Uplynutie lehoty na podanie daňového priznania a sankcie

Vydané: 7 minút čítania

Aké sú možnosti podania daňového priznania k dani z príjmov za zdaňovacie obdobie 2019 aj po uplynutí lehoty na jeho podanie po skončení pandémie bez toho, aby správca dane uložil pokutu za jeho podanie po ustanovenej lehote podľa § 21 ods. 1 zákona č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 67/2020 Z. z.)? Je žiadosť o odpustenie zmeškania lehoty alebo odkladu platenia dane spoplatnená?

Podľa § 2 ods. 3 zákona č. 67/2020 Z. z. sa obdobie pandémie pre opatrenia uvedené v tomto ustanovení považujú za skončené. Medzi nimi sú uvedené aj opatrenia z oblasti dane z príjmov, ktoré sú obsiahnuté v ust. § 21 – 24a zákona č. 67/2020 Z. z. Podanie daňového priznania k dani z príjmov za zdaňovacie obdobie 2019 (ďalej len „ DP“) upravoval počas obdobia pandémie § 21 zákona č. 67/2020 Z. z. Toto ustanovenie umožňovalo daňovníkovi podať daňové priznanie aj v inom ako v riadnom termíne podľa § 49 ods. 2 zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“), t. j. aj po 31. marci 2020, ale aj počas pandémie kedykoľvek, pričom daňovník nemal povinnosť daň uvedenú v tomto priznaní aj zaplatiť. Sumu tejto dane zaplatil daňovník tiež kedykoľvek, ale najneskôr do konca kalendárneho mesiaca po skončení obdobia pandémie.

Podľa údajov z finančného riaditeľstva o počte podaných daňových priznaní v riadnom termíne alebo počas obdobia pandémie kedykoľvek bez ohľadu, na to, či podali oznámenie o predĺžení lehoty na jeho podanie alebo nie, podalo daňové priznanie v riadnom termíne až 75 % daňovníkov a k 30. 9. 2020 podalo daňové priznanie už 89 % daňovníkov. Išlo prevažne o daňovníkoch, ktorí v podanom priznaní vykazovali daňové preplatky, a tieto žiadali vrátiť, ale išlo aj o daňovníkoch, ktorí napr. pri žiadostiach o dotácie, pri projektoch na získanie finančných prostriedkov z európskych fondov, verejné súťaže, mali povinnosť predkladať posledné daňové priznanie k dani z príjmov, ktorým je daňové priznania za obdobie 2019 a aj účtovnú závierku za účtovné obdobie 2019.

Daňové preplatky správca dane vrátil v ustanovenej 40-dňovej lehote, ak daňovník vyplniť žiadosť o vrátenie daňového preplatku v daňovom priznaní. Ináč tomu nebude pri vrátení daňového nedoplatku ani pri podaní daňového priznania podaného do 2. 11. 2020 a neskôr. Ak nevyplnil daňovník túto časť daňového priznania, na vrátenie daňového preplatku musí podať žiadosť o jeho vrátenie podľa § 79 ods. 1 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“), potom správca dane vrátil preplatok do 30 dní od doručenia žiadosti. Ak daňovník nepodá žiadosť o vrátenie daňového preplatku, správca dane preplatok nevrátil a po uplynutí lehoty zániku práva vyrubiť daň podľa § 79 ods. 5 daňového poriadku stáva sa tento preplatok príjmom štátneho rozpočtu.

Predpokladá sa, že podanie daňového priznania v lehote po skončení pandémie sa bude týkať prevažne daňovníkov, ktorí vykážu v podanom priznaní daňovú povinnosť. Podľa § 21 zákona č. 67/2020 Z. z. mal daňovník alebo iná osoba povinná podať daňové priznanie (dedič, platiteľ dane, konkurzný správca ) podať a daň zaplatiť v lehote do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie, t. j. do 31. 10. 2020. Keďže tento deň pripadol na sobotu, podľa § 27 ods. 4 daňového poriadku lehota na plnenie sa posúva na najbližší pracovný deň, ktorým je pondelok 2. 11. 12020. Táto lehota sa považuje za zachovanú, pričom všetky ďalšie povinnosti určené pre podanie daňového priznania a zaplatenie dane, zostávajú v platnosti tak, ako sú upravené v § 49 ZDP.

Ak daňovník nepodal daňové priznanie v tejto lehote (2. 11. 2020), správca dane uloží pokutu podľa § 155 ods. 1 písm. a) daňového poriadku od 30 € do 16 000 €. Ak daňovník podá daňové priznanie v lehote, t. j. do 2. 11. 2020, ale daň uvedenú v podanom priznaní nezaplatí v tejto lehote, správca dane vyrubí úrok podľa § 156 ods. 1 a 2 daňového poriadku.

Pokiaľ však daňovník z dôvodu karantény (ako závažný dôvod) a z dôvodu obmedzenia slobody pohybu a pobytu zákazom vychádzania podľa uznesenia vlády SR č. 678/2020 nemohol podať daňové priznanie v zákonnej lehote, môže tento daňovník požiadať o odpustenie zmeškania lehoty podľa § 29 daňového poriadku. Daňovník požiada o odpustenie zmeškania lehoty najneskôr do 30 dní odo dňa, kedy odpadli dôvody zmeškania a v tej istej lehote urobí zmeškaný úkon, t. j. podá daňové priznanie. Ak je daňovník v karanténe, po skončení karantény, t. j. kedy odpadol dôvod zmeškania lehoty, daňovník vykoná zmeškaný úkon, ktorým je podanie daňového priznania.

Spolu s daňovým priznaním podá aj žiadosť o odpustenie zmeškania lehoty, v ktorej uvedie dôvody zmeškania lehoty na podanie daňového priznania a daň uvedenú v daňovom priznaní aj zaplatí. Správca dane posúdi dôvody zmeškania lehoty uvedené v žiadosti a po ich posúdení odpustí zmeškanie lehoty vydaním rozhodnutia o odpustení zmeškania lehoty. Ak správca dane odpustí zmeškanie lehoty na podanie priznanie a aj na zaplatenie dane, neuplatní voči tomuto daňovníkovi žiadne sankcie. Správny poplatok na žiadosť o odpustenie zmeškania lehoty podľa osobitného predpisu (zákona č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch v z. n. p.) sa podľa § 19 zákona č. 67/2020 Z. z. neplatí. Pre opatrenia v oblasti správnych poplatkov sa podľa § 2 ods. 3 zákona č. 67/2020 Z. z. obdobie pandémie neskončilo a § 19 zákona č. 67/2020 Z. z. je naďalej platné.

Príklad:Daňovníkovi 15. 11. 2020 odpadnú dôvody zmeškania lehoty (skončí karanténa) na podanie daňového priznania a zaplatenie dane. Podľa § 29 daňového poriadku, daňovník požiada najneskôr do 30 dní od odo dňa, kedy odpadli dôvody zmeškania a v tej istej lehote urobí zmeškaný úkon. Do 30 dní (od 15. 11. 2020 do 15. 12. 2020) odo dňa, kedy odpadli dôvody zmeškania lehoty, podá daňové priznanie a zaplatí daň a zároveň podá aj žiadosť o odpustenie zmeškania lehoty.

V prípade, že daňovník podal daňové priznanie v lehote, ale nezaplatil daň uvedenú v daňovom priznaní a z objektívnych ekonomických dôvodov sa dostal do finančných ťažkostí, daňovník má možnosť využiť inštitút odkladu platenia dane alebo platenia dane v splátkach a vyhnúť sa tak vymáhaniu daňového nedoplatku správcom dane aj prostredníctvom daňového exekučného konania. Daňový poriadok umožňuje podať žiadosť o povolenie odkladu platenia dane alebo platenia dane v splátkach podľa § 57 daňového poriadku pri splnení podmienok uvedených v tomto ustanovení, napr. dlžná suma dane nad 3 000 € musí byť zabezpečená záložným právom, odklad možno povoliť najviac na 24 mesiacov od splatnosti dane.

Je však potrebné uviesť podstatné navrhované legislatívne úpravy odkladu platenia dane, že z dôvodu širšieho využitia tohto inštitútu a nielen z dôvodu dane z príjmov, ale aj pri iných daniach, sa navrhuje (práve v období pandémie je to aktuálne) zníženie základnej úrokovej sadzby za dobu povoleného odkladu platenia dane z 10 % na 3 %, čo bude veľmi výhodné pre daňovníka. Ďalšia pozitívna legislatívna úprava je, že odklad platenia dane povolí správca dane odo dňa splatnosti dane, a to aj spätne (nie od doručenia rozhodnutia o povolení odkladu platenia dane alebo platenia dane v splátkach ako je tomu doteraz), aby nevznikol daňovníkovi daňový nedoplatok a musel platiť úrok z omeškania s platbou dane do dňa doručenia tohto rozhodnutia. Uvedené legislatívne úpravy § 57 daňového poriadku sa budú vzťahovať aj na žiadosti o povolenie odkladu platenia dane alebo platenia dane v splátkach podané pred účinnosťou tejto novely daňového poriadku, aj napriek tomu, že tieto legislatívne úpravy § 57 daňového poriadku budú účinné od 1. 1. 2021. Žiadosť o povolenie odkladu platenia dane alebo platenie dane v splátkach je poplatná podľa zákona o správnych poplatkoch, ale v období pandémie sa poplatok za túto žiadosť neplatí. Pre úplnosť je potrebné uviesť, že neplatenie správneho poplatku podľa § 19 zákona č. 67/2020 Z. z. sa vzťahuje na všetky žiadosti o vykonanie spoplatneného úkonu alebo konania správcom dane alebo finančným riaditeľstvom podaných v období pandémie.

Uvedený postup sa rovnako vzťahuje aj na prípady, ak podá daňovník v období pandémie dodatočné daňové priznanie za iné zdaňovacie obdobie alebo podá daňové priznanie za iné zdaňovacie obdobie, ktoré doteraz nepodal.