Výpoveď svedka v daňovom procese

Vydáno: 28 minút čítania

V rámci priebehu daňového konania je dôkazom aj výpoveď svedka. Pritom správca dane má ešte pred vypočutím svedka právnu povinnosť poučiť ho o možnosti odoprieť výpoveď o jeho povinnosti vypovedať pravdivo a nič nezamlčať a o právnych následkoch nepravdivej alebo neúplnej výpovede. Svedok má teda právo odoprieť svedeckú výpoveď a nemôže vypovedať ohľadne skutočností, ktoré sú utajované, čo ustanovuje aj § 25 ods. 2 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“), ale taktiež aj osobitná právna úprava. Vzhľadom na aktuálnu mimoriadnu situáciu je možné, aby správca dane využil aj možnosť výpovede svedka prostredníctvom videokonferencie, ak to uzná za vhodné. Preto predpoklady pre právne relevantnú výpoveď svedka budú predmetom tohto článku.

 
Priebeh dokazovania v daňovom konaní
Výpoveď svedka je jedným z dôkazov, ktoré sú využiteľné v dôkaznom konaní. Priebeh dokazovania je integrálnou súčasťou daňového konania a vzťahuje sa na každé jeho štádium. Pritom daňové konanie sa môže podľa § 58 ods. 1 písm. a) daňového poriadku začať na aj na návrh účastníka daňového konania, v ktorom musí nielen uviesť právne skutočnosti, ktoré ho viedli k podaniu návrhu, ale aj dôkazné prostriedky, ktoré potvrdzujú jeho tvrdenia. Preto sa dokazovanie uplatňuje už na začiatku daňového konania, ktoré prebieha.
V priebehu daňového konania daňový poriadok ustanovuje dôkazné konanie, v rámci ktorého sa vykonávajú jednotlivé dôkazy, pokiaľ ich vykonanie správca dane v daňovom konaní povolí. Pod "dôkazom" je pritom potrebné podľa § 24 ods. 4 daňového poriadku rozumieť všetko, čo môže prispieť k zisteniu a objasneniu skutočností rozhodujúcich pre správne určenie dane a čo nie je získané v rozpore so všeobecne záväznými právnymi predpismi. Pritom daňový poriadok len demonštratívne ustanovuje jednotlivé dôkazy a je na správcovi dane, čo uzná za dôkaz.
Podľa daňového poriadku je možné rozlišovať aj špecifické druhy konaní, v rámci ktorých prebieha intenzívne dokazovanie, ktoré je zamerané na preukázanie skutočností podstatných pre celé daňové konanie. Ide predovšetkým o konanie o určení dane podľa pomôcok a daňovú kontrolu. Tak napríklad, špecifické konanie o určenie dane podľa pomôcok sa môže podľa § 15 ods. 3 daňového poriadku uplatniť vtedy, keď si daňový subjekt nesplní riadne a včas svoju základnú právnu povinnosť, ktorou je podať daňové priznanie riadne a včas v termíne ustanovenom osobitnou právnou úpravou, a to ani na výzvu správcu dane.
Výkon daňovej kontroly obligatórne nastupuje podľa § 17 ods. 3 daňového poriadku vtedy, ak daňový subjekt neodstráni v lehote určenej vo výzve správcu dane na odstránenie nedostatkov podaného daňového priznania nedostatky daňového priznania, ktoré majú vplyv na výšku dane alebo sumu, ktorú mal podľa osobitných predpisov vykázať alebo na ktorú si uplatnil nárok podľa osobitných predpisov.
______________________________
Upozornenie:
Súbeh týchto špecifických konaní, teda daňovej kontroly a určovania dane podľa pomôcok pritom v § 46 ods. 9 písm. b) daňový poriadok vylučuje, teda pokiaľ prebieha daňová kontrola, nemôže súbežne prebiehať daňové konanie o určenie dane podľa pomôcok, nakoľko by išlo o nadmernú kumuláciu konaní. Pritom daňová kontrola sa ukončuje podľa § 46 ods. 9 písm. c) daňového poriadku aj dňom zániku nároku na vrátenie nadmerného odpočtu podľa osobitného prepisu, ktorým je zákon č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p.
______________________________
Cieľom konania o určenie dane podľa pomôcok a aj daňovej kontroly je zistenie skutočností, ktoré sú podstatnými

Související dokumenty

Súvisiace články

Procesné úkony správcu dane pri správe daní v roku 2024 (II.)
Podanie žiadosti o daňovú úľavu
Novely daňového poriadku s účinnosťou od roku 2019, 2020 a 2021
Svedecká výpoveď a jej dôležitosť pri správe daní (2. časť)
Zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti po novelách
Najvýznamnejšie zmeny v tlačivách daňových priznaní fyzických osôb za zdaňovacie obdobie roka 2021
Uplatňovanie nezdaniteľných častí základu dane v roku 2022 (2. časť)
Novely daňového poriadku za rok 2022 s účinnosťou v roku 2022, 2023 a 2024
Novely zákona o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením COVID-19
Podanie daňového priznania daňovým subjektom
Novela daňového poriadku s účinnosťou od 1. januára 2022 a prehľad noviel z roku 2021
Vyrubovacie konanie podľa daňového poriadku
Novely daňového poriadku v roku 2023
Procesné úkony správcu dane pri správe daní v roku 2024
Vplyv stanovenia životného minima na daň z príjmov fyzických osôb
Uplatnenie zamestnaneckej prémie za rok 2009 v praxi
Komentár k zmenám zákona o dani z príjmov (I.)
Daňové priznanie k dani z príjmov fyzických osôb za rok 2005
Komentár k zmenám zákona o dani z príjmov s účinnosťou od 1. 1. 2005

Súvisiace otázky a odpovede

Odvody a príkazná zmluva
Pokuta Inšpektorátu práce a prípadná žiadosť o úľavu
Daňový bonus SZČO
Odmena pre konateľa z Českej republiky
Zmluva o vytvorení a použití umeleckého výkonu
Ordinačne hodiny lekára
Práva majiteľov súkromných medicínskych centier.
Zverejňovanie pracovných zmlúv
Faktúra za služby
Povinnosti zamestnávateľa vyplývajúce z ukončenia pracovného pomeru
Môže riaditeľka MŠ bez právnej subjektivity vymenovať ako zástupkyňu svoju dcéru - učiteľku MŠ.
Čestné vyhlásenie
Hlavný kontrolór odmietol podpísať pracovnú zmluvu
Daňový bonus a odídenec
Prevádzkovanie zdravotníckeho zariadenia
Bola uložená pokuta nezákonná?
Oslobodenie bytu od dane z bytov
Nehnuteľnosti v bezpodielovom spoluvlastníctve po rozvode manželov
Doručovanie rozhodnutia
Vzor rozhodnutia na vyrubenie úroku z omeškania

Súvisiace predpisy

Zákon č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov