Súdny dvor Európskej únie sa v rozsudku Gmina O. (C-612/21) zaoberal otázkou, či dodávka a montáž systémov obnoviteľnej energie uskutočnená obcou v prospech jej obyvateľov prostredníctvom podnikateľského subjektu, predstavuje dodanie tovaru a poskytnutie služieb podliehajúce dani z pridanej hodnoty (DPH).
Východisková situácia
Obec O, ktorá je registrovaná pre DPH v Poľsku, uzavrela so združením obcí a s dvoma ďalšími poľskými obcami zmluvu o partnerstve na účely realizácie projektu montáže systémov energie z obnoviteľných zdrojov (systémov obnoviteľnej energie - "SOE") na území štyroch samosprávnych územných celkov.
Tento projekt je súčasťou regionálneho operačného programu príslušného vojvodstva na stanovené obdobie a jeho cieľom je prechod na nízkouhlíkové hospodárstvo. Združenie obcí ako koordinátor projektu uzavrel s týmto vojvodstvom v mene dotknutých samosprávnych územných celkov zmluvu o financovaní projektu. Podľa tejto zmluvy vojvodstvo poskytuje koordinátorovi projektu dotácie pokrývajúce iba časť dotovateľných nákladov a tento svojim partnerom následne prevedie podiel, ktorý im prináleží. Obec O. má nárok na finančné prostriedky vo výške 75 % celkových dotovateľných nákladov.
Každý samosprávny územný celok samostatne uskutočňuje platby pre podnikateľský subjekt vybratý na základe verejného obstarávania, pričom tento podnik vystavuje faktúry vzťahujúce sa na zákazku prislúchajúcu každému z týchto zmluvných územných celkov. Každý zmluvný územný celok sa môže voľne rozhodnúť, akým spôsobom bude financovať zvyšnú časť svojich nákladov. Obec O. sa rozhodla vybrať od vlastníkov nehnuteľností, ktorí by na základe svojej žiad