Doklady potrebné k žiadosti o povolenie odkladu dane alebo platenia dane v splátkach

Vydané: 2 minúty čítania

Finančná správa SR od spoločnosti požaduje predloženie účtovných dokladov o nákladoch na financovanie obežného majetku za tri kalendárne mesiace predchádzajúce podaniu žiadosti na odklad platenia dane? Ktorých dokladov sa týka táto požiadavka? Sú to napríklad úverové zmluvy, pôžičky spoločnosti a vyčíslenie súvisiacich úrokových nákladov?

Podľa ustanovenia § 57 ods. 2 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. správca dane môže povoliť odklad platenia dane alebo platenie dane v splátkach za podmienok, ktoré určí finančné riaditeľstvo a uverejní ich na svojom webovom sídle.

Finančné riaditeľstvo podmienilo odklad platenia dane alebo platenie dane v splátkach, ak je splnená aspoň jedna z týchto podmienok:

  • zaplatením dane by bola ohrozená výživa daňového subjektu alebo osôb na jeho výživu odkázaných;
  • u daňového subjektu došlo k poklesu príjmov, a preto nie je možné očakávať zaplatenie dane v lehote splatnosti, a to hlavne v dôsledku mimoriadnej situácie, ktorou je napríklad obdobie pandémie alebo živelná pohroma;
  • zaplatenie dane by zvýšilo platobnú neschopnosť daňového subjektu pri výraznom obmedzení, alebo prerušení vykonávania podnikateľskej činnosti na základe prijatých rozhodnutí vlády SR;
  • iné preukázateľné dôvody vážneho charakteru, pre ktoré nie je možné daň zaplatiť.

Podľa finančného riaditeľstva daňový subjekt môže preukázať, že zaplatenie dane by zvýšilo jeho platobnú neschopnosť pri výraznom obmedzení alebo prerušení vykonávania podnikateľskej činnosti na základe prijatých rozhodnutí vlády SR napr.:

  • predložením aktuálnych účtovných výkazov spracovaných po priebežnej účtovnej závierke alebo informácie preukázané hlavnou knihou,
  • predložením účtovných dokladov o nákladoch na financovanie obežného majetku za tri kalendárne mesiace predchádzajúce podaniu žiadosti,
  • uvedením konkrétneho dôvodu obmedzenia vykonávania podnikateľskej činnosti.

Účtovné predpisy osobitne nedefinujú pojem obežný majetok. Pod obežným majetkom sa rozumie majetok krátkodobej povahy, ktorý účtovná jednotka používa a spotrebováva kratšiu dobu ako jeden rok. Do obežného majetku sa zaraďujú zásoby ako materiál, polotovary, hotové výrobky, nedokončená výroba, tovar alebo poľnohospodárske zvieratá, ďalej peniaze (hotovosť v pokladnici, peniaze na účtoch), ceniny, krátkodobé cenné papiere a pohľadávky.

Teda Finančná správa SR svojou „požiadavkou“ de facto požaduje predloženie účtovných dokladov na obstaranie uvedeného majetku za tri predchádzajúce mesiace, vrátane dokladov za nákladové úroky pri úvere alebo pôžičke.