Spoločnosť nakupuje tovar v Číne. Koncom decembra fakturovala predaj tovaru svojmu klientovi do Nemecka. Predaj pozostával z troch položiek, pričom jedna bola v decembri klientovi aj doručená. Zvyšné dve položky boli doručené až v januári, lebo koncom decembra už mal nemecký klient uzavreté sklady. Spoločnosť bola povinná dopraviť tovar až ku klientovi a vybaviť všetky colné náležitosti.
Klient chcel, aby mu boli vyfakturované všetky tri položky ešte v roku 2018, teda aj tie, ktoré mu mali byť doručené až v januári. Z uvedeného dôvodu slovenská spoločnosť so svojím klientom uzavrela dohodu „Bill and Hold agreement“ (obsahuje všetky náležitosti vyžadované medzinárodnými účtovnými štandardmi), podľa ktorej mu tovar môže vyfakturovať, aj keď ho ešte fyzicky neprevzal. V tejto dohode klient prebral vlastníctvo tovaru a všetky riziká s tým súvisiace.
Na prelome rokov sa tovar nachádzal na lodi (z Číny), do skladu na Slovensku sa dostane v januári 2019 (fiškálne preclenie v prístave v Nemecku, potom doprava do skladu na Slovensku) a následne bude expedovaný zákazníkovi do Nemecka.
Slovenská spoločnosť dostane faktúru od jej materskej firmy v Kanade, ktorá tovar z Číny nakupuje a ktorá jej ho obratom predáva. Medzinárodné obchodné podmienky (Incoterms) na nákladovej faktúre je FOB (free on board – vyplatené na loď) rovnako na faktúre od čínskeho dodávateľa pre materskú firmu v Kanade a aj na tej, ktorú kanadská materská firma vystaví slovenskej spoločnosti. Slovenská spoločnosť teda účtuje náklady v momente začiatku prepravy, resp. nalodenia, keďže vtedy sa tovar stal jej majetkom.
Kedy uvádza spoločnosť dodanie tovaru do kontrolného výkazu v prípade Bill and Hold režimu? Pri vystavení faktúry v decembri alebo pri skutočnom dodaní tovaru v januári?
V danom prípade ide o dodanie tovaru z tuzemska do iného členského štátu (Nemecko), pričom toto dodanie je oslobodené od dane podľa § 43