11/2019 Z.z.
ZÁKON
z 5. decembra 2018
o pravidlách riešenia sporov týkajúcich sa zdanenia
Zmena: 150/2022 Z.z.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
PRVÁ ČASŤ
VŠEOBECNÉ USTANOVENIA
§ 1
Predmet úpravy
Tento zákon upravuje pravidlá riešenia sporov medzi Slovenskou republikou a
a) iným členským štátom Európskej únie (ďalej len "členský štát"), ak tieto spory
vyplývajú z výkladu a uplatňovania zmluvy o zamedzení dvojitého
zdanenia (ďalej len "konanie o zamedzení dvojitého zdanenia"),
b) štátom, s ktorým Slovenská republika uzavrela zmluvu o zamedzení dvojitého zdanenia
(ďalej len "zmluvný štát"), ak tieto spory vyplývajú z výkladu
a uplatňovania zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia (ďalej len "konanie o zamedzení
dvojitého zdanenia na základe zmluvy"),
c) zmluvným štátom, ak tieto spory vyplývajú z výkladu a uplatňovania medzinárodnej
zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia v súvislosti s úpravou zisku
združených podnikov ratifikovanej a vyhlásenej spôsobom ustanoveným zákonom1) (ďalej
len "konanie o zamedzení dvojitého
zdanenia na základe dohovoru").
§ 2
Základné ustanovenia
Na účely tohto zákona sa rozumie
a) dvojitým zdanením vyrubenie dane, na ktorú sa vzťahuje zmluva o zamedzení dvojitého
zdanenia, Slovenskou republikou a členským štátom alebo
zmluvným štátom, vo vzťahu k rovnakému zdaniteľnému príjmu alebo k majetku, ak vedie
k vyrubeniu dodatočnej dane, zvýšeniu daňovej povinnosti alebo k
vymazaniu alebo k obmedzeniu strát, ktoré by sa mohli použiť na započítanie voči
zdaniteľnému zisku,
b) zmluvou o zamedzení dvojitého zdanenia2) medzinárodná zmluva ratifikovaná a vyhlásená
spôsobom ustanoveným zákonom,
c) dotknutým daňovým subjektom daňový subjekt, ktorého zdanenie je priamo ovplyvnené
spornou otázkou,
d) spornou otázkou
1. podľa druhej časti tohto zákona skutočnosť smerujúca k vzniku dvojitého zdanenia,
2. podľa tretej časti tohto zákona skutočnosť smerujúca k zdaneniu, ktoré nie je
v súlade s ustanoveniami zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia,
3. podľa štvrtej časti tohto zákona skutočnosť, ktorá je v rozpore so zásadami ustanovenými
medzinárodnou zmluvou o zamedzení dvojitého zdanenia v
súvislosti s úpravou zisku združených podnikov ratifikovanou a vyhlásenou spôsobom
ustanoveným zákonom1) (ďalej len "dohovor"),
e) príslušným orgánom Slovenskej republiky Ministerstvo financií Slovenskej republiky
(ďalej len "ministerstvo financií"),
f) príslušným orgánom členského štátu orgán členského štátu, ktorý bol určený členským
štátom,
g) príslušným orgánom zmluvného štátu orgán zmluvného štátu, ktorý bol určený zmluvným
štátom,
h) komisiou pre riešenie sporov poradná komisia a komisia pre alternatívne riešenie
sporov.
DRUHÁ ČASŤ
KONANIE O ZAMEDZENÍ DVOJITÉHO ZDANENIA
§ 3
Začatie konania o zamedzení dvojitého zdanenia
(1) Konanie o zamedzení dvojitého zdanenia začína na žiadosť dotknutého daňového
subjektu podanú ministerstvu financií. Žiadosť o zamedzenie dvojitého
zdanenia musí byť podaná najneskôr do troch rokov od doručenia prvého oznámenia o
úkone, ktorý vedie k spornej otázke, a to aj vtedy, ak dotknutý
daňový subjekt uplatňuje opravné prostriedky. Dotknutý daňový subjekt je povinný
doručiť žiadosť o zamedzenie dvojitého zdanenia aj príslušnému orgánu
členského štátu, ktorého sa sporná otázka týka.
(2) Ministerstvo financií do dvoch mesiacov od doručenia žiadosti o zamedzenie dvojitého
zdanenia potvrdí jej doručenie a písomne o nej informuje
príslušný orgán členského štátu, ktorého sa sporná otázka týka. V informácii podľa
prvej vety ministerstvo financií uvedie jazyk, ktorý bude používať
vo vzájomnej komunikácii.
(3) Žiadosť o zamedzenie dvojitého zdanenia musí obsahovať
a) meno a priezvisko dotknutého daňového subjektu, adresu jeho trvalého pobytu alebo
miesto podnikania, ak je odlišné od trvalého pobytu,
identifikačné číslo organizácie, ak jej bolo pridelené, daňové identifikačné číslo,
ak jej bolo pridelené, ak žiadosť o zamedzenie dvojitého zdanenia
podáva fyzická osoba,
b) obchodné meno alebo názov dotknutého daňového subjektu, jeho sídlo, identifikačné
číslo organizácie, daňové identifikačné číslo, ak žiadosť o
zamedzenie dvojitého zdanenia podáva právnická osoba,
c) identifikačné údaje ďalšieho možného dotknutého daňového subjektu, a to
1. meno a priezvisko fyzickej osoby, adresu trvalého pobytu alebo miesto podnikania,
ak je odlišné od trvalého pobytu, identifikačné číslo
organizácie, ak jej bolo pridelené, daňové identifikačné číslo, ak jej bolo pridelené,
alebo iný údaj, ktorý identifikuje túto fyzickú osobu, alebo
2. obchodné meno alebo názov právnickej osoby, jej sídlo, identifikačné číslo organizácie,
daňové identifikačné číslo alebo iný údaj, ktorý
identifikuje túto právnickú osobu,
d) príslušné zdaňovacie obdobie,
e) podrobnosti o skutočnostiach a okolnostiach spornej otázky, ktorými sú
1. podrobnosti o štruktúre transakcie a vzťahov medzi dotknutým daňovým subjektom
a druhou stranou príslušnej transakcie,
2. skutočnosti určené v dobrej viere vo vzájomne záväznej dohode medzi dotknutým
daňovým subjektom a finančnou správou, ak je takáto dohoda uzavretá,
3. povaha úkonu a dátum vykonania úkonu, ktorý vedie k spornej otázke,
4. podľa potreby podrobnosti o tom istom príjme prijatom v členskom štáte, ktorého
sa sporná otázka týka, a o zahrnutí tohto príjmu do zdaniteľných
príjmov v členskom štáte, ktorého sa sporná otázka týka, o dani, ktorá bola alebo
bude vyrubená v súvislosti s takýmto príjmom v členskom štáte,
ktorého sa sporná otázka týka, súvisiace sumy v mene členského štátu, ktorého sa
sporná otázka týka, a kópie dokumentov, ktoré podporujú tieto
skutočnosti,
f) názov dotknutých osobitných predpisov,3) názov právneho predpisu členského štátu,
ktorého sa sporná otázka týka, a názov
dotknutej zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia,
g) označenie členského štátu, ktorého sa sporná otázka týka,
h) dôvody, na základe ktorých sa dotknutý daňový subjekt domnieva, že existuje sporná
otázka,
i) podrobnosti o opravných prostriedkoch, ktoré dotknutý daňový subjekt podal, alebo
informácie o prebiehajúcich súdnych sporoch a o súdnych
rozhodnutiach, ktoré sa týkajú spornej otázky,
j) vyhlásenie dotknutého daňového subjektu, ktoré obsahuje jeho záväzok odpovedať
dostatočne podrobne a rýchlo na všetky žiadosti ministerstva
financií a poskytnúť mu potrebné dokumenty,
k) kópiu právoplatného rozhodnutia vydaného vo vyrubovacom konaní, kópiu protokolu
z daňovej kontroly a kópie iných dokumentov vydaných v súvislosti
so spornou otázkou,
l) informáciu o podanej žiadosti, ktorú dotknutý daňový subjekt podal na začatie
konania o zamedzení dvojitého zdanenia na základe zmluvy alebo na
začatie konania o zamedzení dvojitého zdanenia na základe dohovoru, a vyhlásenie
dotknutého daňového subjektu o tom, že berie na vedomie ukončenie
tohto konania podľa § 29,
m) kópie dokumentov, ktoré podporujú tvrdenia dotknutého daňového subjektu,
n) dokumentáciu v rozsahu podľa osobitného predpisu,4) ak sa žiadosť o zamedzenie
dvojitého zdanenia podáva z dôvodu úpravy
cien medzi závislými osobami podľa osobitného predpisu.5)
(4) Ministerstvo financií môže najneskôr do troch mesiacov od doručenia žiadosti
o zamedzenie dvojitého zdanenia vyzvať dotknutý daňový subjekt, aby
mu poskytol doplňujúce informácie, ktoré sú potrebné na posúdenie spornej otázky.
Dotknutý daňový subjekt je povinný poskytnúť ministerstvu financií
doplňujúce informácie najneskôr do troch mesiacov od doručenia výzvy podľa prvej
vety a v tejto lehote ich doručiť aj príslušnému orgánu členského
štátu, ktorého sa sporná otázka týka.
(5) Ministerstvo financií rozhodne o prijatí žiadosti o zamedzenie dvojitého zdanenia
alebo odmietnutí žiadosti o zamedzenie dvojitého zdanenia do
šiestich mesiacov od jej doručenia, alebo ak ministerstvo financií vyzvalo dotknutý
daňový subjekt na poskytnutie doplňujúcich informácií podľa odseku
4, rozhodne do šiestich mesiacov od doručenia týchto doplňujúcich informácií. Ministerstvo
financií bezodkladne doručí rozhodnutie dotknutému daňovému
subjektu a príslušnému orgánu členského štátu, ktorého sa sporná otázka týka.
(6) Ak ministerstvo financií o žiadosti o zamedzenie dvojitého zdanenia nerozhodne
v lehote podľa odseku 5, žiadosť sa považuje za prijatú.
(7) Ministerstvo financií môže do šiestich mesiacov od doručenia žiadosti o zamedzenie
dvojitého zdanenia alebo do šiestich mesiacov od doručenia
doplňujúcich informácií podľa odseku 4 oznámiť dotknutému daňovému subjektu a príslušnému
orgánu členského štátu, ktorého sa sporná otázka týka, že
spornú otázku vyrieši jednostranne bez zapojenia príslušného orgánu členského štátu,
ktorého sa sporná otázka týka. Doručením tohto oznámenia sa
konanie o zamedzení dvojitého zdanenia považuje za ukončené.
(8) Ministerstvo financií rozhodne o odmietnutí žiadosti o zamedzenie dvojitého zdanenia,
ak
a) dotknutý daňový subjekt neposkytol doplňujúce informácie v lehote a rozsahu podľa
odseku 4,
b) sporná otázka neexistuje alebo
c) žiadosť o zamedzenie dvojitého zdanenia nebola podaná v lehote podľa odseku 1.
(9) Proti rozhodnutiu o odmietnutí žiadosti o zamedzenie dvojitého zdanenia môže
dotknutý daňový subjekt podať odvolanie, ak ministerstvo financií a
príslušný orgán členského štátu, ktorého sa sporná otázka týka, žiadosť o zamedzenie
dvojitého zdanenia odmietli.
(10) Dotknutý daňový subjekt môže vziať svoju žiadosť o zamedzenie dvojitého zdanenia
späť; späťvzatie je dotknutý daňový subjekt povinný doručiť aj
príslušnému orgánu členského štátu, ktorého sa sporná otázka týka. Dňom doručenia
späťvzatia žiadosti o zamedzenie dvojitého zdanenia ministerstvu
financií sa konanie o zamedzení dvojitého zdanenia považuje za ukončené. Ministerstvo
financií bezodkladne zašle dotknutému daňovému subjektu a
príslušnému orgánu členského štátu, ktorého sa sporná otázka týka, oznámenie o ukončení
konania o zamedzení dvojitého zdanenia.
(11) Ak sporná otázka prestane existovať z iného dôvodu, konanie o zamedzení dvojitého
zdanenia sa považuje za ukončené a ministerstvo financií
bezodkladne zašle dotknutému daňovému subjektu oznámenie o ukončení konania o zamedzení
dvojitého zdanenia a o dôvodoch tohto ukončenia.
§ 4
Zamedzenie dvojitého zdanenia vzájomnou dohodou
(1) Ak ministerstvo financií rozhodne o prijatí žiadosti o zamedzenie dvojitého zdanenia
podľa § 3 ods. 5 a zároveň aj príslušný orgán členského
štátu, ktorého sa sporná otázka týka, rozhodne o prijatí žiadosti, začína sa postup
riešenia spornej otázky vzájomnou dohodou. Ministerstvo financií a
príslušný orgán členského štátu, ktorého sa sporná otázka týka, sa môžu dohodnúť
na vyriešení spornej otázky vzájomnou dohodou.
(2) Lehota na vyriešenie spornej otázky vzájomnou dohodou je dva roky od doručenia
rozhodnutia o prijatí žiadosti o zamedzenie dvojitého zdanenia
príslušným orgánom členského štátu, ktorého sa sporná otázka týka a ktorý doručil
dotknutému daňovému subjektu toto rozhodnutie ako posledný. Lehota
podľa prvej vety sa na základe odôvodnenej žiadosti ministerstva financií alebo príslušného
orgánu členského štátu, ktorého sa sporná otázka týka,
predlžuje najviac o jeden rok; o tomto predĺžení lehoty ministerstvo financií informuje
dotknutý daňový subjekt.
(3) Ministerstvo financií je oprávnené počas riešenia spornej otázky vzájomnou dohodou
vyzvať dotknutý daňový subjekt, aby mu poskytol doplňujúce
informácie, ktoré sú potrebné na posúdenie spornej otázky. Dotknutý daňový subjekt
je povinný poskytnúť ministerstvu financií doplňujúce informácie
najneskôr do troch mesiacov od doručenia výzvy podľa prvej vety a v tejto lehote
ich doručiť aj príslušnému orgánu členského štátu, ktorého sa sporná
otázka týka.
(4) Ak sa ministerstvo financií a príslušný orgán členského štátu, ktorého sa sporná
otázka týka, dohodnú na vyriešení spornej otázky podľa odseku 1,
ministerstvo financií o tom bezodkladne vydá rozhodnutie, ktoré doručí dotknutému
daňovému subjektu. Toto rozhodnutie je právoplatné a vykonateľné, ak
sa dotknutý daňový subjekt vzdá práva na opravné prostriedky, dňom vzdania sa tohto
práva, alebo ak sa konanie o opravnom prostriedku už začalo a
dotknutý daňový subjekt v lehote do 60 dní odo dňa doručenia rozhodnutia predloží
dôkazy o tom, že vykonal opatrenia smerujúce k jeho zastaveniu, dňom
doručenia týchto dôkazov; inak sa toto rozhodnutie zrušuje v plnom rozsahu a ministerstvo
financií o tom informuje dotknutý daňový subjekt a príslušný
orgán členského štátu, ktorého sa sporná otázka týka.
(5) Ak sa rozhodnutie podľa odseku 4 nevykonalo, dotknutý daňový subjekt môže uplatniť
postup podľa Správneho súdneho poriadku.
(6) Ak sa ministerstvo financií a príslušný orgán členského štátu, ktorého sa sporná
otázka týka, nedohodnú na vyriešení spornej otázky v lehote podľa
odseku 2, ministerstvo financií zašle dotknutému daňovému subjektu oznámenie, v ktorom
uvedie dôvody, pre ktoré sa dohoda nedosiahla.
(7) Ak dotknutý daňový subjekt podal správnu žalobu podľa Správneho súdneho poriadku
proti rozhodnutiu o vyrubení dane a rozhodnutie správneho súdu vo
veci nadobudlo právoplatnosť predtým, ako ministerstvo financií a príslušný orgán
členského štátu, ktorého sa sporná otázka týka, dosiahli vzájomnú
dohodu podľa odseku 4, ministerstvo financií doručí rozhodnutie správneho súdu príslušnému
orgánu členského štátu, ktorého sa sporná otázka týka. Dňom
doručenia rozhodnutia správneho súdu príslušnému orgánu členského štátu, ktorého
sa sporná otázka týka, sa postup riešenia spornej otázky vzájomnou
dohodou končí, o čom ministerstvo financií informuje dotknutý daňový subjekt.
§ 5
Zamedzenie dvojitého zdanenia prostredníctvom poradnej komisie
(1) Ministerstvo financií a príslušný orgán členského štátu, ktorého sa sporná otázka
týka, zriadia poradnú komisiu, ak dotknutý daňový subjekt podá
ministerstvu financií a príslušnému orgánu členského štátu, ktorého sa sporná otázka
týka, žiadosť o zriadenie poradnej komisie a ak
a) bola žiadosť o zamedzenie dvojitého zdanenia dotknutého daňového subjektu odmietnutá
podľa § 3 ods. 5; poradná komisia sa nezriadi, ak žiadosť o
zamedzenie dvojitého zdanenia odmietne ministerstvo financií aj príslušný orgán členského
štátu, ktorého sa sporná otázka týka, alebo
b) sa ministerstvo financií a príslušný orgán členského štátu, ktorého sa sporná
otázka týka, nedohodli na vyriešení spornej otázky vzájomnou dohodou
podľa § 4.
(2) Dotknutý daňový subjekt nemôže podať žiadosť o zriadenie poradnej komisie podľa
odseku 1, ak
a) prebieha odvolacie konanie voči rozhodnutiu o odmietnutí žiadosti o zamedzenie
dvojitého zdanenia podľa § 3 ods. 8,
b) plynie lehota na podanie odvolania voči rozhodnutiu o odmietnutí žiadosti o zamedzenie
dvojitého zdanenia podľa § 3 ods. 8,
c) súd zrušil rozhodnutie o odmietnutí žiadosti o zamedzenie dvojitého zdanenia podľa
§ 3 ods. 8 a vrátil vec na ďalšie konanie a rozhodnutie,
d) bol v súvislosti s upraveným príjmom alebo majetkom spáchaný daňový trestný čin,
o ktorom bolo právoplatne rozhodnuté, alebo
e) spornou otázkou nie je skutočnosť smerujúca k vzniku dvojitého zdanenia, o čom
ministerstvo financií bezodkladne informuje dotknutý daňový subjekt
a príslušný orgán členského štátu, ktorého sa sporná otázka týka.
(3) Dotknutý daňový subjekt podáva žiadosť o zriadenie poradnej komisie ministerstvu
financií písomne do 50 dní od doručenia rozhodnutia podľa § 3
ods. 5 alebo od doručenia oznámenia podľa § 4 ods. 6. Lehota na zriadenie poradnej
komisie je 120 dní od doručenia žiadosti o zriadenie poradnej
komisie; jej predseda bezodkladne informuje dotknutý daňový subjekt o jej zriadení.
(4) Poradná komisia zriadená podľa odseku 1 písm. a) prijme záver o prípustnosti
žiadosti o zamedzenie dvojitého zdanenia do šiestich mesiacov od
dátumu svojho zriadenia. Poradná komisia o prijatom závere informuje ministerstvo
financií a príslušný orgán členského štátu, ktorého sa sporná otázka
týka, do 30 dní od jeho prijatia.
(5) Ak poradná komisia prijala záver, že boli splnené podmienky podľa § 3, ministerstvo
financií môže požiadať o začatie postupu riešenia spornej
otázky vzájomnou dohodou podľa § 4. Ministerstvo financií doručí žiadosť o začatie
postupu riešenia spornej otázky vzájomnou dohodou poradnej komisii,
príslušnému orgánu členského štátu, ktorého sa sporná otázka týka, a dotknutému daňovému
subjektu. Lehota podľa § 4 ods. 2 začne plynúť odo dňa
oznámenia záveru poradnej komisie o prípustnosti žiadosti o zamedzenie dvojitého
zdanenia ministerstvu financií.
(6) Ak sa nezačne postup riešenia spornej otázky vzájomnou dohodou podľa § 4 do 60
dní odo dňa oznámenia záveru poradnej komisie podľa odseku 5,
poradná komisia vydá stanovisko podľa § 12, ako vyriešiť spornú otázku. Poradná komisia
sa na účely § 12 považuje za zriadenú odo dňa, keď uplynie
lehota podľa prvej vety.
(7) Ak poradná komisia prijala záver, že neboli splnené podmienky podľa § 3, žiadosť
o zamedzenie dvojitého zdanenia sa považuje za odmietnutú
oprávnene.
(8) Poradná komisia zriadená podľa odseku 1 písm. b) vydá stanovisko podľa § 12.
(9) Ak dotknutý daňový subjekt podal správnu žalobu podľa Správneho súdneho poriadku
proti rozhodnutiu o vyrubení dane a rozhodnutie správneho súdu vo
veci nadobudlo právoplatnosť predtým, ako dotknutý daňový subjekt podal žiadosť o
zriadenie poradnej komisie, ustanovenia tohto paragrafu sa
neuplatňujú. Ministerstvo financií oznámi účinky rozhodnutia správneho súdu príslušnému
orgánu členského štátu, ktorého sa sporná otázka týka, a
dotknutému daňovému subjektu oznámi, že sa ustanovenia tohto paragrafu neuplatňujú.
(10) Ak dotknutý daňový subjekt podal správnu žalobu podľa Správneho súdneho poriadku
proti rozhodnutiu o vyrubení dane a rozhodnutie správneho súdu
vo veci nadobudlo právoplatnosť po podaní žiadosti o zriadenie poradnej komisie,
ale pred vydaním stanoviska podľa § 12, postup riešenia spornej
otázky prostredníctvom poradnej komisie zriadenej podľa odseku 1 alebo prostredníctvom
komisie pre alternatívne riešenie sporov sa končí. Ministerstvo
financií oznámi účinky rozhodnutia správneho súdu príslušnému orgánu členského štátu,
ktorého sa sporná otázka týka, a komisii pre riešenie sporov a
dotknutému daňovému subjektu oznámi, že sa postup riešenia spornej otázky prostredníctvom
komisie pre riešenie sporov končí.
§ 6
Zoznam nezávislých osôb
(1) Ministerstvo financií oznámi Európskej komisii, ktorá vedie zoznam nezávislých
osôb, mená a priezviská troch osôb, ktoré môžu byť členmi poradnej
komisie a ktoré sú kompetentné, nezávislé, bezúhonné, nestranné a majú dobrú povesť.
Ministerstvo financií poskytne Európskej komisii úplné a aktuálne
informácie o profesionálnych skúsenostiach a akademických skúsenostiach uvedených
osôb, ich kompetencii, odborných znalostiach a možnom konflikte
záujmov. Ministerstvo financií môže v oznámení uviesť, ktoré z uvedených osôb možno
vymenovať za predsedu poradnej komisie.
(2) Ministerstvo financií bezodkladne oznámi Európskej komisii akékoľvek zmeny týkajúce
sa nezávislých osôb, ktoré nominovalo do zoznamu nezávislých
osôb.
(3) Ak ministerstvo financií zistí, že nezávislá osoba, ktorú nominovalo, prestala
spĺňať podmienky podľa odseku 1, bezodkladne požiada Európsku
komisiu o jej vyčiarknutie zo zoznamu nezávislých osôb a zároveň nominuje inú nezávislú
osobu, ktorá spĺňa podmienky podľa odseku 1.
(4) Ak má ministerstvo financií pochybnosť, že nezávislá osoba nominovaná príslušným
orgánom členského štátu nespĺňa podmienky podľa odseku 1,
informuje Európsku komisiu a predloží jej o tom dôkazy.
(5) Ministerstvo financií do šiestich mesiacov po oznámení Európskej komisie o tom,
že príslušný orgán členského štátu namieta nezávislú osobu, ktorú
nominovalo, preverí, či táto osoba spĺňa podmienky podľa odseku 1. Ak ministerstvo
financií zistí, že táto osoba nespĺňa podmienky podľa odseku 1,
informuje o tom Európsku komisiu a požiada o jej vyčiarknutie zo zoznamu nezávislých
osôb a zároveň nominuje inú nezávislú osobu, ktorá spĺňa
podmienky podľa odseku 1. Ak ministerstvo financií zistí, že táto osoba spĺňa podmienky
podľa odseku 1, informuje Európsku komisiu o ponechaní tejto
osoby v zozname nezávislých osôb.
§ 7
Zloženie poradnej komisie
(1) Poradnú komisiu podľa § 5 tvorí
a) predseda,
b) zástupca ministerstva financií a zástupca príslušného orgánu členského štátu,
ktorého sa sporná otázka týka; ministerstvo financií a príslušný
orgán členského štátu, ktorého sa sporná otázka týka, sa môžu dohodnúť, že za každého
z nich budú v poradnej komisii dvaja zástupcovia,
c) nezávislá osoba, ktorú vyberie ministerstvo financií, a nezávislá osoba, ktorú
vyberie príslušný orgán členského štátu, ktorého sa sporná otázka
týka, zo zoznamu nezávislých osôb; ministerstvo financií a príslušný orgán členského
štátu, ktorého sa sporná otázka týka, sa môžu dohodnúť, že každý
z nich vyberie zo zoznamu nezávislých osôb dve nezávislé osoby.
(2) Ministerstvo financií a príslušný orgán členského štátu, ktorého sa sporná otázka
týka, sa dohodnú na pravidlách vymenovania nezávislých osôb. Po
vymenovaní nezávislých osôb sa vymenujú ich náhradníci, a to podľa dohodnutých pravidiel
na vymenovanie nezávislých osôb, ak by nezávislé osoby
nemohli plniť svoje povinnosti.
(3) Ak sa ministerstvo financií a príslušný orgán členského štátu, ktorého sa sporná
otázka týka, nedohodli na pravidlách vymenovania nezávislých osôb
podľa odseku 2, nezávislé osoby sa určia na základe žrebovania zo zoznamu nezávislých
osôb.
(4) Ministerstvo financií môže namietať vymenovanie nezávislej osoby okrem nezávislej
osoby ustanovenej podľa § 8 z dôvodu, na ktorom sa ministerstvo
financií s príslušným orgánom členského štátu, ktorého sa sporná otázka týka, dohodli
vopred, alebo ak
a) nezávislá osoba pracuje alebo pracovala kedykoľvek počas troch rokov pred dátumom
jej vymenovania pre správu členského štátu, ktorého sa sporná
otázka týka, ktorá spravuje dane,
b) nezávislá osoba pracuje alebo pracovala kedykoľvek počas piatich rokov pred dátumom
jej vymenovania pre dotknutý daňový subjekt alebo má alebo mala
kedykoľvek počas piatich rokov pred dátumom jej vymenovania významný podiel v dotknutom
daňovom subjekte, pričom významným podielom sa na účely tohto
zákona rozumie priamy podiel alebo nepriamy podiel, ktorý predstavuje najmenej 5%
na základnom imaní právnickej osoby alebo hlasovacích právach v
právnickej osobe alebo možnosť uplatňovania vplyvu na riadení právnickej osoby, ktorý
je porovnateľný s vplyvom zodpovedajúcim tomuto podielu, a
nepriamym podielom sa na účely tohto zákona rozumie podiel držaný sprostredkovane
prostredníctvom právnickej osoby, v ktorej má držiteľ nepriameho
podielu významný podiel,
c) existuje pochybnosť o nezávislosti, nestrannosti alebo nezaujatosti nezávislej
osoby, alebo
d) nezávislá osoba poskytuje daňové poradenstvo alebo pracuje pre osobu, ktorá poskytuje
daňové poradenstvo, alebo nezávislá osoba poskytovala daňové
poradenstvo alebo pracovala pre osobu, ktorá poskytovala daňové poradenstvo, kedykoľvek
počas troch rokov pred dátumom jej vymenovania.
(5) Ministerstvo financií môže požiadať, aby nezávislá osoba, ktorá bola vymenovaná
podľa odseku 2 alebo odseku 3, alebo jej náhradník, oznámila
akýkoľvek záujem, vzťah alebo inú skutočnosť, ktorá môže mať vplyv na jej nezávislosť,
nestrannosť alebo nezaujatosť. Ak nezávislá osoba alebo jej
náhradník nevyhovie žiadosti ministerstva financií v požadovanom rozsahu a v určenej
lehote, považuje sa to za existenciu pochybnosti podľa odseku 4
písm. c).
(6) Zástupcovia ministerstva financií, zástupcovia príslušného orgánu členského štátu,
ktorého sa sporná otázka týka, a nezávislé osoby podľa odseku 1
si zvolia predsedu poradnej komisie zo zoznamu nezávislých osôb, ktorý je sudcom,
ak sa nedohodnú inak. Ak sa pri vymenovaní členov poradnej komisie
uplatní postup podľa § 8, predseda sa určí na základe žrebovania zo zoznamu nezávislých
osôb.
(7) Výkon funkcie nezávislej osoby sa považuje za úkon vo všeobecnom záujme.
§ 8
Ustanovenie členov poradnej komisie súdom
(1) Ak ministerstvo financií nevymenuje nezávislú osobu a náhradníka podľa § 7 ods.
2, ustanoví ich na návrh dotknutého daňového subjektu súd.
(2) Návrh musí byť podaný v lehote 30 dní od uplynutia lehoty uvedenej v § 5 ods.
3 druhej vete, inak ho súd zamietne.
(3) Ak súd nezamietne návrh podľa odseku 2, doručí návrh ministerstvu financií. Ak
ministerstvo financií nepreukáže v lehote 30 dní od doručenia
návrhu, že došlo k vymenovaniu nezávislej osoby a náhradníka, súd ustanoví nezávislú
osobu a náhradníka na základe žrebovania zo zoznamu nezávislých
osôb zverejneného Európskou komisiou. Súd nemôže ustanoviť nezávislú osobu, ktorú
do zoznamu nezávislých osôb nominoval príslušný orgán členského
štátu, ktorého sa sporná otázka týka.
(4) Uznesenie o ustanovení nezávislej osoby a náhradníka súd bezodkladne doručí dotknutému
daňovému subjektu a ministerstvu financií.
(5) Ministerstvo financií informuje o ustanovení nezávislej osoby a náhradníka súdom
príslušný orgán členského štátu, ktorého sa sporná otázka týka,
bezodkladne po doručení uznesenia súdu.
§ 9
Zamedzenie dvojitého zdanenia prostredníctvom komisie pre alternatívne riešenie sporov
(1) Ministerstvo financií a príslušný orgán členského štátu, ktorého sa sporná otázka
týka, sa môžu dohodnúť na zriadení komisie pre alternatívne
riešenie sporov, aby namiesto poradnej komisie vydala stanovisko podľa § 12. Komisia
pre alternatívne riešenie sporov sa môže zriadiť aj vo forme
stálej komisie, ak sa tak ministerstvo financií a príslušný orgán členského štátu
dohodnú.
(2) Pri zriadení komisie pre alternatívne riešenie sporov sa rovnako uplatňujú pravidlá
týkajúce sa nezávislosti jej členov podľa § 7 ods. 4 a 5.
(3) Na komisiu pre alternatívne riešenie sporov sa primerane vzťahujú ustanovenia
§ 11 a 17; to neplatí, ak organizačný poriadok komisie pre riešenie
sporov podľa § 10 ustanoví inak. Komisia pre alternatívne riešenie sporov môže podľa
potreby uplatniť akékoľvek postupy riešenia sporov s cieľom
záväzne vyriešiť spornú otázku.
§ 10
Organizačný poriadok komisie pre riešenie sporov
(1) Ministerstvo financií sa s príslušným orgánom členského štátu, ktorého sa sporná
otázka týka, dohodne na organizačnom poriadku komisie pre
riešenie sporov.
(2) Ministerstvo financií v lehote podľa § 5 ods. 3 druhej vety dotknutému daňovému
subjektu
a) doručí organizačný poriadok komisie pre riešenie sporov,
b) oznámi dátum, do ktorého bude prijaté stanovisko k riešeniu spornej otázky,
c) oznámi názov dotknutých osobitných predpisov3) a právneho predpisu členského štátu,
ktorého sa sporná otázka týka, a názov
dotknutej zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia.
(3) Organizačný poriadok komisie pre riešenie sporov podpisuje poverený zamestnanec
ministerstva financií a poverený zamestnanec príslušného orgánu
členského štátu, ktorého sa sporná otázka týka.
(4) V organizačnom poriadku komisie pre riešenie sporov sa uvedú najmä
a) opis a charakteristika spornej otázky,
b) výkladové pravidlá pre právne otázky a skutkové otázky, ktoré sa majú vyriešiť,
c) forma komisie pre riešenie sporov a druh postupu alternatívneho riešenia sporov,
iný ako postup smerujúci k prijatiu nezávislého stanoviska,
d) harmonogram riešenia spornej otázky,
e) zloženie komisie pre riešenie sporov vrátane počtu členov, mien a priezvisk členov,
údajov o ich kompetencii, kvalifikácii a všetkých konfliktoch
záujmov,
f) pravidlá, ktoré upravujú účasť dotknutých daňových subjektov a tretích strán,
výmenu vyjadrení, informácií a dôkazov, náklady, druh postupu
riešenia spornej otázky, ktorý sa má použiť, a ďalšie príslušné procesné postupy
alebo organizačné postupy,
g) logistické postupy v súvislosti s prijatím stanoviska komisie pre riešenie sporov
a s jeho doručením.
(5) Ak bola žiadosť o zriadenie poradnej komisie podaná z dôvodu podľa § 5 ods. 1
písm. a), v organizačnom poriadku komisie pre riešenie sporov sa
uvedú len náležitosti podľa odseku 4 písm. a), d), e) a f).
(6) Ak bol organizačný poriadok komisie pre riešenie sporov dotknutému daňovému subjektu
doručený v lehote podľa § 5 ods. 3 druhej vety, ale nebol
úplný, alebo ak nebol dotknutému daňovému subjektu doručený v lehote podľa § 5 ods.
3 druhej vety, komisia pre riešenie sporov použije vzorový
organizačný poriadok vydaný Európskou komisiou.
(7) Ak nebol dotknutému daňovému subjektu doručený organizačný poriadok komisie pre
riešenie sporov, ktorý je v súlade s odsekmi 2 až 5, nezávislé
osoby a predseda komisie pre riešenie sporov doplnia organizačný poriadok komisie
pre riešenie sporov na základe vzorového organizačného poriadku
vydaného Európskou komisiou a zašlú ho dotknutému daňovému subjektu do dvoch týždňov
odo dňa jej zriadenia.
(8) Ak sa nezávislé osoby a predseda komisie pre riešenie sporov nedohodnú na doplnení
organizačného poriadku komisie pre riešenie sporov alebo ho
nedoručia dotknutému daňovému subjektu v lehote podľa odseku 7, dotknutý daňový subjekt
môže uplatniť postup podľa Správneho súdneho poriadku.
§ 11
Dokazovanie a rokovanie komisie pre riešenie sporov
(1) Ak s tým ministerstvo financií súhlasí, dotknutý daňový subjekt poskytne komisii
pre riešenie sporov informácie, dôkazy alebo doklady, ktoré môžu
byť dôležité pre rozhodnutie (ďalej len "potrebné informácie").
(2) Dotknutý daňový subjekt a ministerstvo financií sú povinní poskytnúť na žiadosť
komisie pre riešenie sporov potrebné informácie.
(3) Ministerstvo financií môže odmietnuť poskytnutie potrebných informácií komisii
pre riešenie sporov, ak
a) nie je možné získať tieto informácie alebo by ich získanie bolo v rozpore so všeobecne
záväznými právnymi predpismi, alebo
b) by došlo k porušeniu obchodného tajomstva, profesijného tajomstva, práv priemyselného
vlastníctva alebo práv iného duševného vlastníctva, alebo by
došlo k zverejneniu obchodného postupu alebo informácií, ktorých zverejnenie by odporovalo
verejnému poriadku, alebo by došlo k vyzradeniu utajovanej
skutočnosti.
(4) Dotknutý daňový subjekt a jeho zástupca je povinný na žiadosť komisie pre riešenie
sporov dostaviť sa na jej rokovanie. Dotknutý daňový subjekt
alebo jeho zástupca sa môže na základe žiadosti a so súhlasom ministerstva financií
a príslušného orgánu členského štátu, ktorého sa sporná otázka
týka, zúčastniť rokovania komisie pre riešenie sporov.
(5) Členovia komisie pre riešenie sporov sú povinní zachovávať mlčanlivosť vo vzťahu
k informáciám, ktoré získali z dôvodu svojho členstva v komisii
pre riešenie sporov. Dotknutý daňový subjekt a jeho zástupca sú povinní zachovávať
mlčanlivosť vo vzťahu k informáciám, o ktorých sa dozvedeli počas
konania o zamedzení dvojitého zdanenia. Dotknutý daňový subjekt a jeho zástupca sú
povinní na výzvu ministerstva financií predložiť vyhlásenie o
zachovávaní mlčanlivosti.
§ 12
Stanovisko komisie pre riešenie sporov
(1) Komisia pre riešenie sporov vydá písomné stanovisko ministerstvu financií a príslušnému
orgánu členského štátu, ktorého sa sporná otázka týka,
najneskôr do šiestich mesiacov odo dňa jej zriadenia. Lehota podľa prvej vety sa
môže v odôvodnených prípadoch predĺžiť o tri mesiace. Komisia pre
riešenie sporov informuje o predĺžení lehoty ministerstvo financií, príslušný orgán
členského štátu, ktorého sa sporná otázka týka, a dotknutý daňový
subjekt.
(2) Stanovisko komisie pre riešenie sporov vychádza z ustanovení dotknutej zmluvy
o zamedzení dvojitého zdanenia, z dotknutých osobitných
predpisov3) a právneho predpisu členského štátu, ktorého sa sporná otázka týka.
(3) Na prijatie stanoviska komisie je potrebný súhlas väčšiny všetkých členov. Ak
sa niektorý z členov komisie pre riešenie sporov nezúčastní na
hlasovaní o stanovisku, ostatní členovia môžu rozhodnúť bez neho. Pri rovnosti hlasov
rozhoduje hlas predsedu komisie pre riešenie sporov. Predseda
komisie pre riešenie sporov oznámi stanovisko komisie pre riešenie sporov ministerstvu
financií a príslušnému orgánu členského štátu, ktorého sa
sporná otázka týka.
§ 13
Rozhodnutie o zamedzení dvojitého zdanenia
(1) Ministerstvo financií a príslušný orgán členského štátu, ktorého sa sporná otázka
týka, sa dohodnú na riešení spornej otázky do šiestich mesiacov
po oznámení stanoviska komisie pre riešenie sporov.
(2) Ministerstvo financií a príslušný orgán členského štátu, ktorého sa sporná otázka
týka, sa môžu dohodnúť na vyriešení spornej otázky aj odchylne
od stanoviska komisie pre riešenie sporov. Ak nedospejú k dohode o riešení spornej
otázky v lehote podľa odseku 1, sú viazané stanoviskom komisie pre
riešenie sporov.
(3) Ministerstvo financií po vyriešení spornej otázky podľa odseku 1 alebo odseku
2 vydá bezodkladne rozhodnutie o zamedzení dvojitého zdanenia, ktoré
doručí dotknutému daňovému subjektu do 30 dní od jeho vydania. Ak dotknutému daňovému
subjektu, ktorý je daňovníkom s neobmedzenou daňovou
povinnosťou6) (ďalej len "rezident"), nebolo toto rozhodnutie doručené v lehote podľa
prvej vety, môže uplatniť postup podľa
Správneho súdneho poriadku.
(4) Rozhodnutie o zamedzení dvojitého zdanenia je právoplatné a vykonateľné po uplynutí
60 dní od jeho doručenia, ak súd nevyslovil nedostatok
nezávislosti nezávislej osoby podľa § 14 a ak sa dotknutý daňový subjekt v tejto
lehote vzdá práva na opravné prostriedky, inak sa toto rozhodnutie
zrušuje v plnom rozsahu a ministerstvo financií o tom informuje dotknutý daňový subjekt
a príslušný orgán členského štátu, ktorého sa sporná otázka
týka. Lehota podľa prvej vety neplynie, ak sa začalo konanie podľa § 14.
(5) Ak sa rozhodnutie o zamedzení dvojitého zdanenia nevykonalo a súd nevyslovil
nedostatok nezávislosti nezávislej osoby podľa § 14 ods. 4, dotknutý
daňový subjekt môže uplatniť postup podľa Správneho súdneho poriadku.
§ 14
Konanie o vyslovenie nedostatku nezávislosti nezávislej osoby na príslušnom súde
(1) Ak u ktorejkoľvek nezávislej osoby, ktorá bola členom poradnej komisie, nastanú
počas 12 mesiacov nasledujúcich po oznámení stanoviska poradnej
komisie podľa § 12 dôvody na namietanie jej vymenovania podľa § 7 ods. 4, ministerstvo
financií môže podať na súd návrh na vyslovenie nedostatku
nezávislosti tejto osoby.
(2) Návrh na vyslovenie nedostatku nezávislosti nezávislej osoby musí byť podaný
do 30 dní odo dňa, keď sa ministerstvo financií dozvedelo o dôvodoch
na namietanie vymenovania nezávislej osoby podľa § 7 ods. 4, najneskôr však do 12
mesiacov nasledujúcich po oznámení stanoviska poradnej komisie podľa
§ 12, inak ho súd zamietne.
(3) Súd rozhodne o návrhu na vyslovenie nedostatku nezávislosti nezávislej osoby
bez nariadenia pojednávania.
(4) Ak ministerstvo financií preukáže, že u nezávislej osoby nastali dôvody na namietanie
jej vymenovania podľa § 7 ods. 4, súd vysloví nedostatok
nezávislosti, inak návrh na vyslovenie nedostatku nezávislosti nezávislej osoby zamietne.
(5) Ministerstvo financií informuje o rozhodnutí súdu príslušný orgán členského štátu,
ktorého sa sporná otázka týka, bezodkladne po jeho doručení.
§ 15
Zverejňovanie rozhodnutia o zamedzení dvojitého zdanenia alebo jeho abstraktu
(1) Ministerstvo financií sa môže s príslušným orgánom členského štátu, ktorého sa
sporná otázka týka, dohodnúť, že rozhodnutie o zamedzení dvojitého
zdanenia podľa § 13 zverejnia v úplnom znení, ak s tým súhlasí dotknutý daňový subjekt.
(2) Ak ministerstvo financií a príslušný orgán členského štátu, ktorého sa sporná
otázka týka, alebo dotknutý daňový subjekt nesúhlasia so zverejnením
úplného rozhodnutia o zamedzení dvojitého zdanenia, zverejní sa jeho abstrakt. Abstrakt
obsahuje opis spornej otázky, dátum vydania rozhodnutia o
zamedzení dvojitého zdanenia, príslušné zdaňovacie obdobie, právny základ, označenie
odvetvia, v ktorom pôsobí dotknutý daňový subjekt, stručný opis
konečného výsledku a druh postupu riešenia spornej otázky.
(3) Ministerstvo financií zašle dotknutému daňovému subjektu abstrakt podľa odseku
2 pred jeho zverejnením. Dotknutý daňový subjekt môže najneskôr do
60 dní po doručení abstraktu podľa odseku 2 požiadať ministerstvo financií, aby nezverejnilo
také informácie, ktorých zverejnením by došlo k porušeniu
obchodného tajomstva, profesijného tajomstva, práv priemyselného vlastníctva alebo
práv iného duševného vlastníctva, alebo by došlo k zverejneniu
obchodného postupu alebo informácií, ktorých zverejnenie by odporovalo verejnému
poriadku. Následne ministerstvo financií bezodkladne doručí Európskej
komisii abstrakt podľa odseku 2.
§ 16
Osobitné ustanovenia týkajúce sa fyzických osôb a menších podnikov
(1) Dotknutý daňový subjekt, ktorý je rezidentom a je fyzickou osobou alebo právnickou
osobou a táto právnická osoba je súčasťou skupiny účtovných
jednotiek, ktorá nespĺňa veľkostné podmienky,7) a zároveň je mikro účtovnou jednotkou8)
alebo malou
účtovnou jednotkou,9) môže žiadosť o zamedzenie dvojitého zdanenia, odpoveď na žiadosť
o dodatočné informácie podľa § 3 ods. 4
a § 4 ods. 3, späťvzatie žiadosti o zamedzenie dvojitého zdanenia podľa § 3 ods.
10 a žiadosť o zriadenie poradnej komisie podať len ministerstvu
financií.
(2) Ministerstvo financií zašle oznámenie o doručení podaní podľa odseku 1 príslušnému
orgánu členského štátu, ktorého sa sporná otázka týka, do dvoch
mesiacov od ich doručenia. Odo dňa doručenia tohto oznámenia sa podania podľa odseku
1 považujú za podané príslušnému orgánu členského štátu, ktorého
sa sporná otázka týka.
§ 17
Trovy konania o zamedzení dvojitého zdanenia
(1) Ak sa ministerstvo financií a príslušný orgán členského štátu, ktorého sa sporná
otázka týka, nedohodnú inak a ak nie je v odseku 4 ustanovené
inak, rozdelia si vzniknuté trovy konania o zamedzení dvojitého zdanenia rovným dielom.
(2) Trovami konania podľa odseku 1 sú
a) výdavky poskytované v súvislosti s výkonom funkcie nezávislej osoby alebo s plnením
iných povinností spojených s touto funkciou, v rozsahu a vo
výške ustanovenej osobitnými predpismi,10)
b) paušálna náhrada nezávislej osoby za výkon funkcie v sume 500 eur za jeden deň
rokovania komisie pre riešenie sporov.
(3) Dotknutý daňový subjekt znáša náklady, ktoré mu vznikli.
(4) Ak dotknutý daňový subjekt vezme žiadosť o zamedzenie dvojitého zdanenia späť
podľa § 3 ods. 10 alebo žiadosť o zamedzenie dvojitého zdanenia
podľa § 5 ods. 7 bola odmietnutá oprávnene, môže sa ministerstvo financií a príslušný
orgán členského štátu, ktorého sa sporná otázka týka, dohodnúť,
že všetky trovy konania podľa odseku 2 znáša dotknutý daňový subjekt; ministerstvo
financií bezodkladne vydá rozhodnutie o trovách konania o zamedzení
dvojitého zdanenia, ktoré má dotknutý daňový subjekt uhradiť ministerstvu financií,
a doručí ho dotknutému daňovému subjektu.
(5) Na vymáhanie trov konania o zamedzení dvojitého zdanenia sa primerane použijú
ustanovenia daňového poriadku; trovy vymáha miestne príslušný daňový
úrad dotknutého daňového subjektu.
TRETIA ČASŤ
KONANIE O ZAMEDZENÍ DVOJITÉHO ZDANENIA NA ZÁKLADE ZMLUVY
§ 18
Začatie konania o zamedzení dvojitého zdanenia na základe zmluvy
(1) Konanie o zamedzení dvojitého zdanenia na základe zmluvy začína na žiadosť dotknutého
daňového subjektu, ktorý je rezidentom, podanú ministerstvu
financií. Žiadosť o zamedzenie dvojitého zdanenia na základe zmluvy možno podať do
troch rokov od doručenia prvého oznámenia o úkone, ktorý vedie k
spornej otázke, a to aj vtedy, ak dotknutý daňový subjekt uplatňuje opravné prostriedky,
ak príslušná zmluva o zamedzení dvojitého zdanenia neupravuje
inak.
(2) Ak dotknutý daňový subjekt nie je rezidentom a predloží žiadosť o zamedzenie
dvojitého zdanenia na základe zmluvy ministerstvu financií,
ministerstvo financií odmietne prijať túto žiadosť a informuje dotknutý daňový subjekt
o povinnosti predložiť túto žiadosť príslušnému orgánu
zmluvného štátu, ktorého sa sporná otázka týka a v ktorom je dotknutý daňový subjekt
rezidentom. Ministerstvo financií informuje o odmietnutí takejto
žiadosti aj príslušný orgán zmluvného štátu, ktorého sa sporná otázka týka a v ktorom
je dotknutý daňový subjekt rezidentom.
§ 19
Priebeh konania o zamedzení dvojitého zdanenia na základe zmluvy
Na konanie podľa tejto časti sa primerane použije § 3 ods. 2 až 8 a 10.
§ 20
Zamedzenie dvojitého zdanenia vzájomnou dohodou
(1) Ak ministerstvo financií a príslušný orgán zmluvného štátu, ktorého sa sporná
otázka týka, rozhodnú o prijatí žiadosti o zamedzenie dvojitého
zdanenia na základe zmluvy, začne sa postup riešenia spornej otázky vzájomnou dohodou.
(2) Na postup riešenia spornej otázky vzájomnou dohodou sa primerane použije § 4
ods. 3.
(3) Ak ministerstvo financií a príslušný orgán zmluvného štátu, ktorého sa sporná
otázka týka, dosiahli vzájomnú dohodu, ministerstvo financií
bezodkladne oznámi dotknutému daňovému subjektu výsledok tejto dohody.
(4) Ak ministerstvo financií a príslušný orgán zmluvného štátu, ktorého sa sporná
otázka týka, nedosiahli vzájomnú dohodu, ministerstvo financií
bezodkladne oznámi túto skutočnosť dotknutému daňovému subjektu. Na zamedzenie dvojitého
zdanenia vzájomnou dohodou nemá dotknutý daňový subjekt
právny nárok.
(5) Ak ministerstvo financií a príslušný orgán zmluvného štátu, ktorého sa sporná
otázka týka, nedosiahnu vzájomnú dohodu a zmluva o zamedzení
dvojitého zdanenia obsahuje ustanovenia o arbitrážnom konaní, dotknutý daňový subjekt
môže podať žiadosť o vyriešenie spornej otázky v rámci
arbitrážneho konania, ktorého podmienky upravuje príslušná zmluva o zamedzení dvojitého
zdanenia.
§ 21
Vzájomná dohoda o výklade pojmov alebo aplikácii zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia
a konzultácia
(1) Ak má ministerstvo financií pochybnosti o jednotnom výklade pojmov obsiahnutých
v zmluve o zamedzení dvojitého zdanenia alebo o aplikácii zmluvy o
zamedzení dvojitého zdanenia, môže sa s príslušným orgánom zmluvného štátu, ktorého
sa sporná otázka týka, dohodnúť na výklade pojmov alebo na
aplikácii zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia, a to aj, ak zmluva o zamedzení dvojitého
zdanenia neobsahuje ustanovenia o takejto dohode. Dohodu
podľa prvej vety uverejňuje ministerstvo financií vo svojom publikačnom orgáne a
je pre orgány, ktoré vykonávajú správu daní, záväzné.
(2) V záujme zamedzenia dvojitého zdanenia môže ministerstvo financií konzultovať
s príslušným orgánom zmluvného štátu, a to aj v situáciách, na ktoré
sa zmluva o zamedzení dvojitého zdanenia nevzťahuje, alebo ak zmluva o zamedzení
dvojitého zdanenia neobsahuje ustanovenie o takejto konzultácii.
§ 22
Náklady spojené s konaním o zamedzení dvojitého zdanenia na základe zmluvy
Ak sa ministerstvo financií a príslušný orgán zmluvného štátu, ktorého sa sporná
otázka týka, nedohodnú inak, ministerstvo financií, príslušný orgán
zmluvného štátu, ktorého sa sporná otázka týka, a dotknutý daňový subjekt, ktorý
podal žiadosť o zamedzenie dvojitého zdanenia na základe zmluvy,
znášajú náklady spojené s ich vlastnou účasťou na tomto konaní vrátane preukázaných
cestovných výdavkov a nákladov spojených s prípravou a
prezentáciou ich stanovísk.
ŠTVRTÁ ČASŤ
KONANIE O ZAMEDZENÍ DVOJITÉHO ZDANENIA NA ZÁKLADE DOHOVORU
§ 23
Začatie konania o zamedzení dvojitého zdanenia na základe dohovoru
Konanie o zamedzení dvojitého zdanenia na základe dohovoru začína na žiadosť dotknutého
daňového subjektu podanú ministerstvu financií. Žiadosť o
zamedzenie dvojitého zdanenia na základe dohovoru možno podať do troch rokov od doručenia
prvého oznámenia o úkone, ktorý vedie k spornej otázke, a to
aj vtedy, ak dotknutý daňový subjekt uplatňuje opravné prostriedky. Ak sa sporná
otázka týka aj iného zmluvného štátu, dotknutý daňový subjekt doručí
žiadosť podľa prvej vety aj príslušnému orgánu zmluvného štátu, ktorého sa sporná
otázka týka.
§ 24
Priebeh konania o zamedzení dvojitého zdanenia na základe dohovoru
Na konanie podľa tejto časti sa primerane použije § 3 ods. 2 až 8 a 10.
§ 25
Zamedzenie dvojitého zdanenia na základe dohovoru
(1) Ak ministerstvo financií a príslušný orgán štátu zmluvného štátu, ktorého sa
sporná otázka týka, rozhodnú o prijatí žiadosti o zamedzenie
dvojitého zdanenia na základe dohovoru, začne sa postup riešenia spornej otázky vzájomnou
dohodou.
(2) Na postup riešenia spornej otázky vzájomnou dohodou sa primerane použije § 4
ods. 3.
(3) Ak ministerstvo financií a príslušný orgán zmluvného štátu, ktorého sa sporná
otázka týka, dosiahli vzájomnú dohodu, ministerstvo financií
bezodkladne oznámi dotknutému daňovému subjektu výsledok tejto dohody.
(4) Ak ministerstvo financií a príslušný orgán zmluvného štátu, ktorého sa sporná
otázka týka, nedosiahnu vzájomnú dohodu, dotknutý daňový subjekt
môže postupovať podľa dohovoru.
PIATA ČASŤ
SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
Spoločné ustanovenia
§ 27
(1) Právoplatné rozhodnutie o vyrubení dane, ktoré viedlo k spornej otázke, nebráni
tomu, aby mohlo začať konanie podľa tohto zákona.
(2) Ak dotknutý daňový subjekt podá odvolanie proti rozhodnutiu vydanému vo vyrubovacom
konaní vo veci spornej otázky, lehoty podľa § 3 ods. 5 a § 4
ods. 2 začnú plynúť odo dňa právoplatnosti rozhodnutia o vyrubení dane.
§ 28
Ministerstvo financií môže počas konania podľa tohto zákona od Finančného riaditeľstva
Slovenskej republiky (ďalej len "finančné riaditeľstvo") alebo
správcu dane žiadať vysvetlenia, dodatočné informácie alebo preverenie skutočností,
ktoré súvisia so spornou otázkou. Finančné riaditeľstvo alebo
správca dane poskytne ministerstvu financií vysvetlenia, dodatočné informácie alebo
preverené skutočnosti, ktoré súvisia so spornou otázkou,
bezodkladne od doručenia žiadosti ministerstva financií.
§ 29
Konanie podľa tretej časti tohto zákona alebo štvrtej časti tohto zákona sa končí
doručením žiadosti o zamedzenie dvojitého zdanenia podľa druhej
časti tohto zákona, ktorá sa týka tej istej spornej otázky.
§ 30
(1) Na konanie podľa § 8 a 14 je príslušný Mestský súd Bratislava III.
(2) V konaní podľa § 8 a 14 koná a rozhoduje vyšší súdny úradník vrátane rozhodovania
o zastavení konania. Sudca v konaní koná a rozhoduje o
sťažnostiach proti rozhodnutiam vyššieho súdneho úradníka; proti rozhodnutiu sudcu
nie je prípustný opravný prostriedok.
(3) Na konanie podľa § 8 a 14 sa primerane vzťahuje Civilný sporový poriadok.
§ 31
(1) Konanie podľa tohto zákona nie je prekážkou začatia iného konania11) vo veci
spornej otázky.
(2) Ak sa vo veci spornej otázky začalo súdne konanie a toto konanie sa vedie súbežne
s konaním podľa tohto zákona, ministerstvo financií môže
prerušiť konanie podľa tohto zákona od dátumu prijatia žiadosti podanej podľa tohto
zákona až do právoplatného rozhodnutia správneho súdu vo veci.
Ministerstvo financií o tomto prerušení bezodkladne informuje príslušný orgán členského
štátu alebo príslušný orgán zmluvného štátu, ktorého sa sporná
otázka týka, a dotknutý daňový subjekt.
(3) Ak sa v súvislosti s upraveným príjmom alebo majetkom začalo trestné konanie,
v ktorom by mohol byť dotknutý daňový subjekt odsúdený za spáchanie
daňového trestného činu, a toto konanie sa vedie súbežne s konaním podľa tohto zákona,
ministerstvo financií preruší toto konanie od dátumu prijatia
žiadosti podanej podľa tohto zákona až do právoplatného rozhodnutia vydaného v trestnom
konaní. Ministerstvo financií o tomto prerušení bezodkladne
informuje príslušný orgán členského štátu alebo príslušný orgán zmluvného štátu,
ktorého sa sporná otázka týka, a dotknutý daňový subjekt.
(4) Ak bol v súvislosti s upraveným príjmom alebo majetkom dotknutý daňový subjekt
právoplatne odsúdený za daňový trestný čin, ministerstvo financií
doručí odsudzujúci rozsudok príslušnému orgánu členského štátu alebo príslušnému
orgánu zmluvného štátu, ktorého sa sporná otázka týka. Dňom doručenia
rozsudku príslušnému orgánu členského štátu alebo príslušnému orgánu zmluvnému štátu,
ktorého sa sporná otázka týka, sa konanie podľa tohto zákona
končí, o čom ministerstvo financií informuje dotknutý daňový subjekt.
§ 32
(1) Právoplatné a vykonateľné rozhodnutie podľa § 4 ods. 4, rozhodnutie o zamedzení
dvojitého zdanenia podľa § 13 a schválenú dohodu podľa tretej
časti tohto zákona alebo štvrtej časti tohto zákona ministerstvo financií doručí
finančnému riaditeľstvu a príslušnému správcovi dane.
(2) Právoplatné a vykonateľné rozhodnutie podľa § 4 ods. 4, rozhodnutie o zamedzení
dvojitého zdanenia podľa § 13 a schválená dohoda podľa tretej
časti tohto zákona alebo štvrtej časti tohto zákona sú záväzné pre dotknutý daňový
subjekt, ministerstvo financií, finančné riaditeľstvo a príslušného
správcu dane. Ustanovenia daňového poriadku,12) ktoré upravujú lehotu na zánik práva
vyrubiť daň a lehotu na zánik práva
vymáhať daňový nedoplatok sa neuplatňujú.
(3) Ak na základe schválenej dohody podľa tretej časti tohto zákona alebo štvrtej
časti tohto zákona dochádza k zmene daňovej povinnosti dotknutého
daňového subjektu v Slovenskej republike, dotknutý daňový subjekt je oprávnený podať
dodatočné daňové priznanie, a to najneskôr do jedného roka odo
dňa oznámenia výsledku dohody podľa tretej časti tohto zákona alebo štvrtej časti
tohto zákona dotknutému daňovému subjektu. Ustanovenia daňového
poriadku,12) ktoré upravujú lehotu na zánik práva vyrubiť daň a lehotu na zánik práva
vymáhať daňový nedoplatok, sa
neuplatňujú, ak príslušná zmluva o zamedzení dvojitého zdanenie neupravuje inak.
§ 33
Po skončení konania podľa tohto zákona už nie je možné začať iné konanie podľa tohto
zákona vo veci tej istej spornej otázky.
§ 34
Ak príslušný orgán členského štátu začne konanie o zamedzení dvojitého zdanenia alebo
príslušný orgán zmluvného štátu začne konanie o zamedzení
dvojitého zdanenia na základe zmluvy alebo konanie o zamedzení dvojitého zdanenia
na základe dohovoru a informuje o tom ministerstvo financií,
ministerstvo financií postupuje v týchto konaniach primerane podľa ustanovení tohto
zákona.
§ 35
Prechodné ustanovenie
(1) Tento zákon sa použije na konania začaté na základe žiadostí o zamedzenie dvojitého
zdanenia podaných po 30. júni 2019 za zdaňovacie obdobie
začínajúce po 31. decembri 2017, ak sa ministerstvo financií a príslušný orgán členského
štátu, ktorého sa sporná otázka týka, nedohodnú inak.
(2) Tento zákon sa použije na konania začaté na základe žiadostí o zamedzenie dvojitého
zdanenia na základe zmluvy a žiadostí o zamedzenie dvojitého
zdanenia na základe dohovoru podaných po 30. júni 2019.
Andrej Kiska v.r.
Andrej Danko v.r.
Peter Pellegrini v.r.
PRÍL.
ZOZNAM PREBERANÝCH PRÁVNE ZÁVÄZNÝCH AKTOV EURÓPSKEJ ÚNIE
Smernica Rady (EÚ) 2017/1852 z 10. októbra 2017 o mechanizmoch riešenia sporov týkajúcich
sa zdanenia v Európskej únii (Ú.v. EÚ L 265, 14.10.2017).
1) Dohovor o pristúpení Českej republiky, Estónskej republiky, Cyperskej republiky,
Lotyšskej republiky, Litovskej republiky, Maďarskej republiky,
Maltskej republiky, Poľskej republiky, Slovinskej republiky a Slovenskej republiky
k Dohovoru o zamedzení dvojitého zdanenia v súvislosti s úpravou
zisku združených podnikov (oznámenie č. 562/2006 Z.z.).
2) Napríklad Zmluva medzi Slovenskou republikou a Spojenými štátmi americkými o zamedzení
dvojakého zdanenia a zabránení daňovým únikom v odbore daní
z príjmov a z majetku (oznámenie č. 74/1994 Z.z.), Dohovor o pristúpení Českej republiky,
Estónskej
republiky, Cyperskej republiky, Lotyšskej republiky, Litovskej republiky, Maďarskej
republiky, Maltskej republiky, Poľskej republiky, Slovinskej
republiky a Slovenskej republiky k Dohovoru o zamedzení dvojitého zdanenia v súvislosti
s úpravou zisku združených podnikov (oznámenie č.
562/2006 Z.z.).
3) Napríklad zákon č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
4) § 18 ods. 1 zákona č. 595/2003 Z.z. v znení neskorších predpisov.
5) § 17 ods. 5 zákona č. 595/2003 Z.z. v znení neskorších predpisov.
6) § 2 písm. d) zákona č. 595/2003 Z.z. v znení neskorších predpisov.
7) § 22 ods. 10 písm. b) zákona č. 431/2002 Z.z. o účtovníctve v znení neskorších
predpisov.
8) § 2 ods. 6 zákona č. 431/2002 Z.z. v znení neskorších predpisov.
9) § 2 ods. 7 zákona č. 431/2002 Z.z. v znení neskorších predpisov.
10) Napríklad zákon č. 283/2002 Z.z. o cestovných náhradách v znení neskorších predpisov.
11) Napríklad Trestný poriadok,
Správny súdny poriadok, zákon č. 563/2009 Z.z. o
správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov.
12) § 69 a 85 zákona č. 563/2009 Z.z. v znení
neskorších predpisov.