Pandemická pomoc a jej dôsledky pri vyčíslení základu dane roku 2021 živnostníka

Vydáno: 21 minút čítania

V rámci pandemickej pomoci, ktorá je špeciálne riešená na daňové účely v zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“) patria:

  • plnenia poskytované v rámci aktívnej politiky na trhu práce podľa § 54 ods. 1 písm. e) zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o službách zamestnanosti“) a
  • plnenia poskytnuté Ministerstvom kultúry SR podľa § 2 ods. 1 písm. e) zákona č. 299/2020 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry SR (ďalej len „zákon č. 299/2020 Z. z.“), vydáva odbor daňovej metodiky nasledovné usmernenie.

Tieto sú u daňovníka, ktorý je fyzickou osobou, v súlade s ustanovením:

  • § 9 ods. 2 písm. d) ZDP oslobodené od dane – plnenia poskytované v rámci aktívnej politiky na trhu práce podľa § 54 ods. 1 písm. e) zákona o službách zamestnanosti a
  • § 9 ods. 2 písm. j) ZDP oslobodené od dane – plnenia poskytnuté Ministerstvom kultúry SR podľa § 2 ods. 1 písm. e) zákona č. 299/2020 Z. z.

Aký vplyv mala táto pomoc na určenie základu dane daňovníka s príjmami z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti v prípade, ak účtuje v sústave jednoduchého účtovníctva, alebo vedie daňovú evidenciu podľa § 6 ods. 10 alebo 11 ZDP bude uvedené v nasledovných otázkach a príkladoch.

 
Pandemická pomoc poskytovaná v rámci aktívnych opatrení na trhu práce
? Otázka č. 1:
Aká pandemická pomoc bola poskytovaná v roku 2021 pre zamestnávateľov a zamestnancov a aké sú jej daňové dôsledky pri určení základu dane živnostníka?
Za plnenia poskytované v rámci aktívnych opatrení na trhu práce podľa § 54 ods. 1 písm. e) zákona o službách zamestnanosti sa považujú aj projekty na podporu udržania pracovných miesť vrátane pracovných miest, na ktorých sa vykonáva alebo prevádzkuje samostatná zárobková činnosť, a na podporu udržania zamestnancov v zamestnaní v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu a odstránením ich následkov, ktoré schvaľuje Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR a realizuje ich Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny alebo úrad práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len "UPSVaR"). Príspevky poskytované v rámci projektov podľa § 54 ods. 1 písm. e) zákona o službách zamestnanosti sú poskytované zo zdrojov Európskeho sociálneho fondu a štátneho rozpočtu SR.
Pri zisťovaní základu dane alebo daňovej straty v súvislosti s prijatými dotáciami, podporami a príspevkami sa uplatňuje zásada zachovania neutrálneho vplyvu na základ dane.
Ak prijatá dotácia, podpora, príspevok nie je oslobodená od dane, t.j., ak je zdaniteľným príjmom, pri jej zahŕňaní do základu dane postupuje daňovník, ktorý účtuje v sústave jednoduchého účtovníctva, alebo ktorý vedie daňovú evidenciu podľa § 6 ods. 11 ZDP v súlade s ustanovením § 17 ods. 3 písm. h) ZDP.
Výdavky, na ktorých úhradu boli poskytnuté dotácie, podpory a príspevky poskytnuté z prostriedkov štátneho rozpočtu, rozpočtov obcí, rozpočtov vyšších územných celkov, štátnych fondov a Národného úradu práce zahrnované do príjmov, sú v súlade s § 19 ods. 2 písm. m) ZDP daňovými výdavkami.
Ak je prijatá dotácia, podpora, príspevok oslobodená od dane, prijaté plnenie sa nezhŕňa do základu dane. Nadväzne na definíciu pojmu daňový výdavok vymedzenú v § 2 písm. i) ZDP a znenie § 21 ods. 1 písm. j) ZDP
je z daňových výdavkov potrebné vylúčiť
výdavky vynaložené na príjmy nezahŕňané do základu dane, t.j.
výdavky hradené z prijatého plnenia, ktoré je oslobodené od dane z príjmov
. Ide o zachovanie princípu neutrálneho vplyvu uvedených platieb (plnení) na základ dane.
* * *
? Otázka č. 2:

Související dokumenty

Súvisiace články

Zdaňovanie príjmov po úmrtí fyzickej osoby
Daňové priznanie k dani z príjmov fyzickej osoby za rok 2007 v otázkach a odpovediach (2. časť)
Uplatňovanie nezdaniteľných častí základu dane v roku 2022 (2. časť)
Uplatňovanie nezdaniteľných častí základu dane v roku 2024
Uplatňovanie nezdaniteľných častí základu dane v roku 2021
Úprava základu dane fyzickej osoby pri skončení podnikania
Niektoré druhy výdavkov z pohľadu dane z príjmov fyzických osôb
Daňové priznanie k dani z príjmov fyzických osôb za rok 2005
Vplyv prijatých dotácií, podpôr a príspevkov na základ dane z príjmov fyzickej osoby
Opatrovateľ a osobný asistent – príspevky, odvody a dane
Vplyv dotácií na základ dane z príjmov po 1. 1. 2008 u daňovníkov účtujúcich v podvojnom účtovníctve
Uplatňovanie nezdaniteľných častí základu dane v roku 2020
Povinnosti zamestnávateľa a zamestnanca súvisiace s ukončením obdobia pandémie
Vybrané zmeny v zdaňovaní fyzických osôb od 1. januára 2021
Podporné opatrenia podnikateľov v druhej vlne pandémie COVID-19
Daň z príjmov právnickej osoby - aktuálne problémy
Zmeny v oblasti dane z príjmov fyzických a právnických osôb prijaté v roku 2021
Nové pravidlá tzv. duálneho vzdelávania z pohľadu zákona o dani z príjmov
Registračná povinnosť fyzickej osoby pre daň z príjmov

Súvisiace otázky a odpovede

Práca na materskej dovolenke
Oprávnenie na podnikanie
Odmena pre konateľa z Českej republiky
Odmena za vytvorenie softvéru
Odvody a príkazná zmluva
Výplata mzdy v hotovosti
Nezisková organizácia (n.o.) a prenájom
Nákup a predaj PHL
Možnost odečtu 45 % podílu zaměstnance za stravenky ze sociálního fondu jako nezdanitelná částka?
Parkovanie
Daňový bonus SZČO
Prenájom automobilu do spoločnosti
Dovolenka nad rámec zákona
Zapožičanie zamestnanca
Vstupná zdravotná prehliadka
Daňový bonus a odídenec
Znášanie nákladov v súvislosti so zákonom č. 280/2006 Z. z.
Daňový bonus a NČZD na manželku
Dioptrické okuliare ako výdavok a daňový dopad u zamestnávateľa a zamestnanca
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ