Pri kompletizácii dokladov k ročnému ohláseniu o vzniku odpadov a nakladaním s ním máme každý rok problémy s kódmi nakladania odpadov u niektorých odberateľov odpadov. Je na základe platnej právnej úpravy možné od odberateľov žiadať tieto údaje?
Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. ( ďalej len „zákon o odpadoch“) nedefinuje podmienky pre odovzdávanie odpadov. V § 14 ods. 1 tento zákon definuje povinnosti držiteľa odpadov, medzi ktorými sú aj povinnosti, ktoré treba dodržať pri výbere odberateľa odpadov. Medzi tieto povinnosti patrí:
„e) odovzdať odpady len osobe oprávnenej nakladať s odpadmi podľa tohto zákona,h) predložiť na vyžiadanie predchádzajúceho držiteľa odpadu doklady s úplnými a pravdivými informáciami preukazujúce spôsob nakladania s odpadom, a to najneskôr do 30 dní odo dňa doručenia písomnej žiadosti;“Ak si uvedené povinnosti zanalyzujeme podrobnejšie, tak odberateľ odpadu je vlastne nasledujúcim držiteľom odpadu, ktorý nakladá s odpadom predchádzajúceho držiteľa odpadov, napríklad pôvodcom.
Definícia nakladania s odpadom v § 3 ods. 2 zákona o odpadoch taxatívne vymedzuje, ktoré činnosti patria pod nakladanie s odpadom:
„Nakladanie s odpadom je zber, preprava, zhodnocovanie vrátane triedenia a zneškodňovanie odpadu vrátane dohľadu nad týmito činnosťami a nasledujúcej starostlivosti o miesta zneškodňovania a zahŕňa aj konanie obchodníka alebo sprostredkovateľa.“Uvedené znamená, že ak odovzdáte odpad nasledujúcemu držiteľovi odpadu, ktorý je osobou oprávnenou nakladať s odpadmi [§ 14 ods. 1 písm. e) zákona o odpadoch], tento je povinný vám na vyžiadanie poskytnúť doklady preukazujúce spôsob nakladania s odpadom [§14 ods. 1 písm. h) zákona o odpadoch].
Medzi doklady preukazujúce „spôsob nakladania s odpadom“ patria:
- vo fáze – pred začatím spolupráce: súhlas podľa § 97 zákona o odpadoch, registrácia podľa § 98 zákona o odpadoch, autorizácia podľa § 89 zákona o odpadoch,
- vo fáze – počas spolupráce: doklad o odbere odpadov podľa § 9 ods. 3 vyhlášky Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch v z. n. p. (ďalej len „vykonávacia vyhláška“).
Doklad o odbere nebezpečných odpadov predstavuje tlačivo – Sprievody list nebezpečného odpadu (ďalej len „sprievodný list“), ktoré je definované v prílohe č. 12 vyhlášky Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 366/2015 Z. z. o evidenčnej povinnosti a ohlasovacej povinnosti v z. n. p.
Sprievodný list obsahuje v predtlači vzoru všetky ustanovenia § 9 ods. 3 vykonávacej vyhlášky, ktoré určujú prevádzkovateľovi zariadenia na nakladanie s odpadmi povinnosť potvrdiť držiteľovi odpadu prevzatie odpadu s uvedením:
- dátumu a času prevzatia odpadu,
- množstva prevzatého odpadu, jeho druhu a názvu odpadu podľa Katalógu odpadov,
- účelu, na ktorý bol odpad prevzatý,
- ďalšieho spôsobu nakladania s týmto odpadom; ak ide o zhodnotenie alebo zneškodnenie odpadu, uvedie sa kód činnosti podľa prílohy č. 1 alebo prílohy č. 2 zákona, ak ide o prípravu na opätovné použitie, uvedie sa slovne, že ide o prípravu na opätovné použitie, a ak ide o zber odpadov, uvedie sa slovne, že ide o zber.
Pre odpad, ktorý nie je nebezpečný, teda „ostatný odpad“, takýto vzor tlačiva vo vyhláške nie je, no to nezbavuje držiteľa odpadu, ktorý nakladá s odpadom a preberá odpad od predchádzajúceho držiteľa odpadu, povinnosti potvrdiť držiteľovi odpadu, od ktorého odpad preberá, prevzatie odpadu v rozsahu údajov uvedených v § 9 ods. 3 vykonávacej vyhlášky.
Napriek tomu, že konanie obchodníka a konanie sprostredkovateľa je činnosťou a nie je „zariadením na nakladanie s odpadom“, možno v zmluvnom vzťahu dohodnúť spôsob a rozsah potvrdzovaných údajov pri prevzatí odpadu s odkazom na § 9 ods. 3 vykonávacej vyhlášky.
Z uvedeného vyplýva, že predchádzajúcemu držiteľovi odpadu a aj nasledujúcemu držiteľovi odpadu sú definované administratívne povinnosti priamo vo vykonávacej vyhláške. Záleží iba na miere vzájomnej zodpovednosti a tolerancie ako k plneniu týchto povinností držitelia odpadu pristupujú.
Rozsah kvality potvrdzovaných dát na dokladoch o prevzatí odpadu údajmi v súlade s § 9 ods. 3 vykonávacej vyhlášky možno brať ako jedno z kritérií hodnotenia kvality obchodného vzťahu a preukazovania transparentnosti v nakladaní s odpadom odberateľom odpadu, keďže tieto dáta sú vstupom do vašej evidencie odpadov.