Súdny dvor EÚ sa v rozsudku vo veci C-606/22 "B. sp. z o.o." zaoberal otázkou možnosti opravy nesprávnej (vyššej) sadzby DPH a vrátenia daňového preplatku v situácii, keď dodávateľ nevyhotovil opravnú faktúru z dôvodu, že pri dodaní tovaru alebo služby nevyhotovil faktúru, ale zákazníkovi vydal pokladničný doklad z elektronickej registračnej pokladnice podľa vnútroštátneho predpisu.
Východisková situácia
Spoločnosť B so sídlom v Poľsku poskytuje služby súvisiace s voľnočasovými aktivitami a zlepšovaním fyzickej kondície. Na základe úhrady predplatného umožňuje vstup do priestorov športového klubu a voľné využívanie zariadení, ktoré sa tam nachádzajú. V roku 2016 sa v súlade s novým prístupom uplatňovaným v Poľsku v tejto oblasti rozhodla tieto služby zdaňovať nie základnou, ale zníženou sadzbou dane z pridanej hodnoty (8 % namiesto 23 %).
Dňa 27. januára 2016 uvedená spoločnosť opravila daňové priznania k DPH za dotknuté zdaňovacie obdobia. Daňový úrad jej však odmietol priznať preplatok na dani. Dôvodil, že pokiaľ dokument o predaji služieb nebol opravený podľa príslušných DPH predpisov, zdaniteľná osoba nemá právo opraviť svoju DPH evidenciu ani daňové priznania. Zdôraznil, že v Poľsku neexistujú právne predpisy, ktoré by umožňovali opraviť základ dane a daň uvedenú v daňovom priznaní k DPH v prípade predajov vstupeniek alebo permanentiek umožňujúcich využívanie dotknutých zariadení, ktoré neboli zdokumentované faktúrami. Spo