V letnom dvojčísle sme uverejnili prvú časť článku o oslobodení od DPH pri vývoze tovaru mimo Európskej únie a o preukazovaní dôkazného bremena. V tomto čísle prinášame jeho dokončenie.
Dôkazný režim týkajúci sa prepravy priamo spojenej s vývozom tovaru
Karnet TIR
Dohovor TIR je colný dohovor o medzinárodnej preprave tovaru na podklade karnetov TIR, schválený nariadením Rady (EHS) č. 2112/78 z 25. júla 1978, nadobudol účinnosť v Európskom hospodárskom spoločenstve 20. júna 1983. Všetky členské štáty sú zároveň zmluvnými stranami uvedeného dohovoru.
Dohovor TIR v zmenenom a konsolidovanom znení uverejnenom rozhodnutím Rady 2009/477/ES z 28. mája uvádza v článku 1, že na účely tohto dohovoru sa rozumie:
- prepravou TIR preprava tovaru z colného úradu odoslania do colného úradu určenia podľa režimu nazývaného „režim TIR“ ustanoveného týmto dohovorom;
- operáciou TIR časť prepravy TIR, ktorá sa vykonáva na území zmluvnej strany z colného úradu odoslania alebo vstupu (pohraničného colného úradu) do colného úradu určenia alebo výstupu (pohraničného colného úradu);
- uvoľnením operácie TIR potvrdenie colných orgánov, že operácia TIR bola správne ukončená na území zmluvnej strany; colné orgány vydajú potvrdenie na základe porovnania údajov alebo informácií, ktoré sú k dispozícii na colnom úrade určenia alebo výstupu (pohraničnom colnom úrade) a na colnom úrade odoslania alebo vstupu (pohraničnom colnom úrade);
- držiteľom karnetu TIR osoba, ktorej bol vydaný karnet TIR v súlade s príslušnými ustanoveniami dohovoru a v ktorej mene bolo podané colné vyhlásenie na tlačive karnetu TIR prejavujúce jeho vôľu umiestniť tovar do režimu TIR na colnom úrade odoslania; držiteľ karnetu TIR je zodpovedný za predloženie cestného vozidla, jazdnej súpravy alebo kontajnera spolu s nákladom a príslušným karnetom TIR colnému úradu odoslania, pohraničnému colnému úradu a colnému úradu určenia a za riadne dodržiavanie ostatných príslušných ustanovení dohovoru.
Článok 4 dohovoru TIR stanovuje, že tovar prepravovaný v režime TIR zavedenom týmto dohovorom nepodlieha na pohraničných colných úradoch plateniu alebo zloženiu dovozných alebo vývozných ciel a poplatkov.
Na účely uplatnenia týchto výhod dohovor TIR vyžaduje, ako vyplýva z jeho článku 3 písm. b), aby bol k tovaru počas celej jeho prepravy priložený jednotný dokument, teda karnet TIR, ktorý slúži na kontrolu zákonnosti operácie.
Karnet TIR pozostáva zo série listov, ktoré zahŕňajú útržkový list č. 1 a útržkový list č. 2 s príslušnými kmeňovými listami, na ktorých sú uvedené všetky nevyhnutné informácie, pričom pre každé prejdené územie sa použije jeden pár útržkových listov.
Na začiatku prepravnej operácie sa kmeňový list č. 1 predkladá colnému úradu odoslania. K uvoľneniu dochádza pri vrátení kmeňového listu č. 2 pochádzajúceho z colného úradu výstupu, ktorý sa nachádza na tom istom colnom území. Tento postup sa opakuje v prípade každého prejdeného územia, pričom sa použijú jednotlivé páry útržkových listov, ktoré sa nachádzajú v tom istom karnete.
Skutkový stav
Vo veci C-495/17 Cartrans rumunská spoločnosť bola sprostredkovateľom služieb cestnej prepravy tovaru. Daňový úrad neuznal uplatnené oslobodenie od DPH na základe poskytnutia služieb cestnej prepravy spojenej s vývozom tovaru do Turecka, Gruzínska a na Ukrajinu. Dôvodom bola skutočnosť, že spoločnosť nebola schopná počas daňovej kontroly predložiť colné vyhlásenia o vývoze umožňujúce potvrdiť, že dotknutý tovar bol naozaj vyvezený.
Spoločnosť tvrdila, že karnety TIR a prepravné dokumenty CMR (vydané na základe Dohovoru o zmluve o medzinárodnej cestnej nákladnej doprave) potvrdené colnými úradmi tretích krajín, do ktorých sa vykonal vývoz, preukazujú, že k uvedeným vývozom naozaj došlo, a odôvodňujú oslobodenie od DPH. Cartrans poukázala na to, že karnety TIR obsahujú súčasne označenie dotknutého tovaru a potvrdenie o colnom tranzite z colného úradu o