Problémy z dennej praxe podnikateľov a ich riešenia

Vydáno: 8 minút čítania

V príspevku uverejňujeme výber rôznych otázok, ktoré sa denne vyskytujú v praxi podnikateľov a prikladáme riešenia vypracované odborníkom z oblasti daní a účtovníctva.

Uznaná reklamácia

Poľský zákazník kupuje slovenské výrobky a keď sú chybné nevracia ich späť ale opravuje si ich na vlastné náklady. Následne tieto náklady na opravu vyfakturuje ako opravy z nekvality. Slovenská spoločnosť ich účtuje ako škodu (účet 549) a teda nedaňový náklad z hľadiska dane z príjmov. Z hľadiska dane z pridanej hodnoty (DPH) sa vykonáva samozdanenie, je možné si odpočítať vstupnú DPH zo samozdanenia, ak je to nedaňový náklad?

Zo zadania vyplýva, že účtovná jednotka uznáva svojim klientom náklady na opravu vád svojich výrobkov, teda sú to – uznané reklamácie. Pritom nie je rozhodujúce, akou formou sa vada odstraňuje, v tomto prípade refakturáciou od klienta. Všeobecná záručná doba je 24 mesiacov tak, ako to ustanovuje § 620 Občianskeho zákonníka, prípadne kratšia doba (najmenej 12 mesiacov) alebo dlhšia doba dohodnutá v zmluve.

Z hľadiska dane z príjmov právnických osôb zastávame názor, že uznaná reklamácia v zákonnej záručnej dobe je daňový náklad, lebo ide o prirodzené riziko podnikania zodpoveda