Spoločnosť má problém pri riešení reklamácie s jedným dodávateľom z Číny. Dodávateľ poslal súčiastky, t. j. priamy materiál, ktorý slovenská spoločnosť používa vo výrobe. V procese výroby zistili, že cca 4 tisíc súčiastok je chybných. Súčiastky v rámci reklamácie poslali letecky späť do Číny. Dodávateľ sľúbil, že v nasledujúcej dodávke pošle namiesto chybných súčiastok dobré. Slovenská spoločnosť žiadala, aby dodávateľ vystavil dobropis za reklamované a vrátené súčiastky a vystavil novú faktúru po zaslaní dobrých súčiastok. Dodávateľ však s týmto nesúhlasí. Chce vystaviť len akýsi fiktívny dobropis, ktorý sa neodzrkadlí v účtovníctve. Novú dodávku fakturovať nechce, súčiastky chce poslať ako F.O.C. „Free of Charge“ – t. j. bez poplatku. Faktúru vystaví iba na colné účely. Možno akceptovať druhý spôsob? Nie je to napadnuteľné zo strany kontrolných inštitúcií? Colný výmer, ktorý colnica vystaví pri dodávke nových súčiastok zaslaných bez poplatku, totiž nebude možné priradiť k žiadnej riadnej faktúre, nakoľko taká vystavená nebude.
Základom dane pri dovoze tovaru je hodnota určená na colné účely podľa colných predpisov. V prípade, že pri dovoze tovaru po