Smernica - Inventarizácia majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov

Vydané: 26 minút čítania
ABC, s. r. o. Poprad
Vypracoval: Ing. Peter Dian – vedúci oddelenia metodiky účtovníctva (autor a správca predpisu)
Dňa: 18. 1. 202x
Podpis:  
Schválil: Ing. Gustáv Lička – ekonomický riaditeľ
Dňa: 20. 1. 202x
Podpis:  
Číslo výtlačku:  

Pod vzorom vnútropodnikovej smernice uverejňujeme odkaz, cez ktorý si môžete stiahnuť editovateľný súbor.

A. Úvodné ustanovenia

1. Účel a dôvod vydania predpisu

S cieľom určenia jednotného postupu pri inventarizácii majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov v spoločnosti ABC, s. r. o. sa vydáva táto smernica ustanovujúca predmet a postup inventarizácie, ako aj obsah príslušnej inventarizačnej dokumentácie, a to v súlade so zákonom č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve (ďalej len „zákon o účtovníctve“). Smernica je považovaná za účtovný záznam a je súčasťou účtovnej dokumentácie spoločnosti ABC, s. r. o.

2. Definícia pojmov

  1. Riadna inventarizácia – overenie stavu majetku a záväzkov v rámci uzávierkových prác pri vykonaní ročnej účtovnej závierky, t. j. ku dňu 31. 12. bežného roka.
  2. Mimoriadna inventarizácia – overenie stavu majetku a záväzkov v rámci vykonania mimoriadnej účtovnej závierky, t. j. k inému dňu ako k 31. 12. bežného roka.
  3. Fyzická inventúra – spôsob zistenia skutočného stavu hmotného majetku, príp. majetku nehmotnej povahy podľa jednotiek množstva vedených v účtovníctve (napr. v skladovej evidencii v ks, kg, m, m3 a pod.), t. j. spočítaním, vážením, meraním, technickým prepočtom pri voľne uloženom hromadnom materiáli, obhliadkou a pod.
  4. Dokladová inventúra – spôsob zistenia skutočného stavu pri pohľadávkach, záväzkoch, finančných investíciách, opravných položkách, rezervách a pod., t. j. pri majetku, pri ktorom nie je možné vykonať fyzickú inventúru, pričom správnosť zostatku príslušného účtu sa preverí na základe dokladov (účtovných dokladov, listín, zmlúv, spisov, korešpondencie a pod.) a účtovných zápisov.
  5. Kombinovaná inventúra – spôsob zistenia skutočného stavu kombináciou dokladovej a fyzickej inventúry najmä v prípadoch pozemkov, budov a stavieb, keď dokladovou inventúrou (výpis z katastra nehnuteľností) sa overujú vlastnícke práva k majetku a fyzickou inventúrou (obhliadkou) sa overuje skutočný stav.
  6. Inventúrny súpis – účtovný záznam zabezpečujúci preukázateľnosť účtovníctva obsahujúci údaje o vykonanej inventúre podľa § 30 ods. 2 zákona o účtovníctve.
  7. Inventarizačný zápis – účtovný záznam preukazujúci vecnú správnosť účtovníctva obsahujúci porovnanie stavu majetku, záväzkov, rozdielu majetku a záväzkov v inventúrnych súpisoch so stavom v účtovníctve s náležitosťami podľa § 30 ods. 3 zákona o účtovníctve.
  8. Inventarizačný rozdiel – rozdiel vzniknutý pri porovnaní skutočného stavu majetku, záväzkov, rozdielu majetku a záväzkov a stavu v účtovníctve.
  9. Manko – inventarizačný rozdiel vznikajúci v prípade, ak zistený skutočný stav je nižší ako stav v účtovníctve a ak ho nemožno preukázať účtovným záznamom.
  10. Schodok – označenie manka v prípade peňažných prostriedkov a cenín.
  11. Prebytok – inventarizačný rozdiel vznikajúci v prípade, ak zistený skutočný stav je vyšší ako stav v účtovníctve a ak ho nemožno preukázať účtovným záznamom.

3. Súvisiace predpisy

  1. Aktívne derogácie – zrušuje sa Smernica č. 6/2018 o inventúrach.
  2. Pasívne derogácie – žiadne.
  3. Nadradené predpisy – zákon o účtovníctve,
  • opatrenie MF SR č. 23 054/2002-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva (ďalej len „Postupy účtovania“).

 

B. Všeobecné a osobitné ustanovenia

1. Predmet inventarizácie

  • Predmetom riadnej inventarizácie je všetok majetok, záväzky a rozdiel majetku a záväzkov (vlastné imanie), ktoré spoločnosť ABC, s. r. o. vedie v účtovníctve, ako aj majetok a záväzky, ktoré sa v spoločnosti sledujú na podsúvahových účtoch. Vymedzenie a popis jednotlivých druhov majetku a záväzkov vo väzbe na účtový rozvrh spoločnosti je uvedený v prílohe č. 1 tejto smernice. V prípade majetku musí byť presne stanovené aj miesto jeho uloženia a mená osôb, ktoré sú za príslušný majetok zodpovedné.
  • Všetok majetok, záväzky a vlastné imanie musia byť aj predmetom mimoriadnej inventarizácie ku dňu predchádzajúcemu deň vstupu do likvidácie, ku dňu predchádzajúcemu deň účinnosti vyhlásenia konkurzu alebo vyrovnania, ku dňu predchádzajúcemu rozhodnému dňu, ku dňu skončenia likvidácie, ku dňu, keď bolo právoplatne rozhodnuté o zrušení konkurzu. Mimoriadna inventarizácia sa bude vykonávať aj pri iných situáciách, ktoré sa môžu vyskytnúť v súvislosti s podnikateľskou činnosťou, a to pri uzavretí dohody o hmotnej zodpovednosti so zamestnancom, pri vzniku mimoriadnej udalosti spojenej so živelnou pohromou, vlámaním, krádežou a pod., kedy sa vykoná inventarizácia toho druhu majetku, ktorého sa táto udalosť týka.

2. Postup inventarizácie

  • Inventarizácia vykonávaná pre každý jednotlivý druh majetku a záväzku podľa zoznamu v prílohe č. 1 zahŕňa ucelený komplex na seba nadväzujúcich prác, ktoré sa vykonávajú v týchto dielčích činnostiach a úkonoch:
    • overenie správneho ocenenia inventarizovaného majetku a záväzkov, zistenie účtovného stavu a jeho zapísanie do inventúrnych súpisov,
    • zistenie skutočného stavu jednotlivých položiek aktív a pasív vykonaním fyzickej alebo dokladovej inventúry, príp. kombináciou obidvoch a zapísanie zistených skutočností do inventúrnych súpisov,
    • porovnanie skutočne zisteného a účtovného stavu jednotlivých položiek majetku a záväzkov a vyčíslenie inventarizačných rozdielov,
    • zistenie príčin inventarizačných rozdielov a miery zodpovednosti hmotne zodpovedných pracovníkov,
    • rozhodnutie o vysporiadaní inventarizačných rozdielov,
    • zaúčtovanie inventarizačných rozdielov do účtovníctva,
    • posúdenie ocenenia majetku v účtovníctve vo vzťahu ku skutočnej úžitkovej hodnote dlhodobého majetku a predajnej, príp. úžitkovej cene zásob, ako aj k možným rizikám, stratám a znehodnoteniam, ktoré sú známe v čase vykonávania inventarizácie. Ak sa preukáže, že je potrebné v zmysle § 25 a § 26 zákona o účtovníctve znížiť účtovné ocenenie majetku, vyjadrí sa toto zníženie v účtovníctve podľa svojej povahy ako trvalé alebo prechodné.
  • Aktualizácia prehľadu inventarizovaného majetku a záväzkov. V priebehu účtovného obdobia je nevyhnutné zabezpečovať aktuálny prehľad inventarizovaného majetku a záväzkov podľa prílohy č. 1 tejto smernice, t. j. uvedenie všetkých druhov majetku a záväzkov evidovaných v účtovníctve spoločnosti podľa aktuálneho účtového rozvrhu, doplnenie novonadobudnutého majetku a záväzkov, vylúčenie vyradeného majetku a záväzkov, aktualizácia miest uloženia majetku a hmotne zodpovedných osôb. Ku dňu začiatku inventúry bude vyhotovený aktuálny súhrnný prehľad majetku a záväzkov podľa prílohy č. 1 tejto smernice. Za spracovanie aktualizácie prehľadu zodpovedá Ing. Michal Domák – vedúci oddelenia účtovnej evidencie.
  • Zistenie účtovného stavu. Ku dňu začiatku inventarizácie bude overená správnosť ocenenia inventarizovaného majetku a záväzkov v účtovníctve v súlade s ustanoveniami 4. časti zákona o účtovníctve a ustanoveniami Postupov účtovania. Následne bude do pripravených formulárov inventúrnych súpisov uvedený účtovný stav každého jednotlivého majetku a záväzkov. Za správnosť ocenenia a za správnosť uvedenia účtovného stavu do inventúrnych súpisov zodpovedá Ing. Michal Domák – vedúci oddelenia účtovnej evidencie.
  • Zistenie skutočného stavu. Skutočný stav jednotlivých položiek aktív a pasív sa vykonáva fyzickou, dokladovou, resp. kombinovanou inventúrou v súlade s časovým harmonogramom inventarizácie (pozri prílohu č. 2) a príkazom riaditeľa spoločnosti na vykonanie inventarizácie (pozri prílohu č. 3), ktorým sa určí presný termín konania inventúry. Presný termín vykonania inventarizácie bude stanovený formou príkazu tesne pred jej konaním. Zistený skutočný stav bude uvedený do pripravených formulárov inventúrnych súpisov každého jednotlivého majetku a záväzkov. Za správnosť zápisov do inventúrnych súpisov zodpovedá vedúci inventarizačnej komisie.
  • Zistenie príčin inventarizačných rozdielov a rozhodnutie o ich vysporiadaní. Nevyhnutnosťou procesu inventarizácie je posúdiť a zistiť príčiny inventarizačných rozdielov, ktoré môžu vzniknúť z objektívnych, ale aj zo subjektívnych dôvodov. Prvotný návrh na vysporiadanie inventarizačných rozdielov spracováva inventarizačná komisia, ktorá ho predkladá ekonomickému riaditeľovi a príslušnému priamemu nadriadenému hmotne zodpovedného pracovníka. Pokiaľ vzniknú inventarizačné rozdiely z objektívnych dôvodov (napr. rovnorodosť materiálu a jeho následná zámena, technologické straty pri zabezpečovaní prevádzky, neúmyselná zámena pri predaji, biologické vlastnosti niektorých druhov tovarov a pod.), je povinnosťou príslušného odborného útvaru do 3 mesiacov od obdržania príslušnej časti inventarizačného zápisu predložiť správu na predchádzanie vzniku danej situácie – napr. na zlepšenie organizácie práce, efektívnosti práce, využitie lepšej technológie a pod.. Pokiaľ vzniknú inventarizačné rozdiely zo subjektívnych dôvodov (napr. nedodržaním technologických postupov, nedôslednosťou zodpovedných pracovníkov, nezaúčtovaním prvotných dokladov a pod.), priamy nadriadený zodpovedného pracovníka je povinný predložiť do 14 dní od obdržania príslušnej časti inventarizačného zápisu správu s návrhom riešenia ekonomickému riaditeľovi a riaditeľovi pre ľudské zdroje. K zisteným mankám a prebytkom sa hmotne zodpovedné osoby majú právo vyjadriť. Pritom je potrebné analyzovať príčiny vzniku mánk a prebytkov a pri mankách uviesť, či ide o zavinené alebo nezavinené manká. V prípade manka je potrebné posúdiť mieru zavinenia hmotne zodpovedného pracovníka. V prípade zistenia, že za manko je zodpovedný v plnej miere hmotne zodpovedný pracovník, bude sa postupovať v súlade s existujúcimi právnymi normami (napr. Zákonník práce, Občiansky zákonník) až po hmotnú a trestnoprávnu zodpovednosť hmotne zodpovedného pracovníka.
  • Posúdenie ocenenia majetku v účtovníctve. Inventarizačná komisia posudzuje aj ocenenie majetku v účtovníctve vo vzťahu ku skutočnej úžitkovej hodnote dlhodobého majetku a predajnej, príp. úžitkovej cene zásob, ako aj k možným rizikám, stratám a znehodnoteniam, ktoré sú známe v čase vykonávania inventarizácie. Ak sa preukáže, že je potrebné v zmysle § 25 a § 26 zákona o účtovníctve znížiť účtovné ocenenie majetku, vyjadrí sa toto zníženie v účtovníctve podľa svojej povahy ako trvalé alebo prechodné. Uplatnenie § 26 zákona o účtovníctve sa uvedie v inventúrnom súpise. Oceňovanie sa realizuje v súlade so Smernicou č. 5/202x – Opravné položky a rezervy.

3. Inventarizačné komisie

  • Inventarizačné komisie sa budú vytvárať najmenej trojčlenné, pričom jeden člen bude poverený jej vedením. Členmi inventarizačnej komisie musia byť pracovníci, ktorí dobre poznajú inventarizované hospodárske prostriedky. Na vykonaní inventarizácie sa okrem členov inventarizačnej komisie zúčastňuje aj pracovník hmotne zodpovedný za hospodárske prostriedky, ktoré sú predmetom inventarizácie. Zároveň však inventarizáciu nemôžu vykonávať iba pracovníci, ktorí majú hmotnú zodpovednosť za jednotlivé predmety inventarizácie. Členmi inventarizačnej komisie tiež nemôžu byť pracovníci, ktorí účtujú pohyb inventarizovaných hospodárskych prostriedkov. Minimálne jeden člen inventarizačnej komisie musí byť nezainteresovanou osobou z prostredia mimo spoločnosti ABC, s. r. o. Základná štruktúra inventarizačných komisií je uvedená v prílohe č. 4 tejto smernice. Konečné zloženie inventarizačných komisií stanoví vo svojom príkaze na vykonanie inventarizácie generálny riaditeľ.
  • V prípade, že ide o inventúru, ktorá sa uskutočňuje z titulu zmeny hmotne zodpovednej osoby, je potrebné, aby sa na nej zúčastnil hmotne zodpovedný pracovník, ktorý odovzdáva funkciu a aj pracovník, ktorý preberie funkciu a preberie aj hmotnú zodpovednosť. Ak sa hmotne zodpovedný pracovník nemôže zúčastniť na vykonaní fyzickej inventúry a nijakého pracovníka pred začatím inventúry za seba neurčil, vykoná sa inventúra za účasti pracovníka, ktorého určí priamy nadriadený príslušného pracovníka. Ak sa inventúra vykonáva v prevádzke, kde pracuje kolektív hmotne zodpovedných pracovníkov, musí byť každému členovi kolektívu hmotne zodpovedných pracovníkov umožnená účasť na vykonaní inventúry.
  • Úlohou inventarizačnej komisie je príprava a vykonanie fyzickej alebo dokladovej inventúry majetku a záväzkov v jednotlivých zložkách účtovnej jednotky a zabezpečenie všetkých ďalších inventarizačných prác. Samotný postup pri inventarizácii musí byť organizovaný tak, aby sa zabezpečilo úplné a správne zistenie skutočných stavov majetku a záväzkov bez narušenia prevádzky účtovnej jednotky. Za kompletnú realizáciu úloh inventarizačnej komisie zodpovedá vedúci tejto komisie. Najdôležitejšími činnosťami inventarizačnej komisie sú:

Pred začiatkom inventúry:

  • preverenie platnosti tejto smernice,
  • príprava inventarizačných písomností, inventúrnych súpisov, prerokovanie presného času inventúry so zodpovednými pracovníkmi a zabezpečenie ich prítomnosti,
  • kontrola, či boli uzavreté platné dohody o hmotnej zodpovednosti s príslušnými pracovníkmi,
  • prevzatie všetkých podkladov, ktoré neboli zaúčtované, od príslušných vedúcich pracovníkov,
  • prevzatie písomného prehlásenia o úplnosti inventarizovaného majetku od príslušných vedúcich pracovníkov,
  • ískanie prehlásenia o úplnosti operatívnej a účtovnej evidencie od pracovníkov účtovnej evidencie,
  • kontrola, či je majetok pripravený k inventúre.

V priebehu výkonu inventúry:

  • zistiť skutočné stavy majetku, záväzkov, vlastného imania
  • vyhotoviť inventúrne súpisy s podpismi hmotne zodpovedných pracovníkov a členov inventarizačnej komisie,
  • zistiť dubiózny majetok (neupotrebiteľný, prebytočný a nevyužitý) s návrhom, ako má byť s ním naložené,
  • zistiť úroveň ochrany a údržby inventarizovaného majetku, zistiť poškodenie alebo znehodnotenie majetku a analyzovať príčiny, spôsob a rozsah poškodenia majetku,
  • zistiť stav nedokončených investícií,
  • zistiť druhy a objemy nevyužitých, poškodených a znehodnotených zásob, ich príčiny a vypracovať návrh na ich likvidáciu, resp. kapitalizáciu,
  • vykonať posúdenie ocenenia majetku v účtovníctve vo vzťahu k jeho skutočnej úžitkovej hodnote s cieľom zabezpečenia trvalého alebo prechodného ocenenia majetku v účtovníctve,
  • analyzovať stav v záväzkovo-pohľadávkových vzťahoch, navrhnúť pohľadávky na odpísanie, podať návrh na ďalšiu realizáciu pohľadávok a záväzkov.

Po ukončení inventúry:

  • odsúhlasiť zistené skutočné stavy majetku s ich stavmi v účtovníctve,
  • vyčísliť prípadné inventarizačné rozdiely a zistiť príčiny ich vzniku; ku každému prípadu vzniknutého rozdielu uviesť, či ide o rozdiely zavinené alebo nezavinené, k zisteným inventarizačným rozdielom zabezpečiť vyjadrenie hmotne zodpovedného pracovníka,
  • vypracovať prvotný návrh na vysporiadanie inventarizačných rozdielov,
  • vyhotoviť inventarizačný zápis so všetkými náležitosťami podľa tejto smernice, resp. podľa príkazu na vykonanie inventarizácie.

4. Inventúrne súpisy

  • Inventúrne súpisy sa vyhotovujú pri riadnej inventarizácii v troch vyhotoveniach. Jedno vyhotovenie je určené pracovníkom spracovávajúcim účtovníctvo, druhé vyhotovenie útvaru, v pôsobnosti ktorého bola vykonaná inventúra a tretie vyhotovenie je súčasťou inventarizačného zápisu inventarizačnej komisie. V prípade mimoriadnej inventarizácie konanej pri odovzdaní a preberaní majetku hmotne zodpovednými osobami sa spracováva viac vyhotovení – aj pre odovzdávajúcu osobu aj pre preberajúcu osobu. Pri prípadnom vlámaní, resp. krádeži je potrebné spracovať vyhotovenie aj pre orgány činné v trestnom konaní. Pri vyhotovovaní inventúrnych súpisov je potrebné dodržiavať tieto zásady:
    • Kvôli lepšiemu prehľadu a ľahkému porovnaniu skutočných stavov s účtovnými sa uvádzajú v inventúrnych súpisoch aj účtovné stavy.
    • Inventúrne súpisy sa vyhotovujú samostatne podľa pracovníkov zodpovedných za majetok a podľa miest, kde sa nachádzajú (napr. podľa jednotlivých skladov). Ak v objekte, kde sa uskutočňuje inventarizácia, nachádza sa aj majetok, ktorý nie je vo vlastníctve účtovnej jednotky (napr. majetok vypožičaný, prenajatý, predaný, ale ešte neprevzatý a pod.), zaznamená sa tento majetok do osobitných inventúrnych súpisov podľa jednotlivých vlastníkov tak, aby pri zúčtovaní inventarizácie bol správne zahrnutý do účtovníctva. Následne sa uskutoční rekapitulácia za účtovnú jednotku ako celok na samostatnom inventúrnom súpise.
    • Inventúrne súpisy sa usporadúvajú tak, aby sa majetok zachytený v nich dal ľahko porovnať so stavmi v účtovníctve alebo v operatívnej evidencii. Zistené skutočné stavy majetku a záväzkov uvedené v inventúrnych súpisoch je potrebné zúčtovať v takom členení, ktoré je totožné s účtovým rozvrhom použitých analytických a syntetických účtov účtovnej jednotky.
    • Inventúrne súpisy sa vyhotovujú súčasne pri vykonávaní inventúr alebo bezprostredne po ich ukončení.
    • Nevyhnutné je zabezpečiť preukaznosť inventúrnych súpisov ich vecnou a formálnou úplnosťou v zmysle zákona o účtovníctve a tejto smernice. Zápisy musia byť vykonávané zrozumiteľne, prehľadne a spôsobom zaručujúcim ich trvanlivosť, t. j. tak, aby sa zabránilo neoprávneným zmenám a úpravám zápisov. Opravy v inventúrnych súpisoch sa môžu vykonávať iba v súlade s § 34 zákona o účtovníctve, t. j. opravu zápisov v inventúrnych súpisoch je nutné vykonať tak, aby bolo možné určiť osobu, ktorá opravu vykonala (uviesť meno, priezvisko a podpis), dátum vykonania opravy a z vykonanej opravy musí byť možné zistiť obsah pôvodného zápisu. Ak sa oprava týka skutočných stavov hospodárskych prostriedkov, opravu musia podpísať členovia inventarizačnej komisie a hmotne zodpovední pracovníci, ktorí vykonávali fyzický súpis. Aby sa predišlo dodatočnému spochybňovaniu, opravy musia byť písomne zdôvodnené. Opravy cien a výpočtov podpíše pracovník, ktorý opravy vykonal. Tieto chybné zápisy sa opravujú tak, že chybné číslo sa prečiarkne a vedľa sa napíše správne číslo, pričom k tomu pripojí svoje meno, priezvisko a podpis pracovník, ktorý údaj opravil.
    • V spoločnosti ABC, s. r. o. sa používajú inventúrne súpisy podľa vzorov uvedených v prílohe č. 5 až 9. Pre ostatné druhy majetku a záväzkov, rozdielu majetku a záväzkov neuvedené v týchto prílohách sa vyhotovia individuálne inventúrne súpisy s podmienkou, aby obsahovali náležitosti § 30 ods. 2 zákona o účtovníctve.

5. Inventarizačné zápisy

  • Po vykonaní inventarizácie členovia inventarizačnej komisie sú povinní vyhotoviť inventarizačný zápis o priebehu a výsledku inventúry – ako určitú súhrnnú správu pre potreby uskutočnenia ďalších potrebných úkonov nadväzujúcich na výsledky inventarizácie. Inventarizačný zápis (datovaný a podpísaný členmi inventarizačnej komisie) musí popri náležitostiach vyplývajúcich z § 30 ods. 3 zákona o účtovníctve obsahovať tieto údaje:
    • označenie druhu uskutočňovanej inventarizácie (riadna, resp. mimoriadna s uvedením dôvodu vykonania),
    • označenie vnútropodnikového dokumentu, na základe ktorého sa inventarizácia vykonala,
    • špecifikácia inventarizovaného majetku, jeho umiestnenie a mená zodpovedných pracovníkov,
    • mená členov inventarizačnej komisie a mená ďalších osôb zúčastnených pri inventarizácii,
    • prehľad vyhotovených inventúrnych súpisov určených na vyúčtovanie inventarizačných rozdielov,
    • prehľad zistených inventarizačných rozdielov a príčiny ich vzniku,
    • návrh na vysporiadanie inventarizačných rozdielov,
    • návrhy na riešenie zisteného stavu v prípadoch dubiózneho majetku, poškodených alebo inak znehodnotených zásob, pohľadávok a záväzkov či ďalších zistených nedostatkov (napr. v ochrane majetku, spôsobe skladovania a pod.),
    • prehľad výsledkov vyplývajúcich z posúdenia reálnosti ocenenia majetku a záväzkov.
  • K inventarizačnému zápisu je potrebné priložiť všetky doklady súvisiace s inventúrami – predovšetkým očíslované a usporiadané inventúrne súpisy, prehlásenia zodpovedných pracovníkov o tom, že všetky doklady týkajúce sa spravovaného majetku boli odovzdané na zaúčtovanie, prehlásenie o nezatajení majetku pred inventarizáciou, prehľad o prírastkoch a úbytkoch ovplyvňujúcich zistené stavy majetku a pod.
  • V spoločnosti ABC, s. r. o. sa používajú inventúrne súpisy podľa vzorov uvedených v prílohe č. 10.

 

C. Záverečné ustanovenia

1. Záväznosť: Smernica je záväzná pre všetkých zamestnancov spoločnosti ABC, s. r. o.

2. Platnosť a účinnosť: Smernica nadobúda účinnosť dňom vydania.

3. Zodpovednosť za kontrolu: Kontrolou dodržiavania smernice je poverený ekonomický riaditeľ.

4. Sankcie: Nedodržiavania tejto smernice sa klasifikuje ako porušenie pracovnej disciplíny s následkami podľa Pracovného poriadku.

Prílohy:

Príloha č. 1 – Prehľad inventarizovaného majetku a záväzkov

Príloha č. 2 – Časový harmonogram riadnej inventarizácie k 31. 12. bežného roka

Príloha č. 3 – Príkaz na vykonanie inventarizácie

Príloha č. 4 – Základná štruktúra zloženia inventarizačných komisií

Príloha č. 5 – Vzor listu inventúrneho súpisu dlhodobého nehmotného majetku

Príloha č. 6 – Vzor listu inventúrneho súpisu dlhodobého finančného majetku a krátkodobých cenných papierov

Príloha č. 7 – Vzor listu inventúrneho súpisu zásob

Príloha č. 8 – Vzor listu inventúrneho súpisu pokladnice

Príloha č. 9 – Vzor listu inventúrneho súpisu pohľadávok a záväzkov

Príloha č. 10 – Vzor inventarizačného zápisu

 

Príloha č. 1:                                    

Prehľad inventarizovaného majetku a záväzkov

Druh majetku
a záväzkov
Bližší popis majetku a záväzkov Účet (v účt. rozvrhu spoločnosti) Miesto uloženia majetku Osoba hmotne zodpovedná za majetok
         
         
         
         

 

Príloha č. 2:                     

Časový harmonogram riadnej inventarizácie k 31. 12. bežného roka

Inventarizácia všetkých druhov majetku a záväzkov musí byť uskutočnená podľa príkazu generálneho riaditeľa spoločnosti v období podľa tabuľky.

Pozn.: Táto tabuľka obsahuje len časť harmonogramu (konkrétne pre dlhodobý nehmotný majetok a finančné účty), pre potreby praxe je potrebné vypracovať harmonogram pre všetky druhy majetku a záväzkov podľa účtového rozvrhu.

Druh majetku

Účet, analyt. účet, účt. skupina (podľa účt. rozvrhu)

Spôsob vykonania
inventúry

termíny

Dlhodobý nehmotný majetok (DNM)      
–       zriaďovacie výdavky 011 dokladová K 31.12.
–       aktivované náklady na vývoj 012.01 dokladová K 31.12.
–       softvér I. 013.01 fyzická, dokladová K 31.12.
–       softvér II. 013.02 fyzická, dokladová K 31.12.
–       oprávky k zriaďovacím výdavkom 071 dokladová K 31.12.
–       oprávky k aktivovaným nákladom na vývoj 072.01 dokladová K 31.12.
–       oprávky k softvéru I. 073.01 dokladová K 31.12.
–       oprávky k softvéru II. 073.02 dokladová K 31.12.
–       opravná položka k jednotl. druhom DNM 091.XY dokladová K 31.12.
Finančné účty      
–       pokladnica EUR 211.01 fyzická K 30.6., 31. 12.
–       pokladnica USD 211.02 fyzická K 30.6., 31. 12.
–       ceniny I. 213.01 fyzická K 31.12.
–       bankový účet I. 221.01 dokladová K 31.12.
–       bankový účet II. 221.02 dokladová K 31.12.
–       krátkodobý bankový úver I. 231.01 dokladová K 31.12.
–       podielové listy I. 251.01 fyzická, dokladová K 31.12.
-       opravná položka k podielovým listom I. 291.01 dokladová K 31.12.
       
       

Pozn.: Pri vykonaní inventúry sa musí preukázať stav hmotného majetku ku dňu, ku ktorému sa zostavuje účtovná závierka údajmi fyzickej inventúry upravenými o prírastky a úbytky uvedeného majetku za dobu od ukončenia fyzickej inventúry (v priebehu posledných troch mesiacov účtovného obdobia) do konca účtovného obdobia, príp. za dobu od začiatku nasledujúceho účtovného obdobia do dňa ukončenia fyzickej inventúry v januári tohto účtovného obdobia.

 

Príloha č. 3:     

                                Príkaz č. ...... na vykonanie inventarizácie

Generálny riaditeľ v súlade s ustanoveniami Smernice č. 6/202x nariaďuje vykonať:

–       riadnu* inventarizáciu ku dňu 31. 12. .....,

–       mimoriadnu* inventarizáciu ku dňu .............. z dôvodu ...............................................................

* (nehodiace sa prečiarknuť)

Termín konania jednotlivých inventúr sa stanovuje na obdobie od .............. do ................ takto:

Dlhodobý nehmotný majetok ..............................
Dlhodobý hmotný majetok ..............................
Nedokončené investície ..............................
Poskytnuté preddavky na dlhodobý majetok ..............................
Finančné investície ..............................
Zásoby ..............................
Finančné účty ..............................
Zúčtovacie vzťahy ..............................
Kapitálové účty a dlhodobé záväzky ..............................

Do začatia inventúr, t. j. do ............... nariaďujem vykonať aktualizáciu prehľadu inventarizovaného majetku a záväzkov podľa prílohy č. 1 tejto smernice.

Zodpovedný: ..........................................................

Do začatia inventúr, t. j. do ............... nariaďujem overiť správnosť ocenenia inventarizovaného majetku a záväzkov v účtovníctve a účtovný stav každého jednotlivého majetku a záväzkov zapísať do príslušných formulárov inventúrnych súpisov.

Zodpovedný: ..........................................................

Vykonaním inventúr poverujem inventarizačné komisie v tomto zložení:

  1. 1.      inventúra: dlhodobý hmotný a nehmotný majetok, nedokončené investície, poskytnuté preddavky na dlhodobý majetok

(Uvedú sa tu konkrétne mená, pričom jeden člen je určený ako vedúci komisie.)

  1. 2.      inventúra: finančné investície, kapitálové účty a dlhodobé záväzky

(Uvedú sa tu konkrétne mená, pričom jeden člen je určený ako vedúci komisie.)

  1. 3.      inventúra: zásoby

(Uvedú sa tu konkrétne mená, pričom jeden člen je určený ako vedúci komisie.)

  1. 4.      inventúra: zúčtovacie vzťahy

(Uvedú sa tu konkrétne mená, pričom jeden člen je určený ako vedúci komisie.)

Správu o vykonaní inventarizácie (inventarizačný zápis) predložia vedúci inventarizačných komisií v súlade s Smernicou č. 6/202x dňa .................. generálnemu riaditeľovi spoločnosti.

V ............... dňa .................                                                                          .......................................

      generálny riaditeľ

 

 

Príloha č. 4:                     

Základná štruktúra zloženia inventarizačných komisií

Inventúra: dlhodobý hmotný a nehmotný majetok, nedokončené investície, poskytnuté preddavky na dlhodobý majetok – zástupca divízie majetku (3), zástupca útvaru ekonomiky, zástupca útvaru controllingu, nezávislý pracovník spoločnosti, zástupca nezávislej organizácie.

Inventúra: finančné investície, kapitálové účty a dlhodobé záväzky – zástupca útvaru marketingu a rozvoja, zástupca útvaru controllingu, zástupca útvaru ekonomiky, nezávislý pracovník spoločnosti, zástupca nezávislej organizácie.

Inventúra: zásoby – zástupcovia divízií (po 2), zástupca Útvaru ekonomiky, nezávislý pracovník spoločnosti, zástupca nezávislej organizácie.

Inventúra: zúčtovacie vzťahy – zástupca útvaru ekonomiky (2), zástupca útvaru marketingu a rozvoja, zástupca útvaru controllingu, zástupcovia divízií, nezávislý pracovník spoločnosti, zástupca nezávislej organizácie

Pozn.: Na vykonaní inventarizácie okrem členov inventarizačnej komisie sa zúčastňuje aj pracovník hmotne zodpovedný za hospodárske prostriedky, ktoré sú predmetom inventarizácie.

 

Príloha č. 5:                                    

Vzor listu inventúrneho súpisu dlhodobého nehmotného majetku

Inventúra nehmotného majetku konaná v dňoch:

-             začatie: .........................................

-             vykonanie: ...................................

-             skončenie: ....................................

 

Názov a sídlo účtovnej jednotky: ..........................................................................

Prevádzka (divízia): ...........................(miesto uloženia majetku) .........................

 

Druh majetku:    ....................................................................................

Bližšia špecifikácia majetku:        ................................................................

Hmotne zodpovedná osoba:          ...............................................................

Účtovný stav k ...................:           Obstarávacia cena: ......................... eur

                                                           Oprávky: ........................................ eur

                                                           Zostatková cena: ............................ eur

Skutočný stav zistený inventúrou k ..... (v eur)
Doklad overujúci skutočný stav: .................................................. (napr. faktúra, zmluva a pod.)
Stav podľa dokladu o zostatkovej cene: .............................................................
Odporúčania na posúdenie reálnosti ocenenia majetku:......................................

Poznámky: .............................................................................................................................................................................

 

Za vykonanie inventúry zodpovedá (meno a podpis): .................................................

Dátum vyhotovenia inventúrneho súpisu: ...................................................................     

 

Pozn.: Vzor listu inventúrneho súpisu dlhodobého hmotného majetku má analogickú štruktúru, s jediným rozdielom, že trvalé zníženie hodnoty majetku sa musí bližšie špecifikovať, a to či vzniklo v dôsledku opotrebenia alebo škody.

 

Príloha č. 6:

Vzor listu inventúrneho súpisu dlhodobého finančného majetku a krátkodobých cenných papierov

Inventúra dlhodobého finančného majetku a krátkodobých cenných papierov konaná v dňoch:

-             začatie: .........................................

-             vykonanie: ...................................

-             skončenie: ....................................

 

Názov a sídlo účtovnej jednotky: ..............................................................................................

Prevádzka (divízia): ................................... (miesto uloženia majetku).....................................

Inventarizovaný majetok:              napr. 063 – Realizovateľné cenné papiere a podiely

Bližšia špecifikácia majetku:        .................................................... (napr. vklad do ZI s. r. o. ........)

Hmotne zodpovedná osoba:          ....................................................

Účtovný stav k ...................:           Množstvo: .................................. (ks)

Cena obstarania                – jednotková: ......................... eur

                                                                                         – celková: .............................. eur

Skutočný stav zistený inventúrou k ..... (v eur)
Doklad overujúci skutočný stav: ..................... (napr. spoločenská zmluva, výpis z obchod. registra a pod.)Množstvo: ........................................ (ks)               Cena obstarania:................................. (eur)
Odporúčania na posúdenie reálnosti ocenenia majetku a záväzkov: ....................................

Poznámky: .............................................................................................................

 

Za vykonanie inventúry zodpovedá (meno a podpis): ..........................................

Dátum vyhotovenia inventúrneho súpisu: .............................................................

 

Príloha č. 7:   

                                                 Vzor listu inventúrneho súpisu zásob

Inventúra zásob konaná v dňoch:

-             začatie: .........................................

-             vykonanie: ...................................

-             skončenie: ....................................

 

Názov a sídlo účtovnej jednotky: ........................................................................................

Prevádzka (divízia): .................................... (miesto uloženia majetku) .............................

 

Inventarizovaný majetok:                            napr. 112 – Materiál na sklade

Bližšia špecifikácia zásob: ................................................................. (skladová položka)

Hmotne zodpovedná osoba: ...............................................................

Účtovný stav k ...................:           Množstvo: ...................................... (napr. kg)

                                                           Jednotková cena: ........................... (napr. eur/kg)

                                                           Celková cena: ................................. eur

Skutočný stav zistený inventúrou k ..... (v eur)
Množstvo: ........................................... (kg)            Celková cena:......................................... (eur)
Doklad overujúci skutočný stav: .................................................. (napr. faktúra, zmluva, skladový list a pod.)
Odporúčania na posúdenie reálnosti ocenenia majetku a záväzkov: ....................................

Poznámky: .....................................................................................................................................................

 

Za vykonanie inventúry zodpovedá (meno a podpis): ...................................................................................................

Dátum vyhotovenia inventúrneho súpisu: .................................................................................................................

 

Príloha č. 8:                                                   

Vzor listu inventúrneho súpisu pokladnice

Inventúra pokladnice konaná v dňoch:

-             začatie: .........................................

-             vykonanie: ...................................

-             skončenie: ....................................

Názov a sídlo účtovnej jednotky: ..........................................................................................................................................

Prevádzka (divízia): ................................................ (miesto uloženia majetku) .................................................................

Inventarizovaný majetok:              211.ABXY – Pokladnica (EUR)

Hmotne zodpovedná osoba:               ..............................................................................................................................

Účtovný stav k .........................:     ................................................ (EUR)

Skutočný stav pokladničnej hotovosti zistený inventúrou k .....

Počet kusov

Stav hotovosti (eur)

Inventárne rozdiely (eur)

mince

papierové bankovky

manko (schodok)

prebytok

0,01

0,02

0,05

0,10

0,20

0,50

1

2

5

10

20

50

100

200

500

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stav v eur

 

S

S

S

S

S

S

S

 

S

S

S

S

S

S

S

 

 

 

 

                                         

 

Za vykonanie inventúry zodpovedá (meno a podpis): ........................................................................................................

Dátum vyhotovenia inventúrneho súpisu: ......................................................................................................................

 

Príloha č. 9:                                    

Vzor listu inventúrneho súpisu pohľadávok a záväzkov

Inventúra pohľadávok a záväzkov konaná v dňoch:

-             začatie: .........................................

-             vykonanie: .....................................

-             skončenie: ....................................

 

Názov a sídlo účtovnej jednotky: .....................................................................................

Prevádzka (divízia): ..................... (miesto uloženia majetku) .........................................

Hmotne zodpovedná osoba: .....................................

P. č. Pohľadávka, resp. záväzok Účtovný stav k ........... Skutočný stav zistený inventúrou k ..........
číslo účtu

veriteľ,
resp. dlžník

MD D Dátum
splatnosti
Spôsob
zisťovania
Doklad overujúci skutočný stav Stav podľa dokladu Dátum splatnosti
MD D
                     
                     

 

P. č. Informácia o ošetrovaní pohľad., resp. záväzku Informácie o vymožiteľnosti s odôvodnením   Odporúčanie na posúdenie reálnosti ocenenia pohľadávok, resp. záväzkov, návrh na riešenie
upomienky uznanie dlhu súdne vymáhanie iné   Zníženie stavu pohľadávok Zvýšenie záväzkov Tvorba opravných  položiek
  prechodné(oprav. položky) trvalé (odpis)    
                     
                     

Poznámky: ...........................................................................................

Za vykonanie inventúry zodpovedá (meno a podpis): .........................................

Dátum vyhotovenia inventúrneho súpisu: .......................................................

Príloha č. 10:            

Vzor inventarizačného zápisu (všeobecne pre majetok a záväzky)

 

Deň začatia inventarizácie:..........................................................

Deň skončenia inventarizácie:.......................................................

 

Názov a sídlo účtovnej jednotky: .....................................................................................

Výsledky vyplývajúce z porovnania skutočného stavu majetku, záväzkov a rozdielu majetku a záväzkov s účtovným stavom:

Názov a číslo účtu Účtovný stav v eur Skutočný stav v eur zistený inventúrou Inventarizačný rozdiel v eur (manko/prebytok)