Informácia o vydaní záväzného stanoviska

Vydáno: 10 minút čítania

Zákonom č. 435/2013 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“) sa ustanoveniami § 53a, 53b a § 53c zavádza nový inštitút, ktorým je záväzné stanovisko. Ide o inštitút v oblasti daní, ktorý je už bežne uplatňovaný aj iných členských štátoch, napr. aj v Českej republike.

Zavedeniu tohto inštitútu predchádzala niekoľkoročná ­diskusia medzi podnikateľmi, ministerstvom financií a finančným riaditeľstvom. K jeho zavedeniu členské štáty a Slovenskú republiku nevynímajúc, pristúpili predovšetkým na základe požiadavky podnikateľského prostredia z dôvodu neprehľadnosti a rozdielneho výkladu niektorých ustanovení daňových zákonov.

O záväzné stanovisko môže daňový subjekt žiadať finančné riaditeľstvo (nie daňový úrad) len v rozsahu daňových predpisov, ktoré ustanovuje všeobecne záväzný právny predpis, ktorým je práve Vyhláška č. 229/2014 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah daňových predpisov, ku ktorých uplatneniu možno vydať záväzné stanovisko (ďalej len „vyhláška o vydaní záväzného stanoviska“).

Ak žiadosť nebude obsahovať predpísané náležitosti alebo uvedené skutočnosti v žiadosti nebudú pre posúdenie dostatočné, daňový subjekt bude vyzvaný na doplnenie v ustanovenej lehote aj s poučením o následkoch nevyhovenia výzve v lehote a v požadovanom rozsahu.

V jednotlivých ustanoveniach § 53a až 53c daňového poriadku je upravený proces vydávania záväzných stanovísk, lehota na vydanie záväzného stanoviska, stanovenie výšky úhrady za vydanie záväzného stanoviska ako aj možnosť späťvzatia žiadosti, ak daňový subjekt nesúhlasí s predĺženou lehotou na vyd

Související dokumenty

Súvisiace články

Postup a spôsob podania pri správe daní po novele
Novely daňového poriadku za rok 2022 s účinnosťou v roku 2022, 2023 a 2024
Rozhodovanie odvolacieho orgánu o podanom odvolaní
Procesné úkony správcu dane pri správe daní v roku 2024 (II.)
Určenie priemerného počtu zamestnancov pre výpočet ukazovateľa produkcie odpadu
Koncepcia reformy daňovej a colnej správy a jej vplyv na rekodifikáciu zákonov
Oznamovacia povinnosť a postup pri vrátení dane zrážanej z úrokového príjmu
Platenie preddavkov na daň z príjmov fyzickej osoby na zdaňovacie obdobie roku 2008
Stála prevádzkareň v kontexte s obmedzenou daňovou povinnosťou
Oneskorené podanie a nepodanie daňového priznania k dani z príjmov
Problematika daňového preplatku s účinnosťou od 1. januára 2008
Zabezpečovacie inštitúty – vzory dokumentov (I.)
Slovenský súdny systém a daňová problematika
Zabezpečovacie inštitúty – vzory dokumentov (II.)
Prechod na menu euro v oblasti správy daní a dane z príjmov
Medzinárodná pomoc a spolupráca pri správe daní
Odklad platenia dane a platenie dane v splátkach
Novela zákona o správe daní a poplatkov (1.)
Novela zákona o správe daní a poplatkov (2.)

Súvisiace otázky a odpovede

Premlčanie daňových nedoplatkov
Prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia
Doručovanie úradných písomností
Deň doručenia rozhodnutia
Postup správcu dane po zrušení platobného výmeru v odvolacom konaní
Doručovanie rozhodnutia
Platenie dane z nehnuteľností
Použitie daňových preplatkov
Daňovníkom nájomca
Pokuta Inšpektorátu práce a prípadná žiadosť o úľavu
Vzor rozhodnutia na vyrubenie úroku z omeškania
Podanie daňového priznania k DPH po lehote určenej na jeho podanie
Registračná povinnosť pri prenájme bytu nájomcom
Registračná povinnosť pri prenájme častí bytu obývaným vlastníkom bytu
Oneskorená registrácia pri prenájme častí bytu obývaným vlastníkom bytu
Elektronické podávanie tlačív na daňovom úrade od 1. 1. 2012
Zavedenie oslobodenia alebo zníženia dane za nevýherné hracie prístroje
Postup správcu dane pri daňovej kontrole
Vyrubenie sankčného úroku
Sankčný úrok za neoprávnene zadržiavané peňažné prostriedky