417/2013 Z.z.
ZÁKON
z 26. novembra 2013
o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zmena: 183/2014 Z.z., 308/2014 Z.z.
Zmena: 140/2015 Z.z.
Zmena: 140/2015 Z.z.
Zmena: 378/2015 Z.z.
Zmena: 125/2016 Z.z.
Zmena: 81/2017 Z.z.
Zmena: 42/2019 Z.z.
Zmena: 223/2019 Z.z.
Zmena: 231/2019 Z.z., 430/2019 Z.z. (nepriamo)
Zmena: 221/2019 Z.z., 384/2020 Z.z. (nepriamo)
Zmena: 494/2021 Z.z. (nepriamo)
Zmena: 92/2022 Z.z.
Zmena: 199/2022 Z.z.
Zmena: 439/2022 Z.z. (nepriamo), 488/2022 Z.z.
Zmena: 65/2023 Z.z.
Zmena: 275/2023 Z.z.
Zmena: 65/2023 Z.z., 377/2023 Z.z. (nepriamo)
Zmena: 65/2023 Z.z.
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl.I
PRVÁ ČASŤ
ZÁKLADNÉ USTANOVENIA
§ 1
Predmet zákona
(1) Tento zákon upravuje právne vzťahy pri poskytovaní
a) pomoci v hmotnej
núdzi,
b) jednorazovej dávky.
(2) Tento zákon sa vzťahuje na občana Slovenskej republiky, ktorý má na
území Slovenskej republiky trvalý pobyt,1) a cudzinca zdržiavajúceho sa na území
Slovenskej republiky v súlade s osobitným predpisom2) alebo medzinárodnou zmluvou,
ktorou je Slovenská republika viazaná.
§ 2
Hmotná núdza
(1) Hmotná núdza je stav, keď príjem členov domácnosti podľa tohto zákona
nedosahuje sumy životného minima ustanovené osobitným predpisom3) a členovia domácnosti
si nevedia alebo nemôžu prácou, výkonom vlastníckeho práva alebo iného práva k majetku
a uplatnením nárokov zabezpečiť príjem alebo zvýšiť príjem.
(2) Základné životné podmienky na účely tohto zákona sú jedno teplé jedlo
denne, nevyhnutné ošatenie a prístrešie.
(3) Príjemca na účely tohto zákona je fyzická osoba, ktorej sa poskytuje
pomoc v hmotnej núdzi.
§ 3
Domácnosť
(1) Domácnosť na účely tohto zákona tvoria spoločne posudzované fyzické
osoby (ďalej len "člen domácnosti"), ktorými sú:
a) jednotlivec,
b) manžel a manželka,
c) manžel, manželka a nezaopatrené deti,4) ak ide o
1. maloleté deti žijúce s nimi
v domácnosti,
2. plnoleté deti,
d) plnoletí rodičia a nezaopatrené deti, ak ide o
1. maloleté deti žijúce s nimi
v domácnosti,
2. plnoleté deti,
e) rodičia a zaopatrené deti do 25 rokov veku, ktoré nemajú príjem alebo majú príjem
nižší ako polovica mesačnej minimálnej mzdy,5)
f) rodičia a deti nad 25 rokov veku, ktoré sa pripravujú na budúce povolanie dennou
formou štúdia,
g) maloletí rodičia, ktorí nie sú dieťaťom podľa písmena e), a nezaopatrené deti
žijúce s nimi v domácnosti,
h) fyzické osoby podľa písmen b) až g), ak sa im na základe dohody poskytuje pomoc
v krízovej životnej situácii a bývanie podľa osobitných predpisov,6)
i) plnoleté fyzické osoby podľa písmen b) až f), ak sa pre nich vykonáva resocializačný
program pobytovou formou.7)
(2) Plnoleté dieťa podľa odseku 1 písm. c) až f), ktoré bolo do nadobudnutia
plnoletosti rozhodnutím súdu zverené do starostlivosti jedného z rodičov, je členom
domácnosti tohto rodiča, ak nežije v domácnosti s druhým rodičom.
(3) Ak bolo dieťa uvedené v odseku 1 písm. c) a d) zverené súdom do striedavej
osobnej starostlivosti obidvoch rodičov8) a má byť na základe rozhodnutia súdu alebo
súdom schválenej dohody rodičov
a) počas jedného kalendárneho mesiaca striedavo v
starostlivosti obidvoch rodičov, pričom u
1. jedného rodiča má byť menej ako 12 kalendárnych
dní v príslušnom kalendárnom mesiaci, považuje sa toto dieťa za člena domácnosti
na účely poskytovania pomoci v hmotnej núdzi toho rodiča, u ktorého sa v príslušnom
kalendárnom mesiaci nachádza viac dní,
2. každého rodiča má byť najmenej 12 kalendárnych
dní v príslušnom kalendárnom mesiaci, posudzuje sa toto dieťa jeden kalendárny mesiac
ako člen domácnosti na účely poskytovania pomoci v hmotnej núdzi spoločne s matkou
a ďalší nasledujúci kalendárny mesiac ako člen domácnosti na účely poskytovania pomoci
v hmotnej núdzi spoločne s otcom; podmienka spolužitia v domácnosti uvedená v odseku
1 písm. c) a d) sa považuje na tento účel za splnenú u obidvoch rodičov,
b) počas jedného kalendárneho mesiaca alebo viac po sebe nasledujúcich kalendárnych
mesiacov v starostlivosti jedného rodiča, považuje sa toto dieťa za člena domácnosti
na účely poskytovania pomoci v hmotnej núdzi toho rodiča, v ktorého starostlivosti
má byť v príslušnom kalendárnom mesiaci alebo v príslušných kalendárnych mesiacoch.
(4) Kalendárny deň, v ktorom má byť podľa rozhodnutia súdu alebo súdom
schválenej dohody rodičov dieťa určitú časť dňa v starostlivosti jedného rodiča a
ďalšiu časť dňa má byť v starostlivosti druhého rodiča, sa na účely odseku 3 písm.
a) započítava tomu z rodičov, ktorý má mať v tento deň dieťa v starostlivosti viac
ako 12 hodín.
(5) Dieťa uvedené v odsekoch 3 a 4 sa v kalendárnom mesiaci spoločne posudzuje
vždy len s jedným z rodičov.
(6) Člen domácnosti na účely tohto zákona nie je
a) nezaopatrené dieťa
zverené na základe rozhodnutia súdu do náhradnej rodinnej starostlivosti alebo ústavnej
starostlivosti,
b) fyzická osoba uvedená v odseku 1, ak je fyzickou osobou podľa § 8 ods. 2 písm.
a) alebo písm. c),
c) dieťa uvedené v odseku 1 písm. e) a f), ktorému vznikol nárok na výplatu dávky
v nezamestnanosti, a to aj ak mu nárok na výplatu dávky v nezamestnanosti v čase
posudzovania nároku na pomoc v hmotnej núdzi už netrvá, alebo ktorému sa vypláca
invalidný dôchodok podľa osobitného predpisu,9)
d) študent v doktorandskom študijnom programe v dennej forme, ak študent je dieťa
uvedené v odseku 1 písm. e) alebo písm. f),
e) plnoleté dieťa, ktoré nežije v domácnosti podľa odseku 1 písm. c) až f), ak najmenej
jeden rok pred nadobudnutím plnoletosti bolo rozhodnutím súdu vyňaté zo starostlivosti
rodičov a výkon tohto rozhodnutia sa skončil plnoletosťou dieťaťa.
(7) Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len "úrad") môže v prípadoch
hodných osobitného zreteľa z domácnosti vylúčiť člena domácnosti, o ktorom žiadateľ
o pomoc v hmotnej núdzi preukáže, že s ním spoločne nezdieľa domácnosť a spoločne
sa nepodieľa na úhrade spoločných potrieb. Za preukázanie skutočností podľa prvej
vety nemožno považovať len písomné vyhlásenie žiadateľa o pomoc v hmotnej núdzi a
v prípade plnoletých nezaopatrených detí len rozhodnutie súdu o určení výživného.
(8) Ak možno fyzickú osobu považovať za člena dvoch alebo viacerých domácností,
úrad určí, do ktorej domácnosti fyzická osoba patrí.
§ 4
Príjem
(1) Pri posudzovaní hmotnej núdze a poskytovaní pomoci v hmotnej núdzi
sa na účely tohto zákona započítavajú príjmy členov domácnosti.
(2) Príjem na účely tohto zákona je príjem podľa osobitného predpisu10)
a štipendium študenta v doktorandskom študijnom programe v dennej forme.11)
(3) Príjem na účely tohto zákona nie je
a) 25% z príjmu zo závislej činnosti12) alebo obdobného príjmu v cudzine,
b) 25% zo starobného dôchodku bez jeho zvýšenia na sumu minimálneho dôchodku a z
predčasného starobného dôchodku; dôchodcovi, ktorý získal obdobie dôchodkového poistenia
viac ako 25 rokov, sa táto suma zvyšuje o 1% priznaného starobného dôchodku bez jeho
zvýšenia na sumu minimálneho dôchodku a predčasného starobného dôchodku podľa osobitného
predpisu 9) a vyplácaného starobného dôchodku a predčasného starobného dôchodku podľa
osobitného predpisu 12a) za každý ďalší rok dôchodkového poistenia získaného po 25.
roku dôchodkového poistenia,
c) 25% z materského, invalidného dôchodku bez jeho zvýšenia na sumu minimálneho dôchodku,
sociálneho dôchodku priznaného z dôvodu invalidity, sirotského dôchodku, vdovského
dôchodku a vdoveckého dôchodku, ak vdova alebo vdovec dovŕšil dôchodkový vek, a z
vyrovnávacieho príplatku,
d) prídavok na dieťa a príplatok k prídavku na dieťa alebo dávka toho istého druhu
vyplatená v inom členskom štáte Európskej únie, v štáte, ktorý je zmluvnou stranou
Dohody o Európskom hospodárskom priestore, alebo vo Švajčiarskej konfederácii najviac
vo výške prídavku na dieťa ustanovenej osobitným predpisom,13)
e) príspevok na starostlivosť o dieťa,
f) nevyhnutná okamžitá pomoc poskytnutá obcou podľa osobitného predpisu,14)
g) dotácia na podporu humanitárnej pomoci a dotácia poskytnutá iným orgánom štátnej
správy, ktorá je určená na riešenie mimoriadnej krízovej situácie,
h) príjem žiaka strednej školy a študenta vysokej školy, ktorí sú nezaopatreným dieťaťom
a študujú dennou formou štúdia, získaný za 12 mesiacov, ak tento príjem neprevyšuje
3-násobok sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu,15)
i) príspevky poskytované v súvislosti s aktívnymi opatreniami na trhu práce16) okrem
príspevku poskytovaného v rámci projektu alebo programu na podporu opätovného začlenenia
a udržania znevýhodneného uchádzača o zamestnanie, ktorý bol členom domácnosti, ktorej
sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi, na trhu práce,16a)
j) finančná podpora alebo finančný príspevok z prostriedkov nadácií, občianskych
združení, neziskových organizácií a neinvestičných fondov získané v bežnom roku najviac
do výšky 12-násobku sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu15) a nepeňažné
plnenia určené na podporu a posilnenie účinkov pomoci v hmotnej núdzi získané v bežnom
roku,
k) príjem za poskytnutie údajov pre štatistiku rodinných účtov, ktoré vykonáva Štatistický
úrad Slovenskej republiky,
l) odmena za produktívnu prácu žiakovi a hmotné zabezpečenie žiaka,18)
m) odmena za výkon funkcie člena a zapisovateľa volebnej komisie a príjem za výkon
činnosti asistenta sčítania pri sčítaní obyvateľov, domov a bytov,
n) vrátený preplatok dane z príjmov a preplatok na preddavkoch na daň z príjmov v
sume najviac 50 eur,
o) vrátený preplatok na poistnom na verejné zdravotné poistenie v sume najviac 50
eur,
p) suma zvýšenia dôchodkovej dávky podľa osobitného predpisu19) za obdobie od 1.
januára do dňa, ktorý predchádza výplatnému termínu splátky dôchodkovej dávky v januári,
q) materiálne zabezpečenie dobrovoľníka podľa osobitného predpisu,20)
r) opatrenie sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately finančného charakteru,21)
s) výživné uhradené povinnou osobou vo výške sumy náhradného výživného,22) ktoré
je člen domácnosti povinný vrátiť,
t) suma výživného určená na tvorbu úspor,22a)
u) príspevok za ubytovanie odídenca,22b)
v) príjem z platenia úhrady za poskytovanie služby na podporu zosúlaďovania rodinného
života a pracovného života formou starostlivosti o dieťa v detskej skupine.22c)
(4) Príjem sa zaokrúhľuje na najbližší eurocent nadol.
§ 5
Majetok
(1) Majetok na účely tohto zákona sú veci, a ak to ich povaha pripúšťa,
práva alebo iné majetkové hodnoty. Majetok sú aj peňažné prostriedky z vyporiadania
spoluvlastníctva okrem peňažných prostriedkov z vyporiadania spoluvlastníctva k nehnuteľnosti
užívanej domácnosťou na trvalé bývanie počas šiestich mesiacov od ich nadobudnutia.
(2) Za majetok podľa odseku 1 sa nepovažuje
a) majetok, ak si výkonom
vlastníckeho práva alebo iného práva k nemu domácnosť nevie alebo nemôže zabezpečiť
príjem alebo zvýšiť príjem,
b) jedno motorové vozidlo v domácnosti, ktorého držiteľom alebo vlastníkom je člen
domácnosti a
1. ktoré sa využíva na individuálnu prepravu člena domácnosti, ktorému
bol vyhotovený parkovací preukaz pre fyzickú osobu so zdravotným postihnutím;23)
ak bol viacerým členom domácnosti vyhotovený parkovací preukaz pre fyzickú osobu
so zdravotným postihnutím, za majetok sa nepovažuje jedno motorové vozidlo na každého
takého člena domácnosti,
2. ktorého hodnota podľa odborného stanoviska vyhotoveného
znalcom24) alebo podľa dokladu o kúpe motorového vozidla vyhotoveného osobou, ktorej
predmetom činnosti je výroba, predaj alebo distribúcia motorových vozidiel, nie je
vyššia ako 35-násobok sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu15) alebo
ktoré je staršie ako 10 rokov.
§ 6
Nárok
Nárok na účely tohto zákona je
a) výživné podľa osobitného predpisu,25)
b) náhradné výživné podľa osobitného predpisu,22)
c) dávky sociálneho poistenia okrem predčasného starobného dôchodku, dôchodky starobného
dôchodkového sporenia okrem predčasného starobného dôchodku, dôchodky doplnkového
dôchodkového sporenia, dávky sociálneho zabezpečenia, rodičovský príspevok, opakované
príspevky na podporu náhradnej starostlivosti,
d) nárok z pracovnoprávneho vzťahu alebo z obdobného pracovného vzťahu.
DRUHÁ ČASŤ
POSUDZOVANIE HMOTNEJ NÚDZE
§ 7
(1) Hmotná núdza sa zisťuje posúdením príjmu, majetku a možnosti uplatnenia
nárokov členov domácnosti.
(2) Možnosť zabezpečiť si príjem alebo zvýšiť si príjem vlastnou prácou
sa neskúma, ak ide o fyzickú osobu, ktorá
a) dosiahla vek potrebný na nárok na starobný
dôchodok,
b) je poberateľom predčasného starobného dôchodku,
c) je invalidná z dôvodu poklesu schopnosti vykonávať zárobkovú činnosť o viac ako
70%,
d) je nezaopatrené dieťa,
e) je tehotná žena od začiatku ôsmeho týždňa pred očakávaným dňom pôrodu určeným
lekárom,
f) je osamelý rodič, ktorý sa osobne, celodenne a riadne stará o dieťa do jedného
roka veku dieťaťa,
g) sa osobne, každodenne a riadne stará o fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím
odkázanú na opatrovanie; 26) to platí aj na čas, v ktorom sa fyzickej osobe poskytuje
odľahčovacia služba podľa osobitného predpisu, 26a)
h) sa zúčastňuje na resocializačných programoch v resocializačnom stredisku pobytovou
formou, v rámci ktorých si nemôže zabezpečiť príjem vlastnou prácou,
i) si zvyšuje kvalifikáciu formou denného štúdia a nie je nezaopatrené dieťa,
j) má nepriaznivý zdravotný stav, za ktorý sa na účely tohto zákona považuje choroba,
úraz alebo karanténne opatrenie, pre ktoré je fyzická osoba uznaná ošetrujúcim lekárom
za dočasne práceneschopného na viac ako 30 po sebe nasledujúcich dní,
k) je fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím a je odkázaná na
1. osobnú
asistenciu26b) alebo opatrovanie,26) alebo
2. sociálnu službu v zariadení pre fyzické
osoby, ktoré sú odkázané na pomoc inej fyzickej osoby,26c) alebo domácu opatrovateľskú
službu.26d)
(3) Možnosť zabezpečiť si príjem alebo zvýšiť si príjem predajom majetku
alebo prenájmom majetku sa neskúma, ak ide o
a) nehnuteľnosť, ktorú užíva domácnosť
na primerané trvalé bývanie; na primeranosť trvalého bývania sa neprihliada, ak všetci
členovia domácnosti dovŕšili dôchodkový vek,
b) poľnohospodársku pôdu a lesnú pôdu, ktorú užíva domácnosť pre svoju potrebu,
c) hnuteľnú vec, ktorá nepodlieha exekúcii27) alebo na ktorú sa poskytla jednorazová
dávka, dotácia na podporu humanitárnej pomoci alebo peňažný príspevok na kompenzáciu
sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia,
d) majetok, ktorý v čase vojny, vojnového stavu, výnimočného stavu alebo núdzového
stavu28) alebo mimoriadnej situácie29) nemôže vlastník užívať.
(4) Možnosť zabezpečiť si príjem alebo zvýšiť si príjem uplatnením nároku
podľa
a) § 6 písm. a) a b) sa neskúma počas šiestich mesiacov od zastavenia exekúcie,
ak sa zastaví exekúcia na vymoženie pohľadávky na výživnom z dôvodu, že pri exekúcii
vedenej na majetok fyzickej osoby sa do piatich rokov od začatia exekúcie alebo od
posledného zexekvovania majetku nepodarilo zistiť majetok alebo príjmy, ktoré by
mohli byť postihnuté exekúciou a ktoré by stačili aspoň na úhradu trov súdneho exekútora,29a)
b) § 6 písm. c) sa neskúma, ak ide o dávku v nezamestnanosti a o člena domácnosti,
ktorého nemožno zaradiť do evidencie uchádzačov o zamestnanie z dôvodov uvedených
v osobitnom predpise.30)
(5) Príjem sa posudzuje v kalendárnom mesiaci, v ktorom sa podala žiadosť
o pomoc v hmotnej núdzi, a priebežne počas celého obdobia trvania nároku na pomoc
v hmotnej núdzi a jej poskytovania.
§ 8
(1) Fyzická osoba a členovia domácnosti nie sú v hmotnej núdzi, aj keď
príjem členov domácnosti nedosahuje sumy životného minima ustanovené osobitným predpisom,3)
ak si majetkom alebo uplatnením nárokov môžu zabezpečiť základné životné podmienky
a riešiť si hmotnú núdzu.
(2) Fyzická osoba nie je v hmotnej núdzi, ak
a) je vo výkone väzby, vo výkone trestu odňatia slobody, vo výkone detencie alebo
je umiestnená v zariadení na základe rozhodnutia o zaistení podľa osobitného predpisu,31)
b) je členom komunity, rehole, spoločnosti alebo obdobného spoločenstva založeného
cirkvou alebo náboženskou spoločnosťou,32) ak podľa ich vnútorných predpisov má zabezpečené
základné životné podmienky,
c) sa zúčastňuje zahraničného študijného programu alebo zahraničného študijného pobytu
zabezpečovaného prostredníctvom štipendia alebo grantu, ak dosiahla vysokoškolské
vzdelanie druhého stupňa a podľa podmienok zahraničného študijného programu alebo
podmienok zahraničného študijného pobytu má zabezpečené základné životné podmienky.
TRETIA ČASŤ
POMOC V HMOTNEJ NÚDZI A JEDNORAZOVÁ DÁVKA
§ 9
Pomoc v hmotnej núdzi
(1) Nárok na pomoc v hmotnej núdzi vzniká fyzickej osobe v hmotnej núdzi,
ak spĺňa podmienky ustanovené v § 10 až 14 a úhrn súm uvedených v § 10 ods. 2, 3
a 6, § 11 ods. 2, § 12 ods. 2, § 13 ods. 2 a § 14 ods. 2 je vyšší ako úhrn súm príjmu
podľa § 4. Nárok na pomoc v hmotnej núdzi vzniká najskôr v kalendárnom mesiaci, v
ktorom sa tento nárok uplatnil.
(2) Nárok na pomoc v hmotnej núdzi nevzniká, ak sa všetci členovia domácnosti
zdržiavajú v cudzine dlhšie ako 30 po sebe nasledujúcich dní.
(3) Pomoc v hmotnej núdzi je
a) dávka v hmotnej núdzi (ďalej len "dávka"),
b) ochranný príspevok,
c) aktivačný príspevok,
d) príspevok na nezaopatrené dieťa,
e) príspevok na bývanie.
§ 10
Dávka
(1) Dávka je určená na zabezpečenie základných životných podmienok.
(2) Dávka je
a) 84,90 eura mesačne, ak ide o jednotlivca,
b) 161,40 eura mesačne, ak ide o jednotlivca s dieťaťom alebo najviac so štyrmi deťmi,
c) 147,50 eura mesačne, ak ide o dvojicu bez detí,
d) 220,70 eura mesačne, ak ide o dvojicu s dieťaťom alebo najviac so štyrmi deťmi,
e) 235,70 eura mesačne, ak ide o jednotlivca s viac ako štyrmi deťmi,
f) 297,50 eura mesačne, ak ide o dvojicu s viac ako štyrmi deťmi.
(3) Ak v odseku 5 nie je ustanovené inak, dávka podľa odseku 2 sa znižuje
o sumu uvedenú v odseku 2 písm. a) za každého plnoletého člena domácnosti, ktorý
a) nie je v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti, alebo
nevykonáva dobrovoľnícku činnosť33) a nezúčastní sa na základe písomnej dohody medzi
úradom a obcou, rozpočtovou organizáciou alebo príspevkovou organizáciou, ktorej
zriaďovateľom je obec, v rozsahu 32 hodín mesačne na vykonávaní
1. menších obecných
služieb pre obec alebo rozpočtovú organizáciu alebo príspevkovú organizáciu, ktorej
zriaďovateľom je obec, alebo
2. prác na predchádzanie mimoriadnej situácie,29) počas
vyhlásenej mimoriadnej situácie a pri odstraňovaní následkov mimoriadnej situácie
(ďalej len "práce na predchádzanie mimoriadnej situácie"),
b) je v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti, alebo
vykonáva dobrovoľnícku činnosť a v príslušnom kalendárnom mesiaci
1. nevykoná činnosť
v rozsahu najmenej 32 hodín mesačne, ak rozsah činností v právnom vzťahu, ktorý zakladá
nárok na príjem zo závislej činnosti, alebo rozsah dobrovoľníckej činnosti je dohodnutý
na najmenej 32 hodín mesačne, alebo
2. sa nezúčastní na základe písomnej dohody medzi
úradom a obcou, rozpočtovou organizáciou alebo príspevkovou organizáciou, ktorej
zriaďovateľom je obec, v mesačnom rozsahu určenom ako rozdiel medzi 32 hodinami a
rozsahom dohodnutým v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti,
alebo rozsahom dohodnutým v zmluve o dobrovoľníckej činnosti na vykonávaní menších
obecných služieb alebo prác na predchádzanie mimoriadnej situácie alebo nevykoná
činnosť v rozsahu dohodnutom v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej
činnosti, alebo v zmluve o dobrovoľníckej činnosti, ak rozsah činností v tomto právnom
vzťahu alebo rozsah dobrovoľníckej činnosti je dohodnutý na menej ako 32 hodín mesačne.
(4) Písomná dohoda medzi úradom a obcou, rozpočtovou organizáciou alebo
príspevkovou organizáciou, ktorej zriaďovateľom je obec, obsahuje
a) identifikačné
údaje účastníkov dohody,
b) miesto a druh vykonávania menších obecných služieb alebo prác na predchádzanie
mimoriadnej situácie,
c) začiatok a dĺžku vykonávania menších obecných služieb alebo prác na predchádzanie
mimoriadnej situácie s určením hodiny začatia a hodiny skončenia denného časového
vymedzenia vykonávania menších obecných služieb alebo prác na predchádzanie mimoriadnej
situácie,
d) záväzok obce, rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie, ktorej zriaďovateľom
je obec, zabezpečiť dohodnuté podmienky počas celého obdobia trvania dohody,
e) ďalšie dohodnuté náležitosti.
(5) Čas, v ktorom člen domácnosti v príslušnom kalendárnom mesiaci nemôže
vykonať činnosť v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti,
alebo dobrovoľnícku činnosť alebo sa nemôže zúčastniť menších obecných služieb alebo
prác na predchádzanie mimoriadnej situácie z dôvodu, že bol ošetrujúcim lekárom uznaný
za dočasne práceneschopného alebo z dôvodu pravidelného cvičenia alebo plnenia úloh
ozbrojených síl Slovenskej republiky,33a) sa považuje za čas, v ktorom tento člen
domácnosti vykonal činnosť v právnom vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej
činnosti, alebo dobrovoľnícku činnosť alebo sa zúčastnil menších obecných služieb
alebo prác na predchádzanie mimoriadnej situácie.
(6) Za každého plnoletého člena domácnosti,
a) ktorý nedodržal liečebný
režim, sa v kalendárnom mesiaci, v ktorom sa zistilo nedodržanie liečebného režimu,
dávka podľa odseku 2 znižuje o sumu uvedenú v odseku 2 písm. a),
b) za ktorého nebola splnená povinnosť podľa § 28 ods. 2 písm. d), sa od kalendárneho
mesiaca, v ktorom došlo k nesplneniu tejto povinnosti, do konca kalendárneho mesiaca,
v ktorom sa zistilo nesplnenie tejto povinnosti, dávka podľa odseku 2 znižuje o sumu
uvedenú v odseku 2 písm. a); to neplatí, ak tomuto členovi domácnosti nepatrí ochranný
príspevok z dôvodu nesplnenia tejto povinnosti,
c) za ktorého nebola splnená povinnosť podľa § 28 ods. 2 písm. e), sa za kalendárny
mesiac, za ktorý mala byť táto povinnosť splnená, dávka podľa odseku 2 znižuje o
sumu uvedenú v odseku 2 písm. a).
(7) Skutočnosť odôvodňujúca zníženie dávky podľa odseku 3 sa prvýkrát skúma
po uplynutí troch kalendárnych mesiacov od prvého dňa kalendárneho mesiaca, za ktorý
bola pomoc v hmotnej núdzi prvýkrát poskytnutá.
(8) Odsek 7 sa nevzťahuje na člena domácnosti, ktorý odmietol ponuku na
vykonávanie menších obecných služieb alebo prác na predchádzanie mimoriadnej situácie,
v období 12 kalendárnych mesiacov nasledujúcich po mesiaci, v ktorom odmietol túto
ponuku.
(9) Odsek 3 sa nevzťahuje na člena domácnosti,
a) ktorý je uvedený v
§ 7 ods. 2 písm. a), b), d), e) a g) až k), okrem člena domácnosti, u ktorého posudkový
lekár pri posúdení zdravotného stavu podľa § 11 ods. 3 nepotvrdí, že jeho nepriaznivý
zdravotný stav bude trvať bez prerušenia ďalej,
b) ktorému vznikol nárok na aktivačný príspevok alebo na príspevok na vykonávanie
absolventskej praxe,34)
c) ktorým je fyzická osoba uznaná za invalidnú podľa osobitného predpisu,34a)
d) ktorým je rodič alebo fyzická osoba, ktorej bolo dieťa zverené do starostlivosti
nahrádzajúcej starostlivosť rodičov na základe právoplatného rozhodnutia súdu,34b)
ak sa osobne, celodenne a riadne stará o dieťa do troch rokov veku,
e) ktorým je osamelý rodič alebo osamelá fyzická osoba, ktorej bolo dieťa zverené
do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov na základe právoplatného rozhodnutia
súdu, ak sa osobne, celodenne a riadne stará o dieťa do šiestich rokov veku,
f) ktorý sa zúčastňuje na rozvoji pracovných zručností,34c)
g) ktorý vykonáva menšie obecné služby alebo práce na predchádzanie mimoriadnej situácie
na základe dohody, od ktorej úrad odstúpil podľa odseku 12, alebo
h) ktorému vykonávanie menších obecných služieb alebo prác na predchádzanie mimoriadnej
situácie nebolo ponúknuté.
(10) Úrad môže na základe písomnej dohody s obcou, rozpočtovou organizáciou
alebo príspevkovou organizáciou, ktorej zriaďovateľom je obec, zabezpečiť, koordinovať
a kontrolovať účasť osôb na menších obecných službách alebo prácach na predchádzanie
mimoriadnej situácie.
(11) Dohoda podľa odseku 10 obsahuje náležitosti podľa odseku 4 a záväzok
úradu zabezpečiť účasť osôb na menších obecných službách alebo prácach na predchádzanie
mimoriadnej situácie.
(12) Ak obec, rozpočtová organizácia alebo príspevková organizácia, ktorej
zriaďovateľom je obec, poruší dohodu podľa odseku 4 alebo odseku 10, môže úrad od
dohody odstúpiť; novú dohodu môže úrad uzatvoriť najskôr po uplynutí troch mesiacov
od odstúpenia od predchádzajúcej dohody.
§ 11
Ochranný príspevok
(1) Ochranný príspevok je určený na zabezpečenie osobných výdavkov člena
domácnosti, ktorý nemá možnosť zabezpečiť si príjem alebo zvýšiť si príjem vlastnou
prácou.
(2) Ochranný príspevok za každého člena domácnosti podľa § 7 ods. 2 písm.
a) až c), e) až h), j) a k) je 86,80 eura mesačne.
(3) Ak nepriaznivý zdravotný stav podľa § 7 ods. 2 písm. j) trvá bez prerušenia
dlhšie ako 3 po sebe nasledujúce mesiace, nárok na ochranný príspevok zaniká posledným
dňom kalendárneho mesiaca, v ktorom uplynuli 3 mesiace, počas ktorých nepriaznivý
zdravotný stav trval. Ak pred uplynutím 3 mesiacov posudkový lekár potvrdí, že nepriaznivý
zdravotný stav bude trvať ďalej bez prerušenia aj po uplynutí 3 kalendárnych mesiacov,
ochranný príspevok patrí najviac počas 12 kalendárnych mesiacov trvania nepriaznivého
zdravotného stavu. Po uplynutí tejto doby nárok na ochranný príspevok zaniká. Nárok
na ochranný príspevok zaniká aj vtedy, ak nepriaznivý zdravotný stav trvá v priebehu
4 kalendárnych rokov spolu 12 kalendárnych mesiacov.
(4) Ochranný príspevok podľa odseku 2, ak ide o člena domácnosti podľa
§ 7 ods. 2 písm. j), nepatrí od kalendárneho mesiaca, v ktorom
a) sa zistilo nedodržanie
liečebného režimu členom domácnosti, do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom skončilo
trvanie jeho dočasnej pracovnej neschopnosti,
b) došlo k nesplneniu povinnosti podľa § 28 ods. 2 písm. d), do konca kalendárneho
mesiaca, v ktorom sa zistilo nesplnenie tejto povinnosti.
§ 12
Aktivačný príspevok
(1) Aktivačný príspevok je určený na podporu získania, udržania, prehĺbenia
alebo zvýšenia vedomostí, odborných zručností, praktických skúseností, pracovných
návykov na účely zvýšenia pracovného uplatnenia na trhu práce.
(2) Aktivačný príspevok je 86,80 eura mesačne.
(3) Aktivačný príspevok patrí za každého člena domácnosti,
a) ktorý je
v evidencii uchádzačov o zamestnanie a
1. zúčastňuje sa na vzdelávaní na získanie
nižšieho stredného vzdelania,34d)
2. nezískal vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa
a je žiakom strednej školy v externej forme štúdia35) alebo študentom vysokej školy
v externej forme štúdia,36)
3. zúčastňuje sa v rámci realizácie aktívnych opatrení
na trhu práce na vzdelávaní a príprave pre trh práce,37) rekvalifikácii37a) alebo
na projektoch a programoch38) v dohodnutom rozsahu najmenej 32 hodín počas 30 dní,
4.
je plnoletý a vykonáva aktivačnú činnosť formou menších obecných služieb pre obec
alebo formou menších služieb pre samosprávny kraj,39)
b) ktorý vykonáva dobrovoľnú vojenskú prípravu podľa osobitného predpisu.39a)
(4) Aktivačný príspevok nepatrí členovi domácnosti, ktorý
a) je vedený v evidencii uchádzačov o zamestnanie a poskytuje sa mu príspevok
na vykonávanie absolventskej praxe,34)
b) spĺňa podmienky nároku na ochranný príspevok podľa § 11 ods. 2.
(5) Nárok na aktivačný príspevok môže vzniknúť na člena domácnosti až
po uplynutí šiestich mesiacov odo dňa odňatia aktivačného príspevku z dôvodu, že
a) člen domácnosti bol vyradený z evidencie uchádzačov o zamestnanie pre nespoluprácu,
b) príjemca nesplnil povinnosť podľa § 28 ods. 2 písm. a) a úrad zistil, že člen
domácnosti nevykonával aktivity, ktoré sú podmienkou na vznik nároku na aktivačný
príspevok,
c) zrušené od 1.4.2023
§ 13
Príspevok na nezaopatrené dieťa
(1) Príspevok na nezaopatrené dieťa je určený na podporu výchovy, vzdelávania
a všestranného rozvoja dieťaťa v domácnosti, ktoré riadne plní povinnú školskú dochádzku.
(2) Príspevok na každé nezaopatrené dieťa podľa odseku 1 je 23,70 eura
mesačne.
(3) Príspevok na nezaopatrené dieťa nepatrí, ak
a) zákonný zástupca dieťaťa
nedbá o riadne plnenie povinnej školskej dochádzky dieťaťa a z toho dôvodu bol určený
osobitný príjemca prídavku na dieťa,40)
b) bolo dieťaťu alebo jeho rodičovi uložené výchovné opatrenie41) a výchovné opatrenie
neplní účel, na ktorý bolo uložené.
(4) Príspevok na nezaopatrené dieťa sa poskytuje od začiatku školského
roka v období školského vyučovania a školských prázdnin; príspevok na nezaopatrené
dieťa sa poskytuje aj pri formách osobitného spôsobu plnenia školskej dochádzky,42)
ak sa tieto osobitné spôsoby plnenia školskej dochádzky vykonávajú na území Slovenskej
republiky ako povinná školská dochádzka.
§ 14
Príspevok na bývanie
(1) Príspevok na bývanie je určený na čiastočnú úhradu nákladov spojených
s bývaním.
(2) Príspevok na bývanie je
a) 95,20 eura mesačne, ak ide o domácnosť
s jedným členom domácnosti,
b) 161,60 eura mesačne, ak ide o domácnosť s dvomi členmi domácnosti, alebo ak ide
o nájom bytu alebo rodinného domu dvomi nájomcami, ktorí sú členom domácnosti, ktorej
sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi,
c) 205,10 eura mesačne, ak ide o domácnosť s tromi členmi domácnosti, alebo ak ide
o nájom bytu alebo rodinného domu tromi nájomcami, ktorí sú členom domácnosti, ktorej
sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi,
d) 248,60 eura mesačne, ak ide o domácnosť so štyrmi členmi domácnosti, alebo ak
ide o nájom bytu alebo rodinného domu štyrmi nájomcami, ktorí sú členom domácnosti,
ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi,
e) 291,90 eura mesačne, ak ide o domácnosť s viac ako štyrmi členmi domácnosti, alebo
ak ide o nájom bytu alebo rodinného domu viac ako štyrmi nájomcami, ktorí sú členom
domácnosti, ktorej sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi.
(3) Príspevok na bývanie patrí, ak niektorý člen domácnosti je
a) vlastníkom
alebo spoluvlastníkom bytu, vlastníkom alebo spoluvlastníkom rodinného domu, ktorý
domácnosť užíva na bývanie,
b) nájomcom bytu,42a) nájomcom rodinného domu42a) alebo nájomcom obytnej miestnosti
v zariadení určenom na trvalé bývanie,43) ktoré domácnosť užíva na bývanie.
(4) Príspevok na bývanie patrí, ak domácnosť býva v
a) zariadení podporovaného
bývania, zariadení pre seniorov, domove sociálnych služieb alebo špecializovanom
zariadení, ak sa v nich poskytuje sociálna služba plnoletej fyzickej osobe celoročnou
pobytovou formou, v útulku, domove na polceste, zariadení núdzového bývania alebo
v krízovom stredisku alebo
b) byte alebo v rodinnom dome na základe práva zriadeného vecného bremena doživotného
užívania nehnuteľnosti; preukazovanie uhrádzania nákladov za služby spojené s bývaním
sa nevyžaduje.
(5) Príspevok na bývanie patrí, ak domácnosť alebo člen domácnosti
a)
v byte podľa odseku 3 písm. a) uhrádza náklady za služby spojené s bývaním a daň
z nehnuteľnosti alebo v prípade, že má nedoplatky spojené s úhradou nákladov za služby
spojené s bývaním, predloží dohodu o splátkach a potvrdenie o riadnom plnení splátkového
kalendára,
b) v rodinnom dome podľa odseku 3 písm. a) uhrádza daň z nehnuteľnosti a poplatky
za komunálny odpad,
c) v byte, rodinnom dome alebo v obytnej miestnosti v zariadení určenom na trvalé
bývanie podľa odseku 3 písm. b) uhrádza nájomné a náklady za služby spojené s bývaním,
ak je to dohodnuté v nájomnej zmluve alebo v prípade, že má nedoplatky spojené s
úhradou nákladov za služby spojené s bývaním, predloží dohodu o splátkach a potvrdenie
o riadnom plnení splátkového kalendára,
d) platí úhradu za sociálnu službu v zariadení sociálnych služieb alebo úhradu za
starostlivosť v zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately.
(6) Podmienky nároku na príspevok na bývanie sa opätovne prehodnotia po
uplynutí 12 po sebe nasledujúcich mesiacov od predchádzajúceho preukázania splnenia
podmienok nároku na príspevok na bývanie.
(7) Príspevok na bývanie v jednom byte, rodinnom dome alebo v obytnej miestnosti
v zariadení určenom na trvalé bývanie patrí len raz bez ohľadu na počet domácností
užívajúcich byt, rodinný dom alebo obytnú miestnosť v zariadení určenom na trvalé
bývanie.
§ 15
Suma pomoci v hmotnej núdzi
(1) Suma pomoci v hmotnej núdzi sa určí ako rozdiel medzi úhrnom súm uvedených
v § 10 ods. 2, 3 a 6, § 11 ods. 2, § 12 ods. 2, § 13 ods. 2 a § 14 ods. 2 a úhrnom
súm príjmu podľa § 4.
(2) Suma pomoci v hmotnej núdzi vypočítaná podľa odseku 1 sa zaokrúhľuje
na celé euro.
(3) Sumy dávky a sumy príspevkov podľa § 10 až 14 platné k 31. decembru
kalendárneho roka sa upravia od 1. januára kalendárneho roka koeficientom, ktorým
boli k 1. júlu predchádzajúceho kalendárneho roka upravené sumy životného minima.
Sumy upravené podľa prvej vety sa zaokrúhľujú na najbližších desať eurocentov. Sumy
upravené podľa prvej vety a druhej vety ustanoví Ministerstvo práce, sociálnych vecí
a rodiny Slovenskej republiky opatrením, ktorého úplné znenie sa vyhlási v Zbierke
zákonov Slovenskej republiky najneskôr do 31. decembra príslušného kalendárneho roka.
§ 17
Jednorazová dávka
(1) Jednorazová dávka je určená na čiastočnú úhradu mimoriadnych výdavkov
členov domácnosti, ktorá je v hmotnej núdzi. Jednorazová dávka je určená najmä na
zabezpečenie nevyhnutného ošatenia, bielizne, obuvi, nevyhnutného vybavenia domácnosti,
a to postele, stola, stoličky, chladničky, sporáku, variča, vykurovacieho telesa,
paliva, práčky, periny, posteľnej bielizne, bežného kuchynského riadu, mimoriadnych
liečebných nákladov alebo školských potrieb.
(2) Jednorazovú dávku možno priznať jednorazovo do výšky preukázaných skutočných
výdavkov, najviac do výšky trojnásobku sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú
osobu.15) Súčet súm opakovane priznanej jednorazovej dávky v tom istom kalendárnom
roku nesmie presiahnuť sumu podľa prvej vety.
§ 18
Poskytovanie pomoci v hmotnej núdzi a jednorazovej dávky a ich financovanie
(1) Pomoc v hmotnej núdzi a jednorazová dávka sa poskytujú v peňažnej,
vecnej alebo v kombinovanej forme.
(2) Pomoc v hmotnej núdzi poskytovaná v peňažnej forme sa poskytuje v hotovosti
na adresu na území Slovenskej republiky alebo poukázaním na účet v banke alebo v
pobočke zahraničnej banky na území Slovenskej republiky.
(3) Formu a spôsob poskytovania pomoci v hmotnej núdzi určuje úrad.
(4) Formu poskytnutia jednorazovej dávky určí obec.
(5) Pomoc v hmotnej núdzi sa poskytuje najneskôr do konca kalendárneho
mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom boli splnené podmienky nároku
na poskytnutie pomoci v hmotnej núdzi.
(6) Pomoc v hmotnej núdzi sa poskytuje za celý kalendárny mesiac, a to
aj v prípade, ak podmienky nároku boli splnené len za časť mesiaca, ak tento zákon
neustanovuje inak.
(7) Pomoc v hmotnej núdzi sa neposkytuje, ak suma určená podľa § 15 je
nižšia ako 1 euro.
(8) Pomoc v hmotnej núdzi sa neposkytuje do cudziny.
(9) Suma pomoci v hmotnej núdzi, na ktorú mala domácnosť ku dňu smrti
príjemcu nárok, sa vyplatí na základe potvrdenia úradu o oprávnení na prevzatie pomoci
v hmotnej núdzi
a) inému plnoletému členovi domácnosti, ktorý má spôsobilosť na právne
úkony v plnom rozsahu, alebo
b) osobitnému príjemcovi podľa § 23 ods. 1 písm. c).
(10) Pomoc v hmotnej núdzi je financovaná zo štátneho rozpočtu prostredníctvom
rozpočtových výdavkov kapitoly Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej
republiky.
(11) Jednorazová dávka je financovaná z rozpočtu obce.
§ 19
Uplatnenie nároku na pomoc v hmotnej núdzi
(1) Nárok na pomoc v hmotnej núdzi sa uplatňuje na úrade podaním písomnej
žiadosti.
(2) Žiadosť obsahuje
a) meno, priezvisko, dátum narodenia, rodné číslo,
rodinný stav, adresu pobytu členov domácnosti,
b) adresu na doručovanie písomností a adresu alebo číslo účtu v banke alebo v pobočke
zahraničnej banky na území Slovenskej republiky na poukazovanie pomoci v hmotnej
núdzi,
c) údaje o príjme, bytových pomeroch, nárokoch a údaje o majetku členov domácnosti.
(3) zrušený od 1.1.2024
ŠTVRTÁ ČASŤ
SPOLOČNÉ USTANOVENIA
§ 22
Konanie
(1) Na konanie podľa tohto zákona sa vzťahuje všeobecný predpis o správnom
konaní okrem § 18 ods. 3, § 33 ods. 2, § 60, § 62 až 68 všeobecného predpisu o správnom
konaní, ak v odseku 3, § 19 ods. 1 a v § 28 ods. 2 písm. a) nie je ustanovené inak.
(2) Žiadateľ o pomoc v hmotnej núdzi a príjemca sa na účely konania o pomoci
v hmotnej núdzi považujú za zástupcu členov domácnosti.
(3) Odvolanie proti rozhodnutiu o pomoci v hmotnej núdzi a odvolanie proti
rozhodnutiu o určení alebo uvoľnení osobitného príjemcu nemá odkladný účinok.
(4) Úrad nevyhotovuje písomné rozhodnutie o
a) priznaní a o zvýšení pomoci v hmotnej núdzi,
b) ustanovení osobitného príjemcu podľa § 23 ods. 1 písm. c).
(5) Osobe, ktorej sa spätne za obdobie, v ktorom bola členom domácnosti,
ktorej sa poskytovala pomoc v hmotnej núdzi, priznáva nemocenská dávka okrem tehotenského,
dôchodková dávka okrem rodičovského dôchodku, úrazový príplatok, úrazová renta, pozostalostná
úrazová renta, rehabilitačné, rekvalifikačné, dávka garančného poistenia alebo dávka
v nezamestnanosti (ďalej len "zúčtovacia dávka"), úrad písomne oznámi, že Sociálna
poisťovňa zúčtuje za toto obdobie priznanú zúčtovaciu dávku s vyplatenou pomocou
v hmotnej núdzi.
(6) Rozhodnutia a iné písomnosti vydané podľa tohto zákona môžu obsahovať
namiesto odtlačku úradnej pečiatky predtlačený odtlačok úradnej pečiatky Ústredia
práce, sociálnych vecí a rodiny (ďalej len "ústredie") alebo úradu s uvedením mena,
priezviska a funkcie fyzickej osoby oprávnenej konať v mene príslušného orgánu a
namiesto podpisu tejto fyzickej osoby faksimile jej podpisu.
§ 23
Osobitný príjemca
(1) Úrad určí osobitného príjemcu, ak
a) sa doterajším poskytovaním pomoci
v hmotnej núdzi nedosiahol účel, na ktorý je určená,
b) možno odôvodnene predpokladať, že poskytovaním pomoci v hmotnej núdzi sa nedosiahne
účel, na ktorý je určená,
c) nárok na pomoc v hmotnej núdzi ku dňu smrti príjemcu trval a členovia domácnosti
sú neplnoletí, alebo sú osoby, ktoré nemajú spôsobilosť na právne úkony,
d) zrušené od 1.4.2019.
(2) Osobitný príjemca je obec, v ktorej má príjemca pomoci v hmotnej núdzi
trvalý pobyt; úrad môže určiť za osobitného príjemcu inú právnickú osobu alebo fyzickú
osobu, ktorá má spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu.
(3) Osobitný príjemca je povinný
a) použiť pomoc v hmotnej núdzi v prospech
členov domácnosti a na účel, na ktorý je určená,
b) sprostredkovať členom domácnosti po dohode s poskytovateľom sociálnej služby poskytnutie
sociálnej služby krízovej intervencie45) najvhodnejšej na riešenie nepriaznivej sociálnej
situácie domácnosti, ak sa taká sociálna služba na území obce poskytuje.
(4) Úrad uvoľní osobitného príjemcu, ak
a) odpadli dôvody na jeho určenie,
b) osobitný príjemca neplní svoje povinnosti; úrad zároveň určí iného osobitného
príjemcu.
§ 24
Preddavok na pomoc v hmotnej núdzi
(1) Preddavok na pomoc v hmotnej núdzi úrad prizná, ak
a) začalo konanie o
1. nároku (§ 6),
2. peňažnom príspevku na opatrovanie,
3.
určení otcovstva,
4. predčasnom starobnom dôchodku,
b) bol podaný návrh na výkon súdneho rozhodnutia na vymoženie výživného
maloletého dieťaťa a nezaopatreného plnoletého dieťaťa na účely začatia konania o
náhradnom výživnom.
(2) Po ukončení konania podľa odseku 1 písm. a) úrad rozhodne o pomoci
v hmotnej núdzi a rozhodne o doplatení pomoci v hmotnej núdzi alebo o jej vrátení.
(3) Úrad zúčtuje preddavok na pomoc v hmotnej núdzi so zaplateným výživným,
s priznaným rodičovským príspevkom, opakovaným peňažným príspevkom na podporu náhradnej
starostlivosti o dieťa, peňažným príspevkom na opatrovanie alebo náhradným výživným.
§ 25
Zmeny v poskytovaní pomoci v hmotnej núdzi
(1) Pomoc v hmotnej núdzi sa prizná alebo sa zvýši od prvého dňa kalendárneho
mesiaca, v ktorom pomoc v hmotnej núdzi patrí alebo patrí vo vyššej sume, ak sa pomoc
v hmotnej núdzi
a) priznala v nižšej sume, ako patrí,
b) nepriznala, hoci sa priznať mala, alebo
c) priznala neskôr, ako sa priznať mala.
(2) Pomoc v hmotnej núdzi alebo jej časť sa odníme, ak sa priznala neprávom.
Ak sa pomoc v hmotnej núdzi priznala vo vyššej sume, ako patrila, prizná sa v sume,
v akej patrí. Pomoc v hmotnej núdzi alebo jej časť sa odníme podľa prvej vety alebo
jej suma sa zníži podľa druhej vety od prvého dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho
po mesiaci, za ktorý sa už poskytla.
(3) Ak sa zmenia skutočnosti rozhodujúce na nárok na pomoc v hmotnej núdzi,
pomoc v hmotnej núdzi alebo jej časť sa odníme, jej suma sa zvýši alebo zníži.
(4) Poskytovanie pomoci v hmotnej núdzi sa zastaví, ak príjemca nevyhovie
výzve úradu podľa § 28 ods. 2 písm. b) v určenej lehote preukázať skutočnosti rozhodujúce
na jej poskytovanie alebo na jej výšku a bol na tento dôsledok vo výzve písomne upozornený.
Poskytovanie pomoci v hmotnej núdzi sa zastaví, ak vznikol dôvod na prešetrenie trvania
nároku na jej poskytnutie. Ak pominuli dôvody, pre ktoré sa zastavilo poskytovanie
pomoci v hmotnej núdzi a podmienky nároku na jej poskytovanie trvajú, jej poskytovanie
sa obnoví od kalendárneho mesiaca, od ktorého bolo jej poskytovanie zastavené.
(5) Pomoc v hmotnej núdzi sa odníme aj vtedy, ak o odňatie požiadal príjemca.
(6) Fyzická osoba je povinná vrátiť pomoc v hmotnej núdzi alebo jej časť
poskytnutú neprávom alebo vo vyššej sume, ako patrila. Ak fyzická osoba spôsobila,
že sa jej poskytovala alebo poskytuje pomoc v hmotnej núdzi alebo jej časť neprávom
alebo vo vyššej sume, ako patrila, je povinná vrátiť poskytnutú pomoc v hmotnej núdzi
alebo jej časť zvýšenú o 10%.
(7) Právo na vrátenie neprávom poskytnutej pomoci v hmotnej núdzi alebo
jej časti zaniká uplynutím troch rokov odo dňa, keď úrad túto skutočnosť zistil,
najneskôr uplynutím desiatich rokov od posledného dňa kalendárneho mesiaca, za ktorý
sa pomoc v hmotnej núdzi alebo jej časť poskytla. Tieto lehoty neplynú počas konania
o povinnosti vrátiť sumu podľa prvej vety, počas výkonu rozhodnutia alebo počas výkonu
zrážok podľa odseku 8.
(8) Úrad môže zrážať neprávom poskytnutú pomoc v hmotnej núdzi podľa odseku
7 z poskytovanej alebo neskôr priznanej pomoci v hmotnej núdzi.
(9) Nárok na vrátenie neprávom poskytnutej pomoci v hmotnej núdzi alebo
jej preplatku nie je predmetom dedičstva.
(10) Pomoc v hmotnej núdzi nemožno postihnúť výkonom rozhodnutia46) okrem
výkonu rozhodnutia o pokute podľa osobitného predpisu.47)
§ 25a
Zánik nároku na pomoc v hmotnej núdzi
Nárok na pomoc v hmotnej núdzi zaniká odo dňa, od ktorého
a) bolo zastavené
poskytovanie pomoci v hmotnej núdzi, ak v lehote troch mesiacov odo dňa zastavenia
jej poskytovania podľa § 25 ods. 4 prvej vety príjemca nepreukáže skutočnosti rozhodujúce
na jej poskytovanie,
b) členovia domácnosti prestali spĺňať podmienky nároku na pomoc v hmotnej núdzi.
PIATA ČASŤ
PÔSOBNOSŤ ORGÁNOV ŠTÁTNEJ SPRÁVY A OBCE
§ 26
Orgány štátnej správy
(1) Úlohy štátnej správy na úseku pomoci v hmotnej núdzi vykonávajú
a) ústredie a
b) úrad.
(2) Úrad
a) rozhoduje o
1. pomoci v hmotnej núdzi,
2. určení a uvoľnení osobitného príjemcu,
b) overuje skutočnosti potrebné na posúdenie nároku na pomoc v hmotnej núdzi v mieste
pobytu žiadateľa o pomoc v hmotnej núdzi a príjemcu,
c) vydáva potvrdenie o oprávnení na prevzatie pomoci v hmotnej núdzi, na ktorú mala
domácnosť ku dňu smrti príjemcu nárok,
d) kontroluje plnenie povinností osobitného príjemcu,
e) poskytuje poradenskú činnosť v oblasti hmotnej núdze zameranú na zistenie rozsahu
a charakteru hmotnej núdze, na zistenie príčin jej vzniku, na poskytnutie informácií
o možnosti riešenia hmotnej núdze a na usmernenie pri uplatnení sociálnej pomoci,
f) vedie evidenciu príjemcov, členov domácností a osobitných príjemcov; evidencia
obsahuje meno, priezvisko, rodné číslo, dátum narodenia a adresu miesta pobytu príjemcov,
členov domácnosti a osobitného príjemcu, ak ním je fyzická osoba,
g) uzatvára dohodu o výkone menších obecných služieb a prác na predchádzanie mimoriadnej
situácie s obcou, rozpočtovou organizáciou alebo príspevkovou organizáciou, ktorej
zriaďovateľom je obec, a kontroluje účasť na výkone menších obecných služieb alebo
prác na predchádzanie mimoriadnej situácie,
h) kontroluje dodržiavanie liečebného režimu člena domácnosti počas jeho dočasnej
pracovnej neschopnosti; na kontrolu dodržiavania liečebného režimu člena domácnosti
sa vzťahuje osobitný predpis.48a)
ŠIESTA ČASŤ
PRÁVA A POVINNOSTI PRI POSKYTOVANÍ POMOCI V HMOTNEJ NÚDZI
§ 28
Povinnosti žiadateľa o pomoc v hmotnej núdzi a povinnosti príjemcu
(1) Žiadateľ o pomoc v hmotnej núdzi je povinný
a) preukázať všetky skutočnosti
rozhodujúce na vznik nároku na pomoc v hmotnej núdzi,
b) na výzvu úradu predložiť doklady potrebné na rozhodnutie o nároku na pomoc v hmotnej
núdzi, ak údaje v nich obsiahnuté nemožno získať z informačných systémov podľa osobitného
predpisu,48b)
c) umožniť overenie skutočností potrebných na posúdenie nároku na pomoc v hmotnej
núdzi v mieste svojho pobytu.
(2) Príjemca je povinný
a) úradu písomne oznámiť do ôsmich dní zmeny vo všetkých skutočnostiach rozhodujúcich
na trvanie nároku na pomoc v hmotnej núdzi,
b) na výzvu úradu preukázať požadovanú skutočnosť v lehote určenej úradom,
c) umožniť overenie skutočností potrebných na posúdenie nároku na pomoc v hmotnej
núdzi v mieste svojho pobytu,
d) úradu doručiť potvrdenie o začiatku a skončení dočasnej pracovnej neschopnosti
člena domácnosti do troch pracovných dní odo dňa vystavenia potvrdenia o začiatku
alebo o skončení dočasnej pracovnej neschopnosti,
e) úradu doručiť na účely § 10 potvrdenie o rozsahu odpracovaných hodín v právnom
vzťahu, ktorý zakladá nárok na príjem zo závislej činnosti, alebo potvrdenie o rozsahu
vykonávania dobrovoľníckej činnosti do troch pracovných dní po uplynutí kalendárneho
mesiaca, v ktorom sa táto činnosť vykonala.
(3) Úrad od žiadateľa o pomoc v hmotnej núdzi alebo príjemcu nežiada
preukazovanie osobných údajov podľa § 31, ktoré
a) sú úradu známe z výkonu inej činnosti úradu,
b) môže úrad získať z dostupného informačného systému verejnej správy.
§ 29
Práva a povinnosti zamestnanca úradu
(1) Zamestnanec úradu je oprávnený
a) overovať skutočnosti potrebné na
posúdenie nároku na pomoc v hmotnej núdzi v mieste pobytu žiadateľa o pomoc v hmotnej
núdzi alebo príjemcu; pri návšteve je povinný preukázať sa poverením úradu,
b) požadovať od žiadateľa o pomoc v hmotnej núdzi alebo od príjemcu potrebné informácie
a vysvetlenia,
c) požadovať od iných osôb potrebné informácie a vysvetlenia na posúdenie nároku
na pomoc v hmotnej núdzi.
(2) Zamestnanec úradu je povinný
a) informovať žiadateľa o pomoc v hmotnej
núdzi alebo príjemcu o možnostiach riešenia hmotnej núdze,
b) poskytovať pomoc pri uplatnení nároku na pomoc v hmotnej núdzi.
§ 30
Súčinnosť a spolupráca
(1) Orgán štátnej správy, iný orgán verejnej moci, poskytovateľ zdravotnej
starostlivosti, škola, špeciálne výchovné zariadenie, obec, samosprávny kraj, ďalšia
právnická osoba a fyzická osoba sú povinné poskytnúť úradu súčinnosť pri plnení úloh
podľa tohto zákona, najmä bezodkladne a bezplatne oznamovať skutočnosti vo veciach
pomoci v hmotnej núdzi a na žiadosť úradu poskytnúť informácie.
(2) Pri plnení úloh podľa tohto zákona úrad spolupracuje s občianskymi
združeniami, so združeniami osôb vytvorenými na účel realizácie projektov alebo programov,
ktorých predmetom činnosti je podpora riešenia hmotnej núdze, s cirkvami a s náboženskými
spoločenstvami, s obcami, so samosprávnymi krajmi, s ďalšími právnickými osobami
a s fyzickými osobami.
§ 31
Spracúvanie osobných údajov
(1) Obec na účely rozhodovania o jednorazovej dávke a na účely výkonu menších
obecných služieb alebo prác na predchádzanie mimoriadnej situácie a osobitný príjemca
na účely výkonu svojej funkcie spracúvajú osobné údaje podľa odseku 3 o osobách podľa
odseku 2 v rozsahu potrebnom na rozhodnutie o jednorazovej dávke, výkon menších obecných
služieb alebo prác na predchádzanie mimoriadnej situácie alebo na výkon funkcie osobitného
príjemcu v súlade s osobitným predpisom.49)
(2) Ústredie a úrad spracúvajú osobné údaje o
a) žiadateľovi o pomoc v hmotnej núdzi a príjemcovi,
b) členoch domácnosti,
c) osobitnom príjemcovi, ak ním je fyzická osoba,
d) inej fyzickej osobe v rozsahu nevyhnutnom na rozhodnutie o pomoci v hmotnej núdzi.
(3) Osobné údaje, ktoré ústredie a úrad spracúvajú o fyzických osobách
uvedených v odseku 2, sú
a) meno, priezvisko a titul,
b) druh pobytu,
c) rodné číslo, ak je pridelené, a dátum narodenia,
d) rodinný stav,
e) štátne občianstvo,
f) sociálne postavenie,
g) údaje o príjme,
h) údaje o hnuteľnom majetku, nehnuteľnom majetku a iných majetkových právach,
i) údaje o zdravotnom stave v rozsahu nevyhnutnom na dosiahnutie účelu poskytovania
pomoci v hmotnej núdzi,
j) údaje o bytových pomeroch,
k) telefónne číslo, adresa pobytu a elektronická adresa,
l) číslo účtu banky alebo pobočky zahraničnej banky a kód banky alebo kód pobočky
zahraničnej banky,
m) ďalšie údaje, ktoré sú v súlade s účelom spracúvania a sú nevyhnutné na účel poskytovania
pomoci v hmotnej núdzi.
(4) Ústredie, úrad a obec poskytujú osobné údaje, ktoré spracúvajú, orgánu
verejnej moci, inej právnickej osobe alebo fyzickej osobe, ak je to nevyhnutné na
plnenie ich úloh podľa osobitného predpisu50) a v rozsahu nevyhnutnom na dosiahnutie
účelu podľa tohto zákona alebo osobitného predpisu,50) alebo ak ide o posilnenie
účinkov pomoci v hmotnej núdzi. Ústredie, úrad a obec poskytujú osobné údaje, ktoré
spracúvajú, medzinárodnej organizácii, ak je to nevyhnutné na plnenie úloh tejto
organizácie podľa medzinárodnej zmluvy, ktorou je Slovenská republika viazaná, a
to v rozsahu nevyhnutnom na dosiahnutie účelu medzinárodnej zmluvy, ktorou je Slovenská
republika viazaná.
(5) Ústredie a úrad na účely rozhodovania o pomoci v hmotnej núdzi, obec
na účely rozhodovania o jednorazovej dávke a na účely výkonu menších obecných služieb
alebo prác na predchádzanie mimoriadnej situácie a osobitný príjemca na účely výkonu
svojej funkcie môžu získavať osobné údaje bez súhlasu dotknutej osoby kopírovaním,
skenovaním alebo iným zaznamenávaním úradných dokladov na nosič informácií.
SIEDMA ČASŤ
SPOLOČNÉ, PRECHODNÉ A ZÁVEREČNÉ USTANOVENIA
§ 32
Kde sa vo všeobecne záväzných právnych predpisoch používajú slová "dávka
v hmotnej núdzi a príspevok k dávke v hmotnej núdzi" alebo slová "dávka v hmotnej
núdzi a príspevky k dávke v hmotnej núdzi" vo všetkých tvaroch rozumie sa tým "pomoc
v hmotnej núdzi" v príslušnom tvare.
§ 33
Prechodné ustanovenia
(1) O nárokoch pred 1. januárom 2014 sa aj po 31. decembri 2013 rozhoduje
podľa zákona účinného do 31. decembra 2013.
(2) Ak k 31. decembru 2013 je zastavená výplata dávky v hmotnej núdzi a
príspevkov k dávke v hmotnej núdzi a občan v hmotnej núdzi nepreukáže skutočnosti
rozhodujúce na poskytovanie dávky v hmotnej núdzi a príspevkov k dávke v hmotnej
núdzi do 31. januára 2014, nárok na dávku v hmotnej núdzi a príspevky k dávke v hmotnej
núdzi zaniká od 1. januára 2014.
(3) Úrad z vlastného podnetu prehodnotí dávku v hmotnej núdzi a príspevky
k dávke v hmotnej núdzi, na ktoré trval nárok k 31. decembru 2013, a rozhodne o nároku
na pomoc v hmotnej núdzi podľa zákona účinného od 1. januára 2014 najneskôr do 31.
júla 2014.
(4) Dávka v hmotnej núdzi a príspevky k dávke v hmotnej núdzi, o ktorých
úrad právoplatne rozhodol do 31. decembra 2013, patria najdlhšie do 30. júna 2014.
§ 33a
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2015
(1) O nárokoch pred 1. januárom 2015 sa rozhoduje aj po 31. decembri 2014
podľa zákona účinného do 31. decembra 2014.
(2) O nároku na osobitný príspevok, ktorý vznikol pred 1. januárom 2015
a o ktorom do 31. decembra 2014 nebolo právoplatne rozhodnuté, sa rozhodne za obdobie
do 31. decembra 2014 podľa zákona účinného do 31. decembra 2014 a za obdobie po 31.
decembri 2014 podľa zákona účinného od 1. januára 2015.
(3) Úrad z vlastného podnetu prehodnotí najneskôr do 31. januára 2015 nárok
na osobitný príspevok, ktorý vznikol pred 1. januárom 2015 a ktorý trvá po 31. decembri
2014, podľa zákona účinného od 1. januára 2015. Podmienka vzniku pracovného pomeru
alebo obdobného pracovného vzťahu a podmienka postavenia fyzickej osoby ako dlhodobo
nezamestnaného občana44) pred vznikom pracovného pomeru alebo obdobného pracovného
vzťahu sa na účely prehodnotenia nároku na osobitný príspevok podľa prvej vety považujú
za splnené.
(4) Ak po prehodnotení nároku na osobitný príspevok podľa odseku 3 sú splnené
podmienky nároku na osobitný príspevok, do obdobia poskytovania osobitného príspevku
podľa § 16 ods. 2 účinného od 1. januára 2015 sa započítava aj obdobie poskytovania
osobitného príspevku do prehodnotenia nároku na osobitný príspevok. Ak po prehodnotení
nároku na osobitný príspevok podľa odseku 3 nie sú splnené podmienky nároku na osobitný
príspevok podľa § 16 ods. 1 písm. a) účinného od 1. januára 2015, osobitný príspevok
sa poskytuje podľa zákona účinného do 31. decembra 2014.
(5) Osobitný príspevok patrí aj fyzickej osobe, ktorej k 31. decembru 2014
patril aktivačný príspevok z dôvodu trvania pracovného pomeru alebo obdobného pracovného
vzťahu a patrí jej aj po 31. decembri 2014 a ktorá pred vznikom pracovného pomeru
alebo pred vznikom obdobného pracovného vzťahu splnila podmienku podľa § 16 ods.
1 písm. b) účinného od 1. januára 2015, pracovný pomer alebo obdobný pracovný vzťah
bol dohodnutý najmenej v rozsahu polovice ustanoveného týždenného pracovného času
a dohodnutý príjem z tohto pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu je
najmenej vo výške minimálnej mzdy zodpovedajúcej dohodnutému rozsahu týždenného pracovného
času a najviac vo výške dvojnásobku minimálnej mzdy; ustanovenia § 16 ods. 2 až 5
účinné od 1. januára 2015 platia rovnako.
(6) Ak fyzická osoba spĺňa podmienky nároku na osobitný príspevok podľa
odseku 5, do obdobia poskytovania osobitného príspevku podľa § 16 ods. 2 účinného
od 1. januára 2015 sa započítava aj obdobie, počas ktorého jej patril aktivačný príspevok
z dôvodu trvania pracovného pomeru alebo obdobného pracovného vzťahu do vzniku nároku
na poskytnutie osobitného príspevku.
§ 33b
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. januára 2023
Pri posudzovaní príjmu, nároku na dávku a nároku na aktivačný príspevok
člena domácnosti, ktorému sa poskytuje príspevok na aktivačnú činnosť formou dobrovoľníckej
služby podľa osobitného predpisu na základe dohody o poskytnutí príspevku uzatvorenej
pred 1. januárom 2023, sa postupuje podľa tohto zákona v znení účinnom do 31. decembra
2022.
§ 33c
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. apríla 2023
(1) Písomná dohoda medzi úradom a právnickou osobou so sídlom na území
Slovenskej republiky, ktorá organizuje alebo sprostredkúva dobrovoľnícku činnosť
pre inú osobu s jej súhlasom v jej prospech alebo vo verejný prospech, a písomná
dohoda medzi úradom a obcou alebo rozpočtovou organizáciou alebo príspevkovou organizáciou,
ktorej zriaďovateľom je obec, o vykonávaní menších obecných služieb na účely nároku
na aktivačný príspevok podľa § 12 ods. 3 písm. b) piateho bodu v znení účinnom do
31. marca 2023, uzavreté pred 1. aprílom 2023, strácajú platnosť najneskôr 1. apríla
2023.
(2) Aktivačný príspevok podľa § 12 ods. 3 písm. a) v znení účinnom do 31.
marca 2023, na ktorý vznikol nárok do 31. marca 2023 a trvá k 31. marcu 2023, patrí
za podmienok ustanovených v § 12 v znení účinnom do 31. marca 2023 najdlhšie do 31.
marca 2024.
§ 33ca
Prechodné ustanovenia účinné od 15. júla 2023
(1) Sumy dávky a sumy príspevkov podľa § 10 až 14 platné k 30. septembru
2023 sa upravia od 1. októbra 2023 koeficientom, ktorým boli k 1. júlu 2023 upravené
sumy životného minima. Sumy upravené podľa prvej vety sa zaokrúhľujú na najbližších
desať eurocentov. Sumy upravené podľa prvej vety a druhej vety ustanoví Ministerstvo
práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky opatrením, ktorého úplné znenie
sa vyhlási v Zbierke zákonov Slovenskej republiky najneskôr do 30. septembra 2023.
(2) Ustanovenie § 15 ods. 3 sa v roku 2023 neuplatňuje; sumy dávky a sumy
príspevkov podľa § 10 až 14 sa od 1. januára 2024 podľa § 15 ods. 3 prvej vety neupravia.
§ 33d
Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. januára 2024
Osobitný príspevok podľa § 16 v znení účinnom do 31. decembra 2023, na
ktorý vznikol nárok do 31. decembra 2023 a trvá k 31. decembru 2023, patrí za podmienok
ustanovených týmto zákonom v znení účinnom do 31. decembra 2023.
§ 35
Zrušovacie ustanovenie
Zrušuje sa zákon č. 599/2003 Z.z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 5/2004 Z.z., zákona č. 191/2004 Z.z.,
zákona č. 453/2004 Z.z., zákona č. 613/2004 Z.z., zákona č. 614/2004 Z.z., zákona
č. 721/2004 Z.z., zákona č. 305/2005 Z.z., zákona č. 471/2005 Z.z., zákona č. 573/2005
Z.z., zákona č. 310/2006 Z.z., zákona č. 675/2006 Z.z., zákona č. 532/2007 Z.z.,
zákona č. 139/2008 Z.z., zákona č. 562/2008 Z.z., zákona č. 563/2008 Z.z., zákona
č. 184/2009 Z.z., zákona č. 572/2009 Z.z., zákona č. 373/2010 Z.z., zákona č. 543/2010
Z.z., zákona č. 120/2011 Z.z., zákona č. 180/2011 Z.z., zákona č. 468/2011 Z.z.,
zákona č. 393/2012 Z.z. a zákona č. 96/2013 Z.z.
Čl.II
Zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení zákona
Slovenskej národnej rady č. 524/1990 Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 266/1992
Zb., zákona Slovenskej národnej rady č. 295/1992 Zb., zákona Slovenskej národnej
rady č. 511/1992 Zb., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 27/1993 Z.z.,
zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 171/1993 Z.z., zákona Národnej rady
Slovenskej republiky č. 237/1993 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky
č. 42/1994 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 248/1994 Z.z., zákona
Národnej rady Slovenskej republiky č. 249/1994 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej
republiky č. 250/1994 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 202/1995
Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 207/1995 Z.z., zákona Národnej
rady Slovenskej republiky č. 265/1995 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky
č. 285/1995 Z.z., zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 168/1996 Z.z., zákona
č. 143/1998 Z.z., nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 319/1998 Z.z., zákona
č. 298/1999 Z.z., zákona č. 313/1999 Z.z., zákona č. 195/2000 Z.z., zákona č. 211/2000
Z.z., zákona č. 367/2000 Z.z., zákona č. 122/2001 Z.z., zákona č. 223/2001 Z.z.,
zákona č. 253/2001 Z.z., zákona č. 441/2001 Z.z., zákona č. 490/2001 Z.z., zákona
č. 507/2001 Z.z., zákona č. 139/2002 Z.z., zákona č. 422/2002 Z.z., zákona č. 190/2003
Z.z., zákona č. 430/2003 Z.z., zákona č. 510/2003 Z.z., zákona č. 515/2003 Z.z.,
zákona č. 534/2003 Z.z., zákona č. 364/2004 Z.z., zákona č. 533/2004 Z.z., zákona
č. 656/2004 Z.z., zákona č. 570/2005 Z.z., zákona č. 650/2005 Z.z., zákona č. 211/2006
Z.z., zákona č. 224/2006 Z.z., zákona č. 250/2007 Z.z., zákona č. 547/2007 Z.z.,
zákona č. 666/2007 Z.z., zákona č. 86/2008 Z.z., zákona č. 245/2008 Z.z., zákona
č. 298/2008 Z.z., zákona č. 445/2008 Z.z., zákona č. 479/2008 Z.z., zákona č. 491/2008
Z.z., zákona č. 8/2009 Z.z., zákona č. 70/2009 Z.z., zákona č. 72/2009 Z.z., zákona
č. 191/2009 Z.z., zákona č. 206/2009 Z.z., zákona č. 387/2009 Z.z., zákona č. 465/2009
Z.z., zákona č. 513/2009 Z.z., zákona č. 60/2010 Z.z., zákona č. 433/2010 Z.z., zákona
č. 547/2010 Z.z., zákona č. 313/2011 Z.z., zákona č. 362/2011 Z.z., zákona č. 79/2012
Z.z., zákona č. 96/2012 Z.z., zákona č. 31/2013 Z.z., zákona č. 80/2013, zákona č.
94/2013 Z.z., zákona č. 299/2013 Z.z. a zákona č. 388/2013 Z.z. sa mení a dopĺňa
takto:
1. V § 57 ods. 1 sa na konci bodka nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto
slová: "v jednom konaní však nemožno prejednať priestupok páchateľa podľa § 88aa
ods. 1 a súčasne iný priestupok.".
2. Za § 88a sa vkladá § 88aa, ktorý znie:
"§ 88aa
(1) Rozhodnutie o uložení pokuty za priestupok podľa § 29, § 30 ods. 1
písm. e), § 47, 49 a 50 a za priestupok ohrozenia výchovy a vzdelávania dieťaťa alebo
zanedbania starostlivosti o povinnú školskú dochádzku dieťaťa podľa osobitného predpisu
14b) možno vykonať aj zrážkami z dávky sociálneho poistenia, pomoci v hmotnej núdzi
alebo z rodičovského príspevku, 14c) ak ho nemožno vykonať zrážkami zo mzdy.
(2) Ak sú splnené podmienky podľa odseku 1, vydá orgán uskutočňujúci výkon
rozhodnutia tomu, kto páchateľovi priestupku príjem podľa odseku 1 vypláca, exekučný
príkaz na vykonanie zrážok z tohto príjmu.
(3) Pri výkone rozhodnutia podľa odsekov 1 a 2 sa primerane použijú ustanovenia
Občianskeho súdneho poriadku.
(4) Výkon rozhodnutia zrážkami z príjmu podľa odseku 1 nemožno vykonať
exekúciou podľa osobitného predpisu. 14d)".
Poznámky pod čiarou k odkazom 14b až 14d znejú:
"14b) § 37 zákona č. 596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej
samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
14c) Zákon č. 461/2003 Z.z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 571/2009 Z.z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 417/2013 Z.z. o pomoci v hmotnej núdzi a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
14d) Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z.z. o súdnych
exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších
zákonov v znení neskorších predpisov.".
Čl.III
Zákon č. 571/2009 Z.z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení zákona č. 513/2010 Z.z., zákona č. 180/2011 Z.z., zákona č. 388/2011
Z.z., zákona č. 468/2011 Z.z. a zákona č. 364/2013 Z.z. sa dopĺňa takto:
V § 7 ods. 8 sa na konci pripájajú tieto slová: "okrem výkonu rozhodnutia
o pokute podľa osobitného predpisu 25a)".
Poznámka pod čiarou k odkazu 25a znie:
"25a) § 88aa zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch
v znení zákona č. 417/2013 Z.z.".
Čl.IV
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2014.
Zákony č. 183/2014 Z.z. a č. 308/2014 Z.z. nadobudli účinnosť 1. januárom 2015.
Zákon č. 140/2015 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júlom 2015 okrem čl. VII bodu
3, ktorý nadobudol účinnosť 1. januárom 2016.
Zákon č. 378/2015 Z.z. nadobudol účinnosť 2. januárom 2016.
Zákon č. 125/2016 Z.z. nadobudol účinnosť 1. júlom 2016.
Zákon č. 81/2017 Z.z. nadobudol účinnosť 1. májom 2017.
Zákon č. 42/2019 Z.z. nadobudol účinnosť 1. aprílom 2019.
Zákon č. 223/2019 Z.z. nadobudol účinnosť 1. septembrom 2019.
Zákon č. 231/2019 Z.z. nadobudol účinnosť 1. januárom 2020.
Opatrenie č. 430/2019 Z.z. nadobudlo účinnosť 1. januárom 2020.
Zákon č. 221/2019 Z.z. a opatrenie č. 384/2020 Z.z. nadobudli účinnosť 1. januárom
2021.
Opatrenie č. 494/2021 Z.z. nadobudlo účinnosť 1. januárom 2022.
Zákon č. 92/2022 Z.z. nadobudol účinnosť 30. marcom 2022.
Zákon č. 199/2022 Z.z. nadobudol účinnosť 7. júnom 2022.
Zákon č. 488/2022 Z.z. a opatrenie č. 439/2022 Z.z. nadobudli účinnosť 1. januárom
2023.
Zákon č. 65/2023 Z.z. nadobudol účinnosť 1. aprílom 2023 okrem čl. I bodu 45,
ktorý nadobudol účinnosť 1. októbrom 2023 a čl. I bodov 1 až 3, 8, 12, 27, 29 až
35, 37 až 44, 47, 48, 50, 52, 53, 55, 56, 59 a § 33d v bode 60, ktoré nadobudli účinnosť
1. januárom 2024.
Zákon č. 275/2023 Z.z. nadobudol účinnosť 15. júlom 2023.
Opatrenie č. 377/2023 Z.z. nadobudlo účinnosť 1. októbrom 2023.
Pavol Paška v.r.
Robert Fico v.r.
PRÍL.
ZOZNAM PREBERANÝCH PRÁVNE ZÁVÄZNÝCH AKTOV EURÓPSKEJ ÚNIE
Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2011/95/EÚ z 13. decembra 2011 o normách
pre oprávnenie štátnych príslušníkov tretej krajiny alebo osôb bez štátneho občianstva
mať postavenie medzinárodnej ochrany, o jednotnom postavení utečencov alebo osôb
oprávnených na doplnkovú ochranu a o obsahu poskytovanej ochrany (prepracované znenie)
(Ú.v. EÚ L 337, 20.12.2011).
1) § 3 zákona č. 253/1998 Z.z. o hlásení pobytu občanov Slovenskej republiky
a registri obyvateľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
2) Zákon č. 480/2002 Z.z. o azyle a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov.
Zákon č. 404/2011 Z.z. o pobyte cudzincov a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení zákona č. 75/2013 Z.z.
3) § 2 zákona č. 601/2003 Z.z. o životnom minime a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov.
4) § 3 zákona č. 600/2003 Z.z. o prídavku na dieťa o zmene a doplnení zákona
č. 461/2003 Z.z. o sociálnom poistení v znení zákona č. 532/2007 Z.z.
5) § 2 ods. 1 zákona č. 663/2007 Z.z. o minimálnej mzde.
6) § 45 ods. 1 písm. c) prvý bod a písm. d) zákona č. 305/2005 Z.z. o sociálnoprávnej
ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov.
§ 26, 27 a 29 zákona č. 448/2008 Z.z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení
zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších
predpisov v znení neskorších predpisov.
7) § 45 ods. 1 písm. e) zákona č. 305/2005 Z.z. v znení neskorších predpisov.
8) § 24 a 36 ods. 1 zákona č. 36/2005 Z.z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení zákona č. 217/2010 Z.z.
9) Zákon č. 461/2003 Z.z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
10) § 4 zákona č. 601/2003 Z.z. v znení neskorších predpisov.
11) § 54 ods. 18 zákona č. 131/2002 Z.z. o vysokých školách a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení zákona č. 363/2007 Z.z.
12) § 5 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
12a) Zákon č. 43/2004 Z.z. o starobnom dôchodkovom sporení a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
13) § 8 ods. 1 a 3 zákona č. 600/2003 Z.z. v znení neskorších predpisov.
14) § 3 ods. 4 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení
v znení neskorších predpisov.
15) § 2 písm. a) zákona č. 601/2003 Z.z. v znení neskorších predpisov.
16) Zákon č. 5/2004 Z.z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov.
16a) § 54 ods. 3 písm. a) zákona č. 5/2004 Z.z. v znení zákona č. 65/2023 Z.z.
18) § 12 ods. 4 a 6 a § 13 zákona č. 184/2009 Z.z. o odbornom vzdelávaní a príprave
a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
19) § 82 zákona č. 461/2003 Z.z. v znení neskorších predpisov.
20) § 6 ods. 2 písm. d) zákona č. 406/2011 Z.z. o dobrovoľníctve a o zmene a
doplnení niektorých zákonov.
21) § 64, 65, 69 a 70 zákona č. 305/2005 Z.z. v znení neskorších predpisov.
22) Zákon č. 201/2008 Z.z. o náhradnom výživnom a o zmene a doplnení zákona č.
36/2005 Z.z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení nálezu Ústavného
súdu Slovenskej republiky č. 615/2006 Z.z. v znení neskorších predpisov.
22a) § 63 ods. 3 zákona č. 36/2005 Z.z.
22b) § 36a zákona č. 480/2002 Z.z. v znení neskorších predpisov.
22c) § 32a ods. 5 zákona č. 448/2008 Z.z. v znení zákona č. 199/2022 Z.z.
23) § 17 zákona č. 447/2008 Z.z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého
zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č.
191/2018 Z.z.
24) § 16 ods. 1 zákona č. 382/2004 Z.z. o znalcoch, tlmočníkoch a prekladateľoch
a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
25) § 62 a 71 zákona č. 36/2005 Z.z. v znení zákona č. 217/2010 Z.z.
26) § 14 ods. 4 a § 15 zákona č. 447/2008 Z.z. v znení zákona č. 180/2011 Z.z.
26a) § 54 zákona č. 448/2008 Z.z. v znení zákona č. 485/2013 Z.z.
26b) § 14 ods. 3 a § 15 zákona č. 447/2008 Z.z. v znení neskorších predpisov.
26c) § 34 až 40 zákona č. 448/2008 Z.z. v znení neskorších predpisov.
26d) § 41 zákona č. 448/2008 Z.z. v znení zákona č. 551/2010 Z.z.
27) § 114, § 114a a 115 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995
Z.z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení
ďalších zákonov v znení neskorších predpisov.
28) Ústavný zákon č. 227/2002 Z.z. o bezpečnosti štátu v čase vojny, vojnového
stavu, výnimočného stavu a núdzového stavu v znení neskorších predpisov.
29) § 3 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 42/1994 Z.z. o civilnej
ochrane obyvateľstva v znení neskorších predpisov.
29a) § 61n ods. 1 písm. d) zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995
Z.z. v znení zákona č. 2/2017 Z.z.
30) § 34 ods. 14 zákona č. 5/2004 Z.z. v znení neskorších predpisov.
31) § 2 ods. 1 písm. p), § 88 až 100 zákona č. 404/2011 Z.z. v znení zákona č.
75/2013 Z.z.
32) Zákon č. 308/1991 Zb. o slobode náboženskej viery a postavení cirkví a náboženských
spoločností v znení neskorších predpisov.
33) Zákon č. 406/2011 Z.z.
33a) § 14d zákona č. 570/2005 Z.z. o brannej povinnosti a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení zákona č. 378/2015 Z.z.
34) § 51 zákona č. 5/2004 Z.z. v znení neskorších predpisov.
34a) Zákon č. 328/2002 Z.z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon č. 461/2003
Z.z. v znení neskorších predpisov.
34b) § 45, § 48, § 56 ods. 1 a § 103 zákona č. 36/2005 Z.z.
34c) Zákon č. 448/2008 Z.z. v znení neskorších predpisov.
34d) § 31a zákona č. 245/2008 Z.z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a
o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 415/2021 Z.z.
35) § 54 ods. 3 zákona č. 245/2008 Z.z. v znení neskorších predpisov.
36) § 60 ods. 3 zákona č. 131/2002 Z.z. v znení zákona č. 455/2012 Z.z.
37) § 46 zákona č. 5/2004 Z.z. v znení neskorších predpisov.
37a) § 46a zákona č. 5/2004 Z.z. v znení zákona č. 488/2022 Z.z.
38) § 54 zákona č. 5/2004 Z.z. v znení neskorších predpisov.
39) § 52 zákona č. 5/2004 Z.z. v znení neskorších predpisov.
39a) § 2 ods. 2 zákona č. 378/2015 Z.z. o dobrovoľnej vojenskej príprave a o
zmene a doplnení niektorých zákonov.
40) Zákon č. 600/2003 Z.z. v znení neskorších predpisov.
41) § 12 ods. 1 zákona č. 305/2005 Z.z. v znení zákona č. 466/2008 Z.z.
42) § 23 zákona č. 245/2008 Z.z.
42a) Prvý oddiel až štvrtý oddiel siedmej hlavy ôsmej časti Občianskeho zákonníka.
43) § 717 Občianskeho zákonníka.
45) § 24a až 24d a 28 zákona č. 448/2008 Z.z. v znení neskorších predpisov.
46) Piata časť zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v
znení neskorších predpisov.
Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z.z. v znení neskorších
predpisov.
Zákon č. 65/2001 Z.z. o správe a vymáhaní súdnych pohľadávok v znení neskorších
predpisov.
47) § 88aa zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení
zákona č. 417/2013 Z.z.
48a) § 20b zákona č. 5/2004 Z.z. v znení neskorších predpisov.
48b) Zákon č. 177/2018 Z.z. o niektorých opatreniach na znižovanie administratívnej
záťaže využívaním informačných systémov verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých
zákonov (zákon proti byrokracii) v znení zákona č. 221/2019 Z.z.
49) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2016/679 z 27. apríla 2016
o ochrane fyzických osôb pri spracúvaní osobných údajov a o voľnom pohybe takýchto
údajov, ktorým sa zrušuje smernica 95/46/ES (všeobecné nariadenie o ochrane údajov)
(Ú.v. EÚ L 119, 4.5.2016) v platnom znení.
Zákon č. 18/2018 Z.z. o ochrane osobných údajov a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov.
50) Napríklad § 14 ods. 5 zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách
verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,
zákon č. 544/2010 Z.z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí
a rodiny Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.