Základné právne normy, ktoré upravujú zodpovednosť za vady, záruky a záručné doby sú Občiansky a Obchodný zákonník. Občiansky zákonník v § 619 až § 627 upravuje zodpovednosť za vady predávanej veci v maloobchode fyzickou alebo právnickou osobou ako podnikateľom v rámci svojej podnikateľskej činnosti. Predávajúci zodpovedá za vady, ktoré má predávaná vec pri prevzatí kupujúcim a ktoré sa vyskytnú po prevzatí veci v záručnej dobe. Záručná doba je 24 mesiacov. Na žiadosť kupujúceho je predávajúci povinný poskytnúť záruku písomnou formou prostredníctvom záručného listu. V záručnom liste môže určiť dlhšiu dobu záruky ako ustanovuje Občiansky zákonník a tiež podmienky a rozsah tejto záruky. Ak na predanej veci vznikne vada, ktorú možno odstrániť, kupujúci má právo, aby bola bezodplatne, včas a riadne odstránená. Ak ide o vadu, ktorú nemožno odstrániť, kupujúci má právo na výmenu veci alebo odstúpenie od zmluvy. Právo zo zodpovednosti za vady sa uplatňuje u predávajúceho, u ktorého bola vec kúpená. Ak je v záručnom liste uvedený subjekt určený na opravu, kupujúci môže právo na opravu uplatniť u tohto subjektu. Právo zo zodpovednosti za vady zanikne, ak sa neuplatní v záručnej dobe.
Obchodný zákonník upravuje vady pri dodávkach tovaru v ustanoveniach o kúpnej zmluve, pričom rozlišuje:
- vady dodávok, ktoré vznikajú, ak dodávateľ nedodal tovar v súlade s dohodnutými podmienkami v kúpnej zmluve – pri takýchto dodávkach ide vo všeobecnosti o zjavné nedostatky dodávok, ktoré sa zistia bezprostredne pri prevzatí dodávky (pozri predošlú časť „účtovanie reklamácií pri obstarávaní a pri predaji zásob“ v Dane a účtovníctvo v praxi číslo 9/2013),
- vady na tovare, ktoré si môže uplatniť odberateľ z titulu záruky za akosť tovaru, ktorá vyplýva zo všeobecných právnych predpisov, zmluvne dohodnutých podmienok alebo poskytnutej záruky v záručnom liste, nakoľko predávajúci zárukou za akosť preberá záväzok za to, že dodaný tovar bude po určitú dobu spôsobilý na použitie na obvyklý účel alebo, že si zachová dohodnuté alebo inak obvyklé vlastnosti – v takýchto prípadoch ide o skryté chyby tovaru, ktoré sa zistia alebo prejavia až následne pri používaní tovaru a kupujúci môže požadovať odstránenie chýb dodaním náhradného tovaru za chybný tovar, odstránenie chýb opravou tovaru, primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo môže od zmluvy odstúpiť.
Poskytované záruky pri dodávkach tovaru je potrebné zohľadniť aj v účtovníctve. U odberateľa ide o účtovné zobrazenie uplatnenia nároku z titulu poskytnutých záruk. U dodávateľa ide o účtovné zobrazenie zákonnej povinnosti poskytovania záruk a z toho vyplývajúceho plnenia v závislosti od konkrétnych podmienok, ktoré môžu byť nasledovné:
- dodávateľ ručí sa svoje výrobky a v rámci záručnej doby sám odstraňuje vzniknuté vady, prípadne vymieňa chybné výrobky za bezchybné, vrátené chybné výrobky opravuje, ak sú opraviteľné a predáva za zníženú cenu,
- dodávateľ v rámci záručnej doby zabezpečuje opravy chybných výrobkov prostredníctvom záručnej opravovne a záručná opravovňa odstraňuje vzniknuté vady, neopraviteľné výrobky vracia dodávateľovi a cenu za poskytnuté služby dodávateľovi fakturuje,
- dodávateľ dodáva svoje výrobky obchodníkovi, ktorý vrátené chybné výrobky vymieňa za bezchybné a chybné výrobky vracia dodávateľovi,
- dodávateľ poskytuje obchodníkovi záručný paušál vo forme peňažnej sumy, v rámci ktorého obchodník chybný tovar vymieňa alebo zabezpečuje opravu, prípadne opravený tovar predáva za nižšiu cenu,
- dodávateľ poskytuje záručný paušál záručnej opravovni a tá vykonáva výmeny a opravy chybných tovarov,
- dodávateľ poskytuje obchodníkovi záručný paušál dodaním určitého množstva výrobkov navyše bezodplatne.
Vzniknuté vady na tovare môžu byť odstrániteľné a dodávateľ vykoná bezplatnú opravu v záručnej lehote. Dodávateľ môže vykonávaním záručných opráv poveriť aj inú osobu, ktorej za vykonávané služby bude poskytovať odplatu, a to za každú vykonanú záručnú opravu na základe vyúčtovania alebo môže poskytnúť tzv. záručný paušál. Vady na tovare môžu byť vysporiadané aj výmenou chybného tovaru za bezchybný tovar.
♦ Príklad č. 1:
Účtovná jednotka predáva svoje výrobky. Prípadné záručné opravy vykonáva vo vlastnej réžii. Od odberateľa prevzala chybný výrobok v skladovej cene 258 €. Po posúdení chyby zistila, že výrobok je opraviteľný, náklady na opravu boli 13 €.
Účtovný prípad | Suma | MD | D |
---|---|---|---|
Prevzatie chybného výrobku od odberateľa | 258,00 |