V rámci pandemickej pomoci, ktorá je špeciálne riešená na daňové účely v zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“) patria:
- plnenia poskytované v rámci aktívnej politiky na trhu práce podľa § 54 ods. 1 písm. e) zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o službách zamestnanosti“) a
- plnenia poskytnuté Ministerstvom kultúry SR podľa § 2 ods. 1 písm. e) zákona č. 299/2020 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva kultúry SR (ďalej len „zákon č. 299/2020 Z. z.“), vydáva odbor daňovej metodiky nasledovné usmernenie.
Tieto sú u daňovníka, ktorý je fyzickou osobou, v súlade s ustanovením:
- § 9 ods. 2 písm. d) ZDP oslobodené od dane – plnenia poskytované v rámci aktívnej politiky na trhu práce podľa § 54 ods. 1 písm. e) zákona o službách zamestnanosti a
- § 9 ods. 2 písm. j) ZDP oslobodené od dane – plnenia poskytnuté Ministerstvom kultúry SR podľa § 2 ods. 1 písm. e) zákona č. 299/2020 Z. z.
Aký vplyv mala táto pomoc na určenie základu dane daňovníka s príjmami z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti v prípade, ak účtuje v sústave jednoduchého účtovníctva, alebo vedie daňovú evidenciu podľa § 6 ods. 10 alebo 11 ZDP bude uvedené v nasledovných otázkach a príkladoch.
Pandemická pomoc poskytovaná v rámci aktívnych opatrení na trhu práce
? Otázka č. 1:
Aká pandemická pomoc bola poskytovaná v roku 2021 pre zamestnávateľov a zamestnancov a aké sú jej daňové dôsledky pri určení základu dane živnostníka?
Za plnenia poskytované v rámci aktívnych opatrení na trhu práce podľa § 54 ods. 1 písm. e) zákona o službách zamestnanosti sa považujú aj projekty na podporu udržania pracovných miesť vrátane pracovných miest, na ktorých sa vykonáva alebo prevádzkuje samostatná zárobková činnosť, a na podporu udržania zamestnancov v zamestnaní v súvislosti s vyhlásením mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu a odstránením ich následkov, ktoré schvaľuje Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR a realizuje ich Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny alebo úrad práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len "UPSVaR"). Príspevky poskytované v rámci projektov podľa § 54 ods. 1 písm. e) zákona o službách zamestnanosti sú poskytované zo zdrojov Európskeho sociálneho fondu a štátneho rozpočtu SR.
Pri zisťovaní základu dane alebo daňovej straty v súvislosti s prijatými dotáciami, podporami a príspevkami sa uplatňuje zásada zachovania neutrálneho vplyvu na základ dane.
Ak prijatá dotácia, podpora, príspevok nie je oslobodená od dane, t.j., ak je zdaniteľným príjmom, pri jej zahŕňaní do základu dane postupuje daňovník, ktorý účtuje v sústave jednoduchého účtovníctva, alebo ktorý vedie daňovú evidenciu podľa § 6 ods. 11 ZDP v súlade s ustanovením § 17 ods. 3 písm. h) ZDP.
Výdavky, na ktorých úhradu boli poskytnuté dotácie, podpory a príspevky poskytnuté z prostriedkov štátneho rozpočtu, rozpočtov obcí, rozpočtov vyšších územných celkov, štátnych fondov a Národného úradu práce zahrnované do príjmov, sú v súlade s § 19 ods. 2 písm. m) ZDP daňovými výdavkami.
Ak je prijatá dotácia, podpora, príspevok oslobodená od dane, prijaté plnenie sa nezhŕňa do základu dane. Nadväzne na definíciu pojmu daňový výdavok vymedzenú v § 2 písm. i) ZDP a znenie § 21 ods. 1 písm. j) ZDP
je z daňových výdavkov potrebné vylúčiť
výdavky vynaložené na príjmy nezahŕňané do základu dane, t.j.
výdavky hradené z prijatého plnenia, ktoré je oslobodené od dane z príjmov
. Ide o zachovanie princípu neutrálneho vplyvu uvedených platieb (plnení) na základ dane.* * *
? Otázka č. 2: