Účtovanie osobných ochranných pracovných pomôcok

Vydané: 8 minút čítania

Ak zamestnanec musí v čase vyhlásenej mimoriadnej situácie alebo počas vyhláseného núdzového stavu vykonávať prácu na pracovisku, zamestnávateľ je povinný prijať všetky opatrenia na zaistenie ochrany života, zdravia a bezpečnosti zamestnancov na pracovisku v zmysle zákona č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o BOZP“). Podľa § 177 zákona č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“) je zamestnávateľ povinný zabezpečovať svojim zamestnancom také pracovné podmienky, aby mohli riadne plniť svoje pracovné úlohy bez ohrozenia života, zdravia a majetku.

K takýmto opatreniam patrí povinnosť zamestnávateľa poskytnúť zamestnancovi potrebné a účinné osobné ochranné pracovné prostriedky chrániace zamestnanca pred biologickými nebezpečenstvami (napr. ochranné rúška a respirátory na ochranu dýchacích orgánov, ochranné rukavice, dezinfekčné prostriedky na ochranu rúk a pod.).

Obstaranie týchto prostriedkov sa v zmysle opatrenia MF SR č. 16786/­2007-31, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o postupoch účtovania a rámcovej účtovej osnove pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie, štátne fondy, obce a vyššie územné celky v z. n. p. (ďalej len „postupy účtovania“) účtuje ako obstaranie zásob na ťarchu účtu 112 – Materiál na sklade súvzťažne s účtom 321 – Dodávatelia. Spotreba takýchto zásob sa účtuje na ťarchu účtu 527 – Zákonné sociálne náklady, ak ide o spotrebu zásob vydaných zamestnancom (napr. rúška, jednorazové ochranné odevy, ochranné okuliare, dezinfekčné gély a pod.), alebo na ťarchu účtu 501 – Spotreba materiálu.

Podľa § 59 postupov účtovania sa na účte 527 – Zákonné sociálne náklady účtuje odstupné, tvorba sociálneho fondu a podobné náklady sociálneho charakteru podľa osobitných predpisov, napríklad náklady na ošatenie a úpravu zovňajšku matrikárkam a matrikárom, náklady na pracovnú zdravotnú službu. Na tomto účte sa účtujú náklady vynaložené na vytvorenie pracovných a sociálnych podmienok a na starostlivosť o zdravie zamestnancov, resp. osôb, ktoré sa považujú za zamestnancov v súlade s § 11 Zákonníka práce. Z toho vyplýva, že na tomto účte sa účtujú aj náklady vynaložené na bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci v súlade so zákonom o BOZP.

Na ťarchu účtu 501 – Spotreba materiálu sa účtuje napríklad obstaranie dezinfekčných prostriedkov na dezinfekciu rúk, ktoré sú rozmiestnené v priestoroch zamestnávate­ľa a má k nim prístup nielen zamestnanec, ale aj iné osoby (napr. pracovné návštevy, cudzí stravníci, ktorým je umožnené stravovať sa v priestoroch účtovnej jednotky), obstaranie dezinfekčných prostriedkov v podobe dezinfekčných mydiel umiestnených v priestoroch umyvární a WC, obstaranie dezinfekčných prostriedkov určených na upratovanie priestorov zamestnávateľa vrátane dezinfekcie kľučiek, umývadiel, sprchových kútov, podláh a pod.

V prípade, že má účtovná jednotka vypracovaný vnútorný účtovný predpis, na základe ktorého sa obstaranie zásob do určitej jednotkovej ceny uvedenej v tomto predpise účtuje priamo na ťarchu účtu nákladov, postupuje sa v zmysle tohto predpisu. Obstarané zásoby sa následne evidujú na podsúvahových účtoch alebo v operatívnej evidencii.

Ak účtovná jednotka zabezpečuje dezinfekciu priestorov prostredníctvom špecializovaných organizácií na dezinfekciu, náklady na vykonanie dezinfekcie sa účtujú na ťarchu účtu 518 – Ostatné služby.

Príklad č. 1:

Účtovná jednotka „XX“ obstarala látkové rúška, jednorazové rúška, jednorazové gumené rukavice, dezinfekčné prostriedky – gély, mydlá, čistiace prostriedky. Časť obstaraných zásob bola vydaná zamestnancom (napr. ochranné rúška, dezinfekcie na ruky, rukavice), dezinfekčné prostriedky na dezinfekciu rúk sú umiestnené pri vstupe do budovy organizácie, dezinfekčné mydlá sa postupne vydávajú do spotreby v priestoroch umyvární a WC a tiež sa používajú pri pravidelnom upratovaní budovy.

P. č. Text účtovného prípadu MD D
1. Zaúčtovanie dodávateľskej faktúry za obstarané zásoby 112 321
2. Výdaj zo skladu – rúška a dezinfekčné gély pre zamestnancov 527 112
3. Výdaj zo skladu – mydlá umiestnené na toaletách 501 112
4. Výdaj zo skladu – dezinfekčné gély umiestnené pri vstupe do budovy 501 112
5. Výdaj zo skladu – čistiace dezinfekčné prostriedky určené na upratovanie 501 112

Príklad č. 2:

Účtovná jednotka – ­zdravotnícke zariadenie zakúpila testy na testovanie zdravotníckeho personálu v súvislosti so šírením respiračného ochorenia COVID-19 a jednorazové ochranné zdravotnícke oblečenie pre zdravotnícky personál, ktorý prichádza do styku s pacientami nakazenými vírusom COVID-19.

Náklady na jednorazové ochranné oblečenie a náklady na testovanie zamestnancov zdravotníckeho zariadenia, u ktorých je predpoklad nakazenia týmto vírusom, sa účtujú v zmysle uvedených skutočností na ťarchu účtu 527 – Zákonné sociálne náklady, keďže ide o náklady vynaložené v súvislosti s osobitnými predpismi, ktoré musí zamestnávateľ dodržiavať pri ochrane a starostlivosti o zdravie zamestnancov.

Príklad č. 3:

Účtovná jednotka vysiela zamestnanca na zahraničnú pracovnú cestu. Vnútorné predpisy krajiny, ktorú zamestnanec navštívi, si vyžadujú predložiť pri vstupe do krajiny negatívny výsledok RT–PCR testu na COVID-19. Účtovná jednotka tento test zamestnancovi preplatila. Tento výdavok sa posudzuje ako výdavok súvisiaci s pracovnou cestou konkrétneho zamestnanca a účtuje sa na ťarchu účtu 512 – Cestovné.

Príklad č. 4:

Vyšší územný celok získal od Správy štátnych hmotných rezerv Slovenskej republiky (ďalej „SŠHR“) jednorazové ochranné obleky, ochranné okuliare, chirurgické masky, respirátory, dezinfekcie a pod. Vyšší územný celok následne rozdelil tieto zásoby pre zdravotnícke a sociálne zariadenia vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti, a tiež aj pre neštátne zdravotnícke a sociálne zariadenia, ako aj pre obce. Zároveň vyšší územný celok obstaral ochranné pomôcky zo svojich finančných prostriedkov a bezodplatne ich odovzdal zariadeniam vo svojej zriaďovateľskej pôsobnosti a obciam.

Účtovanie vo vyššom územnom celku

P. č. Text účtovného prípadu MD D
1. Bezodplatný príjem zásob od SŠHR v ocenení reálnou hodnotou 112 384
2. Bezodplatný prevod zásob, obciam a sociálnym zariadeniam v zriaďovateľskej pôsobnosti a neštátnym zariadeniam 587 112
3. Zúčtovanie výnosov budúcich období vo vecnej a v časovej súvislosti s nákladom 384 693

 Účtovanie v obciach a organizáciách v zriaďovateľskej pôsobnosti VÚC

P. č. Text účtovného prípadu MD D
1. Bezodplatný príjem zásob od VÚC – v ocenení reálnou hodnotou 112 384
2. Výdaj zásob do spotreby klientom sociálnych zariadení 501 112
3. Výdaj zásob zamestnancom 527 112
4. Zúčtovanie výnosov budúcich období vo vecnej a v časovej súvislosti s nákladom 384 693

Účtovanie ochranných pomôcok, ktoré obstaral vyšší územný celok

Účtovanie vo VÚC

P. č. Text účtovného prípadu MD D
1. Nákup ochranných pomôcok – faktúra od dodávateľa 112 321
2. Úhrada dodávateľskej faktúry 321 225
3. Bezodplatný prevod zásob rozpočtovým organizáciám a obciam 587 112

Účtovanie v preberajúcej organizácii

P. č. Text účtovného prípadu MD D
1. Príjem zásob od VÚC – v ocenení reálnou hodnotou 112 384
2. Použitie (spotreba) zásob 501 112
3. Použitie zásob pre konkrétneho zamestnanca (napr. rúška, obleky, dezinfekčné prostriedky) 527 112
4. Zúčtovanie výnosov budúcich období vo vecnej a v časovej súvislosti s nákladmi 384 693

Bezodplatné nadobudnutie zásob sa účtuje v prospech účtu 384 – Výnosy budúcich období súvzťažne s účtom účtovnej triedy 1 – Zásoby v ocenení reálnou hodnotou. Bezodplatne odovzdané zásoby sa účtujú na ťarchu účtu 587 – Náklady na ostatné transfery. Podľa § 35 ods. 6 postupov účtovania sa bezodplatne nadobudnuté zásoby oceňujú reálnou hodnotou. Reálnou hodnotou sa podľa § 27 zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v z. n. p. rozumie:

  • trhová cena,
  • hodnota zistená oceňovacími modelmi,
  • posudok znalca.

Vypracovanie znaleckého posudku je najčastejšie používaný spôsob stanovenia reálnej hodnoty. Vzhľadom na pomerne nízke ceny obstarávaných ochranných pracovných pomôcok by mohlo byť vypracovanie posudku znalca neekonomické a zdĺhavé. Preto odporúčame použiť niektorý z oceňovacích modelov – napr. výdavkový prístup.

Vzhľadom na to, že bezodplatne nadobudnuté zásoby sa formou bezodplatného prevodu správy alebo vlastníctva ďalej presúvajú do účtovných jednotiek, ktoré ich použijú, umožňuje sa pri bezodplatnom nadobudnutí vlastníctva a bezodplatnom nadobudnutí prevodom správy použiť cenu, ktorou boli zásoby ocenené v účtovníctve prvotného nadobúdateľa, za podmienky, že nie je predpoklad výz­namného rozdielu v zmene ceny.

Príklad č. 5:

Nemocnica získala finančný dar od obchodnej spoločnosti na nákup potrebných ochranných osobných pracovných pomôcok. Prijatý finančný dar od súkromnej obchodnej spoločnosti, ak darca určil účel použitia daru, sa účtuje ako prijatý bežný transfer od subjektu mimo verejnej správy na ťarchu účtovej skupiny 22 – Účty v bankách a v prospech účtu 372 – Transfery a ostatné zúčtovanie so subjektami mimo verejnej správy. Vo vecnej a v časovej súvislosti s nákladmi, ktoré sa hradili z daru, sa zaúčtuje zúčtovanie bežného transferu do výnosov účtovným zápisom v prospech účtu 687 – Výnosy z bežných transferov od ostatných subjektov mimo verejnej správy alebo 697 – Výnosy samosprávy z bežných transferov od ostatných subjektov mimo verejnej správy.

P. č. Text účtovného prípadu MD D
1. Prijatý finančný dar 221 372
2. Zaúčtovanie dodávateľskej faktúry za obstaranie ochranných osobných pracovných pomôcok 112 321
3. Úhrada dodávateľskej faktúry z prijatého finančného daru 321 221
4. Zúčtovanie prijatého bežného transferu v súvislosti s výdavkom 372 384
5. Spotreba osobných ochranných pomôcok – výdaj zo skladu 527, 501 112
6. Zúčtovanie bežného transferu do výnosov vo vecnej a v časovej súvislosti s nákladmi 384 687, 697

Príklad č. 6:

Účtovná jednotka obstarala a zaradila do používania dezinfekčnú bránu. Brána je umiestnená pri vstupe do budovy. Obstarávacia cena brány bola 6 000 eur.

P. č. Text účtovného prípadu Suma MD D
1. Zaúčtovanie dodávateľskej faktúry za dezinfekčnú bránu 6 000,– 042 321
2. Zaradenie brány do používania 6 000,– 022 042
3. Úhrada dodávateľskej faktúry 6 000,– 321 22x
4. Zaúčtovanie odpisov dezinfekčnej brány 1 100,– 551 082