaná podľa vzorca, najmenej 33 €.
RP = Pkw x RV1-n
kde:
RP – výška poplatku
Pkw – sadzba poplatku za zápis vozidla v eurách podľa výkonu motora (prvá evidencia vozidla), ktorej hodnoty sú uvedené v tabuľke č. 1.
RV1-n – koeficient zostatkovej hodnoty vozidla zodpovedajúci zostatkovej hodnote vozidla podľa veku vozidla v rokoch odo dňa prvej evidencie vozidla, ktorého hodnoty sú uvedené v tabuľke č. 2.