Prelomovým rokom pre používanie elektronických registračných pokladníc (ERP) v Slovenskej republike bol rok 2012. Dňa 31. decembra 2011 sa skončilo predĺženie termínu používania ERP podľa vyhlášky MF SR č. 55/1994 Z. z. a od 1. januára 2012 sa povinne každý subjekt, ktorého sa používanie ERP týka, musí riadiť zákonom č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v z. n. p. (ďalej len „zákon o používaní ERP“). Tento zákon bol už niekoľkokrát novelizovaný. Posledná novela zákona o používaní ERP bola schválená NR SR dňa 5. decembra 2012 zákonom č. 440/2012 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Nové ustanovenia nadobudli účinnosť 1. januára 2013 s výnimkou jedného (týkajúceho sa rozšírenia služieb, ktoré podliehajú evidencii prijatých tržieb prostredníctvom ERP) s účinnosťou od 15. februára 2013.
Zmeny v zákone o používaní ERP účinné od 1. januára 2013
Zmeny, ktoré priniesla novela zákona o používaní ERP s účinnosťou od 1. januára 2013, sa týkajú najmä zavedenia nových povinností pre podnikateľov v súvislosti s ERP, vydávania iných dokladov vyhotovených ERP, rozšírenia kompetencií pri výkone kontroly aj pre colné úrady a všetkých zamestnancov finančnej správy a v neposlednom rade správnych deliktov a sankcií.
Zákaz vydávania iných dokladov vyhotovených ERP kupujúcemu
ERP musí, okrem technických požiadaviek zákona o používaní ERP zabezpečovať, aby pri zaznamenávaní údajov v rámci skúšobnej prevádzky pri uvedení ERP do prevádzky, po jej oprave alebo v rámci zaškolenia fyzickej osoby, ktorá bude evidovať tržby v ERP alebo v rámci vyhotovovania ďalších iných dokladov, ktoré nie sú pokladničnými dokladmi a obsahujú informácie o cene tovaru alebo služby, vytlačila doklad označený slovami „NEPLATNÝ DOKLAD“ v každom treťom riadku tohto dokladu a pri vložení hotovosti okrem prijatej tržby vytlačila doklad označený slovom „VKLAD“.
Podnikatelia majú možnosť na svoje interné účely vyhotovovať prostredníctvom ERP aj iné doklady ako pokladničné doklady. Týka sa to napríklad, prevádzok reštaurácií, barov a kaviarní, kedy obsluha vyhotoví doklad (predbežný alebo informatívny), ktorý nie je fiskálnym dokladom, ale ide o doklad, ktorý preukazuje aktuálny stav konzumácie a k nej prislúchajúcu predbežnú výšku úhrady. Takýto doklad nie je zahrnutý v tržbách podnikateľa a neobsahuje ochranný znak „MF“. Prax ukázala, že takéto doklady sú často vydané kupujúcemu nielen na predbežnú informáciu, ale aj na účel prijatia tržby. Novela zákona o používaní ERP preto upravila, aby takéto doklady boli označené ako neplatné a zákazník bol o tom informovaný slovným o