Zmena sadzieb pre právnickú osobu v roku 2025
Hranica zdaniteľných výnosov na uplatnenie zníženej sadzby dane pre právnické osoby je od 1. januára 2025 suma 100 000 €. Prvýkrát sa uvedená hranica 100 000 € použije za zdaňovacie obdobie roku 2025. Pre právnické osoby sa uplatní znížená sadzba dane vo výške 10 % zo základu dane.
Sadzby platné od 1. januára 2025 pre právnickú osobu sú nasledovné (§ 15 ZDP):
- sadzba dane 10 % pre daňovníka, ktorý dosiahol za zdaňovacie obdobie zdaniteľné príjmy (výnosy) neprevyšujúce sumu 100 000 €,
- sadzba dane 21 % pre daňovníka, ktorý dosiahol za zdaňovacie obdobie zdaniteľné príjmy (výnosy) prevyšujúce sumu 100 000 € a neprevyšujúce sumu 5 000 000 €,
- sadzba dane 24 % pre daňovníka, ktorý dosiahol za zdaňovacie obdobie zdaniteľné príjmy (výnosy) prevyšujúce sumu 5 000 000 €.
Zmena sadzieb pre fyzickú osobu v roku 2025
Hranica zdaniteľných príjmov/výnosov na uplatnenie zníženej sadzby dane pre FO podnikateľov je od 1. januára 2025 suma 100 000 €. Prvýkrát sa uvedená hranica 100 000 € použije za zdaňovacie obdobie roku 2025. Zníženú sadzbu dane vo výške 15 % pre fyzické osoby je možné uplatniť len na príjmy podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP.
Sadzby platné od 1. januára 2025 pre fyzickú osobu podnikateľa sú nasledovné (§ 15 ZDP):
- znížená sadzba dane 15 % u FO podnikateľa z príjmami podľa § 6 ods. 1 a 2 ZDP,
- sadzba dane 19 % zo základu dane do výšky 176,8-násobku sumy platného životného minima vrátane, tzn. do 48 441,43 €, (u FO podnikateľa nad 100 000 €, u ostatných príjmov od nuly),
- sadzba dane 25 % zo základu dane presahujúceho 176,8-násobok platného životného minima, čiže presahujúceho 48 441,43 €.
Kým právnická osoba pri výnosoch do 100 000 € v roku 2025 uplatní zníženú sadzbu dane vo výške 10 % zo základu dane, fyzická osoba má zníženú sadzbu dane vo výške 15 % základu dane. Právnická osoba však počnúc rokom 2024 platí minimálnu daň (okrem taxatívne vymedzených výnimiek, napr. registrovaný sociálny podnik…). Fyzická osoba minimálnu daň neplatí.
Poskytnutie firemného automobilu aj na súkromné účely
Novelou ZDP sa upresnilo používanie firemného elektromobilu na súkromné účely. Definoval sa vzorec na výpočet zdaniteľného príjmu zamestnanca v prípade, ak sa na základe písomnej dohody medzi zamestnávateľom a zamestnancom poskytne firemný elektromobil aj na súkromné účely.
Pri elektromobile vznikne zamestnancovi nepeňažný príjem vo výške 0,5 % obstarávacej ceny elektromobilu (vrátane dane z pridanej hodnoty). Štát tým chce podporiť elektromobility.
Uvedené je legislatívne vymedzené v § 5 ods. 3 ZDP, podľa ktorého je príjmom zamestnanca aj počas ôsmich bezprostredne po sebe nasledujúcich kalendárnych rokov od zaradenia motorového vozidla do užívania vrátane, sumy vo výške 1 % alebo 0,5 %, ak ide o motorové vozidlo zaradené do odpisovej skupiny 0, v:
- prvom roku zo vstupnej ceny (§ 25) motorového vozidla zamestnávateľa, poskytnutého na používanie na služobné a súkromné účely za každý aj začatý kalendárny mesiac; ak ide o prenajaté motorové vozidlo, vychádza sa z obstarávacej ceny u pôvodného vlastníka, a to aj ak dôjde k následnej kúpe prenajatého motorového vozidla pričom, ak vo vstupnej cene nie je zahrnutá daň z pridanej hodnoty, na účely tohto ustanovenia sa o túto daň vstupná cena zvýši,
- nasledujúcich siedmich kalendárnych rokoch zo vstupnej ceny motorového vozidla podľa prvého bodu každoročne zníženej o 12,5 % k prvému dňu príslušného kalendárneho roka za každý aj začatý kalendárny mesiac jeho poskytnutia na používanie na služobné a súkromné účely, pričom na účely výpočtu nepeňažného príjmu sa vstupná cena motorového vozidla zamestnávateľa podľa prvého bodu zvýši aj o sumu technického zhodnotenia motorového vozidla vykonaného v týchto rokoch.
Z uvedeného vyplýva, že spôsob krátenia výšky nepeňažného príjmu zamestnanca plynutím času je zachovaný a zostáva rovnaký ako pri „klasickom“ automobile. Rozdiel je v tom, že kým pri klasickom automobile sa príjem zamestnanca vypočíta z 1 % obstarávacej ceny (vrátane DPH), tak pri elektromobile sa vypočíta z 0,5 % obstarávacej ceny (vrátane DPH).
Predpokladom je písomná dohoda uzatvorená medzi zamestnávateľom a zamestnancom. Nepeňažný príjem zamestnanca je zdaniteľný a podlieha aj odvodom.
Poznámka: Do nultej odpisovej skupiny patria:
- 29.10.2 – Len osobné automobily, ktoré majú v osvedčení o evidencii časť II v položke „18 P.3 Druh paliva/zdroj energie“ uvedené - „BEV“ alebo - „PHEV“ v akejkoľvek kombinácii s iným druhom paliva alebo zdroja energie.
- 30.91.1 – Len bicykel s pomocným elektrickým motorčekom a kolobežka s pomocným elektrickým motorčekom.
- 32.40.31 – Len kolobežka s pomocným elektrickým motorčekom.“
Podľa prechodného ustanovenia sa uplatní model výpočtu nepeňažného príjmu zdaňovania používania elektromobilov po prvýkrát za január 2025 pri vzniku nepeňažného príjmu.
Zmeny podmienok pre uplatnenie daňového bonusu
Podľa aktuálne platnej legislatívy daňový bonus na rok 2024 „dobehne starým systémom“. Podľa prechodného ustanovenia sa nové pravidlá pre daňový bonus uplatnia až pri výplate daňového bonusu za január 2025.
Zmeny súvisiace s daňovým bonusom pre rok 2025:
- Daňový bonus sa bude vyplácať do dovŕšenia 18 roku života. Ide teda o skrátenie dĺžky vyplácania daňového bonusu, nakoľko podľa podmienok pre daňový bonus do 31. decembra 2024 sa vyplácal po splnení podmienok do veku 25 rokov dieťaťa.
- Daňový bonus môže uplatniť ten daňovník, ktorý má 90 % svojich príjmov zo zdrojov na území SR (do 31. decembra 2024 platilo, že podmienka 90 % príjmov zo SR sa skúmala len pri nerezidentovi).
- Znížila sa suma daňového bonusu. Suma daňového bonusu v roku 2025 je 100 € pre dieťa do 15 roku života a 50 € do dovŕšenia veku 18 rokov (pre porovnanie pre roky 20223 a 2024 bola hodnota daňového bonusu suma 140 €).
- Zmenil sa percentuálny výpočet nároku na daňový bonus nasledovne:
- 29 % čiastkového základu dane pri 1 dieťati,
- 36 % čiastkového základu dane pri 2 deťoch,
- 43 % čiastkového základu dane pri 3 deťoch,
- 50 % čiastkového základu dane pri 4 deťoch,
- 57 % čiastkového základu dane pri 5 deťoch,
- 64 % čiastkového základu dane pri 6 a viac deťoch.
Pre porovnanie rok 2024:
- 20 % čiastkového základu dane pri 1 dieťati,
- 27 % čiastkového základu dane pri 2 deťoch,
- 34 % čiastkového základu dane pri 3 deťoch,
- 41 % čiastkového základu dane pri 4 deťoch,
- 48 % čiastkového základu dane pri 5 deťoch.
- 55 % čiastkového základu dane pri 6 a viac deťoch.
V prípade, ak je v roku 2025 percentuálny podiel vyšší ako je maximálny nárok na daňový bonus, potom sa uplatní maximálny nárok. V prípade, ak je percentuálny podiel nižší ako je maximálny nárok na daňový bonus, potom sa uplatní percento výpočtu.
V súlade s novým ustanovením § 33 ods. 11 ZDP sa definovalo krátenie daňového bonusu vo väzbe na výšku dosiahnutého základu dane. Ak je základ dane (čiastkový základ dane) z príjmov podľa § 5 alebo základ dane (čiastkový základ dane) z príjmov podľa § 6 ods. 1 a 2 alebo ich úhrn vyšší ako 1,5-násobok 12-násobku priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR zistenej Štatistickým úradom SR za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom si uplatňuje nárok na daňový bonus podľa ods. 1 a 6, nárok na daňový bonus na každé jedno vyživované dieťa sa znižuje o 1/10 rozdielu medzi základom dane (čiastkovým základom dane) z príjmov podľa § 5 alebo základom dane (čiastkový základ dane) z príjmov podľa § 6 ods. 1 a 2 alebo ich úhrnom a 1,5-násobkom 12-násobku priemernej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve SR zistenej Štatistickým úradom SR za kalendárny rok, ktorý dva roky predchádza kalendárnemu roku, v ktorom si uplatňuje nárok na daňový bonus podľa ods. 1 a 6.
Ročná hranica čiastkových základov dane na krátenie daňového bonusu je v sume 25 740 € (priemerná mesačná mzda za rok 2023 = 1 430 € x 12 x 1,5). Mesačná hranica čiastkového základu dane § 5 na krátenie daňového bonusu je v sume 2 145 €. Z uvedeného teda vyplýva, že sa neposudzuje hranica hrubého príjmu zamestnanca, ale čiastkového základu dane (hrubý príjem – odvody). V prípade § 6 ods. 1, 2 je čiastkový základ dane = príjem – výdavky.
Ak nárok na daňový bonus spĺňajú viacerí daňovníci, môže si pri podaní daňového priznania jeden z nich zvýšiť základ dane o základ dane druhej oprávnenej osoby = posudzuje sa nárok, krátenie z úhrnu základov dane (§ 33 ods. 8). Ak žena počas materskej dovolenky poberá materské, nie je to základ dane vstupujúci do daňového bonusu. Materské, ako príjem ženy sa priznáva len pri výpočte nezdaniteľnej časti na manželku u manžela. Nezdaniteľné časti nemajú vplyv pri výpočte nároku na daňový bonus.
Prečítajte si aj:
- Zmena odpisových skupín pri vybranom okruhu majetku
- Zmena hranice zdaniteľných príjmov/výnosov pre uplatnenie zníženej sadzby dane
v prvej časti článku Daň z príjmov v roku 2025.