Novela zákona o cestovných náhradách
Dňa 23. októbra 2024 NR SR schválila novelu zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v z. n. p. (ďalej len "zákon o cestovných náhradách"). Účinnosť novely je 1. decembra 2024 (§ 38h týkajúci sa nevydania nových opatrení MPSVR SR), inak je účinnosť od 1. januára 2025. Tento materiál bol pôvodne súčasťou novely zákona o minimálnej mzde, ale musel byť od nej po legislatívnej rade vlády SR oddelený, a predkladal sa ako samostatný návrh. V NR SR už neboli žiadne pozmeňujúce návrhy oproti verzii schválenej vládou SR.
Nové znenie § 7 – náhrady za používanie cestných motorových vozidiel zamestnanca pri pracovných cestách
Ustanovenie § 7 sa mení ako celok, vychádza však z pôvodného znenia, ale podstatne sa prepracúva. Ide o tieto zmeny:
Celý text: Aktualizácia a zosúladenie terminológie s osobitnými predpismi v doprave. Ide napr. o zákon č. 106/2018 Z. z. o prevádzke vozidiel v cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. – pojmy ako motorové vozidlo, nemotorové vozidlo, cestné vozidlo, zvláštne vozidlo, kategórie vozidiel, štvorkolka, doklad vozidla – namiesto technického preukazu, zástupca výrobcu (t. j. nepoužívajú sa už pojmy jednostopové a dvojstopové vozidlo, technický preukaz).
Osobitné pravidlá pre elektromobily a plug-in hybridy:
- Spresnenie jednotkovej ceny pohonnej látky v prípade, ak je pohonnou látkou elektrická energia; v tomto prípade sa ustanovuje, že za doklad o kúpe možno považovať okrem dokladu napr. z nabíjacej stanice aj doklad od dodávateľa elektrickej energie, z ktorého možno odvodiť jednotkovú sadzbu za elektrickú energiu pre domácnosť, v ktorej zamestnanec vozidlo nabíjal. Ide napr. o sadzbu podľa zmluvných podmienok, za ktorú zamestnanec odoberá energiu v domácnosti (napr. v dome), kde si nabíja svoje elektrovozidlo. Zákon sa neobmedzuje len na domácnosť zamestnanca, ale môže ísť napr. aj o domácnosť rodinného príslušníka (t. j. napr. zamestnanec, ktorý býva v byte, nabíja vozidlo v dome rodiča).
Ak zamestnanec nevie preukázať jednotkovú cenu pohonnej látky dokladom o kúpe (v domácnosti, resp. aj z nabíjačky) možno využiť údaje zo Štatistického úradu SR, ktorý od 1. januára 2024 sleduje v rámci kategórie „Priemerné ceny pohonných látok v SR (týždenne)“, aj nasledujúce ukazovatele:
-
- Elektrická energia AC nabíjanie (eur/kWh),
- Elektrická energia DC nabíjanie (eur/kWh),
- Elektrická energia ultra nabíjanie (eur/kWh),
t. j. nielen priemernú cenu – benzín, nafta, plyn (CNG, LNG).
- Spresnenie určenia spotreby pri elektrovozidle– ide o spotrebu uvedenú v doklade o vozidle (ktorá sa nezapisuje povinne do dokladov o vozidle v časti emisie a spotreba, keďže elektrické vozidlo pri prevádzke neprodukuje emisie, ale môže byť uvedená v ďalších úradných záznamoch) alebo o v ods. 9 ide o spotrebu zistenú meračom zabudovaným vo vozidle alebo v ods. 10 o spotrebu preukázanú inými dokladmi (napr. technickými údajmi od výrobcu, zástupcu výrobcu).
- Upravenie postupu v prípade plug-in hybridu:rovnaký postup, ako sa postupuje v prípade, ak je pohonnou látkou plyn v kombinácii s inou pohonnou látkou, a to vzhľadom na to, že je problematické sledovať správanie plug-in hybridu v reálnej prevádzke (napr. podľa dokladov by mal mať spotrebu 1,1 litra/100 km, avšak v skutočnej prevádzke pôjde o 4 litre). Zákon ustanovuje aj určité východiská, aby dohoda nebola svojvoľná (napr. ak je v doklade vozidla uvedená spotreba, prihliada sa na ňu v dohode).
- Zreálnenie spotreby vozidiel: navýšenie spotreby uvedenej v evidencii o vozidle o 10 %(tam, kde sa doteraz nezvyšovala) – inšpirácia v zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov v § 19 ods. 2 písm. l), kde sa pre služobné vozidlá zvyšuje spotreba o 20 %, a to z dôvodu, že doklad o vozidle pri nových vozidlách uvádza len kombinovanú spotrebu, ktorá však nezodpovedá reálnej spotrebe. Vzhľadom na zvýšenú spotrebu elektrovozidiel pri vyšších rýchlostiach sa zavádza % zvýšenia (20 %) pre jazdu po rýchlostnej ceste a diaľnici. Zamestnanec však spotrebu môže preukazovať aj podľa ods. 10 písm. a), ktoré sa týka porovnávania podobných vozidiel, písm. b) tzv. prelitrovaním, c) technickými údajmi výrobcu, zástupcu výrobcu – ktorá obsahuje podrobnejšie údaje, resp. pri elektrovozidle napr. aj jediné údaje (pretože zapísanie spotreby do evidencie o vozidle nie je povinné).
Nové znenie § 8 – zverejňovanie súm stravného a sumy základnej náhrady za používanie vozidla
Podľa novej právnej úpravy sa už nebude vydávať opatrenie (Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR), ale v Zbierke zákonov SR sa bude zverejňovať oznam s presne určeným dátumom zverejnenia (iné pravidlá, napr. rast indexu najmenej o 5 % sa nemenia). Ide o zjednodušenie legislatívneho procesu, pretože napr. pripomienka verejnosti o nezvýšení súm by musela smerovať k zmene zákona, nie k zmene opatrenia, ministerstvo opatrením vlastne len „oznamovalo“ sumu zistenú podľa zákona vo väzbe na rast štatistického indexu. Od dĺžky legislatívneho konania závisela aj účinnosť zmeny (t. j. verejnosť automaticky nevedela, kedy presne bude zmena účinná, mohla to len odhadovať).
Prechodné ustanovenia (§ 38h, § 38i, § 38j) riešia prechod medzi zverejňovaním opatrenia a oznamu).
Príklad: Stravovanie
Kumulatívny index cien jedál a nealkoholických nápojov v reštauračnom stravovaní – bude zverejňovaný na stránke Štatistického úradu SR. Rast indexu najmenej 5 % = splnená podmienka pre zvýšenie stravného. Nové sumy platia zo zákona – zvýšené sumy stravného sa uplatňujú od prvého dňa tretieho kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom bola splnená podmienka (nárastu o najmenej 5 %). Napríklad index narastie za mesiac jún 2025 (napr. 5,3 %), táto skutočnosť sa zistí okolo 20. júla, pretože index sa uzatvára ku koncu mesiaca (index je za jún od 1. 6. do 30. 6) a dáta sa musia spracovať. Jún sa do výpočtu nezapočítava, prvým mesiacom je teda júl, druhým mesiacom august a tretím mesiacom september, keď sa zmena aplikuje od prvého dňa. Zmena bude teda účinná od 1. 9. Z hľadiska právnej istoty Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR zverejní v Zbierke zákonov SR oznam o nových sumách a o ich účinnosti.
Technické zmeny vo väzbe na zmeny v § 7 a § 8, § 5, § 15, § 17, § 22, § 33d.
Novela zákona o minimálnej mzde, zákona o kolektívnom vyjednávaní, Správneho súdneho poriadku a zákona o tripartite – schválené v NR SR
Dňa 23. októbra 2024 NR SR schválila novelu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v z. n. p. a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Oproti návrhu predloženého na vládu SR bola vykonaná len technická zmena v § 32b návrhu zákona.
Novelou sa menia nasledujúce právne predpisy:
- zákon č. 663/2007 Z. z. o minimálnej mzde v z. n. p.,
- zákon č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní v v z. n. p.,
- zákon č. 103/2007 Z. z. o trojstranných konzultáciách na celoštátnej úrovni a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o tripartite) v z. n. p.,
- zákon č. 162/2015 Z. z. Správny súdny poriadok v z. n. p.,
- zákon Slovenskej národnej rady č. 71/1992 Zb. o súdnych poplatkoch a poplatku za výpis z registra trestov v z. n. p.
Účinnosť novely je delená:
- Od 15. novembra 2024:
- minimálna mzda (posúdenie primeranosti, komisia pre minimálnu mzdu – všeobecné nastavenie pravidiel),
- zadefinovanie, čo je pokrytie kolektívnym vyjednávaním/zmluvami a čo nastáva, ak sa v SR nedosahuje 80 % pokrytie kolektívnym vyjednávaním – povinnosť vypracovať akčný plán (ten do 31.12.2025) (§ 31a, § 32ab, § 32ad).
- Od 1. januára 2025 zvyšok:
- odmeny sprostredkovatelia/rozhodcovia a súvisiace veci (zákon o kolektívnom vyjednávaní a zákon o tripartite),
- reprezentatívne kolektívne zmluvy vyššieho stupňa, súdna ochrana, súdny poplatok.
(článok sme prevzali z portálu pracovnepravo.sk a celý si ho môžete prečítať tu)