Cieľom článku je pochopenie zmien v oblasti dane z pridanej hodnoty v roku 2025. Vysvetlíme jednotlivé zmeny, aby ich podnikatelia vedeli správne používať komplexne a pracovať s nimi a vyvarovali sa tým prípadným komplikáciám (ako sú pokuty, penále, daňové kontroly…) a vypichnutie niektorých pozitívnych dopadov, ktoré by mohli podnikateľovi v tuzemsku zjednodušiť podnikanie.
Zákon č. 284/2024 Z.z. ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s ďalším zlepšovaním stavu verejných financií (ďalej len „konsolidačný zákon“) priniesol viaceré zmeny aj do oblasti dane z pridanej hodnoty. Najvýznamnejšie zmeny v zákone č. 222/2004 Z.z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p. (ďalej len „zákon o DPH“) v roku 2025 sú:
Zmeny v DPH od 1. januára 2025:
-
zjednodušený doklad má nový hodnotový limit,
-
zmena v oblasti finančného lízingu,
-
bezodplatné dodanie a odvod DPH v roku 2025,
-
zrušenie registrácie a odvod DPH,
-
spresnenie definície krádeže vo väzbe na odvedenie DPH,
-
registrácia k DPH má nové pravidlá,
-
upresnenie odpočtu DPH pri nadobudnutí tovaru z EÚ,
-
investičný majetok a úprava odpočítanej dane,
-
zmeny sadzieb DPH,
-
malý podnik a DPH,
-
sociálny podnik a jeho účasť/postavenie v podnikateľskej súťaži v oblasti zákona o DPH.
Zmeny v DPH od 1. júla 2025:
-
dovoz tovaru vo väzbe na inštitút samozdanenia.
Zjednodušený doklad má nový hodnotový limit
S účinnosťou od 1. januára 2025 by mali byť platitelia dane obozretní
pri nákupoch nad 400 €.
To je nový hodnotový prah pre zjednodušený doklad. Kým do 31. decembra 2024 sledovali pri bločkoch hranicu 1 000 € pri platbe v hotovosti a hranicu 1 600 € pri platbe kartou, tak v roku 2025 musia mať pre uplatnenie práva na odpočítanie dane vo väzbe na § 49 až § 51 zákona o DPH fyzicky k dispozícii faktúru.
V roku 2025 sa tak sleduje len jedna hranica, a to je 400 €,
tak pre hotovosť ako aj pre platbu kartou.Problém v praxi môže nastať, ak odberateľ, ktorým je platiteľ dane proaktívne nepožiada o vystavenie faktúry a dodávateľ mu odmietne následne stornovať doklad a vystaviť faktúru, Ak platiteľ nebude mať faktúru, správca dane mu nebude akceptovať právo na odpočítanie dane, nakoľko nemá k dispozícii relevantný hmotnoprávny podklad, ktorým je faktúra. V tejto súvislosti je potrebné, aby podnikatelia obozretne vyžadovali vystavenie faktúry na obstarané plnenia v hodnote nad 400 €, aby sa nepripravili o nárok na odpočítanie dane.
______________________________
Poznámka: Ak takáto situácia nastane a platiteľ si nebude môcť odpočítať DPH z dôvodu, že má „len” zjednodušený doklad, potom neuplatnená daň predstavuje z hľadiska zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“) daňový náklad.
______________________________
Legislatívne je zmena definovaná v § 74 ods. 3 písm. b) zákona o DPH. Od 1. januára 2025 môže platiteľ a zdaniteľná osoba, ktorá nie je platiteľom, vyhotoviť zjednodušenú faktúru, ktorá neobsahuje všetky náležitosti faktúry (údaje podľa § 74 ods. 1 zákona o DPH).
Zjednodušenou faktúrou je doklad vyhotovený pokladnicou e-kasa klient
podľa osobitného predpisu,
ak cena tovaru alebo služby vrátane dane nie je viac ako 400 €
, a
doklad vyhotovený tankovacím automatom
pre bezobslužné čerpanie pohonných látok,
ak cena tovaru vrátane dane
uhradená elektronickým platobným prostriedkom
nie je viac ako 400 €
. Doklad nemusí obsahovať údaje podľa § 74 ods. 1 písm. b) a jednotkovú cenu podľa § 74 ods. 1 písm. g) zákona o DPH.Finančný lízing v roku 2025
Zmenu ohľadne posúdenia schémy finančného lízingu možno jednoducho zhrnúť do konštatovania, že
od 1. januára 2025 je finančný lízing z hľadiska zákona o DPH dodaním tovaru
. V roku 2025 sa na finančný lízing budú aplikovať podmienky ako pri dodaní tovaru.Dodaním tovaru bude poskytnutie predmetu finančného lízingu na základe zmlúv uzatvorených počnúc 1. januárom 2025. Zmluvy o finančnom lízingu uzatvorené do 31. decembra 2024 budú posudzované starým systémom, tzn. dobehnú ako dodanie služby nájmu.
Uvedené zmena sa transponovala do zákona o DPH prostredníctvom doplnenia § 8 ods. 1 písm. c) zákona o DPH. Do tohto ustanovenia a doplnilo „
za normálnych okolností
“.Od 1. januára 2025 je podľa § 8 ods. 1 písm. c) dodaním tovaru odovzdanie tovaru na základe nájomnej zmluvy, podľa ktorej sa za
normálnych okolností
vlastníctvo k predmetu nájomnej zmluvy nadobudne najneskôr pri zaplatení poslednej splátky.Toto jednoduché spresnenie definuje situáciu, keď jedinou racionálnou možnosťou vo väzbe na zmluvu o finančnom prenájme
je prevod práva k predmetu finančného lízingu
, tzn.
predaj
. Ide o model, keď má nájomca opciu na kúpu predmetu finančného lízingu a plynutím času smeruje ku odkúpeniu tohto predmetu. V praxi tak bude potrebné identifikovať konkrétnu zmluvu, či je v nej zadefinovaná táto opcia na kúpu, po zaplatení poslednej splátky, a teda je splnená uvedené podmienka dodania tovaru.S účinnosťou od 1. januára 2025 tak dodanie tovaru na základe zmluvy o finančnom prenájme predstavuje dodanie tovaru, keď dodanie nastáva na začiatku. Pre dodávateľa, ktorým je subjekt poskytujúci finančný prenájom, znamená zmena legislatívy podstatný rozdiel v čase, kedy odvedie DPH. Kým pri finančnom prenájme do 31. decembra 2024 sa DPH odvádza postupne, zo služby poskytnutia nájmu v mesačných intervaloch), tak pri finančnom lízingu v
roku 2025 má dodávateľ povinnosť odviesť celú DPH na začiatku v čase dodania.
Finančný lízing v roku 2025 je tak postavený na úroveň dodania tovaru, keď sa celá daň odvedie v čase dodania.
Pre subjekt, ktorý je v postavení nájomcu to znamená, že na začiatku, v čase dodania je oprávnený odpočítať daň vo väzbe na ustanovenia § 49 až § 51 zákona o DPH.______________________________
Poznámka: V roku 2025 môže nájomca celú daň odpočítať na začiatku. Avšak je potrebné skúmať, či nájomca platí jednotlivé mesačné splátky, nakoľko, ak by sa so splátkou oneskoril, a tá by bola 101 dní po splatnosti, potom musí nájomca riešiť vo väzbe na ustanovenie § 53b zákona o DPH povinnosť vrátiť pomernú časť odpočítanej dane. Každá splátka sa testuje na splatnosť samostatne.
______________________________
V prípade dodávateľa (podľa § 25a ods. 5 zákona o DPH) právo platiteľa vykonať opravu základu dane pri nevymožiteľnej pohľadávke zaniká uplynutím troch rokov od posledného dňa lehoty na podanie daňového priznania za zdaňovacie obdobie, v ktorom bol tovar alebo služba dodaná, pričom pri dodaní tovaru podľa § 8 ods. 1 písm. c) právo platiteľa vykonať opravu základu dane pri nevymožiteľnej pohľadávke zaniká uplynutím troch rokov od uplynutia lehoty splatnosti prvej nezaplatenej splátky.
Doplnenie § 8 ods. 1 písm. c) zákona o DPH, resp. zmena posúdenia finančného lízingu je podporená rozsudkom Súdneho dvora C-164/16 Mercedes-Benz Financial Services UK: Výraz „zmluva o nájme tovaru, ktorá ustanovuje, že za normálnych okolností sa vlastníctvo nadobudne najneskôr pri zaplatení poslednej splátky“ sa uplatňuje na typovú nájomnú zmluvu s opciou kúpy, ak z finančných podmienok zmluvy možno vyvodiť, že uplatnenie opcie sa, z pohľadu nájomcu, zdá ako jediná ekonomicky racionálna voľba.
Bezodplatné dodanie a odvod DPH v roku 2025
V roku 2025 sa pri výpočte základu dane pri bezodplatnom dodaní podľa § 8 ods. 3 zákona o DPH mení parameter na výpočet.
Legislatíva úprava platná do 31. decembra 2024
Pri dodaní tovaru podľa § 8 ods. 3 je základom dane cena, za ktorú bol tovar nadobudnutý vrátane nákladov súvisiacich s nadobudnutím, a ak bol tovar vytvorený vlastnou činnosťou, základom dane sú náklady na vytvorenie tovaru vlastnou činnosťou. Pri dodaní tovaru, ktorý je podľa ZDP odpisovaným majetkom, je základom dane zostatková cena majetku zistená podľa ZDP a pri dodaní tovaru nadobudnutého na iný účel ako na ďalší predaj, ktorého obstarávacia cena je nižšia ako 1 700 € vrátane a doba použiteľnosti je dlhšia ako jeden rok, je základom dane zostatková cena, ktorá sa určí ako pri majetku, ktorý by bol odpisovaný rovnomerne po dobu štyroch rokov. Pri dodaní služby podľa § 9 ods. 2 a 3 sú základom dane náklady na službu. Ak platiteľ odpočítal daň pomerne alebo vykonal úpravu odpočítanej dane, zohľadní tieto skutočnosti pri výpočte dane.
Legislatíva úprava platná od 1. januára 2025
Pri dodaní tovaru podľa § 8 ods. 3 je základom dane kúpna cena príslušného tovaru v čase jeho dodania alebo ak takúto kúpnu cenu nie je možné zistiť, kúpna cena podobného tovaru v čase jeho dodania. Ak kúpna cena neexistuje, sú základom dane náklady na vytvorenie tohto tovaru v čase jeho dodania. Pri dodaní služby podľa § 9 ods. 2 a 3 sú základom dane náklady na službu. Ak platiteľ odpočítal daň pomerne alebo vykonal opravu odpočítanej dane alebo úpravu odpočítanej dane, zohľadní tieto skutočnosti pri výpočte dane.
Ide o významnú zmenu, ktorú je potrebné pochopiť, nezabudnúť na ňu, „prijať ju“ a zžiť sa s ňou, aby sa platitelia v roku 2025 nedostali do situácie, že odvedú daň v nesprávnej sume (vypočítanú schémou platnou do 31. decembra 2024).
V roku 2025 tak pri odvedení dane pri bezodplatnom dodaní podľa § 8 ods. 3 zákona o DPH je potrebné vychádzať z trhovej ceny, tzn. z bežne používanej ceny tovaru (služby) v mieste a v čase plnenia alebo spotreby, a to podľa druhu, kvality, prípadne miery opotrebenia predmetného plnenia.
Odvod dane je maximálne do výšky odpočítanej dane pri obstaraní plnenia.
Bezodplatné plnenie podľa § 8 ods. 3 zákona o DPH je dodaním za protihodnotu.
Ide o situáciu, keď platiteľ:
-
dodá tovar na svoju osobnú spotrebu,
-
dodá tovar na osobnú spotrebu svojich zamestnancov,
-
dodá tovar bezodplatne alebo dodá tovar na ďalší iný účel ako na podnikanie,
pričom pri kúpe tohto tovaru alebo jeho súčasti alebo vytvorení tohto tovaru alebo jeho súčasti vlastnou činnosťou bola daň úplne alebo čiastočne odpočítaná.
Bezodplatné dodanie tovaru na obchodné účely, ak jeho hodnota nepresiahne 17 € bez dane za jeden kus, a bezodplatné dodanie obchodných vzoriek sa nepovažuje za dodanie tovaru za protihodnotu.
______________________________
Poznámka: Za dodanie za protihodnotu podľa § 8 ods. 3 zákona o DPH sa považuje aj bezodplatné odovzdanie technického zhodnotenia vykonaného nájomcom na prenajatej nehnuteľnosti po skončení nájmu. Z hľadiska zákona o DPH je potrebné odviesť daň. Kým pri bezdoplatnom odovzdaní technického zhodnotenia v zostatkovej cene by nájomca odviedol
daň z daňovej zostatkovej ceny
, v roku 2025 musí v takomto prípade nájomca odviesť
daň z trhovej ceny.
______________________________
Spresnenie definície krádeže vo väzbe na odvedenie DPH (§ 53 ods. 5 zákona o DPH)
Od 1. januára 2025 sa mení ustanovenie § 53 ods. 5 zákona o DPH (k 31. decembru 2024 upravoval odvedenie dane pri škode vzniknutej z dôvodu krádeže). V roku 2025 dochádza k rozšíreniu pojmu krádež na širší pojem, t.j. na pojem
neoprávnené obohatenie.
V súlade § 53 ods. 5 zákona o DPH pri nezákonnom prisvojení si tovaru inou osobou, pri kúpe ktorého alebo jeho súčasti alebo vytvorení ktorého alebo jeho súčasti bola daň úplne alebo čiastočne odpočítaná, je platiteľ povinný odviesť daň, ktorú z tohto tovaru odpočítal.
Výšku dane platiteľ vypočíta rovnako, ako pri dodaní tovaru podľa § 8 ods. 3,
pričom platiteľ odvedie vypočítanú daň najviac do výšky odpočítanej dane. Platiteľ daň odvedie za to zdaňovacie obdobie, v ktorom zistil, že mu bol tovar odcudzený.V roku 2025 tak platiteľ dane sleduje škodu vzniknutú nielen z dôvodu krádeže ale aj z dôvodu sprenevery (neoprávnenom prisvojení si). Platiteľ je povinný odviesť daň v zdaňovacom období, v ktorom je zistená škoda vzniknutá z dôvodu nezákonného prisvojenia.
Platiteľ, ktorý odviedol daň podľa § 53 ods. 5 zákona o DPH, má právo vykonať opravu opravenej odpočítanej dane, ak získa späť tovar, ktorý mu bol odcudzený, v rozsahu, v akom platiteľ použije späť získaný tovar na podnikanie s možnosťou odpočítania dane. Opravu platiteľ vykoná v zdaňovacom období, v ktorom tovar získal späť, a to najviac do výšky dane odvedenej podľa § 53 ods. 5 zákona o DPH.
Informácia ohľadom výpočtu výšky dane pri nezákonnom prisvojí je veľmi dôležitá. Odvoláva sa na výpočet ako je pri § 8 ods. 3 zákona o DPH (pri bezodplatnom dodaní). Základ dane pri bezodplatnom dodaní je definovaný v § 22 ods. 5 zákona o DPH
(pozri predchádzajúcu časť článku).
Základom dane je kúpna cena príslušného tovaru v čase jeho dodania alebo ak takúto kúpnu cenu nie je možné zistiť, kúpna cena podobného tovaru v čase jeho dodania; ak kúpna cena neexistuje, sú základom dane náklady na vytvorenie tohto tovaru v čase jeho dodania.Zrušenie registrácie a odvod DPH (§ 81 zákona o DPH)
Zmena ustanovenia § 22 ods. 5 zákona o DPH je transponovaná aj do výpočtu základu dane pre odvod dane pri zrušení registrácie pre daň.
V roku pri zrušení registrácie pre daň podľa § 81 ods. 6 zákona o DPH sa daň odvedie z trhovej ceny. V roku 2024 sa daň odviedla pri odpisovanom majetku z daňovej zostatkovej ceny, v roku 2025 z trhovej ceny.
V praxi by tak podnikatelia mali mať na pamäti, že ak prestali byť platiteľmi dane a majú vo väzbe na zrušenie registrácie povinnosť odviesť daň,
je potrebné uplatniť inštitút trhovej ceny.
Investičný majetok a úprava odpočítanej dane (§ 54 zákona o DPH)
Definícia investičného majetku vo väzbe na úpravu odpočítanej dane podľa § 54 zákona o DPH sa upravuje nasledovne:
Od 1. januára 2025 je investičným majetkom na účely zákona o DPH dlhodobý majetok platiteľa, ktorým sú:
-
hnuteľné veci, ktoré majú samostatné technicko-ekonomické určenie a ktorých obstarávacia cena bez dane alebo vlastné náklady sú viac ako
1 700 €,
-
stavby, stavebné pozemky, byty a nebytové priestory,
-
nadstavby stavieb, prístavby stavieb a stavebné úpravy stavieb, bytov a nebytových priestorov, ktoré si vyžadovali stavebné povolenie podľa osobitného predpisu,
-
nehmotný majetok s obstarávacou cenou bez dane viac ako
2 400
€.Investičný majetok na účely sledovania zmeny jeho využitia a pre následnú prípadnú úpravu odpočítanej dane sa zosúladila hodnotovo s hodnotami dlhodobého hmotného majetku odpisovaného a dlhodobého majetku nehmotného z hľadiska ZDP.
Oproti hranici platnej k 31. decembru 2024 (3 319,39 €) sa hodnota investičného majetku znížila, a teda platitelia majú povinnosť sledovať zmenu využitia pri širšom okruhu majetku. Pozitívom je, že sa nové sumy ľahšie zapamätajú, lebo
sú definované v ZDP ako limit pre hmotný a nehmotný dlhodobý majetok
. V praxi však platiteľom pribudne povinnosť sledovať aj majetok s nižšou hodnotou ako v roku 2024 a taktiež sledovať nehmotný majetok dlhodobý. Sleduje sa 5-ročné obdobie a v prípade zmeny využitia je platiteľ povinný upraviť odpočítanú daň.Ďalšou výraznou zmenou v súvislosti s úpravou odpočítanej dane podľa § 54 zákona o DPH je zmena obdobia, od ktorého sa bude majetok sledovať (5 alebo 20 rokov).
Kým do 31. decembra 2024 bolo obdobím na úpravu odpočítanej dane pri zmene účelu použitia investičného majetku podľa 5 kalendárnych rokov vrátane roka, v ktorom investičný
majetok
platiteľ
nadobudol
alebo na vlastné náklady vytvoril okrem investičného majetku podľa ods. 2 písm. b) a c), pri ktorom je obdobie na úpravu 20 kalendárnych rokov, a obdobie na úpravu odpočítanej dane
začína plynúť v roku, v ktorom bol investičný majetok uvedený do užívania
. V podstate sa majetok sledoval od zdaňovacieho obdobia, v ktorom bol majetok zaradený do užívania.S účinnosťou od 1. januára 2025 sa obdobie na sledovanie majetku už
začína od obdobia, v ktorom došlo k prvotnému použitiu investičného majetku.
Znamená to, že ak platiteľ obstaral majetok a zaradil ho do majetku, ale používa ho na podnikanie, obdobie sledovania (časový test) ešte nezačal. Ubiehajú postupne roky. Časový test začína až zdaňovacím období, v ktorom prvotne začne sledovaný majetok používať. Ide o významnú zmenu, keď sa sledovanie majetku vo väzbe na § 54 zákona o DPH posunie až na zdaňovacie obdobie, keď sa majetok reálne prvotne začal používať.______________________________
Poznámka: Do 31. decembra 2024 by sa časový test začal aj v prípade, ak by sa sledovaný majetok nepoužíval na podnikanie, a „ležal by“.
______________________________
Zároveň sa mení celý systém úpravy odpočítanej dane. Do 31. decembra 2024 platitelia mali pri zmene účelu využitia investičného majetku povinnosť odviesť daň (prípadne právo vyžiadať si daň) alikvotne za zvyšné sledované obdobie.
Od 2025 sa pri zmene využitia investičného majetku zmenil aj spôsob výpočtu úpravy odpočítanej dane. Podľa § 54 zákona o DPH, ak v období nasledujúcom po zdaňovacom období, v ktorom došlo k prvotnému použitiu investičného majetku, platiteľ zmení účel jeho použitia:
-
je povinný upraviť odpočítanú daň, ak v dôsledku tejto zmeny bola daň pri prvotnom použití tohto investičného majetku odpočítaná vo vyššej výške, v akej mohla byť odpočítaná v kalendárnom roku, v ktorom došlo k zmene účelu použitia tohto investičného majetku,
-
má právo upraviť odpočítanú daň, ak v dôsledku tejto zmeny bola daň pri prvotnom použití tohto investičného majetku odpočítaná v nižšej výške, v akej mohla byť odpočítaná v kalendárnom roku, v ktorom došlo k zmene účelu použitia tohto investičného majetku.
Platiteľ tak v prípade zmeny využitia investičného majetku vypočíta alikvotnú povinnosť odvedenia dane/práva na odpočítanie dane (vyžiadanie si od štátu) za dané aktuálne zdaňovacie obdobie.
______________________________
Poznámka: Zmenou účelu použitia investičného majetku sa rozumie, ak platiteľ
-
investičný majetok, pri ktorom odpočítal daň, používa na dodávky tovarov a služieb bez možnosti odpočítania dane alebo na dodávky tovarov a služieb s možnosťou pomerného odpočítania dane,
-
investičný majetok, pri ktorom nemohol odpočítať daň, používa na dodávky tovarov a služieb s možnosťou odpočítania dane alebo na dodávky tovarov a služieb s možnosťou pomerného odpočítania dane,
-
investičný majetok, pri ktorom odpočítal pomernú výšku dane, používa na dodávky tovarov a služieb s možnosťou odpočítania dane alebo na dodávky tovarov a služieb bez možnosti odpočítania dane; za zmenu účelu použitia investičného majetku, pri ktorom platiteľ odpočítal pomernú výšku dane, považuje sa aj zmena výšky ročného koeficientu (§ 50 ods. 4) o hodnotu väčšiu ako 0,10.
______________________________
Od 1. januára 2025 pri úprave podľa § 54, § 54a, § 54c, § 54d a § 85j postupuje platiteľ podľa vzorca:

kde:
DD je výsledok úpravy odpočítanej dane, ktorý pri zápornom znamienku predstavuje dodatočne odpočítateľnú daň a pri kladnom znamienku predstavuje dodatočne neodpočítateľnú daň,
DV je daň vzťahujúca sa na obstarávaciu cenu investičného majetku alebo vlastné náklady investičného majetku pričom obstarávacou cenou je aj hodnota splátok vzťahujúcich sa na obstaranie investičného majetku na základe nájomnej zmluvy inej ako nájomnej zmluvy podľa § 8 ods. 1 písm. c),
A je číslo od 0 do 1, ktoré je podielom vyjadrujúcim výšku dane, ktorú platiteľ odpočítal pri investičnom majetku v čase jeho prvotného použitia, k výške dane vzťahujúcej sa na obstarávaciu cenu investičného majetku alebo vlastným nákladom investičného majetku; vypočítaný podiel sa zaokrúhľuje na dve desatinné miesta nahor,
B je číslo od 0 do 1, ktoré je podielom vyjadrujúcim výšku dane, ktorú platiteľ môže odpočítať pri investičnom majetku, k výške dane vzťahujúcej sa na obstarávaciu cenu investičného majetku alebo vlastným nákladom investičného majetku v kalendárnom roku, v ktorom nastanú dôvody na úpravu odpočítanej dane; vypočítaný podiel sa zaokrúhľuje na dve desatinné miesta nahor,
R je počet kalendárnych rokov, ktoré zostávajú do skončenia obdobia na úpravu odpočítania dane vrátane roka, v ktorom došlo k zmene účelu použitia alebo rozsahu použitia investičného majetku pri jeho dodaní pred uplynutím obdobia na úpravu odpočítanej dane, inak R je číslo 1.
Zmena nastala v parametri
R
, keď v situácii, ak platiteľ má naďalej majetok v obchodnom majetku, ale zmenil pri sledovanom majetku účel využitia, dosadí sa R hodnota. Tým sa dosiahne, že platiteľ odvedie/vyžiada si alikvotnú časť dane za aktuálne zdaňovacie obdobie, v ktorom nastala zmena. Pri zmene využitia sledovaného majetku pri dodaní sa za parameter
R
dosadí počet kalendárnych rokov, ktoré zostávajú do skončenia obdobia na úpravu. Je to preto, lebo majetok sa dodal (predal a platiteľ zaúčtuje úbytok majetku, nemôže tak naďalej sledovať zmenu účelu jednotlivo po rokoch).Zmeny týkajúce sa § 54 zákona o DPH je možné zhrnúť takto:
-
zmenila/ rozšírila sa definícia investičného majetku (hodnotové zosúladenie so ZDP a doplnenie nehmotného majetku),
-
časový test-nový moment začatia sledovania investičného majetku,
-
zmena výpočtu úpravy odpočítanej dane (iba za dané zdaňovacie obdobie alikvotná časť dane).
Registrácia pre DPH má nové pravidlá
Zmena legislatívy zaviedla pozitívnu zmenu limitu na okrúhlu sumu 50 000 €. Hodnotový prah 50 000 € začnú zdaniteľné osoby sledovať počnúc 1. januárom 2025 zo stavu nula. Pri prahovej hodnote 50 000 € sa nestane subjekt platiteľom dane, stane sa ním až od prvého dňa nasledujúceho roka. Legislatívne sa nastavilo dvojkrokové testovanie limitu. Okamihom prekročenia druhého limitu v sume 62 500 € sa zdaniteľná osoba stáva plnohodnotným platiteľom dane.
V inštitúte dobrovoľnej registrácie sa systém nemení. Pri podaní žiadosti o registráciu má zdaniteľná osoba možnosť uviesť, že sa dobrovoľne chce stať platiteľom dane skôr, ako nastane prvý deň nasledujúceho roka.
Definícia obratu sa nemení. Textácia pojmu obrat sa „presúva“ z § 4 ods. 7 do ustanovenia § 4 ods. 15 zákona o DPH.
Od 1. januára 2025 bude na účely posúdenia obratu relevantné obdobie
kalendárneho roka
, tzn. obdobie od 1. januára do 31. decembra. Ak sa za dané sledované obdobie obrat neprekročí, od 1. januára nasledujúceho kalendárneho roka sa začne sledovať obrat nanovo, od nuly.Čo nastane, ak zdaniteľná osoba v roku 2025 prekročí prvý prah 50 000 €?
Požiada o registráciu v zákonnej lehote. Lehota na podanie žiadosti k registrácii sa skrátila na 5 pracovných dní od momentu prekročenia limitu 50 000 €, prípadne od momentu prekročenia limitu 62 500 € (ak nebola podaná žiadosť z dôvodu dosiahnutia limitu 50 000 €). Správca dane vydá elektronické rozhodnutie do 10 dní (nie pracovných). Proti tomuto rozhodnutiu nie je možné sa odvolať. S rozhodnutím správca dane pridelí identifikačné číslo pre daň, avšak bude platné od 1. januára 2026, prípadne momentom prekročenia sumy 62 500 €.Zo zdaniteľnej osoby sa stane osoba, ktorá je registrovaná pre daň. Ide o zdaniteľnú osobu, ktorá prekročila limit obratu pre povinnú registráciu, splnila si svoju registračnú povinnosť a má pridelené identifikačné číslo pre daň. Nie je ale platiteľom dane, je čakajúca na moment, keď sa ním stane v budúcnosti.
Čo ale v prípade, ak takýto čakateľ v priebehu roka prekročí aj druhý sledovaný míľnik 62 500 €?
Z „čakateľa“
sa stane plnohodnotný platiteľ dane spätne odo dňa dodania konkrétneho plnenia
, ktorým prekročil hodnotu 62 500 €. Aj po splnení si registračnej povinnosť si musí aj „čakateľ“ sledovať priebežne všetky dodania, lebo momentom, ak prekročí 62 500 €, sa zdaniteľná osoba stane platiteľom.S účinnosťou od 1. januára 2025 sa ruší zjednodušenie pre podnikateľov, ktorí dosahujú príjmy výlučne z plnení oslobodených od dane podľa § 37 až § 39 zákona o DPH. Kým do 31. decembra 2024 si pri výlučnosti nemuseli riešiť registráciu, tak od 1. januára 2025 musia opäť sledovať obrat a po jeho prekročení sa opäť registrovať pre daň.
Tí podnikatelia, ktorí zrušili registrácii k dani z dôvodu, že dodávali výlučne plnenia od dane oslobodené podľa § 38 až § 39 zákona o DPH vo väzbe na § 81 zákona o DPH platného do 31. decembra 2024, tak musia začať sledovať opäť presiahnutie limitu obratu. Ak prekročí obrat, v žiadosti uvedie, že obrat prekročila výlučne z oslobodených plnení podľa § 37 až § 39 zákona o DPH.
Takíto podnikatelia nemajú povinnosť podávať daňové priznanie ani kontrolný výkaz. Budú viesť len záznamy.
Vo väzbe na zmenu systému pre registráciu k dani sa mení aj právo na odpočítanie dane pri registrácii. V ustanovení § 55 ods. 1 zákona o DPH sa spresnilo, že platiteľ môže uplatniť právo na odpočítanie dane pri registrácii výlučne v prvom zdaňovacom období. Pri odpočítaní dane je platiteľ povinný zohľadniť aj opravu odpočítanej dane podľa § 53b, ktorú by bol povinný vykonať pred dňom, keď sa stal platiteľom, ak by mal postavenie platiteľa.
Zmeny nastali aj pri oneskorenej registrácii.
Platiteľ bude musieť podať priznanie samostatne za každé jedno zdaňovacie obdobie (mesiac) samostatne. Tak bude na neho nazerať aj správca dane, tzn. za každé jedno obdobie vyrubí úrok z omeškania. Priznania musia byť podané chronologicky, od prvého obdobia. Lehota na podanie priznania je 5 pracovných dní odo dňa doručenia rozhodnutia o registrácii pre daň.______________________________
Poznámka: Do 31. decembra 2024 platila legislatíva, podľa ktorej sa pri oneskorenej registrácii podá jedno sumárne mimoriadne daňové priznanie.
______________________________
Vo väzbe na zmeny pri oneskorenej registrácii sa podľa § 55 ods. 3 mení aj spôsob, resp. obdobie, v ktorom môže platiteľ uplatniť právo na odpočítanie dane za obdobie, v ktorom mal byť platiteľom dane. Kvôli zmenám pri oneskorenej registrácii, keď bude musieť platiteľ podať jednotlivo daňové priznania za každý mesiac samostatne, počnúc mesiacom, od ktorého mal byť platiteľom, tak rovnako jednotlivo si aj posúdi nárok na odpočítanie dane. Odpočet dane môže smerovať len do konkrétneho mesiaca, v ktorom vzniklo právo na odpočítanie dane.
Analogicky sa pozmenil aj proces zrušenia registrácie pre daň. Podľa § 81 ods. 1 zákona o DPH môže žiadosť o zrušenie registrácie pre daň podať platiteľ, ak je registrovaný:
-
podľa § 4, a to najskôr po uplynutí jedného kalendárneho roka odo dňa, keď sa stal platiteľom, ak jeho obrat nepresiahol v predchádzajúcom kalendárnom roku 50 000 €,
-
podľa § 5, a to najskôr po uplynutí jedného kalendárneho roka odo dňa, keď sa stal platiteľom, a odôvodnene predpokladá, že bude v tuzemsku uskutočňovať výlučne dodania tovarov a služieb podľa § 5 ods. 2 písm. a) až h).
Z uvedeného je zrejmé, že od 1. januára 2025 bude zahraničná osoba registrovaná podľa § 5 zákona o DPH môcť požiadať o zrušenie registrácie najskôr po uplynutí 1 roka.
Odpočet DPH pri nadobudnutí tovaru z EÚ
Ustanovenie § 51 ods. 1 písm. c) zákona o DPH sa spresňuje nasledovne:
Právo na odpočítanie dane podľa § 49 môže platiteľ uplatniť, ak pri odpočítaní dane podľa § 49 ods. 2 písm. c) má faktúru od dodávateľa z iného členského štátu.
Ak platiteľ nemá faktúru, môže uplatnenie práva na odpočítanie dane preukázať aj iným hodnoverným dokladom osvedčujúcim nadobudnutie tovaru v tuzemsku z iného členského štátu a vznik daňovej povinnosti pri nadobudnutí tovaru v tuzemsku z iného členského štátu v príslušnom zdaňovacom období.
Iným hodnoverným dokladom môže byť v praxi napríklad, zmluva alebo preberací protokol k tovaru.
Tým sa umožní platiteľom dane uplatniť nárok na odpočítanie dane aj v prípade, ak nemajú fyzicky k dispozícii faktúru. Z dokladov, na základe ktorých chce platiteľ dane uplatniť nárok na odpočítanie dane, musí byť zrejmé, že zdaniteľné plnenie nastalo práve v tom zdaňovacom období, v ktorom si platiteľ uplatňuje právo na odpočítanie dane. Zrejmá musí byť aj výška vzniknutej daňovej povinnosti.
Sadzba DPH v roku 2025
Od roku 2025 sú platné sadzby DPH vo výške 5 %, 19 % a 23 % zo základu dane.
Príloha č. 7 zákona o DPH uvádza okruh tovarov a príloha č. 7a zákona o DPH uvádza okruh služieb (s uvedením číselného kódu colného sadzobníka), pri ktorých sa uplatní znížená sadzba 5 % alebo 19 %. Tovary a služby, ktoré nie sú uvedené v prílohe č. 7 a prílohe č. 7a zákona o DPH sa zaťažia sadzbou dane 23 % zo základu dane.
Veľmi zjednodušene možno konštatovať, že sadzba dane 5 % zo základu dane sa uplatní na základné potraviny (vybraný okruh konkrétnych potravín) a taxatívne vymedzený malý okruh služieb, sadzba 19 % na potraviny určené na ľudskú spotrebu (+vybraný malý okruh tovaru) a sadzba 23 % zo základu dane na všetky zostávajúce plnenia podliehajúce dani. Kým znížená sadzba na základné potraviny a vybraný okruh služieb evokuje pozitívnu zmenu, je potrebné uviesť, že legislatíva neprikazuje dodávateľom plnení so zníženou sadzbou upraviť ceny plnení smerom dole. Ak dodávatelia ponechajú ceny nezmenené, budú si na vstupe odpočítavať 23 % z väčšiny svojich vstupov a na výstupe budú odvádzať daň v zníženej sadzbe.
Zároveň znížená sadzba dane vo výške 5 % zo základu dane sa uplatní podľa § 27 ods. 3 písm. c) zákona o DPH na tovary a služby, ktoré v rámci aktivít sociálnej ekonomiky dodáva registrovaný sociálny podnik, ktorý 100 % svojho zisku po zdanení používa na dosiahnutie svojho hlavného cieľa
(bližšie v nasledujúcej kapitole).
Je možné predpokladať, že ak väčšina vstupov vplyvom zvýšenia základnej sadzby dane o 3 percentuálne body z 20 % na 23 % cenovo porastie, a dodávatelia sa nebudú chcieť vzdať svojich výnosov, potom sa rastúce vstupy môžu eventuálne premietnuť do zvýšených cien (paradoxne aj tých plnení so zníženou sadzbou). V praxi by tak hypoteticky mohol byť tým konečným subjektom, ktorý bude znášať finančnú ťarchu, spotrebiteľ, v marginálnou zastúpení občan.
______________________________
Poznámka: V súlade s § 27 ods. 4 zákona o DPH sa na účely správneho zatriedenia tovaru do číselného kódu podľa prílohy č. 7 použije záväzná informácia o nomenklatúrnom zatriedení tovaru vydaná colným orgánom podľa osobitného predpisu. Je preto potrebné najskôr správne jednotlivé plnenia správne zatriediť a následne podľa zatriedenia uplatniť správnu výšku dane.
______________________________
Zoznam tovarov so zníženou sadzbou dane:
- Bod 1 - sadzba 19 %
- Bod 2 - sadzba 5 %
- Bod 3 - sadzba 5 %
Bod | Kapitola/číselný znak Spoločného colného sadzobníka | Opis tovaru |
1.
|
ex 2, ex 4, ex 7, ex 8, ex 9, ex 10, ex 11, ex 12, ex 13, ex 15, ex 16, ex 17, ex 18, ex 19, ex 20, ex 21 |
Tovary zatriedené do položiek a podpoložiek príslušnej kapitoly Spoločného colného sadzobníka určené na ľudskú konzumáciu alebo určené na výrobu tovarov vhodných na ľudskú konzumáciu okrem tovarov uvedených v bode 2
|
ex 3 |
Ryby a kôrovce, mäkkýše a ostatné vodné bezstavovce – len určené na ľudskú konzumáciu alebo na výrobu tovarov vhodných na ľudskú konzumáciu, okrem ozdobných rýb položky 0301 11, 0301 19 a tovarov zatriedených do kapitoly 3 Spoločného colného sadzobníka uvedených v bode 2
|
|
ex 0504 |
Zvieracie črevá, mechúry a žalúdky (iné ako rybacie), celé a ich časti, čerstvé, chladené, mrazené, solené, v slanom náleve, sušené alebo údené – len určené na ľudskú konzumáciu alebo na výrobu tovarov vhodných na ľudskú konzumáciu
|
|
ex 2201 |
Vody, vrátane prírodných alebo umelých minerálnych vôd a sýtených vôd, neobsahujúce pridaný cukor alebo ostatné sladidlá ani ochucujúce látky – okrem ľadu a snehu
|
|
2202 |
– Vody, vrátane minerálnych vôd a sýtených vôd, obsahujúce pridaný cukor alebo ostatné sladidlá alebo ochutené, a ostatné nealkoholické nápoje, okrem štiav ovocných, z orechov alebo zeleninových štiav položky 2009
|
|
2209 00 |
Ocot a náhradky octu získané z kyseliny octovej
|
|
ex 2301 10 00 |
Škvarky – len určené na ľudskú konzumáciu alebo určené na výrobu tovarov vhodných na ľudskú konzumáciu
|
|
1.
|
ex 2302 |
Otruby, vedľajšie mlynárske výrobky a ostatné zvyšky, tiež vo forme peliet, získané preosievaním, mletím alebo iným spracovaním obilnín alebo strukovín – len určené na ľudskú konzumáciu alebo určené na výrobu tovarov vhodných na ľudskú konzumáciu
|
ex 2303 |
Zvyšky z výroby škrobu a podobné zvyšky, repné rezky, bagasa a ostatný odpad z výroby cukru, pivovarnícke alebo liehovarnícke mláto a odpad, tiež vo forme peliet – len určené na ľudskú konzumáciu alebo určené na výrobu tovarov vhodných na ľudskú konzumáciu
|
|
ex 2304 |
Pokrutiny a ostatné pevné zvyšky, tiež drvené alebo vo forme peliet, vznikajúce pri extrakcii sójového oleja – len určené na ľudskú konzumáciu alebo určené na výrobu tovarov vhodných na ľudskú konzumáciu
|
|
ex 2306 |
Pokrutiny a ostatné pevné zvyšky, tiež drvené alebo vo forme peliet, vznikajúce pri extrakcii rastlinných alebo mikrobiálnych tukov alebo olejov, iné ako zvyšky položky 2304 alebo 2305 – len určené na ľudskú konzumáciu alebo určené na výrobu tovarov vhodných na ľudskú konzumáciu
|
|
2501 00 91 |
Soľ vhodná na ľudskú konzumáciu
|
|
2716 00 00 |
Elektrická energia
|
|
2.
|
ex 0201 |
Mäso z hovädzích zvierat, čerstvé alebo chladené okrem mäsa z divých hovädzích zvierat položky 0102
|
ex 0203 |
Mäso zo svíň, čerstvé, chladené alebo mrazené – len mäso z domácich svíň, čerstvé alebo chladené
|
|
ex 0204 |
Mäso z oviec alebo kôz, čerstvé, chladené alebo mrazené – len mäso z oviec alebo kôz, čerstvé alebo chladené okrem mäsa z divých oviec a kôz
|
|
ex 0207 |
Mäso a jedlé droby, z hydiny položky 0105, čerstvé, chladené alebo mrazené – len mäso a jedlé droby z domácej hydiny, čerstvé alebo chladené
|
|
ex 0208 10 10 |
Ostatné mäso a jedlé mäsové droby, čerstvé, chladené alebo mrazené – len mäso a jedlé droby z domácich králikov, čerstvé alebo chladené
|
|
ex 0301 |
Živé ryby – len sladkovodné ryby okrem ozdobných rýb položky 0301 11 00
|
|
ex 0302 |
Ryby, čerstvé alebo chladené, okrem rybieho filé a ostatného rybieho mäsa položky 0304 – len sladkovodné ryby okrem ozdobných rýb položky 0301 11 00
|
|
ex 0304 |
Rybie filé a ostatné rybie mäso (tiež mleté), čerstvé, chladené alebo mrazené – len zo sladkovodných rýb okrem ozdobných rýb položky 0301 11 00, čerstvé alebo chladené
|
|
ex 0401 |
Mlieko a smotana, nezahustené ani neobsahujúce pridaný cukor ani ostatné sladidlá – len mlieko
|
|
403 |
Jogurt; cmar, kyslé mlieko a smotana, kefír a ostatné fermentované alebo acidofilné mlieko a smotana, tiež zahustené alebo obsahujúce pridaný cukor alebo ostatné sladidlá alebo ochutené alebo obsahujúce pridané ovocie, orechy alebo kakao
|
|
0405 10 | Maslo | |
2.
|
ex 0406 |
Syry a tvaroh – len ovčia bryndza podľa osobitného predpisu2)
|
0409 00 00 | Prírodný med | |
701 |
Zemiaky, čerstvé alebo chladené
|
|
702 |
Rajčiaky, čerstvé alebo chladené
|
|
703 |
Cibuľa, šalotka, cesnak, pór a ostatná cibuľová zelenina, čerstvá alebo chladená
|
|
704 |
Kapusta, karfiol, kaleráb, kel a podobná jedlá hlúbová zelenina, čerstvé alebo chladené
|
|
705 |
Šalát (Lactuca sativa) a čakanka (Cichorium spp.), čerstvé alebo chladené
|
|
0707 00 |
Uhorky šalátové a uhorky nakladačky, čerstvé alebo chladené
|
|
708 |
Strukoviny, lúpané alebo nelúpané, čerstvé alebo chladené
|
|
709 |
Ostatná zelenina, čerstvá alebo chladená
|
|
808 |
Jablká, hrušky a duly, čerstvé
|
|
ex 1102 |
Múky z obilnín iných ako z pšenice alebo zo súraže – len múky z obilnín neobsahujúcich lepok
|
|
1105 10 00 |
Múka, krupica a prášok zo zemiakov
|
|
1106 10 00 |
Múka, krupica a prášok zo sušených strukovín položky 0713
|
|
1106 20 90 |
Múka, krupica a prášok zo sága alebo koreňov alebo hľúz položky 0714
|
|
ex 1106 30 |
Múka, krupica a prášok z produktov 8. kapitoly – len múka, krupica a prášok z ovocia a orechov
|
|
1208 10 00 |
Múka a krupica zo sójových bôbov
|
|
1208 90 00 |
Múka a krupica z ostatných olejnatých semien alebo olejnatých plodov, iné ako z horčičných semien
|
|
ex 1905 |
Chlieb, sladké pečivo, koláče, sušienky a ostatné pekárske výrobky, tiež obsahujúce kakao; hostie, prázdne oblátky druhu vhodného na farmaceutické účely, oblátky na pečenie, ryžový papier a podobné výrobky – len čerstvý chlieb podľa osobitného predpisu,3)chlieb podľa osobitného predpisu3a) s obsahom lepku najviac 20 mg/kg a len čerstvé pečivo podľa osobitného predpisu4) v hmotnosti 40 g až 50 g alebo pečivo podľa osobitného predpisu4a) s obsahom lepku najviac 20 mg/kg.
|
|
ex 2009 |
Šťavy ovocné alebo z orechov (vrátane hroznového muštu a kokosovej vody) a šťavy zeleninové, nekvasené a neobsahujúce pridaný alkohol, tiež obsahujúce pridaný cukor alebo ostatné sladidlá – len šťavy bez pridaného cukru alebo šťavy s pridaným cukrom maximálne 5 g na 100 ml
|
|
3.
|
ex 2844 41 |
Trícium a jeho zlúčeniny; zliatiny, disperzie (vrátane cermetov), keramické výrobky a zmesi obsahujúce trícium alebo jeho zlúčeniny – len pre zdravotníctvo
|
ex 2844 42 |
Aktínium-225, aktínium-227, kalifornium-253, curium-240, curium-241, curium-242, curium-243, curium-244, einsteinium-253, einsteinium-254, gadolínium-148, polónium-208, polónium-209, polónium-210, rádium-223, urán-230 alebo urán-232 a ich zlúčeniny; zliatiny, disperzie (vrátane cermetov), keramické výrobky a zmesi obsahujúce tieto prvky alebo zlúčeniny – len pre zdravotníctvo
|
|
3.
|
ex 2844 43 |
Ostatné rádioaktívne prvky a izotopy a zlúčeniny; ostatné zliatiny, disperzie (vrátane cermetov), keramické výrobky a zmesi obsahujúce tieto prvky, izotopy alebo zlúčeniny – len pre zdravotníctvo
|
ex 2844 44 00 |
Rádioaktívne zvyšky – len pre zdravotníctvo
|
|
2925 11 00 |
Sacharín a jeho soli
|
|
2941 | Antibiotiká | |
30 |
Farmaceutické výrobky
|
|
3822 |
Diagnostické alebo laboratórne reagencie na podložke, pripravené diagnostické alebo laboratórne reagencie, tiež na podložke, tiež dodávané vo forme súprav, iné ako položky 3006; certifikované referenčné materiály
|
|
ex 3922 90 00 |
Ostatné sanitárne výrobky z plastov – len sedačka do vane na použitie pre osoby s ťažkým zdravotným postihnutím
|
|
ex 4901 |
Tlačené knihy, brožúry, letáky a podobné tlačiarenské výrobky, tiež v jednotlivých listoch, okrem kníh, brožúr, letákov a podobných tlačiarenských výrobkov, tiež v jednotlivých listoch, v ktorých reklama a inzercia predstavujú jednotlivo alebo spolu viac ako 50 % celkového obsahu výrobku
|
|
ex 4902 10 00 |
Noviny, časopisy a periodiká, tiež ilustrované alebo obsahujúce reklamný materiál vychádzajúce najmenej štyrikrát týždenne okrem novín, časopisov a periodík, tiež ilustrovaných alebo obsahujúcich reklamný materiál, v ktorých reklama a inzercia predstavujú jednotlivo alebo spolu viac ako 50 % celkového obsahu výrobku, a okrem novín, časopisov a periodík, tiež ilustrovaných alebo obsahujúcich reklamný materiál, v ktorých erotický obsah predstavuje jednotlivo alebo spolu viac ako 10 % celkového obsahu výrobku
|
|
4903 00 00 |
Detské obrázkové knihy, predlohy na kreslenie alebo maľovanie
|
|
4904 00 00 |
Hudobniny, tlačené alebo v rukopise, tiež viazané alebo ilustrované
|
|
ex 4905 |
Mapy a vodopisné alebo podobné mapy všetkých druhov, vrátane atlasov, nástenných máp, topografických plánov a glóbusov, tlačené – len edukačné publikácie5) schválené príslušným ústredným orgánom štátnej správy podľa osobitného predpisu6)
|
|
6115 10 |
Pančuchový tovar s odstupňovanou kompresiou (napr. pančuchy na kŕčové žily)
|
|
ex 6602 00 00 |
Vychádzkové palice, palice so sedadielkom, biče, jazdecké bičíky a podobné výrobky – len pre nevidiace a čiastočne vidiace osoby
|
|
ex 8428 90 90 |
Ostatné zdvíhacie, manipulačné, nakladacie alebo vykladacie stroje a zariadenia – len vaňový zdvihák na použitie pre osoby s ťažkým zdravotným postihnutím
|
|
ex 8471 49 00 |
Ostatné stroje na automatické spracovanie údajov, predkladané vo forme systému – len zariadenia s hlasovým alebo hmatovým výstupom pre nevidiacich a slabozrakých
|
|
ex 8518 40 00 |
Elektrické nízkofrekvenčné zosilňovače (audiofrekvenčné) – len individuálne zosilňovače pre nedoslýchavých, zosilňovače pre indukčné slučky pre nedoslýchavých, indukčné slučky pre nedoslýchavých, skupinové zosilňovače pre vyučovanie sluchovo postihnutých detí
|
|
3.
|
ex 8523 49 10 |
Digitálne viacúčelové disky (DVD) so záznamom – len knihy okrem kníh, v ktorých reklama a inzercia predstavujú jednotlivo alebo spolu viac ako 50 % ich celkového obsahu, a zvukové záznamy s prednesom obsahu kníh okrem zvukových záznamov, v ktorých prednes obsahu kníh predstavuje menej ako 50 % ich celkového obsahu; detské obrázkové knihy, predlohy na kreslenie alebo maľovanie; hudobniny; mapy a vodopisné alebo podobné mapy všetkých druhov, vrátane atlasov a topografických plánov, len ak sú edukačné publikácie schválené príslušným ústredným orgánom štátnej správy podľa osobitného predpisu
|
ex 8523 49 20 |
Ostatné optické médiá (CD) so záznamom – len knihy okrem kníh, v ktorých reklama a inzercia predstavujú jednotlivo alebo spolu viac ako 50 % ich celkového obsahu, a zvukové záznamy s prednesom obsahu kníh okrem zvukových záznamov, v ktorých prednes obsahu kníh predstavuje menej ako 50 % ich celkového obsahu; detské obrázkové knihy, predlohy na kreslenie alebo maľovanie; hudobniny; mapy a vodopisné alebo podobné mapy všetkých druhov, vrátane atlasov a topografických plánov, len ak sú edukačné publikácie schválené príslušným ústredným orgánom štátnej správy podľa osobitného predpisu
|
|
ex 8523 51 90 |
Polovodičové médiá so záznamom – len knihy okrem kníh, v ktorých reklama a inzercia predstavujú jednotlivo alebo spolu viac ako 50 % ich celkového obsahu, a zvukové záznamy s prednesom obsahu kníh okrem zvukových záznamov, v ktorých prednes obsahu kníh predstavuje menej ako 50 % ich celkového obsahu; detské obrázkové knihy, predlohy na kreslenie alebo maľovanie; hudobniny; mapy a vodopisné alebo podobné mapy všetkých druhov, vrátane atlasov a topografických plánov, len ak sú edukačné publikácie schválené príslušným ústredným orgánom štátnej správy podľa osobitného predpisu
|
|
ex 8531 80 70 |
Ostatné elektrické akustické alebo vizuálne signalizačné prístroje (iné ako položky 8512 alebo 8530) – len pre osoby so sluchovým a zrakovým postihnutím
|
|
8713 |
Vozíky pre telesne postihnuté osoby, tiež motorizované alebo s iným mechanickým pohonom
|
|
8714 20 00 |
Časti, súčasti a príslušenstvá vozíkov pre telesne postihnuté osoby
|
|
9001 30 00 |
Kontaktné šošovky
|
|
9001 40 |
Okuliarové šošovky zo skla
|
|
9001 50 |
Okuliarové šošovky z ostatných materiálov
|
|
9021 |
Ortopedické pomôcky vrátane bariel, liečebných a chirurgických pásov a bandáží; dlahy a ostatné pomôcky na liečenie zlomenín; umelé časti tela; načúvacie pomôcky a ostatné zariadenia nosené alebo prenášané na tele alebo v tele implantované, na kompenzovanie nejakej chyby alebo neschopnosti
|
|
ex 9619 00 |
Hygienické vložky a tampóny, plienky, prebaly a podobné výrobky, z akéhokoľvek materiálu – určené len na inkontinenciu
|
Zoznam služieb so zníženou sadzbou dane
Bod 1 - sadzba dane 19 %
Bod 2 - sadzba dane 5 %
Bod | Kódy štatistickej klasifikácie produktov podľa činností (CPA) | Opis služby |
1. | 56 |
Služby spojené s podávaním jedál a nápojov – len reštauračné a stravovacie služby2) pozostávajúce z poskytovania nápojov určených na ľudskú konzumáciu s výnimkou poskytovania alkoholických nápojov s obsahom alkoholu viac ako 0,5 % objemu
|
2.
|
55 |
Ubytovacie služby
|
56 |
Služby spojené s podávaním jedál a nápojov – len reštauračné a stravovacie služby pozostávajúce z poskytovania pripraveného alebo nepripraveného jedla určeného na ľudskú konzumáciu
|
|
58.11.30 |
Knihy online okrem kníh online, v ktorých reklama a inzercia predstavujú jednotlivo alebo spolu viac ako 50 % ich celkového obsahu, a zvukové záznamy s prednesom obsahu kníh online okrem zvukových záznamov, v ktorých prednes obsahu kníh online predstavuje menej ako 50 % ich celkového obsahu
|
|
93.11.1 |
Prevádzka športových zariadení – len služby súvisiace so vstupom3) na športové podujatia
|
|
93.13.10 |
Služby fitnescentier – len vstupné do fitnescentier
|