Šiesta novela lex corona, ktorou sa navrhuje neuplatnenie niektorých opatrení vo vybraných oblastiach v období pandémie

Vydané: 6 minút čítania

V rámci legislatívneho procesu zákona č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej ľudskej choroby COVID 19(ďalej len „lex corona“) MF SR predložili návrh šiestej novely tohto zákona, ktorou sa uvoľňujú niektoré opatrenia vo finančnej oblasti., a to aj napriek tomu, že obdobie pandémie stále trvá.

S ohľadom na negatívny vývoj pandémie korona vírusu nemožno očakávať v dohľadnej dobe odvolanie mimoriadnej situácie, ktorú vláda SR vyhlásila od 12. marca 2020 podľa § 8 zákona NR SR č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva v z. n. p. Novelizovaným zákonom sa postupne od jeho účinnosti, t. j. od 4. 4. 2020 do 21. 7. 2020, kedy bola účinná posledná 5. novela lex corona, prijímali legislatívne opatrenia umožňujúce odložiť plnenie daňových a s tým súvisiacich povinností počas obdobia pandémie. Týmto postupom bolo aj za trvania mimoriadnej situácie doriešené plnenie daňových povinností zo strany daňových subjektov z dôvodu zamedzenia značným hospodárskym škodám hroziacim štátu a ekonomike pri neprimerane dlhom období uplatňovania opatrení zavedených zákonom lex corona vo finančnej oblasti.

Cieľom návrhu novely lex corona je skončenie obdobia pandémie len na účely aplikácie konkrétnych finančných opatrení ako sú uvedené v návrhu. Návrhom novely lex corona sa reaguje na také nastavenie opatrení na zamedzenie šírenia pandémie, ktoré umožňujú správnym orgánom pokračovať v konaniach, ktoré boli prerušené z dôvodu zabránenia šíreniu pandémie. V tejto súvislosti je zároveň dôvodné od daňových subjektov vyžadovať aj riadne plnenie ich daňových povinností.

Aby nedošlo k tomu, že povinnosti daňovníkov (podanie daňových priznaní, zaplatenie dane a pod.) by prešli do roku 2021, čo by spôsobilo škody nielen v ekonomike ale nepriaznivo by ovplyvnilo aj situáciu daňovníkov v ďalších zdaňovacích obdobiach, bolo potrebné zrušiť niektoré opatrenia aj napriek tomu, že nedošlo k odvolaniu mimoriadnej situácie. Toto je možné zabezpečiť len vytvorením tzv. fikcie skončenia obdobia pandémie práve týmto návrhom novely lex corona.

Návrh novely lex corona zrušuje uplatnenie vybraných opatrení niektorých finančných oblastí dňom 30. septembra 2020 a 31. decembra 2020 s tým, že ich zrušenie ich ďalšieho uplatnenia je podmienené skončením pandémie, t. j. obdobie pandémie sa bude považovať za skončené dňom 30. 9. 2020 a dňom 31. 12. 2020, ale len k tým opatreniam jednotlivých oblastí uvedených v návrhu novely lex corona.

Nedôjde teda k úplnému zrušeniu vybraných opatrení, upravila sa len ich časová pôsobnosť (§ 2 ods. 1 lex corona) doplnením nového odseku 3 do § 2 lex corona tak, že na účely opatrení v tomto odseku 3 sa obdobie pandémie považuje za skončené a tieto opatrenia sa neuplatnia po 30. 9. 2020 a po 31. 12. 2020.

Ustanovenia lex corona neuvedené v návrhu novely tohto zákona ostávajú naďalej v platnosti a budú sa uplatňovať do termínu uvedenom v dotknutých ustanoveniach alebo sa budú uplatňovať po celú dobu trvania mimoriadnej situácie, t. j. aj po 31. 12. 2020, ak vláda SR nevyhlási do 31. 12. 2020 skončenie obdobia pandémie.

Zrušenie uplatnenia opatrení k 30. 9. 2020

Zrušenie uplatnenia opatrení v oblasti správy daní sa týka:

  • § 3 – Spôsob doručovania podania
  • § 4 – Zmeškanie lehoty
  • § 6 – Prerušenie daňovej kontroly
  • § 8 – Prerušenie daňového konania
  • § 9 – Zánik práv vyrubiť daň a premlčanie a zánik práva vymáhať daňový nedoplatok
  • § 10 – Daňové nedoplatky
  • § 10a – Daňové preplatky
  • § 11 – Odloženie daňovej exekúcie
  • § 12 – Správne delikty a sankcie

Zrušenie uplatnenia opatrení v oblasti štátnej služby príslušníkov finančnej správy sa týka:

  • § 16 – Osobitná úprava k povinnosti vykonať služobné hodnotenie a povinnosti podať majetkové priznanie
  • § 17 – Doručovanie

Zrušenie uplatnenia opatrení v oblasti dane z motorových vozidiel sa týka:

  • § 18 – Odklad lehoty na podanie daňového priznania a zaplatenia dane
  • § 18a – Odklad platenia preddavkov na dani

V oblasti účtovníctva sa navrhuje zrušiť uplatnenie opatrenia ust. § 20 odseky 1 až 3.

Dôležitá poznámka k lehotám na vykonanie úkonov v navrhovanej novele: Na vykonanie nižšie uvedených úkonov a podaní (ale aj ďalších úkonov, na vykonanie ktorých je ustanovená lehota po skončení pandémie) sa uplatnia lehoty uvedené v jednotlivých ustanoveniach akoby obdobie pandémie skončilo, aj keď tomu tak nie je. Podľa návrhu novely obdobie pandémie sa považuje za skončené len na účely vykonania úkonov a podaní, ktoré sú uvedené v návrhu § 3 tejto novely lex corona.

Zrušenie uplatnenia opatrení v oblasti dane z príjmov sa týka:

  • § 21 – Daňové priznanie k dani z príjmov
  • § 22 – Poukázanie a použitie podielu zaplatenej dane z príjmov
  • § 23 – Oznámenie o zrazení a odvedení dane z príjmov poskytovateľa zdravotnej starostlivosti
  • § 24 – Hlásenie a ročné zúčtovanie
  • § 24a – Preddavky na daň z príjmov

V oblasti používania registračných pokladníc sa navrhuje zrušiť uplatnenie opatrenia v:

  • § 24c – Plnenie oznamovacích povinností odpustenie zmeškania lehoty, ak podnikateľ oznámi zmenu údajov do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie
  • § 24d – Pokuta uložená na mieste, podnikateľ môže pokutu uloženú na mieste zaplatiť až do konca kalendárneho mesiaca nasledujúceho po skončení obdobia pandémie

colnej oblasti pri presadzovaní práv duševného vlastníctva colnými orgánmi sa navrhuje zrušiť uplatnenie opatrenia v ustanoveniach:

  • § 24e – Doručovanie
  • § 24g – Odloženie vymáhanie nedoplatkov
  • § 24g – Zánik zodpovednosti
  • § 24h – Zmeškanie lehoty pre splatnosť nákladov v súvislosti s presadzovaním práv duševného vlastníctva colnými orgánmi

V oblasti dane z pridanej hodnoty a spotrebných daní sa navrhuje zrušiť uplatnenie:

  • § 24j – Niektoré podmienky vrátenia nadmerného odpočtu

Zrušiť uplatnenie opatrenia sa ďalej navrhuje v oblasti:

  • miestneho poplatku za rozvoj v ust. § 24n.
  • miestnych daní a miestneho poplatku v § 24o.
  • rozpočtových pravidiel v § 33 a § 34.
  • opatrení pre územnú samosprávu v § 36 ods. 1 a 3
  • vnútorného auditu, vládneho auditu a finančnej kontroly v § 36a
  • opatrení majetku verejnej správy a správy bytov a nebytových priestorov v § 36c ods. 1 a 2.

Zrušenie uplatnenia opatrení vybraných oblastí k 31. 12. 2020

V oblasti správy daní sa navrhuje zrušiť uplatnenie § 7 – Zverejňovanie v zoznamoch finančnej správy. V oblasti dane z pridanej hodnoty a spotrebných daní sa navrhuje zrušiť uplatnenie ust. § 24i – Osobitná úprava k zverejňovaniu v niektorých zoznamoch týkajúcich sa dane z pridanej hodnoty a v oblasti rozpočtových pravidiel sa navrhuje zrušiť uplatnenie ust. § 31– poskytovania dotácií počas obdobia pandémie.

Účinnosť novely sa navrhuje od 29. 9. 2020.

Poznámka: Je možné, že v rámci schvaľovacieho procesu v NR SR môže dôjsť k úprave (vypustenie alebo doplnenie) navrhovaného znenia novely lex corona.

Podrobný komentár k tejto novele bude spracovaný a zverejnený po jeho vydaní v Zbierke zákonov.