Obojstranná komunikácia s finančnou správou od 1. januára 2022

Vydané: 11 minút čítania

Zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“) upravuje elektronickú komunikáciu daňového subjektu so správcom dane a rovnako aj elektronickú komunikáciu správcu dane s daňovým subjektom.

Elektronické doručovanie podaní (písomností) daňový poriadok upravuje ustanoveniami:

  • § 13 ods. 5 – spôsob podania,
  • § 14 – elektronické doručovanie daňovým subjektom,
  • § 32 – doručovanie elektronickými prostriedkami správcom dane,
  • § 33 – elektronické služby prostredníctvom elektronickej podateľni zriadenej správcom dane,
  • § 56 – osobný účet daňového subjektu zriadeného správcom dane.

Začiatky spustenia elektronickej komunikácie počnúc rokom 2012

Elektronická komunikácia – doručovanie podaní správcovi dane bezprostredne súvisela so sprevádzkovaním nového informačného systému celej daňovej správy v rámci reformy daňovej a colnej správy, ktorej realizácia začala od 1. 1. 2012.

So sprevádzkovaním nového informačného systému daňovej správy vrátane elektronického doručovania podaní počnúc rokom 2012 hneď na začiatku jeho spustenia vznikli nepredvídané technické problémy, ktoré bolo možné eliminovať len legislatívnou úpravou ustanovení o elektronickom doručovaní. Tieto spočívali v bezodkladnej úprave tak, aby sa posunula účinnosť ustanovení, ktoré upravovali práve elektronickú komunikáciu, t. j. elektronické doručovanie písomností obojstranne, a to dokonca niekoľkokrát.

Zároveň z dôvodu zvládnutia elektronickej komunikácie z technického hľadiska sa spustenie elektronickej komunikácie rozdelilo na dve etapy. V prvej etape sa od 1. 1. 2014 spustila elektronická komunikácia zo strany daňových subjektov k správcovi dane podľa § 14 daňového subjektu pre vybrané daňové subjekty, ktoré boli platiteľmi dane podľa zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. Tieto daňové subjekty alebo ich zástupcovia boli povinní komunikovať so správcom dane prostredníctvom elektronickej podateľne alebo prostredníctvom elektronickej podateľne Ústredného portálu verejnej správy ústredného portálu (ÚPVS) a podávať správcovi dane všetky podania len elektronicky (napr. podanie daňového priznania, súhrnného výkazu, kontrolného výkazu, podanie odvolania, námietky, podanie žiadosti o odpustenie sankcie, žiadosti o predĺženie lehoty na predloženie dokladov a iné podania, ktoré bude daňový subjekt doručovať správcovi dane v súvislosti so správou daní). Pre ostatné daňové subjekty – podnikateľov ako právnické osoby bola povinnosť elektronicky komunikovať od 1. 1. 2018 a pre živnostníkov a SZČO vznikla táto povinnosť od 1. 7. 2018 a aj pre tie daňové subjekty, ktoré sa dobrovoľne prihlásili k elektronickej komunikácii so správcom dane za podmienok podľa § 13 ods. 5 a 14 daňového poriadku.

Pri agendách, ktoré procesne uplatňujú správny poriadok, napr. uloženie pokuty za oblasť hazardných hier, konanie o správnych poplatkov, kolkov je finančná správa povinná používať od 1. 11. 2017 Ústredný portál verejnej správy (ÚPVS). Rovnako prostredníctvo UPVS postupuje finančná správa aj v prípade procesného konania, ktoré prebieha podľa správneho súdneho poriadku, trestného poriadku.

Ostatné doručovanie písomnosti zo strany správcu dane prebiehalo naďalej poštou aj nadväzne na zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v z.n.p. (ďalej len „zákon o e-Governmente“).

Druhá etapa obojstrannej elektronickej komunikácie, ktorú upravujú ust. § 32, § 33 a § 56 daňového poriadku zo strany správcu dane k daňovému subjektu bola v rámci finančnej správy spustená za oblasť len spotrebných daní 11. 1. 2016, ktorú spravujú colné orgány. Za ostatné dane bude spustená obojstranná elektronická komunikácia 1. 1. 2022.

Spustenie projektu obojsmernej elektronickej komunikácie finančnej správy s daňovými subjektami od 1. 1. 2022

Rok 2021 v oblasti obojstrannej elektronickej komunikácie zo strany finančnej správy k daňovým subjektom je rokom, v ktorom sa realizujú posledné testovania projektu „obojsmernej elektronickej komunikácie“ (ďalej len „OBK“). Týmto sa prakticky od 1. 1. 2022 mení spôsob komunikácie finančnej správy s daňovými subjektami. Všetky procesy, ktoré do konca roka 2021 fungujú v papierovej forme sa transformujú do elektronického prostredia.

S prevádzkovaním OBK sa zavádzajú aj nové pojmy ako je spis v elektronickej podobe (e-Spis, elektronický úradný dokument (EÚD).

Po spustení OBK bude mať daňový subjekt na portáli finančnej správy (PFS) v elektronickej podobe sprístupnený svoj spis („e-Spis“). Do e-Spisu budú zaradené všetky dokumenty, ktoré daňový subjekt doručil finančnej správy elektronicky od 1. 1. 2014 s výnimkou účtovných závierok. V e-Spise budú zaradené aj dokumenty, ktoré finančná správa (FS) bude prijímať od 1. 1. 2022 v papierovej podobe a tiež také, ktoré FS bude zasielať daňovému subjektu elektronicky. Samotný elektronický dokument sa adresátovi v jeho e-Spise sprístupní až po prijatí elektronického dokumentu, resp. po márnom uplynutí 15-dňovej úložnej lehoty. Elektronicky vytvorený dokument bude FS doručovať tak, že tento elektronický dokument odošle správcovi modulu elektronického doručovania, ktorý zabezpečí jeho doručenie do schránky adresáta. E-Spis bude sprístupnený používateľovi PFS, ktorý má oprávnenie na prístup do e-Spisu. Ak prihlásený používateľ nemá oprávnene na prístup do e-Spisu, objaví sa informácia, že táto osoba nemá oprávnenie nahliadať do spisu daňového subjektu.

Daňový subjekt bude mať v e-Spise sprístupnené všetky dokumenty týkajúce sa jeho daňových povinností, do ktorých je podľa daňového poriadku oprávnený nazerať. Tieto dokumenty bude možné pozerať priamo na PFS, ale nebude možné požiadať správcu dane o nazretie do e-Spisu.

E-Spis je rozdelený na agendy, ktoré sú definované podľa druhu daní, napr. DPH, DPFO, DPPO, DzMV, daň vyberaná zrážkou, osobitný odvod, daň z poistenia a na oblasti ako je napr. kontrola, správa daní, exekúcia, e-kasa, a tak sú zaradené aj príslušné dokumenty v e-Spise.

Pod pojmom elektronický úradný dokument (EÚD) treba rozumieť dokument, ktorý vznikol podľa pravidiel o informačných technológiách vo verejnej správe so zachovaním štruktúrovanej formy dát pre elektronický úradný dokument podľa zákona o e-Governmente.

EÚD je vlastne výstupný elektronicky úradný dokument, ktorý vzniká orgánu verejnej správy, ktorým je aj finančná správa voči osobe, ktorá je účastníkom konania, alebo ktorým orgán verejnej moci (finančná správa) vyznačuje právne skutočnosti týkajúce sa tohto dokumentu.

EÚD sa vyhotovuje v jednotlivých informačných systémoch určených pre OBK. FS SR zodpovedá za obsah EÚD a jeho príloh, ktoré musia byť autorizované kvalifikovaným elektronickým podpisom (KEP). FS SR môže na autorizácie dokumentov využívať KEP alebo kvalifikovanú elektronickú pečať. Ak zákon bude vyžadovať autorizáciu konkrétnou osobou, použije sa KEP vyhotoveným s použitím mandátneho certifikátu a k nemu sa pripojí kvalifikovaná elektronická časová pečiatka. Autorizáciu dokumentov budú vykonávať vedúci zamestnanci alebo ich zástupcovia v jednom z informačných systémov finančnej správy určených pre OBK, (napr. ADMIS) autorizácia doložky právoplatnosti a vykonateľnosti sa uskutoční automaticky. Tento spôsob autorizácie zabezpečuje spoľahlivú identifikáciu osoby, ktorá autorizáciu vykonala a spoľahlivé zachytenie obsahu právneho úkonu, ktorý táto osoba autorizovala. Pri vytváraní EÚD aj pri jeho schvaľovaní sa bude pamätať na to, že z finančnej správy odíde dokument v okamihu elektronického podpisu v informačnom systéme a nie je možné zastaviť jeho odoslanie. Obsah elektronických schránok finančnej správy na ÚVPS budú automatizovane vyberané a zaevidované v systéme ADMIS. Spustením OBK sa zjednoduší aj práca v podateľniach finančnej správy a zároveň sa doplní o novú činnosť súvisiacu s prideľovaním prijatých elektronických podaní, ktoré nebudú za určitých okolností smerované na konkrétnych spracovateľov automaticky.

Ako bude prebiehať elektronické doručovanie dokumentov?

FS SR bude po 1. 1. 2022 doručovať dokumenty elektronicky do schránok na Ústrednom portáli verejnej správy (ÚPVS) cez portál Slovensko.sk za všetky druhy daní. Pri elektronickom doručovaní dokumentov do vlastných rúk sa bude uplatňovať fikcia doručenia, čo znamená, že elektronický dokument sa bude považovať za doručený, ak adresát potvrdí notifikáciu po uplynutí 15-dňovej úložnej lehoty.

Daňovým subjektom – právnickým osobám štát aktivuje elektronickú schránku na doručovanie na portáli Slovensko.sk automaticky, bezodkladne po zriadení spoločnosti. Už v súčasnej dobe majú mnohé daňové subjekty zriadenú elektronickú schránku na portáli Slovensko.sk a orgány verejnej moci im posielajú úradné dokumenty do tejto schránky, okrem finančnej správy. FS mala zo zákona o e-Governmente výnimku do konca roka 2021, na doručovanie dokumentov využívala vlastný portál (PFS) a nie ÚPVS.

Daňovým subjektom – fyzickým osobám sa elektronická schránka aktivuje až na jeho žiadosť.

Podľa zistenia finančnej správy približne polovica daňových subjektov nemá zriadenú elektronickú schránku na centrálnom portáli Slovensko.sk. V prípade, že si ju daňový subjekt nezriadi do konca decembra 2021, finančná správa bude úradné dokumenty tomuto daňovému subjektu doručovať v papierovej podobe poštou až do zriadenia elektronickej schránky na ÚVPS.

Ak však elektronická schránka adresáta bude zriadená, ale nebude aktivovaná na doručovanie, alebo schránku nie je možné identifikovať, správca modulu zabezpečí doručenie dokumentu v papierovej forme prostredníctvom poštových služieb v súlade s daňovým poriadkom.

Ak má zahraničný daňový subjekt alebo slovenský daňový subjekt so sídlom alebo s trvalým pobytom mimo územia SR zriadenú a aktivovanú schránku aj na doručenie na ústredný portál verejnej správy (ÚPVS) bude FS doručovať dokumenty do tejto elektronickej schránky.

Ak zahraničná osoba nemá zriadenú alebo aktivovanú schránku na doručenie a má zriadenú schránku na PFS, bude jej FS doručovať do elektronickej schránky naďalej cez PFS.

Ak táto zahraničná osoba nemá ani elektronickú osobnú schránku ani na PFS, bude jej FS doručovať rovnopis poštou.

Elektronické doručovanie cez Ústredný portál verejnej správy a cez portál finančnej správy

Elektronická komunikácia od 1. 1. 2022 bude prebiehať cez Ústredný portál verejnej správy. Daňovým subjektom bude finančná správa doručovať informácie za všetky druhy daní, teda nielen za spotrebné dane (ako tomu bolo doteraz) do elektronickej schránky prostredníctvom ÚPVS portálu Slovensko.sk. Doručovanie dokumentov zo strany FS adresované daňovým subjektom, bude prebiehať len cez UPVS, pričom daňové subjekty budú môcť FS doručovať dokumenty naďalej cez PFS a podpisovať podania elektronickou značkou, ktorá im bola pridelená po podpísaní dohody.

Dokumenty, ktoré majú štruktúrovanú (predpísanú) formu, napríklad daňové priznania, či kontrolný výkaz, oznámenia, musia byť elektronicky podané tak, ako doteraz, t. j. daňový subjekt ich podáva elektronicky cez PFS alebo aplikáciu eDane. Cez PFS, ale aj cez elektronickú schránku alebo cez eDane bude možné posielať viaceré typy dokumentov, ktoré nemajú predpísanú štruktúrovanú formu, napríklad žiadosť o vydanie potvrdenia, plnomocenstvo, odvolanie, sťažnosť, námietku.

Elektronická schránka daňových subjektov (FO, PO) je určená na prijímanie EÚD, napr. rozhodnutí správcu dane) od orgánu verejnej moci, ktorá prakticky nahrádza klasický spôsob komunikácie s verejnou správou a je rovnocenná k podaniam a doručovaniu dokumentov v papierovej podobe. Prostredníctvom schránky elektronického podania daňových subjektov je možné prijímať správy, notifikácie o odoslaní a doručení a zisťovať stav odoslaných podaní. Daňový subjekt môže doručovať všeobecné podania aj cez ÚPVS. Podania, ktoré majú štruktúrované formu podáva osoba, ktorá je povinná komunikovať elektronicky len vtedy, ak ho podá prostredníctvom elektronickej podateľne, ktorú prevádzkuje finančné riaditeľstvo cez určené dátové rozhranie.

Ale viaceré služby a informácie nájdu daňovníci aj v januári 2022 na starej adrese. Prístup daňových subjektov k elektronickým službám v rámci osobnej internetovej zóny na PFS ostáva aj po ukončení duálneho doručovania nezmenený. Daňové subjekty budú mať prístup k elektronickej podateľni, k výpisu svojho osobného účtu a už budú mať prístup aj k spisu v elektronickej podobe.

Ukončenie duálneho doručovania elektronických úradných dokumentov

Zákon o e-Governmente umožňuje FS duálne doručovanie EÚD v oblasti správy spotrebných daní, napr. rozhodnutia za spotrebné dane, prostredníctvom PFS len do konca tohto roka 2021. FS sa však rozhodla, že ukončí duálne doručovanie už k 12. 12. 2021. Bude tým umožnený plynulý dobeh doručení na PFS a všetky osoby, ktoré disponujú touto schránkou, si budú môcť prevziať EÚD bez problémov do konca roka 2021. Doručovanie EÚD od 13. 12. 2021 bude len do elektronickej osobnej schránky na ústrednom portáli verejnej správy. Od 1. 1. 2022 budú daňové subjekty preberať EÚD výlučne v elektronickej schránke zriadenej na ÚPVS; týmto dňom začne naplno fungovať OBK. FS bude takýmto spôsobom doručovať daňovým subjektom EÚD už za všetky druhy daní.

Dôležitá informácia pre daňové subjekty: Finančná správa spustila špeciálnu podstránku k projektu obojsmernej komunikácie (OBK), zverejnená je na webstránke finančnej správy, ktorá obsahuje informácie o všetkých dôležitých zmenách v elektronickej komunikácii. Na otázky zodpovedajú aj na call centre finančnej správy na tel. čísle: 048/4317222.