Vznik a existencia tzv. "klasickej stálej prevádzkarne" v kontexte opatrení projektu OECD BEPS (III.)

Vydáno: 25 minút čítania
Posledná časť príspevku sa venuje, okrem iného, posúdeniu či príklady stálych prevádzkarni, ktoré sú vymedzené v zmluve, sú považované za stálu prevádzkareň bez ohľadu na to, či sú splnené ďalšie podmienky ich vzniku alebo či sa tieto príklady posudzujú ako príklady vzniku stálej prevádzkarne, len ak sú splnené ďalšie podmienky vzniku stálej prevádzkarne.
 
Článok 5 ods. 2 Modelovej zmluvy OECD: Príklady stálych prevádzkarní (pozitívny zoznam)
V článku 5 ods. 2 Modelovej zmluvy OECD sú uvedené typické príklady stálych prevádzkarni. Tento zoznam nie je taxatívny a pri posudzovaní vzniku stálej prevádzkarne nenahrádza podmienky vymedzené v ods. 1. Príklady stálych prevádzkarni sú najmä:
-
miesto vedenia podniku;
-
pobočka;
-
kancelária;
-
továreň;
-
dielňa, a
-
baňa, nálezisko ropy alebo plynu, lom alebo akékoľvek iné miesto ťažby prírodných zdrojov.
 
Článok 5 ods. 2 ako "príkladné" ustanovenie
Základná otázka, ktorú je potrebné v prvom rade vyriešiť je posúdenie či príklady stálych prevádzkarni, ktoré sú vymedzené v zmluve sú považované za stálu prevádzkareň bez ohľadu na to, či sú splnené ďalšie podmienky vzniku stálej prevádzkarne (napr. časový test), alebo či sa tieto príklady posudzujú ako príklady vzniku stálej prevádzkarne, len ak sú splnené ďalšie podmienky vzniku stálej prevádzkarne.
Znenie Modelovej zmluvy OECD neposkytuje priamo odpoveď na túto otázku. Avšak na základe výkladu zmluvy a za použitia komentára, možno dospieť k záveru, že pokiaľ článok 5 ods. 1 definuje stálu prevádzkareň na základe splnenia všeobecných podmienok, tak článok 5 ods. 2 uvádza len napríklad, čo stálou prevádzkarňou môže byť (t.j. za súčasného naplnenia všeobecných podmienok ods. 1). Pozitívny zoznam "stálych prevádzkarni" definovaný v ustanovení článku 5 ods. 2 nie je v zmluve uvedený ako výnimka zo všeobecného pravidla. Naopak, zoznam len konkretizuje všeobecné pravidlo v ods. 1 uvedením niektorých príkladov.
Napokon, aj podľa komentára by medzinárodné zmluvy uzatvorené na základe Modelovej zmluvy OECD mali byť interpretované tak, že tento "pozitívny" zoznam vyžaduje, aby boli splnené aj ďalšie všeobecné podmienky vzniku stálej prevádzkarne vymedzené v článku 5 ods. 1 Modelovej zmluvy OECD, ak štát nevyjadril výhradu k Modelovej zmluve OECD, resp. pripomienku ku komentáru, čo nie je príklad SR. Takže napr. pobočka nie je považovaná za stálu prevádzkareň, ak daňovník prostredníctvom tohto miesta skutočne úplne alebo čiastočne nevykonáva svoju činnosť.
V súlade s uvedeným, samotná registrácia organizačnej zložky (pobočky), ktorá je v súlade s príslušnými slovenskými právnymi predpismi potrebná pre výkon určitých činností na území SR, nie je dostatočná pre splnenie základných podmienok vzniku stálej prevádzkarne.
V závere je možné konštatovať, že na účely vzniku stálej prevádzkarne je dôležité, aby okrem existencie miesta na výkon činnosti, boli splnené aj ďalšie všeobecné podmienky (t.j. trvalosť tohto miesta a skutočný výkon činností prostredníctvom tohto miesta) vzniku stálej prevádzkarne vymedzené v článku 5 ods. 1 Modelovej zmluvy OECD.
 
Rozsah Pozitívneho zoznamu

Související dokumenty

Súvisiace články

Dokumentačná povinnosť o transferovom oceňovaní v kontexte aktuálnych zmien v decembri 2022 (II.)
Daň vyberaná zrážkou (II.)
Dokumentačná povinnosť o transferovom oceňovaní (I.)
Vývoj pri prisudzovaní ziskov stálej prevádzkarni
Vznik a existencia stálej prevádzkarne v kontexte "Závislý zástupca"
Vznik a existencia tzv. "klasickej stálej prevádzkarne" v kontexte opatrení projektu OECD BEPS (II.)
Zdaňovanie podielov na zisku (dividend) v kontexte zmien od 1. 1. 2017 (1. časť)
Vznik a existencia stálej prevádzkarne v kontexte „Závislý zástupca“
Stála prevádzkareň v kontexte s obmedzenou daňovou povinnosťou
Stála prevádzkareň v kontexte s obmedzenou daňovou povinnosťou z pohľadu vzorovej zmluvy OECD
Modelová zmluva OECD a jej vplyv na zdanenie príjmov v SR (VI.)
Zmeny v zákone o dani z príjmov po prijatí novely účinnej od 1. 1. 2014 (3. časť)
Úpravy v zdaňovaní príjmov fyzických osôb a právnických osôb od 1. 1. 2010, resp. od 1. 1. 2011 (1. časť)
Transferové oceňovanie v Slovenskej republike
Nové usmernenie o transferovom oceňovaní
Zmeny zákona o dani z príjmov na základe noviel s účinnosťou postupne od roku 2020 (7. časť)
Zdaňovanie ziskov zo scudzenia majetku
Podávanie prehľadu a hlásenia
Zdaňovanie podielov na zisku (dividend) v kontexte aktuálneho legislatívneho rámca

Súvisiace otázky a odpovede

Nerozdelený zisk minulých rokov
Rozdělení zisku mezi mateřskou a dceřinou společností - postup, pravidla
Pobočka zahraničnej súkromnej vysokej školy
Odmena pre konateľa z Českej republiky
FO a prenájom bytu - bytového priestoru vlastnej s.r.o.
Nájom vozidiel od dcérskej spoločnosti odštepného závodu z CZ
Nulovanie faktúry
Odpis pohledávky po zastavení exekuce na základě oddlužení konkurzem
Dividendy vyplatene daňovníkovi s obmedzenou daňovou povinnosťou
Cestovné náhrady spoločníka
Predĺžená splatnosť a uplatnenie § 53b zákona o DPH, uplatnenie § 17 osd. (27) zákona o dani z príjmov a predĺžená splatnosť.
Neprihlásená pohľadávka
Opravná pložka k pohľadávkam
Stála prevádzkareň, organizačná zložka - kapitálové vzťahy s hlavnou spoločnosťou a tretími stranami
Prevod nehnuteľnosti do osobného vlastníctva
Stála prevádzkareň vo Švajčiarsku
„Agentská stála prevádzkareň“
Služba poskytnutá obchodnému partnerovi, ktorý v SR nemá stálu prevádzkareň
Služby poskytnuté nemeckou spoločnosťou pre slovenskú spoločnosť na území SR
Posúdenie poradenskej činnosti ako zdaniteľného príjmu