Konsolidovaná účtovná závierka od roku 2005 podľa IFRS

Vydáno: 34 minút čítania

Nariadenie č. 1606/2002 Európskeho parlamentu a Rady o uplatňovaní medzinárodných účtovných štandardov [Regulation (EC) No 1606/2002 of the European Parliament and of the Council of 19 July 2002 on the application of International Accounting Standards] a naň nadväzujúce nariadenie Komisie č. 1725/2003 a č. 707/2004 o prijatí určitých medzinárodných účtovných štandardov stanovuje podnikom, ktorých cenné papiere sú pripustené na obchodovanie na regulovaných trhoch (their securities are admitted to trading on a regulated market) Európskej únie, povinnosť zostavovať konsolidovanú účtovnú závierku (ďalej len „KÚZ“) podľa IAS, resp. podľa IFRS, a to počnúc KÚZ zostavenou za účtovné obdobie začínajúce po 31. 12. 2004.


Nariadenie č. 1606/2002 Európskeho parlamentu a Rady o uplatňovaní medzinárodných účtovných štandardov [Regulation (EC) No 1606/2002 of the European Parliament and of the Council of 19 July 2002 on the application of International Accounting Standards] – ďalej len „nariadenie č. 1606/2002“ a naň nadväzujúce nariadenie Komisie č. 1725/2003 a č. 707/2004 o prijatí určitých medzinárodných účtovných štandardov stanovuje podnikom, ktorých cenné papiere sú pripustené na obchodovanie na regulovaných trhoch (their securities are admitted to trading on a regulated market) Európskej únie, povinnosť zostavovať konsolidovanú účtovnú závierku (ďalej len „KÚZ“) podľa IAS, resp. podľa IFRS, a to počnúc KÚZ zostavenou za účtovné obdobie začínajúce po 31. 12. 2004.

 
Zároveň je umožnené členským štátom, aby povinnosť zostavovať účtovnú závierku podľa IAS/IFRS rozšírili aj na:
  • KÚZ ostatných podnikov, t. j. aj tých podnikov, ktorých cenné papiere nie sú pripustené na obchodovanie na regulovaných trhoch EÚ,
  • individuálne účtovné závierky (ďalej len „IÚZ“).
 
Používanie IAS/IFRS na Slovensku malo by sa značne rozšíriť. V súlade s novelou zákona č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon“) – zákonom č. 561/2004 Z. z., ktorý nadobudol účinnosť 1. 1. 2005, podľa IAS/IFRS budú sa musieť zostaviť:
  • všetky KÚZ počnúc účtovným obdobím, ktoré začína 1. 1. 2005 a neskôr; odhaduje sa, že povinnosť zostaviť KÚZ má asi 200 slovenských účtovných jednotiek (ďalej len „ÚJ“),
  • IÚZ podnikov vo verejnom záujme (banky, poisťovne, doplnkové dôchodkové poisťovne, obchodníci s cennými papiermi, emitenti cenných papierov, ktorých cenné papiere sú obchodované na regulovaných trhoch v EÚ, vybrané veľké priemyselné podniky a i.) počnúc účtovným obdobím, ktoré začína 1. 1. 2006 a neskôr; odhaduje sa, že pôjde asi o 100 – 150 slovenských ÚJ. 
Podľa zákona č. 429/2002 Z. z. o burze cenných papierov v znení neskorších predpisov emitenti cenných papierov sú povinní zostaviť účtovnú závierku podľa IAS. Tieto ustanovenia nadobudli účinnosť 1. 1. 2004.
 
V tomto príspevku sú uvedené základné ustanovenia slovenského zákona o účtovníctve o povinnosti zostaviť KÚZ a najmä zásady a metódy zostavenia KÚZ podľa IFRS.
 
Pozn. k prekladu anglickej terminológie: Štruktúra anglickej odbornej terminológie je značne iná, než je štruktúra slovenskej odbornej terminológie. Napr. anglický výraz asset vyjadruje aj aktíva aj majetok. Anglickému výrazu financial statements zodpovedá slovenský preklad finančné výkazy, aj keď slovenské právne predpisy používajú pojem účtovná závierka. Aby sa čitateľom uľahčila orientácia, na mnohých miestach je uvádzaný v zátvorke aj anglický výraz.
 

Slovenský zákon o účtovníctve

Podľa § 39b ods. 1 zákona KÚZ podľa IFRS sa zostavuje prvýkrát za účtovné obdobie, ktoré sa začína najskôr 1. 1. 2005.
 
To znamená, že
  • tie ÚJ, ktoré majú účtovné obdobie totožné s kalendárnym rokom, zostavia KÚZ podľa IFRS prvýkrát za účtovné obdobie začínajúce 1. 1. 2005 a
  • tie ÚJ, ktoré nemajú účtovné obdobie totožné s kalendárnym rokom, zostavia KÚZ podľa IFRS prvýkrát za účtovné obdobie začínajúce po 1. 1. 2005 (napr. ÚJ, ktoré majú účtovné obdobie od 1. 10. 2004 do 30. 9. 2005, zostavia KÚZ k 30. 9. 2005 ešte podľa slovenských právnych predpisov a podľa IFRS ju zostavia prvýkrát za účtovné obdobie začínajúce 1. 10. 2005).
 
Pre KÚZ prestávajú byť relevantné tieto právne predpisy:
  • opatrenie MF SR č. 16 680/2003-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o metódach a postupoch konsolidácie, usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek konsolidovanej účtovnej závierky a rozsahu údajov určených na zverejnenie z konsolidovanej účtovnej závierky pre podnikateľov,
  • opatrenie MF SR č. 6482/2003-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o metódach a postupoch konsolidácie, usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek konsolidovanej účtovnej závierky a rozsahu údajov určených na zverejnenie z konsolidovanej účtovnej závierky pre banky, obchodníkov s cennými papiermi a správcovské spoločnosti,
  • opatrenie MF SR č. 14 701/2003-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o metódach a postupoch konsolidácie, usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek konsolidovanej účtovnej závierky a rozsahu údajov určených na zverejnenie z konsolidovanej účtovnej závierky pre poisťovne a zaisťovne,
  • § 66a Obchodného zákonníka (Ovládaná a ovládajúca osoba).
 Tieto slovenské právne predpisy sa poslednýkrát použijú na zostavenie KÚZ k 31. 12. 2004 (ÚJ, ktoré majú účtovné obdobie totožné s kalendárnym rokom), resp. k neskoršiemu dátumu v priebehu roku 2005 (ÚJ, ktoré nemajú účtovné obdobie totožné s kalendárnym rokom).
 
Potom sa KÚZ bude zostavovať už len podľa IAS/IFRS.
 

Prečo IAS/IFRS?

Čl. 4 nariadenia č. 1606/2002 a naň nadväzujúce nariadenie Komisie č. 1725/2003 a č. 707/2004 o prijatí určitých medzinárodných účtovných štandardov stanovuje podnikom, ktorých cenné papiere sú pripustené na obchodovanie na regulovaných trhoch (their securities are admitted to trading on a regulated market) Európskej únie, povinnosť zostavovať KÚZ podľa IAS, resp. podľa IFRS

Související dokumenty

Súvisiace články

Novela zákona o účtovníctve
K novele zákona o účtovníctve
Predstavenie IFRS 7 Finančné nástroje: zverejňovanie a iné novinky
Účtovná závierka malých a stredných podnikov z pohľadu IFRS
Lehoty pri účtovnej závierke a výročnej správe za rok 2004
IAS 27 – Konsolidovaná a individuálna účtovná závierka
Všeobecná charakteristika a prehľad IAS/IFRS (I.)
Všeobecná charakteristika a prehľad IAS/IFRS (III.)
Prehľad zmien v zákone o účtovníctve v roku 2023 s vplyvom na rok 2024 a 2025
Prvý projekt zlepšenia IFRS predstavuje návrh novelizácie 25 štandardov
Prvý projekt zlepšenia IFRS predstavuje návrh novelizácie 25 štandardov (3. časť)
Novelizácia pravidiel pre podnikové kombinácie a konsolidovanú účtovnú závierku
Kombinácie podnikov (účtovné aspekty)
Novelizácia pravidiel pre podnikové kombinácie a konsolidovanú účtovnú závierku (II.)
Ocenenie investície v dcérskom podniku pri prechode na IFRS a prepočet účtovnej závierky na cudziu menu
Vydanie novelizácie IAS 1 Prezentácia účtovnej závierky a riešenie preddavkov v cudzej mene
Zaistenie čistej investície v zahraničnej jednotke a podnikové kombinácie
Aktuálne zmeny v medzinárodných štandardoch pre finančné vykazovanie
Novelizácie IAS 39 Finančné nástroje: vykazovanie a oceňovanie a ďalšie pripravované zmeny

Súvisiace otázky a odpovede

Dodatočné DPPO
Zmena právnej formy z komanditnej spoločnosti na s.r.o.
Prepočet kurzu
Audit v akciovej spoločnosti
Likvidácia spoločnosti a účtovná závierka
Schválenie UZ zaniknutej spoločnosti zlúčením
Účtovná závierka mikro účtovnej jednotky
Likvidácia akciovej spoločnosti
Dohoda o splátkach
Zverejnenie účtovnej závierky
Goodwill a úprava základu dane
Schválenie účtovnej závierky za rok 2013
Účtovanie organizacnej zložky
Kúpa časti podniku, goodwill a odpredaj majetku
Pohľadávky a ich časová súvislosť
Účtovné zostatky
Uznanie výnosov – developerský projekt z hľadiska IAS/IFRS
Postúpenie pohľadávok – faktoring podľa IAS/IFRS
Premlčané dividendy / úroky podľa IFRS
Premiestnenie majetku podľa IFRS