Legislatívny návrh zákona o správe daní

Vydané: 15 minút čítania

Legislatívny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „daňový poriadok“) predkladá ministerstvo financií na základe Plánu legislatívnych úloh vlády SR na rok 2021. Tento návrh daňového poriadku je pokračovaním návrh daňového poriadku z roku 2020, ktorý bol z rozhodnutia ministerstva financií stiahnutý z plánu legislatívnych úloh pre rok 2020. Dôvodom bol nedostatok času na jeho kvalitné spracovanie, keď sa prednostne zabezpečovali úlohy spojené s ochranou zdravia obyvateľstva a proti šíreniu nebezpečného vírusu COVID–19. Pôvodný návrh daňového poriadku sa doplnil o ďalšie legislatívne úpravy ustanovení a niektoré boli z pôvodného návrhu vypustené. Navrhovaná účinnosť zákona je od 15. novembra 2021 a od 1. januára 2022.

Prvoradým cieľom predkladaného návrhu daňového poriadku je vytvorenie nových efektívnych nástrojov v boji proti daňovým podvodom a maximálna motivácia daňových subjektov k dobrovoľnému plneniu svojich daňových povinností peňažnej a nepeňažnej povahy.

K tomuto primárnemu cieľu návrhu daňového poriadku má prispieť predovšetkým nové hodnotenie daňových subjektov prepracovaným inštitútom, ktorým je index daňovej spoľahlivosti. Tento inštitút je postavený na jeho transparentnosti formou zverejnenia zásad a podmienok pre určenie stupňa daňovej spoľahlivosti daňového subjektu, čo prispeje aj k väčšej motivácii daňových subjektov k dobrovoľnému plneniu daňových povinností. Navrhuje sa, aby zásady a podmienky indexu daňovej spoľahlivosti vypracovalo finančné riaditeľstvo a zverejní ich na svojom web. sídle.

Novým prvkom v návrhu novely daňového poriadku je rozhodnutie správcu dane o vylúčení fyzickej osoby, ktorá má postavenie štatutára spoločnosti, ktorý vážnym spôsobom porušuje svoje daňové povinnosti. Účelom tohto rozhodnutia správcu dane je znemožnenie prístupu takýchto osôb k takýmto pozíciám v obchodných spoločnostiach na určité obdobie, ktoré prispeje k zefektívneniu boja proti daňovým podvodom.

Návrh novely daňového poriadku precízuje aj terminológiu niektorých ustanovení, ktoré si vyžiadalo ich aplikačné uplatnenie doplnením alebo vypustením niektorých jeho častí.

Tento legislatívny návrh daňového poriadku obsahuje aj návrhy na legislatívnu úpravu iných zákonov (zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v z. n. p.), pričom však právna úprava návrhu daňového poriadku vyvolala aj legislatívne úpravy nasledujúcich zákonov:

  • zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p. (ďalej len „ZDP“),
  • zákona č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o súdoch“),
  • zákona č. 213/2018 Z. z. o dani z poistenia (ďalej len „zákon o dani z poistenia“).

Prehľad navrhovaných legislatívnych úprav (vybraných) ustanovení daňového poriadku

Návrh novely daňového poriadku upravuje alebo dopĺňa:

  • Ust. § 12 – Náklady správy daní; doplnením tohto ustanovenia dôjde k zjednoteniu spôsobu preukazovania ušlého zárobku a hotových výdavkov pre osoby, ako je napr. svedok zúčastnený pri správe daní, podľa vyhlášky MS SR č. 543/2005 Z. z., podľa ktorej vypočítavajú ušlý zárobok pre zúčastnené osoby v súdnych konaniach aj súdy Slovenskej republiky.
  • Ust. § 19a – Súhrnný protokol; z dôvodu jeho doterajšieho minimálneho využitia od jeho doplnenia do daňového poriadku v roku 2018, navrhuje sa toto ustanovenie vypustiť.
  • Ust. § 20 – Predvolanie a predvedenie – navrhuje sa sprísniť ospravedlnenie neúčasti osoby pri správe daní predložením dôkazu o tom, že sa nemohla zo závažných dôvodov zúčastniť na úkone pri správe daní, ku ktorému bola predvolaná.
  • Ust. § 23 – Nazeranie do spisov; dopĺňa sa lehota, v rámci ktorej môže daňový subjekt nahliadnuť do svojho spisu, túto lehotu si daňový subjekt dohodne so správcom dane, ale najneskôr do 10 pracovných dní požiada o nazretie do spisu, a to telefonicky, elektronicky alebo aj písomne poštou.
  • Ust. § 24 – Dokazovanie; dôkazom pri zistení a objasneniu skutočností rozhodujúcich pre správne určenie dane bude aj protokol o určení dane podľa pomôcok, ktorý doteraz nebolo možné použiť ako dôkaz. Novým spôsobom dokazovania budú tzv. spoločné úkony ako je najmä ústne pojednávanie, výsluch svedkov, výsluch znalcov, oboznámenie s obsahom rozhodujúcich skutočností zistených u iných daňových subjektov a iné úkony.
  • Ust. 25 – Svedok; umožňuje sa z dôvodu efektívnosti a hospodárnosti uskutočniť vypočutie svedka aj cez videokonferencie, ktorých podmienky a spôsob vypočutia uverejní finančné riaditeľstvo na svojom webovom sídle.
  • Ust. § 52 – Zverejňovanie zoznamov; toto ustanovenie sa navrhuje doplniť o tri nové zoznamy, z toho dva zoznamy sa týkajú platiteľov dane, pri ktorých, okrem identifikačných údajov, sa budú zverejňovať aj bankové účty vedené v tuzemsku alebo vedené aj u zahraničného poskytovateľa platobných služieb. Tretím zoznamom bude zoznam daňových subjektov s jeho identifikačnými údajmi a indexom daňovej spoľahlivosti vrátane ich aktualizácie.
  • Ust. 53c – Záväzné stanovisko; z dôvodu doteraz malého záujmu daňových subjektov o využitie inštitútu záväzného stanoviska od jeho zavedenia počnúc 1. septembrom 2014, a to aj po znížení úhrady na polovicu v roku 2018, nedošlo k zvýšenému záujmu zo strany daňových subjektov, navrhuje sa preto tento inštitút upraviť v časti výšky úhrady za záväzné stanovisko na 1 000 € za jeden právny predpis. Ďalšia ústretovosť zo strany zákonodarcu je návrh na zníženie úhrady na polovicu, t. j. na 500 €, ak žiadosť o záväzné stanovisko podá vysoko spoľahlivý daňový subjekt po doručení oznámenia o indexe daňovej spoľahlivosti.
  • Ust. § 53d – Index daňovej spoľahlivosti; znenie tohto ustanovenia je podrobne rozpracované do ôsmich odsekov v porovnaní s pôvodným znením troch odsekov, ktoré nadobudli účinnosť od 1. januára 2018. Tento inštitút priniesol jeho zavedením aj očakávané výsledky v podobe zvýšeného dobrovoľného plnenia daňových povinností daňovými subjektami, čo bolo jeho hlavným cieľom jeho zavedenia. Na druhej strane prax ukázala, že je čas, aby sa tento inštitút podnikateľskej verejnosti opäť zviditeľnil, a to novými benefitmi a novými úpravami.

Podľa návrhu pôjde o hodnotenie daňových subjektov indexom daňovej spoľahlivosti registrovaných na daň z príjmov tak, ako tomu bolo doteraz. Po jeho schválení, prvý index daňovej spoľahlivosti zašle správca dane najneskôr do 30 dní po uplynutí dvoch rokov od jeho registrácie na daň z príjmov. Proti oznámeniu o indexe daňovej spoľahlivosti bude možné podať námietku. Hodnotenie indexom daňovej spoľahlivosti bude odrážať skutočnosť, ako si uvedený daňový subjekt plní svoje povinnosti, ktoré mu vyplývajú z daňového poriadku alebo z iných osobitných predpisov, akými sú napr. zákon o účtovníctve, zákon o dani z príjmov, zákon o dani z pridanej hodnoty, atď. Bude sa tiež prihliadať aj na ekonomické ukazovatele, ako je najmä počet zamestnancov v pracovno-právnom pomere, ktorých zamestnáva daňový subjekt, aj výška obratu alebo výška výsledku hospodárenia a ďalšie ekonomické ukazovatele.

Podrobnosti o nárokoch, kritériách, podmienkach a zásadách, na základe ktorých sa bude uvedeným daňovým subjektom určovať stupeň indexu daňovej spoľahlivosti, ako aj spôsob, akým sa bude určovať, budú zverejnené na webovom sídle finančného riaditeľstva v ustanovenej lehote.

V návrhu tohto ustanovenia sú uvedené aj benefity, na ktoré bude mať nárok subjekt hodnotený ako vysoko spoľahlivý. Rovnako sa navrhujú aj sprísnené podmienky pre daňové subjekty, ktoré ignorujú, a to opakovane žiadosti, resp. výzvy správu správcu na plnenie si svojich povinností peňažného alebo nepeňažného charakteru, čo sa prejaví aj pri uložení výšky pokuty aj s prihliadnutím na index daňovej spoľahlivosti, keď sa daňový subjekt dopustil správneho deliktu.

  • Ust. § 67 – Postup pri registrácii; navrhuje sa zrušiť vydávanie a zasielanie osvedčenia o registrácii tzv. „kartičiek“ z dôvodu zníženia administratívnej záťaže a tiež na pripravované a už aj avizované zavedenie registrácie z úradnej moci, ktorá bude účinná tiež od 1. januára 2022.
  • Ust. § 84 – Zánik daňového nedoplatku; navrhované legislatívne úpravy nadväzujú na úpravy inštitútu „osobného bankrotu“ fyzickej osoby v zákone o konkurze a reštrukturalizácii, ako aj z dôvodu odstránenia nejednotného výkladu o zániku daňového nedoplatku v prípade, ak dôjde k oddlženiu. Navrhujú sa spôsoby zániku daňového nedoplatku nadväzne na zákon o konkurze, ktoré doteraz v daňovom poriadku absentovali.
  • Ust. § 155 – Pokuty; pri určovaní výšky pokuty sa navrhuje zohľadňovať, okrem závažnosti, trvania a následky protiprávneho stavu aj priznanie stupňa indexu daňovej spoľahlivosti v čase, kedy sa daňový subjekt dopustil správneho deliktu. Toto ustanovenie sa navrhuje doplniť o nové znenie, podľa ktorého správca dane neuloží pokutu za správny delikt, ktorého sa daňový subjekt dopustil do vyhlásenia konkurzu, do začatia reštrukturalizačného konania, do rozhodujúceho dňa začatia konkurzného konania podľa zákona o konkurze.
  • Ust. 156 – Úrok z omeškania; pri vyrubení úroku z omeškania za nezaplatenie dane v lehote a vo výške a tento úrok správca dane nevyrubil do vyhlásenia konkurzu, alebo do začatia reštrukturalizačného konania alebo do rozhodného dňa na účely zákona o konkurze, tento úrok z omeškania vypočíta len za obdobie do vyhlásenia konkurzu alebo do začatia reštrukturalizačného konania alebo do rozhodného dňa na účely zákona o konkurze. Tiež sa navrhuje doplniť o ďalšie prípady, keď sa úrok z omeškania nevyrubí nadväzne na prípady, keď bol na daňový subjekt vyhlásený konkurz, reštrukturalizácia a rozhodný deň podľa osobitného predpisu.
  • Ust. § 157a – Rozhodnutie o vylúčení; ide o doplnenie nového ustanovenia. Toto ustanovenie sa navrhuje aj v súvislosti s úpravou diskvalifikácie osôb podľa Obchodného zákonníka, ako aj v zákone o súdoch, podľa ktorých je možné, aby nielen súd, ale aj iný orgán, vydal rozhodnutie o diskvalifikácii fyzickej osoby, ak sú na to splnené zákonné dôvody. Navrhuje sa, aby správca dane mohol rozhodnúť o vylúčení fyzickej osoby, ktorá má postavenie štatutára alebo člena štatutárneho orgánu, aby nemohla vykonávať funkciu štatutára alebo člena štatutárneho orgánu alebo člena dozorného orgánu v obchodnej spoločnosti alebo družstve počas ustanovenej doby. Správca dane môže vydať rozhodnutie o vylúčení tejto fyzickej osoby v postavení štatutára alebo člena štatutárneho orgánu daňového subjektu, ktorý mal ukončenú daňovú kontrolu zánikom nároku na vrátenie nadmerného odpočtu [§ 49 ods. 6 písm. c) daňového poriadku]. Zároveň má aj daňový nedoplatok z daňovej kontroly alebo nedoplatok na inom peňažnom plnení v minimálnej výške 170 € viac ako jeden rok od jeho splatnosti, alebo keď daňový subjekt podal daňové priznanie k dani z pridanej hodnoty za zdaňovacie obdobie, za ktoré bola daňová kontrola oprávnenosti nároku podľa zákon o DPH začatá podľa § 79 ods. 6 zákona o DPH a ukončená zánikom nároku na jeho vrátenie podľa § 46 ods. 9 písm. c) daňového poriadku. Navrhuje sa, aby sa táto fyzická osoba vylúčila na dobu troch rokov, počas ktorých nemôže vykonávať funkciu štatutára alebo člena štatutárneho orgánu daňového subjektu; lehota troch rokov sa bude počítať od nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o vylúčení.

Rozhodnutie o vylúčení fyzickej osoby je preskúmateľné súdom, preto sa do registra diskvalifikácie bude toto rozhodnutie doručovať až vtedy, keď márne uplynie lehota na preskúmanie rozhodnutia o vylúčení súdom alebo po tom, ako dôjde k potvrdeniu tohto rozhodnutia súdom. Správca dane po tom, ako nastane niektorá z uvedených situácií, doručí rozhodnutie o vylúčení príslušnému súdu, ktorým je Okresný súd Žilina, ktorý vedie register diskvalifikácií fyzických osôb o vylúčení (podľa tohto registra nesmú vykonávať funkcie uvedené v § 82i ods. 1 zákona č. 757/2004 Z. z. spolu s diskvalifikačným listom).

Tiež sa navrhujú prípady, keď nie je možné vylúčiť fyzickú osobu z funkcie štatutára. Ide o prípady, ak u daňového subjektu, ktorého konateľ má byť vylúčený, prebieha exekučné konanie na nedoplatok, ktorý je uspokojovaný aj po jednom roku od jeho splatnosti, alebo je voči nemu vedené konkurzné alebo reštrukturalizačné konanie, alebo má tento daňový subjekt povolený odklad platenia dane alebo daňového nedoplatku alebo má povolené splátky podľa § 57 daňového poriadku.

Tento postup vylúčenia fyzickej osoby bude platiť rovnako aj pre pôsobenie fyzickej osoby ako vedúceho organizačnej zložky podniku, vedúceho podniku zahraničnej osoby, vedúceho organizačnej zložky podniku zahraničnej osoby alebo ako prokuristu. Tento následok vyplýva priamo z Obchodného zákonníka.

  • Ust. § 165m – Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2022; prechodnými ustanoveniami sa navrhujú termíny uplatnenia nových ustanovení doplnených týmto návrhom daňového poriadku:
    • zoznam daňových subjektov, ktorým bude pridelený index daňovej spoľahlivosti zverejní finančné riaditeľstvo na svojom webovom sídle najneskôr do 30. júna 2022 – § 52 ods. 18 daňového poriadku,
    • daňový úrad zašle daňovým subjektom oznámenie o indexe daňovej spoľahlivosti najneskôr do 28. februára 2022 – § 53d ods. 3 daňového poriadku,
    • znížená úhrada na žiadosť o záväzné stanovisko sa uplatní na žiadosti o záväzné stanovisko podané od 1. januára 2022; znížená úhrada na polovicu sa uplatní u vysoko spoľahlivého daňového subjektu po doručení oznámenia o indexe daňovej spoľahlivosti – § 53c ods. 1 daňového poriadku,
    • zánik daňového nedoplatku, ktorým je nezaplatená pokuta alebo úrok z omeškania evidovaný do 1. januára 2022 nadväzne na zákon o konkurze nastane dňom nasledujúcim po dni nadobudnutia účinnosti tohto zákona – § 155 ods. 12 a § 156 ods. 6 daňového poriadku.

Prehľad navrhovaných legislatívnych úprav ustanovení zákona o dani z príjmov

Návrh novely zákona o dani z príjmov navrhuje upraviť alebo doplniť:

  • Ust. § 18 – Úprava základu dane závislých osôb; za účelom zvýšenia motivácie daňových subjektov k dobrovoľnému plneniu daňových povinností sa navrhuje zníženie výšky úhrady žiadosti o vydanie rozhodnutia o odsúhlasení použitia metódy ocenenia na polovicu, ktoré je viazané na určenie indexu spoľahlivosti podľa § 53d daňového poriadku tomuto žiadateľovi. Toto zníženie úhrady sa bude vzťahovať na prípady, ak v čase podania žiadosti o vydanie rozhodnutia o jednostrannom odsúhlasení použitia metódy ocenenia alebo aj v prípade žiadosti o vydanie rozhodnutia na základe uplatnenia zmluvy o zamedzení dvojitého zdanenia správcom dane, a to na základe vyhodnotenia indexu daňovej spoľahlivosti je daňový subjekt považovaný na vysoko spoľahlivý daňový subjekt.
  • Ust. § 39 – Povinnosti zamestnávateľa, ktorý je platiteľom dane; navrhuje sa umožniť zamestnávateľovi, ktorý je platiteľom dane a tento bol povinný podať prehľad o zrazených a odvedených preddavkoch na daň z príjmov zo závislej činnosti v ustanovenej lehote podľa § 49 ods. 2 ZDP, t. j. do konca kalendárneho mesiaca na predchádzajúci mesiac. Ak toto tlačivo platiteľ dane v ustanovenej lehote nepodal, návrh zákona o dani z príjmov mu umožní ho podať v náhradnej lehote, najneskôr však 5 dní po uplynutí ustanovenej lehoty na jeho podanie. Ak platiteľ dane podá tento prehľad v rámci plynutia novej päť-dňovej lehoty po uplynutí ustanovenej lehoty, bude sa považovať za podanie v lehote a správca dane neuloží sankciu. Podnikateľská sféra navrhuje, aby sa takýto proklientsky prístup zákonodarcu uplatnil aj pri úhrade daňovej povinnosti vyplývajúcej z podaného daňového priznania k dani z príjmov.
  • Ust. § 52zzm – Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. januára 2022;

Zníženie úhrady podľa doplneného znenia § 18 ods. 7 ZDP sa uplatní prvýkrát na žiadosti po doručení oznámenia o indexe daňovej spoľahlivosti daňovému subjektu. Správca dane ho doručí najneskôr do 28. februára 2022. Uplatnenie novej 5-dňovej lehoty na podanie prehľadu platiteľ prvýkrát uplatní za podanie prehľadu za kalendárny mesiac december 2021, ktorý je platiteľ dane povinný podať do konca kalendárneho mesiaca januára 2022.

Prehľad navrhovanej legislatívnej úpravy ustanovenia zákona o súdoch

Návrh novely zákona o súdoch upravuje ust. § 82j – Register diskvalifikácií – podklad evidencie; podľa návrhu úpravy § 82j zákona o súdoch do registra diskvalifikácií sa budú evidovať údaje získané z diskvalifikačných listov, ktorú bude zasielať aj správca dane nielen súdy Slovenskej republiky. Táto legislatívna úprava sa navrhuje upraviť nadväzne na zavedenie možnosti vydania rozhodnutia o vylúčení fyzickej osoby aj diskvalifikačného listu a doručenie týchto listín súdu správcom dane, ktorá nesmie vykonávať funkciu člena štatutárneho orgánu, člena dozorného orgánu, vedúceho organizačnej zložky podniku, vedúceho podniku zahraničnej osoby, vedúceho organizačnej zložky podniku zahraničnej osoby alebo prokuristu podľa navrhovanej legislatívnej úpravy § 157a daňového poriadku.

Prehľad navrhovanej legislatívnej úpravy ustanovenia zákona o dani z poistenia

Návrh novely zákona o dani z poistenia upravuje ust. § 10 – Zdaňovacie obdobie, daňové priznanie a splatnosť dane; navrhuje sa vypustiť z odseku 4 zasielanie osvedčenia o registrácii pre daň, tzv. kartičky nadväzne na navrhovanú úpravu zrušenia zasielania kartičiek v § 67 daňového poriadku a zavedenia registrácie z úradnej moci od 1. januára 2022.

Navrhovaná účinnosť novely daňového poriadku

Navrhovaná účinnosť zákona je 15. november 2021, pričom účinnosť návrhu novely daňového poriadku a ním vyvolané legislatívne návrhy zákonov je od 1. januára 2022.

Poznámka: Podrobný komentár návrhu novely daňového poriadku a ďalších zákonov bude spracovaný po medzirezortnom pripomienkovom konaní a jeho schválení v NR SR najneskôr v mesiaci september – október 2021 s prihliadnutím na jeho navrhovanú účinnosť od 15. novembra 2021.